I Tromsø er alle flagg velkomne 17. mai

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    -skrev med et uhell "...llle flagg velkomne..." og rettet det til "alle flaggvelkomne".

Mvh. Bjørn

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.962
    Torget vurderinger
    4
    Og hvilket lands nasjonaldag er det som feires?

Er det Pakistans sin dag? Nei !
    Er det Sverige sin dag ? Nei !
    Er det EU sin dag? Nei !
    Er det FN-dagen? Nei !

Er det Norges nasjonaldag vi feirer 17 mai ? JA
    Og hvilket flagg bruker vi da ?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Det samiske...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Og hvilket lands nasjonaldag er det som feires?

Er det Pakistans sin dag? Nei !
    Er det Sverige sin dag ? Nei !
    Er det EU sin dag? Nei !
    Er det FN-dagen? Nei !

Er det Norges nasjonaldag vi feirer 17 mai ? JA
    Og hvilket flagg bruker vi da ?
    Jeg vet!!! :)
    Det er rødt med kors bestående av hvitt og blått.

Slik skal det være på denne dagen.
    Men jeg er for at det samiske skal brukes også, da samene er en del av den urnorske befolkning.

Og rasist er jeg på langt nær IKKE.

K

kbwh

Gjest
    Jeg har ikke så store problemer med at folk bruker andre nasjonalflagg enn det norske for å hilse oss på dagen jeg...

Er det et problem om en amerikansk/nigeriansk/indonesisk skoleklasse på ekskursjon til Norge viser hvor de kommer fra ved å gå under sitt eget flagg i toget? Jeg synes ikke det.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Valentino skrev:
    Jeg har ikke så store problemer med at folk bruker andre nasjonalflagg enn det norske for å hilse oss på dagen jeg...

Er det et problem om en amerikansk/nigeriansk/indonesisk skoleklasse på ekskursjon til Norge viser hvor de kommer fra ved å gå under sitt eget flagg i toget? Jeg synes ikke det.
    Besøkende er en ting, men hva med norske statsborgere? Bør de gå med norsk eller pakistansk (f.eks.) flagg?

Dette er ikke noen stor sak etter min mening, men litt opptatt av den prisippielle siden. (Man er jo tross alt en kranglefant)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Om det er en spritforfylla gjøk, med konfirmasjonsdressen fra forrige århundre, ketchup på skjorta og 17.Mai-sløyfa i panna, eller en hvitløksstinkende pakkis som står og kakler med et hvitgrønt-flagg det driter jeg i. :p :p :p
    Åtte av ti 17. Mai-feiringer feires helst utenlands. 8) 8) 8)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Her i byen er det SVENSKE flagg i 17. maitoget. Slå den.

S

Slubbert

Gjest
    Mengele Dershowitz skrev:
    Slubbert skrev:
    Slubbert skrev:
    Tromsø-Oslo: 1-0. La folk vifte med hva de vil.
    Kanskje med unntak av blottere.
    Hva er galt med å vifte med blottere? Nå synes jeg xenofobien din har gått over alle støvelskaft.
    Hvis du vifter med en blotter som på sin side vifter med hva han vil, så blir det kanskje litt i overkant for det offentlige rom. For all del, jeg hadde tatt det med latter, men jeg har en mistanke om at det kan bli mye for småbarnsforeldre, bestemødre og kristenfolk.

Jeg tror jeg skal trykke opp mitt eget flagg:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    du vifter med en blotter som på sin side vifter med hva han vil, så blir det kanskje litt i overkant for det offentlige rom. For all del, jeg hadde tatt det med latter, men jeg har en mistanke om at det kan bli mye for småbarnsforeldre, bestemødre og kristenfolk.
    Du får la være å ta dem med på en princekonsert iallefall da.

En gang jeg var i Amsterdam var det en parader der, med båter på kanalene og svært fargerike folk både på båter og på land, og ganske mange helt uten annet enn hudfargen sin også.

Var vel ingen som fikk angstanfall av den grunn der iallfall.

Så om nauturistene vil lage gå i tog på søtnemai .. så er vel det bare et trivelig innslag.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Hva er egentlig poenget med en nasjonaldag om den bare skal være som en hvilken som helst internasjonal dag?

Flagget har den hensikt å signalisere hvilken nasjonalstat som regjerer det aktuelle teritoriet. 17. mai er den dagen vi feirer at vi som det norske folk endelig hadde vårt eget land. Blir det da ikke en smule underlig å feire denne Norges "fødselsdag" gjennom å vise at man ikke føler seg Norsk?

Blir ikke det på en måte å vise at man gjerne vil bo her og nyte godt av de goder som det norske folket har skapt gjennom hardt arbeid og kloke hoders ingeniørkunst (oljemiliardene ville ikke vært mulig uten), men at man ikke ønsker å bli en del av nasjonen? Jeg synes det er på grensen til respektløshet å ta fra folket denne ene dagen i året som brukes for å minnes og feire nasjonens frigjøring fra tidligere undertrykkere.

Samene har en egen nasjonaldag som de på sin side bør få feire uten å belastes med norske flagg(Norge har ikke fart fint med dem). Samene er et nomadefolk som har sin historie og utbredning på tvers av landegrenser. De er på mange vis en statsløs nasjon, men har en historisk rett på å bruke og eie de områder som er deres livsgrunnlag. Dette har det tatt den unge norske staten lang tid å komme frem til, men omsider har de da også fått denne retten. En rett de feirer og hegner om.

G

Gjestemedlem

Gjest
    novgarod skrev:
    Hva er egentlig poenget med en nasjonaldag om den bare skal være som en hvilken som helst internasjonal dag?

Flagget har den hensikt å signalisere hvilken nasjonalstat som regjerer det aktuelle teritoriet. 17. mai er den dagen vi feirer at vi som det norske folk endelig hadde vårt eget land. Blir det da ikke en smule underlig å feire denne Norges "fødselsdag" gjennom å vise at man ikke føler seg Norsk?

Blir ikke det på en måte å vise at man gjerne vil bo her og nyte godt av de goder som det norske folket har skapt gjennom hardt arbeid og kloke hoders ingeniørkunst (oljemiliardene ville ikke vært mulig uten), men at man ikke ønsker å bli en del av nasjonen? Jeg synes det er på grensen til respektløshet å ta fra folket denne ene dagen i året som brukes for å minnes og feire nasjonens frigjøring fra tidligere undertrykkere.

Samene har en egen nasjonaldag som de på sin side bør få feire uten å belastes med norske flagg(Norge har ikke fart fint med dem). Samene er et nomadefolk som har sin historie og utbredning på tvers av landegrenser. De er på mange vis en statsløs nasjon, men har en historisk rett på å bruke og eie de områder som er deres livsgrunnlag. Dette har det tatt den unge norske staten lang tid å komme frem til, men omsider har de da også fått denne retten. En rett de feirer og hegner om.
    ja vi feirer jo Norge. Men om noen dukker opp med et annet flagg er det nok sikkert ikke for å innlede en territorialstrid eller opponere på neon måte, mer et symbol for å vise at vi er fra et annet land men vi støtter Norge og deres nasjoladag og synset dette er stas og morro.

Man skal være ganske ultranasjonalistisk hvis man ikke bare synest dette er en hyggelig gest.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Gjestemedlem skrev:
    novgarod skrev:

ja vi feirer jo Norge. Men om noen dukker opp med et annet flagg er det nok sikkert ikke for å innlede en territorialstrid eller opponere på neon måte, mer et symbol for å vise at vi er fra et annet land men vi støtter Norge og deres nasjoladag og synset dette er stas og morro.

Man skal være ganske ultranasjonalistisk hvis man ikke bare synest dette er en hyggelig gest.
    Jeg ser vel egentlig bare ikke noen god grunn til å flagge for andre nasjoner på akkurat denne dagen..?

Var det slik at jeg ønsket å vise min støtte til kina på deres nasjonal dag ville jeg vel valgt å gjøre det gjennom å la deres flagg vaie i vinden, ikke det norske.

Synes hele denne flagg diskusjonen bare vitner om et sterkt behov for å vise at man ikke er norsk. Altså en tydelig demonstrasjon mot den stat som feirer.

Hadde spørsmålet vært om noen skulle få flagge med svastikaen, ville det nok ikke vært stor tvil om utfallet. Selv om det enda i dag finnes folk som er av den overbevisning at det ville være det beste.

Ja, dette handler om Nasjonalisme, og respekt for den nasjon man selv velger å leve i. Og kom ikke å si at de som er her ikke har valgt å komme hit, for det er tøv. Hvor vidt de har noe valg i forhold til å forlate sin egen nasjon er en helt annen sak.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.962
    Torget vurderinger
    4
    oddgeir skrev:
    Valentino skrev:

Besøkende er en ting, men hva med norske statsborgere? Bør de gå med norsk eller pakistansk (f.eks.) flagg?

Dette er ikke noen stor sak etter min mening, men litt opptatt av den prisippielle siden. (Man er jo tross alt en kranglefant)
    Nettopp hva jeg sikter til. Nei, Valentino, det er ikke annet enn en hyggelig gest av de enkelte besøkende, problemet er at enkelte "norske" statsborgere fortsatt er på besøk i tredje generasjon...og det begynner å provosere meg grundig. Den pakistanske nasjonaldagen feires jo selvsagt her i Norge også...ikkno problem med det...da med Pakistanske flagg selvsagt.

Det samiske flagg blir selvsagt noe annet og det er det vel knapt noen som bestrider...?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Får man stille i andre nasjonaldrakter enn de norske da? (og samiske, da selvfølgelig...)

Hilsen Bjørn

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    novgarod skrev:
    Blir ikke det på en måte å vise at man gjerne vil bo her og nyte godt av de goder som det norske folket har skapt gjennom hardt arbeid og kloke hoders ingeniørkunst (oljemiliardene ville ikke vært mulig uten), men at man ikke ønsker å bli en del av nasjonen?
    Da burde vi i høyeste grad flagge med det britiske, tyske og franske flagget på 17.Mai . 70-tallets viktigste fremmedarbeidere (les:eek:ljeslusker og ingeniører), fundamentet for dagens oljevelferd i Norge.

17.Mai burde forbeholdes barna og ikke selvgode foreldre. Mener fortsatt at 17.Mai er best i utlandet.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg tolker enkelte innlegg her som om det er om å gjøre å skjule alt det norske. At det er på kanten å heise det norske flagget, og at det er nasjonalistisk å være stolt og glad for å være norsk.

Bare en tanke naturligvis. ;)

A

Atle Kristiansen

Gjest
    oddgeir skrev:
    Jeg tolker enkelte innlegg her som om det er om å gjøre å skjule alt det norske. At det er på kanten å heise det norske flagget, og at det er nasjonalistisk å være stolt og glad for å være norsk.

Nasjonalisme er en uting.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Er kjempeglad, stolt og ikke minst føler meg svært priviligert over å være født hvit nordmann i Norge jeg. Ikke syter jeg over hvor fælt vi har det i det vanstyrte landet heller. Kan ikke tenke meg mange andre land å bo i, rent bortsett fra California eller NYC 8)

Min aversjon mot 17 Mai, er som med enkelte idrettsarrangementer. Endel godt voksne nordmenn har ved gitte tilfeller, en lei tendens til å være så forferdelig fulle av seg selv at de er rent uspiselige til tider. Derfor holder jeg fortsatt fast på at 17.Mai er best utenlands, og det skal jeg ikke slutte å nevne hvis jeg kommer med flere innlegg i denne tråden ;) ;) ;)

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    oddgeir skrev:

Jeg vil legge til, at det virker nesten som enkelte synes at det er å vise storsinn, å la stoltheten over nasjonen falle, til fordel for en falsk applaus fra selvopptatte politisk korekte populister. Det er liksom gått ære i å være mest mulig likegyldig til nasjonalfølelsen. Enkelte synes å mene at nasjonaldagen er en festdag på linje med ei OL-åpning eller en hvilken som hellst internasjonal begivenhet. Da er i så fall mitt forslag at vi like gjerne kunne droppe feiringen. Barna får alltids nok is og pølser like vell.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Pølser bør vel ved nermere ettertanke, heller egentlig ikke serveres på en slik dag da de står i fare for å virke støtende på enkelte som ikke spiser svin.

G

Gjestemedlem

Gjest
    novgarod skrev:
    Pølser bør vel ved nermere ettertanke, heller egentlig ikke serveres på en slik dag da de står i fare for å virke støtende på enkelte som ikke spiser svin.
    Sant nok, kanibalisme er en uting. ::)

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Gjestemedlem skrev:
    Nei har du sett må maken! Erke eksemplet på Nazi-nordmenn. Slik nasjonalisme skiller oss ut som unike i verdenssammenheng. At det går ann å vise sin støtte til landslaget på den måten. Jammen godt at ingen andre land har slike uforskammede supportere!

(Ja, jeg er klar over at dette er gutta fra Lange flate....)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    novgarod skrev:
    Hvorfor ikke? Ikke alt som serveres rundt omkring er kosher heller.
    Skal det her bli nok en muslimtråd, for det trenger vi jo sårt her, så er det her mitt siste innlegg i tråden. Kanskje like greit vil enkelte si. ;D

Forresten er Bratwurst best i Tyskland, også på 17. Mai. 8)

Eller en avkjølt Bandol Rose på en terasse i Cannes, som forøvrig er byen hvor bildet av de blide østfoldinger er tatt. Tipper jeg siden Y-en ikke er med, og det var han ikke i Cannes. Forøvrig et harmløst om ikke edruelig innslag av typen fotballfans.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    BT skrev:
    Ja hva skal vi si? Vil tro at denne kreasjonen hadde fått et par ekstra kameraer rettet mot seg på slottsplassen. Riktige farger ihvertfall ;D

Foretrekker å feire 17. Mai utenlands (hørt den før ;D ) , men Minnesota er muligens et sted jeg ikke vil feire dagen når jeg tenker meg om.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    ErosLoveking skrev:
    novgarod skrev:
    Hvorfor ikke? Ikke alt som serveres rundt omkring er kosher heller.
    Skal det her bli nok en muslimtråd, for det trenger vi jo sårt her, så er det her mitt siste innlegg i tråden. Kanskje like greit vil enkelte si. ;D

Forresten er Bratwurst best i Tyskland, også på 17. Mai. 8)
    Nå er det vel strengt tatt ikke bare muslimer som ikke spiser svin, men poenget mitt var at det er tross allt snakk om en dag i året som Norge feirer sin uavhengighet, og da er det vel ikke så mye å forlange at de som bare ønsker å nyte godt av velferden, men ikke ønsker å bli assosiert med nordmen, kan vise landet den lille respekten at det norske flagget får oppmerksomheten alene..?

Selv er jeg av den oppfatning at denne dagen handler om å feire denne nasjonen, og at det er av null betydning hvilket kjønn, legning, rase, språk, kulturell eller nasjonal bakgrunn folket som feirer har. Å ta med meg et Rosenborg flagg for å vise min støtte til Brann på en kampdag kunne ikke fallt meg inn! Det blir i mine øyne helt absurd...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den norske nasjonalfeiringen er jo bare en vits i alle tilfelle. En uoppdragen flokk med tilgriste skrikunger, fulle russ og teknikerstudenter, gamle tulliger som får gå i uniform en dag og vifte med flagg, og det verste man kan oppdrive av nazipop i form av utkomanderte metallbåsere.

Vi tar oss ikke en gang råd til en ekte panzerdivisjon eller noen som har litt opplæring i å gå i takt. Det hele er bare flaut og dårlig kooridinert. Fullemenn med stripedress og sløyfe i knapphullet og forspiste tomsinger som gulper rømmegrøt og røykelaks. Søppel i gatene og trompetlyd på boks. Hurra, hurra, hurra!

Slik skal man feire en nsajonaldag med litt stil: (Men stil og estetikk er vel noe som de gemene hjemlige masser aldri har hatt et forhold til)

Vedlegg

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    "Stil" eller mangel på stil, er i mange tilfeller et begrep som enkelte mennesker bruker for å heve seg selv over det de anser som et mindreverdig flertall. Å vurdere andre menneskers stil utfra sin egen kontekst blir nokså enfoldig, spør du meg. Da stil defineres ut fra en subjektiv preferanse.

G

Gjestemedlem

Gjest
    novgarod skrev:
    "Stil" eller mangel på stil, er i mange tilfeller et begrep som enkelte mennesker bruker for å heve seg selv over det de anser som et mindreverdig flertall. Å vurdere andre menneskers stil utfra sin egen kontekst blir nokså enfoldig, spør du meg. Da stil defineres ut fra en subjektiv preferanse.
    Tull

STIL:

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn