Gjestemedlem skrev:
novgarod skrev:
Hva er egentlig poenget med en nasjonaldag om den bare skal være som en hvilken som helst internasjonal dag?
Flagget har den hensikt å signalisere hvilken nasjonalstat som regjerer det aktuelle teritoriet. 17. mai er den dagen vi feirer at vi som det norske folk endelig hadde vårt eget land. Blir det da ikke en smule underlig å feire denne Norges "fødselsdag" gjennom å vise at man ikke føler seg Norsk?
Blir ikke det på en måte å vise at man gjerne vil bo her og nyte godt av de goder som det norske folket har skapt gjennom hardt arbeid og kloke hoders ingeniørkunst (oljemiliardene ville ikke vært mulig uten), men at man ikke ønsker å bli en del av nasjonen? Jeg synes det er på grensen til respektløshet å ta fra folket denne ene dagen i året som brukes for å minnes og feire nasjonens frigjøring fra tidligere undertrykkere.
Samene har en egen nasjonaldag som de på sin side bør få feire uten å belastes med norske flagg(Norge har ikke fart fint med dem). Samene er et nomadefolk som har sin historie og utbredning på tvers av landegrenser. De er på mange vis en statsløs nasjon, men har en historisk rett på å bruke og eie de områder som er deres livsgrunnlag. Dette har det tatt den unge norske staten lang tid å komme frem til, men omsider har de da også fått denne retten. En rett de feirer og hegner om.
ja vi feirer jo Norge. Men om noen dukker opp med et annet flagg er det nok sikkert ikke for å innlede en territorialstrid eller opponere på neon måte, mer et symbol for å vise at vi er fra et annet land men vi støtter Norge og deres nasjoladag og synset dette er stas og morro.
Man skal være ganske ultranasjonalistisk hvis man ikke bare synest dette er en hyggelig gest.
Jeg ser vel egentlig bare ikke noen god grunn til å flagge for andre nasjoner på akkurat denne dagen..?
Var det slik at jeg ønsket å vise min støtte til kina på deres nasjonal dag ville jeg vel valgt å gjøre det gjennom å la deres flagg vaie i vinden, ikke det norske.
Synes hele denne flagg diskusjonen bare vitner om et sterkt behov for å vise at man ikke er norsk. Altså en tydelig demonstrasjon mot den stat som feirer.
Hadde spørsmålet vært om noen skulle få flagge med svastikaen, ville det nok ikke vært stor tvil om utfallet. Selv om det enda i dag finnes folk som er av den overbevisning at det ville være det beste.
Ja, dette handler om Nasjonalisme, og respekt for den nasjon man selv velger å leve i. Og kom ikke å si at de som er her ikke har valgt å komme hit, for det er tøv. Hvor vidt de har noe valg i forhold til å forlate sin egen nasjon er en helt annen sak.