I Sherwoodskogen - Nottingham Analogue Studios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torew

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    118
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Heisan,
    Jeg har en Hyperspace jeg har spilt på nå i 4 år. Har brukt den veldig lite, vil anslå 2-300 timer.
    Jeg har aldri byttet olje på denne og kan heller ikke skjønne at det skal være nødvendig ved så lite bruk.
    Eller er det noe jeg burde gjøre nå? Og hvordan gjøres dette på enkleste måte?

    Mvh
    Tore
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Jeg skifter hvert 2. år. Det tager 5 minutter.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg skifter hvert 2. år. Det tager 5 minutter.
    Har også en Hyperspace jeg skifter ca varje år, du burde kanske skifte for og forsikre deg om att det er riktig mengde olje i lagret? Noen av Østfold gutta med NAS kanske kan hjelpe deg så lærer du og gjør dette selv:)
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Selv om spilleren er lite brukt så kan det være en idé å bytte etter 4-5 år. Bruker man den mye så anbefales det å bytte etter ca 2 år.
     

    Torew

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    118
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar.
    Da skal jeg prøve å få til dette. Men litt uklart for meg hvordan jeg får fjernet den gamle oljen fra lageret før ny helles på?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Det skal også stå i brukermanualen din hvor mye olje du skal bruke, heller du litt på måfå slik det så ut her, så kan det bli enten for lite eller så renner overskuddet ut på plinten. Ingen krise, men selv liker jeg å vite at ting er slik de skal være.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.949
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Vet någon om det går att köpa "driver roller" separat som reservdel, kostnad och var?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mye å hente ved Heavy Kit på en Spacedeck?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel stort sett Spacedeck/Ace Spacedeck og Space 294 som kan få HD Kit, så jada. :)

    Hva som er "mye" er vel opp til den enkelte å avgjøre. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hvordan oppleves forbedringen lydmessig med HD kit? Bare lurer på om mer moment er så merkbart når tallerkenen er tung som den er allerede. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Treghetsmoment". Høyt treghetsmoment i tallerkenen og lavt moment i motoren er vel hele idéen bak NAS, omtrent. :)

    Vel, det opplevdes som enda svartere bakgrunn og et ustoppelig "trøkk" i musikken. Veldig jevn hastiget.


    ...men jeg har heller ikke blindtestet frem og tilbake.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det går bra Dazed, jeg er ikke så veldig tilhenger av blindtester uansett og tillegger langvarig lytting uten stress mye mer tillit. :)

    Er jo inneforstått med treghetsmomentsprinsippet, lurer bare på om det virkelig er noe å hente når man går fra standard til heavy tallerken på en Ace Spacedeck f.eks. Det er jo bare snakk om å spinne en tallerken i en gitt hastighet uten annen friksjon enn det som finnes i lageret og diamanten på stiften. Hvor mye er nok? :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Har stilt meg selv samme spørsmål. Blir det til at du går for heavy kit, så håper jeg du poster noen ord om hvordan det oppleves.

    Hilsen halvgammel & halvdøv eier av Ace Spacedeck


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det går bra Dazed, jeg er ikke så veldig tilhenger av blindtester uansett og tillegger langvarig lytting uten stress mye mer tillit. :)

    Er jo inneforstått med treghetsmomentsprinsippet, lurer bare på om det virkelig er noe å hente når man går fra standard til heavy tallerken på en Ace Spacedeck f.eks. Det er jo bare snakk om å spinne en tallerken i en gitt hastighet uten annen friksjon enn det som finnes i lageret og diamanten på stiften. Hvor mye er nok? :)
    Tja...

    Poenget er jo også at vibrasjoner fra motoren ikke skal forstyrre hastigheten. ...Men det endrer jo ikke spørsmålet.

    Jeg vet ikke. Man "trenger" det nok ikke, men sånn er det jo med de fleste oppgraderinger vi gjør. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    For meg, inntil jeg eventuelt oppgraderer og opplever forskjellen selv, tror jeg det blir et følelsesstyrt valg om jeg hadde gjort det. Klarer ikke helt se at det rasjonelt skulle være stor forskjell, men magefølelsen, intuisjonen, whatever er helt med på at det kan ha noe for seg. Også ser det jo unektelig kult ut med en enda fetere tallerken enn det som er på standardutgaven. Å spille vinyl handler jo uansett litt om følelser på et eller annet plan uansett, så. :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.631
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    (-) men magefølelsen, intuisjonen, whatever er helt med på at det kan ha noe for seg.
    Monterte Heavy kit både på min tidligere Ace Space (Spacedeck) og min nåværende Space 294, og opplevde det som nevnes av andre her;
    svartere bakgrunn og tydeligere/bedre bassfundament.

    Selvfølgelig ingen natt og dag forskjell - men nok til å gi godfølelsen....

    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.631
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ble så inspirert av videosnutten at jeg like godt skiftet olje jeg og. 2ml står det i instruksjonsboka.
    Deilig å få gjort! Sist jeg skiftet olje på Dais fikk jeg virkelig se kvaliteten på lageret - vel, litt flaks med å få den dønn i vater og - men jaggu ble friksjonen så liten at den dro seg selv i gang, holdt på slik en ukes tid, innmari morsomt å se!

    /Morten
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Enig Lagga, en god følelse. Sjekket hastigheten etter oljeskift og måtte justere bitte litt. Skal ta en ekstra runde og sjekke at kverna står 100 % (110% :rolleyes: ) i vater. Takk for tipset :D

    177732DA-9F9D-4253-B2AB-F724361AF033.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Som evig medlem av den gjeve Nottingham klubben må jeg melde inn at jeg har byttet ut Interspace.
    Oppgraderingen ble til en Ace space med heavykit og Ace space arm.

    Jeg hadde egentlig tenkt å ta med 309'en over til det nye drivverket men jeg er glad for at jeg valgte å gå for en Nottingham arm.

    Nå vet jeg ikke hvordan Ace space spilleren og 309 komboen hadde vært, men det hele ble en veldig positiv forandring og jeg er nokså sikker på at Ace Space armen er med å dra i den retningen jeg liker musikken presentert.

    IMG_20200710_000258597.jpg

    IMG_20200710_000217089.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Takker Bang Bang 😊
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.631
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Denne kombinasjonen har jeg hatt, gratulerer!
    Du har mye glede i vente :)
    /Morten
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Takk for det Morten 🙂
    Jeg fikk bare såvidt koblet den opp og spilt noen få låter seint på kvelden før jeg måtte avgårde på jobb en periode.
    Kjenner jeg gleder meg til å komme hjem for å spille.. Eiergleden er stor!
    Jeg har Pro-Ject speedbox også som substitutt for wave mechanic, men den er ikke koblet opp enda. Racket er fullt og det må på en hylle til😊
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Har lest igjennom tråden men vet ikke helt om jeg fant ut hvordan skille henholdsvis 9 & 10" Ace Space armene fra hverandre, dvs finne ut hvilken jeg har.
    Der SER ut som en nitommer men jeg er ikke sikker.

    Er det noen som har en av armene og vil gjøre seg bryet med å måle fra arm pivot point til tuppen/spissen av headshell?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har funnet utav at det er en Ace Space 10" arm som står på spilleren så da er alt hunky dory😊
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Har begge - spiller like bra begge!
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Supert det Cash 63:)
    I pdf står det monteringsavstand mener jeg?
    Jeg er viss på at det skal være ti toms arm jeg har, da den ble solgt med Ace Spacedeck fra Endpoint har jeg nå funnet ut.

    Jeg er ikke hjemme for tiden for å sjekke, men det er vel snakk om at 10" fra Nottingham ikke er akkurat det målet, men nærmere 9.5?

    Uansett greit om du måler Cash, så kan vi sammenligne de to. Det er grei info å ha på plass i tråden:)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Jo, det stemmer Dazed. Effektiv lengde står.
    På 10" Ace Space skal det være 237.5mm.
    Trodde Interspace armen var 9", men ser den også er oppgitt med samme lengde som Ace Space.
    Lengden måles fra opplagringspunkt til spissen av headshell, eller midt i sporet for pu?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Supert det Cash 63:)
    I pdf står det monteringsavstand mener jeg?
    Jeg er viss på at det skal være ti toms arm jeg har, da den ble solgt med Ace Spacedeck fra Endpoint har jeg nå funnet ut.

    Jeg er ikke hjemme for tiden for å sjekke, men det er vel snakk om at 10" fra Nottingham ikke er akkurat det målet, men nærmere 9.5?

    Uansett greit om du måler Cash, så kan vi sammenligne de to. Det er grei info å ha på plass i tråden:)
    Jeg måler 229 fra lagringspunkt til spiss headshell. Om noen trenger en 9" Ace Space så si fra denne går for en hyggelig pris.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn