I Sherwoodskogen - Nottingham Analogue Studios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For å oppsummere: jeg har lenge tenkt at jeg vil investere i en skikkelig platespiller som kan vare lenge og gi meg mest mulig musikkglede, og er klar for å legge noen (ikke ubegrenset) kroner i dette. Spiller hovedsaklig metal, 60 og 70 talls rock, noe jazz, blues, klassisk og elektronika.
    Etter å ha sondert markedet en god stund har bl.a. NAS dukket opp som et alternativ som både ser kult ut, og virker å være av høy kvalitet lydmessig. Problemet er at de i likehet med mange andre spillere i denne prisklassen ikke finnes på demo hos forhandler, og jeg vil være mest mulig sikker på å treffe på første forsøk når jeg først handler. Vil ikke ha noe som låter anemisk eller blodfattig, og derfor plager jeg dere i tråden her med mine bekymringer om cd-lyd og denslags, kanskje for å bli beroliget eller få et mer nyansert bilde av hvordan disse spilllerne låter. :)
    Jepp. Vi har vel vært inne på dette. Mye likt min egen kravspesifikasjon.

    Skjønner hvor du kommer fra. Du får dra på et hjemmebesøk eller to.

    Har ikke Endpoint noen NAS oppsatt, altså?
    Såvidt jeg skjønte når jeg var i kontakt med Endpoint for en tid tilbake, så hadde de ikke noe på demo den gangen iallfall.

    Samme med SoundgardenSpaceworld som skal selge EC spilleren, umulig å få hørt den også. Det syns jeg er litt spesiellt.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Står en EC i Fredrikstad. Ja, det er et problem at man ikke har råd til demoer. Især kjeder. Dårlig forretningsmodell.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ta kontakt med Endpoint igjen.
    Mye mulig jeg gjør det.

    Står en EC i Fredrikstad. Ja, det er et problem at man ikke har råd til demoer. Især kjeder. Dårlig forretningsmodell.
    Takk for tipset. Snakket med SGSW i Sandvika, og i følge dem var det ingen andre butikker i systemet som hadde den på demo heller. Syns det er litt uproft og lite kundevennlig, men hvis de selger nok til å holde driften i gang på den måten så er det sikkert fint for dem.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Den står vel ikke på demo i prinsippet. Tipper jeg snart blir invitert til en lytt. Så faktisk ikke så verst ut i virkeligheten. Liker disse oem spillerne til McIntosh, EC og ML jeg. McIntosh MT10 prøvde jeg jo en periode og den var riktig så vellydende.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Den ser iallfall bra ut på bilder, og jeg har alltid vært litt svak for akrylfinnishen til Companiet, selv om jeg syns de skulle holdt seg til svarte knapper istedenfor gull eller messing. Nå blir det kanskje litt OT her siden dette er en Nottingham vennetråd, men hvis de har den i butikken der nede så burde det vel gå an å få høre på den hvis man spør pent.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og hvis du først er i Fredrikstad, er du jo i nærheten av flere NAS-eiere. Fem kommer jeg på helt umiddelbart.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Du må gjerne komme hit og høre musikk og drekke kaffe, men jeg driver ikke med demo for Endpoint.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du må gjerne komme hit og høre musikk og drekke kaffe, men jeg driver ikke med demo for Endpoint.
    Hadde vært moro å høre anlegget ditt. Lover isåfall å ikke ta eventuelle lytteinntrykk til inntekt for Endpoint, men Dais er vel uansett et par klasser opp fra Ace Space. :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Ingenting. Ikke ennå. Hadde egentlig bestemt meg for Ace Spacedeck, men nå ser jeg at Endpoint har gitt seg, og ingenting å finne på Torget lengre heller.

    En kjenning av meg selger en 3 år gammel Studio Space 294 m/Studio Ace "The Foot" tonearm. Kanskje jeg bør grave dypt i lommene og kjøpe den. Synes den er litt stor.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting. Ikke ennå. Hadde egentlig bestemt meg for Ace Spacedeck, men nå ser jeg at Endpoint har gitt seg, og ingenting å finne på Torget lengre heller.

    En kjenning av meg selger en 3 år gammel Studio Space 294 m/Studio Ace "The Foot" tonearm. Kanskje jeg bør grave dypt i lommene og kjøpe den. Synes den er litt stor.
    Burde gå an å importere en selv. Tror det burde være ganske trygt. Send Penny hos NAS en mail, eller bare gå rett på Analogue Seduction eller noe. :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det kan vurderes, og ser ingen problemer med det heller.
    Spørs om jeg først må ta meg en tur 3 mil sydover og teste 294.

    En 12" arm sporer vel bedre, men er det andre ting å være obs på med et slik drivverk kontra Ace Spacedeck? Spilleren er 3 år.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det kan vurderes, og ser ingen problemer med det heller.
    Spørs om jeg først må ta meg en tur 3 mil sydover og teste 294.

    En 12" arm sporer vel bedre, men er det andre ting å være obs på med et slik drivverk kontra Ace Spacedeck? Spilleren er 3 år.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Det man skall være obs på med NAS spillere er lageret! men har din kjenning byttet olje på spilleren? (her kommer det litt ann på hur mye man bruker den men selv gjør jeg det ca varje år) så er lagret ok! lytt også til motoren etter ulyder.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Synes det var litt dramatisk skrevet.;) Lageret er ikke akkurat svakheten ved disse, snarere tvert i mot. Fordel om den har vært driftet med olje da, hadde uansett renset det før du fylte opp med ny og tallerken skal bruke tid på å synke på plass.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det kan vurderes, og ser ingen problemer med det heller.
    Spørs om jeg først må ta meg en tur 3 mil sydover og teste 294.

    En 12" arm sporer vel bedre, men er det andre ting å være obs på med et slik drivverk kontra Ace Spacedeck? Spilleren er 3 år.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Har du hørt med Tom Egil som drev Endpoint om han ikke har flere Ace Space igjen? Såvidt jeg skjønte skulle han selge ut en del greier når han ga seg.

    Angående 12" arm får du bedre geometri, men også mer masse. Sikkert andre med mer peil enn meg som kan utdype fordeler og ulemper med disse to faktorene.

    Forøvrig tror jeg helt sikkert en 294 er en knallbra spiller, selv om jeg personlig falt mer for utseende til Ace Spacedeck og er kjempefornøyd med min spiller. Hvis lyden på 294 er noe av den samme har jeg vanskelig for å se at du skulle bli skuffet på noe vis, hvis du velger å gå for den.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, folkens. Kjenner jeg selger rett er nok dette ivaretatt, men greit å vite.

    Bare for å være sikker, en 12" arm legger ingen spesielle begrensninger på valg av pickup? Planlegger å benytte min nye AT150SA i starten, uten å ha sjekket om den vil fungere på denne armen. Alt til sin tid.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kan vurderes, og ser ingen problemer med det heller.
    Spørs om jeg først må ta meg en tur 3 mil sydover og teste 294.

    En 12" arm sporer vel bedre, men er det andre ting å være obs på med et slik drivverk kontra Ace Spacedeck? Spilleren er 3 år.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Jeg er ekstremt glad i 294-en min selv. Armen på den som lå/ligger på torget er vel 15-20 år gammel, dog? Kjenner ikke til den, men...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Synes det var litt dramatisk skrevet.;) Lageret er ikke akkurat svakheten ved disse, snarere tvert i mot. Fordel om den har vært driftet med olje da, hadde uansett renset det før du fylte opp med ny og tallerken skal bruke tid på å synke på plass.
    Har aldri hørt om noen som har måttet bytte lager, og skulle det skje er nok NAS behjelpelige. Faktisk er den spilleren med det mest imponerende smoothe lageret jeg har sett, en 20-25 år gammel Spacedeck. :)

    Motoren har jeg hørt om noen som måtte bytte, men det er en billig reservedel. Ikke "hifi"-priset, svjv.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Synes det var litt dramatisk skrevet.;) Lageret er ikke akkurat svakheten ved disse, snarere tvert i mot. Fordel om den har vært driftet med olje da, hadde uansett renset det før du fylte opp med ny og tallerken skal bruke tid på å synke på plass.
    Ikke så veldig dramatisk:rolleyes:men som du sier er den driftet med nok olje så er det uproblematisk på en sånn ny spiller. Men hade jeg kjøpt en brukt idag når man kjenner til hur lageret ser ut og vilke tyngder det utsettes for så er det greit og ta av tallerken og se etter:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Alltid verdt å å sjekke, men et Nottingham-lager er jo dimensjonert som et hjullager til en middels stor familiebil. ;)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Synes det var litt dramatisk skrevet.;) Lageret er ikke akkurat svakheten ved disse, snarere tvert i mot. Fordel om den har vært driftet med olje da, hadde uansett renset det før du fylte opp med ny og tallerken skal bruke tid på å synke på plass.
    Har aldri hørt om noen som har måttet bytte lager, og skulle det skje er nok NAS behjelpelige. Faktisk er den spilleren med det mest imponerende smoothe lageret jeg har sett, en 20-25 år gammel Spacedeck. :)

    Motoren har jeg hørt om noen som måtte bytte, men det er en billig reservedel. Ikke "hifi"-priset, svjv.
    Kan vel si så her, jeg reddet en NAS fra og bli tørr kjørt i olje som var på vei og ha gjort sitt, forrige eier hade ikke peiling og gud vet om Importøren hade det heller:p Ikke min spiller!
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det kan vurderes, og ser ingen problemer med det heller.
    Spørs om jeg først må ta meg en tur 3 mil sydover og teste 294.

    En 12" arm sporer vel bedre, men er det andre ting å være obs på med et slik drivverk kontra Ace Spacedeck? Spilleren er 3 år.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Jeg er ekstremt glad i 294-en min selv. Armen på den som lå/ligger på torget er vel 15-20 år gammel, dog? Kjenner ikke til den, men...
    Er den så gammel..? Studio Ace «The Foot» var det visst. Ligger fortsatt på Finn men ikke på Torget. Mulig den er solgt.
    Hvis man må kalkulere inn ny arm og nytt armbord, så blir prisen høyere enn en ny Ace Spacedeck... Hmm.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble litt nysgjerrig da annonsen lå ute og googlet. Fant ikke noe håndfast, men noe som så ut som den kunne være fra rundt millenniumskiftet på en tysk webside. Ikke ta det som fasiten, men den har i alle fall ikke vært produsert på en stund.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men ta en telefon til Endpoint og hør om han fremdeles har noe først.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke prisen, men det var vel en 9" Jelco SA-750, ja.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Men... da må jeg selge bilen[emoji22]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    294 er kanonbra, og prisen er særdeles anstendig. Den kommer til å fungere i en evighet. Helt på linje med ANM her, lageret er slett ikke en kilde til trøbbel.Det kan tvert imot nærmest brukes på en klassisk Mini..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm,... en Dais med Ace Anna 12" er ca. 70K, og en Lyra Delos kanskje 16-17? (11-12 før OHC overtok). Kostet den RIAA-en virkelig 150K?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Høres ut til å være en overoptimistisk selger. Over mitt nivå okkesom.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hadde nok sendt en PM eller noe sånt til Tom Egil, slik berserkr foreslo. Kan hende han vil hjelpe deg litt på vei. Kan bare si at NAS og Jelco fungerer ypperlig sammen.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hadde nok sendt en PM eller noe sånt til Tom Egil, slik berserkr foreslo. Kan hende han vil hjelpe deg litt på vei. Kan bare si at NAS og Jelco fungerer ypperlig sammen.
    Har akkurat gjort det. Samt kontaktet selger av 294. Ja, og sjekket sparekontoen. Må vel selge noen aksjer...


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn