Diverse I reject your reality and substitute my own

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.037
    Kan det hende at selvpålagt tvang til å ha alt dette perfekte, fører til at en går glipp av mange gode musikkopplevelser?
    Det er ikke søken etter det perfekte. Det er i stor grad basert på misforståelser hva nøytralitet er for noe.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    En monitor står som regel
    Det er ikke søken etter det perfekte. Det er i stor grad basert på misforståelser hva nøytralitet er for noe.
    Dette er en tråd om «ekte lyd».

Nøytralitet faller vel inn i den kategorien?

I så fall, kan du definere «hva nøytralitet er for noe»?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.171
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Kan hende det mangler noen ord? :

«Men med» Så bedritne anlegg eg kan ha gode musikkopplevingar på, tviler eg. @svart-hvitt ser også ut til å vera flink til abstrakt tenking.(?)
    Sikkert, men kunne ønske ikke @Tweedjakke overså spørsmålet. For jeg skjønte faktisk ikke første del.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.916
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det egentlig å krangle om? Det snakkes mye om “my-fi”, men det handler vel mest om å gjøre det beste ut av de forutsetningene man har. Jeg tror ikke preferanser står så sterkt som enkelte vil ha det til, det er mer snakk om hvor godt man får løst de åpenbare utfordringene i rom og oppsett.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.860
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er et stumt "som" og "så" inni der 😊
    Takk. Eg bruker av og til både rare ord og rar ordstilling, her var det nok det siste.

Poenget, reformulert: Så elendig er vel neppe oppsettet til svart-hvitt at han går glipp av store opplevingar, så dramatisk er vel ikkje avvika hans frå «konsensus»-kurvene som blei vist.

Så, houvudpoenget: Dei fleste kan uansett ha store opplevingar sjølv om anlegget med store manglar, og særleg om dei er litt abstrakt anlagde og høyrer musikken gjennom lyden.

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    614
    Er ikke egentlig hoveddiskusjonen i denne tråden et sidespor til hva @MakkinTosken initierte?

Jeg tolker det dithen at Tosken sier: "Jeg opplever "ekte lyd" som den lyden jeg har hjemme - og nyter ofte heller den enn lyden på konsert." Dette var altså min omskrivning basert på min hukommelse og tolkning av første innlegg. Om jeg har mer eller mindre rett vil jeg påstå at vi i denne tråden ikke kan snakke om "ekte lyd" - som vel var Toskens ord - som en ideell reproduksjon av lyd, men heller som den lyden vi ønsker å ha i våre respektive anlegg for lydreproduksjon.

Dette var ikke ment som forumspolitietterforskning, men heller en slags undring over diskusjonen målt (haha) opp mot min forståelse av trådstarters intensjon med det første innlegget.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.171
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Nei, du har rett. Mente ikke ekte som et kvalitetstempel, utover det at lyden er gjennkjennelig for meg. Så ja, krav om nøytralitet blir et stort sidespor, da jeg ikke på noen måte kan vite hvordan det låt under produksjonen. Eneste referansen jeg har er egne opplevelser og at det føles like ekte som hvilken som helst annen fremføring, med de forskjellige begrensningene som alltid er til stede uansett om det er live eller hermetisk.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.916
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En må spørre seg selv hva en vil oppnå. Hvis vi legger elektronikken til side, så er det jo høyttalerne og rommet som i praksis avgjør opplevelsen. Rommet kan forbedres, men ikke byttes, mens høyttalerne er selve formidleren. Kanskje det også forklarer hvorfor noen bytter høyttalere igjen og igjen uten å helt komme i mål. Hvis en finner to par med høyttalere som passer rommet. Vil de låte veldig ulikt?

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.037
    Dette er en tråd om «ekte lyd».

Nøytralitet faller vel inn i den kategorien?

I så fall, kan du definere «hva nøytralitet er for noe»?
    Jeg er usikker på om du er villig til å ta imot noe. Det har ikke virket slik basert til tross for at mye er blitt delt over mange år.

Men man i hvert fall begynne med en høyttaler som evner å måle godt plassert i et rom og ikke bare anekoisk. Og den må være god på alle områder. De referansehøyttalerne du stadig referer til faller igjennom på både det første og flere andre områder. Det er ikke bare rommet ditt som gjør at ditt oppsett måler som det gjør, det skyldes også svakheter i høyttalerkontruksjonen. Og ergo er de heller ikke noe referanse.

Videre handler nøytralitet om akustikken og lytterommet, men de referansene du referer til har enten for lav terskel eller er delvis misvisende. Du tar helt feil når du hevder at de er basert på vitenskap og nøytralitet. Det finnes flere studier som motbeviser de. Nivået på refleksjoner (under Schrøder) må f.eks være under minst -25 dB eller helst -30 dB for å være anekoiske. -20 dB er en for lav standard i forhold til hva som er hørbart.

Så blir det som flere har hevdet feil og snakke bastant om en absolutt nøytral frekvensrespons når vi vet hvor mye det varierer i opptaksteknikker og miksing/mastering. Du trekker ut enkelte studier og hopper bukk over de andre. F.eks dette om bruk av nærmicer som jeg nevnte tidligere.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.171
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Hvis en finner to par med høyttalere som passer rommet. Vil de låte veldig ulikt?
    Skal ikke jeg preike for mye, men etter mitt syn kan det være en fordel å kartlegge behovet og forutsetninger før en kjøper høyttalere. Hadde jo ikke kjøpt Evidence om jeg hadde et lyttekott med 14" reise-TV for film...

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.916
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikke jeg preike for mye, men etter mitt syn kan det være en fordel å kartlegge behovet og forutsetninger før en kjøper høyttalere. Hadde jo ikke kjøpt Evidence om jeg hadde et lyttekott med 14" reise-TV for film...
    Jepp, men det er jo det jeg prøver å formidle i åpningen av innlegget.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.171
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, men det er jo det jeg prøver å formidle i åpningen av innlegget.
    Synes egentlig @lydogakustikk taler fornuft. Man kan jo faktisk se på målinger i hvilken grad man faktisk hører gjennom rommet. Vanskelig å hevde referanse når refleksjonene er dominante, da bør man kanskje teste noe annet, om rommet er låst.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.916
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Blir litt gjentagende og veldig forenklet. Tenker rommet setter rammene. Størrelse, dimensjoner og akustik bestemmer hvor mye man kan få ut.

Høyttaleren setter karakteren. Konstruksjon, kapasitet og spredemønster avgjør hvordan den spiller sammen med rommet.

Plassering er verktøyet. Flytter en høyttalere og lytteposisjon riktig, kan det gi dramatisk forskjell før en eventuelt i det hele tatt rører EQ eller tiltak.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.171
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Blir litt gjentagende og veldig forenklet. Tenker rommet setter rammene. Størrelse, dimensjoner og akustik bestemmer hvor mye man kan få ut.

Høyttaleren setter karakteren. Konstruksjon, kapasitet og spredemønster avgjør hvordan den spiller sammen med rommet.

Plassering er verktøyet. Flytter du høyttalere og lytteposisjon riktig, kan det gi dramatisk forskjell før en eventuelt i det hele tatt rører EQ eller tiltak.
    Litt vel basic er det ikke! Litt som @Tweedjakke sin konklusjon. Vi er vel litt forbi det? Greit å være inkluderende, men det er jo et forum for folk med over gjennomsnitts interesse for lyd? :giggle:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.193
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    En må spørre seg selv hva en vil oppnå. Hvis vi legger elektronikken til side, så er det jo høyttalerne og rommet som i praksis avgjør opplevelsen. Rommet kan forbedres, men ikke byttes, mens høyttalerne er selve formidleren. Kanskje det også forklarer hvorfor noen bytter høyttalere igjen og igjen uten å helt komme i mål. Hvis en finner to par med høyttalere som passer rommet. Vil de låte veldig ulikt?
    Hvis man ikke har noe EQ i bassen skal man jo også være over snittet heldig for å få velfungerende bass. Men hvor problematisk det er i praksis varierer vel litt med lyttenivå og musikkstil.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.916
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen behov for å fremstå mer kunnskapsrik enn jeg er, og bruker bare mine erfaringer og opplevelser på veien til det jeg er. Det er nok litt av grunnet til jeg både skriver spørrende og inkluderende. Jeg tror vi egentlig er ganske enige. Bass er ofte det vanskeligste, spesielt sammen med subber. Jeg hadde heller droppet subber og manglet noe i bunn, enn å subber i et rom som ikke fungerte og uten hjelpemidler.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.916
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Litt vel basic er det ikke! Litt som @Tweedjakke sin konklusjon. Vi er vel litt forbi det? Greit å være inkluderende, men det er jo et forum for folk med over gjennomsnitts interesse for lyd? :giggle:
    Joa, mulig jeg gjør for mye ut av det jeg tenker å dra det ned på jorden. Litt dust av meg å bli tråden gamlefar og vokter.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.171
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ingen behov for å fremstå mer kunnskapsrik enn jeg er
    Vel, er jo ingenting som tyder på at du står særlig tilbake heller. Bare følge tråden din det! 😁 Noe har du snappet opp underveis og persepsjonen din har fått så mye trening at selv om du ikke har mistet all abstrakt tankegang, ville du ikke likt å skru rommet tilbake 5 år.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.916
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vel, er jo ingenting som tyder på at du står særlig tilbake heller. Bare følge tråden din det! 😁 Noe har du snappet opp underveis og persepsjonen din har fått så mye trening at selv om du ikke har mistet all abstrakt tankegang, ville du ikke likt å skru rommet tilbake 5 år.
    Jo takk for det🥰 jeg har jo ikke sittet i caven med en bøtte over hodet og latt humla suse. Men av og til blir slike tråder litt pissekonkurranse der en flekser med kunnskap, uten alltid å underbygge med egne erfaringer eller opplevelser.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.393
    Sted
    Langesund
    Etter mitt øre har Sevald kommet langt. Lengst vil jeg vel si av den typen oppsett
    Setter vel et par tre hornoppsett litt foran.
    Nå som han har steppet opp litt til nærmer vi oss nok hva som er mulig. Gleder meg til neste lytt.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.171
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Men av og til blir slike tråder litt pissekonkurranse der en flekser med kunnskap, uten alltid å underbygge med egne erfaringer eller opplevelser.
    Ja, vi har jo pratet en del sammen, så vi vet jo at vi er i all hovedsak enige om det meste og kjenner igjen samme BS!

Og bare så det er sagt, tror virkelig ikke jeg har noe særlig mer peil enn gjennomsnittet her inne, men brenner virkelig for å gjøre de riktige tingene - for meg.:)

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    696
    Sted
    Trondheim
    En absolutt lærerik tråd for min del, på mange måter 😊
    Intensjonen fra trådstarter virket for meg "vakker med sine formuleringer" og ga håp om gode meningsutvekslinger.

Hvorfor bruke så mange fremmedord? Mange av dem kan enkelt erstattes med ord fra hverdagen. Bruker dere folk virkelig så mange fremmedord i hverdagen? Nødvendig for å forenkle betydninger eller å fremme tekniske eller vitenskaplige forhold sier noen?

I noen sammenhenger bruker man kanskje fremmedord for å forsterke inntrykk av den kunnskap man innehar, eller er usikker på kunnskapen. Mitt inntrykk er at det slettes ikke er nødvendig her, det virker som det ikke er noe i veien med kunnskapen eller formuleringsevnen til folk.
    Når folk bruker fremmedord blir jeg mistenkelig til hvilken intensjon vedkommende faktisk har, belyse et faktum eller ....

For min del fremstår retningen denne tråden fikk, sammen med mye annet her på forumet, for individualismens fall. Hva den enkelte finner glede i ved hifi og musikklytting står ikke like sterkt lenger, noen få "sannheter" vokser frem som det eneste riktige. Når det er sagt, mange av de illusjonene og sannheter jeg har levd etter i mange år har fått riper og skader, de står seg ikke like godt. Takk til alle for gode bidrag i så måte. 😁

Takk til trådstarter, for en god formulering innledningsvis, men også hans forsøk på å dra det tilbake dit slik jeg forstår det, hans intensjon lå.
    Vh S

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.284
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Så kan man jo lure på hvorfor største delen av HornMafian og store deler av de seriøse DIYerne som dro ting lengre, har blitt borte ifra forumet.

HFS 2025 handler om flexe muskler og brønnpissing, ikke minst endel personangrep.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.916
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Så kan man jo lure på hvorfor største delen av HornMafian og store deler av de seriøse DIYerne som dro ting lengre, har blitt borte ifra forumet.

HFS 2025 handler om flexe muskler og brønnpissing, ikke minst endel personangrep.
    Men tråden intensjon handler vel egentlig ikke om det. Jeg opplever denne tråden som i utgangspunktet er ment som en feel good tråd.

karmann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.787
    Jeg har ingen behov for å fremstå mer kunnskapsrik enn jeg er, og bruker bare mine erfaringer og opplevelser på veien til det jeg er.
    Nettopp, det er vel det som er grunnlaget for et forum. Amatører som deler opplevelser rundt lyd og hva som ga en gevinst i eget rom.
    Dette er vel en hobby med mye tullball fra både produsenter og forbrukere, ikke unormalt å ta ting med en klype salt.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er usikker på om du er villig til å ta imot noe. Det har ikke virket slik basert til tross for at mye er blitt delt over mange år.

Men man i hvert fall begynne med en høyttaler som evner å måle godt plassert i et rom og ikke bare anekoisk. Og den må være god på alle områder. De referansehøyttalerne du stadig referer til faller igjennom på både det første og flere andre områder. Det er ikke bare rommet ditt som gjør at ditt oppsett måler som det gjør, det skyldes også svakheter i høyttalerkontruksjonen. Og ergo er de heller ikke noe referanse.

Videre handler nøytralitet om akustikken og lytterommet, men de referansene du referer til har enten for lav terskel eller er delvis misvisende. Du tar helt feil når du hevder at de er basert på vitenskap og nøytralitet. Det finnes flere studier som motbeviser de. Nivået på refleksjoner (under Schrøder) må f.eks være under minst -25 dB eller helst -30 dB for å være anekoiske. -20 dB er en for lav standard i forhold til hva som er hørbart.

Så blir det som flere har hevdet feil og snakke bastant om en absolutt nøytral frekvensrespons når vi vet hvor mye det varierer i opptaksteknikker og miksing/mastering. Du trekker ut enkelte studier og hopper bukk over de andre. F.eks dette om bruk av nærmicer som jeg nevnte tidligere.
    Du definerer ikke nøytralitet, men går i polemikkmodus.

Det er definisjonen din jeg er ute etter, ikke polemikken om høyttalernerker (kanskje vanskelig fordi du skal lansere en kommersiell høyttaler selv) og en diskusjon om nærmikking.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.171
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Men @svart-hvitt , hva er egentlig målet ditt her? Allerede på første side slo du fast at:

"På HFS er hedonisme målet. Men det finnes altså miljøer hvor hedonisme ikke er førende."

Samtidig sier du:

"Nja, det finnes normer for en smalere sti."
    "Du har rett i at det å følge den smale sti («nøytralitet») ikke automatisk gir den lyden som faller i din smak."

og:

""Når det gjelder egne valg, har jeg referansehøyttalere, men gitt beng i å gjøre noe med rommet fordi jeg ikke har preferanser for store inngrep i rommet. "

Hvordan er alt dette forenelig? Du definerer vårt mål, men hva er egentlig ditt eget? Og hva tror du bransjens mål er, askese?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Men @svart-hvitt , hva er egentlig målet ditt her? Allerede på første side slo du fast at:

"På HFS er hedonisme målet. Men det finnes altså miljøer hvor hedonisme ikke er førende."

Samtidig sier du:

"Nja, det finnes normer for en smalere sti."
    "Du har rett i at det å følge den smale sti («nøytralitet») ikke automatisk gir den lyden som faller i din smak."

og:

""Når det gjelder egne valg, har jeg referansehøyttalere, men gitt beng i å gjøre noe med rommet fordi jeg ikke har preferanser for store inngrep i rommet. "

Hvordan er alt dette forenelig? Du definerer vårt mål, men hva er egentlig ditt eget? Og hva tror du bransjens mål er, askese?
    Jeg tok utgangspunkt i begrepet «ekte lyd» fra åpningsinnlegget ditt. Dette begrepet er spennende fordi det brukes på et diskusjonsforum med «hifi» i navnet. Videre bruker du ordet «potensial», som jeg oppfatter som at du forsøker å strekke deg mot noe - i dette tilfellet «nærhet og skjønnhet».

Innlegget kan leses som et essay, hvor du forteller om egne perspektiver uten ønske om diskusjon. Men HFS er et diskusjonsforum og jeg tok derfor utfordringen med å ta tak i løse tråder fra innlegget ditt. Invitasjonen var ikke gitt fra deg, så man kan si at jeg inviterte meg selv til en diskusjon.

La meg ta tak i setningene du festet deg ved, én for én:

(1) «På HFS er hedonisme målet. Men det finnes altså miljøer hvor hedonisme ikke er førende.»
    Jeg leser innlegget ditt som et kort essay om nytelse, rekreasjon - eller hedonisme som er et fint ord for det samme. Når jeg bruker ordet hedonisme er det fordi det har et eget kapittel i boken og filosofi. Så føyer jeg til en setning om at det finnes en dimensjon hvor hedonisme ikke er målet («førende»). Jeg tar meg dermed friheten til å åpne opp en dør til et annet perspektiv.

(2) «Nja, det finnes normer for en smalere sti.» «Du har rett i at det å følge den smale sti («nøytralitet») ikke automatisk gir den lyden som faller i din smak».
    Når jeg titter inn bak den døren som det ikke står hedonisme på, ser jeg en verden som er strengere definert i den forstand at den følger vitenskapens prinsipper, logikk og retorikk. Jeg bringer inn ordet nøytralitet når jeg bruket uttrykket den smale sti. Samtidig påpeker jeg at det kan være et gap mellom nøytralitet og smak.

(3) «Når det gjelder egne valg, har jeg referansehøyttalere, men gitt beng i å gjøre noe med rommet fordi jeg ikke har preferanser for store inngrep i rommet.»
    Her påpeker jeg det åpenbare, nemlig at egne valg og nøytralitet ikke trenger å følge hverandre. Nøytralitet er et ideal. Jeg kalte det apoteose for å gjøre det tydelig at dette er et begrep som krever at man ikke må forveksle det med noe som er umiddelbart realiserbart. I vitenskapen er man vant til å håndtere tanken om et ideal man aldri helt kan nå. Sann nøytralitet er en ide, et ideal, i likhet med det absolutte nullpunkt i termodynamikken; det kan kanskje aldri oppnås fullt ut på alle områder.

OPPSUMMERING: Jeg så på det korte essayet ditt i innledningen som en dør det sto velkommen på. Så gikk jeg inn denne døren og påpekte at det også finnes en annen dør. Bak denne døren kan man diskutere temaer fra essayet ditt fra andre vinkler. Og da ser man fort at vi havner i en situasjon hvor vi har vært før:

==> Det subjektive konfronteres med det objektive
    ==> Personlige erfaringer møter objektive målinger
    ==> Myfi settes opp mot hifi
    ==> Filosofi konfronteres med empirisk vitenskap
    ==> Metafysikk konfronteres med empirisk vitenskap

Mine innspill har vært på høyresiden av beskrivelsene ovenfor. Ikke fordi jeg mener at venstresiden er uviktig eller feil, men fordi høyresiden representerer en annen dør enn døren til venstre.

Du skriver videre følgende:

«Hvordan er alt dette forenelig? Du definerer vårt mål, men hva er egentlig ditt eget? Og hva tror du bransjens mål er, askese?»

Jeg mener det må være forenlig å ha to tanker i hodet samtidig; en som fokuserer på personlig nytelse, rekreasjon - og en annen som ser at lyd kan tilnærmes på en mer objektiv måte etter en oppskrift som er nedfelt i litteratur, standarder osv.

Mitt eget mål med lyd har i stor grad vært forståelse. Gjennom erfaringer med lytting i ultranærfelt (UNF) med referansehøyttalere, har jeg som en av få erfart hva det vil si å oppleve referanselyd. Denne referansen har vært verdifull når jeg har vurdert hvor langt jeg skal gå i praksis i eget rom. Valgene i eget rom er derfor erfaringsbasert; ulempene med å tilnærme seg tilsvarende lyd som ved UNF oppveier ikke fordelene med å ta ut dette potensialet. Det vil si at jeg vet godt hva idealet er, hva potensialet er, og hva kompromisset jeg har tatt betyr i praksis.

Jeg tror på ingen måte at bransjen (jeg antar du mener produksjonssiden som leverer fra seg et materiale for konsum) har askese som mål. Askese er et merkelig ordvalg fordi det ofte brukes i religiøse sammenheng, mens vitenskap og det objektive har lite med religion å gjøre. Man kan derimot se på idealet om nøytralitet og bransjestandardene som et forsøk på å etablere et felles utgangspunkt, en standardreferanse for profesjonelle lydfolk. Denne referansen har nøytralitet som ideal - et ideal man kan strekke mer enn 100 år tilbake i tid.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn