Dette tok jeg opp sist vi disktuerte dette også, men til glede for nye lesere - la meg forsøke å nyansere debatten litt, og gjøre det med underlag i standardene.
Både EBU og ITU standarden aksepterer ~8dB fall i kurven (rød strek har jeg tegnet på). Og før noen krangler på det, så har jeg snakket med Thomas Lund - som er ansatt som teknolog hvor? Jo, hos Genelec - om dette temaet. Han har bekreftet at dette er korrekt måte å tolke standarden på.
Vis vedlegget 1139536
Tar vi en titt på den andre, mye omtalte standarden, EBU 3276, hva finner vi der? Jo en lignende graf, og jammen er det ikke plass til 8dB fall der også (rød strek har jeg tegnet på):
Vis vedlegget 1139537
Man kan la seg lure av streken midt på til å tenke her skal det vel være flatt, men nei, denne antyder "mean value of the levels of the 1/3–octave bands with centre frequencies from 200 Hz to 4 kHz" - så dette er kun et referansepunkt i nivå fra 200hz-4khz (et område hvor det vanligvis er ganske flatt) som man tar utgangspunkt i for å se om man er innenfor toleransene.
Det er helt naturlige grunner til at begge disse ser ut som de gjør. De tar høyde for naturlig room gain i bunn, og de tar høyde for at noen høyttalere (litt avhengig av spredningskarakteristikk, begynner å rulle av in-room rundt 2000hz. Andre er gjerne ganske flate helt opp til 10k før de ruller av. ITU standarden tillater også fall negativt i bassen trolig for å ta høyde for mindre monitorer uten veldig mye bass (hallo Yamaha NS-10), uten at jeg er sikker på at jeg er veldig enig i det.
Til slutt har det blitt nevnt ved flere anledninger at høyttalerne må være presise ned til +/-2dB i følge disse standardene. Det som er lett å overse er at dette gjelder ved målinger ved 1/3 smoothing (dvs veldig heftig smoothing) i følge både EBU og ITU. Helt spesifikt står følgende i EBU:
The frequency response curve is measured in 1/3–octave bands, with a pink noise test signal. The measurements are taken on the main axis (directional angle = 0°). The curve should fall within a tolerance band of 4 dB over the frequency range from 40 Hz to 16 kHz
Avvik off-axis er også ganske romslig med +/-3dB diff fra on-axis på 10 grader og +/-4dB diff fra on-axis på 30 grader.
Eksempel.
Her er en ikke navngitt høyttaler jeg tilfeldigvis har anekoisk Klippelmåling av.
Først ved 1/20 (vanlig smoothing i Klippelmålinger dere ser f.eks når Amir tester høyttalere):
Vis vedlegget 1139538
Her er samme med 1/3 smoothing:
Vis vedlegget 1139539
Høyeste energi her målt med 1/3 smoothing er 93.8, laveste er 90.6. Dvs en diff på 3.2dB, og greit innenfor kravet på 4dB.
Oppsummert tror jeg mange her inne er godt innenfor disse standardene hva gjelder både høyttalere og in-room frekvensrespons, det er nok heller på akustikk/etterklang en del sliter litt, men det er helt naturlig når en standard for lydstudio møter helt vanlige stuer.