Diverse I reject your reality and substitute my own

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    3.159
    Antall liker
    3.667
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det gjør kanskje det på engelsk, men du er nok ganske aleine om å bruke ordet sånn på norsk. Men det er nå så. Poenget er at du bedriver apoteose, om du har det som hensikt eller ei.

    Du spurte en gang i denne tråden om åssen en skulle forholde seg til standardene: pragmatisk eller fundamentalt. Svaret er enkelt, fordi en skal jo høre på lyden sånn i siste instans. Hvis idealene blir viktigere enn åssen det låter, altså opphøyd til noe som er viktigere enn det levde liv, er det det samme som å si at idealet er viktigere enn det levde liv. Det er god gammeldags religion, det. Er Olson idealenes profet? Er EBU den hellige ånd? Jeg foretrekker pragmatikk og pragmatisme fremfor idealisme, idélære og fundamentalisme.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.881
    Antall liker
    9.184
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt disse KI-ene siden 2022. Det var en aha-opplevelse, samtidig som jeg synes diskusjonen om KI etter hvert ble en hype. Med lanseringen i april i år av GPT o3 Pro med DeepSearch skjedde det noe. Man kunne endelig bruke KI til «seriøse» ting. GPT 5 er av en eller annen grunn en nedgradering og Gemini 2.5 Pro har blitt bedre i mellomtiden. Vi får se hva OpenAI gjør med GPT 5.

    Gratisversjonene bør brukes med varsomhet, men de fungerer veldig bra som en forbedret Google og til å gjøre «enkle» beregninger og slikt.
    Jeg bruker AI masse og er stor tilhenger. Jeg synes uavhengig av det at det å dumpe ut KI-resultater som svar eller innlegg i forumtråder er en uting. Litt i samme gate som å referere til artikler og be folk lese dem. Man ber andre bruke en hel masse tid på å sette seg inn i bakgrunnsstoff istedenfor å argumentere direkte.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Eg forstår ikkje heilt kvar du vil.

    Ønskjer du å få folk til å endra praksis, at dei skal anerkjenna viktige teoretiske bidrag eller har du berre lyst til å snakka om korleis kva som skjer mellom lyden vert skapt og til han når øyro våre?
    Hvis vi skal snakke om «tro» (jeg kan ikke verifisere det selv om Toole går langt i den retningen), så tror jeg veien til god lyd - slik de fleste oppfatter den - befinner seg mellom permene på standardene fra EBU og ITU. EBU-standarden er på bare 18 sider. Det er overkommelig.

    Standardene kan ses på som en praktisk orientert konsensus som søker å realisere de eldste idéene innenfor lydfaget om nøytralitet, noe jeg har kalt apoteosen.

    Slik jeg ser det, er det ikke tilfeldig at de mest entusiastiske på HFS trekker mot apoteosen. Noen ligger så nært opp til standardens krav til «referanse» at man ikke kan avfeie valgene som er gjort på veien dit som tilfeldige. At nettopp et slikt oppsett sannsynligvis er det folk på HFS liker best - basert på «anmeldelser» etter besøk - er kanskje en form for bevis for apoteosens kraft. Hva tenker du?

    Jeg har for øvrig ingen som helst tro på at veldig mange HFSere vil bygge rene referanseoppsett; til det er de budsjettmessige utfordringene for store, vanlige rom setter begrensninger og det kreves litt kompetanse også. Men for de få som vil gå hele veien, kan apoteosen og dens avleggere i form av praktisk orienterte standarder være hjelpemidler.

    Selv om man ikke har et slikt oppsett selv, og ikke har mulighet til å realisere det, kan det likevel være verdifullt å være bevisst på de tekniske sidene ved slike oppsett. Enig?
     

    MakkinTosken

    Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    18.347
    Antall liker
    52.132
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Om jeg skulle våge å kritisere din tilnærming til hifi og hifidebatt litt, hr @svart-hvitt

    Du har til gode å vise hvordan all denne kunnskapen om faglige standarder har brakt deg nærmere en troverdig lydkilde i praksis. Du har heller ikke vist at din debatteknikk har gjort deg til en ønsket bidragsyter og stemme i miljøet.

    Klart jeg innser jo at jeg kan se dette fra feil vinkel. Kanskje du er en Hifi-Jesus, som ofrer dine behov for sosial omgang, til fordel for allmenn opplysning. Du har jo også antydet at du kan gjøre vann til vin, ved å høre gjennom rommet ditt og nytte referansehøyttalerne uten å forstyrres av unotene.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Market Snodsbury
    Hvis vi skal snakke om «tro» (jeg kan ikke verifisere det selv om Toole går langt i den retningen), så tror jeg veien til god lyd - slik de fleste oppfatter den - befinner seg mellom permene på standardene fra EBU og ITU. EBU-standarden er på bare 18 sider. Det er overkommelig.

    Standardene kan ses på som en praktisk orientert konsensus som søker å realisere de eldste idéene innenfor lydfaget om nøytralitet, noe jeg har kalt apoteosen.

    Slik jeg ser det, er det ikke tilfeldig at de mest entusiastiske på HFS trekker mot apoteosen. Noen ligger så nært opp til standardens krav til «referanse» at man ikke kan avfeie valgene som er gjort på veien dit som tilfeldige. At nettopp et slikt oppsett sannsynligvis er det folk på HFS liker best - basert på «anmeldelser» etter besøk - er kanskje en form for bevis for apoteosens kraft. Hva tenker du?

    Jeg har for øvrig ingen som helst tro på at veldig mange HFSere vil bygge rene referanseoppsett; til det er de budsjettmessige utfordringene for store, vanlige rom setter begrensninger og det kreves litt kompetanse også. Men for de få som vil gå hele veien, kan apoteosen og dens avleggere i form av praktisk orienterte standarder være hjelpemidler.

    Selv om man ikke har et slikt oppsett selv, og ikke har mulighet til å realisere det, kan det likevel være verdifullt å være bevisst på de tekniske sidene ved slike oppsett. Enig?
    Eg er entusiastisk tilhengjar av standardar, og har tidvis drive apoteose av både ISO 8601 og Ivar Aasens grammatikk (utan å følgja nokon av dei slavisk).

    På sitt beste er standarder ei kodifisering av «best practice». På det heilt jamne standardiserer dei -- der det finst fleire likeverdige, men inkompatible, måtar å gjera ting på. På sitt verste er dei så vage at alle dei dominerande aktørane skal få lov til å gjera akkurat slik dei gjer utan å koma i konflikt med standarden.

    Grunnen til at eg spør kva du vil, er at eg ikkje oppfattar at «idealet» (eller standarden) om jamn frekvensresponskurve og jamt «spreiingsmønster» som veldig kontroversielt på HFS? Tvert om, med unnatak av estetar og romantikarar er jo dei aller fleste einige med deg?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Market Snodsbury

    Eg har lese den teksten til Lavry fleire gonger, og nikka til meg sjølv og sagt meg enig. Så tykkjer eg likevel at 24 bits høyrest betre ut enn 16 bits, og betalar det doble for å lasta ned hires i staden for CD-kvalitet (for å vera på sikre sida). Eller kjøper ein heil-analog LP om eg skal vera ekstra fjong.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    3.953
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja, selvsagt må det være anekoisk. Og jeg tror de aller aller fleste høyttaler-produsenter måler.
    Men kun et fåtall innen haifai ser ut til å ønske å dele disse data med kundene/offentligheten.

    ASR og EirinsAudio+ er vel de som oftest gir ut anekoiske målinger på tingene som folk sender til de for test.
    Man kan jo håpe at produsentene begynner å legge ut de anekoiske målingene sine selv.:cool:
    De fleste som har anledning gjør nok målinger anekoisk. Imidlertid er det mange som oppgir frekvensrespons i forhold til «in room» eller «half-space». De to sistnevnte gir mer imponerende nedre bassfrekvens.
    Mvh
    KarlR
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Om jeg skulle våge å kritisere din tilnærming til hifi og hifidebatt litt, hr @svart-hvitt

    Du har til gode å vise hvordan all denne kunnskapen om faglige standarder har brakt deg nærmere en troverdig lydkilde i praksis. Du har heller ikke vist at din debatteknikk har gjort deg til en ønsket bidragsyter og stemme i miljøet.

    Klart jeg innser jo at jeg kan se dette fra feil vinkel. Kanskje du er en Hifi-Jesus, som ofrer dine behov for sosial omgang, til fordel for allmenn opplysning. Du har jo også antydet at du kan gjøre vann til vin, ved å høre gjennom rommet ditt og nytte referansehøyttalerne uten å forstyrres av unotene.
    «Du har heller ikke vist at din debatteknikk har gjort deg til en ønsket bidragsyter og stemme i miljøet».

    Det minner meg om pønkertråden fra 2016 i lenken nedenfor. Den står seg fortsatt, men jeg tror hele HFS har gått i retning av det mer objektive siden den gang - det vil si at toleransen for objektive argumenter har økt. Slik har bevisstheten om hifi vs myfi økt:

    HIFI: Tro mot kilden
    MYFI: Tro mot en selv (egne preferanser)

     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Horten
    Det er jo en viss logikk fra produsent å fortelle hva en kjøper typisk kan oppnå i rommet, selv om de færreste kanskje opplever det likevel.
    Det gjør også selvsagt sammenligning vanskelig, selv om også det kanskje også er meningen.

    Nå var jo Lydogakustikk positiv tidligere i tråden til å legge ut anekoiske måledata på Vera Coherence, så vi krysser fingrene for at de setter en ny standard for publiserte spesifikasjoner på høyttalere. :cool:
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.506
    Antall liker
    3.037
    Nå var jo Lydogakustikk positiv tidligere i tråden til å legge ut anekoiske måledata på Vera Coherence, så vi krysser fingrene for at de setter en ny standard for publiserte spesifikasjoner på høyttalere. :cool:
    Som er blitt hevdet flere ganger, så er det interessante hvordan en høyttaler måler i et faktisk rom og ikke anekoisk alene. Det sistnevnte gir ingen god garanti for at en høyttaler måler spesielt jevnt i et vanlig lytterom, noe man ser til stadighet.

    I tillegg er det annet som ikke kommer frem på tradisjonelle målinger som skiller høyttalere vesentlig slik jeg ser det.

    Coherence 12 hadde selvsagt stilt til AB målinger mot såkalte referansehøyttalere i lytterommet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.466
    Antall liker
    33.093
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    Eg har lese den teksten til Lavry fleire gonger, og nikka til meg sjølv og sagt meg enig. Så tykkjer eg likevel at 24 bits høyrest betre ut enn 16 bits, og betalar det doble for å lasta ned hires i staden for CD-kvalitet (for å vera på sikre sida). Eller kjøper ein heil-analog LP om eg skal vera ekstra fjong.
    Får hifibesøk rett over helgen. Kan sette opp en lyttetest da:

    Vinyl -> ADC /DAC @ 16/44.1 og
    Vinyl -> ADC/DAC @ 24/96 evt. 24/48.

    Deretter livehøring over anlegget. Samme kuttet, samme PU hele veien.
    Mvh
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Market Snodsbury
    Får hifibesøk rett over helgen. Kan sette opp en lyttetest da:

    Vinyl -> ADC /DAC @ 16/44.1 og
    Vinyl -> ADC/DAC @ 24/96 evt. 24/48.

    Deretter livehøring over anlegget. Samme kuttet, samme PU hele veien.
    Mvh
    For å vera ærleg: eg hadde ikkje høyrd skilnad. Ikkje blindt. Definitivt om eg visste. Du må gjerne servera meg vin til 500 kr flaska sjølv om eg ikkje kan skilja han frå ein til 150 kr flaska blindt.

    Større sjanse for at eg hadde høyrt skilnad om du bytta PU, og om du bytta orkester er eg sikker på at det skulle gått.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.466
    Antall liker
    33.093
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For å vera ærleg: eg hadde ikkje høyrd skilnad. Ikkje blindt. Definitivt om eg visste. Du må gjerne servera meg vin til 500 kr flaska sjølv om eg ikkje kan skilja han frå ein til 150 kr flaska blindt.

    Større sjanse for at eg hadde høyrt skilnad om du bytta PU, og om du bytta orkester er eg sikker på at det skulle gått.
    Jeg vet ikke helt. For en del år siden hadde jeg Bergen Lydlaug på besøk. Etter å ha skrudd fra 24/96 til 16/44 midt i en sang, var reaksjonen: "Hva gjorde du nå? Skru det tilbake!" Nå er innmaten i Metric Halo skiftet nesten helt ut siden den gang, og softwaren er ny, så vi får se.........

    Mvh
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Market Snodsbury
    Jeg vet ikke helt. For en del år siden hadde jeg Bergen Lydlaug på besøk. Etter å ha skrudd fra 24/96 til 16/44 midt i en sang, var reaksjonen: "Hva gjorde du nå? Skru det tilbake!" Nå er innmaten i Metric Halo skiftet nesten helt ut siden den gang, og softwaren er ny, så vi får se.
    Det er isf interessant: kan det ha noko med at du gjer digital-magi mellom AD og DA? Om ikkje, om 24/48 hadde gjeve same effekt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.466
    Antall liker
    33.093
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er isf interessant: kan det ha noko med at du gjer digital-magi mellom AD og DA?
    Et godt poeng. Jeg vet ikke om det foretas noen innvendig oppsampling i forbindelse med EQ. Det ville la seg løse ved å skru av all EQ. Det kan jeg gjøre med et tastetrykk. Ellers foregår det ingen annen digital magi enn å duplisere antall kanaler fra 2 til 4.

    Om ikkje, om 24/48 hadde gjeve same effekt.
    Det kan la seg prøve ut. Vi får se om "offeret" synes at det er i orden med så mange gjennomganger av samme kutt.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Horten
    Som er blitt hevdet flere ganger, så er det interessante hvordan en høyttaler måler i et faktisk rom og ikke anekoisk alene. Det sistnevnte gir ingen god garanti for at en høyttaler måler spesielt jevnt i et vanlig lytterom, noe man ser til stadighet.

    I tillegg er det annet som ikke kommer frem på tradisjonelle målinger som skiller høyttalere vesentlig slik jeg ser det.

    Coherence 12 hadde selvsagt stilt til AB målinger mot såkalte referansehøyttalere i lytterommet.
    En umiddelbar fordel med standard måle parametre er jo at man kan sammenligne.
    Hva er det du tenker på som ikke fremkommer på tradisjonelle målinger?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    2.111
    Antall liker
    1.267
    hele hensikten med anekoiske målinger, er å utelukke rommet. f.eks klippel måler 360 grader rundt uten refleksjoner og kan derfor kalkulere responsen ved lengre avstand. alle høyttalere kan måles slik, men atypiske løsninger vil kunne vise noe utover normen. f.eks er det noen som ikke liker å se lyd bakover fra en dipol, slik er det bare.
    en høyttaler kan ikke designes for et spesifikt rom, derfor er anekonisk riktig.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Market Snodsbury
    en høyttaler kan ikke designes for et spesifikt rom, derfor er anekonisk riktig.
    Men kva med aktive konstruksjonar (anten det er passiv+sub, Linkwitz, Sigberg, Genelec/GLM eller DIY) der delefilter er digitalt og mekanismen for romtilpassing/EQ er (eller kan vera) den same som for ht-design?

    Då er jo grensa mellom design og tilpassing i beste fall flytande?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.881
    Antall liker
    9.184
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men kva med aktive konstruksjonar (anten det er passiv+sub, Linkwitz, Sigberg, Genelec/GLM eller DIY) der delefilter er digitalt og mekanismen for romtilpassing/EQ er (eller kan vera) den same som for ht-design?

    Då er jo grensa mellom design og tilpassing i beste fall flytande?
    Njei, det er fortsatt et ganske klart skille mellom det som er justert inn fra produsent for å få høyttaleren til å spille slik den skal, og videre justering med EQ av sluttbruker for å tilpasse til et individuelt rom.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Market Snodsbury
    Njei, det er fortsatt et ganske klart skille mellom det som er justert inn fra produsent for å få høyttaleren til å spille slik den skal, og videre justering med EQ av sluttbruker for å tilpasse til et individuelt rom.
    Eg ser det: eg har fått med meg at du designar for ei spesifikk tuning, og heller ikkje akkurat tilrår å gjera EQ rett på delefilteret.

    Det var difor eg skreiv flytande, forstått som at det ikkje nødvendigvis tilfører meir unotar å tilpassa til rommet med same mekanisme? Når @Valentino legg inn BBC-dip, er det ht-design eller romtilpassing?
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.881
    Antall liker
    9.184
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Eg ser det: eg har fått med meg at du designar for ei spesifikk tuning, og heller ikkje akkurat tilrår å gjera EQ rett på delefilteret.
    Tja, jeg designer for det jeg mener er riktig / nøytral lyd.


    EQ rett på delefilteret går ikke an på de høyttalerne jeg lager. Det er derimot tilgang på en 9 bånds EQ som man kan pusle med hvis man vil. Her anbefaler jeg i utgangspunktet kun å jobbe i bassen, eventuelt benytte brede tilt filtere hvis man ønsker å redusere/øke energien i toppen f.eks.

    Det var difor eg skreiv flytande, forstått som at det ikkje nødvendigvis tilfører meir unotar å tilpassa til rommet med same mekanisme? Når @Valentino legg inn BBC-dip, er det ht-design eller romtilpassing?
    Valentino har vel DIY-høyttalere, så da flyter gjerne justering av rom og høyttalere litt i hverandre siden høyttalerne i praksis blir designet til rommet. Det er ikke samme situasjon som en kommersiell høyttaler.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Market Snodsbury
    Valentino har vel DIY-høyttalere, så da flyter gjerne justering av rom og høyttalere litt i hverandre siden høyttalerne i praksis blir designet til rommet. Det er ikke samme situasjon som en kommersiell høyttaler.
    Det var kanskje feil å dra fram dine ht i det heile, det var vel DIY og spesialbygde høgtalarar eg først og fremst hadde i tankane, med Audiolense som eit slags ytterpunkt. Men, glad for å få merksemda di :)

    Men, sidan tråden handlar litt om denne Olsen: kva meinte han med «høgtalar» den gongen? Meinte han heile system, av den typen du lagar, der det ofte ligg ein viss EQ i designet, eller meinte han elementa i seg sjølv som «høgtalarar»?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.881
    Antall liker
    9.184
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men, sidan tråden handlar litt om denne Olsen: kva meinte han med «høgtalar» den gongen? Meinte han heile system, av den typen du lagar, der det ofte ligg ein viss EQ i designet, eller meinte han elementa i seg sjølv som «høgtalarar»?
    Slik jeg har forstått diskusjonen snakket han om komplette høyttalere, ikke høyttalerelement.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.431
    Antall liker
    14.133
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Harry F Olsson.... bøkene kom i hovedsak ut på 50-tallet, og er absolutt lesverdige, men i mitt hode som et grunnlag for moderne produksjon og lydreproduksjon..
    Han gjorde bl.a et fundamentalt arbeid mtp spredning fra diverse former på høyttalere....
    Leo Beraneks "Acoustics" er også absolutt lesverdig, som etslags grunnlag, selv om ogå den boka er gammel... og fullpakket av "tung" matte...
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Market Snodsbury
    Slik jeg har forstått diskusjonen snakket han om komplette høyttalere, ikke høyttalerelement.
    Det er slik eg forstår diskusjonen også, men så slo det meg at det kanskje ikkje var heilt sikkert, og at det var ein periode der terminologien ikkje var spikra, og «speaker» framleis kunne bety ein driver og ikkje eit fullstendig system.

    Når det er heilage tekstar, må vi driva tekstkritikk. Hermeneutikken kjem jo frå bibeltolkinga i renessansen.

    Edit: Eg spurde, mot betre moral, vår gode ven
    ChatGPT skrev:
    In the 1950s, Harry F. Olson used the term “loudspeaker” to primarily mean the single driver, but he did address complete speaker systems with enclosures and crossovers — and he was careful to distinguish those as “loudspeaker systems” or “enclosed loudspeakers.”

    So when Olson said “speaker” or “loudspeaker” in the 1950s, he usually meant the transducer, unless context made it clear he was referring to a full system.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    10.206
    Antall liker
    26.857
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor en skal ned på så tung nerdefaktor her. For meg er det ganske åpenbart at de fleste oppsett og rom har noen klare utfordringer som må på plass før en kan snakke om det litt flåsete utrykket godlyden. Hvorfor ikke fokusere på å fikse de, i stedet for å finne opp kruttet på nytt?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.431
    Antall liker
    14.133
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel nokså klart at enkelte har et så til de grader fundamentalistisk forhold til lyd at de mest sannsynlig aldri blir fornøyd, okkesom..
    Greit nok st noen velger å lete etter feil i anlegget, så og si til evig tid, men jeg lurer i alle fall på hva slags forhold man egentlig har til musikken.. som tilsynelatende er langt nede på pri-lista.... jeg bare lurer...
     

    MakkinTosken

    Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    18.347
    Antall liker
    52.132
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor en skal ned på så tung nerdefaktor her. For meg er det ganske åpenbart at de fleste oppsett og rom har noen klare utfordringer som må på plass før en kan snakke om det litt flåsete utrykket godlyden. Hvorfor ikke fokusere på å fikse de, i stedet for å finne opp kruttet på nytt?
    Jepp, mange sofister.
     

    Musicus

    ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Innlegg
    178
    Antall liker
    716
    Sted
    Std
    Du er deg og jeg er meg! forstå det den som kan...resten skal visst forstå seg selv gjenom formler og grafer .....lykke til og kjedelig.....
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.506
    Antall liker
    3.037
    En umiddelbar fordel med standard måle parametre er jo at man kan sammenligne.
    Hva er det du tenker på som ikke fremkommer på tradisjonelle målinger?
    Vil anbefale deg å lese litt introduksjonstråden til Coherence 12. Det blir off topic her.
    Å sammenligne målinger handler vel så mye å kunne tolke de.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Horten
    Vil anbefale deg å lese litt introduksjonstråden til Coherence 12. Det blir off topic her.
    Å sammenligne målinger handler vel så mye å kunne tolke de.
    Ja jeg nevnte jo tidligere målinger iht ANSI/CTA 2034 og dermed spinorama som presentasjon av respons og spredningsmønster som et verktøy for relativt å lett sammenligne.

    Selv om denne CTA 2034 er standard for måling av hjemmehøyttalere, så var/er du ikke tilhenger av å presentere noe i det formatet.
    Litt rart for jeg håper ikke noe er ønsket skjult eller føles må begraves i masse data.

    For jeg håper seriøst at Vera Coherence måler knallgodt.
    Betyr jo ikke at alle må like lyden av de selvsagt, men jeg heier på initiativet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn