Det er helt utrolig. Noen ganger får jeg lyst til å stille deler av handelsstanden opp mot en vegg, og skyte dem slik man skjøt Quisling. De har tatt livet av en lang og god julebukktradisjon med å innføre en mer gøyal Disney-tradisjon. Ingen går julebukk lenger, og eldre folk i nabolaget kan ikke lenger fryde seg over glade barnestemmer som synger julesanger for dem.
Neida, isteden skal de få besøk av griske små som skriker knask eller knep, og altså truer med straff hvis de ikke får det de vil ha. Og hvor mange syttiåringer går rundt og planlegger dette tullet. Selv hadde jeg ikke kommet på det hvis det ikke var for denne tråden. Og jeg er fortsatt et stykke fra sytti, med pre-teen barn.
Heldigvis har ikke knask eller knep nådd leilighetshuset der jeg bor enda, så jeg kommer ikke til å kjøpe noe. Jeg kommer rett og slett til å besøke noen, eller å låse meg inne med hodetelefoner på fram til midnatt. Siden badet ligger ut mot fronten får jeg heller gå på dass uten lyset på. Jeg kjøper ikke en haug med godterier for å ikke få besøk, men kanskje det dukker opp et dusin. Og skulle jeg være så dum å åpne døren, så ber jeg dem komme tilbake i romjulen og synge julesanger. Ok, de kan få noen Maltesers hvis det er flere igjen i morgen. Chorizo vil de neppe ha.
Ok, jeg kjøper nok en pose vingummi og drops, men det er motvillig. Jeg har jo selv en som liker det, og kan spise det selv hvis ingen dukker opp i år heller. Det er jo ikke barnas feil at dette er introdusert i Norge. Men det er litt deres skyld at de ikke går julebukk. Billige spøkelsesdrakter og Harry Potter-hatter fra Nille har overtatt for den gamle Mariusgenseren fra innerst i skapet, beksømstøvler og fars sixpence. Nei, dette er usigelig triste greier. :'(
Kabelsatan: Tror du virkelig den 120 kg dørvaktfaren til drolten på hjørnet lar seg skremme av et dumt kostyme? Eventuelt den voldsdømte stefaren til den lille tulla som var med ham? Tror akkurat det er en veldig dårlig plan å bruke plan 2 på rasende foreldre. Da får du nok heller besøk av folk i hvite klær, enten med båre eller tvangstrøye.