I morgen går dørklokka varm - Halloween

T

TT.

Gjest
I morgen er det atter igjen Halloween og det blir ikke fred å få. Det bor masse unger på boligfeltet her og dermed får man (om man vil eller ikke) trimmet dørklokka. Av almenpreventive hensyn har jeg gått til innkjøp av smågodt til utdeling, kun for å unngå å få mitt nymalte hus tilgriset med diverse matvarer som egg, ketchup osv..

Må vi finne oss i denslags eller kan vi høflig men bestemt sette opp en lapp på døren med "IKKE FORSTYRR" ?

Noen som har meninger eller geniale forslag, så mottas dette med stor takk

Vedlegg

L

larkus

Gjest
Ting som har vist seg å virke

1. Konfekt med hurtigvirkende avføringsmiddel
2. Når det ringer på, slå opp døra iført et forferdelig kostyme som skremmer vettet av smådjevlene

mvh
kabelsatan

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
Gå på kino.

Edit: og se bort fra ondsinnede svar #1 :)

T

TT.

Gjest
kabelsatan skrev:

2. Når det ringer på, slå opp døra iført et forferdelig kostyme som skremmer vettet av smådjevlene

mvh
kabelsatan
Da blir dørklokka enda varmere, for da kommer foreldrene løpende

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
kabelsatan skrev:

mvh
kabelsatan
Vi forsøkte nr 2 her et år. DET hjalp virkelig!

L

larkus

Gjest
TTmania skrev:
kabelsatan skrev:

mvh
kabelsatan
Da blir dørklokka enda varmere, for da kommer foreldrene løpende
Og da brukes forslag nr. 2 ;D

mvh
ks

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er helt utrolig. Noen ganger får jeg lyst til å stille deler av handelsstanden opp mot en vegg, og skyte dem slik man skjøt Quisling. De har tatt livet av en lang og god julebukktradisjon med å innføre en mer gøyal Disney-tradisjon. Ingen går julebukk lenger, og eldre folk i nabolaget kan ikke lenger fryde seg over glade barnestemmer som synger julesanger for dem.

Neida, isteden skal de få besøk av griske små som skriker knask eller knep, og altså truer med straff hvis de ikke får det de vil ha. Og hvor mange syttiåringer går rundt og planlegger dette tullet. Selv hadde jeg ikke kommet på det hvis det ikke var for denne tråden. Og jeg er fortsatt et stykke fra sytti, med pre-teen barn.

Heldigvis har ikke knask eller knep nådd leilighetshuset der jeg bor enda, så jeg kommer ikke til å kjøpe noe. Jeg kommer rett og slett til å besøke noen, eller å låse meg inne med hodetelefoner på fram til midnatt. Siden badet ligger ut mot fronten får jeg heller gå på dass uten lyset på. Jeg kjøper ikke en haug med godterier for å ikke få besøk, men kanskje det dukker opp et dusin. Og skulle jeg være så dum å åpne døren, så ber jeg dem komme tilbake i romjulen og synge julesanger. Ok, de kan få noen Maltesers hvis det er flere igjen i morgen. Chorizo vil de neppe ha.

Ok, jeg kjøper nok en pose vingummi og drops, men det er motvillig. Jeg har jo selv en som liker det, og kan spise det selv hvis ingen dukker opp i år heller. Det er jo ikke barnas feil at dette er introdusert i Norge. Men det er litt deres skyld at de ikke går julebukk. Billige spøkelsesdrakter og Harry Potter-hatter fra Nille har overtatt for den gamle Mariusgenseren fra innerst i skapet, beksømstøvler og fars sixpence. Nei, dette er usigelig triste greier. :'(

Kabelsatan: Tror du virkelig den 120 kg dørvaktfaren til drolten på hjørnet lar seg skremme av et dumt kostyme? Eventuelt den voldsdømte stefaren til den lille tulla som var med ham? Tror akkurat det er en veldig dårlig plan å bruke plan 2 på rasende foreldre. Da får du nok heller besøk av folk i hvite klær, enten med båre eller tvangstrøye. ;)

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Bare å koble ut dørklokka. ;)
Noen små rundt her syntes det var gøy å ringe på for så å løpe for en tid tilbake.
Merker ikke noe til det nå, og klokka forblir utkobla. ;D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Kanskje jeg banner i kirken nå, men jeg synes det er trivelig med forventningsfulle barn på døren. Det er en dag i året, og ungene kler seg ut og gleder seg til dette. Man trenger jo ikke å gi så mye. Samtidig får man en koselig prat med ungene. Jeg setter for min del haloweenlys på portstolpene og ønsker barna velkomne.

mvh Elektron

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.375
De greiene der er noe faens jævelskap.
Heldigvis har jeg ikke hatt en eneste av gottejegerne på døra siden jeg flyttet på landet.
Håper de fortsetter å holde seg unna.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Elektron skrev:
Kanskje jeg banner i kirken nå, men jeg synes det er trivelig med forventningsfulle barn på døren. Det er en dag i året, og ungene kler seg ut og gleder seg til dette. Man trenger jo ikke å gi så mye. Samtidig får man en koselig prat med ungene. Jeg setter for min del haloweenlys på portstolpene og ønsker barna velkommen.

mvh Elektron
La meg gjette. Du er for ung til å huske julebukk-tradisjonen, eller så gammel at du har glemt den? Jeg liker også de forventningsfulle små, og kommer nok til å ha noe på lur. Men jeg hater denne tradisjonen, og savner den der de gjorde noe positivt istedenfor å true til seg godteriet. Før handlet det om å gjøre seg fortjent til det, nå handler det om at huseiere gjør seg fortjent til å slippe lett hærverk. ::)

Det er jo helt klart at det er en sammenheng mellom julebukkens død og Harry Potter og Spidermans trusselvelde.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Joda, jeg var en aktiv julebukkgjenger i min barndom, og husker det godt selv om jeg er 53. Jeg er enig i at dette er et skapt fenomen importert fra US og overskygger våre egne tradisjoner. Dette er imidlertid noe vi voksne må ta tak i, og ikke la det gå ut over barna. For å være ærlig så er jeg ikke overbegeistret, men når det nå har etablert seg tar jeg det med godt humør.

mvh Elektron

T

TT.

Gjest
Jeg med på at det har kommet hit for å bli, men må man bli risikere å bli utsatt for sjikane og vandalisme hvis man ikke stiller med gotteri? Sånn var det i allefall ikke når vi gikk julebukk i romjulen.

J

J.J

Gjest
En slik en ....

Og en slik en .......

Litt krefter i en slik en .......

Det hjelper godt .......... ;D

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
502
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Hmmm 'gretne gamle gubber'..... ;D Hva slags nabolag bor dere i?

Jeg er prinsippielt i mot Halloween. En påtvunget 'tradisjon' vi aldri har hatt tradisjon for....

Forøvrig er ungene rundt her er høflige og gjør ikke en flue for tred uansett om de får 'knask' eller ikke.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
TTmania skrev:
Jeg med på at det har kommet hit for å bli, men må man bli risikere å bli utsatt for sjikane og vandalisme hvis man ikke stiller med gotteri? Sånn var det i allefall ikke når vi gikk julebukk i romjulen.
Det er jeg helt enig med deg i. Jeg er vel bortskjemt som bor i et eldre boligområde hvor vi kjenner til de fleste og unngår represalier slik du beskriver. Hvis så var tilfelle ville nok mitt utgangspunkt vært mindre positivt.

mvh Elektron

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
TTmania skrev:
Det er nettopp det. For det første var barna kreative, for som oftest bestod kostymene av gamle gensere og luer. Og de måtte i alle fall synge et vers av en julesang. Noen memorerte og sang en hel sang, ja jeg kan til og med huske å ha liret av meg flere på rad når det var gamle folk som var alene hjemme. Rett og slett fordi det handlet ikke bare om knasket, men også om å gjøre voksne folk glade i julen. Folk vi ikke kjente. Jeg husker godt at kunstneren Magnus Gjertsen alltid hadde masse godteri, og han var alene etter at konen døde mange år tidligere. Vi gledet oss alltid til hans hus, som vi ofte tok som siste hus. Han fikk alltid flere sanger, for han faktisk var en koselig gammel mann. Husker forresten godt den lyseblå Daf-en hans også, og jeg fikk en bok om ham til jul. Med forord av Aftenbladets kunstøks Trond Borgen er det en herlig bok som jeg vil anbefale. Men dette handler ikke om maleren Gjertsen.

Nå til det andre. For det første handlet det altså om at vi barna gjorde oss fortjent. Det at de ikke gjør seg fortjent lenger er rett og slett verden snudd på hodet. For nå kommer det lettere groteske skiftet av hvem som skal gjøre seg fortjent. Nå er det den gamle damen i det lille huset i enden av gaten som må gjøre seg fortjent til å slippe å måtte fasaden og alle vinduene neste dag. Det er det amerikanerne har gitt verden, en dag i året der barn kan gjøre hærverk uten konsekvenser, kun fordi en lettere dement baluba ikke har klart å huske å fylle opp huset med snop på en i utgangspunktet vanlig dag i november. Eller til og med er så gammel at man ikke har hørt om det før eggene hagler mot vinduene. I julen har alle godterier i huset, og det er av denne overfloden vi deler. Hvorfor skal voksne eller eldre enslige personer ha vingummy og tyggiskuler i huset på det de tror er en vanlig dag?

Jeg er glad vi har såpass mange psykoer her på forumet til at jeg rundt Halloween føler meg nesten som et sympatisk menneske, i og med at jeg hverken har planer om å gi dem forgiftet godteri, skremme livdriten ut av dem så de aldri kommer tilbake, eller å pusse såkalte kamphunder på de små.  :eek:

Jeg skulle ønske dere bodde i nabolaget, for da ville alle vi andre voksne bli sett på som kjempesnille av de små forventningsfulle, selv om vi bare har mokkabønner eller kamferdrops i huset. De slipper i alle fall å bli drept av frådende kjempedyr, eller å bli påført traumer for resten av livet.  ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Elektron skrev:
TTmania skrev:
Det er jeg helt enig med deg i. Jeg er vel bortskjemt som bor i et eldre boligområde hvor vi kjenner til de fleste og unngår represalier slik du beskriver. Hvis så var tilfelle ville nok mitt utgangspunkt være mindre positivt.

mvh Elektron
Jeg bodde frem til i fjor i ca samme område som elektron og tok det med like godt humør, selv om jeg nok er mer grinete enn elektron av natur. Ett år var vår lille nabo med venner utkledd på døren, og den lille naboen var så hensynsfull at han tok av masken litt nesten med en gang for at vi ikke skulle bli skremt; "Det er bare meg!".

Et annet år fikk vi trolig ikke med oss at noen forsøkte å ringe på den defekte vekkerklokken og endte opp med egg i stuevinduet, men det er nå harmløs moro.

Det er så mye fælt i verden: Folk som står og går flere i bredden i rulletrapper og på fortau, for eksempel. Mange leier til og med, f-y f-a-e-n. Et tips er å ta ut aggresjonen der i steden.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Det er nettopp det. For det første var barna kreative, for som oftest bestod kostymene av gamle gensere og luer. Og de måtte i alle fall synge et vers av en julesang. Noen memorerte og sang en hel sang, ja jeg kan til og med huske å ha liret av meg flere på rad når det var gamle folk som var alene hjemme
Du kan jo true ungene til å synge en julesang i morgen også hvis de kommer på døren, hvis de vil ha snop da.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.012
Vet ikke hva som er værst jeg; dårlige kommersielle høytider importert fra USA eller gamle, gretne jubber som syter over å få kids på døra.

Jeg klarte hvertfall ikke skjule smilet da tre fem-åringer ringte på døra tidligere i kveld med verdens største, forventningsfulle øyne. Rakk opp handa gjorde de og, når de ble spurt om hvem som ville bære sjokoladeplate de måtte dele ;)

F-y-f-a-e-n-f-o-r-n-o-e-d-r-i-i-i-i-i-t.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
slowmotion skrev:
Er ikke halloween i morra da?
...eh, ja , altså i kveld. Surpumpene ger på sentralen savner gerhardsenungene. Hva er galt med importerte skikker? Husk, juletreet ble importert fra Tyskland på 1860-tallet. Det fine med Haloween er jo at det ikke har noe med religion å gjøre.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Lurer på om det våger seg noen snørrunger hjem til oss i år. Det begynner å bli lenge siden jeg skremte vettet av dem...

T

TT.

Gjest
Tydeligvis har flere her ikke lest første innlegget mitt godt nok. Mulig jeg er gammel, men ikke grinete. Hvis jeg derimot får huset nedgriset, da blir saken anderledes. Og som jeg også skrev; jeg har kjøpt inn godteri til dem som ringer på. Jeg kommer til å ta i mot barna/ungdommen på en høflig og vennlig måte. Så da vet dere det (og da slipper jeg foreldrene etterpå ;D )

HAPPY HALLOWEEN ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.726
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
snakk om kjipe gretne gjerrigknerter ::)
skam på dere!
mvh
Leif

O

Ole I

Gjest
Nå vet jeg ikke om det var noe problem med eggkasting på de husene som ikke gav godteri i år, men er det ikke et tankekors at "godteri har de ikke råd til, men å kaste dyrekjøpte egg - det har de...."

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jeg skal faen meg ut å gå med svære poser sjøl. Her skal det sankes gotter

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.093
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Kan jo håpe at noen kommer på døra og roper "Digg eller deng".
Og så ta dem på ordet... ;D

Neida, synes det er koselig med de minste, jeg.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
synes dette er en veldig artig skikk jeg, og ikke minst artig for de minste, her er alt gjort klart godteri, og noen skremmende (forhåpentligvis) effekter
fikk de første 6 på døra igår og forventer storinnrykk idag

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Men jeg hater denne tradisjonen, og savner den der de gjorde noe positivt istedenfor å true til seg godteriet. Før handlet det om å gjøre seg fortjent til det, nå handler det om at huseiere gjør seg fortjent til å slippe lett hærverk. ::)
Jeg har til gode å se eller høre om NOEN som har fått noen som helst ubehageligheter av å ikke ha Halloween-snop til ungene, og at små unger har moro av å kle seg, ringe på og rope "knask eller knep" klarer selv ikke jeg (og det sier litt) å irritere meg over.

Henger du opp en lapp om at du dessverre ikke har snop eller dessverre ikke vil ha besøk, eller for den del rett og slett ikke lukker opp, så går det sikkert bra.

I USA, der denne tradisjonen kommer fra, vet alle at der utelampene står på, vil de ha "Trick Or Treating", og der lampene er av, ringer man ikke på. Man burde få innarbeidet noe slikt herf også, kanskje.

Det som irriterer meg, men som heldigvis har forsvunnet der vi bor, er når det kommer en bande med 15-16-åringer med bæreposer og scream-maske og forventer gratis snop. ...Men hærverk har jeg tilgode å oppleve eller høre om her.

Utkledde og blide BARN som ha gjort seg flid med kostymene og skrudd opp forventningene synes jeg bare er koselg. ...Og jeg liker egentlig ikke unger engang. ;)

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.135
Unger i dag eter godteri hver dag hjemme. De har ikke godt av det. Spør tannlegen f.eks. Altfor mye feite småunger nå til dags. Dessuten får de diabetes hvis de ikke legger om stilen. La oss slippe den jævla tigginga på dørene hos folk som vil være i fred.

T

TT.

Gjest
Dazed skrev:
baluba skrev:
Men jeg hater denne tradisjonen, og savner den der de gjorde noe positivt istedenfor å true til seg godteriet. Før handlet det om å gjøre seg fortjent til det, nå handler det om at huseiere gjør seg fortjent til å slippe lett hærverk. ::)
Jeg har til gode å se eller høre om NOEN som har fått noen som helst ubehageligheter av å ikke ha Halloween-snop til ungene, og at små unger har moro av å kle seg, ringe på og rope "knask eller knep" klarer selv ikke jeg (og det sier litt) å irritere meg over.

Henger du opp en lapp om at du dessverre ikke har snop eller dessverre ikke vil ha besøk, eller for den del rett og slett ikke lukker opp, så går det sikkert bra.

I USA, der denne tradisjonen kommer fra, vet alle at der utelampene står på, vil de ha "Trick Or Treating", og der lampene er av, ringer man ikke på. Man burde få innarbeidet noe slikt herf også, kanskje.

Det som irriterer meg, men som heldigvis har forsvunnet der vi bor, er når det kommer en bande med 15-16-åringer med bæreposer og scream-maske og forventer gratis snop. ...Men hærverk har jeg tilgode å oppleve eller høre om her.

Utkledde og blide BARN som ha gjort seg flid med kostymene og skrudd opp forventningene synes jeg bare er koselg. ...Og jeg liker egentlig ikke unger engang. ;)
Du kan jo lese litt her hvis du ikke har hørt om hærverk ifbm Halloween:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=182651
http://www.aftenbladet.no/lokalt/Halloween-hrverk-flere-steder-2565642.html
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article587497.ece?index=20
http://www.lokalavisen.no/nyheter/halloween-herverk-for-hundretusener-1.5770281
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1805365.ece

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hadde vært morsomt å koblet om ringeklokka til noen skremmende effekter.
Men det våger seg sikkert ikke noen barn bort til min bolig i år heller. :'(

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
baluba skrev:
Det er helt utrolig. Noen ganger får jeg lyst til å stille deler av handelsstanden opp mot en vegg, og skyte dem slik man skjøt Quisling. De har tatt livet av en lang og god julebukktradisjon med å innføre en mer gøyal Disney-tradisjon. Ingen går julebukk lenger, og eldre folk i nabolaget kan ikke lenger fryde seg over glade barnestemmer som synger julesanger for dem.

Neida, isteden skal de få besøk av griske små som skriker knask eller knep, og altså truer med straff hvis de ikke får det de vil ha. Og hvor mange syttiåringer går rundt og planlegger dette tullet. Selv hadde jeg ikke kommet på det hvis det ikke var for denne tråden. Og jeg er fortsatt et stykke fra sytti, med pre-teen barn.

Heldigvis har ikke knask eller knep nådd leilighetshuset der jeg bor enda, så jeg kommer ikke til å kjøpe noe. Jeg kommer rett og slett til å besøke noen, eller å låse meg inne med hodetelefoner på fram til midnatt. Siden badet ligger ut mot fronten får jeg heller gå på dass uten lyset på. Jeg kjøper ikke en haug med godterier for å ikke få besøk, men kanskje det dukker opp et dusin. Og skulle jeg være så dum å åpne døren, så ber jeg dem komme tilbake i romjulen og synge julesanger. Ok, de kan få noen Maltesers hvis det er flere igjen i morgen. Chorizo vil de neppe ha.

Ok, jeg kjøper nok en pose vingummi og drops, men det er motvillig. Jeg har jo selv en som liker det, og kan spise det selv hvis ingen dukker opp i år heller. Det er jo ikke barnas feil at dette er introdusert i Norge. Men det er litt deres skyld at de ikke går julebukk. Billige spøkelsesdrakter og Harry Potter-hatter fra Nille har overtatt for den gamle Mariusgenseren fra innerst i skapet, beksømstøvler og fars sixpence. Nei, dette er usigelig triste greier. :'(

Kabelsatan: Tror du virkelig den 120 kg dørvaktfaren til drolten på hjørnet lar seg skremme av et dumt kostyme? Eventuelt den voldsdømte stefaren til den lille tulla som var med ham? Tror akkurat det er en veldig dårlig plan å bruke plan 2 på rasende foreldre. Da får du nok heller besøk av folk i hvite klær, enten med båre eller tvangstrøye. ;)
Jeg tror ikke vi bruker tvangstrøye i Norge.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.438
Sted
Trondheim
Det er vel en "regel" som sier at hvis utelyset er slått av, skal man ikke banke på døra - det er signalet om at man ikke ønsker besøk. Om det blir overholdt vet jeg ikke.

Jeg misliker Halloween. Ungene skal ikke yte noe, men forlange å få noe og true med represalier hvis de ikke får noe! Hva er det vi lærer ungene? Gi oss noe, ellers skal vi straffe deg? Er det virkelig slike unger vi vil ha?

Det spiller ingen rolle om skikken egentlig kommer fra Europa (Wales). Den er blitt amerikanisert og Disneyfisert (akkurat som julenissen - dagens julenisse med rød drakt og hvitt skjegg opptrådde første gang i en Coca-Cola reklame), og likner lite på det det opprinnelig var.
Nei, la ungene gå julebukk og gi noe tilbake.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Super skrev:
Dessuten får de diabetes hvis de ikke legger om stilen.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Som overvektig er man mer disponert for diabetes type 2, men det er ikke påvist noen sammenheng mellom inntak av sukker og utvikling av diabetes.

Mvh.

Diabetiker i over 33 år.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
otare skrev:
Det er vel en "regel" som sier at hvis utelyset er slått av, skal man ikke banke på døra - det er signalet om at man ikke ønsker besøk. Om det blir overholdt vet jeg ikke.

Jeg misliker Halloween. Ungene skal ikke yte noe, men forlange å få noe og true med represalier hvis de ikke får noe! Hva er det vi lærer ungene? Gi oss noe, ellers skal vi straffe deg? Er det virkelig slike unger vi vil ha?

Det spiller ingen rolle om skikken egentlig kommer fra Europa (Wales). Den er blitt amerikanisert og Disneyfisert (akkurat som julenissen - dagens julenisse med rød drakt og hvitt skjegg opptrådde første gang i en Coca-Cola reklame), og likner lite på det det opprinnelig var.
Nei, la ungene gå julebukk og gi noe tilbake.
synes det er synd at julebukk tradisjon er utdødt, men den er kanskje for lame for nye generasjoner

ting går fremover og forandrer seg, vil man ikke ha besøk er det bare å ha utelys og slikt slått av,
denne skikken , overtroen, har blitt dyrket mange steder rundt omkring, bla i spansktalende land
hva er galt med at de små kan ha det gøy med å kle seg ut, traske rundt i mørket og få noe godteri her og der `?
sosialt for de små er det også, de største unga her hjemme er bedt på halloween fest senere i uken og gleder seg
dette er jo en skikk med forholdsvis små krav, varer en dag, kostnaden er en pose godteri
verre med jul, der er det laaaaaaaangt mer kjøpepress, stress, og amerikanisering imo

Topp Bunn