Diverse I had slowly started confusing performance with connection.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Irrgjenger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Mikrofoner har naturligvis frekvensrespons og en spredningskarakteristikk, og forvrengning, og en lydtrykkskapasitet. Litt som den elektroakustiske transduseren i andre enden av kjeden, egentlig. På samme måten som opptaksrommet og avspillingsrommet har refleksjoner og etterklang, og plassering av instrument/utøver og høyttaler og lytter har interaksjoner med gulv tak og vegger.

Gitt kompetente folk i studio overlates minst mulig til tilfeldighetene, enten det er valg av lokale, eller plassering av mikrofon(er) og utøvere. Og så, trommevirvel, verifiseres det at man fikk det til ved kontrollytting over høyttalere i et rom. Og det vris på knapper og skyves og trykkes på knotter og brytere til man får det som man vil ha det.

Fram til det er pakket på kommersielt format er det lite vi som lyttere hjemme kan gjøre, og det er i stor grad et resultat av kunstneriske og estetiske valg.

Jokeren i kortstokken er for det første the circle of confusion, forskjellen mellom kontroll/monitoranlegget med tilhørende som, og avspillingsanlegg og stue i lytterens ende. Skal vi insistere på enda en joker i kortstokken, så kan vi tenke på at det nok er noen hørselsskader/-avvik blant oss her hjemme, og enda mer blant de som har lyd og belastningene som følger på lista over HMS-hensyn på jobben.

Problemene er mer komplekse enn man tror. Men jeg insisterer fortsatt på at løsningen må gjøres prinsipielt enklere enn man tror.

Sist redigert:

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Oslo
    Hvordan høres Vivaldi opptaket og Firebird ut på ditt anlegg og hvordan tolker du innpillingene?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.245
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Problemene er mer komplekse enn man tror. Men jeg insisterer fortsatt på at løsningen må gjøres prinsipielt enklere enn man tror.
    Hvilke problemer er det egentlig vi ønsker å løse da? At ikke alle innspillinger er perfekte (og hva er perfekt?)?

Circle of confusion føles mer som et faktum enn noe vi realistisk får gjort så utrolig mye med. Og er det egentlig så problematisk? Gamle innspillinger får vi uansett ikke gjort noe med, og moderne innspillinger opplever jeg i stort er ganske gode, så vi har nok en gradvis forbedring gjennom at studioer rundtom får stadig bedre monitorer.

Det finnes nå også visuelle verktøy som visuelt viser tonaliteten i produksjonen, og som kan sammenligne dette mot "typisk" frekvensspektrum i forskjellige sjangere. Som med andre ord (muligens på godt og vondt) lar en produsent standardisere energifordelingen i frekvensspekteret på tvers av produksjoner.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.592
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sparf og Drottningholm har gjort min favoritt-Vivaldis fire årstider, og jeg hører (selvfølgelig) på Sommeren akkurat nå. Min har originalutgivelsens sorte cover.
    Jeg lurer meg på om ikke den besynderlige diskanten er litt tidlig-digitalis (Innspillingen er fra ‘85). Mange tidlige digitalopptak har i alle fall sånne fiolinovertoner. Sånn bortsett fra det er det et knakende godt opptak.

Sist redigert:

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Oslo
    Hvilke problemer er det egentlig vi ønsker å løse da? At ikke alle innspillinger er perfekte (og hva er perfekt?)?

Circle of confusion føles mer som et faktum enn noe vi realistisk får gjort så utrolig mye med. Og er det egentlig så problematisk? Gamle innspillinger får vi uansett ikke gjort noe med, og moderne innspillinger opplever jeg i stort er ganske gode, så vi har nok en gradvis forbedring gjennom at studioer rundtom får stadig bedre monitorer.
    Vi kan ikke gjøre noe med innspillingene som varierer stort i alle ulike retninger, men vi gjør først om fremst valg og du og andre som lager høyttalere gjør valg. Vi kan velge å optimalisere anlegg slik at de beste innspillinger låter så godt de overhodet kan, vi kan velge noen som utpeker seg i gitte sjangre som vi hører mest på. Noen liker lyden fra scenen på klassiske opptak slik de egentlig er, mens andre foretrekker lyden slik den høres ut for publikum slik som f.eks med Respons. Vi kan velge de som får gammel rock til å groove mer og glatte ut skavanker. Vi kan prioritere skala i bassen, vi kan prioritere oppover i stedet. Eller så kan en velge et anlegg som spiller alt bra. Men ikke tro at det da spiller alt best, for det går ikke hvor enn så mye en prøver å overbevise seg selv om akkurat det.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Oslo
    Jeg lurer meg på om ikke den besynderlige diskanten er litt tidlig-digitalis (Innspillingen er fra ‘85). Mange tidlige digitalopptak har i alle fall sånne fiolinovertoner. Sånn bortsett fra det er det et knakende godt opptak.
    Ja, den har tydelig digitalis...

Irrgjenger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo

Det finnes nå også visuelle verktøy som visuelt viser tonaliteten i produksjonen, og som kan sammenligne dette mot "typisk" frekvensspektrum i forskjellige sjangere. Som med andre ord (muligens på godt og vondt) lar en produsent standardisere energifordelingen i frekvensspekteret på tvers av produksjoner.
    For å være mer presis i formuleringene. Jeg tror egentlig ikke det er et problem å løse i vår ende, sånn rent praktisk sett. Det er mer presist å kalle det en mangfoldig virkelighet å forholde seg til. Derav sikt mot best mulig gjengivelse av medianinnspillingen, og la alle avvik bli som de blir. De er som regel til å leve med. De mest ekstreme statistiske utliggerne får man ikke gjort stort med, men de er heldigvis sjeldne.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Oslo
    Derav sikt mot best mulig gjengivelse av medianinnspillingen, og la alle avvik bli som de blir.
    Men er vi egentlig enige om hvor denne «medianen» ligger? Graden av hvor snilt eller analytisk et anlegg bør låte vil variere fra person til person. For noen er Dynaudio det rette kompromisset, for meg ligger det nærmere Focal. Det viktigste er vel å respektere at vi har ulik smak og derfor også velger forskjellige kompromisser.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    6.655
    Torget vurderinger
    1
    Men er vi egentlig enige om hvor denne «medianen» ligger? Graden av hvor snilt eller analytisk et anlegg bør låte vil variere fra person til person. For noen er Dynaudio det rette kompromisset, for meg ligger det nærmere Focal. Det viktigste er vel å respektere at vi har ulik smak og derfor også velger forskjellige kompromisser.
    Det er også avhengig av hva som konkret ligger i "snilt" vs "analytisk", dvs rent teknisk.

Mvh
    KJ

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    19.016
    Sted
    Østfold
    Når vi treffer skikkelig godt på disse tingene forsvinner begrepene "snilt" og "analytisk" fra selve oppsettet og blir mer en egenskap av innspillingene. Man hører plutselig at musikerne spiller musikken snill, varm, brutal, aggressiv, søt osv. Plutselig blir nyansene mye mer fremtredende.

De (fleste) som utvikler utstyr prøver å fjerne utstyret fra lydbildet. De som jobber i studio prøver å fjerne studioet fra lydbildet. Begge har massevis av metoder for å få til nettopp dette.

Irrgjenger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Jeg låner formuleringen til Sigberg:
    Circle of confusion føles mer som et faktum enn noe vi realistisk får gjort så utrolig mye med.
    Hva som er median er rett og slett et spørsmål om telling.

Hvis vi teller en container med tannbørster i løsvekt hver for oss og står vi igjen med hvert vårt tall etterpå, så tar minst en av oss feil. Sannsynligvis begge. Men målt i prosent er vi gjerne ikke så langt unna noen av oss.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Oslo
    Når vi treffer skikkelig godt på disse tingene forsvinner begrepene "snilt" og "analytisk" fra selve oppsettet og blir mer en egenskap av innspillingene..
    Er dette en konklusjon som er typisk i DIY-miljøet? For det stemmer dårlig med mine erfaringer med kommersielle høyttalere. Det er selvfølgelig heller ikke slik at DIY-folk får til noe som de beste produsentene ikke får til. Har du noen eksempler på de som får til dette av høyttalere man kjøper?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    23.003
    Sted
    Langesund
    Er dette en konklusjon som er typisk i DIY-miljøet? For det stemmer dårlig med mine erfaringer med kommersielle høyttalere. Det er selvfølgelig heller ikke slik at DIY-folk får til noe som de beste produsentene ikke får til. Har du noen eksempler på de som får til dette av høyttalere man kjøper?
    Kan jo bare svare for min egen del, og ja, når anlegget mister signatur blir det kun innspillingenes karakter som står igjen. Anlegge former seg etter hvordan innspillingen er gjort, og kan på et kutt føles analytisk og tynt, men et annet kutt kan virke basstungt og grått. Anlegget blir en kameleon.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Oslo
    Ja, analytiske anlegg blir en slik kamelon, men tror ikke det er det dere mener med nøytrale anlegg? Kom med eksempler. Magico S er en kamelon.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.913
    Torget vurderinger
    1
    Ja, analytiske anlegg blir en slik kamelon, men tror ikke det er det dere mener med nøytrale anlegg? Kom med eksempler. Magico S er en kamelon.

Tja, analytisk har en tendens til å være det på alt og har således ikke så mye med kameleon å gjøre og nøytralt vil si å ikke tilføre sin egne signatur slik at det meste låter "likt"

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Oslo
    Tja, analytisk har en tendens til å være det på alt og har således ikke så mye med kameleon å gjøre og nøytralt vil si å ikke tilføre sin egne signatur slik at det meste låter "likt"
    Her er jeg sterkt uenig med deg. Anlegg som er nøytrale og transparente skiller tydelig på innspillinger, stikk motsatt av likt. Låter innspillinger likere har du mer et allround anlegg. Revel Performa er et godt eksempel på det. De er ingen kamelon.

Sist redigert:

Irrgjenger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Nå er vi over på alle de ordene som audiofilien elsker å bruke, men som nesten aldri betyr det samme for alle deltakere i en samtale. Det er grunnen til at jeg liker å forsøke å forstå hifi via det tekniske. Jeg forstår heller ikke det fullt ut, langt fra. Jeg kan ofte høre ting jeg ikke liker uten å klare å gi det språk. Jeg leser måledata med min mangelfulle forståelse, og klarer ikke å oversette det til forventninger om musikkgjengivelse med så stor presisjon som jeg skulle ønske. Jeg synes likevel det er en mer fruktbar vei å gå enn disse vage subjektive vendingene som vi har vendt oss til.

Intersubjektivitet via, eller i hvert fall støttet av, objektivitet.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.344
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er dette en konklusjon som er typisk i DIY-miljøet? For det stemmer dårlig med mine erfaringer med kommersielle høyttalere. Det er selvfølgelig heller ikke slik at DIY-folk får til noe som de beste produsentene ikke får til.
    Det virker som du kanskje burde møtt litt folk og hørt litt forskjellige oppsett - eller er du bare ute etter å provosere?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    19.016
    Sted
    Østfold
    Er dette en konklusjon som er typisk i DIY-miljøet?
    Det vet jeg ikke.

For det stemmer dårlig med mine erfaringer med kommersielle høyttalere.
    Ok

Det er selvfølgelig heller ikke slik at DIY-folk får til noe som de beste produsentene ikke får til.
    Nei vel?

Har du noen eksempler på de som får til dette av høyttalere man kjøper?
    Ikke som jeg kommer på i farten.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Oslo
    Det virker som du kanskje burde møtt litt folk og hørt litt forskjellige oppsett - eller er du bare ute etter å provosere?
    Hva vet du om hvor mange anlegg jeg har hørt? Provosere? Nei. Hva blir du provosert av? Jeg kommer med eksempler stadig jeg, men det gjør ikke dere. Hvorfor ikke?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn