Diverse I had slowly started confusing performance with connection.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.219
    Hørte denne innspillingen for en del år tilbake på et eldre anlegg. Skal se om jeg finner den på Tidal og tar en lytt på den i kveld @Antoine

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.870
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok et sprik mellom hvor interesserte folk er i detaljene, og hvor interesserte de er i å ytre seg om detaljene.

En høyttaler som har jevn frekvensrespons og jevn spredning har en tendens til å høres ganske ekte ut, både i god og dårlig akustikk. Når akustikken er god tar man gjerne med seg denne jevne responsen til lytteposisjon. Det er jo heller ikke tvil om at det vil låte betydelig bedre med god akustikk. Allikevel vil man som regel, hvis man EQ-er lyden til flatt med dårlig akustikk, som regel ødelegge opplevelsen av ektehet selv om ting som stikker seg ut i seg selv kan bli mindre påtrengende.

Om frekvensresponsen er flat og om det er samme nivå ved alle frekvenser er ikke samme ting. Et gulv er som regel flatt, men en vegg er som regel også flat. Det er ikke det samme som at de har samme vinkel ift grunnplanet.

Når vi måler fordelingen av energi mellom ulike deler av frekvensområdet fra lytteposisjon vil avstanden til høyttalerne spille en viktig rolle. Langt unna vil de høye frekvensene dempes noe. Hva som oppleves som troverdig avhenger av refleksjonsmønsteret, akustikken generelt og avstanden til høyttalerne. I de fleste rom vil troverdigheten falle dersom man forsøker å få det til å høres ut som om avstanden er en annen enn den faktiske.

Hvordan kurven ser ut avhenger både av hva vi måler, hvordan vi måler og hvordan vi filtrerer målingen. I en enkelt måling eller i et sett med målinger er vi ofte bare ute etter en bestemt detalj, og både målemetode, filtrering og plassering er valgt for å være mest mulig representativ for akkurat den detaljen og vår persepsjon knyttet til denne.

I blant oppleves det tungt å ha et stempel knyttet til sitt navn der noen andre har bestemt at jeg representerer en frekvenskurve som er rett som en snor og parallell med grunnplanet uavhengig av hvor og hvordan det måles.

Jeg har i årevis forsøkt å forklare dette men det hjelper lite når andre vet bedre enn meg selv hva jeg mener.
    Vil tro det kan være litt slitsomt ja, men det har vel muligens med måten du ofte går frem på i forskjellige diskusjoner. Har aldri tvilt på dine kunnskaper og innsikt, men synes du for ofte går hardt ut når du diskuterer og det uten å på en måte normalisere teksten. En haug med data fra div forskninger osv blir liksom fort å måtte sette seg inn i og prøve å forstå for hvermannsen Litt ned på jorden innlegg med litt enklere fremstilling ville nok hjulpet på
    Så er det nå sånn at alle blir ikke alltid enige i denne hobbyen, sånn er det bare

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Oslo
    Det er også derfor stort membranareal er interessant. Skal to høyttalere produsere samme akustiske nivå, trenger den med mye membranareal langt mindre membranvandring. Da har den ganske enkelt mer fysisk margin før mekaniske og termiske begrensninger begynner å blande seg inn.

Det er jo en grunn til at mange av de virkelig vasse DIY-anleggene blir store, har mye membranareal, høy følsomhet og tilsynelatende latterlig kapasitet. Det er ikke nødvendigvis for å spille 115 dB. Det er for at de skal kunne spille 80 dB og behandle en plutselig transient som om det var den enkleste oppgaven i verden.

Det er omtrent slik jeg ser på headroom: Jeg vil ikke at høyttaleren skal klare jobben. Jeg vil at den skal ha så store reserver at jobben knapt interesserer den.

Da kan et trommeslag fortsatt være et trommeslag også på moderat volum, i stedet for at en liten stilk må ta sats hver gang det skjer noe spennende på plata.

Uten slike reserver kan man høre aldri så mange fiolinstoler og pustelyder. Men hvis selve kraften, kontrasten og anslaget i miksen blir redusert på veien, så mangler det fortsatt informasjon. Og for meg er det også mangel på transparens.
    Når jeg hørte direkte fra trommesettet til eminente Brian Blade i går så har du jo rett i at anlegg med høy kapasitet kan gjengi trommer enda mer realistisk med større autoritet. Det kunne vært et spennende fokus ved neste korsvei, men da må man nesten ha eget lytterom og helst ikke naboer, Men da måtte jeg ha flyttet ut av Oslo. Og en annet ting er at prisen da blir skyhøy om man skal beholde samme kvalitet i mellomtone/diskant. Særlig nå når prisene bare stiger og stiger mer enn inflasjonen. DIY er ikke noe for meg.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.996
    Sted
    Østfold
    En haug med data fra div forskninger osv blir liksom fort å måtte sette seg inn i og prøve å forstå for hvermannsen
    Er det ikke da kjekt at noen sammenfatter det og skriver hva dette forteller oss med enkle ord?

Og hvorfor skal man så innbitt og hardnakket innvende i store vendinger mot forskning man selv ikke har satt seg inn i?

Det blir liksom så fryktelig likt disse videoene der MAGA-verstingene skal ta stilling til politiske spørsmål...

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.870
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke da kjekt at noen sammenfatter det og skriver hva dette forteller oss med enkle ord?

Og hvorfor skal man så innbitt og hardnakket innvende i store vendinger mot forskning man selv ikke har satt seg inn i?

Det blir liksom så fryktelig likt disse videoene der MAGA-verstingene skal ta stilling til politiske spørsmål...
    Det er jo litt av problemet ditt, det kommer sjelden enkle ord fra deg
    Forskning er ikke alltid å stole på og ofte finner man med forskning det en selv er på jakt etter
    Når det gjelder noe av forskningen som er nevnt i denne tråden, burde det muligens diskuteres om metodikken som har blitt brukt ved å samle sammen Hifi folk for å dokumentere hva folk flest liker
    Litt rar måte å gå frem på synes jeg da. Resultatet er muligens innenfor men det går an å stille spørsmål ved resultatet

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    7.114
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg hørte direkte fra trommesettet til eminente Brian Blade i går så har du jo rett i at anlegg med høy kapasitet kan gjengi trommer enda mer realistisk med større autoritet. Det kunne vært et spennende fokus ved neste korsvei, men da må man nesten ha eget lytterom og helst ikke naboer, Men da måtte jeg ha flyttet ut av Oslo. Og en annet ting er at prisen da blir skyhøy om man skal beholde samme kvalitet i mellomtone/diskant. Særlig nå når prisene bare stiger og stiger mer enn inflasjonen. DIY er ikke noe for meg.
    Det du beskriver med Brian Blade er akkurat poenget mitt. Når man først har hørt et trommesett på nært hold, blir det ganske åpenbart hvor mye kapasitet, plutselighet og fysisk autoritet som faktisk finnes i virkeligheten. Og da blir det også vanskeligere å late som om dette bare handler om å spille høyt.

Jeg spiller selv sjelden over 80 dB. Jeg har riktignok ingen naboer jeg bryr meg nok om til å ta særlig hensyn til, men poenget er at man ikke må bo i en bunker på landet for å få glede av kapasitet og headroom. Mye av dette er fullt hørbart også på moderate lyttenivåer.

Det interessante er at det nettopp er i DIY-kretsene jeg oftest har opplevd anlegg som tar dette ordentlig på alvor. Ikke fordi DIY i seg selv er magisk, men fordi konstruktøren slipper svært mange av kompromissene en kommersiell produsent nødvendigvis må forholde seg til.

En produsent skal lage noe som kan produseres, pakkes, fraktes, se akseptabelt ut i en stue, selges gjennom et forhandlerledd og gi fortjeneste hele veien. Det skal helst heller ikke være to meter bredt og veie et halvt tonn. Da blir det kompromisser, uansett hvor mye aluminium man freser bort etterpå.

DIY-fyren kan derimot finne på å sette inn fire 15-tommere fordi han mener det er riktig løsning – og ikke engang til bass, men til mellombass. Han trenger ikke spørre markedsavdelingen om kona til kunden vil godta dem i stua. Han trenger ikke forholde seg til hvilke elementprodusenter det finnes avtaler med, hva som passer inn i neste års modellprogram eller hvor stor margin forhandleren skal ha. Og viktigst av alt: han trenger ikke tjene penger på prosjektet.

Det åpner plutselig for løsninger og komponentvalg som blir vanskelige å forsvare i et kommersielt produkt, fordi kostnaden blir for høy når alle leddene etterpå også skal tjene penger.

Det betyr selvfølgelig ikke at alle DIY-anlegg er gode. Langt derifra. Men de virkelig gjennomførte anleggene kan prioritere kapasitet, membranareal, følsomhet, direktivitet og headroom på en måte en kommersiell stilk ofte aldri får anledning til.

Og det er egentlig her jeg får et problem med ordet transparens.

Hvis vi først skal bruke transparens som et kvalitetsstempel, kan vi ikke begrense det til mellomtone, diskant, romklang og hvor mange små detaljer man klarer å grave frem. Et trommeslag som mister størrelse, anslag eller autoritet har også mistet informasjon på veien.

Da kan anlegget fortsatt være veldig raffinert og veldig detaljert. Det kan til og med være det helt riktige kompromisset for rommet, naboene og livet man faktisk lever. Det er det ingenting galt med.

Men det blir litt rart å kjøpe et kompromiss av nødvendighet og deretter gjøre akkurat dette kompromisset til selve definisjonen på transparens.

At DIY ikke er noe for deg er helt greit, for dette er egentlig ikke en diskusjon om DIY mot butikkjøpt utstyr. Det er heller ikke DSP mot passive delefilter eller horn mot stilker.

Det er bare en påminnelse om at fysikken til syvende og sist setter premissene for hva man kan forvente å få ut i andre enden. Den lar seg dessverre ikke overtale av hverken prislapper, brosjyrer eller glanset aluminium.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    6.614
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke helt sikker på hvor denne innskrenkingen av transparens kommer fra - at transparens ev. ikke omfatter hele frekvnsområdet eller hele dynamikkområdet ? I enklete situasjoner kan det sikkert være hensiktsmessig med avgrensinger men det blir en betinget transparens (f.eks. «fungerer fint på lave volum men mister det når det blir høyt», «åpen og fin mellomtone men mangler innsikt og deffinisjon i bass»).

I sin absolutte enkelhet omfatter transparens selvfølgelig alle hørbare aspekter av musikksignalet og besudling av dette: volum, dynamikk, frekvens, impuls, støy, forvregning etc. For enkle forsterkertrinn er det relativt rett frem - (under relevante arbeidsbetingelser mht signal inn og last, og justert for forsterking) er det hørbar forskjell mellom signal inn og signal ut ? Er det ingen hørbar forskjell så forsterkeren ransparent. For høyttalere er begrepet vesentlig vanskeligere bl.a. siden høyttaleren samspiller med lytterommet og lytterommet er ikke en del av signalet, og fordi en trenger en plettfri «referansehøyttaler» for å høre på signal inn.

F.eks. rent subjetivt og uten hjelpemidler, kan det ofte være fristende å vurdre en svakt heving / aksentuering i diskantområdet som «mer transparent», mens denne endringen i diskanten egentlig ikke er transparent.

mvh
    KJ

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Oslo
    Og det er egentlig her jeg får et problem med ordet transparens.

Hvis vi først skal bruke transparens som et kvalitetsstempel, kan vi ikke begrense det til mellomtone, diskant, romklang og hvor mange små detaljer man klarer å grave frem. Et trommeslag som mister størrelse, anslag eller autoritet har også mistet informasjon på veien.
    Du har jo rett i at transparens også bør gjelde for bass, men jeg kan ikke si at høyttalerne mine ikke er veldig transparente heller for det er de jo. Selv med begrensninger i bassen. Kanskje er mitt anlegg mer transparente i mellomtonen og diskanten enn en DIY person, og da kommer jo spørsmålet i retur. Det riktige blir mer å si at de er transparente med de naturlige begrensingene for en stativhøyttaler vil jeg si. Men jeg tror mange hadde blitt overrasket over hvor detaljert og hvor dypt bassen gikk på to-veis Magico S1 så kvaliteten på elementene og kassa har også mye å si. Men stor membran areal gjør det mer lett å få til, helt klart.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    7.114
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Joda – S1 kan godt ha høy betinget transparens innenfor det arbeidsområdet konstruksjonen tillater. Det kan for eksempel være svært transparent ved 75 dB. Men å beholde den samme karakteren når transientene blir mer krevende, er en helt annen sak.

Da må man også ta med betingelsene: begrenset kapasitet, lite membranareal og økende THD når nivå og utsving blir større. Det er nettopp derfor jeg synes begrepet «betinget transparens» fra innlegget til KJ er spot on.

Jeg tror mange av de seriøse DIY-erne som har lagt tusenvis av timer i plassbygde systemer ser akkurat denne betingede transparensen som en ganske stor svakhet. Ikke fordi de nødvendigvis skal spille grisehøyt, men fordi de vil ha så mye headroom at systemet beholder samme ro, anslag og karakter også når musikken plutselig krever langt mer.

Men man trenger jo ikke nødvendigvis den typen reserver i en liten leilighet i Oslo. Der kan en S1 være et svært fornuftig kompromiss.

Det er bare litt viktig å ikke gjøre kompromisset om til en universell definisjon på transparens siden det ligger en klar avgrensing i strenge kompromisser som produsent har valgt her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn