I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt om avspillere

    Tenkte å dele en erfaring som gjør meg til en som forsvarer kompleksiteten i Hi-Fi verdenen.

    Avspillere har fasinert meg så lenge jeg har drevet med dette greiene. Før jeg kom inn i Hi-Fi trodde jeg at cdspillere var like gode. I min spede start byttet jeg inn en forsterker og cdspiller pluss noen flere kronarsjer til en dyrere cdspiller. Husker jeg satt på Oslo hificenter en hel dag og testet spillere. Fikk sitte helt alene i mange timer og teste to-tre spillere i samme prisleie mot hverandre. En av de tydeligste forskjellene var bassgjengivelsen. Noen gravde dypere enn andre og noen hørtes mekaniske ut mens andre hørtes organiske ut. Etter litt tid testet jeg også spillere til mange penger og disse hadde det hele, men det var likevel forskjell mellom dem.

    Så etter at jeg bestemte meg for at jeg måtte ha Audiolense inn i kjeden måtte jeg få en musikk-PC opp å stå. Heldig for meg begynte for alvor markedet for separate dacer å eksplodere. Jeg fasinerte meg veldig for forskjeller mellom komponenter så i en periode fikk jeg energi av å teste utstyr og siden jeg akkurat hadde lagt orkesterdrømmen på hylla fikk jeg ekstra mye tid til å leke meg med å teste utstyr. Da var det en del dacer innom.

    Til min store overraskelse var det nå mindre forskjeller på bassgjengivelsen. Det var fortsatt forskjeller på dypbass, men ikke natt og dag som på cdspillere. Fortsatt var det forskjeller på størrelse på lydbildet, organisk/mekanisk lyd og detaljnivå. Jeg testet med både USB tilgang og coax. Coax var en stabil tilkobling, men USB gjorde større forskjeller på detaljnivået og organisk/mekanisk lyd enn med coax.

    Når jeg skulle selge unna alt og lage flerkanalsriggen hadde jeg fått øynene opp for en profesjonelle tilnærmingen med impedansetilpassing og gain. For første gang kjøpte jeg utstyr uhørt og da ble det et lydkort: Lynx Aurora.

    Det lydkortet spiller i mine ører meget bra og er teknisk sett det beste jeg har hørt, det mangler kanskje bittelitt på parameteret "organsisk lyd og dynamikk", men det fungerer som en klokke og spiller dypbass som en drøm. Et ganske stort steg opp fra min forrige Auralic dac.

    Men, så kommer poenget mitt. Auroraen har to gaininnspillinger +4dBu og -10dBV. +4dBu er prostandard, mens -10dBV er forbrukerstandarden. Når jeg sammenligner disse to innstillingene som jeg kan switche mellom med et museklikk er det forskjeller i "livet" i musikken. Det virker som at -10dBV ikke klarer å fullføre dynamiske anslagene og høres litt myk ut mens +4dBu spiller med mer overskudd og spilleglede. Dette selv om volumet er godt innenfor klipping av signalet for begge. Det virker om om disse egenskapene er faste uavhengig av volum.

    Konklusjonen min er at matching av impedanse og lavsignal som fra signalkilder er følsomt og kan utgjøre betydelige forskjeller på utstyr som ikke følger en fast standard.
    Anbefaler å være åpne for at at det kan være betydelige forskjeller mellom signalkilder også, men at det kan være nyttig å ha kontroll på impedanse og gain. At man ikke automatisk har dette på dyrt utstyr som kunde må jeg si er litt useriøst (av selgere og produsenter).

    Legger ved et bilde av min trofaste digitale tjener som fungerer som en klokke.

    lynx_aurora8.jpg
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Enda et flott innlegg! Er i tidlig kjøpsfase av lydkort selv og har sett meg ut et par alternativer der Aurora foreløpig er på andreplass. Lyden av aurora har jeg, får vel nesten si "ikke hørt", hos The Shy. Maken til nakenhet og innsikt.

    Hadde også stor glede av din bekskrivelse av bruken av Audiolense. Jeg har satt opp et midlertidig anlegg med OB i bass, kasse med bredbåndselement i mellomtone og horndiskant i et rom på knappe 10kvadrat. Din target var mildt sagt ubrukelig, og jeg måtte inn med langt sterkere midler nedover i frekvens for å få behagelig punch og driv i lydbildet. Men, så klassa jeg opp 4stk 12cm tykke akustikkplater i førsterefleksjonene på siden og bak lyttepos. Da var min target way off, soggy og aaaalt for varm. Åpna trompet-target igjen og pluteselig var vi veldig nærme. Her snakker vi nok 5-6dB i forskjell på helling i targeten. Jeg ble nok litt overasket over hvor mye klang og refleksjoner påvirker hvordan target man kan tillate seg, også på utsiden av der akustikkremediene er aktive. Har jo erfart dette tidligere fra anlegg til anlegg og rom til rom, men her ble det ekstremt.

    Uansett, setter pris på tråden din og ønsker godt nyttår. Ser gjerne at du tar turen innom anlegget mitt når det er satt opp i mer permanente rammer en gang i `18, dersom det kunne fatte interesse.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    .....og for å være på den sikre siden spiller jeg fremdeles med volumsettingen på squeezebox på 90 for å unngå digital klipping.
    Har gjort det siden 2014, tror jeg :) :) :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enda et flott innlegg! Er i tidlig kjøpsfase av lydkort selv og har sett meg ut et par alternativer der Aurora foreløpig er på andreplass. Lyden av aurora har jeg, får vel nesten si "ikke hørt", hos The Shy. Maken til nakenhet og innsikt.

    Hadde også stor glede av din bekskrivelse av bruken av Audiolense. Jeg har satt opp et midlertidig anlegg med OB i bass, kasse med bredbåndselement i mellomtone og horndiskant i et rom på knappe 10kvadrat. Din target var mildt sagt ubrukelig, og jeg måtte inn med langt sterkere midler nedover i frekvens for å få behagelig punch og driv i lydbildet. Men, så klassa jeg opp 4stk 12cm tykke akustikkplater i førsterefleksjonene på siden og bak lyttepos. Da var min target way off, soggy og aaaalt for varm. Åpna trompet-target igjen og pluteselig var vi veldig nærme. Her snakker vi nok 5-6dB i forskjell på helling i targeten. Jeg ble nok litt overasket over hvor mye klang og refleksjoner påvirker hvordan target man kan tillate seg, også på utsiden av der akustikkremediene er aktive. Har jo erfart dette tidligere fra anlegg til anlegg og rom til rom, men her ble det ekstremt.

    Uansett, setter pris på tråden din og ønsker godt nyttår. Ser gjerne at du tar turen innom anlegget mitt når det er satt opp i mer permanente rammer en gang i `18, dersom det kunne fatte interesse.
    Tusen takk emokid! Å komme innom en tur når anlegget ditt er satt opp i nytt rom er noe jeg håper vi får til.

    Jeg forstår ditt behov for en "av" knapp på fjernkontrollen. Det har vært behov for det her også en eller to ganger for mye. Auroraen koser seg nok hos The Shy ja.

    Hyggelig at enkelte av skribleriene herfra kan brukes. Må presisere at den targeten kun må brukes som utgangspunkt og ikke ment som noen hellig kurve. Det er utgangspuntket knekkpunktene der som er interessante, men de må også gjerne justeres litt fra oppsett til oppsett.

    Godt nytt år! Vi får holde kontakten. Følger med... :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    .....og for å være på den sikre siden spiller jeg fremdeles med volumsettingen på squeezebox på 90 for å unngå digital klipping.
    Har gjort det siden 2014, tror jeg :) :) :)
    Husker det godt. Best å være på den sikre siden.:D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Godt nytt år!

    Da var siste side i fjorårets kalender nådd og snur bunken nok en gang. Første nyttårsdag er ofte en fin tid for refleksjon. Må bare få uttrykke takknemlighet for året som har gått. Et år hvor ulykkene i nær familie og vennekrets nærmest har vært fraværende. Det er for mye å håpe på at 2018 skal forløpe seg like problemfritt.

    Et nytt år på HFS har gått. Et år med litt interessantstoff, litt krangling og mye annen hygge. Det har vært avholdt DSP kurs på andre året. Fantastisk tiltak!!! Et tiltak som merkes på hele forumet. Det digitale virker mindre og mindre fremmed.

    Jeg har hatt lite tid til hifi, men har likevel i løpet av 2017 rukket å tilbringe hyggelige timer på besøk hos forummedlemmer i tillegg til masse hyggelig besøk her hjemme. Det slår meg hver gang at Hi-Fi er en givende hobby med bare hyggelige folk. Samme hvor rart det kan virke på andre at man kun sitter stille og lytter på musikk sammen.

    Det har vært signaler på at vi ikke lenger kan ta dette forumet for gitt og at det er nye tider med utfordringer med finansieringen i så måte. Derfor håper jeg vi alle klarer å sette pris på dette forumet så lenge vi har det. Plutselig en dag er det borte og da blir hvertfall min hverdag litt fattigere.

    Ønsker alle et riktig god nytt år! Måtte det nye året gi dere mye glede og oppfylle deres drømmer. Takk for alle fine bidrag i denne tråden og i forumet ellers!!

    Nyttårshilsen fra Atle
    :):):)




    Nyttårstrompet.jpg
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Godt nyttår, TrompetN! Håper det bringer deg masse gode musikalske opplevelser.

    Tenkte jeg kunne glede deg med dette på nyåret: jeg slumpet over en forskningsartikkel for et par dager siden som bekrefter noe du er den eneste jeg vet om som har sagt. Det vanlige rådet blant audiofile er å evaluere lydanlegg med musikk man kjenner fra før. Men du har sagt at du gjerne evaluerer anlegg med ny musikk som du ikke kjenner fra før.

    Da du skrev det - i tråden min tror jeg det var - husker jeg at jeg var litt spørrende. Men når jeg tenkte over det etterpå, så ga det mer mening. Hvis man bruker musikk man kjenner godt fra før, er det nok en fare for at man intuitivt og ubevisst sammenlikner med sitt eget anlegg hjemme. Men hvis det dreier seg om ny musikk, så hopper man inn i det ukjente, og evaluerer et nytt anlegg helt på dets egne premisser.

    Og - drumroll drumroll - måten din å gjøre det på ble undersøkt systematisk i en forskningsartikkel fra 2016! (edit: strengt tatt ser de på evaluering av opptakskvalitet, men jeg tror det er overførbart til anlegg også). Laster opp pdfen her:
    http://docdro.id/w1q8GmP

    Viser seg at det er lettere å vurdere kvalitet med musikk man ikke kjenner fra før. Som du også påpekte, er det mer krevende og tar mer tid - noe som også kommer fram i artikkelen - men vurderingene blir mer nøyaktige, ser det ut som. Artig at du ligger foran forskningen på denne måten :)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Denne metoden praktiserer jeg selv når jeg lager nye mockups i tuklehjørnet mitt eller andre justeringer i lydkjeden.

    Dette falt ned i hodet mitt etter gjentatte lyttebesøk hos andre hifi nerder.
    Når jeg er på besøk hos andre, vil jeg først høre hva de selv ønsker å presentere av musikk før jeg selv ytrer egne musikkønsker. Både av høflighet OG for å høre ny lyd med blanke ark og nullstilte ører.

    Jeg tror det blir en riktigere tilnærming av evaulering i lydgjengivelse på denne måten da ingen lydanlegg vil være 100% "riktig" ...selv ikke i Slukoteket, sorry Sluket:rolleyes:
    Illusjonsgjenskapelse er en vanskelig og krevende øvelse, og når vi er farget av egne preferanser synes jeg det blir litt feil å høre nye/andres oppsett med egen musikk først.

    Egen musikk synes jeg passer bedre i etterkant for å bekrefte/avkrefte feil og mangler i et gitt oppsett.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    INGEN ting er 100% riktig - ALT er illusjoner og en persons 100% kan være en annens langt lavere score. Subjektiviteten vet du, som jeg alltid maser om.
    Ikke i form så jeg lagde bare denne enkle kommentaren. TrompetN, du har ikke hentet "julegaven" din..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Da var siste side i fjorårets kalender nådd og snur bunken nok en gang. Første nyttårsdag er ofte en fin tid for refleksjon. Må bare få uttrykke takknemlighet for året som har gått. Et år hvor ulykkene i nær familie og vennekrets nærmest har vært fraværende. Det er for mye å håpe på at 2018 skal forløpe seg like problemfritt.

    Et nytt år på HFS har gått. Et år med litt interessantstoff, litt krangling og mye annen hygge. Det har vært avholdt DSP kurs på andre året. Fantastisk tiltak!!! Et tiltak som merkes på hele forumet. Det digitale virker mindre og mindre fremmed.

    Jeg har hatt lite tid til hifi, men har likevel i løpet av 2017 rukket å tilbringe hyggelige timer på besøk hos forummedlemmer i tillegg til masse hyggelig besøk her hjemme. Det slår meg hver gang at Hi-Fi er en givende hobby med bare hyggelige folk. Samme hvor rart det kan virke på andre at man kun sitter stille og lytter på musikk sammen.

    Det har vært signaler på at vi ikke lenger kan ta dette forumet for gitt og at det er nye tider med utfordringer med finansieringen i så måte. Derfor håper jeg vi alle klarer å sette pris på dette forumet så lenge vi har det. Plutselig en dag er det borte og da blir hvertfall min hverdag litt fattigere.

    Ønsker alle et riktig god nytt år! Måtte det nye året gi dere mye glede og oppfylle deres drømmer. Takk for alle fine bidrag i denne tråden og i forumet ellers!!

    Nyttårshilsen fra Atle
    :):):)




    Vis vedlegget 474134
    Som alltid, spot on og både velfundert og formulert!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Godt nyttår, TrompetN! Håper det bringer deg masse gode musikalske opplevelser.

    Tenkte jeg kunne glede deg med dette på nyåret: jeg slumpet over en forskningsartikkel for et par dager siden som bekrefter noe du er den eneste jeg vet om som har sagt. Det vanlige rådet blant audiofile er å evaluere lydanlegg med musikk man kjenner fra før. Men du har sagt at du gjerne evaluerer anlegg med ny musikk som du ikke kjenner fra før.

    Da du skrev det - i tråden min tror jeg det var - husker jeg at jeg var litt spørrende. Men når jeg tenkte over det etterpå, så ga det mer mening. Hvis man bruker musikk man kjenner godt fra før, er det nok en fare for at man intuitivt og ubevisst sammenlikner med sitt eget anlegg hjemme. Men hvis det dreier seg om ny musikk, så hopper man inn i det ukjente, og evaluerer et nytt anlegg helt på dets egne premisser.

    Og - drumroll drumroll - måten din å gjøre det på ble undersøkt systematisk i en forskningsartikkel fra 2016! (edit: strengt tatt ser de på evaluering av opptakskvalitet, men jeg tror det er overførbart til anlegg også). Laster opp pdfen her:
    http://docdro.id/w1q8GmP

    Viser seg at det er lettere å vurdere kvalitet med musikk man ikke kjenner fra før. Som du også påpekte, er det mer krevende og tar mer tid - noe som også kommer fram i artikkelen - men vurderingene blir mer nøyaktige, ser det ut som. Artig at du ligger foran forskningen på denne måten :)
    Tusen takk Olav, dette var jo som en ren nyttårsgave å regne! :)

    Jeg har hatt mine "forskningsår" innen audio, psykoakustikk og akustikk hvor jeg virkelig filosoferte mye rundt disse tingene. Dette hadde en peak i 2012. Det var ganske mange av konklusjonene mine som da som på enkelte måter var litt "nye", men som senere har blitt dokumentert i "ordentlig" forskning.

    Takk for at du tar det frem og gir meg kred for det. :)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er fint å starte det nye året med en slik post som dagens, så fint at jeg ønsker deg alt mulig godt for 2018. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Denne metoden praktiserer jeg selv når jeg lager nye mockups i tuklehjørnet mitt eller andre justeringer i lydkjeden.

    Dette falt ned i hodet mitt etter gjentatte lyttebesøk hos andre hifi nerder.
    Når jeg er på besøk hos andre, vil jeg først høre hva de selv ønsker å presentere av musikk før jeg selv ytrer egne musikkønsker. Både av høflighet OG for å høre ny lyd med blanke ark og nullstilte ører.

    Jeg tror det blir en riktigere tilnærming av evaulering i lydgjengivelse på denne måten da ingen lydanlegg vil være 100% "riktig" ...selv ikke i Slukoteket, sorry Sluket:rolleyes:
    Illusjonsgjenskapelse er en vanskelig og krevende øvelse, og når vi er farget av egne preferanser synes jeg det blir litt feil å høre nye/andres oppsett med egen musikk først.

    Egen musikk synes jeg passer bedre i etterkant for å bekrefte/avkrefte feil og mangler i et gitt oppsett.
    Jeg synes det er ganske logisk. Man hiver seg mitdt utpå vannet uten flytevest istedet for flytebrygge. Hvis man er god til å svømme er det å foretrekke, men hvis man ikke er god til å svømme fungerer det bedre med flytebrygge og flytevest.

    Å lytte til egen musikk er i mine øyne mest egnet til å sikre at favorittmusikken låter så bra som mulig når man tester og hører på anlegg. Det er jo det som tross alt er det viktigste for de fleste. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Da var siste side i fjorårets kalender nådd og snur bunken nok en gang. Første nyttårsdag er ofte en fin tid for refleksjon. Må bare få uttrykke takknemlighet for året som har gått. Et år hvor ulykkene i nær familie og vennekrets nærmest har vært fraværende. Det er for mye å håpe på at 2018 skal forløpe seg like problemfritt.

    Et nytt år på HFS har gått. Et år med litt interessantstoff, litt krangling og mye annen hygge. Det har vært avholdt DSP kurs på andre året. Fantastisk tiltak!!! Et tiltak som merkes på hele forumet. Det digitale virker mindre og mindre fremmed.

    Jeg har hatt lite tid til hifi, men har likevel i løpet av 2017 rukket å tilbringe hyggelige timer på besøk hos forummedlemmer i tillegg til masse hyggelig besøk her hjemme. Det slår meg hver gang at Hi-Fi er en givende hobby med bare hyggelige folk. Samme hvor rart det kan virke på andre at man kun sitter stille og lytter på musikk sammen.

    Det har vært signaler på at vi ikke lenger kan ta dette forumet for gitt og at det er nye tider med utfordringer med finansieringen i så måte. Derfor håper jeg vi alle klarer å sette pris på dette forumet så lenge vi har det. Plutselig en dag er det borte og da blir hvertfall min hverdag litt fattigere.

    Ønsker alle et riktig god nytt år! Måtte det nye året gi dere mye glede og oppfylle deres drømmer. Takk for alle fine bidrag i denne tråden og i forumet ellers!!

    Nyttårshilsen fra Atle
    :):):)
    Som alltid, spot on og både velfundert og formulert!
    Tusen takk! Ble litt travelt før jul, kan vi omdøpe den til nyttårsgave? :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    God helg i stuene!

    Nå skal jeg skrive noe som kan fremstå som litt merkelig for mange, håper likevel dere har meg unnskyldt.

    Jeg får i økende grad spørsmål om hvor mye betalt jeg skal ha for å gjøre "lydtjenester" i de tusen hjem. Det er tydeligvis en jungeltelegraf som går om at jeg driver med dette og det er jo meget hyggelig.

    Det stemmer at jeg i ujevne mellomrom gjør litt småtterier for venner og kjente med fete rigger.
    Siden det er vanskelig å legge den ballen død på andre måter vil jeg skrive det her at jeg gjør kun slike tjenester på idealistisk grunnlag og betyr at jeg ikke tar betalt for slikt. Selv om jeg gjør lydjobber profesjonelt ellers er det som handler om reproduksjon og hifi kun en hobby. Jeg prøver så godt jeg kan å bevare den som det.

    Generelt har jeg lite med fritid, er småbarnspappa og jobber ofte på tidspunkter andre har fri, så jeg rekker ikke mange besøk i løpet av et år, men det er bare hyggelig med forespørsler. Flere ganger har det tatt flere år før vi har fått til et møte, men desto hyggeligere er det når det først klaffer. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Etter å ha stanget hodet i orkesterutdrag hele helgen er det deilig med litt ny popmusikk av og til.

    Liker dansemovesene til Bruno her.

    PS: ikke glem å avlegge stemme i pollen om vår tids viktigste spørsmål i off topichjørnet.

     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ungen er sendt til skolen og far tar morgenkaffen foran anlegget. Fint duo å starte dagen med.

    Petrucciani.jpg



    Ellers ble jeg oppmerksom på at fiolinisten Guro Kleven Hagen har vunnet konsertmesterstilling i Den norske opera. Jeg vet ikke om jeg er glad for at operaen får nok en glimrende konsertmester eller om jeg er lei meg for at hun ikke går al in for solistkarrieren. Tonen hun har i fiolinen er helt unik og kunne nådd langt tror jeg. Blir spennende å følge hennes neste steg.

    Konsertmester.jpg



    https://www.oa.no/kultur/guro-kleven-hagen/valdres/guro-blir-norges-yngste-konsertmester/s/5-35-548647

     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Akustikk ved høye frekvenser

    På tide med litt akustikk igjen.

    En ting som få eller ingen snakker om er akustikk ved høye frekvenser. Dette tror jeg skyldes to ting. Den ene er at det ikke er noe stort problem å behandle og den andre er at etterklang ikke eksisterer for småromsakustikere som ferdes nettet.

    Med høye frekvenser sikter jeg til fra 4Khz og oppover. Ser man på dataene som følger akustikkprodukter er det få produsenter som oppgir data over 5Khz.

    De fleste har opplevd at et rom med mange vindusflater oppleves som de har "hard" klang. Dette kommer av at vinduer absorberer minimalt av lyse frekvenser og dermed får en lys etterklang. Mange opplever at furupanel har en varm klang. Dette har sammenheng med at panelene absorberer mer av de lyse frekvensene og dermed har en mørkere etterklang.

    Bildet under viser hvilket tidsvindu øret vårt trenger for å oppfatte frekvenser. Her ser man tydelig at jo lysere frekvenser jo lengre vindu trenger vi for å oppfatte disse. Det er faktisk på grunn av dette vi har elektronisk etterklang i prinsippet.

    I klassisk musikk snakker vi om klang klang klang. En viktig ingrediens for å oppnå klang er instrument pluss rom. Når det kommer til å reprodusere klang på stereo er det to utfordringer.

    -Den ene er at det ofte er mindre klang på opptaket enn det er i virkeligheten fordi mikrofonene står nærmere kilden enn ideelt og fanger opp etterklangen på en annen måte enn øret.
    -Den andre er at etterklang handler mye om inngangsvinkel til øret.

    Det vil si at hvis lytterommet er for tørt så kan man rett og slett miste mye av hørbarheten av frekvenser over 5Khz.

    Dette er en av årsakene til at et og samme opptak kan oppleves veldig forskjellig fra rom til rom.

    Når det kommer til definisjonen av etterklang i små rom så må det alltid ses i forhold til bølgelengden. Når bølgelengden nærmer seg over 5Khz så er det fleste rom pr definisjon store.


    Oppfattelse av pitch vs tid.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ahh, et tema som aldri vil gå ut på dato. Kjempeflott med fokus på dette, Trompet! Orker ikke skrive mer enn som så akkurat nå, men kommer nok sterkere tilbake! :-D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi skal overføre dette til praktisk betydning, blir det noe sånt som å sørge for at energien i rommet bør bevares på høye frekvenser og at man må være obs på at man ikke skal dempe ukritisk langt opp? Utifra grafene kan det se ut som man bør ligge et stykke over 0,3 ms etterklangstid fra 10khz og opp, men hvordan skal man tolke grafen i forhold til bass? Ser jo ut som man må ha ganske mye etterklangstid der for å få med seg pitch (er det tone/klang?), men strider ikke dette litt imot idealet om tørr bass som vi alle jakter på?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Rent praktisk er det bare kjekt å vite fordi man blant akustikkartiklene på nett ikke tar høyde for at ulike reflekterende overflater gir rommet ulik klang.

    Det er også en forklaring på hvorfor mange foretrekker rom med liv i. Skal man kompensere med høyere nivå fra høyttaleren i det høyere frekvensområdet blir det fort en tung jobb for en allerede travel diskant.

    Det kan også si noe om hvorfor man ikke hører så godt forskjeller på highres og mp3 for eksempel.
    Det er også en forklaring på hvorfor folk som opplever dempete rom ofte savner luftighet og tilskriver dette mangel på oppløsning.

    Dette må også ses i sammenheng med hvordan musikk fungerer. Mye av den høyfrekvente energien i musikk er kun korte impulser.
    De færreste basstoner i musikken varer kortere enn en firedels slag i et tempo på 100 slag i minuttet pluss. Dvs at øret får god tid til å oppfatte tonen på 60 ms. Anbefalt etterklang i de stansarden for kontrollrom ligger på 200ms. Det er kort i bassen.:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Veldig interessant utlegning om høye frekvenser, TrompetN! Fikk en del tanker av innlegget ditt som har surret litt rundt i hodet i helgen. Etter å ha fått hørt en del ulike rom, har jeg landet på at jeg foretrekker rom som ikke har alt for mye demping. Musikk kan høres veldig flott ut i dempede rom også, men det er akkurat som det ikke engasjerer meg like mye. Men så er det jo en balanse. Noen rom høres "harde" ut for meg, slik du nevner. Har tenkt litt på hvorfor det er slik. Det gir mening at det kan ha med høye frekvenser å gjøre. Var helt nytt for meg at øret trenger mer tid på å høre høyere enn lavere frekvenser - takk!

    Jeg lurer også på om noen av de ulike preferansene man kan finne blant audiofile for dette med etterklang og refleksjoner har med musikksmak å gjøre? Jeg synes det er en tendens til, blant de jeg har besøkt, at de som virkelig tar det langt med demping og akustikk-tiltak ofte primært hører på moderne rytmisk studiomusikk. Mens folk som hører mye på klassisk og akustisk musikk sjelden har like mye demping. Kanskje er det blant annet fordi studiomusikk ofte får tilført en kunstig luftighet og etterklang, som gjør at man ikke har like mye behov for rommets egen etterklang? Jeg vet ikke - bare spekulasjon fra min side :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ved 35Hz klarer jeg etterklang på ca 300ms.
    Men under35Hz det går det fort opp til 500ms.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Intr lesning T. Har gjort mye rart i mitt lytterom. På tide at du tar deg en tur igjen.

    Jeg har gått fra mye 5cm plater til stadig tykkere plater. Har dekket store arealer på både sidevegg, tak, front og bakvegg. Fra 10cm til 70cm dybde på front og bakvegg.
    Har etterhvert sakte men sikkert plukka ned plate etter plate. Og har nå kun en bue fra gul til tak og ned igjen og en vegg på hjul på 150cm bredde rett bak hodet.

    Føler at det er der jeg liker musikken best. Har også fjerna plate på gulvet. Synes musikk låter bedre her nå enn da jeg hadde alle tiltakene.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo også hatt det jeg nå kaller "små" tiltak, men ble aldri fornøyd. Først når de ble exstreme att ting løsnet.
    HT forsvant helt, dybde, bredde og høyden i lydbilde ble helt fantastisk.
    Så jeg tror att mann må virkelig gå inn for det exstreme skal det bli bra.
    Til og med første refleksjon hos meg er ca 30 cm porøs demping 120 cm bredde, 10 cm ga så og si ingen virkning.
    Ja det er opp i mot det exstreme det jeg har gjort når det er 9m2 med demping.
    Overdempet, tro om igjen:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har nærmere 50m2 demping i loftsstua, steinost. Himlingsplater med någå attåt. Den isolasjonen som holder kulda ute har også fått en akustikkjobb på si. Så det er tykt også. Har vel hatt det sånn i snart 15 år nå og er stadig like fornøyd.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Veldig interessant utlegning om høye frekvenser, TrompetN! Fikk en del tanker av innlegget ditt som har surret litt rundt i hodet i helgen. Etter å ha fått hørt en del ulike rom, har jeg landet på at jeg foretrekker rom som ikke har alt for mye demping. Musikk kan høres veldig flott ut i dempede rom også, men det er akkurat som det ikke engasjerer meg like mye. Men så er det jo en balanse. Noen rom høres "harde" ut for meg, slik du nevner. Har tenkt litt på hvorfor det er slik. Det gir mening at det kan ha med høye frekvenser å gjøre. Var helt nytt for meg at øret trenger mer tid på å høre høyere enn lavere frekvenser - takk!

    Jeg lurer også på om noen av de ulike preferansene man kan finne blant audiofile for dette med etterklang og refleksjoner har med musikksmak å gjøre? Jeg synes det er en tendens til, blant de jeg har besøkt, at de som virkelig tar det langt med demping og akustikk-tiltak ofte primært hører på moderne rytmisk studiomusikk. Mens folk som hører mye på klassisk og akustisk musikk sjelden har like mye demping. Kanskje er det blant annet fordi studiomusikk ofte får tilført en kunstig luftighet og etterklang, som gjør at man ikke har like mye behov for rommets egen etterklang? Jeg vet ikke - bare spekulasjon fra min side :)
    Takk!

    Tenker at lytteromsakustikk er veldig smak og behag samtidig som ethvert system er forskjellig og krever ulike kompromisser. De færreste av oss har lytterom som er så store som minimum anbefalt størrelse for kontrollrom. Jo mindre rom jo vanskeligere blir det å få i pose og sekk. Klassisk musikk er jo veldig vanskelig å få til uannsett, men til nå er det kun The Shy sitt oppsett av de "små og dempete" rom som har fått til dette tilfredstillende. Et levende rom vil fort spille mer på lag med musikken og dermed være lettere å få til.

    Når det kommer til hard lyd fra rommet så var dette med høye frekvenser ment som et supplement til det som er den vanligste årsaken til hard lyd: flutterekko, ressonanser og uheldige refleksjoner. I høye frekvenser fungerer øret vårt slik at lydlokalisering fungerer kun på nivå og dermed ikke med tid så derfor blir fasesammenheng mindre viktig og hvor lenge tonen varer i rommet mer viktig. Det er her jeg er mest uenige i de som hevder at det finnes en fasit innen Hi-Fi fordi de høye frekvensene nærmest aldri vil oppleves likt fra rom til rom. Det er her jeg også mener at mulighet til å justere niået i toppregisteret med så små intervaller som mulig er viktig for å kunne skreddersy et oppsett til et rom. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ved 35Hz klarer jeg etterklang på ca 300ms.
    Men under35Hz det går det fort opp til 500ms.
    Nede i bånn der har vi jo kun mulighet til å påvirke ressonansene og utfasingene. Etterklangen i bassen ellers er prisgitt romstørrelsen. Det er ganske fasinerende hvor lang etterklang man kan ha i bassen og at den likevel høres tørr og kjapp ut så lenge det ikke er ressonanser som utgjør lengden. :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det må ha vært et falskt skilt?

    bilskilt.jpg


    Det er opptatt i følge Statens vegvesen og TROMPETN går dessverre ikke:(
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Intr lesning T. Har gjort mye rart i mitt lytterom. På tide at du tar deg en tur igjen.

    Jeg har gått fra mye 5cm plater til stadig tykkere plater. Har dekket store arealer på både sidevegg, tak, front og bakvegg. Fra 10cm til 70cm dybde på front og bakvegg.
    Har etterhvert sakte men sikkert plukka ned plate etter plate. Og har nå kun en bue fra gul til tak og ned igjen og en vegg på hjul på 150cm bredde rett bak hodet.

    Føler at det er der jeg liker musikken best. Har også fjerna plate på gulvet. Synes musikk låter bedre her nå enn da jeg hadde alle tiltakene.
    Ja, du har virkelig fått prøvd det meste. Samtidig har du jo mye erfaring fra andres rom også. Samtidig er jo rommet så stort at det er mye rom igjen selv om du har buen og veggen på hjul bak hodet.

    Jeg har deg på lista over de jeg må besøke, men ber om tilgivelse om at fremdriften går seint. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg har jo også hatt det jeg nå kaller "små" tiltak, men ble aldri fornøyd. Først når de ble exstreme att ting løsnet.
    HT forsvant helt, dybde, bredde og høyden i lydbilde ble helt fantastisk.
    Så jeg tror att mann må virkelig gå inn for det exstreme skal det bli bra.
    Til og med første refleksjon hos meg er ca 30 cm porøs demping 120 cm bredde, 10 cm ga så og si ingen virkning.
    Ja det er opp i mot det exstreme det jeg har gjort når det er 9m2 med demping.
    Overdempet, tro om igjen:)
    Lyd er jo gjerne litt sånn, at det må gjerne ligge en ekstrem innsats bak før det blir skikkelig bra. Du har også et rom og oppsett jeg håper å oppleve en gang. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn