I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Noen kurver som viser hva som bor i anlegget ditt, OMF.

    Step response:
    omf step.jpg

    Kommentar: Hvis det er vesentlige problemer med pre-ringing, så ser man det gjerne her. Jeg har aldri sett bedre. Det gjelder ikke bare pre-ringing, men også selve utklingingsforløpet. Ekstremt symmetrisk og rent, dette her.

    Logaritmisk impuls og step.
    omf log ir og step.jpg

    Logaritmisk step er å sette forstørrelsesglasset på det verste som kan skje ift pre-ringing. Her faller det umiddelbart på -65 dB. Det er 20 dB under hva jeg regner som "svært bra". Viser kun høyre høyttaler her. Venstre er enda bedre. IR visningen er ikke like ekstrem, men den er også usedvanlig bra. Dropper relativt kjapt til under -100dB. Da tenker jeg vi er så langt nede at vi ikke lengre kan stole på simuleringen.... Men grunnen til de gode resultatene er jo at korreksjonsfiltrene ikke har en altfor krevende jobb i tidsdomenet,


    Frekvensresponsen: Jeg har brukt partial korreksjon med ingen ttd til 10kHz og frekvensrespons opp til 20kHz. Måtte booste no corr sonen med 11 dB for å få fullt nivå hele veien:
    omf fr.jpg


    Merk: Simuleringene er vist med noise removal. Dette er imo den korrekte måten å vurdere på pre-ringing på. Eventuell målestøy i forkant av pulsen vil bare forurense analysen.

    Merk2: Viktig å bruke forskjellig delefrekvens venstre og høyre høyttaler til sub. Jeg har brukt 90 Hz på venstre og 90,1 Hz på høyre her...

    Konklusjon: Dette er ekstremt lovende.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er meningen at det skal være ETC simulering. For å se etter preringing.

    Mvh
    OMF
    Ja, det forklarer jo litt.

    Jeg bruker aldri ETC. ETC maskerer en del. Skarpe overganger blir glattet ut...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for den Bernt!

    Kokken kan med andre ord ikke skylde på råvarene....

    Mvh
    OMF
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Noen kurver som viser hva som bor i anlegget ditt, OMF.

    Step response:
    Vis vedlegget 463634
    Kommentar: Hvis det er vesentlige problemer med pre-ringing, så ser man det gjerne her. Jeg har aldri sett bedre. Det gjelder ikke bare pre-ringing, men også selve utklingingsforløpet. Ekstremt symmetrisk og rent, dette her.

    Logaritmisk impuls og step.
    Vis vedlegget 463635
    Logaritmisk step er å sette forstørrelsesglasset på det verste som kan skje ift pre-ringing. Her faller det umiddelbart på -65 dB. Det er 20 dB under hva jeg regner som "svært bra". Viser kun høyre høyttaler her. Venstre er enda bedre. IR visningen er ikke like ekstrem, men den er også usedvanlig bra. Dropper relativt kjapt til under -100dB. Da tenker jeg vi er så langt nede at vi ikke lengre kan stole på simuleringen.... Men grunnen til de gode resultatene er jo at korreksjonsfiltrene ikke har en altfor krevende jobb i tidsdomenet,


    Frekvensresponsen: Jeg har brukt partial korreksjon med ingen ttd til 10kHz og frekvensrespons opp til 20kHz. Måtte booste no corr sonen med 11 dB for å få fullt nivå hele veien:
    Vis vedlegget 463636

    Merk: Simuleringene er vist med noise removal. Dette er imo den korrekte måten å vurdere på pre-ringing på. Eventuell målestøy i forkant av pulsen vil bare forurense analysen.

    Merk2: Viktig å bruke forskjellig delefrekvens venstre og høyre høyttaler til sub. Jeg har brukt 90 Hz på venstre og 90,1 Hz på høyre her...

    Konklusjon: Dette er ekstremt lovende.
    Takk for bidraget Bernt. Plutselig steg nivået på tråden atskillig. :)

    Det der var imponerende rene simuleringer gitt. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    På tur til løvene

    I helgen arrangerte den lokale Lions club bokmarked her. De har en musikk og filmavdeling også. Godt tips til de som ikke vet om dette fra før!

    Før i tiden hadde jeg litt for dårlig samvittighet for å kjøpe brukt musikk eller piratkopiere, men slik det er blitt med streaming så har jeg ikke dårlig samvittighet lenger, så da er det bare å frotse i vei. 20 kr pr CD skulle de ha. De hadde masse vinyl også.

    Ble ca 50 nye titler på meg. En del 80 talls popslagere i første utgivelse ble det. En del av de klassiske var helt nye og uåpnete. Plater jeg ikke er interessert nok til å betale 200 kr for, men som jeg mer enn gjerne hører gjennom.

    Da jeg var hos Authentic skrøt han av lydsporet på filmen "Kung fu panda" så junior og jeg hadde begge interesse av å få tak i den og jammen stod den i hylla også til 20kr.:)

    Her et lite utvalg av bunken.

    Lions.JPG
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Men hva med de andre musikerene?

    Fortsetter skribleriene om musikerhverdagen.

    Definisjonen
    Musikere finnes i alle former og størrelser, men hvis jeg skal forsøke meg på en fellesnevner så er det en person som ikke kan tenke seg noe annet å gjøre enn å jobbe med musikk samtidig som han hun behersker sin genre.

    Jazz
    Hvis man ser på litt smalere genre enn forrige innlegg. Eksempelvis innen jazz så er hverdagen litt forskjellig . Jazzmusikere er veldig anvendelige og kan godt ha 9-10 band gående samtidig som de klarer seg fint på egenhånd eller med en musiker til. Det er ofte en plateutgivelse eller turne på gang, men med mindre budsjetter enn popartistene. De leser noter og kan ta på seg oppdrag på kort varsel og har gjerne et stor nedslagsfelt. Ofte tar jazzmusikere på seg teaterorkesteroppdrag og arrangerer noter for eksterne. Mange komponerer også. Flesteparten har undervisningsjobber eller bandlederjobber, men en del jazzmusikere jobber i skole eller barnehage også. Vet ikke om han gjør det fortsatt, men trompetisten Arve Henriksen jobbet i barnehage på siden. Han er jo veldig kreativ og barnehage er jo en gullgruve for å beholde den barnlige kreativiteten i seg og hvis man er tilkallingsvikar så kan man jo bare si nei hvis man har konsertturne. Nå i det siste har en del fått hjemmestudio og gjør pålegg på låtmateriale, da kan hele band fra hele verden være arbeidsgiver.


    Klassisk
    For klassiske musikere så er verden en litt annen. De har mulighet til å få fast 100% jobb i Symfoniorkestre eller Militærkorps. I orkestrene ligger lønn ca på gjennomsnittsinnekten i Norge. En vanlig uke i et symfoniorkester er øving 10-14 mandag til torsdag, konsert torsdag og eventuelt fredag. Noen har matinekonserter på lørdager av og til og andre uker er det skolekonserter på dagen. De har egen administrasjon som planlegger produksjonene. En slik jobb er himmel på jord. :) Flesteparten av disse jobber også mye utenom med undervisning, dirigering og freelanceoppdrag. Disse institusjonene trenger også vikarer ved søkdom eller andre ting og flere livnærer seg på korte og lange vikariater i disse. Hvis man for eksempel ser på Spellemannsprisen hvilken genre de nominerte har høyest gjennomsnittsinntekt så er det den klassiske genren. Tror det gir et godt bilde.

    Freelancere
    For freelancere i alle genre så har vi i Norge hatt Rikskonsertene som har arrangert 10.000 skole og barnehagekonserter i Den kulturelle skolesekken årlig og brukt ca 800 musikere hvert år. Dette har vært en utrolig viktig instutisjon for utøvende musikere.
    Nå har denne blitt omdøpt til "Kulturtanken" og har gått fra å produsere konserter til å være overordnet støtteorgan til fylker og kommuner som nå i større grad må hente inn produksjoner selv. Selve lagingen av produksjonene har blitt borte og det er det ingen som betaler for lenger. Derfor vet man ikke hvilken kvalitet og mangfold det er på produksjonene fremover. Dette er for ferskt til å konkludere rundt, men det er ingen tvil om at musikere helst ville hatt Rikskonsertene som den var. Med dette har det sannsynligvis blitt enda vanskeligere å leve av å spille i Norge.

    Sumasumarum så er det nærmest ingen som 100% lever av edit kun å spille sin med mindre man jobber i orkester eller militærkorps. Det er et lappeteppe for å få det til å gå rundt. For kjente artister er det kleskolleksjoner, dommeroppgrag i Idol, programleder i radio etc etc for å holde seg synlig. For musikeren er det alle mulige freelance spillejobber, lyd og undervisning som er hverdagen.

    Litt politikk
    Mitt inntrykk er at vanlige folk og selv musikkinteresserte egentlig ikke vet så mye om hvordan musikere virker. Da kan det være litt utfordrende i politikken å finne retningen både i finansieringen og utdanningen. Fremskrittpartiet mener at kultur skal være frivillig basert eller selvfinansiert mens Høyre ønsker mer finansiering fra næringslivet.
    Det siste er jo spennende, men før det skjer må bevisstheten i Norge om viktigheten av kultur opp mange hakk. Høyre forsøker å legge til rette for populærkulturen som eksportvare, men på den andre siden foreslår de en ny åndsverklov som skjærer bort mye av inntektsgrunnlaget til disse. Heldigvis gikk ikke den gjennom, men det blir 4 lange år rett og slett. :)
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Interessante og lærerike betraktninger. Ingenting er som å få formidlet kunnskap fra innsiden. Takk for at du tar deg tid :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Så bra at dere får noe ut av det.:) Skal forsøke å skrive litt mer personlig etterhvert også.

    Hvis jeg oppfattes negativ (som jeg tror det kan oppfattes for noen) så er jeg tvert i mot bare glad for å kunne ha muligheten til å holde på med musikk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Lenge etterlengtet belysning av et av de viktigste temaer for oss som er tungt interessert i musikk og dens utøvere. Dessuten er troverdigheten uendelig mye større når det kommer fra en aktiv utøver som kjenner alle aspekter på kroppen hver dag. Blir ikke helt det samme med journalistintervjuer... Fortsett dette, som jeg anser som et pionerarbeide i hifi kontekst! VIKTIG.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Så fint, det er veldig hyggelig å høre!
    Det er litt vanskelig å vite akkurat hva man skal fortelle, så hvis noen lurer på noe spesielt så må dere bare spørre her eller på PM. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Fortell ALT! Legg ikke skjul på NOE! Give us some of the juicy bits also....:cool: hehe... Dette styrer jo du best, som er i begge leire sånn sett. Interessant med både teknikk, teori og hva som gjøres rent praktisk fra musikernes side. Ett eksempel som omfatter alle involverte; i mindre settinger ser en ofte at trommeoppsettet står på et tykt teppe, eller at teppet ligger foran "da drums" Gi oss ignorante uopplyste en betraktning på hvorfor! Er det så enkelt som at det hindrer trommene i å skli når det dæljes løs, eller har det lydmessige årsaker etc. etc.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, de juicy bitsene må vi ta på kammerset tror jeg. Er ikke akkurat et lukket hemmelig forum dette så må dessverre holde det på et offisielt nivå. :cool:

    Trommeteppe er for å hindre at det sklir ja. Teppe "inni" basstromma er for å stemme tromma og dempe ressonanser (som en høyttalerkasse). :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat DET, godeste herr Vidar - er en kilde til irritasjon. Dempe helvete ut av trommene, ødelegge både dynamikken og egenlyden. Kan du tenke deg noe bedre enn lyden av en stor kickdrum som ikke er dempet i hjel?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    De dempes til døde:( Ikke mye vits å ha eksklusivt lønnetre i trommene, når det like gjerne kunne vært en synthtromme.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Det er en enorm forskjell på hvordan stortrommer låter, dessverre. Noe er selvsagt relatert til selve tromma, størrelsen, stramming etc. men studioet kverker mye godlyd her.

    Lurer på om jeg skal legge ut en liste i tråden - med oversikt over gode innspillinger hvor nettopp trommene låter naturlig og ikke som et Chuck Norris angrep på en våt pappeske...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Ikke her - aldri mer enn maks. 8 m. mellom de, normalt ikke mer enn noen få cm. :cool:
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    I mellomtiden kan du jo teste ut denne og andre innspillinger mikket av Glyn Johns om du har mulighet til å kjøre lyd fra nettet:

    I Want You (She's So Heavy) Isolated Drums

    Her er det linker til mye materiale
    Drum Recording: The Glyn Johns Technique

    Ellers er denne fab, pauker og alt annet som låter fantastisk og løfter kåken av grunnmuren:
    https://referencerecordings.com/recording/exotic-dances-from-the-opera/ GOTO*-> (1) for en smakebit:
    Rimsky-Korsakov: The Snow Maiden (Snegurochka), suite for orchestra: Dance of the Tumblers
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Sheffield Drum Record med Jim Keltner er et godt eksempel på god rånete gammeldags trommespill
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Da passer det vel å dra fram vinylhøvlen og skrape litt av den direktegraverte LPn "I've Got the Music in Me" med Thelma Huston og Pressure Cooker hvor Jim Gordon og Jim Keltner spiller drums. "Reggae Tune" burde funke bra som testobjekt.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fortsett med de fine og dyptpløyende beskrivelsene dine. Det er flott at musikkelskere som tar det de får servert for gitt får et innblikk I blodet og tårene.

    I min del av bransjen hadde vi et frynsegode kalt groupies. Hvordan er det med denslags frynsegoder i din del, Atle? :cool:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    De dempes til døde:( Ikke mye vits å ha eksklusivt lønnetre i trommene, når det like gjerne kunne vært en synthtromme.
    Nå har ikke jeg inngående kjennskap til trommesetttuning, men problemet er ofte at nærmikkene tar opp tonen i tromma og i mange genre som trommestilen er å ha kontante og tørre slag så er det nær krise uten demping. Men det kommer jo selvsagt an på tromma og trommisen hvor godt man kan optimalisere dette uten å dempe.
    I småbandjazzen er det ofte en annen historie. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er en enorm forskjell på hvordan stortrommer låter, dessverre. Noe er selvsagt relatert til selve tromma, størrelsen, stramming etc. men studioet kverker mye godlyd her.

    Lurer på om jeg skal legge ut en liste i tråden - med oversikt over gode innspillinger hvor nettopp trommene låter naturlig og ikke som et Chuck Norris angrep på en våt pappeske...
    Kjøre på i denne tråden eller andre. Gode trommeopptak er jo ofte en mangelvare. Skjønner egentlig ikke hvorfor det liksom ble så vanskelig i nyere tid, de fikk det jo til rett som det var i "gamle dager".
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I mellomtiden kan du jo teste ut denne og andre innspillinger mikket av Glyn Johns om du har mulighet til å kjøre lyd fra nettet:

    I Want You (She's So Heavy) Isolated Drums

    Her er det linker til mye materiale
    Drum Recording: The Glyn Johns Technique

    Ellers er denne fab, pauker og alt annet som låter fantastisk og løfter kåken av grunnmuren:
    https://referencerecordings.com/recording/exotic-dances-from-the-opera/ GOTO*-> (1) for en smakebit:
    Rimsky-Korsakov: The Snow Maiden (Snegurochka), suite for orchestra: Dance of the Tumblers
    Likte godt toppregisteret i Dance of the tumbler. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Den spilte jeg for deg en gang du var hos meg! Du gliste stygt...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fortsett med de fine og dyptpløyende beskrivelsene dine. Det er flott at musikkelskere som tar det de får servert for gitt får et innblikk I blodet og tårene.

    I min del av bransjen hadde vi et frynsegode kalt groupies. Hvordan er det med denslags frynsegoder i din del, Atle? :cool:
    Så bra. Det kommer mer. :)

    Groupies har jeg aldri opplevd, men å gå ned fra scenen blant publikum i pauselåter har jeg erfart kan være skummelt, så det gjør jeg sjelden. :D
    Eller er jo alle frynsegodene kanskje det som gjør det hele verdt det. Det er jo et mildt talt stimulerende miljø på de fleste måter. :)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Har lagt ut en fort og gæli AD overføring av Reggae Tune her:
    Den behøver en rens osv men snærten burde være "innafor" :)
    De går jo an å separere lydsporet om det er bedre.
    Plata behøver definitivt en rens.
    Kan overføre det hele på Mandag om det er interessant.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Drum Recording: The Glyn Johns Technique
    ^ Når Glyn Johns teknikk for mikking av slagverk nevnes kan det kanskje være greit å heller gå rett til kilden (istedet for en av utallige avarter):

    https://youtu.be/Fyy55ALu18Y

    3 mikker – ikke 4.

    :) espen

    PS.
    Legg merke til spørsmålet "Do you ever measure the distances of the microphones?", der Johns umiddelbart svarer "No, no… it's bullshit."…"There's nothing difficult about this… You can make it as complicated as you like, but it's really really simple and it's real common sense…"

    My kinda guy.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Hele albumet med Thelma Huston "I´ve got the music in me" finnes på Youtube: (ikke min versjon)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn