I ørene når du trener?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg foretrekker generelt plugger på farten, men til løping er de ubrukelige, siden ørekanalen forsegles dunker det i øret for hvert skritt. Dessuten gjør lydisolasjonen dem farlig å bruke i trafikken.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Bach_Man skrev:
Jeg foretrekker generelt plugger på farten, men til løping er de ubrukelige, siden ørekanalen forsegles dunker det i øret for hvert skritt. Dessuten gjør lydisolasjonen dem farlig å bruke i trafikken.
Den der er jeg med på. Trener ikke ute selv, men har syklet en del tidligere hvor man beveger seg raskt i terreng og områder hvor ting plutselig kan skje hvor lydisolasjon fra omgivelsene hadde vært meget negativt. Man trenger å høre litt rundt seg når man ferdes ute i min mening. Tråkker du i vei på tredemølle, spinningsykkel eller lignende er nok isolerte propper å foretrekke derimot.
 

Lil-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
105
Antall liker
0



MP3-spilleren kjøres på rockbox, så flac er inget problem. Har aldri vært borti bedre spiller før forresten :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Hmm ja.. Hva skal jeg velge?

Disse frister:


Etymotic Research HF5

125$ på amazon, men det blir vel betydelig mer med moms og frakt. Går langt inn i øregangen. ER4 er mindre følsom så jeg tror jeg velger bort den til iPod.

Ellers virker disse interessante:

Kjetil_M skrev:
Jeg bruker Ultimate Ears super.fi 4 Øretelefoner. De er jeg veldig fornøyd med. De sitter godt i øret under trening og stenger ute det meste av støy. Det er også god lyd i dem for å være en inn ear hodetelefon. Kan anbefales!



http://www.ultimateears.com/_ultimateears/store/products/superfi4.php
Selges "billig" på apple store.

http://store.apple.com/no/product/TR587ZM/B
Her blir det vel bare frakt i tillegg? Ser ikke ut som de selges i Apple butikkene.


Eller et tredje alternativ: Shure SE210
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Lyngen skrev:
Fant denne siden som også tester ut flere merker: http://reviews.cnet.com/headphones/ultimate-ears-super-fi/4505-7877_7-33059017.html

Mente bare at den ikke passet alle, men det er en gjennomgående kommentar.

Jeg er virkelig usikker. Hjelp, hvilke skal jeg velge? Shure ser litt vel store ut.
Hei,

Kan ikke helt forstå hvorfor de ikke skulle passe? det er en hel del størrelser på gummi proppene. Jeg tror ikke de har prøvd de forskjellige proppene?!

http://www.ultimateears.com/_ultimateears/store/products/superfi4_incaccessories.php

Mvh
Kjetil
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Den nye Ultimate Ears 700 har for meg komfort i en helt annen klasse enn de eldre super.fi-type proppene.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Noen som har erfaring med "støy fra ledningene" på disse foreslåtte, eller har modeller de har prøvd, som man må unngå- pga. støy om ledningene kommer/gnikker bort i noe?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
emotikon skrev:
Noen som har erfaring med "støy fra ledningene" på disse foreslåtte, eller har modeller de har prøvd, som man må unngå- pga. støy om ledningene kommer/gnikker bort i noe?
Koss "the Plug" har slik støy om det gnikker. Jeg har stort sett klart å unngå det.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har ikke vært plaget med slik "støy" på Sonyene mine.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kjetil_M skrev:
Lyngen skrev:
Fant denne siden som også tester ut flere merker: http://reviews.cnet.com/headphones/ultimate-ears-super-fi/4505-7877_7-33059017.html

Mente bare at den ikke passet alle, men det er en gjennomgående kommentar.

Jeg er virkelig usikker. Hjelp, hvilke skal jeg velge? Shure ser litt vel store ut.
Hei,

Kan ikke helt forstå hvorfor de ikke skulle passe? det er en hel del størrelser på gummi proppene. Jeg tror ikke de har prøvd de forskjellige proppene?!

http://www.ultimateears.com/_ultimateears/store/products/superfi4_incaccessories.php

Mvh
Kjetil
Hvordan låter de? Har du noen formening om de er like gode eller bedre enn de andre to?

Mente å si at de hadde forbehold om tilpassning på de fleste andre også. Sikkert fordi noen kan ha litt uvanlige former og ville sikre seg litt.
 
U

utgatt60135

Gjest
FallenA skrev:
Har ikke vært plaget med slik "støy" på Sonyene mine.
Hmm... det var tydelig ledningstøy fra mine. Antagelig modellen under (85?).
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Lyngen skrev:
FallenA skrev:
Har ikke vært plaget med slik "støy" på Sonyene mine.
Hmm... det var tydelig ledningstøy fra mine. Antagelig modellen under (85?).
Har hatt "85" selv, og de er ikke samme pluggene som "EX90" hverken lydmessig, eller mtp. byggekvalitet.
Mener også å huske at "EX85" var noe billigere i innkjøp.
Som nevnt tidligere så har jeg hatt en god del plugger, og prøvd ut en god del før jeg ble fornøyd. Og endte altså opp med "EX90". Disse har til alt overmål holdt ut over 2 år med meget aktiv bruk uten å bli slitt eller skadet på noen måte.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hmm kanskje jeg skal revurdere. Er det så stor forskjell på modellene alså? Sånn ca 500,. opp til 700,-. Hvilke andre har du prøvd FallenA?

Svært så vanskelig dette valget skulle bli da. Elle melle .... 8). Er bare opptatt av å ikke ende opp med samme "dårlig" kvalitet som de Sonyene.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
FallenA skrev:
Lyngen skrev:
FallenA skrev:
Har ikke vært plaget med slik "støy" på Sonyene mine.
Hmm... det var tydelig ledningstøy fra mine. Antagelig modellen under (85?).
Har hatt "85" selv, og de er ikke samme pluggene som "EX90" hverken lydmessig, eller mtp. byggekvalitet.
Mener også å huske at "EX85" var noe billigere i innkjøp.
Som nevnt tidligere så har jeg hatt en god del plugger, og prøvd ut en god del før jeg ble fornøyd. Og endte altså opp med "EX90". Disse har til alt overmål holdt ut over 2 år med meget aktiv bruk uten å bli slitt eller skadet på noen måte.
Finner jeg EX90 til en god pris, så prøver jeg nok dem...
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvor mye kan man egentlig forvente av øreplugger?


Hadde mest lyst til å prøve Etymotic men ble litt mye med frakt og alt. Cdon har sommertilbud på øreplugger, men ble visst akkurat for seint til Klipsch Custom 2. Dermed ble det Shure SE210.



Jeg er knallfornøyd med mine Grado SR80, men det er kanskje ikke mulig å forvente lydkvaliteten du får fra åpne systemer? For Shure er et godt stykke unna den kvaliteten. Selgeren sa de trenger lang innspillingstid, men førsteinntrykket er hverken skuffende eller imponerende. Alikevel kunne jeg håpet på mer transparent gjengivesle. Mer luft og mer nyansert bass. Kan virke en smule mørke men tror det er mest pga litt mangel på luftighet og åpenhet. Men håper de åpner seg litt mer opp over tid. De er betydelig bedre enn Sony MDR-EX85LP, og har har ikke den overdrevne bassen heldigvis (liker klart heller litt lite enn overdreven bass). Men virker som det er lite dypbass?

De sitter godt i øra, kabelen virker solid og de tar opp lite støy (mye bedre enn Sonyene). Men kort kabel med skjøt er unødvendig tyngde som drar i pluggene (bare til fordel for de som ikke har spilleren på overarmen).
 

kanari

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
198
Antall liker
17
Jeg bruker Shure SE310 (ca kr. 1900,-).
De funker bra både til lytting og trening.

Sitter bra i øret med skumplugger.
Bassen er avhengig av at pluggene sitter godt og tett.

Det er en helt annen klasse enn porta pro og sennheiser px200, men dyrere også.
(har brukt begge).
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Hei, jeg plukket opp denne tråden igjen siden jeg lurer på det samme.

Hvilke øreplugger anbefales til trening? Har det kommet noe nytt siden sist? Hvor får man tak i Sony MDR-EX90LP over disk? Egentlig er jeg mest opptatt av at pluggene sitter skikkelig under innendørs trening (løping på tredemølle) og at de isolerer mot lyd utenfra (det er ikke alltid jeg vil høre på P4 som spilles over anlegget i treningssenteret. Alle tips tas imot med takk. Jeg kommer til å bruke Koss Porta-Pro til trening utendørs, bare så det er nevnt.

Kaptein Ufattelig
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Jeg har prøvd litt forskjellig opp gjennom årene. Liker ikke å bruke øreplugger, hverken innendørs eller ved løping ute. Sennheiser PX100 fungerer derimot. Synes også det er greit å få med seg noe lyd (biler, elg :eek:, sykler etc.)
 
Topp Bunn