HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Godt poeng Snickers, har kasse men der ligger også problemet, jeg hadde ikke ventilasjon og det er ikke bra for kondensatorer. Noe å tenke på når vi bygger kasse for enten Hypex eller andre konstruksjoner som må kvitte seg med varme. Borra noen ventilasjonshull så får vi se om klokka varer lengre:
    IMG_3056.png
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Avsporing i tråden, selvsagt, men nysgjerrig: Er det den tsjekkiske nixie’n?
    Fortsetter bare litt grov avsporing, det er pvelectronics.co.uk (kit) fikk tak i noen USA 840 Nixie, veldig fine, har kun godt å si om den britiske leverandøren. Har også bygga en med Russiske 8-2 rør. De nyproduserte fra Tjekkia synes jeg er uforholdsmessig dyre.

    For hifi-bruk så bare nevner jeg at det passer skikkelig godt oppå en høyttaler, gir fin stemning til musikken:)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    TheAlphaAudio YT kanalen hadde en live sammeligning mellom Hypex Nilai, Purifi Audio Eigentakt og IcePower

    Så den live, de ble vel overrasket over såvel at forskjellene mellom de tre var såppas stor OG 2 av 3 at det nye Nilai-kittet låt absolutt bedre enn Purifi (ICE nådde ikke opp). Likevel ingen grunn til tro at Pass Klasser A byttes ut for noen klasse D der (heller)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Man får litt følelsen av at de holder fast ved ideen om at forskjeller på forsterkere skal være store, og de skal helst skyldes magiske og uforståelige størrelser som ikke kan måles, fordi ellers er ikke hifi gøy lenger.

    Ellers synes jeg det er gøy å se en del "audiofile" som går fra en rolig pianosonate til for eksempel Infected Mushroom, og sitter som saltstøtte med hodet i skrustikkeposisjon, for det er jo det en audiofil skal gjøre. Man trenger jo ikke ha det gøy bare fordi man hører på musikk.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske mye å ta tak i der, men en slags underholdning er det jo da. Bare håper ingen bruker dette som en slags guide.
    Jeg sa ikke noe om inneholdet...
    De har en del tester som er tvilsomme, spesielt live (nettverksadaptere feks...) .
    Men det er i alla fall noe interessant som blir lagt frem fra ca 1time og 28min i innslaget.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man får litt følelsen av at de holder fast ved ideen om at forskjeller på forsterkere skal være store, og de skal helst skyldes magiske og uforståelige størrelser som ikke kan måles, fordi ellers er ikke hifi gøy lenger.
    Ja, det der er litt snodig. En tilstrekkelig bra forsterker for å drive en gitt høyttaler til ønsket lydnivå i et gitt rom tilfører ikke hørbar støy, farging eller forvrengning. Altså vil alle tilstrekkelig gode forsterkere til formålet låte klin likt.

    Nå er det ikke sikkert at slike tilstrekkelig gode forsterkere faktisk finnes for enhver høyttalerlast, og lydtrykk, men inngangshypotesen må være «ingen hørbar forskjell». For å kunne si noe om hvilke forskjeller man mener å høre bør man først demonstrere at man greier å skille uten å måtte titte samtidig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Hvis vi drar dette lenger nå blir det enda en tråd der blomsterspråkets fortreffelighet skal forsvares med sverd og kanoner.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Jeg sa ikke noe om inneholdet...
    De har en del tester som er tvilsomme, spesielt live (nettverksadaptere feks...) .
    Men det er i alla fall noe interessant som blir lagt frem fra ca 1time og 28min i innslaget.
    Haha, den forferdelige ringingen ved 60kHz... :p
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Haha, den forferdelige ringingen ved 60kHz... :p
    Jepp, den var vel på hele 2 db over resten av frekvensområdet?
    Derfor er det best å har bratt og dyp begrensning på DACen oppover.
    192khz bør ikke brukes med mindre man har en MQA avspilling... eller var det DSD (men det er vel en annen tråd) :p
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Hehe, men den var vel faktisk bare så vidt over 1dB opp. I tillegg, selv på hi-rez innspillinger, er dette et område det omtrent ikke er informasjon å spore fordi mikrofonene klarer det ikke.

    Hifi er fullt av usannsynlige forklaringsmodeller som blir til sannhet i løpet av sekunder når noen får et a-ha moment. Kunne jo satt opp en DSP med 192kHz Fs og lagt inn en 10dB peak ved 60khz og sett hvor mange av dem som klarte å plukke den i blindtest.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    2.509
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Angående de høyeste ikke hør bare frekvensene ,,,,Hva med over tone spektrum ? som at mange instrumenter gjør det naturlig ? Over tone harmoniske ,resonanse nodes mm
    Selv om noe blir filtrert allerede i opptak som feks slagverk .

    Min dac bruker jeg hoved saklig nos og 6 dB filter 150 kHZ , (den kan kjøres filter less i tillegg som jeg ikke har prøvd)


    Men det blir vel som gamle diskusjonene før i tida med MC pickuppene om hvorvidt det var noen som helt vits i PU som sporer helt oppi 50 khZ og over som slettes ikke var hørbart "
    så er de som sverger på aat over tone spektrumet blander seg helt nede i hør bar området ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Men hvis mikrofonene ikke plukker opp disse tonene så er man jo like langt.

    Altså, vi vet med absolutt sikkerhet at disse tonene ikke påvirker noe som skjer lenger nede. Overtonestrukturen består av separate toner. Om en tone moduleres, så er det fordi det legges en annen tone over, og disse to er fortsatt separate. Selv om den ene er innenfor det hørbare området har vi ingen mulighet til å høre den andre komponenten. En del av ideene går jo ut på at man har en ultrasonisk tone som pulserer, og at man kan høre denne pulseringen. Det kan man, men det skyldes altså ikke den ultrasoniske tonen, men at selve pulseringen faktisk også er tone som ligger innenfor det hørbare området. Det betyr også at vi kan slå av den ultrasoniske komponenten uten at vi hører forskjell så lenge vi beholder den hørbare komponenten.

    De fleste påstander rundt dette bærer preg av manglende forståelse enten for signalteori eller hva man faktisk har endret. For eksempel supertweetere som angivelig går til 100kHz, og gir "såå mye ekstra luft", men så viser det seg at de har et 1. ordens filter ved 10kHz, så man får rett og slett mer diskant i det hørbare området.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    2.509
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Mulig er det som ett konsept fra noen fabrikanter eller ide om at totalen " av det og å bruke bredbåndet utstyr i tillegg til signal kilde som henter " større del av overtone spekteret og fører mer av musikken tilbake ?

    Det kreves jo mer av topologi komponenter i bredbåndet utstyr og , så de er oftere mer fase linjære,,,

    Jeg har tro på ideen om å snu hver stein som kan snus også de minste for å føre mest mulig av orginal signalet til bake .
    Det blir litt som religion . )
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Ellers synes jeg det er gøy å se en del "audiofile" som går fra en rolig pianosonate til for eksempel Infected Mushroom, og sitter som saltstøtte med hodet i skrustikkeposisjon, for det er jo det en audiofil skal gjøre. Man trenger jo ikke ha det gøy bare fordi man hører på musikk.
    Da er jeg jo ganske audiofile, selvom jeg bruker minst ilke mye tid i rommet utenfor ss, og da mener jeg langt unna. 10 cm unna er det lite vits å opphold seg. Absolutt alle gode anlegg jeg har hørt gjør det best nøyaktig i ss.
    De anleggene jeg ikke har fått det lille ekstra i ss har heller ikke vært spesielt spennende.
    Synes jo den 3-d inndelingen av scenen med nøyaktig plassering er en av tingene som gjør opplevelsen ekstra interessant.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hypex Nilai testet av ASR

     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Da er Nord Acoustics den første til å tilby forsterkere med de nye NCx 500 modulene. Mr. North tilbyr også oppgradering mot innbytte av NC 500 moduler i "eldre" forsterkere, med et mellomlegg på £ 299.50 /modul - psykologisk prising he,he. Man gjør dette selv , det er kun fireskruer (fotavtrykket er likt) og kontaktene kobles fra og inn i de nye modulene.

    Dette er hva han skriver om oppgradering:


    Upgrade your Nord NC500 to the new Hypex NCx500 amp module. (Price is for 1 NCx500 Amp Module 2 modules required for stereo)
    Easy upgrade remove 4 screws under case pull NC500 away from buffer push new NCx500 onto buffer. Enjoy.

    Old NC500 modules MUST be part exchanged and sent back to Nord. We will hold and refund a £200 deposit for each NC500 until the old NC500 modules are returned.

    This offer is strictly for Nord NC500 owners only. Proof of purchase and ownership required. If you order and can not prove you are a Nord NC500 owner the order will be canceled and refunded MINUS PAYMENT FEES AS WE DO NOT GET THESE REFUNDED BACK TO US. Old modules must be returned to Nord and £200 deposit will be refunded.

    Products - Nord Acoustics Ltd

    Dr.E
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    DET er god service. Og edruelige priser.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Da er jeg jo ganske audiofile, selvom jeg bruker minst ilke mye tid i rommet utenfor ss, og da mener jeg langt unna. 10 cm unna er det lite vits å opphold seg. Absolutt alle gode anlegg jeg har hørt gjør det best nøyaktig i ss.
    De anleggene jeg ikke har fått det lille ekstra i ss har heller ikke vært spesielt spennende.
    Synes jo den 3-d inndelingen av scenen med nøyaktig plassering er en av tingene som gjør opplevelsen ekstra interessant.
    Med rundstrålar treng du ikkje stresse med dette.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    DET er god service. Og edruelige priser.
    Ser også nå at han har gratis retur for evt. reperasjon - første året etter kjøp. En stødig kar Mr. North.

    Edit; Angående priser ser at et mono- el stereo-trinn med NCx 500 fås for £ 615 hhv £ 1079, et Nilai mono- eller stereo-kit for selvbygging fra Hypex kommer på € 820 hhv € 1225 . Hvorvidt dette er epler og epler, eller epler og pærer har jeg ingen aning om. Men at alle er top notch tror jeg at jeg kan si med stor sikkerhet .

    Hypex er forøvrig ikke leveringsklare med neste batch før uti juni. Det går tydeligvis unna !

    DIYclassd.com

    Dr.E
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen blant ekspertisen her som har synspunkter på dette innlegget om Ncore vs NcoreX borte på dyiaudio?

    In my opinion, this improvement belongs to the category of marketing. Replacing capacitors with polypropylene ones + a slight change in the feedback settings in the "integrator". Basically, two smd capacitors have been added to the feedback circuit. The drop in frequency response remained the same as it was minus 0.3 dB at 20 k. i.e. the main feedback loop remained with the previous setting.
    While changing the output filter capacitors might have some effect, changing the "integrator" settings might ruin everything. A similar approach of non-uniform amplification in the feedback loop at low frequency was used in Alpine PDX series products.
    Something that no one praises.

    Let me remind you that a functionary from hypex called linear loop gain in the audio band one of the advantages of ncore technology. Now hypex has decided to pull up the gains in the loop for better performance at 1kHz. :oops:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen blant ekspertisen her som har synspunkter på dette innlegget om Ncore vs NcoreX borte på dyiaudio?
    Dette er nokså parallelt til ting @Armand og jeg har lekt med i Bifrôst, så jeg tillater meg å være litt «ekspertise». :)

    Likevel, vanskelig å mene så mye om det siterte. Vi vet for lite om detaljene i kretsen og kommer formodentlig ikke til å få vite alt, men jeg tror heller ikke forfatteren av sitatet vet så veldig mye.

    Avrullingen øverst i frekvensgang på en klasse D-forsterker settes ikke av integratoren, men av utgangsfilteret. At frekvensgangen er uendret ved 20 kHz sier fint lite om hva som er gjort i integratoren, dvs drivertrinnet i en komposittforsterker. Det sier heller ingen ting om at noen har «ruinert» frekvensuavhengig loop gain. Feedback-kretsen vil uansett gi flat frekvensgang i en rent resistiv last.

    Kjernen i NCore er en andreordens integrator som gir en peak i loop gain ca ved 11 kHz. Loop gain varierer fra 53 dB ved lave frekvenser til ca 65 dB ved 11 kHz og tilbake til 53 dB ved 20 kHz. Om jeg har forstått NCore rett settes formen på denne kurven gjennom audiobåndet av to kondensatorer og to resistorer. Ved å endre de komponentverdiene kan man løfte og senke kurven, gjøre peaken større og mindre, og flytte den opp og ned i frekvens. Det Bruno gjorde her var egentlig å prioritere flat forvrengning til ganske høyt i frekvens, noe som gir pene tall for THD+N 20-20k Hz, men kanskje unødvendig gode tall i den øverste oktaven på bekostning av frekvenser hvor øret er mer følsomt. Notch’en i loop gain ved ca 70 kHz er utgangsfilteret, også det andreordens, og også det i feedback-loopen på NCore, tilsammen en fjerdeordens feedback-loop.

    1681409768256.png


    Om Hypex nå sier at de har halvert THD+N i audiobåndet på NCOREx er en nokså opplagt måte å gjøre det på å øke loop gain med 6 dB gjennom audiobåndet. De komponentverdiene man ville endre for å gjøre det er nettopp de to små kondensatorene og/eller de to små motstandene rundt integratoren, litt avhengig av eksakt hvordan man ville forme loop gain-kurven. Det kan muligens balanseres med noen endringer i utgangsfilteret eller i selve utgangstrinnet for å sikre at selv-oscilleringen fortsatt fungerer som den skal. Det er kanskje ikke helt tilfeldig at Hypex også nevner at de har endret kondensatorene i utgangsfilteret.

    Helhetsinntrykket er kanskje at forfatteren av sitatet ikke helt vet hva han snakker om, dessverre.

    Jeg ser ellers at NCOREx oppgir 20 uV utgangsstøy med buffertrinnet. Til sammenligning: Bifrôst har ca 6 uV utgangsstøy med 21 dB gain, også det inkludert buffertrinn. Loop gain i den ser slik ut, 76 dB ved 1 kHz, 83 dB ved 11 kHz, 70 dB ved 20 kHz. Positivt loop gain til 833 kHz.
    1681411327815.png

    Frekvensgangen er flat til over 100 kHz, dvs -3 dB ved 127 kHz. Det er fordi det var slik vi bestemte at den skulle være og lavpassfiltrerte den der, for å kunne gjengi 192 kHz sample rate med 96 kHz båndbredde. Den er -0,3 dB ved 41 kHz og -1 dB ved 70 kHz, ganske slakk filtrering for å gi jevn fasegang. Har ingen ting med integratoren eller loop gain å gjøre, det heller. Her med 20,6 dB gain, igjen fordi det var det jeg valgte for denne simuleringen. Kan like gjerne sette den til 5 eller 9 dB gain uten å røre integratoren. Om vi setter gain til f eks 9 dB blir total støy 4,2 uV. Om vi i stedet setter gain til 26 dB for å matche NCx500 blir støyen 8,8 uV.
    1681411827914.png

    Det gir dette støyspektrumet ved audiofrekvenser, og vi er nok også skyldige i å forme kurven for å minimere THD+N 20-20k Hz heller enn å optimalisere noise shaping langs ørets Fletcher-Munson-kurve. I så fall ville vi lagt peak loop gain ved 4 kHz, 100 dB eller deromkring.
    1681411525020.png


    Og, bare fordi dere fikk meg i gang ( :) ), responsen på en 1 kHz firkantbølge med 1 ns stigetid i 8 ohm resistiv last, hhv før (grønn kurve) og etter utgangsfilteret (grå kurve):
    1681413640613.png

    1681413704784.png


    ...og med en nominelt 8-ohms to-veis høyttaler i stedet:
    1681413952540.png


    Jeg er behørig imponert over de nyeste Hypex og Purifi-forsterkerne, men likevel ikke helt lamslått av beundring. :)
     
    Sist redigert:

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har gått på Nord's oppgraderingsmulighet og byttet ut sine NC500 - til NCx500 moduler ? Og kan si noe om resultatet ? Jeg sitter med og teller på knappene, og lurer på jeg skal oppgradere til NCx...men er usikker på om det er verdt det eller ikke... ;)

    Innspill mottaes med glede !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn