Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En artig observasjon er det at ca 650 000 kroner rundes opp til en million. Startprisen for en S75D er 620k.
    Startpris er startpris, ikke det du faktisk må betale. Og kan du garantere at du kan kjøre 30 mil uten å lade med den bilen hvis det er -20° (som jo var forutsetningen i min kommentar) ?
    Startpris og hva man ender opp med å betale kan være ganske likt, i motsetning til tyske biler så er de ganske ferdig utstyrte.

    Kan ikke garantere rekkevidden, temperatur er en ting men rekkevidden blir også påvirket av føre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En artig observasjon er det at ca 650 000 kroner rundes opp til en million. Startprisen for en S75D er 620k.
    Startpris er startpris, ikke det du faktisk må betale. Og kan du garantere at du kan kjøre 30 mil uten å lade med den bilen hvis det er -20° (som jo var forutsetningen i min kommentar) ?
    Startpris og hva man ender opp med å betale kan være ganske likt, i motsetning til tyske biler så er de ganske ferdig utstyrte.

    Kan ikke garantere rekkevidden, temperatur er en ting men rekkevidden blir også påvirket av føre.
    Tja, 300 km i -20 er vel på grensen, men på den annen side så er det bortimot utenkelig i Norge at du vil oppleve -20 i 300 km samme hvor du starter og samme hvilken vei du kjører, med mindre øvelsen handler om å sirkle rundt en bane i noen timer for å bevise et poeng.

    Kjørte Bergen-Trysil-Bergen i fjor vinter på det kaldeste, og det var omtrent -20 der oppe. Men hele turen gikk med forbruk som hadde falt godt innenfor med en 75.

    OG, du får en finfin bil med grunnutrustingen. Tillegg handler om interiør, tekniske finurligheter, pynt og slikt. Mye kjekt, men ikke nødvendig på noen måte egentlig. For min del ble tilleggene motorisert bakluke, lys på dørhåndtak, autopilot aktivisert, justerbare luftfjæringer, skinnseter, alcantara i taket, ... slike ting, kjekt og bra men egentlig ikke noe man ikke kan unnvære.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bestiller man i dag er luftfjæring og motorisert bakluke inkludert i basisutgaven.

    30 mil med fullt batteri på S75D (69kWh effektivt) vil kreve et forbruk på maks 230 wh/km.

    Jeg fikk 24000 kroner i avslag etter at bilen min var bestilt da de endret til luftfjæring som standard.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Motorsjefer flest tror hydrogen vil være framtidens bilteknologi.
    En internasjonal undersøkelse blant sjefer i motorindustrien viser at mer enn halvparten tror at batteridrevne biler vil mislykkes.
    Ikke overraskende er det grunnet ladeutfordringene som gjør at flertallet tror elbiler vil feile.
    54 prosent tror batteribiler vil feile på grunn av utfordringer med ladeinfrastruktur. 60 prosent tror lange ladetider vil være hovedsynderen.
    Motorsjefer flest tror hydrogen vil være framtidens bilteknologi
    Nå er sikkert "motorsjefer" stort sett menn i 50-60 årene som har jobbet med forbrenningsmotorer hele sitt liv så det er ikke sikkert de er helt nøytrale.

    El-bil teknologi går i en rivende utvikling, og det går nok ikke så lenge før vi ser noen berøringsfri ladere, som kan legges på parkeringsplassen hjemme eller legges på garasjegulvet, som etablerer lading straks bilen er parkert. Og med smart elektronikk så lades bilen med ladestrøm tilpasset husholdningens øvrige forbruk.

    Normalt bilhold er vel kanske 40km/dag i snitt - som med elbil tilsvarer ca 7kWh/døgn. Og hvis vi antar at bilen står rolig 12 timer hver dag, så kan man lade dette med ca 600W.

    Mvh
    OMF
    Nå er jo brenselceller også ny teknologi som utfordrer dagens fossibiler, så det argumentet faller på sin egen argumentasjon.

    Ellers vanskelig å spå hva som skjer i forhold morgendagens teknologi. Alt kan forsåvidt løses men spørsmålet er om det fornuftig samfunnsøkonomisk og hvor lang tid det tar. I Norge er vi nok i en særsituasjon p.g.a. lav befolking. Men selv Norge med den lille elbilparken vi har i dag så er ladeproblematikken reell. Sier ikke at det kan løses, men det vil kreve store investeringer og vil ta tid. I Norge vil nok uansett elbiler gjøre det veldig bra.

    Når man beveger seg over i land med langt større befolkningstetthet og flere som ikke kan lade hjemme, så fremstår utfordringene som langt større. Selv med fastoffbatteri som f.eks lar seg lade på ca. 10 minutter, så er det lang tid hvis mange skal lade på stasjoner på 1-2 ganger i uken. Det krever også veldig mye energi å lade stort batteri på kort tid. Jeg tror dette er noen som fort vil ta flere tiår å løse fullt ut i større byer. I det lyset tror jeg hydrogen har en fremtid.

    Det er også noe med bekvemmelighet som er viktig for mange. Når valget står mellom å være på en ladestasjon 2 ganger i uken til sammen i 20-30 minutter sammenlignet med å fylle en tank i uken på 2 minutter, så velger trolig veldig mange det siste.
    Men vi får se hva som skjer. Ingen som vet sikkert.

    Kan man lade en elbil hjemme på natten og det gir tilstrekkelig rekkevidde, så er elbil genialt. Situasjonen er derimot ikke slik for alle.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Når vi samtidig vet at flere bensinstasjoner setter opp svære aggregater for å kunne gi nok strøm fort nok til el. biler, så er det nok ikke langt igjen til et en hydrogen "fabrikk"...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Når vi samtidig vet at flere bensinstasjoner setter opp svære aggregater for å kunne gi nok strøm fort nok til el. biler, så er det nok ikke langt igjen til et en hydrogen "fabrikk"...
    Har du en kilde å vise til?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Når vi samtidig vet at flere bensinstasjoner setter opp svære aggregater for å kunne gi nok strøm fort nok til el. biler, så er det nok ikke langt igjen til et en hydrogen "fabrikk"...
    Har du en kilde å vise til?
    Nei, det vil vise hva slags bransje jeg jobber i og det har jeg ikke lyst til. Du får se deg litt rundt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke overraskende er det grunnet ladeutfordringene som gjør at flertallet tror elbiler vil feile.


    Motorsjefer flest tror hydrogen vil være framtidens bilteknologi
    Nå er sikkert "motorsjefer" stort sett menn i 50-60 årene som har jobbet med forbrenningsmotorer hele sitt liv så det er ikke sikkert de er helt nøytrale.

    El-bil teknologi går i en rivende utvikling, og det går nok ikke så lenge før vi ser noen berøringsfri ladere, som kan legges på parkeringsplassen hjemme eller legges på garasjegulvet, som etablerer lading straks bilen er parkert. Og med smart elektronikk så lades bilen med ladestrøm tilpasset husholdningens øvrige forbruk.

    Normalt bilhold er vel kanske 40km/dag i snitt - som med elbil tilsvarer ca 7kWh/døgn. Og hvis vi antar at bilen står rolig 12 timer hver dag, så kan man lade dette med ca 600W.

    Mvh
    OMF
    Nå er jo brenselceller også ny teknologi som utfordrer dagens fossibiler, så det argumentet faller på sin egen argumentasjon.

    Ellers vanskelig å spå hva som skjer i forhold morgendagens teknologi. Alt kan forsåvidt løses men spørsmålet er om det fornuftig samfunnsøkonomisk og hvor lang tid det tar. I Norge er vi nok i en særsituasjon p.g.a. lav befolking. Men selv Norge med den lille elbilparken vi har i dag så er ladeproblematikken reell. Sier ikke at det kan løses, men det vil kreve store investeringer og vil ta tid. I Norge vil nok uansett elbiler gjøre det veldig bra.

    Når man beveger seg over i land med langt større befolkningstetthet og flere som ikke kan lade hjemme, så fremstår utfordringene som langt større. Selv med fastoffbatteri som f.eks lar seg lade på ca. 10 minutter, så er det lang tid hvis mange skal lade på stasjoner på 1-2 ganger i uken. Det krever også veldig mye energi å lade stort batteri på kort tid. Jeg tror dette er noen som fort vil ta flere tiår å løse fullt ut i større byer. I det lyset tror jeg hydrogen har en fremtid.

    Det er også noe med bekvemmelighet som er viktig for mange. Når valget står mellom å være på en ladestasjon 2 ganger i uken til sammen i 20-30 minutter sammenlignet med å fylle en tank i uken på 2 minutter, så velger trolig veldig mange det siste.
    Men vi får se hva som skjer. Ingen som vet sikkert.

    Kan man lade en elbil hjemme på natten og det gir tilstrekkelig rekkevidde, så er elbil genialt. Situasjonen er derimot ikke slik for alle.
    Hvordan verden ser ut om 20 år er vanskelig å si, men jeg ser i grunn ikke noe problem med el.
    Det skulle forsåvidt også være veldig enkelt å lage utskiftbare batterier - altså at man kjører inn på en "ladestasjon" stopper bilen over en maskin som tar ut gammelt batteri og setter inn nytt fulladet - på to minutter. Så kan ladestasjonene ha 25, 50 eller 100 batterier stacket som de lader fortløpende. Så får bileier en månedlig faktura med dagleie av batteri + samt strømforbruk. Da slipper man usikkerheten med batterikostnad/levetid også.

    Ellers er det jo slik at de fleste steder hvor befolkningstettheten er stor - så er også antall biler og gjennomsnittlig kjørte kilometer lavere. Kollektivtilbud, bildeling og ikke minst selvkjørende bilder - vil trolig løse dette problemet før lading blir et stort problem. Det er jo ikke helt upromblematisk å ha 1 million hydrogenbiler i London heller..?

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Når vi samtidig vet at flere bensinstasjoner setter opp svære aggregater for å kunne gi nok strøm fort nok til el. biler, så er det nok ikke langt igjen til et en hydrogen "fabrikk"...
    Har du en kilde å vise til?
    Nei, det vil vise hva slags bransje jeg jobber i og det har jeg ikke lyst til. Du får se deg litt rundt.
    Som en permanent løsning høres det ut som tull.
    Mangelen på referanser tyder også på det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En kinesisk elbilprodusent (BYD?) skal satse på bytte av batteri. Så det kan være en løsning ja.

    Hydrogenbiler skal evt. erstatte noen av dagens fossilbiler. Selvkjørende biler i stort omfang tror jeg ligger et godt stykke i fremtiden, men vanskelig spå.

    Er forøvrig allerede løsninger for hvordan hydrogen produseres på fyllestasjonene. Se fra ca. 1.40 i videoen under.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Når vi samtidig vet at flere bensinstasjoner setter opp svære aggregater for å kunne gi nok strøm fort nok til el. biler, så er det nok ikke langt igjen til et en hydrogen "fabrikk"...
    Har du en kilde å vise til?
    Nei, det vil vise hva slags bransje jeg jobber i og det har jeg ikke lyst til. Du får se deg litt rundt.
    Som en permanent løsning høres det ut som tull.
    Mangelen på referanser tyder også på det.
    Du får gå blind rundt å tro du da...

    PS: tror du virkelig dette er noe de vil ut med? Hverken bensinstasjonene eller de som selger disse har interesse av det...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    James May må vel ha svaret? ;)

    Vil anbefale å lese artikkelen i denne linken.

    Nå er jeg ikke veldig opptatt av lavest mulig CO2 utslipp, men denne er uansett interessant.
    A typical battery lasts for 150,000 miles, so that equates to around 83g/km of CO2. Then, when you take into account charging over that same distance, the same battery car will deliver 124g/km of CO2 over its lifetime,” he explains.

    In comparison, today’s hydrogen cars have life-cycle emissions that are at least as low. A recent study found a hydrogen car such as the Toyota Mirai emits around 120g/km of CO2 over its lifetime. But this can be brought significantly down when hydrogen is produced from renewables.

    A common method of hydrogen production involves separating it from natural gas (steam methane reformation), but work is underway to obtain hydrogen from biomass, a process that would significantly cut the life-cycle emissions from hydrogen to around 60g/km CO2. This is below the level that EVs will achieve, even when electricity is sourced from renewable sources, because of the environmental costs of battery production.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er forøvrig allerede løsninger for hvordan hydrogen produseres på fyllestasjonene. Se fra ca. 1.40 i videoen under.
    Hvis elbiler er problematisk pga befolkningstetthet, så er neppe vindmølledrevne hydrogenstasjoner løsningen. Siden El-biler også er mer energieffektive, et passe stort batteri er nok også billigere enn en slik elektrolysemaskin, og ikke minst kan bruke elektrisiteten direkte - så gir det jo mer mening at en ladestasjon for elbiler har egne vindmøller, men da blir det plutselig veldig åpenbart at det ikke er en spesielt god ide.


    Ja - selvkjørende biler i stort omfang ligger litt frem i tid - men det gjør også hydrogenbiler og et nettverk med fyllestasjoner.

    Og siden det trolig tar 10 år bygge opp et (tilstrekkelig)antall hydrogenbiler og infrastruktur til at det skal fungere og ha litt omfang - så er det ikke relevant å sammenligne med det vi har i dag - man må sammenligne med det vi kan forvente av elbiler om 10 år - og da tror jeg ikke hydrogen er aktuellt i det hele tatt for personlig transport og for mindre kjøretøyer. Så kan det kanskje være et behov for lastebiler som ikke skal transportere potetgull og isopor.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er jeg ikke veldig opptatt av lavest mulig CO2 utslipp, men denne er uansett interessant.
    Dette er jo også en klassisk feil, hvor man forskutterer teknologiske forbedringer og effektivisering av foretrukket teknologi, mens konkurrentene holde med fast verdier.

    Mitt inntrykk er vel at det skjer mer på batterifronten enn på hydrogenfronten om dagen, og den raskt fallende prisen på batterier indikerer jo at fremstilling av batterier blir mer og mer effektivt.

    Mvh
    OMF
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tesla hadde et prosjekt med superkjappt batteribytte på strekningen LA - SF, det ble ikke noen success så de droppet det. Så .. det er ikke en selvsagt vinner dette heller.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis elbiler er problematisk pga befolkningstetthet, så er neppe vindmølledrevne hydrogenstasjoner løsningen.
    Nei, men nå er ikke vindmøller eneste måten å produsere energi på. Det er heller ikke det er mest effektive i dag. Mer vanlig med naturgass for hydrogenproduksjon. Men uansett kan vindmøllene være plassert et annet sted. Så kan man bruke overskuddsenergi fra vindmøllene til elektrolyse for produksjon og lagring av hydrogen. Hydrogenet kan også brukes til det vanlige strømnettet.

    Men fremtiden for hydrogenproduksjon ligger kanskje i bruk av lys alene (ikke solcellepaneler) kombinert med en katalysator.

    Ulempen med batteri foruten tiden det tar å lade er dessuten resirkulering. Den problematikken unngår man med hydrogen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    James May må vel ha svaret? ;)

    Vil anbefale å lese artikkelen i denne linken.

    Nå er jeg ikke veldig opptatt av lavest mulig CO2 utslipp, men denne er uansett interessant.
    A typical battery lasts for 150,000 miles, so that equates to around 83g/km of CO2. Then, when you take into account charging over that same distance, the same battery car will deliver 124g/km of CO2 over its lifetime,” he explains.

    In comparison, today’s hydrogen cars have life-cycle emissions that are at least as low. A recent study found a hydrogen car such as the Toyota Mirai emits around 120g/km of CO2 over its lifetime. But this can be brought significantly down when hydrogen is produced from renewables.

    A common method of hydrogen production involves separating it from natural gas (steam methane reformation), but work is underway to obtain hydrogen from biomass, a process that would significantly cut the life-cycle emissions from hydrogen to around 60g/km CO2. This is below the level that EVs will achieve, even when electricity is sourced from renewable sources, because of the environmental costs of battery production.
    Hvordan ser utslippene ut om strømmen til batteriene er fornybar, som man forutsetter for hydrogen?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Minst halvparten av "batteriutslippene" er utvinning av råmaterialer. Av en eller annen grunn, så regnes nesten alt av batteriutslipp ut fra at batteriene graves ned på ei fylling når de er ferdige, og ikke sendes til gjenvinning...

    Det er allerede god etterspørsel etter gamle Tesla-batterier fra off-grid-gjengen. Et Teslabatteri med 20-30kWh restkapasitet hadde vært en bra oppgradering ift de 560Ah batteriene jeg har i solcelleanlegget på hytta...

    Johan-Kr
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Batteriene fra enhver batt/Hyb bil kan antagelig "rekondisjoneres" (utenom de cellene som er defekte) nokså enkelt ut fra det som fremgår i denne videoen. Det er ofte kun noen celler som er dårlige når pakken er blitt dårlig, disse kan byttes ut med andre rekondisjonerte osv. Se videoen, nokså interessant.

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jeg ikke veldig opptatt av lavest mulig CO2 utslipp, men denne er uansett interessant.
    Dette er jo også en klassisk feil, hvor man forskutterer teknologiske forbedringer og effektivisering av foretrukket teknologi, mens konkurrentene holde med fast verdier.

    Mitt inntrykk er vel at det skjer mer på batterifronten enn på hydrogenfronten om dagen, og den raskt fallende prisen på batterier indikerer jo at fremstilling av batterier blir mer og mer effektivt.

    Mvh
    OMF
    Forsåvidt riktig selv om de riktig nok også tok med produksjon av batteri med fornybar energi (nevnt i sitatet under). Virker uansett ut som at produksjonen av selve batteri enheten gjør at elbiler aldri vil komme bedre ut på dette punktet.

    A common method of hydrogen production involves separating it from natural gas (steam methane reformation), but work is underway to obtain hydrogen from biomass, a process that would significantly cut the life-cycle emissions from hydrogen to around 60g/km CO2. This is below the level that EVs will achieve, even when electricity is sourced from renewable sources, because of the environmental costs of battery production.
    Det har i grunnen vært veldig vanlig med argumenter fra motstandere av hydrogen og basere det på at ikke skulle komme noe fremskritt innen hydrogenteknologi. Og paradoksalt nok fra de som har trykket elbilteknologien til sitt bryst. Et av argumentene har f.eks vært transport av hydrogen, men det er allerede løst. Helt siden 2011 har det eksistert en fyllestasjon som produserer hydrogen på steder. Et annet hyppig argument har vært at hydrogen må holdes under sterkt trykk og ulempen det medfører, men her ser man at en fremtidig syntetisk gass kan erstatte dagens hydrogen og unnslippe problematikken. Så det skjer jo store fremskritt her også. Og det vil det selvsagt også gjøre med batteriet.

    Her produseres forøvrig hydrogen med solcellepaneler på stedet:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    A common method of hydrogen production involves separating it from natural gas (steam methane reformation), but work is underway to obtain hydrogen from biomass, a process that would significantly cut the life-cycle emissions from hydrogen to around 60g/km CO2. This is below the level that EVs will achieve, even when electricity is sourced from renewable sources, because of the environmental costs of battery production.
    Hvordan ser utslippene ut om strømmen til batteriene er fornybar, som man forutsetter for hydrogen?
    Det regnes i alle fall som høyere som sitatet over viser.

    Batteriene fra enhver batt/Hyb bil kan antagelig "rekondisjoneres" (utenom de cellene som er defekte) nokså enkelt ut fra det som fremgår i denne videoen. Det er ofte kun noen celler som er dårlige når pakken er blitt dårlig, disse kan byttes ut med andre rekondisjonerte osv.
    På et eller annet tidspunkt så må batteriet resirkuleres. Metodene blir sikkert bedre, men det må uansett gjøres før eller siden.
    https://www.tu.no/artikler/ny-metod...g-av-litium-fra-elbilbatterier-lonnsom/376939
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Spørs om det ikke blir Hydrogen/El i Europa og El (kanskje) / Hydrogen i Norge.
    Det ene utelukker jo ikke det andre og en viktig faktor er logistikken ifm lading/fylling.

    Skulle jeg kaste mine 5¢ i lufta blir Hydrogen ledende i Åyropa, litt avhengig av batteriteknologiens utviklingshastighet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hydrogen ble neppe ledende grunnet brann/eksplosjonsfaren ved utslipp. BOOM!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jaha... så du mener produsentene sender ut potensielle likkister ala gamle folkevogner og Porscheer?

    Det finnes solid erfaringsmateriale for å teste ut slikt ser du.....



    The real heavy stuff....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En kinesisk elbilprodusent (BYD?) skal satse på bytte av batteri. Så det kan være en løsning ja.
    NIO var det merket het som skulle tilby bytte av batteripakke.
    https://www.electrive.com/2017/12/19/nio-launches-ev-battery-swap-mobile-charging-option/

    Med brenselceller er det enorme muligheter innen energi. Dagens batteri, enten det er litium eller kommende faststoff, er trolig en midlertidig løsning som vil dø ut på sikt. Energitettheten i brenselceller er langt høyere. Den er over 200 ganger høyere enn litium batteri. Faststoff batteri er kun ca. 2,5 ganger høyere enn litium. Kombinert med billig fremstilling ved bruk av lys, så er mulighetene med hydrogen vanvittig. Man kan f.eks produsere hydrogen billig hjemme og lagre det på en tank. Nok energi til både hus og bil. Men det vil selvsagt ta tid.

    Innen mobiler og småelektronikk, så kan overgang til brenselceller allerede skje om noen år.
    MyFC predicts that fuel cells will surpass batteries in energy density and cost efficiency in a few years
    https://fuelcellsworks.com/news/myf...-energy-density-and-cost-efficiency-in-a-few/
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Du må ta med forbeholdene - om hvorvidt markedet går i den retningen og at dette er relevant for større kjøretøy, ikke privatbiler.

    Ola Källenius, the Daimler board member in charge of research and development, explained, "We will scale, in terms of going into tens and hundreds of thousands of production, the battery-electric vehicles first. But we will keep the fuel cell in development, so we have this technological option should there be a shift in the market in this direction."

    For the moment at least, it seems Daimler sees larger vehicles as the potential beneficiaries of hydrogen fuel cells due to the greater energy density they have over battery-electric vehicles.

    Källenius added, "It's conceivable that the next generation of fuel cells could go into a bus instead. In the winter, heating the bus requires a lot of energy, and a combination between an electric drive and a fuel cell could be a better option."
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen til hydrogen er at mye ligger litt lenger i fremtiden. Derfor er det helt naturlig at man satser mest på elbiler nå.

    Innen forskning av brenselceller så skjer det enorme fremskritt om dagene. Det ene gjennombruddet avløser det andre. Men det vil ta tid før blir en realitet i markedet og ikke minst får innvirkning på hydrogenbiler. Potensialet til hydrogen som energi er dog helt enormt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen til hydrogen er at mye ligger litt lenger i fremtiden. Derfor er det helt naturlig at man satser mest på elbiler nå.

    Innen forskning av brenselceller så skjer det enorme fremskritt om dagene. Det ene gjennombruddet avløser det andre. Men det vil ta tid før blir en realitet i markedet og ikke minst får innvirkning på hydrogenbiler. Potensialet til hydrogen som energi er dog helt enormt.
    Du er ivrig optimistisk, men jeg syns ikke at 85 millioner dollar på hydrogenbiler, fra GM og Honda, for å begynne produksjon i 2020, er videre imponerende. Bilfabrikkene styrer nå millarder av dollar inn på elbiler.
    Og "potensialet til hydrogen som energi er dog helt enormt" er en rar påstand. Elbiler er nå enda mer effektive enn dengang de var tre ganger så energieffektive som hydrogenbiler.

    Men det avgjørende elementet er veldig enkelt: Jeg kan "tanke" elbilen hjemme.

    GM and Honda are investing $85 million to mass produce the tech for hydrogen-powered cars - Business Insider Nordic

    Det er allerede over 17.000 EV-ladestasjoner i USA (altså større ladestasjoner), i tillegg kommer ladepunkt som er offentlig tilgjengelig (nesten 50.000). Og naturligvis mange millioner stikkontakter rundt omkring. https://www.afdc.energy.gov/fuels/electricity_locations.html

    I Norge koster det 11 millioner NOK i snitt for en hydrogenstasjon.

    Du etablerer et godt dimensjonert ladepunkt for elbiler for noen tusenlapper i forhold.

    (Legg merke til at antallet EV-ladestasjoner i USA, i artikkelen jeg linker til, er mye lavere enn det egentlige antallet, selv om artikkelen er skrevet i slutten av januar. Antallet stasjoner vokser sterkt).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg har heller ingen tro på hydrogen i privatbilmarkedet, men hva med langtransport og lokal skipstrafikk langs kysten?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har heller ingen tro på hydrogen i privatbilmarkedet, men hva med langtransport og lokal skipstrafikk langs kysten?
    Definitivt, noe som også poengteres av Källenius i Daimler, i artikkelen Orso linket til. Større kjøretøy er hydrogen absolutt relevant for, fordi disse kan inneholde større tanker og drivanlegget, uten samme dårlige forhold mellom vekt/størrelse som privatbiler rammes av.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og "potensialet til hydrogen som energi er dog helt enormt" er en rar påstand.
    Det var kommentar til hva som skjer innen forskning av hydrogen som energi generelt, ikke spesifikt til til hydrogenbiler. Men det vil komme til gode for hydrogenbiler også, men lenger fremme.

    Vil anbefale deg å lese litt hva som skjer innen bremcelleteknologi. Da vil du se at jeg skriver er helt korrekt.

    Men det avgjørende elementet er veldig enkelt: Jeg kan "tanke" elbilen hjemme.
    Ja, og det vil man med all sannsynlighet kunne gjøre med en fremtidig hydrogenbil også. Eller enda bedre, den produserer drivstoff/energi mens den kjører.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Mulig jeg misforstår noe her, men hvorfor skal de være bedre å gjøre om elektrisitet til hydrogen, som igjen ofte må transporteres dit den skal brukes og som krever dyre løsninger for å produsere hydrogenet (med mindre man bor på Island og kan bruke vulkansk kraft)? At det egner seg bedre for tunge kjøretøy har lite med at hydrogen er en bedre energilagrer, men mere med det rent praktiske?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Shanghai Chemical Industry Park har kjøpt 100 hydrogen varebiler og inngått avtale om kjøp av 300 til som skal leveres i 2018. Rekkevidde 500 km.
    Vis vedlegget 478431
    Det bor 24 millioner mennesker i Shanghai:

    Shanghai is planning to build anywhere between 5-10 hydrogen stations and plans to launch at least 3,000 fuel cell buses and vehicles by 2020. It also plans to raise the number of hydrogen stations to 50 in five years once the target of 20,000 fuel cell cars are in service.

    At et gigantanlegg som spesialiserer seg på kjemisk industri, med vekt på gass, satser litt på hydrogen, bør ikke overraske noen. Å kunne fortsette med tankbiler ut til stasjoner har litt å si for industrien.

    Man kan alltids drømme om biler som produserer sin egen energi, men realiteten er altså at det satses på EV og ikke på Hydrogen. Samme land bygger nå gigabatterifabrikker i antall som får Teslas til å fremstå som en bagatell:

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-28/china-is-about-to-bury-elon-musk-in-batteries

    Nok batterier til 1,5 millioner Tesla S pr år.

    Selfdriving.jpg
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Utfordringen til hydrogen er at mye ligger litt lenger i fremtiden. Derfor er det helt naturlig at man satser mest på elbiler nå.

    Innen forskning av brenselceller så skjer det enorme fremskritt om dagene. Det ene gjennombruddet avløser det andre. Men det vil ta tid før blir en realitet i markedet og ikke minst får innvirkning på hydrogenbiler. Potensialet til hydrogen som energi er dog helt enormt.
    Spennende!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg misforstår noe her, men hvorfor skal de være bedre å gjøre om elektrisitet til hydrogen, som igjen ofte må transporteres dit den skal brukes og som krever dyre løsninger for å produsere hydrogenet (med mindre man bor på Island og kan bruke vulkansk kraft)? At det egner seg bedre for tunge kjøretøy har lite med at hydrogen er en bedre energilagrer, men mere med det rent praktiske?
    Hydrogen kan produserer på stedet. Allerede siden 2011 har man produsert hydrogen på fyllestasjonen. I studier har man f.eks nå funnet metoder for å fremstille hydrogen ved bruk av lys (ikke sterkt sollys mens dagslys eller lampe), som noe vil gjøre fremstillingen mye billigere. Men det skjer så mye inne forskning her at det egentlig er umulig å hvilke metode som vil brukes i fremtiden.

    Mye av kritikken mot hydrogenbiler baserer seg på enten feilinformasjon eller basert på at det ikke har eller vil skje noe utvikling i det hele tatt.

    Energitettheten til hydrogen ligger forøvrig langt over batteri. Selv faststoffbatteri er ikke nærheten. Jeg ser ikke vekk ifra at dagens elbiler med batteri blir en mellomstasjon og som etterhvert vil falle helt vekk til fordel på en type brenselceller. Men som jeg sagt mange ganger, utviklingen trenger tid. Elbiler vil helt sikkert være det rådende i flere år.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ikke være svartepetter i tråden, men syns det er på sin plass å vise hvor fokus ligger med de ulike energialternativene for mobilitet.

    Da California på 1990-tallet innførte krav om andel biler som gikk på fornybar energi, var hydrogen det opplagte førstevalget for dem som satset. Batteriteknologien dengang var undermåls og selv om det ble produsert elbiler anså man dengang at fremtiden lå i hydrogen.

    Mye har endret seg siden. Batterier er blitt langt mer effektive (dengang var det wet-cell), mens hydrogen har stått stille, i forhold. Det man også bør ta med i betraktningen er at en brenselcelle bruker hydrogen for å produsere strøm. Hydrogenbilen er egentlig en elbil, som har erstattet batteriet med en hydrogentank. Så man skal bruke strøm for å lage hydrogen, frakte dette til biler, som så bruker hydrogen for å lage strøm vha brenselcellen.

    Dersom hydrogenbiler hadde beholdt 90-tallsavstanden til elbiler, i effektivitet, ville det vært lite å undres over. Men elbiler har kjørt fra hydrogen og omsetter nå tilgjengelig energi til bevegelse langt mer effektivt enn hydrogen. Og elbiler nyter nå en first-mover fordel som det skal et mirakel til for hydrogen å overkomme, for privatbilmarkedet.

    Å diskutere hydrogen for større kjøretøy, ferger og tog (der det ikke er elektrifisert bane), er aktuelt. Man skal bare få ned produksjonskost på hydrogen, slik at det er konkurransedyktig med strøm, over samme distanse. 2/3 av fergene anslås å gå på strøm i 2030, mens resten vil være bio/hydrogen.
    https://vegnett.no/2016/10/dette-kakestykket-er-en-skikkelig-miljo-godbit/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn