Bil, båt og motorsykkel Hybrid biler (anno 2020)

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
3.361
Antall liker
1.076
Sted
Liten by
Jeg klarte ikke finne en ren tråd for hybrid biler, så here we go.

Jeg er usikker på om jeg egentlig liker hybrider, har prøvd bare et par stykker og falt overhodet ikke, men...det er en "ny" hybrid som jeg mener er litt spennende og det er Toyota RAV 4 Plug-in Hybrid. Jeg bare lurer på om noen har den, om noen har prøvd den og ellers kommentarer rundt den?

1606462880762.png

Ellers er tråden fritt frem til å komme med sysnpunkter biler eller hybrid generellt.
 
Sist redigert:

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Innlegg
4.760
Antall liker
1.780
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Med en ny generasjon EL biler og med økende god infrastruktur så tror jeg hybrider på sikt har et dårligere brukbilmarked. Kanskje noe å tenke på om man skal bytte bil etter 2-3 år. Har man bruk for bil i områder der det er nødvendig med lang rekkevidde så tror jeg faktisk bensin er vel så bra.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
11.558
Antall liker
2.835
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
I din situasjon ville jeg holdt meg til bensin enn så lenge. Jeg vil tro at det kommer en ny "shakeup" rundt 2025 mht miljøbilen og det er nok greit å se hva som kommer ut av den når det meste av hype har roet seg og realitetene ligger forut. Ja, elbilene vil bli mye bedre enn i dag, men kanskje ser en for seg en mer differensiert bilpark enn en ren el (privat) avhengig av bruk og formål. Nye hybrider vil være kraftig forbedret i 2025 såvel som at Hydrogen nok vil være et alternativ.

Nyeste ladehybrider går 100 km på batterier allerede.

If everything elsa fails, registrer et proforma firma og invester i en stor dieseling's. :)

My 5 liter....
 

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Innlegg
4.760
Antall liker
1.780
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er ikke alltid enkelt å se i krystallkulen, men når det både gjelder hybrid og EL, så tror jeg dagens teknologi/nivå har kommet for å bli en stund. Batteriteknologien har åpenbart sine nedsider, og det er grunn til å tro at lettere batterier med høyere kapasitet ligger et godt stykke fram i tid.

Mao: Skal man vurdere hybrid og/eller EL i dag - så kan man gjerne slå til før mva slår inn om 1-2 år.

Bor man derimot utenfor de "store" byene, så ville jeg ha kjøpt bensin - da infrastrukturen ikke blir tilstrekkelig prioritert. Faktisk burde de mest rammede områdene hatt tilsvarende subsidering på bensinbiler. Vi trenger nye, CO2-effektive og trygger bile på landet også, for å ikke nevne stimulering til verdiskapning, og med noe lavere snittinntekter enn i byene så framstår prisene på bensinbilen som urimelig for de som ikke har noe reelt valg.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
3.361
Antall liker
1.076
Sted
Liten by
En ting jeg lurer på og dette har jeg ingen tall på, blir det ikke langt dyrere servicer med hybrid og øker ikke sjansen for problemer eksponentielt med antall beveglige deler?

Isåfall, Mazdas planer med Wankel i hybrid må jo være genilat? Liten, lett motor med få beveglige deler.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
10.778
Antall liker
852
Torget vurderinger
4
En dyr service pr 60k km for VAG hybrid har jeg forstått.
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.292
Antall liker
7.366
Sted
Laksevåg - Bergen
Har en Volvo V60 T8 Hybrid, og er kjempefornøyd. Går som ville f.... med nesten 400 hk. Fantastiske kjøreegenskaper. Har kjørt ca 6000km, og på denne km.standen er bensinforbruket 0,44 l/pr mil.
IMG_9647.JPG
 

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
9.621
Antall liker
3.573
Sted
Trondheim
Det er vel omtrent samme servicekostnader som en ren bensin/dieselbil. Den dyre 60' km servicen på VW er grunnet oljeskift på DSG-kassa. Jeg har en BMW 330e nå. Har ikke kjørt så langt ende - ca 180 mil. Lokal kjøring og en tur Trondheim-Oslo t/r. BMWen er tørstere enn Passaten jeg hadde før (større motor - 2l vs. 1,4 og permanent firehjulsdrift), men likevel har den så langt et forbruk på ca 0,40 l/mil. Med normal kjøring på langtur når batteriet er tomt ligger den vel på rundt 0,5-0,55 l/mil. Bare 300 hk (i sprint-modus) men den går fort nok. Og man sitter lavt, noe jeg liker.
Den regenererer ikke like mye som Passaten, noe som gjør at bremsene brukes noe mer og dermed reduseres rustproblematikken på bremseskivene. Den har serviceintervaller på 30 000 km (mot Passatens 16 000).
All lokal kjøring på strøm, og greit nok forbruk på langtur.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
1.479
Antall liker
768
Torget vurderinger
1
Har en Volvo XC90 T8 og er svært fornøyd. Stor og god bil som faktisk kjøres på el på stort sett alt av lokalkjøring. I utgangspunktet ønsket jeg elbil pga de åpenbare fordelene, men det var kun Tesla X som kunne dekket vårt behov og den var ikke aktuell. Stort sett lokalkjøring, men flere ferieturer årlig på ca 500km hver vei. Ser at jeg ligger på 0,6L/mil i snitt hittil, men det skyldes utelukkende en lang norgesturné i sommer med sykler og takboks. Fylte denne uken og da var det nok et par mndr siden sist jeg fylte bensin.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
3.361
Antall liker
1.076
Sted
Liten by
Da har jeg prøvekjørt en RAV 4 Plug-in Hybrid og jeg må trekke tilbake alt jeg noensinne har tenkt om hybridbiler.

For en fantastisk bil å kjøre! Det var hardt å levere denne tilbake.
PLUS: Hengerfeste, sprek, romslig, lang rekkevidde, gode nok batterier til hverdagskjøring, bra utstyrt og lett å like.
Minus: litt udatert visning på skjerm, litt hjulstøy (men ikke sjenerende) og flappy regenereringen var litt slapp.
Men alt i alt en bil som gikk straka vegen opp på førsteplass hos meg.

Det er før jeg prøver:
Volvo X40, som vil ligge litt over i pris (XC60 ligger litt for høyt i pris)
Tesla Y, som vil ligge litt under i pris
Polestar 2, som vil ligge betydlig under i pris
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
17.498
Antall liker
2.232
Det beste er nok å ikke ha bil ennå, da det kommer nye biler i årene som kommer.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
3.361
Antall liker
1.076
Sted
Liten by
Det beste er nok å ikke ha bil ennå, da det kommer nye biler i årene som kommer.
Det kommer ALLTID noe nytt. Dersom man skal vente på det "nye" hele tiden, vil man aldri får kjøpt noe. Noe som er det beste for både lommebok og miljø :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
17.498
Antall liker
2.232
El-bil som det burde vært, når det er lite batteri igjen: Kjøre inn på stasjonen, batteriet tas ut, nytt ferdig ladet batteri settes i, men kjører videre, alt skjer automatisk. Burde tatt maks et par minutter.

Inntil da er hybriden et godt alternativ, ja.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
10.778
Antall liker
852
Torget vurderinger
4
På en annen side kan det hende at man ikke tar skade av å hvile 20-60 minutter etter å ha kjørt bil i 3-4 timer.

Jeg kan ikke si at jeg har så mye mindre pauser med bensinbil enn det jeg hadde da jeg kjørte elbil.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.286
Antall liker
496
Torget vurderinger
5
Jeg klarte ikke finne en ren tråd for hybrid biler, så here we go.

Jeg er usikker på om jeg egentlig liker hybrider, har prøvd bare et par stykker og falt overhodet ikke, men...det er en "ny" hybrid som jeg mener er litt spennende og det er Toyota RAV 4 Plug-in Hybrid. Jeg bare lurer på om noen har den, om noen har prøvd den og ellers kommentarer rundt den?

Vis vedlegget 678315

Ellers er tråden fritt frem til å komme med sysnpunkter biler eller hybrid generellt.
Har prøvekjørt den og fikk et positivt inntrykk. Kun erfaring fra bykjøring og ikke over lengre tid eller strekninger.
Syntes den var veldig fin og myk å kjøre, rimelig god bagasjeplass og veldig god oversikt som følge av utformingen på frontvinduet.
Fikk den, som forventet, ikke til å gå 7 mil vinterstid, men gikk mye lenger enn andre hybrider (som gjerne har 5 mil på papiret og går opp mot 3 mil vinterstid).
Mener det var Active Tech jeg prøvde.
Absolutt en bil jeg kunne hatt basert på prøvekjøringen.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
3.361
Antall liker
1.076
Sted
Liten by
Har prøvekjørt den og fikk et positivt inntrykk. Kun erfaring fra bykjøring og ikke over lengre tid eller strekninger.
Syntes den var veldig fin og myk å kjøre, rimelig god bagasjeplass og veldig god oversikt som følge av utformingen på frontvinduet.
Fikk den, som forventet, ikke til å gå 7 mil vinterstid, men gikk mye lenger enn andre hybrider (som gjerne har 5 mil på papiret og går opp mot 3 mil vinterstid).
Mener det var Active Tech jeg prøvde.
Absolutt en bil jeg kunne hatt basert på prøvekjøringen.
Jeg også.

Har nå prøvd Citroen C5 Plug in hybrid og som de fleste nye biler er den veldig god å kjøre. Kanskje enda litt mere behaglig enn RAV4. Jeg likte kjørekomforten veldig bra. Gode seter, men litt lite spennende interiør kanskje. Lyd OK, ikke noe mere.

På minus siden: bare 55 km rekkevidde, 25 i kulda! Ikke varme i rattet (det er et must i Norge), mindre enn RAV4 (faktisk litt dårlig benplass i baksetet), kunne virke som den var litt tørst (itt mere usikker på det etter bare et par lengre kjøreturer) og ikke fullt så sprek som RAV4. Bare tohjuls trekk.

På pluss siden har vi prisen! Den ligger jo da 100-150 tusen under sine "konkurrenter", som RAV4. Selv om man da får 4WD i RAV4. Det er også en lekker bil!

1612265478085.png
 

alipax

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
834
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Jeg også.

Har nå prøvd Citroen C5 Plug in hybrid og som de fleste nye biler er den veldig god å kjøre. Kanskje enda litt mere behaglig enn RAV4. Jeg likte kjørekomforten veldig bra. Gode seter, men litt lite spennende interiør kanskje. Lyd OK, ikke noe mere.

På minus siden: bare 55 km rekkevidde, 25 i kulda! Ikke varme i rattet (det er et must i Norge), mindre enn RAV4 (faktisk litt dårlig benplass i baksetet), kunne virke som den var litt tørst (itt mere usikker på det etter bare et par lengre kjøreturer) og ikke fullt så sprek som RAV4. Bare tohjuls trekk.

På pluss siden har vi prisen! Den ligger jo da 100-150 tusen under sine "konkurrenter", som RAV4. Selv om man da får 4WD i RAV4. Det er også en lekker bil!

Vis vedlegget 694375
Lekker? Nei.
 

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
9.621
Antall liker
3.573
Sted
Trondheim
Jeg er veldig fornøyd med min BMW 330e touring Msport Xdrive. 25 km elrekkevidde i -15°C (testet i dag) synes jeg er helt innafor. Men det er en stasjonsvogn der man sitter lavt, og det er visst ikke "in" lenger, men det er det jeg liker. Fantastisk bil. Kommer nok ikke til å bytte ut denne på mange år - til det er den for god.
PS: Min forrige BMW hadde jeg i 15 år. Da ga jeg den til min sønn.
 
Sist redigert:

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
9.621
Antall liker
3.573
Sted
Trondheim
Det hjalp på rekkevidden å få på sommerhjul. Nå viser bilen en rekkevidde på el på 55 km, og på en tur i helga nådde jeg 52 km på el i 8°C. Det er i det intervallet BMW oppgir, så da må man vel være fornøyd. Det skal bli spennende å se på bensinforbruket på langtur. Med vinterdekk brukte den et snitt på 0,52 l/mil på Trondheim-Oslo. Burde komme under 0,50 l/mil nå.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
3.361
Antall liker
1.076
Sted
Liten by
Finnes det noen som har erfaringer med Outlander 2018-2019?
Negative og positive?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
4.348
Antall liker
1.339
Finnes det noen som har erfaringer med Outlander 2018-2019?
Negative og positive?
Jeg kikket også på Outlander, 2019 modell.

Det mest positive jeg fant var at den var hadde plenty plass for prisen og et ok eksteriør.

Interiøret var Toyota-aktig, som i midten på 90-tallet. Nå er jeg ikke veldig opptatt av de mest sportslige kjøreegenskaper, men Outlanderen var så drepende kjedelig å kjøre at den kommer med betydelig risiko for å sovne bak rattet. Den 2019-modellen jeg prøvekjørte gjennom en langhelg hadde vel den forrige mindre motoren. I alle fall hadde vi høyere drivstoffforbruk ute på lande og motorvei med Outlanderen enn jeg hadde i min daværende E-klasse fra tidlig 2K. Liten motor for å frakte rundt et tomt og tungt batteri er vel neppe særlig økonomisk, eller miljøvennlig for den del.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
10.778
Antall liker
852
Torget vurderinger
4
Verdt å merke seg at større henger over en viss distanse får bilen til å slite så hvis man skal dra båt eller campingvogn land og Strand er det feil bil.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
3.361
Antall liker
1.076
Sted
Liten by
Hmmmm....hva annet i kategorien hybrid er det da? Ca. 2018-19 modell, helst under 300K, hengerfeste (mer enn 1500 kg) og helst ikke gått for langt.
Passat GTE?
C350e?
Mondeo Vignale?
Erfaringer med noen av disse?
Det er ikke mye å velge mellom da.
 
Sist redigert:

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
9.621
Antall liker
3.573
Sted
Trondheim
De to jeg har erfaring med (Passat GTE og BMW 330e) kan begge trekke opp til 1500 kg (men for BMWen sin del er det vel fra 2020-modellen tror jeg, så den blir nok for dyr), så de passer vel ikke? BMWen er i tillegg en bil man setter seg ned i (du sitter lavt, noe jeg liker).
Passaten er stor og behagelig. Litt myk. Relativt bensingjerrig (under 0,5 l/mil på langtur), men det går nok kraftig opp med en tung og stor henger.
 
Topp Bunn