Bil, båt og motorsykkel Hybrid biler (anno 2020)

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
875
Sted
Liten by
Jeg klarte ikke finne en ren tråd for hybrid biler, så here we go.

Jeg er usikker på om jeg egentlig liker hybrider, har prøvd bare et par stykker og falt overhodet ikke, men...det er en "ny" hybrid som jeg mener er litt spennende og det er Toyota RAV 4 Plug-in Hybrid. Jeg bare lurer på om noen har den, om noen har prøvd den og ellers kommentarer rundt den?

1606462880762.png

Ellers er tråden fritt frem til å komme med sysnpunkter biler eller hybrid generellt.

Sist redigert:

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.601
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Med en ny generasjon EL biler og med økende god infrastruktur så tror jeg hybrider på sikt har et dårligere brukbilmarked. Kanskje noe å tenke på om man skal bytte bil etter 2-3 år. Har man bruk for bil i områder der det er nødvendig med lang rekkevidde så tror jeg faktisk bensin er vel så bra.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
2.706
Sted
Sky No Limit....
I din situasjon ville jeg holdt meg til bensin enn så lenge. Jeg vil tro at det kommer en ny "shakeup" rundt 2025 mht miljøbilen og det er nok greit å se hva som kommer ut av den når det meste av hype har roet seg og realitetene ligger forut. Ja, elbilene vil bli mye bedre enn i dag, men kanskje ser en for seg en mer differensiert bilpark enn en ren el (privat) avhengig av bruk og formål. Nye hybrider vil være kraftig forbedret i 2025 såvel som at Hydrogen nok vil være et alternativ.

Nyeste ladehybrider går 100 km på batterier allerede.

If everything elsa fails, registrer et proforma firma og invester i en stor dieseling's. :)

My 5 liter....

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.601
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er ikke alltid enkelt å se i krystallkulen, men når det både gjelder hybrid og EL, så tror jeg dagens teknologi/nivå har kommet for å bli en stund. Batteriteknologien har åpenbart sine nedsider, og det er grunn til å tro at lettere batterier med høyere kapasitet ligger et godt stykke fram i tid.

Mao: Skal man vurdere hybrid og/eller EL i dag - så kan man gjerne slå til før mva slår inn om 1-2 år.

Bor man derimot utenfor de "store" byene, så ville jeg ha kjøpt bensin - da infrastrukturen ikke blir tilstrekkelig prioritert. Faktisk burde de mest rammede områdene hatt tilsvarende subsidering på bensinbiler. Vi trenger nye, CO2-effektive og trygger bile på landet også, for å ikke nevne stimulering til verdiskapning, og med noe lavere snittinntekter enn i byene så framstår prisene på bensinbilen som urimelig for de som ikke har noe reelt valg.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
875
Sted
Liten by
En ting jeg lurer på og dette har jeg ingen tall på, blir det ikke langt dyrere servicer med hybrid og øker ikke sjansen for problemer eksponentielt med antall beveglige deler?

Isåfall, Mazdas planer med Wankel i hybrid må jo være genilat? Liten, lett motor med få beveglige deler.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
783
Torget vurderinger
4
En dyr service pr 60k km for VAG hybrid har jeg forstått.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
7.176
Sted
Laksevåg - Bergen
Har en Volvo V60 T8 Hybrid, og er kjempefornøyd. Går som ville f.... med nesten 400 hk. Fantastiske kjøreegenskaper. Har kjørt ca 6000km, og på denne km.standen er bensinforbruket 0,44 l/pr mil.
IMG_9647.JPG

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
3.179
Sted
Trondheim
Det er vel omtrent samme servicekostnader som en ren bensin/dieselbil. Den dyre 60' km servicen på VW er grunnet oljeskift på DSG-kassa. Jeg har en BMW 330e nå. Har ikke kjørt så langt ende - ca 180 mil. Lokal kjøring og en tur Trondheim-Oslo t/r. BMWen er tørstere enn Passaten jeg hadde før (større motor - 2l vs. 1,4 og permanent firehjulsdrift), men likevel har den så langt et forbruk på ca 0,40 l/mil. Med normal kjøring på langtur når batteriet er tomt ligger den vel på rundt 0,5-0,55 l/mil. Bare 300 hk (i sprint-modus) men den går fort nok. Og man sitter lavt, noe jeg liker.
Den regenererer ikke like mye som Passaten, noe som gjør at bremsene brukes noe mer og dermed reduseres rustproblematikken på bremseskivene. Den har serviceintervaller på 30 000 km (mot Passatens 16 000).
All lokal kjøring på strøm, og greit nok forbruk på langtur.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Har en Volvo XC90 T8 og er svært fornøyd. Stor og god bil som faktisk kjøres på el på stort sett alt av lokalkjøring. I utgangspunktet ønsket jeg elbil pga de åpenbare fordelene, men det var kun Tesla X som kunne dekket vårt behov og den var ikke aktuell. Stort sett lokalkjøring, men flere ferieturer årlig på ca 500km hver vei. Ser at jeg ligger på 0,6L/mil i snitt hittil, men det skyldes utelukkende en lang norgesturné i sommer med sykler og takboks. Fylte denne uken og da var det nok et par mndr siden sist jeg fylte bensin.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
875
Sted
Liten by
Da har jeg prøvekjørt en RAV 4 Plug-in Hybrid og jeg må trekke tilbake alt jeg noensinne har tenkt om hybridbiler.

For en fantastisk bil å kjøre! Det var hardt å levere denne tilbake.
PLUS: Hengerfeste, sprek, romslig, lang rekkevidde, gode nok batterier til hverdagskjøring, bra utstyrt og lett å like.
Minus: litt udatert visning på skjerm, litt hjulstøy (men ikke sjenerende) og flappy regenereringen var litt slapp.
Men alt i alt en bil som gikk straka vegen opp på førsteplass hos meg.

Det er før jeg prøver:
Volvo X40, som vil ligge litt over i pris (XC60 ligger litt for høyt i pris)
Tesla Y, som vil ligge litt under i pris
Polestar 2, som vil ligge betydlig under i pris

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
2.136
Det beste er nok å ikke ha bil ennå, da det kommer nye biler i årene som kommer.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
875
Sted
Liten by
Det beste er nok å ikke ha bil ennå, da det kommer nye biler i årene som kommer.
Det kommer ALLTID noe nytt. Dersom man skal vente på det "nye" hele tiden, vil man aldri får kjøpt noe. Noe som er det beste for både lommebok og miljø :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
2.136
El-bil som det burde vært, når det er lite batteri igjen: Kjøre inn på stasjonen, batteriet tas ut, nytt ferdig ladet batteri settes i, men kjører videre, alt skjer automatisk. Burde tatt maks et par minutter.

Inntil da er hybriden et godt alternativ, ja.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
783
Torget vurderinger
4
På en annen side kan det hende at man ikke tar skade av å hvile 20-60 minutter etter å ha kjørt bil i 3-4 timer.

Jeg kan ikke si at jeg har så mye mindre pauser med bensinbil enn det jeg hadde da jeg kjørte elbil.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
2.136
Jeg foretrekker å ta pauser når jeg trenger det, ikke når bilen trenger det.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
494
Torget vurderinger
5
Jeg klarte ikke finne en ren tråd for hybrid biler, så here we go.

Jeg er usikker på om jeg egentlig liker hybrider, har prøvd bare et par stykker og falt overhodet ikke, men...det er en "ny" hybrid som jeg mener er litt spennende og det er Toyota RAV 4 Plug-in Hybrid. Jeg bare lurer på om noen har den, om noen har prøvd den og ellers kommentarer rundt den?

Vis vedlegget 678315

Ellers er tråden fritt frem til å komme med sysnpunkter biler eller hybrid generellt.
Har prøvekjørt den og fikk et positivt inntrykk. Kun erfaring fra bykjøring og ikke over lengre tid eller strekninger.
Syntes den var veldig fin og myk å kjøre, rimelig god bagasjeplass og veldig god oversikt som følge av utformingen på frontvinduet.
Fikk den, som forventet, ikke til å gå 7 mil vinterstid, men gikk mye lenger enn andre hybrider (som gjerne har 5 mil på papiret og går opp mot 3 mil vinterstid).
Mener det var Active Tech jeg prøvde.
Absolutt en bil jeg kunne hatt basert på prøvekjøringen.

Topp Bunn