Hvorfor Vintage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    Lux 80 var/er en kjempeforsterker - spesielt om en liker jazz, rock, popp, vokalmusikkr og små klassiske ensembler. Ikke mye som slår den på musikalitet her. Kan bli litt "soft" i dybbas og unyansert i tyngre orkesterverker. I alle fall slik jeg husker den...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I det amerikanske hjørnet! Herlig lyd! (Quicksilver Full Function Preamplifier, Threshold Stasis 3 og Bose 601 mk2)
    8)

image.jpg

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.746
    Torget vurderinger
    4
    Hei,

Jeg er vel ganske grønn når det gjelder vintage generelt, for ikke å snakke om gamle radioer etc. men jeg har begynt å gli veldig glad i 50-60 talls minimalistiske stil. Jeg ser også det romantiske i det å eie og lytte til gammelt utstyr som er satt i stand, men nå er det jo helt klart enklere for de fleste å blåse av en 50-100 tusen på ett flott nytt anlegg enn å bruke måneder eller år på å lete etter det perfekte, i mint condition eksemplaret av hva man nå en ønsker seg, bruke mangfoldige tusen på kjøp og reperasjon for så å se det gå i stykker igjen (!?).

Hva er det som driver dere til å samle og bruke gamle radioer, forsterkere og høytalere i stedet for å kjøpe nytt?

Jeg er som sagt fersk men har et ønske/en idealistisk og romantisk forestilling om at det gamle kanskje er bedre enn det nye.... Om det stemmer gjennstår å se.
    Hvorfor skulle "det gamle gå i stykker igjen" ?
    Fakta er at 70-80 og kanskje begynnelsen av 90tallet teknologi er MINST like driftsikker som dagens SMD teknologi.
    SMD lytter er verstingen, som har en ESR på 50-80 ohm når apparatet er nytt. Skikkelig mainskjitt, tørka ut før de er loddet på kretskortet

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Hvor gammelt må ting være for å kalles vintage innen Hi-Fi? Forsterkeren min er fra 87 men syns den gjør en god jobb mot dagens forsterkere, om ikke bedre.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Slither: Du ligger godt innafor vintagebraketten med det anlegget der- alt så nær som Pylon, Onkyo og DS.. Mellom 20-25 år , ca..

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.574
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Hvor gammelt må ting være for å kalles vintage innen Hi-Fi? Forsterkeren min er fra 87 men syns den gjør en god jobb mot dagens forsterkere, om ikke bedre.
    30 år som det er med veteranbiler.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    legg ut flere threshold bilder :D 1 er ikke nok
    Alle kjenner meg som rørmann, men jeg har ingen problemer med å innrømme at Stasis 3 og Stasis 300 er to av de beste effekttrinnene jeg har hørt. Gjerne med rørpre. Vet om en 300 som kanskje er til salgs. Mulig det er en 3. Uansett er de fortsatt for dyre for meg. Elsker de klassiske Treshold-ene fra åttitallet. Spesielt de som begynner med tallet 3...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor vintage? Jo, ny hifi er uanstendig dyrt! Dessuten er det store forskjeller i lydsignaturer ute og går. Var innom en butikk i Oslo nå i helgen og hørte på ht til 80 lapper, og digitale forsterkere til nesten 100. Det låt dårlig reiseradio. Den unge ekspeditøren syntes det låt musikk. Jeg og min kone så på hverandre uten å utveksle et ord. På utsiden spurte min kone om hvilken verden lever de i de som kjøper slikt...? Jeg ristet bare på hodet.

En annen butikk nede i gaten fikk vi høre på et annet oppsett med ht til 90 lapper og forsterkeri til tett oppunder 80. Plutselig låt det musikk! Vi utvekslet et stort smil til hverandre. Her ble vi en stund. Etter demoen var over sa jeg at jeg synes det er rart at ikke alle kjøper slikt utstyr og viste til det vi hadde opplevd lengre nedi gata. Nei, si det du.... var det diplomatiske svaret. Så kommer det fra kona; det er jo nesten samme lyden som vi har hjemme dette, hvorpå ekspeditøren ga meg et blikk som fortalte meg at han skjønte det kanskje ikke ble noe handel... (og vi sparte 200 lapper)

Hva har dette med vintage da? jo, hjemme har jeg nettopp mottatt en Mos Fet forsterker fra 79, ren dual mono-oppbygging og med de legendariske 2SK134/2SJ49 mosfet-transistorene fra Hitachi. For en silkemyk og gjennomsiktig lyd! 3D og holografi, liv og engasjement og go'fot.

Så; hvor går veien? Bakover...? Stakkars ungdom som ikke vet hvor god lyd man egentlig kan få i sin egen stue - om de lokkes til å tro at dagens hotte produkter er veien.

Tragisk å være vitne til hvor elendig dagens digitale forsterkere er både med og uten DSP. Og høyttalere med alskens påkostede materialer i elementene som låter reiseradio - eller som i beste fall aldri får vist sitt potensiale...

Derfor vintage! :cool:

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.778
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vintage er glimrande ressursutnytting. Miljøgevinsten er altså på topp. Vidare er det slik at ein del av "dei ubetalelege" produkta frå gamle dagar, i dag kan kjøpast til fornuftige prisar. Og så har vi dei som tykkjer at designet er pent på ein del av dei gamle produkta.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Hele vinylriggen + høyttalerne:rolleyes:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.449
    Sted
    Holmestrand
    Vintage er glimrande ressursutnytting. Miljøgevinsten er altså på topp. Vidare er det slik at ein del av "dei ubetalelege" produkta frå gamle dagar, i dag kan kjøpast til fornuftige prisar. Og så har vi dei som tykkjer at designet er pent på ein del av dei gamle produkta.
    Helt enig Arve, men samtidig er det viktig å skille.
    Mye gammelt er bare det, gammelt.
    Skal man snakke om vintage så må det ha andre kvaliteter.
    Rogers LS3/5a ble nevnt både som eksempel på god og gammel og som bare gammel.
    Jeg har slike i daglig bruk selv, og mener klart at de er gode og gamle, selv om jeg ikke mener at de er best i dag. De er heller ikke verd den prisen enkelte forlanger.
    Men jeg elsker de, og ja, de er klart vintage med æra i behold.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.746
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Noen tror desverre at alt som er gammelt er gull, og noen har alt for mye penger og betaler "hur mycket som helst" for ting som de har fått for seg er kjekt å ha. En ser et glimrende eksempel i de prisene som en viss danske forlanger for ting på torget, og det en del Tandberg går for.

Noe vintage er veldig bra, og er verdt pengene de går for, mens andre ting er blitt vanvittig overpriset. Det er slik det er i et fritt marked...

Jeg grov på en innskytelse fram min gamle DP CA-1, serienr 12,fra ca. 89. Litt på kanten til for ny til å være vintage, men pytt. Susa som f... til den fikk gådd seg varm. Denne låter faktisk j..vli bra, og har et flott RIAA-trinn. Det eneste aberet er at det blir litt vel mye gain, og potmetrene blir noe vanskelige når du roter helt ned mot 0. Den doble volumknapp-patenten er noe herk.
    image.jpg

Johan-Kr

Sist redigert:

Johannesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    jeg er jo en vintage frik,har en del rart liggende,og blander ofte noe vintage og nytt,noen ganger ikke helt klaff andre ganger helt blink.det siste som sjedde her var at jeg i en god stund nå har spillt på en 40 år gammel luxman L-30.liten sak på 2x40 ca.spiller meget oppløst og fint,og jeg har denne på "nye" høytalere i dag. jbl studio 580.så byttet jeg en annen ny liten forsterker sak med min mor mot en yamaha ax-500,intigrert sak fra 87-88 som ikke akkurat kan kalles noe high end.men har du hørt....jeg fikk fullstendig bakoversveis når denne ble kobblet opp.spiller luftig og oppløst så det holder med uante masse krefter.vintage er bare herlig,får stadig nye overaskelser ;) nytt er jo gørr kjedelig,og et smd helvete :)

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.527
    Torget vurderinger
    14
    Jeg og et par kamerater har sansen for vintage greier.
    Hentet et par Studio monitorer som vi koblet opp mot en godt
    restaurert Huldra 12.
    Vi gliste godt fordi dette spilte musikk på en måte som var ganske så gøy.
    Mvh
    Lasse.
    IMG_2660.jpg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.740
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vintage er kult. Selv går jeg i tanker om å skaffe meg en receiver til bruk på hytta - kanskje det blir slikt tilgjengelig til en overkommelig penge nå som DAB tar over.
    Jeg har skaffet meg et DAB-adapter som kan kobles til en ledig inngang på receiveren. Den nåværende receiveren er en Sony fra 1970 - vintage det også riktignok, men...

Drømmen er en Tandberg - 2075/2080/3080, men det blir kanskje vanskelig å få en slik til en overkommelig penge?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.374
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Det anlegget der ville stått høyt på ønskelista på 70 tallet - og er like flott den dag i dag...............

Pilsern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    902
    Torget vurderinger
    35
    Jeg og et par kamerater har sansen for vintage greier.
    Hentet et par Studio monitorer som vi koblet opp mot en godt
    restaurert Huldra 12.
    Vi gliste godt fordi dette spilte musikk på en måte som var ganske så gøy.
    Mvh
    Lasse.
    Vis vedlegget 405003
    Prøv å sette SM på 25-35 cm stativer -
    spiller enda bedre :)

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn