Hvorfor Vintage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pilsern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    902
    Torget vurderinger
    35
    Hva er engentlig denne "vintage"-lyden ? :)
    Det lurer jeg også på.

Det fantes godt og dårlig utstyr før i tida også.
    Dessuten i ulike prisklasser som gjenspeilet kvaliteten.
    Det er veldig få produkter som kan kalles "vintage" som hevder seg lydmessig i dag.
    Sjøl har jeg litt gamle greier stående på "arkiv", og også et kjelleranlegg med komponenter fra 80 tallet. Her skifter jeg på litt på apparatene for moro skyld.
    Akkurat nå er det Carlsson OA50 høyttalere, NAD 3020 forsterker og Technics SL10 platespiller med Ortofon OMP30 pick-up + en dårlig 90 talls cd spiller fra Sony som jeg ikke husker modellbetegnelsen på.
    Dette brukes, men mest av de voksne ungene når de er hjemme.
    Det er forresten TT sin fortjeneste at det nevnte anlegget er oppe og går:).
    Det er en del morsomt vintagestoff i hans tråd.

Selv om dette var lydmessig gode komponenter på 80 tallet, og forsåvidt låter ok nå også, så er det ikke i nærheten av lyden jeg har på stua.
    Vintage er for nostalgisamlere, -ikke noe feil med det!:)

Mvh
    Hadde du lagt like mye penger i et vintageanlegg som i anlegget du har på stua så tror jeg konklusjonen din hadde vært en annen.

mvh

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Bærum
    Du har et poeng her Pilsern, men en direkte sammenlikning mht pris/lydkvalitet vil jo uansett være vanskelig. På den ene siden låter vintage-utstyret kanskje ikke like bra som i glansdagene, på den andre siden får man i dag for en slikk og ingen ting vintage-utstyr som var svært kostbart å produsere den gang det var nytt.
    En annen ting er at det vel her som ellers er mye snakk om matching. Da jeg koblet min gamle Tandberg TA300 forsterker til nye høyttalere, låt det dessverre skuffende dårlig.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.867
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, Pilsern.
    Det er ikke mulig å få den lyden med gamle greier.
    Jeg mener ikke at du ikke kan få bra lyd, men oppløsning og tilstedeværelse i rommet er ikke på høyde.

Jeg er født i 1961, og har hatt musikk og hifi-interesse det meste av livet,
    Jeg har som en følge av dette hørt relativt mye eldre bra utstyr opp gjennom åra.

Audio Research, Conrad Johnson, Quad, Beveridge, Mirage, vintage Magnepan, Tandberg alt mulig osv osv.

Det eneste jeg kunne tenkt meg å ha er en restaurert Garrard 301.
    Dessuten Apogee Scintilla, som er helt fantastisk, men de er nesten umulig å drive.
    Å få liv i en 1 ohm`s høyttaler krever sin forsterker.

D

Desillusjonert

Gjest
    Er det ikke slik at ingen produsenter klarer å lage gode produkter hele tiden og at det kommer "årskull" med produkter som blir sagnomsuste? Disse sagnomsuste produktene vil etter all sansynlighet aldri gå av mote når det gjelder lydkvalitet. Ihvertfall ikke i forhold til det jeg har hørt av vintage produkter.

Det handler vel også om at lydfilosofi endrer seg. Fra å ha vært "organisk" og stor, til super detaljert og litt mere nøytral. Mange liker den gamle lydfilosofien (undertegnede også) og vil tilbake til denne. Når det er sagt, det er jo selvsagt produkter i dag som tilfredstiller disse kriteriene, men man liker vel det man kjenner fra før da?

Man får jo også det som en gang var svindyre kvalitetsprodukter for en slik og en ingenting i Norge i dag. Det betyr jo også noe?

En ting er sikkert, vintage står IKKE tilbake rent lydmessig for nyere produkter. Snarere tvert om!

Pilsern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    902
    Torget vurderinger
    35
    Nei, Pilsern.
    Jeg mener ikke at du ikke kan få bra lyd, men oppløsning og tilstedeværelse i rommet er ikke på høyde.

Jeg har som en følge av dette hørt relativt mye eldre bra utstyr opp gjennom åra.

Audio Research, Conrad Johnson, Quad, Beveridge, Mirage, vintage Magnepan, Tandberg alt mulig osv osv.

Dessuten Apogee Scintilla, som er helt fantastisk, men de er nesten umulig å drive.

Under samme forhold/samme rom, samme kilde, overhalte "vintage" komponenter
    hmm... skeptisk ;)

mvh

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Det var vell gode og dårlige produkter før akkurat som det er gode og dårlige produkter i dag. Tror ikke lyden i seg selv har forandret seg så mye. De har vell kommet litt lenger i måten musikk spilles inn på i dag så den største lydforskjellen ligger der mener jeg.

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.779
    Torget vurderinger
    3
    Nei, Pilsern.

Under samme forhold/samme rom, samme kilde, overhalte "vintage" komponenter
    hmm... skeptisk ;)

mvh
    dobbelt skeptisk :):)

T

TT.

Gjest
    Mye av utstyret jeg har og bruker daglig er vintage eller på god vei til å bli det. Mye av grunnen til dette er at jeg har desverre ikke råd eller har lyst til å kjøpe dyrt utstyr pga økonomisk situasjon. Med lite midler har jeg prøvd meg fram gjennom mange år og har funnet en del utstyr som holder lydmessig mål med dagens utstyr. Dette har jeg fått bekreftet ved å lytte til andre anlegg på messer, hjemmebesøk og i forhandlernes lytterom. Så det å si at vintageutstyr eller eldre ikke holder mål ift dagens utstyr er jeg ikke helt enig i. Og er du i tvil, så kom gjerne hit på en lytt. Døren er åpen og kaffen er klar

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ta f.eks. LS3/5A. En evig referanse for noen. Produsert på slutten av 70 tallet og utover. Sinnsyke priser for de rette årgangene og utgavene på eBay.
    Nyproduksjon startet med nyproduserte elementer ca 2010 - dårlig mottatt.

Vintage alltid dårligere enn nytt?

Folks klokketro på dagens hifiprodukter er urovekkende. Noen som husker Edge cd-spilleren.....

:cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.867
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis LS3/5a er referansen får man bare tro hva man tror.
    Det er greit for meg. Vi har ulike idealer.

Ingen må forstå det slik at jeg har noe i mot Vintage, men i begynnelsen på tråden var det snakk om 70-talls Tandberg, B&O, Rogers, AR, JBL og slikt.
    Hvis folk mener dette er utstyr som hevder seg lydmessig i dag, må de gjerne tro det.

En annen ting er at det er morsomt å ha:)

D

Desillusjonert

Gjest
    Hvis LS3/5a er referansen får man bare tro hva man tror.
    Det er greit for meg. Vi har ulike idealer.

Ingen må forstå det slik at jeg har noe i mot Vintage, men i begynnelsen på tråden var det snakk om 70-talls Tandberg, B&O, Rogers, AR, JBL og slikt.
    Hvis folk mener dette er utstyr som hevder seg lydmessig i dag, må de gjerne tro det.

En annen ting er at det er morsomt å ha:)
    Har du virkelig hørt de litt dyrere JBL konstruksjonene på eksempelvis CJ utstyr?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.867
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du snakker om f.eks JBL L100 har jeg hørt det ja, men ikke på CJ.
    Vil ikke ha det.

Det er jo ikke slik at jeg kategorisk hevder at nytt låter bedre enn gammelt uansett.
    Det vil være for dumt.
    Likevel er det heller ikke motsatt.

Jeg er ikke interessert i akkedering om ditt og datt her, da det nok slettes ikke var trådstarters intensjon.
    Som sagt har jeg IKKE noe i mot gamle greier, og mange her vet at jeg sitter med noen tilårskomne klassikere sjøl.
    Litt for mye faktisk. Til fruens hoderystende sukk.

Alle som har lyst må gjerne kose seg med vintageutstyr.:)

D

Desillusjonert

Gjest
    L100 er IKKE en av de dyrere og bedre JBL konstruksjoner.
    "Vil ikke ha det" sier det meste...
    Så svaret ditt er nok nei, du har ikke hørt det.

Alle må kose seg med hva de vil, det når man uttaler seg om ting man slettes ikke har erfaring med at noen alarmklokker bør ringe.
    Alt nytt er ikke bra og alt gammelt er ikke bra, men det finnes gode (veldig gode) produkter i begge leire!
    Heldigvis får man bare mere og mere for pengene på nyere produkter!

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.106
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    L100 er IKKE en av de dyrere og bedre JBL konstruksjoner.
    "Vil ikke ha det" sier det meste...
    Så svaret ditt er nok nei, du har ikke hørt det.

Alle må kose seg med hva de vil, det når man uttaler seg om ting man slettes ikke har erfaring med at noen alarmklokker bør ringe.
    Alt nytt er ikke bra og alt gammelt er ikke bra, men det finnes gode (veldig gode) produkter i begge leire!
    Heldigvis får man bare mere og mere for pengene på nyere produkter!
    Hva mener du med eldre JBL da?

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Portugal
    Tror LMC her på forumet har mye kontakter på Studer.

tokai

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Antall liker
    199
    Hmm.
    Nå må vi ikke begynne å sette for høye følelser i sving her.
    Jeg har også lang fartstid med dyrere vintage utstyr.
    Det å sette dette opp mot moderne utstyr, blir litt rart. Folks preferanser har forandret seg vesentlig. Med dette i hukommelsen, blir det litt rart å ta en sammenligning generelt.
    Det finnes endel vintage utstyr som ikke fulgte den "tidsmessige" linjen. Begge veier.
    JBL sin l-100, som er nevnt. Er ett fint eksempel. Å kalle denne for nøytral, er vel å ta hardt i. Men kjempe morsom å høre på. Særlig i rett tidsalder. Tror man må ha ett godt vintage hjerte for å se det i dag.
    I eldre tider, ble "tysk lyd", ansett som for tøff i toppen. Sett i dag, er det gamle utstyret heller litt tilbakeholdent.
    Finner man de rette kombinasjoner, ( gjerne noe vintage parret med noe nytt ) Kan man få flotte resultater.
    Finner man de rette kombinasjoner av bare gammelt ( som ikke var tidsriktige den gangen) vil nok mange stusse.
    Når bare nytt topp utstyr brukes, må nok dessverre vintage ta ett naturlig skritt tilbake. Det skule vel også bare mangle !!
    Aner ikke hvor mange jeg har overtalt ( bevist) om at. "den lydveien du har" ikke kan bli særlig mye bedre eller lengre.
    Vell. Dette er min konklusjon etter fryktelig mye lytting. Nyyyt musikken slik du ønsker det. Selv om ikke alle er enig i din vei.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.867
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det at jeg har sett en del av dette hos HiFi Guiden?
    Hovland pre, og dps (Der Plattenspieler) er jo ikke akkurat dusinvare, og begge har jeg sett der.

Hifi Guiden er forøvrig ei gullgruve når det gjelder gode vintageting.
    Se tråden "Besøk hos "nye" Hifi-Guiden" hvor RBN har lagt ut mange fine bilder.
    Nå er ikke alt "vintage", men en fin blanding av gammelt og nytt, og mange vil helt sikkert finne noe interessant.:)

Link: http://www.hifisentralen.no/forumet...i-guiden.html?highlight=besøk+hos+HiFi+guiden

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.106
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer det at jeg har sett en del av dette hos HiFi Guiden?
    Hovland pre, og dps (Der Plattenspieler) er jo ikke akkurat dusinvare, og begge har jeg sett der.

Hifi Guiden er forøvrig ei gullgruve når det gjelder gode vintageting.
    Se tråden "Besøk hos "nye" Hifi-Guiden" hvor RBN har lagt ut mange fine bilder.
    Nå er ikke alt "vintage", men en fin blanding av gammelt og nytt, og mange vil helt sikkert finne noe interessant.:)

Link: http://www.hifisentralen.no/forumet...i-guiden.html?highlight=besøk+hos+HiFi+guiden

Spolebånd, høyttalere, delefilter og Hovland kommer ikke fra Arild.

U

utgatt19288

Gjest
    Hva er engentlig denne "vintage"-lyden ? :)
    Vintage sound? – det må jo henge samme med datidens konstruksjonsteknikk.

DC-koplete transistorer forsterkere ble først vanlig fra 80 tallet og utover. Før det var det vanlig med kondensator /elektrolytter i signalveien.

Komponentbruk og kretstekniske løsninger, eller mangel på sådanne bidrar til vintage sound. Gode regulerte strømforsyninger i transistor forsterkere var ikke vanlige på 70 tallet. Mine første HiFi høyttalere B&W DM12 hadde store fæle elektrolytter i serie med signalet i delefiltret. Skiftet dem ut med MKP greier og fikk en langt mer detaljert lyd.

Tror nok at komponentbruk som elektrolytter i signalveien kan tilskrives noe av det som går under vintage sound og som gir en: noe mindre detaljert lyd en ikke helt jevn respons med noe mer kropp. En lyd som er lett å like – men ikke nøytral.

Sist redigert av en moderator:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.279
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Husker første gang jeg så en Pioneer SA9800 forsterker. Den var kliss ny, og stod i en hylle i en HiFi-butikk i Bergen. Var innom butikken for å kjøpe ny stift til en Radionette platespiller. Må ha vært helt på slutten av 70'tallet. Forsterkeren stod i en hylle som var kledd med lilla speilfløyel. På et skilt stod det " Pioneer - The Art Of Entertainment". Jeg kjente på brytere,knotter og rullehjul på forsterkeren, og tenkte : Fy flate, en sånn skulle det vært greit å eie. Fra den dagen har dette vært min forsterker over alle forsterkere .Prisen var kr 9750,- i 1979 !!! En ny VW Boble kostet ca kr 35000,- Har regnet litt på priser - sånn for morroskyld . Vintagegreiene som jeg spiller på - kostet nesten kr 50000,- i 1979. Lyden er sikkert den samme i dag som for over 35 år siden. Hørselen min derimot, er ikke den samme. Det finnes heeeeelt sikkert nye lyttegreier som låter 100 ganger bedre enn mine gamle damer og koster flere skjorter enn jeg noen gang har eid. Men historikken og minnene fra "den gang da" - mangler :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.632
    Torget vurderinger
    24
    Du skal se at den forrige eieren likte den så godt at han gjorde mer enn å "sikle" over den...

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    Det som er litt interessant hva "Vintage" HiFi utstyr angår (og iøvrig samme hva foto angår) er at man også den gang utstyret ble produsert hadde en absolutt referanse. Som var/(og fortsatt) er live performance hva enten klassisk konsert, jazzensemple eller en rock-konsert. Målet for hifi er at lyden kommer tettest mulig opp mot denne referansen. Dette mål klarte man fint at tilnærme seg også for 25 år siden - en kan vel hellere diskutere om man klarer det like bra i dag, hvor hodeparten av musikk er mp3/streaming på mobil og med høyttalere som har frekvensområde på 250-7k i beste fall...- eller musikken av i dag som er komprimmert i slik grad at dynamikken neppe overgår det høyttaleren på en iPhone klarer...

Som morsom digresjon to jeg litt tilbake i tid frem gamle platespilleren (Ariston RD80 med Rega 300 og Ortofon 2m red) på NAD 3020 med Daner Open - og da sønn hadde et par venner med seg heim tenkte jeg de skulle få høre gårsdagens teknologi - og spillede Pink Floyd "The final cut".

Det kom helt spontant følgende kommentarer: "utrolig klart" og "dette er noe annet end spotify".

Og nevnte anlegget er definitivt i nedre området av det man kunne oppnå på midten av 80-tallet!

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Siden ikke tidsmaskinen eksisterer ennå så går det vel andt og reise i tiden med vintage utstyr.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn