Diverse Hvorfor skifter vi Hifi-utstyr?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.067
Antall liker
22.287
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe. Min svigerfar er pensjonert lærer. Han snakker gjerne om trygden.

Jeg er ikke enig i at hifibransjen kaster etter oss godsaker. Det er 90% Same Shit New Wrapping, for hififolk vil ha det samme gamle i ny innpakning. Bortsett fra kabler da. Der er det alltid den nye vinen som er best, og man sitter og finlytter på forskjeller mellom outrerte konstruksjoner som mot bedre vitende ikke får elektronikken til å slippe ut den magiske røyken.
Det hele minner meg om ferdigmat- og lørdagsgodtbransjen.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.201
Antall liker
17.372
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Mye fokus på byttesyken. Hva med oss som synes det er litt kjipt å ta avskjed med utstyr?🤪 Jeg tror ofte blir utstyr sendt på dør uten å fått ut det fulle potensialet. Jeg liker også teste ting, men det er mest for å se hva jeg kan få ut av det jeg allerede det jeg har.
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
336
Sted
South of heaven
Skjønner det er moro å bytte og teste ut nytt utstyr. Men kan fort bli dyrt og tar gjerne mye tid og ressurser, så jeg gjør det sjelden. Har hatt samme høyttalere i hovedanlegget i 13 år. Min forrige forsterker som jeg byttet ut i fjor hadde jeg i 10 år.
 

Antoine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Innlegg
445
Antall liker
639
Sted
Oslo
Tidsintervallene mine for bytting varierer fra 12 år til 2 uker. De fleste bytter er for bedre lyd, noen er for forandringens skyld (og erfaring) og noen ganger er det også fordi jeg har lyst til eie/prøve andre merker. Noen er tro til merker, men jeg synes det er morsomst å variere. Det er noen merker jeg bare har lyst til å eie engang. Det er jo tross alt en hobby også, ikke bare musikkformidling :).
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
617
Antall liker
799
Sted
Orkanger
Slik jeg har lært HFS å kjenne er det alt mellom nysgjerrighet på noe nytt eller uprøvd og behovet for «likes» og tilfredstille eksponeringsbehovet i egen anleggstråd eller vennetråd for nyervervelsen.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.583
Antall liker
3.189
Sted
Oslo
Bytter når noe slutter å virke, eller det dukker opp produkter som kan noe det gamle ikke kan (ja, jeg vet at jeg er kjedelig).
 

Sgt Pepper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2016
Innlegg
181
Antall liker
346
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Fordi vi ikke tåler tanken om at det er en kabel ute der som kan være bedre end den jeg har nå.

Bytte Hi Fi er angstdempende
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.233
Antall liker
2.255
Årsaken er vel som regel at man ønsker seg bedre lyd.
Om det alltid fører til det kan vel diskuteres. Man løser ikke iboende svakheter i høyttalerkonstruksjon eller problemer med akustikken med elektronikkbytte eller å gå fra en høyttaler med mer eller mindre tilsvarende spredningskarakteristikk som en annen. Da blir det som regel bare et sted til siden. Blir primært annerledes eller kanskje man velger noe som maskererer svakheter i større grad, men som da tilfører nye svakheter. Så man beveger seg ikke utelukkende fremover

Så har man det estetiske eller "good feelingen" av et spesifikt merke, som åpenbart teller for en del.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.245
Antall liker
2.775
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg er enig lyd og akustikk ang HT
Jeg tror ,,,, hadde de vært bedre hadde mye av tillpassings " problemer vært borte
Selv hatt flere og få av dem unngikk både filter og komponent bytter

Litt tilbake hadde en monitor her , kjent merke og kunne alldeles ikke bestemme fasen ved å snu kablene , ene eller begge HT

Til sammen likning ,,,Da jeg skulle teste en gammel tandberg spile HT svarte den umiddelbart på fase snuing og fra å ha plistret monitor lyd hadde jeg nå god lyd

Så var de gamle produktene av bedre kvalitet og mer gjennon prøvet ?
Ta en ting som alder og til feks tandberge generellt de blir jo over 20-30 år lett

Jeg kjøpte til mor ett kostbart komplett anlegg i sin tid ,,av kjent merke , (venne merke her på hfs oså)


Under 10 år senere har ikke en eneste komponent overlevd , syntesisiz tuner , kassett dekk og integrerte ampen ,,,kun canton HT

Må det være amerikansk , europeisk eller japansk for kvalitet ?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.426
Antall liker
8.560
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Byttesyken ble borte når jeg gikk over til DIY.
Da blir det heller å forbedre en å bytte.
Det samme har stått her lenge, kun forbedringer og tilføyes mer for å få det bra. Men...........
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.928
Antall liker
2.018
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ein bør vere forsiktig med å kjøpe nytt heile tida. Eg kjøpte høgtalarar ifor nesten 15 år sidan, medan forforsterkaren vart kjøpt i 1986
Nøysom kar du Arve😊
Men du har vel kanskje fått dekket inn behovet for test og utforskning gjennom din lange fartstid som har gitt tilgang på utstyr? Jeg har merket på meg selv at når ønsket om å teste ut noe nytt man leser om f.eks.blir altoppslukende, så kan dette ofte kureres ved å ta en kikk&lytt på produktet hos en forhandler. I veldig mange tilfeller, -som etter en messe, så vender man hjem med en følelse av at det man har hjemme er jo like bra, og man er midlertidig vaksinert. Men dette fordrer jo at man har flere forhandlere tilgjengelig, som her i Oslo. Noen ganger så får denne strategien også rett til H, og det blir taxi-varebil hjem😬
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.060
Antall liker
4.472
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Slik jeg har lært HFS å kjenne er det alt mellom nysgjerrighet på noe nytt eller uprøvd og behovet for «likes» og tilfredstille eksponeringsbehovet i egen anleggstråd eller vennetråd for nyervervelsen.
Spanderer en laik på denne :)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Man bytter fordi man ikke er i mål.
En annen ting kan være at man føler at man er i mål, men starter prosessen på nytt med en annen innfallsvinkel. F.eks. aktiv deling, selvbygg eller annet.

Når det gjelder Hifi tror jeg alltid interessen vil være litt delt mellom musikk vs. gjengivelse. For de som vektlegger aspektet med gjengivelse høyt kan man vel anta et det korrelerer med hyppig bytte av utstyr? Og vice versa de som vektlegger musikken høyt vil sjeldnere bytte til noe nytt? Eller tar jeg feil?

For min egen del føler jeg at tiden jeg har til musikklytting har blitt mindre med årene fordi andre ting opptar tid, så det med må være noe spesielt som drar meg til anlegget for noen timer med lytting. Ergo nye ting i anlegget som får opp interessen.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.266
Antall liker
4.446
Torget vurderinger
0
Jeg skifter for å forbedre noe lydmessig som skal løse noe jeg opplever degraderende eller tilfører en klar lydmessig oppgradering. Kan også skifte for oppgradering av funksjonalitet.

Stort sett kommer endringene mine på bakgrunn av flytting og bytte av lytterom.

Idealet er at det står uten endringer over mange år, men må innrømme at plan for videre oppgradering alltid er under utvikling. Det går bare veldig smått…..
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.511
Antall liker
64.298
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Fydda! Håper øltimen har begynt, så du har en god unnskyldning for å spre slike sjikanøse utsagn!
Hadde den begynt, hadde jeg sikkert strødd om meg med emojier og annet tjafs 😆 Var vel mer et uttrykk for at jeg synes det er en kjedelig diskusjon, og at jeg er så selvsentrert at jeg likevel skrev et innlegg, i frykt for å måtte leke på utsiden av sandkassen 😆
 
M

musicus

Gjest
Årsaken er vel som regel at man ønsker seg bedre lyd.
Om det alltid fører til det kan vel diskuteres. Man løser ikke iboende svakheter i høyttalerkonstruksjon eller problemer med akustikken med elektronikkbytte eller å gå fra en høyttaler med mer eller mindre tilsvarende spredningskarakteristikk som en annen. Da blir det som regel bare et sted til siden. Blir primært annerledes eller kanskje man velger noe som maskererer svakheter i større grad, men som da tilfører nye svakheter. Så man beveger seg ikke utelukkende fremover

Så har man det estetiske eller "good feelingen" av et spesifikt merke, som åpenbart teller for en del.
Har du fin regna på det eller finns det en ukjent faktor der ett sted??? :unsure:

mvh
 

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Byttet forsterker fordi jeg måtte bli kompatibel med bluetooth, wifi og få mediaspiller innebygget i forsterkeren. Byttet platespiller fordi jeg ville ha noe som var minst på høyde med den forrige, og i tillegg skulle ha autolift/autostopp. La til en Fiio BTA-30 Pro for å en gang for alle avslutte behov for analoge, balanserte kabler til hodetelefoner og gå trådløst for godt. Kjører nå bluetooth til Sony WH-1000 XM4 med LDAC, og Focal Bathys er bestilt. Høyttalerne (B&W 804S) beholdt jeg.
 

Idefix

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.03.2023
Innlegg
98
Antall liker
79
Sted
Drammen
Torget vurderinger
0
Er ikke telefon data tv freak, men nerdene der bytter vel av minste grunn
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.731
Antall liker
11.258
Torget vurderinger
2
Hadde den begynt, hadde jeg sikkert strødd om meg med emojier og annet tjafs 😆 Var vel mer et uttrykk for at jeg synes det er en kjedelig diskusjon, og at jeg er så selvsentrert at jeg likevel skrev et innlegg, i frykt for å måtte leke på utsiden av sandkassen 😆
Her har den definitivt begynt, øltimen. Og hva annet lesker man seg med, enn et rabiat produkt fra den andre siden av langfjella? Det rabiate produktet er Hansa's mystiske, sinte Chili Blonde. Fatter ikke hvorfor jeg liker den, alt er jo feil, men allikevel, altså. Og kanskje frembringer den skarpe smaken kjøpebehov for ny hifi?
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.233
Antall liker
2.255
Dette med at man er kommet i mål men ønsker å prøve noe nytt og selger derfor det meste, høres mistenkelig ut som man prøver å lure seg selv. Mer plausibel forklaring er vel at man egentlig ikke så veldig fornøyd da?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.800
Antall liker
59.405
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg tror at folk har ulik motivasjon for å bytte utstyr. Noen vil ha bedre lyd. Noen vil ha finere utstyr. Noen må stadig ha noe nytt for å synes det er moro og interessant.
Noen må få utgiftene til å strekke til.
(jfr sølvskjea til Karmana.)

Jeg tenker at alt må være lov. Det som er viktig er at man har glede av å holde på med dette.

Sjelden noe utstyr blir byttet hos meg.
Om det skjer, er det lite spontanitet over det.
Har jeg behov for å høre noe nytt, kjøper jeg heller ei ny plate. Og det skjer stadig vekk.😊
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.625
Antall liker
3.153
Torget vurderinger
0
Hvorfor skifter vi Hifi-utstyr? Den åpenbare grunnen er at vi ønsker oss bedre lyd.....
Det er mange som ikke kommer lenger enn til musikken, men når du ser alle boksene
som skal til for å løfte lyden i et akustisk dårlig rom..... så er det ingen vei tilbake.... (y)


 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.997
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nøysom kar du Arve😊
Men du har vel kanskje fått dekket inn behovet for test og utforskning gjennom din lange fartstid som har gitt tilgang på utstyr? Jeg har merket på meg selv at når ønsket om å teste ut noe nytt man leser om f.eks.blir altoppslukende, så kan dette ofte kureres ved å ta en kikk&lytt på produktet hos en forhandler. I veldig mange tilfeller, -som etter en messe, så vender man hjem med en følelse av at det man har hjemme er jo like bra, og man er midlertidig vaksinert. Men dette fordrer jo at man har flere forhandlere tilgjengelig, som her i Oslo. Noen ganger så får denne strategien også rett til H, og det blir taxi-varebil hjem😬
Du har nok rett. Det er greitt å få utstyr tilsendt til utprøving. Det er derimot farlig for lommeboka å gå lysløypa med alle freistingane der. Kan føre til både 5 og 6sifra investeringar. Hifimesse er på same måten. Så min strategi er å kjøpe ting av slik kvalitet at det ikkje treng utskifting.
 
Topp Bunn