Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Lenger opp i frekvens så er vi i større grad i stand til å skille refleksjoner fra direktelyd, og hører "gjennom" rommet og refleksjonene. Hvis man da har DSP/EQ som korrigerer for det mikrofonen ser (sum av direktelyd og refleksjoner), så vil man få en direktelyd (som er det vi i hovedsak hører) som ikke lenger høres riktig ut.
    Høres veldig logisk ut. Gir forklaring. Gir mening. Også alle de jeg har lest mener det egner seg best under rundt 300 Hz. I tillegg kommer trolig feilkilder som følge av at alle ikke godt nok kan bruke dette måleutstyret. Og når noen da også påstår det er forskjeller på kvaliteten av DSP - blir i hvert fall jeg ytterligere sikker på at den dagen det måles noe skal kyndige stå for det. Men all respekt for de som har prøvd seg fram - og er fornøyd med resultatet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Men @MusicBear da..... hvorfor skulle det ikke være forskjell på kvaliteten på DSPr ? Når det er det på all annen elektronikk vi har ...
    Ifra MiniDSP til noen skarve tusenlapper til Trinnov i den andre enden...
    Mange herinne som har kommet godt og vel imål!!
    Og helt ærlig så er det fler som har kommet imål med DSP enn et passivt filter.....
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Lenger opp i frekvens så er vi i større grad i stand til å skille refleksjoner fra direktelyd, og hører "gjennom" rommet og refleksjonene. Hvis man da har DSP/EQ som korrigerer for det mikrofonen ser (sum av direktelyd og refleksjoner), så vil man få en direktelyd (som er det vi i hovedsak hører) som ikke lenger høres riktig ut.
    Men så har man enkelte systemer som kan korrigere de to separat (for eksempel kansellere refleksjonene men gjøre lite med direktelyden) innenfor et visst relativt kort tidsvindu, mens man lar de sene refleksjonene være. Da blir det ikke livløst på samme måte som jeg har opplevd tidligere ved plain korreksjon av frekvensrespons oppover, bare bedre "kropp" på stemmer og instrumenter, og noe bedre plassering på "scenen" som lydteknikeren hadde tenkte seg fram til. Min nylige erfaring spesielt med Trinnov selv etter bare noen dagers utprøving, selv med disse horna mine som jeg trodde var omtrent umulig å korrigere oppover i frekvens uten å ødelegge moroa.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men så har man enkelte systemer som kan korrigere de to separat (for eksempel kansellere refleksjonene men gjøre lite med direktelyden) innenfor et visst relativt kort tidsvindu, mens man lar de sene refleksjonene være. Da blir det ikke livløst på samme måte som jeg har opplevd tidligere ved plain korreksjon av frekvensrespons oppover, bare bedre "kropp" på stemmer og instrumenter, og noe bedre plassering på "scenen" som lydteknikeren hadde tenkte seg fram til. Min nylige erfaring spesielt med Trinnov selv etter bare noen dagers utprøving, selv med disse horna mine som jeg trodde var omtrent umulig å korrigere oppover i frekvens uten å ødelegge moroa.
    Noen systemer er bedre enn andre ja. Nå har jeg ikke vært hos så mange med Trinnov, men de to jeg har vært hos (@alphamale og @R.E.S.) har såvidt jeg skjønte begge begrenset korreksjonen oppover, og gradvis smalnet hvor mye den får lov å korrigere (Fin funksjon forøvrig). Usikker på om dette er basert på erfaringer de har gjort seg, anbefalinger fra Trinnov eller begge deler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Husk at en god DSP-løsning lar deg teste A-B mellom korrigert og ukorrigert.

    Hvorfor ikke prøve?
    Ja det er utvilsomt veldig nyttig, og spesielt med de systemene som lar deg tweake filterparametere både i tids- og frekvensdomenet basert på en og samme måling (Audiolense, Trinnov spesielt) selv om jeg da også har klart å rote meg bort i et resultat som jeg var fornøyd mens jeg holdt på med A/B men som likevel låt som en dugelig hangover dagen etter ;-)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Interessant statement, i grunn.
    Man kompenserer sikkert også rommets "naturlige" klang, og det er et åpent spørsmål om akkkurat det er en god idé.

    Alt jeg har hørt av DSP har fått meg til å mene at korrigering av frekvenser under sånn omtrentlig 300 Hz utelukkende er et gode, mens høyere opp i frekvensområdet er det straks mer komplisert...
    Høre logisk ut.
    Men...
    Jeg lot nå MiniDSP SHD Studio ta seg av det hele, og jeg tok med alle måleposisjoner den ønskte.
    Det var litt...
    Og lot den ta hele greiene fra 20 til 20.000hz.
    Det fikset den faktisk ganske så bra
    Kan ikke sei at den har gjort noe galt oppover.
    Men det den har gjort oppover er å fjerne tendensen til skrikende diskant.
    Og seff ryddet den opp i bassen.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Skjønner ikke helt jeg - og det er ofte jeg ikke gjør det :cool: .
    Men - her er det jo en salig blanding, generalisering av musikere, artister osv mht begrepet "nøytralitet".
    Hvor er det du mener en artist vil ha sin lyd ut av høyttalerne? I et hjemmeanlegg, eller...?

    Er du av den mening at et Hi-Fi anlegg, der du avspiller en studioproduksjon, skal låte tilsvarende det artisten/bandet leverer live, og slik du opplever konsertlyd?

    Videre er det jo faktisk slik at mange artister ikke er spes. opptatt av "lydkvaliteten" på reprodusert musikk - og ikke har rare anlegget (i Hi-Fi sammenheng) til å avspille musikk heller (avvik finnes absolutt - ja). Svært få artister/band bruker tid på å avspille egen reprodusert musikk. Ofte er det slik at den musikk de lytter på er innen for helt andre genres enn de selv utøver.
    Vel eg snakker vel egentlig ikke om band, som kanskje ikke interesserer seg så mye, det vet eg ikkje. Men mange klassiske musikere har hatt en lang battle med PA og det får servert i salen. De har hele staben sin i salen som hører på, så jeg ville tro at det er noen som har opplevd dette mer nøytralt enn HiFi skribenten. Det er ikke noe spesielt vanskelig, men når solo fiolinister/pianister med ett symfoni orkester eller mindre som backing, hacket og klaget og ville helst ikke opptre forsterket, hvis ikke de måtte. Det var en lang battle gjennom hele 80-90 tallet. Senere ble det roligere når utstyret bedret seg, deres utstyr, ikke vårt.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hoggormen er døv, så..
    Dersom det er snakk om ei referanse, er det mange som brukar eit akustisk instrument. Men sidan det finnest så mange variantar av akustiske instrument, funkar det ikkje. Det er råd å få eit piano til å låte ræva over same anlegget som formidlar trompetklang på ein utmerka måte. Og eit anlegg som spelar bra kvartettar fiksar ikkkje nødvendigvis symfoniorkester noko særleg. Og så har vi dei ulike konsertlokala som er gode eller dårlege musikkformidlarar. Alle høyrer umiddelbart skilnaden på Stadlandet Grendahus, Hjerteneshallen i Sandefjord, Opera Nordfjord, Grieghallen, og Sunnmøre folkehøgskule sitt gamle festlokale. Du kan endåtil høyre skilnad på måten musikk vert attgjeve på i ulike opptak gjort i Carneige Hall før og etter ombygginga.
    Nei, det kokar oftast ned til eit spørsmål om smak.
    Ja men det de fleste er enig om innen PA, altså de som driver med skikkelig PA, for kresne musikere, jazz kvartetter, kammer orkestre, kor, symfoni orkestre eller heavy metal band. De må sef kjempe med akustikken, men høytaleren skal ikke ha noe å si for om den ene eller andre musikk formen ikke høres bra ut? En nøytral høytaler utelukker smak, så enkelt er det. I musikk som eg ikke utøver så søker eg ikke smak, men nøytralitet. Har du en bransje som har forfinet, virkelig søker ut hva som er nøytralt, så er det premium PA i konsert bransjen (som er utrolig diffrensiert tonale og dynamisk). HiFi er bare smak, har du 4 McIntosh'er til en halv million, så er du kul! Herremann.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Studio monitorer finnes i alle størrelser og de fleste studioer har flere forskjellige par, nettopp for å høre hvordan det låter i flere sammenhenger. Og det er har svært lite med hva slags lyd en musiker foretrekker ute på konsert. Man forsøker nok å replikere det, men studiolyd og scenelyd er to forskjellige ting. Jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil med dette.
    Broderen er musiker har spilt på byen i en årrekke, og driver studio, Havnelageret Studio, ett lite ett, det har han drevet med i 25 år. Når han får ordet studiomonitor i trynet så tenker han på en ADAM eller en Neumann eller noe sånt som sitter 75cm foran trynet hans. De fleste studio driver er ikke stort, som Abbey Road, så hvis det er greit nok så finns det studiomonitorer som spiller 40Hz, mange av dem, men det er ikke det som er bransjenormer for hva man tenker på når man sier studiomonitor.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Musikarar har andre perspektiv. Om vi snakkar om monitorar for musikarane, er det slikt dei har for å høyre kva dei driv med. Mykje av dette er formstøypte øyrepluggar. Monitorar til å mikse ned på er så mangt. Nokre opptak er laga for å imponere spesielt interesserte, men dei fleste i dag prøver å komprimere lyden slik at det passar til avspeling på ein gjennomsnittleg dundreboks.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    HiFi sentralen er en veldig introvert bransje, som ikke tolerere andre synspunkt, uten å returnere til avvisendende og nedlatende kommentarer.
    Bare fordi eg sier at PA er mer testet i forhold til nøytralitet, så er vel ikke det noe banning i kirken?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Musikarar har andre perspektiv. Om vi snakkar om monitorar for musikarane, er det slikt dei har for å høyre kva dei driv med. Mykje av dette er formstøypte øyrepluggar. Monitorar til å mikse ned på er så mangt. Nokre opptak er laga for å imponere spesielt interesserte, men dei fleste i dag prøver å komprimere lyden slik at det passar til avspeling på ein gjennomsnittleg dundreboks.
    Hæææææ, eg har noen gamle Bergen Beat karer som øver i lokalet mitt. De har øreplugger, ihvertfall, trommisen, bortsett fra det er denne kommentaren så fullstendig utenfor virkeligheten. Det er mange folk, det er mange historier og det er mange kulturelle uttrykk. De spiller for å ha de gøy. Det er ikke alle som spiller for Eminem ungdommen som sitter på bussen. Veldig skuffet Arve, at du tror verden bare er så utenfor vår kontroll 😥😘😁
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    HiFi sentralen er en veldig introvert bransje, som ikke tolerere andre synspunkt, uten å returnere til avvisendende og nedlatende kommentarer.
    Bare fordi eg sier at PA er mer testet i forhold til nøytralitet, så er vel ikke det noe banning i kirken?
    Nei, men PA er så mangt, og studiomonitorer er så mangt. Jeg har aldri skjønt poenget med noe slikt som et par Yamaha NS-10 på kanten av en miksepult. Det er forferdelig langt fra nøytralt, mest bare forferdelig, men har av ubegripelige grunner blitt enslags industristandard.

    1634162486549.jpeg

    Og så har du store «main monitors» med state of the art ytelser og kraftreserver som knapt noe kommersiell hifi er i nærheten av.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har bygd en 25kvm scene for de, musikerne, i min egen lille låve, de elsker det. Eg har netopp utvidet scenen men 10 kvm, for de synes det var for trangt. Nå er de fornøyd. De spiller ikke på mitt eget audiofile anlegg som, ha ha består av noen PA høytalere, med noen 3,5m lange horn subber. De koser seg med sitt eget, de liker det. Verden er forskjellig, sånn er det bare...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nei, men PA er så mangt, og studiomonitorer er så mangt. Jeg har aldri skjønt poenget med noe slikt som et par Yamaha NS-10 på kanten av en miksepult. Det er forferdelig langt fra nøytralt, mest bare forferdelig, men har av ubegripelige grunner blitt enslags industristandard.

    Vis vedlegget 755141
    Og så har du store «main monitors» med state of the art ytelser og kraftreserver som knapt noe kommersiell hifi er i nærheten av.
    Ikkje få meg til å grine då, Yamaha NS-10 er aldri noe eg har hørt om som bra...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nei, men PA er så mangt, og studiomonitorer er så mangt. Jeg har aldri skjønt poenget med noe slikt som et par Yamaha NS-10 på kanten av en miksepult. Det er forferdelig langt fra nøytralt, mest bare forferdelig, men har av ubegripelige grunner blitt enslags industristandard.

    Vis vedlegget 755141
    Og så har du store «main monitors» med state of the art ytelser og kraftreserver som knapt noe kommersiell hifi er i nærheten av.
    Hei
    Har du målt l'Acoustic V-Docs, Arcs eller en av de nye seriene, noen av d&b AudioTechnic produktene, KV Audio , MeyerSound Ultra X-40 elller deromkring, så hva gjør de i forhold til HiFi? Om eg tør be? Sorry det var ufint av meg for det er for dyrt..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Dersom en har tilgang til et høyoppløst fullfrekvent anlegg med dugelig basskapasitet samt selvsagt et rikholdig programmateriale (fortrinnsvis post-LP æra dvs. CD for de som ikke har vært borti slikt...) så er det enkelt å høre at opptaks- og miksemonitorene involvert ikke alltid har vært spesielt kapable i de aller nederste oktaver. Støy, "thumps" og andre gjerne romrelaterte subsoniske artefakter kommer tydelig frem på mange innspillinger. For en del (mest klassiske opptak) kan disse sakene være med å gjøre lyden mer autentisk og sågar spennende. ,ems på andre typer musikk/opptak er det bare slitsomt.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ihvertfall er det hinsides enhver fornuft å bruke en halv million på forsterkere, som kan fås nøytrale til en mikroskopiske sum i forhold,
    Å kjøpe høytalere til samme summer er også meningsløst, hvis du ikke vil ha "smak" men verifisert nøytralitet holder der med en KV Audio EX-10 f.eks.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Ikke ubetinget enig i din betraktning rundt høyttalerne - det kommer mye an på ens ambisjonsnivå med tanke på kapasitet og dimensjon på lydbildet.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nei, men PA er så mangt, og studiomonitorer er så mangt. Jeg har aldri skjønt poenget med noe slikt som et par Yamaha NS-10 på kanten av en miksepult. Det er forferdelig langt fra nøytralt, mest bare forferdelig, men har av ubegripelige grunner blitt enslags industristandard.

    Vis vedlegget 755141
    Og så har du store «main monitors» med state of the art ytelser og kraftreserver som knapt noe kommersiell hifi er i nærheten av.
    PA er ikke så mangt. Den PA'en eg snakker om er de beste instansene Premium merkene, det vet du og, ikkje de du får kjøpt på 4Sound. Har du testet noen av de?
    Har du hatt de inne til målinger? Det er jo de værste konkurrentene dine, så eg tror ikke det. De bruker mye brain power på å lage bedre produkter, og har utviklingsavdelinge med store ressurser. Det er hard konkurranse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nei, men PA er så mangt, og studiomonitorer er så mangt. Og så har du store «main monitors» med state of the art ytelser og kraftreserver som knapt noe kommersiell hifi er i nærheten av.
    De main monitorer du sikter til i studioverden, det er mange som har hi-fi anlegg til flere ganger prisen av disse, i form av div. separate komponenter. Mens main monitorene har iboende elektronikk skreddersydd kun sitt eget bruk - javisst relativt kostbart i noen tilfeller - allikevel billig i forhold til stabler med «utenpåliggende» elektronikk som alene kan koste syvsiffret beløp.
    Jeg mener store aktive flerveis main monitorer bestykket med opp til dobble 15-tommere, er noe av det billigste man kan kjøpe i forhold til høyttalere + separate komponenter med samme ytelse.
    Flere leverandører av slike har eksempelvis aktive treveiss med 12-tommers basser til langt under sekssifret beløp, og med masse muligheter for tilpasninger integrert i konstruksjonen. Bare en separat forforsterker alene kan jo koste det samme som disse komplette musikkformidlerne, hvor i tillegg alt er skreddersydd/tilpasset driverne, kabinetter etc …
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    PA er ikke så mangt. Den PA'en eg snakker om er de beste instansene Premium merkene, det vet du og, ikkje de du får kjøpt på 4Sound. Har du testet noen av de?
    Har du hatt de inne til målinger? Det er jo de værste konkurrentene dine, så eg tror ikke det. De bruker mye brain power på å lage bedre produkter, og har utviklingsavdelinge med store ressurser. Det er hard konkurranse.
    Jeg tror kanskje du forveksler meg og noen andre. Jeg har ingen «konkurrenter», siden jeg bare bygger ting til eget bruk. Jeg har ikke testet de KV Audio EX-10 som du nevner. Jeg har heller ikke en Klippel-rigg eller tilsvarende måleutstyr for høyttalere. Derimot har jeg bygget høyttalere rundt pro audio-elementer, og de siste høyttalerne jeg kjøpte var fra JBL Pro.

    Jeg mener fortsatt det er vanskelig å generalisere om PA-utstyr i største almenhet. Kvalitet varierer der også, men man får i større grad hva man betaler for. Mine JBL 9350 med to kompresjonsdrivere og 15’’ basser kostet kr 11k pr stk. Tilsvarende bestykning fra et «audiofilt merke» ville kostet 10 ganger mer, minst. Den prisingen er ikke bærekraftig.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    HiFi sentralen er en veldig introvert bransje, som ikke tolerere andre synspunkt, uten å returnere til avvisendende og nedlatende kommentarer.
    Bare fordi eg sier at PA er mer testet i forhold til nøytralitet, så er vel ikke det noe banning i kirken?
    Jeg opplever HFS som veldig inkluderende og i stor grad nysgjerrig på andres synspunkt og erfaringer/opplevelser. Når det ikke er din erfaring, kan det være en ide å ta en liten kikk i speilet. Du formulerer deg som en kjepphøy besserwisser (noe du kanskje ikke er «in real life»), og det gjør nå gjerne at piggene lett kommer ut hos mottaker.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    PA tyder då "Public Adress", eller?
    Altså høgtalarar som vendast mot publikum.
    "Monitor" var brukt som "vakt", og fyrste gong brukt om eit krigsskip under den amerikanske borgarkrigen. I vår studio-forståing altså ein høgtalar som er spesielt godt eigna til å "overvake" det som skjer på eit opptak. Det har sjølvsagt gått inflasjon i bruken av ordet. Og det er også mykje som kunne vore sagt om omgrepet "nøytralt".
    Når eg lyttar til eige oppsett, er mi oppfatning at det er nøytralt i den forståinga at det genererer ei musikalsk hending i eit rom. Når eg lyttar til andre, meir "pinpoint-orienterte" oppsett, kan dei vere til dels meir detaljrike, men ikkje så like det som går føre seg når eit orkester spelar i eit rom. Så har vi ulike behov. Skal du gjere ein miks, er det eit pluss å få med seg detaljar. Skal du spele for deg sjølv, er det eit spørsmål om smak og subjektiv interesse, og skal du spele for publikum, må du få formidla basstromma, dynamikken, og ikkje minst artistane si framferd. Kva ein gjer i øvingssamanheng i ei løde er fyrst og framst eit spørsmål om å høyre kva ein sjølv driv med.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    2.132
    Som Asbjørn sier kan man ikke generalisere. Det finnes både gode og dårlige PA høyttalere innen ulike prisklasser. Har jobbet selv innen PA. Det beste og råeste fra JBL var f.eks veldig bra, dog ikke uten kompromiss det heller.

    Jevnt over så kutter PA stort sett alltid i svingene. Kabinettkonstruksjon, drivere og elektronikk velges som regel i beste fall på andre eller tredje hylle. Og like mye som innen hifi bransjen, så finnes det merker som har skapt seg et stort navn ikke pga kvalitet men fordi de har vært dyktige på markedsføring.

    På en annen side kan man si det samme om hif høyttalere. Her bruker man f.eks stort sett små basselementer og små kabinetter for å passe i hjem. Og man velger passivt fordi det er det enkleste. Så i begge markeder tilpasser man seg og inngår dermed kompromiss.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ja ja da....... Da gik det fra å være en spennende tråd til enetale av en fanboy for plastikhøyttaler med innebygd amp. :sleep:
    Well well, dersom du sikter til main monitorer fra studio bransjen avslører du trolig at du selv umulig kan ha sett, betraktet eller lyttet til denne type høyttalere. Skal love deg, hadde du gjort dette, så ville du bortsett fra deres stygge utseende trolig reflektert over at her er det i praksis pakket inn et helt anlegg i form av tilpassede forsterkere til hver driver, samt omfattende muligheter for justeringer av alt dette for maksimal lyd. Målemessig besitter disse noen angitte tåleranseområder jeg ennå ikke har sett følge noen hi-fi høyttalere. Sågar til priser laaangt under to hi-fi høyttalere med tilhørende forsterkerier/elektronikk, alt dette mitt motiv for å nevne det i et forum jeg antar folk søker innspill av forskjellig art.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Synes du mine høyttalere er stygge? 🥺
    Besitter du studio main monitorer, som jeg viser til? (Hvor de fleste av dem er beregnet for å bygges inn i vegg, dermed totalt uten krav til design/finish)
    Har jeg med så mye som en halv setning noe sted antydet at dine høyttalere er stygge?
    Men siden du spør; jeg syntes dine høyttalere er noen av det flotteste som er laget, samme om tidligere Jamo Oriel og Sonus Faber Extrema
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det finnes både gode og dårlige PA høyttalere innen ulike prisklasser.
    På en annen side kan man si det samme om hif høyttalere. Her bruker man f.eks stort sett små basselementer og små kabinetter for å passe i hjem. Og man velger passivt fordi det er det enkleste. Så i begge markeder tilpasser man seg og inngår dermed kompromiss.
    Dine velvalgte ord burde vært klistret!
    Kompromiss mener jeg gjelder nesten alle produsenter av høyttalere (fordi en høyttaler er så vanskelig å få til i forhold til forsterkere/annen elektronikk)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Besitter du studio main monitorer, som jeg viser til?
    Vel, de markedsføres nå som studio main monitorer. 😁

    Uansett, følte jeg meg ikke veldig såret, bare ville få frem at ikke alt som prakkes på oss svaksinnede audiofile er ubrukelig i proffsammenheng, som noen av de mer ensporede blant oss påstår.

    Synes faktisk dette ensidig, unyanserte, negative synet mange her har på miljøet vårt som helhet, grenser til forkastelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kompromiss mener jeg gjelder nesten alle produsenter av høyttalere (fordi en høyttaler er så vanskelig å få til i forhold til forsterkere/annen elektronikk)
    Det er vel noe av det første og viktigste man lærer hvis man forsøker å konstruere en høyttaler. Alt handler om kompromisser og avveininger mellom motstridende hensyn. Lydbølgene er 17 meter lange nederst i bassen og 17 mm lange øverst i diskanten. Det har noen konsekvenser, spesielt hvis man forsøker å gjengi det i et rom med dimensjoner et sted midt mellom. En kompromissløs høyttaler finnes bare ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn