Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eterklang skal det eventuelt være på innspillingene. Ikke i rommet hvor man spiller av.....
    Tja... Da burde vel anekoiske kamre være standard både i studio og hjemme blant den jevne entusiast. Regner med at ditt oppsett står plassert i et slikt? Neivel?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Det må da holde at de komponentene som utvikler varme har stabilisert seg?
    Etter 30 min skjer det ikke store endringer.
    Chassis f.eks. kan ha vilkens om helst temperatur.
    Har hørt enkelte si at det tar flere dager før rørforsterkeren spiller optimalt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har nettopp diskutert litt rundt lyd med godeste larsmartin og kammeraten hans. Gikk helt fint, og ingen blåveis levert verken den ene eller andre veien.

    Hyggelig egentlig.

    Etterklangen i rommet er vel det som utmerker seg som mest uvant for besøket her tror jeg, og gjør at en del blir litt mer lukket i presentasjonen enn de er vant med.

    Den kjøper jeg gladelig, for det er jo fakta. Jeg liker det sånn og er blitt avhengig av at det er sånn.
    Takk for gjestfriheten og fin lytte kveld. 😊
    Du har brutal lyd og ekstrem dynamikk. Mellombassen er en fryd! Ikke rart dette på folkemunnen er Norges råeste anlegg. Pleier å kose meg med lyden når jeg kommer hjem, men nå hørtes det ut som en ert. 😅 Dro på litt så våknet det heldigvis litt til, men når vi har vært oppi 130db blir alt tamt. Får håpe hjernen klarer å skru seg tilbake. 😱
    Du kan tune lyd Tor, det er helt sikkert! 👍
    Dette er et sjukt oppsett! 🎸🥁🎻😁
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Godt å lese at en som har brukt mer en mange har mulighet til på et oppsett som garantert overgår det meste mange har hørt kan anerkjenne hjemmemekk. Det står det respekt av. Nå er det nok et av de hjemmemekkoppsetttene som det er brukt mest timer på å komme der det er, men det er bare antagelser for jeg har ikke hørt dette. Alt for langt unna
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alle som har guts til å fly rundt til andre med vidt forskjellig tilnærming for å utvide horisonten skal ha kudos. Det er slik hobbyen vokser både for individet og for hele den audiofile gruppen. Når man får førstehåndserfaring med andres prioriteringer, tilnærming og fokus får man en større forståelse og dermed aksept for ulike veier gjennom skogen.

    Good stuff, @larsmartin (y)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Takk for gjestfriheten og fin lytte kveld. 😊
    Du har brutal lyd og ekstrem dynamikk. Mellombassen er en fryd! Ikke rart dette på folkemunnen er Norges råeste anlegg. Pleier å kose meg med lyden når jeg kommer hjem, men nå hørtes det ut som en ert. 😅 Dro på litt så våknet det heldigvis litt til, men når vi har vært oppi 130db blir alt tamt. Får håpe hjernen klarer å skru seg tilbake. 😱
    Du kan tune lyd Tor, det er helt sikkert! 👍
    Dette er et sjukt oppsett! 🎸🥁🎻😁
    Takker for den, og dynamikk har jo blitt min førsteprioritet, men gjerne litt av det andre også. Mener det må gis og ta litt i denne hobbyen.

    Også hyggelig med forskjellige ønsker og vinklinger i denne litt sære hobbyen. En enkel fasit som passer alle finnes i hvert fall ikke.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Godt å lese at en som har brukt mer en mange har mulighet til på et oppsett som garantert overgår det meste mange har hørt kan anerkjenne hjemmemekk. Det står det respekt av. Nå er det nok et av de hjemmemekkoppsetttene som det er brukt mest timer på å komme der det er, men det er bare antagelser for jeg har ikke hørt dette. Alt for langt unna
    Har aldri tvilt på mye membran gir mye lyd. Det som har plaget meg med mange tunere er mellomtone og diskant ikke henger med eller er tunet feil. Her spilte det sømløst.

    2 stk basstårn er drømmen, men syntes kona har akseptert nok.🤓

    Jeg mener forsatt mikrodetaljer og mikrodynamikk med god separasjon fortsatt koster penger.
    Men mulig det bare er øra mine.. 😆
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ingen musiker vil at noe skal være nøytralt. Hvor har du det ifra?
    De vil ha sin lyd. Intet mindre.
    Ja akkurat de vil ha sin lyd utav høytalerne, slik de er vant til å høre dem. Vanlige studiomonitorer som eg tenker på dem spiller ikke 40Hz, er de store nokmgjør dem det. Takk for bilder.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du har jaggu mindre greie på pro utstyr enn meg du. Og jeg som ikke kan fordra skiten!😂 Er ikke du en pro-fanboy?
    Når man snakker om studio monitorer, ihvertfall blant de som jobber der, menes det det mindre høytalerne, har man større innspillingslokaler bruker man gjerne større studio monitorer som gjerne klassifiseres som main monitorer. Det ekkje mange av dem i Norge. Så du må gjerne slenge med kjeften for å drite ut andre, takk for den! Ekkje du en McIntosh fanboy?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men hva hører de egentlig de som står på scenen?
    Mange ganger veldig lite av egen spilling eller sang faktisk, og de hører på ingen måte det samme som de som står foran scenen.
    En monitor kanskje eller en earpiece er det som kan gi dem et clue om hvordan de synger eller spiller selv, men thats it stort sett.

    Det sitter en lydmann ute i salen og mikser lyden.
    God plass å være, i nærheten av miksepulten, om du er på konsert.
    Artistene har kollegaer, partnere, venner og kjente de spiller med, og som har hørt den uforsterkede lyden tusener av timer, de er fint istand til å videreformidle om lyden i salen lyder hoggorm eller ikke. Spiller de akustisk eller klassisk musikk av mange arter, har det vært en lang historie opp gjennom tidene, om hvordan det var en sterk motstand mot å gjennomføre konserter forsterket. Mange eksentriske solo artister på fiolin og piano m.m. nektet i det lengste å gjøre dette, de ville helst slippe, for det låt hoggorm eller lignende. Utover 90 tallet ble flere av de grise dyre premium PA merkene l'Acoustics, MeyerSound, d&b Audiotechnic med noen flere anerkjent for å duge, i jazz og blues klubber, teatre, og mange andre mindre og større scener. Det er en test på nøytralitet og finesse som ingen, ingen, ingen HiFi høytaler er i nærheten av å kvalifisere seg for. Det låter bra på rock men ræva på jazz, det låter konge på klassisk men ræva på heavy metal, er det nøytralt da? Det er musikk alt sammen..
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når man snakker om studio monitorer, ihvertfall blant de som jobber der, menes det det mindre høytalerne, har man større innspillingslokaler bruker man gjerne større studio monitorer som gjerne klassifiseres som main monitorer. Det ekkje mange av dem i Norge. Så du må gjerne slenge med kjeften for å drite ut andre, takk for den! Ekkje du en McIntosh fanboy?
    Beklager om du føler at jeg forsøkte drite deg ut. Var nok ikke fullt så ondsinnet ment. Men du ramlet inn her før juletider i fjor og idiotforklarte alle som har kjøpt høyttalere utenfor prosegmentet. Faktumet er at ikke alle har et fjøs og føler de kan slippe unna med å kjøpe utstyret på Felleskjøpet. Når møbler slik som sofaer kan koste hundrevis av tusen, uten å skape annen lyd enn stønnet fra personen hvis hemoroider treffer den harde puta, er det faen ikke oppsiktsvekkende, i mine øyne, at en høyttaler i presentabel finish og utforming også koster litt. Når man slår seg slik på brystet og fremstiller seg selv som en ekspert, stiller man seg litt klar til hugg Jeg oppfordret deg å utvise en smule ydmykhet den gang også, mange her som kan mye til tross for tilsynelatende blåøyd naivitet.

    Hva angår min fanboy status. Den eier jeg fullt og helt, uten skam. Jeg liker McIntosh' produkter primært fordi jeg synes det tar seg ut her, det gjør selvfølgelig ikke noe at det ikke måler så verst heller. Men jeg går ikke rundt i villfarelsen om at det ikke finnes like bra og bedre utstyr der ute til en gunstigere pris.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.286
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt enkelte si at det tar flere dager før rørforsterkeren spiller optimalt.
    Enkelte farer med sludder. En transistorforsterker har nådd stabil temperatur etter 30 min-60minutter , mens en med rør kan bruke lengre før utgangstrafoenhar nådd stabil temperatur. Men rørene er klare etter få minutter. Jeg ved det fordi jeg har målt det.
    PS en klasse A forsterker blir varm uten å spille noe , mens en AB krever å signal og volum for å varmes godt opp.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @larsmartin Låt DSP kunstig og hardt ?
    Leser du litt mer og ikke plukker ut deler har jeg skrevet tidligere: Er du på nivå med shy er det klart det funker.
    Men svært mange kan ikke dsp og tror dsp redder alle anlegg, dessverre er det ikke sånn.

    De som ikke behandler rom å bruker dsp til å tunet rommet tror jeg fortsatt låter kunstig og hardt.
    Send meg gjerne til et eksempel hvor det funker så lar jeg meg lett endre mening.
     
    Sist redigert av en moderator:
    2

    2xJ

    Gjest
    Leser du litt mer og ikke plukker ut deler har jeg skrevet tidligere: Er du på nivå med shy er det klart det funker.
    Men svært mange kan ikke dsp og tror dsp redder alle anlegg, dessverre er det ikke sånn.
    Jeg kan lese, derfor jeg spurte deg.
    Men du skriver nå i det minste noe som er veldig viktig, og at det ofte er personen som er problemet og ikke DSPn i seg selv.
    Det er selvfølgelig enorm forskjell i kvalitet på DSPr, bare så det er sagt.
    Men oftes herinne så er det DSPn som får skylda for dårlig lyd....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg kan lese, derfor jeg spurte deg.
    Men du skriver nå i det minste noe som er veldig viktig, og at det ofte er personen som er problemet og ikke DSPn i seg selv.
    Det er selvfølgelig enorm forskjell i kvalitet på DSPr, bare så det er sagt.
    Men oftes herinne så er det DSPn som får skylda for dårlig lyd....
    Dempe lyd ut av høytaler for å korrigere for refleksjon i rommet er det jeg mener låter kunstig.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Ja akkurat de vil ha sin lyd utav høytalerne, slik de er vant til å høre dem. Vanlige studiomonitorer som eg tenker på dem spiller ikke 40Hz, er de store nokmgjør dem det. Takk for bilder.
    Nei, dette hadde du lite greie på.
    Lar det være med det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Når man snakker om studio monitorer, ihvertfall blant de som jobber der, menes det det mindre høytalerne, har man større innspillingslokaler bruker man gjerne større studio monitorer som gjerne klassifiseres som main monitorer. Det ekkje mange av dem i Norge. Så du må gjerne slenge med kjeften for å drite ut andre, takk for den! Ekkje du en McIntosh fanboy?
    Studio monitorer finnes i alle størrelser og de fleste studioer har flere forskjellige par, nettopp for å høre hvordan det låter i flere sammenhenger. Og det er har svært lite med hva slags lyd en musiker foretrekker ute på konsert. Man forsøker nok å replikere det, men studiolyd og scenelyd er to forskjellige ting. Jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil med dette.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Artistene har kollegaer, partnere, venner og kjente de spiller med, og som har hørt den uforsterkede lyden tusener av timer, de er fint istand til å videreformidle om lyden i salen lyder hoggorm eller ikke. Spiller de akustisk eller klassisk musikk av mange arter, har det vært en lang historie opp gjennom tidene, om hvordan det var en sterk motstand mot å gjennomføre konserter forsterket. Mange eksentriske solo artister på fiolin og piano m.m. nektet i det lengste å gjøre dette, de ville helst slippe, for det låt hoggorm eller lignende. Utover 90 tallet ble flere av de grise dyre premium PA merkene l'Acoustics, MeyerSound, d&b Audiotechnic med noen flere anerkjent for å duge, i jazz og blues klubber, teatre, og mange andre mindre og større scener. Det er en test på nøytralitet og finesse som ingen, ingen, ingen HiFi høytaler er i nærheten av å kvalifisere seg for. Det låter bra på rock men ræva på jazz, det låter konge på klassisk men ræva på heavy metal, er det nøytralt da? Det er musikk alt sammen..
    Hoggormen er døv, så..
    Dersom det er snakk om ei referanse, er det mange som brukar eit akustisk instrument. Men sidan det finnest så mange variantar av akustiske instrument, funkar det ikkje. Det er råd å få eit piano til å låte ræva over same anlegget som formidlar trompetklang på ein utmerka måte. Og eit anlegg som spelar bra kvartettar fiksar ikkkje nødvendigvis symfoniorkester noko særleg. Og så har vi dei ulike konsertlokala som er gode eller dårlege musikkformidlarar. Alle høyrer umiddelbart skilnaden på Stadlandet Grendahus, Hjerteneshallen i Sandefjord, Opera Nordfjord, Grieghallen, og Sunnmøre folkehøgskule sitt gamle festlokale. Du kan endåtil høyre skilnad på måten musikk vert attgjeve på i ulike opptak gjort i Carneige Hall før og etter ombygginga.
    Nei, det kokar oftast ned til eit spørsmål om smak.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja akkurat de vil ha sin lyd utav høytalerne, slik de er vant til å høre dem.
    Skjønner ikke helt jeg - og det er ofte jeg ikke gjør det :cool: .
    Men - her er det jo en salig blanding, generalisering av musikere, artister osv mht begrepet "nøytralitet".
    Hvor er det du mener en artist vil ha sin lyd ut av høyttalerne? I et hjemmeanlegg, eller...?

    Er du av den mening at et Hi-Fi anlegg, der du avspiller en studioproduksjon, skal låte tilsvarende det artisten/bandet leverer live, og slik du opplever konsertlyd?

    Videre er det jo faktisk slik at mange artister ikke er spes. opptatt av "lydkvaliteten" på reprodusert musikk - og ikke har rare anlegget (i Hi-Fi sammenheng) til å avspille musikk heller (avvik finnes absolutt - ja). Svært få artister/band bruker tid på å avspille egen reprodusert musikk. Ofte er det slik at den musikk de lytter på er innen for helt andre genres enn de selv utøver.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    ...fikk meg til å huske en linje fra produsenten av første Def Leppard - albumet; "-skulle dere ikke ønske at dere var så gode...?" (se filmen)
    :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dempe lyd ut av høytaler for å korrigere for refleksjon i rommet er det jeg mener låter kunstig.
    Kan ikke si meg mer enig.
    Aldri heller hatt problemer med refleksjoner, selv ikke med vegg inntil den ene høyttaleren, tror hjernen kompenserer bort veggen (eller nå hva som skjer).
    Samtidig som jeg blir redd - ytterligere redd for DSP - dersom det er som noen hevder her "stor kvalitetsforskjell på DSP også"
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.286
    Torget vurderinger
    2
    EQ og DSP fru Blom....Her er iallafal frekvens og fasekorrekdjon fra Trinnov sjekket i REW.
    DSP er i alle fall en finere form for EQ, med finere kontroll ,oppløsning en enn 32bånds equalizer.
    Hvor og hva man korrigerer er avgjørende. Man kan alltids korrigere bassen ganske mye med DSP/EQ, men det krever regnekraft og lange filtere for å tune nøykatig selv i bass( slett ikke alle DSPer har lange nok filtere, men Audiolense er god her). Å tune hele veien opp i et rom med ujevn refleksjon og absorpsjon og en høyttaler med ukjent ekkofri respons kan gi helt gale resultater om man ikke er nøye og vet hva men gjør.

    1634118131424.png

    Sørg for å få en demo eller prøveperiode om du skal handle DSP
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    EQ og DSP fru Blom....Her er iallafal frekvens og fasekorrekdjon fra Trinnov sjekket i REW.
    DSP er i alle fall en finere form for EQ, med finere kontroll ,oppløsning en enn 32bånds equalizer.
    Hvor og hva man korrigerer er avgjørende. Man kan alltids korrigere bassen ganske mye med DSP/EQ, men det krever regnekraft og lange filtere for å tune nøykatig selv i bass( slett ikke alle DSPer har lange nok filtere, men Audiolense er god her). Å tune hele veien opp i et rom med ujevn refleksjon og absorpsjon og en høyttaler med ukjent ekkofri respons kan gi helt gale resultater om man ikke er nøye og vet hva men gjør.

    Vis vedlegget 755007
    Sørg for å få en demo eller prøveperiode om du skal handle DSP
    1634119447414.png
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Med aktive høyttalere, digitalt delefilter og DSP er det ingen sted å gjemme seg. Låter det dårlig hos meg er det MIN feil, jeg drar i spakene 😁

    DSP - for deg som foretrekker å kuke til lyden selv.
    Bass refleks, for deg som liker å kuke med lyden.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Dempe lyd ut av høytaler for å korrigere for refleksjon i rommet er det jeg mener låter kunstig.
    Interessant statement, i grunn.
    Man kompenserer sikkert også rommets "naturlige" klang, og det er et åpent spørsmål om akkkurat det er en god idé.

    Alt jeg har hørt av DSP har fått meg til å mene at korrigering av frekvenser under sånn omtrentlig 300 Hz utelukkende er et gode, mens høyere opp i frekvensområdet er det straks mer komplisert...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor har du ikke diy med klasse d?
    Har det på subbene...

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Interessant statement, i grunn.
    Man kompenserer sikkert også rommets "naturlige" klang, og det er et åpent spørsmål om akkkurat det er en god idé.

    Alt jeg har hørt av DSP har fått meg til å mene at korrigering av frekvenser under sånn omtrentlig 300 Hz utelukkende er et gode, mens høyere opp i frekvensområdet er det straks mer komplisert...
    Lenger opp i frekvens så er vi i større grad i stand til å skille refleksjoner fra direktelyd, og hører "gjennom" rommet og refleksjonene. Hvis man da har DSP/EQ som korrigerer for det mikrofonen ser (sum av direktelyd og refleksjoner), så vil man få en direktelyd (som er det vi i hovedsak hører) som ikke lenger høres riktig ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn