Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg byttet mellom sølv kabel og standard 6m2 jordingskabel til skilletrafo på teknisk rom. En kamerat lyttet, han sa nå er det oppløst til når jeg satte inn sølv kabel og litt dempet i toppen når jeg satte inn kobberet. Han hadde ingen anelse hva jeg gjorde.
    Skilletrafo og jording er interessant.
    Ser heller aldri noen som nevner sin overgangsmotstand til jord som jo er mildt sagt viktig når støy skal ledes dit den bør.
    Mye uvitenhet,men her hva Noratel forklarer,men det er sikkert for mange ord og bokstaver her for noen


    " . Maksimal dempning er avhengig av god jordforbindelse. Optimale resultater er bare mulig å oppnå ved «laboratorie oppsett» - for eksempel bør jordforbindelsen være en bred folie og ikke rund leder som i en installasjonskabel."


    Knut Ranheim, Noratel.
    Kan en skilletransformator fjerne forurensning på nettet ?


    For å kunne svare på et slikt spørsmål er det behov for å definere hva som menes med skilletransformator og forurensning.

    En skilletransformator defineres som en transformator med adskilte viklinger. Dette betyr at det er galvanisk skille mellom tilkoblet nett inn (primærsiden) og nettet ut (sekundærsiden).

    Ved behov kan slike transformatorer bygges med statiske skjermer rundt og imellom viklingene,
    og disse skjermene tilkobles internt / jordes i transformatoren for å oppnå støydemningsegenskaper.

    En autotransformator som i prinsippet består av kun en vikling vil ikke ha noen påvirkning med hensyn til forurensning på E-verkets nett.

    Jordfeil:

    Alle skilletransformatorer vil stoppe jordfeil på E-verkets nett. Tilkoblet utstyr på sekundærsiden vil oppleve et nytt nett uten jordfeil. Dersom tilkoblet utstyr har jordfeil vil denne feilen «stoppe» i skilletransformatoren og blir dermed ikke synlig for E-verkets nett. En eventuell jordfeil overvåkning på primærnettet vil ikke oppdage jordfeil på transformatorens sekundærnett.


    Overharmonisk støy:

    Slik type støy kan generes fra for eksempel kraftelektronikk. Dette handler ofte om 3. eller 5. harmoniske frekvenser - altså 150 eller 250 Hz. En normal skilletransformator vil ikke ha noen påvirkning på disse frekvensene. Her er det det behov for filterteknikk – et aktuelt filter konstrueres for den frekvensen som skal elimineres.


    Høyfrekvent støy:

    Dette handler om støyfrekvenser i området typisk 5 – 500 kHz. Her må vi skille mellom støy fase/fase (symmetrisk støy) og fase/jord (asymmetrisk støy). Standard type styrestrømtransformatorer har liten evne til å dempe denne typen støy, men en liten dempning finnes.

    En spesial skjermet skilletransformator vil være en effektiv støy-demper når det gjelder forholdet til støy fase/ jord.

    Dempning fase / fase er vesentlig dårligere men denne typen støy oppfattes gjerne som mindre problematisk. Maksimal dempning er avhengig av god jordforbindelse. Optimale resultater er bare mulig å oppnå ved «laboratorie oppsett» - for eksempel bør jordforbindelsen være en bred folie og ikke rund leder som i en installasjonskabel.

    Aktuelle Noratel typer: LF-ISO / SDT / 3-fase SST

    Alternativt spesialkonstruksjoner med statisk skjerm mellom primær og sekundær viklinger.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så altså: Du kommer med en påstand du har fått fra et eller annet sted og legger det frem som en absolutt sannhet. Deretter gir du inntrykk av å ikke ønske at vi skal spørre hvorfor det skulle være sånn, og finne ut hvorfor. Vi skal heller tro på den sannheten du fremmer.
    Så sølv måler ikke bedre enn kobber? Jeg hører tydelig forskjell.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så sølv måler ikke bedre enn kobber? Jeg hører tydelig forskjell.
    Selv om man hører forskjell, tenker du umiddelbart at enkleste/eneste forklaring at det er metallet i seg selv som er årsaken?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    Så sølv måler ikke bedre enn kobber? Jeg hører tydelig forskjell.
    Hvilke målinger snakker du om, og hvorfor skulle forskjell i ledningevne ha den innvirkning du beskriver? Du beskriver noe som må innebære overføringsforskjeller i frekvensområdet, og det er så absolutt interessant å spørre hvorfor det skulle være sånn.. I stedet for bare å påstå at det er en forskjell og den har denne effekten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Ok, hvorfor endres potensialet mellom komponentene og blir lavere når alt er koblet rett?
    Det kan en reparatør svare deg på etter å ha feilsøkt. At det er spenning i chassis som avviker fra evt jordfeil kan skyldes veldig mange ulike ting. Men forbindelse mellom fase og chassis skal det så definitivt ikke være. Interessant om noen gjør slikt og putter CE-merke på boksen...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke målinger snakker du om, og hvorfor skulle forskjell i ledningevne ha den innvirkning du beskriver? Du beskriver noe som må innebære overføringsforskjeller i frekvensområdet, og det er så absolutt interessant å spørre hvorfor det skulle være sånn.. I stedet for bare å påstå at det er en forskjell og den har denne effekten.
    Fra Noratel,innlegg litt over her

    Maksimal dempning er avhengig av god jordforbindelse. Optimale resultater er bare mulig å oppnå ved «laboratorie oppsett» - for eksempel bør jordforbindelsen være en bred folie og ikke rund leder som i en installasjonskabel.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Så sølv måler ikke bedre enn kobber? Jeg hører tydelig forskjell.
    Sølv måler ikke bedre enn kobber. Men det har en anelse lavere motstand, noe som ikke er en kvalitativ parameter. Hva som fungerer best til signaler avhenger av avsenderimpedans, mottakerimpedans og frekvens, samt kabelens geometri. Men for audiofrekvenser og om ting er bygget etter de standardene som man bør følge skal man i prinsippet ikke kunne høre om signalet passerer en kveil med sprengtråd. Men så finnes det produsenter som er litt mindre seriøse da, så man vet jo aldri hva som kan skje...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Fra Noratel,innlegg litt over her

    Maksimal dempning er avhengig av god jordforbindelse. Optimale resultater er bare mulig å oppnå ved «laboratorie oppsett» - for eksempel bør jordforbindelsen være en bred folie og ikke rund leder som i en installasjonskabel.
    Vet du hvordan impedansen til en slik folie vs rund leder ser ut?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det kan en reparatør svare deg på etter å ha feilsøkt. At det er spenning i chassis som avviker fra evt jordfeil kan skyldes veldig mange ulike ting. Men forbindelse mellom fase og chassis skal det så definitivt ikke være. Interessant om noen gjør slikt og putter CE-merke på boksen...
    Er kunnskapen din så lav at du mener det er feil med et komponent når potensiale mellom komponentene endres når stikke snues? Ikke rart du feiler og må prøve å kompenser her..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Så sølv måler ikke bedre enn kobber? Jeg hører tydelig forskjell.
    Enig og hører vist stadig forskel omend det var lettere for ti til tyve år siden. Det er vanskeligere idag. Bliver 66 i næste måned.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Fase skal være inderst for mindst mulig udstråling har jeg læst. Let at finde på Toroidy.
    Ja, og dette må man selvsagt ta hensyn til etter skilletrafo... Det er klart, har man laget seg en jordfeil etter skilletrafo kan man nok merke det, men man må nesten forvente at folk i det minste prøver å koble riktig. Og har du full jordfeil er det en bedre ide å fjerne feilen enn å snu støpselet. I forbifarten kan det være greit å nevne at denne strålingen er et magnetfelt og at det ikke er snakk om en magnetisk monopol.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Er kunnskapen din så lav at du mener det er feil med et komponent når potensiale mellom komponentene endres når stikke snues? Ikke rart du feiler og må prøve å kompenser her..
    Så det skal være spenning i chassis "by design", og jeg er en idiot som ikke forstår det som tross alt er helt opplagt...
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er ikke ret mange år siden at vi fik muligheden for at måle på alting når man skulle placerer sit anlæg. Før det var muligt brugte man bare sine øre.
    Jeg har oplevet en del anlæg der gav mig en oplevelse af virkelig god gengivelse af musik sat sammen uden brug af målinger . Ikke alle behøver at måle på alle parameter for at komme i mål med sin lyd. Nogle måler slet ikke og har det fint med det.
    Denne tråd bære tydeligt præg af at det er forbandet svært at accepterer andres mening om hvordan de gør.
    I bund og grund kan det vel være lige meget hvordan en gør hvis han (Må hellere være korrekt her og nævne Hende også) kommer i mål og er glad for sin måde at gengive musikken på. Lige meget hvor tåbeligt det kan være for andre.
    Tænk på hvor meget musik flere i denne tråd kunne have nydt i den tid man har brugt på at skrive her.
    I en tråd hvor uenigheden synes at blive ved og ved. :)
    Jeg selv skal have gæster i aften der trods at anlægget står i en stue hvor intet er godt for gengivelsen . Men de kommer for at høre musik :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så sølv måler ikke bedre enn kobber? Jeg hører tydelig forskjell.
    Sølv har 6 % lavere resistivitet enn kobber, 1,59 ohm m vs 1,68. Det er stort sett det hele. Det tilsvarer å øke tverrsnittet på en leder med 6 %, f eks opp fra 2,5 mm2 kobberleder til 2,65 mm2. Det er ingen forskjell i frekvens- eller fasegang i audiobåndet (eller langt over), og det er ingen ulineær forvrengning i noen av delene. En ikke-magnetisk metallisk leder er lineær.

    Det er jo målbare forskjeller, men det ville vært veldig interessant om du kunne demonstrere at du hører noen forskjell uten å titte. Det tror jeg rett og slett ikke på.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Det er ikke ret mange år siden at vi fik muligheden for at måle på alting når man skulle placerer sit anlæg. Før det var muligt brugte man bare sine øre.
    Jeg har oplevet en del anlæg der gav mig en oplevelse af virkelig god gengivelse af musik sat sammen uden brug af målinger . Ikke alle behøver at måle på alle parameter for at komme i mål med sin lyd. Nogle måler slet ikke og har det fint med det.
    Denne tråd bære tydeligt præg af at det er forbandet svært at accepterer andres mening om hvordan de gør.
    I bund og grund kan det vel være lige meget hvordan en gør hvis han (Må hellere være korrekt her og nævne Hende også) kommer i mål og er glad for sin måde at gengive musikken på. Lige meget hvor tåbeligt det kan være for andre.
    Tænk på hvor meget musik flere i denne tråd kunne have nydt i den tid man har brugt på at skrive her.
    I en tråd hvor uenigheden synes at blive ved og ved. :)
    Jeg selv skal have gæster i aften der trods at anlægget står i en stue hvor intet er godt for gengivelsen . Men de kommer for at høre musik :)
    Du har sikkert rett, men det har jo ingen ting med denne diskusjonen å gjøre. Kanskje starte en tråd om emnet?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Denne tråd bære tydeligt præg af at det er forbandet svært at accepterer andres mening om hvordan de gør.
    Nei, egentlig ikke. Folk får vitterlig gjøre som de vil, men det må da i anstendighetens navn være lov å påpeke feil ved påstander? Mange som har ladet magasinet med ammunisjon fra selgerens arsenal. Mange blindgjengere i det arsenalet.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    Fra Noratel,innlegg litt over her

    Maksimal dempning er avhengig av god jordforbindelse. Optimale resultater er bare mulig å oppnå ved «laboratorie oppsett» - for eksempel bør jordforbindelsen være en bred folie og ikke rund leder som i en installasjonskabel.
    Jeg ser ikke helt relevansen av svaret ditt, men slik jeg forstår deg er du en sterk tilhenger av at det ble stilt spørsmål om hva som var problemet med ditt anlegg, det ble utført målinger av fagfolk og de kom med teknisk begrunnede løsninger på problemet. Jeg tror ikke du ville vært tilfreds med at de stilte opp med sølvkabler og et par magiske bokser.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Du vet best uansett du. Overgår hele verdens befolkning og alle tar feil bortsett fra du..
    Så i din verden kan det ikke både eksistere en forklaring på hva som er poenget med en folie, og i tillegg en fornuftig vurdering av hvorvidt det har relevans for lyden i et stereoanlegg? Det har kanskje ikke en gang slått deg at han sitatet er hentet fra også vet dette?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vet du hvordan impedansen til en slik folie vs rund leder ser ut?
    Hva er forskjellen på dårlig , god og optimal?
    Har du målt alles overgangsmotstand til jord,og hva er i såfall din?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nei, egentlig ikke. Folk får vitterlig gjøre som de vil, men det må da i anstendighetens navn være lov å påpeke feil ved påstander? Mange som har ladet magasinet med ammunisjon fra selgerens arsenal. Mange blindgjengere i det arsenalet.
    Selv om Snickers-is ikke mener mit indlæg har noget med tråden at gøre svare jeg alligevel :)

    men det må da i anstendighetens navn være lov å påpeke feil ved påstander?

    Nogle gange synes jeg man bare skal lade en påstand et udsagn hvile :)
    Jeg skriver i mit indlæg :
    Lige meget hvor tåbeligt det kan være for andre.

    Man kan være så uenige at tråden bare bliver kedelig og man vælger at læse andre mere nyttige tråde.
    Jeg burde dog nævne at jeg har været godt underholdt ved at følge med ( Dobbeltmoralen er da til at finde) :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ikke helt relevansen av svaret ditt, men slik jeg forstår deg er du en sterk tilhenger av at det ble stilt spørsmål om hva som var problemet med ditt anlegg, det ble utført målinger av fagfolk og de kom med teknisk begrunnede løsninger på problemet. Jeg tror ikke du ville vært tilfreds med at de stilte opp med sølvkabler og et par magiske bokser.
    Det handler ikke om mitt anlegg, men og andres erfaring mht lyd og da som her,
    @larsmartin sitt bytte av jordkabel fra skilletrafo til teknisk rom.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Har hørt flere steder hvor qsound er ekstremt bra. Lyden er 100% på siden. Men er det ingen lyd signalet fra det område i form refleksjon, fasedreinen +++.
    Er det lyden direkte ut av høyttaler til øret som skaper lyden av at person oppleves på siden?
    HÆ? Hva er det du mener her???
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg selv skal have gæster i aften der trods at anlægget står i en stue hvor intet er godt for gengivelsen . Men de kommer for at høre musik :)
    Da vi gikk på skolen, merket vi oss at medelever hadde forskjellige iboende evner - evner som gjorde at de innenfor nettopp disse evner var bedre enn de andre. Noen var naturlig flinke i matematikk. Noen flinke med hendene så de tryllet frem gjenstander på sløyden. Noen skrev lange stiler mens andre nesten ikke fikk det til. Noen tegnet og malte bilder liksom av seg selv. Noen lærte seg å spille instrumenter, ofte mange instrumenter. Noen skrev til og med egen musikk. Osv osv.

    Kan det tenkes menneskers iboende evner også kan gjelde det vi hører/sanser/opplever fra musikken?

    De som sier de ikke hører forskjell på kabler - tviler da ikke på deres erklæringer. Heller ikke på de som ofte hører forskjeller (som meg selv).

    Audiophil-Arve sa i innlegg 699 noe som jeg er veldig enig med han i, det at man kan utvide musikk horisonten ved å høre på et godt anlegg. Jeg hadde samme opplevelsen som han vedr. klassisk musikk. Kvart århundre siden, satt i en trang sofa, hjemme hos høyttalerkonstruktør Niels Nørby i København, sammen med Morten fra NAT og Knut Vadseth. For min del betydde det å måtte "tvangshøre" noen stykker tung klassisk musikk, hvor hans Ascolta Brennin høyttalere (som den gang var særdeles gode fra mellomtonene og oppover, i forhold til de fleste andre høyttalere), formidlet dette så godt at det "låste opp formelen" for ar hodet mitt likte det jeg hørte - har likt klassisk musikk siden den gang.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så i din verden kan det ikke både eksistere en forklaring på hva som er poenget med en folie, og i tillegg en fornuftig vurdering av hvorvidt det har relevans for lyden i et stereoanlegg? Det har kanskje ikke en gang slått deg at han sitatet er hentet fra også vet dette?
    Så disse målingene er bare vås?
     

    Vedlegg

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Der er jeg helt enig, men skal detaljene frem må det brukes sølv. Det er derfor sølv må brukes i kombinasjon med strømrens , da kommer detaljene klare som dagen. Sølvet i seg selv lager ikke hardheten, men den får frem feilene.
    I såfall - dine erfaringer med sølv vil jeg tro har mye med anleggets beskaffenhet samt og/eller lytterens (h)ørekapasiteter og erfaring å gjøre. (Det er her man begynner å selge strikk i metervis.) Ingen to (2)lyttere prosesserer eller oppfatter lyd lite men likevel kan man enes om noe.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Denne typen kunnskap er ikke demokratisk fordelt over befolkningen, så ja, han kan mer enn de aller, aller fleste. Prøv å bygge forsterker basert på demokratiske valg og se hva som skjer 😎
    Jeg er ufattelig glad jeg slipper ice power modul på skitten strøm og sprengtråd som kabler.
    Lytter gleden hadde vært minimal om jeg hadde spilt på noe sånt. Vet ikke om jeg er velkommen, men hadde vært interessant å hørt det perfekt anlegget til Snickers. Det må være helt enestående.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På dit anlæg den dag på det kildemateriale.
    Vi har testet så mange kabler i vores klub. Mange gange lød kobberet mest spidst.
    Kommer an på hvor tykt, hvilket isolationsmateriale, hvilken vej det vender, etc etc.
    Har og testet rent solv solid core, Hard kÅre som høyttalerledninger. Da var det ikke sølv i noen andre firbindelser i kjeden:

    Ubehagelig skarp lyd.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Vet ikke om det er relevant i denne tråden, men jeg hadde et nokså OK anlegg på begynnelsen av 2000-tallet. Det låt bra, men ikke strålende hos meg. Jeg tok det med hele anlegget til en kompis, hvor det låt helt forrykende. Det var en "aha-rommet-betyr-så-mye-opplevelse". Jeg tok med anlegget til en annen kompis og der låt det ikke så bra igjen. Vi skjønte ingenting. Dagen etter derimot, på en søndag, låt det mye bedre igjen. Placebo? Strømkilden? Plassering? Ikke vet jeg, men det er mange feller å falle i her og den fasitten en sitter med, trenger nødvendigvis ikke være den riktige for en annen. Rom, plassering, strøm og matching! Det er de viktige faktirene og det gjør denne hobbien så facinerende!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det ser ut til å være fra et svensk TN-nett. Hva er relevansen for en norsk stikkontakt med IT-nett og begge faser "live"?
    Det samme skjer her selvom eksempelet viser TN-nett. Det er vel Leif Ernsten prosedyre det kalles.

    Rart dere ikke kan måle forskjeller der heller, det har til og med jeg klart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn