Diverse Hvorfor så lite snakk om KI i relasjon til HiFi?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Ser at kunstig intelligens er på full fart inn i bildebehandling. De nyeste TV’ene fra Samsung har fått betydelig kraftigere AI prosessorer bare i løpet av ett års tid. De er til dels selvlærende og brukes til å rense og forbedre innkomne signaler, samt å skalere opp lavere oppløsning til 8k.

Hva med HiFi?
Verdens mest konservative publikum som helst ser at tiden står stille, er dem klar for en liten revolusjon?😀

Jeg spår en betydelig utvikling innen HiFi de kommende årene. Mye av den elektronikken vi i dag bruker kommer til å bli bortimot verdiløs. Bruk av KI vil dominere hjemmelyd, bærbar lyd og i bil, alle steder. Og resultatet vil være signifikant bedre lydopplevelse for alle grupper. Alt vil være digitalt. Selv når det snurres vinyl vil signalet bli KI-behandlet for bedre lyd.

Mange av de mindre produsentene av HiFi vil forsvinne, tilbake står aktørene som er finansielt sterke til å investere i ny teknologi.

Dette er mine spådommer.

Link til de nyeste Tv’ene fra Samsung med KI.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.172
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva er det du sier? Kan du oversette?

1708516696885.jpeg

KI er nå bare algoritmer med læreevner. Om de kan brukes it romtilpasning av høyttalere f.eks. så er jo det fint, men denne KI-hypen minner med om dott konk og bitcoin. Vi som hører etter lærer oss til å høre artifakter, og så velger vi bort de vi ikke liker og beholder de vi ikke plages av.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Valentino, vent og se. Renhet i lyden, samt rom-integrering, 3D lydbilde og sånt vil bli på et helt annet nivå enn det vi opplever i dag.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.172
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jepp, hvis algoritmene blir gode nok og regnekraften tilstrekkelig.
Om folket vil ha det da, og apropos: Har du hørt Sennheiser Ambeo Soundbar Max? SOTA lydplanke etter hva jeg forstår.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Jepp, hvis algoritmene blir gode nok og regnekraften tilstrekkelig.
Om folket vil ha det da, og apropos: Har du hørt Sennheiser Ambeo Soundbar Max? SOTA lydplanke etter hva jeg forstår.
KI er jo pr definisjon algoritmer og mye regnekraft. Og ingen grunn til å tvile på at det vil utvikle seg mye i årene som kommer. Prosessor-teknologien og avansert produksjonsteknologi kan i seg selv bli små hiccups underveis, til nye teknologier ser dagens lys.

Nei, ikke kjennskap til disse Sennheiser plankene. Men låter sikkert veldig bra.

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.967
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt usikker på hva jeg skal med KI i en vinylrigg :)

Men for de som er glad i justere litt via f.eks DSP så ser jeg muligheter

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Husker for rundt 20 år siden, kanskje mer, da de første digitale romkorreksjonsenhetene ble demonstrert. Mulig det var TaCt, eller noe annet. Tror danskene var involvert.
Det var diverse A/D og D/A konverteringer i pcm 16/44. Sett fra datidens ståsted, så var teknologien state of the art, hyperavansert. Skulle sikkert rette opp i et eller annet problem, men låt jo slettes ikke bra. Var det ett skritt frem, så var det minst to tilbake.
Sett i sammenheng med hva som snart vil komme, så var jo dette Commodore 64 i teknologi.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.639
Jeg tviler på om KI får noe betyding for 2 kanals audio reproduksjon. Men for multikanalssystemer hvor man også implementerer motlydskilder kan jeg se for meg at det kan skje mye spennende. Men det blir neppe allemannseie både av praktiske årsaker med lav WAF og høyere kostnader enn det gjengse familehjem bruker på audio.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.607
Sted
Oslo
KI er nok allerede implementert både i romkorreksjon og kvakksalvernes reklametekster, og jeg tror nok vi får se mer av det.

Det blir også brukt for å tilpasse seg til brukerne, som å la lyden følge en bruker som beveger seg og tilpasse seg til bevegelser og oppførsel. Skal ikke se bort fra at anlegget slår over til disko når en 60-åring snubler og ser ut som han danser.

• Liker
Reaksjoner: KMR

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Min spådom er at KI får et lite fotfeste akustikkmessig som endel her er inne på. Mest fotfeste får det nok i musikkindustrien der etablerte låtskrivere og artister etc. begynner å se litt ned på skoa sine.
Vil også anta at KI som "reklame" finner plass i den mer lugubre del av hiend først med helt natta forklaringer på helt trivielle greier.
Uansett så er feltet spennende og vi har foreløpig bare sett en bitteliten forsmak av hva KI kan gjøre for (og kanskje) mot oss.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.607
Sted
Oslo
Jeg tviler på om KI får noe betyding for 2 kanals audio reproduksjon. Men for multikanalssystemer hvor man også implementerer motlydskilder kan jeg se for meg at det kan skje mye spennende. Men det blir neppe allemannseie både av praktiske årsaker med lav WAF og høyere kostnader enn det gjengse familehjem bruker på audio.
Si ikke det. Selv smarttelefonen din er egentlig i stand til å logge sammenhengen mellom lysnivå, tid på døgnet, bakgrunnstøy, bevegelse og hvilken musikk du lytter til. Det mangler bare at de starter å foreslå spillelistene dine ut fra det (eller kanskje de allerede gjør det).

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.565
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hva skal KI bidra med? Dersom høyttalerne blir foret med perfekt signal er det vel ikke noe mer å bidra med.. :)
Det kan være fornuft i KI for å forbedre bilder, men da først og fremst for oppskalering.
Hva skal man skalere opp innenfor lyd?

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.967
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva skal KI bidra med? Dersom høyttalerne blir foret med perfekt signal er det vel ikke noe mer å bidra med.. :)
Det kan være fornuft i KI for å forbedre bilder, men da først og fremst for oppskalering.
Hva skal man skalere opp innenfor lyd?
Romkorreksjon?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Det virker jo som KI er godt etablert i reklame for hifi...
Tror faktisk at KI etterhvert vil ta ned nivået av den fantastiske kreativiteten vi ser i reklamebransjen når det gjelder HiFi. Ikke minst kabelbransjen vil lide. KI vil utligne de ganske små forskjellene som er. Så her blir det mye penger å spare!😀

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.117
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
det er jo en fordel om man må være hands free " feks

Cardio inter com system utfører nesten alle tale commandoer "

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.565
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Romkorreksjon?
Ja romkorreksjon, men utover det?
Det finnes jo allerede og KI kan nok bidra til å gjøre det bedre, men utover det sliter jeg med å finne noe fornuftig bruk.
Selvsagt innenfor katalogisering av musikk og den typen ting, men nå snakker vi vel om selve produktene/boksene vi skal bruke.

Bare det ikke blir som på 80tallet når alt var turbo og hvis det ikke innehold turbo i navnet eller sto et sted på boksen var det bare drit

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Bare det ikke blir som på 80tallet når alt var turbo og hvis det ikke innehold turbo i navnet eller sto et sted på boksen var det bare drit
Du tenker vel ikke på ordet highend? Som står alle steder de siste 5 årene og koster mye mer enn alt det andre (selv om det er samme dritten bare til 100x høyere pris).

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.967
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja romkorreksjon, men utover det?
Det finnes jo allerede og KI kan nok bidra til å gjøre det bedre, men utover det sliter jeg med å finne noe fornuftig bruk.
Selvsagt innenfor katalogisering av musikk og den typen ting, men nå snakker vi vel om selve produktene/boksene vi skal bruke.

Jeg hadde bare ett forslag. Selv er jeg så innovativ at jeg holder på med vinyl ;)

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
464
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Kanskje korreksjon av dårlige innspillinger/mastering er et mulig område KI kan bidra med på sikt 🤔

• Liker
Reaksjoner: KMR

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
51.080
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Håper ikke alt det menneskelige blir erstattet av AI i den villfarelsen at det perfekte er perfekt. Man ser jo at det har fått fotfeste i musikkindustrien, hvor til og med liveopptredner nå nærmest utelukkende blir kjørt gjennom en form for Amøbe Intuisjon

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Spurte Gemini om akkurat det:
Jeg forstår bekymringen din om at kunstig intelligens (AI) kan erstatte det menneskelige i musikkindustrien, og at jakten på perfeksjon kan føre til tap av individualitet og ekthet. Det er sant at AI har fått fotfeste i musikkbransjen, og brukes til å lage musikk, komponere melodier, og til og med forberede liveopptredener.

Men det er viktig å huske at AI er et verktøy, og som ethvert verktøy kan det brukes på forskjellige måter. Det er opp til oss å bruke AI på en ansvarlig måte som forsterker det menneskelige, og ikke erstatter det.

Her er noen argumenter mot at AI fullstendig vil overta musikkindustrien:

1. AI mangler kreativitet og innovasjon:

AI kan imitere og reprodusere eksisterende musikk, men den kan ikke skape noe nytt og originalt. Det er menneskets fantasi og kreative evne som driver musikkens utvikling.

2. AI mangler emosjonell dybde:

Musikk handler ikke bare om teknisk perfeksjon, men også om å formidle følelser og skape en emosjonell forbindelse med lytteren. AI kan ikke gjenskape den komplekse og subtile emosjonelle dybden som menneskelige musikere kan uttrykke.

3. Publikum ønsker ekthet:

Til tross for AIs evner, er det en voksende bevissthet og verdsettelse av ekte, menneskelig musikk. Publikum søker opplevelser som er autentiske og unike, noe AI ikke kan tilby.

4. AI kan være et verdifullt verktøy for musikere:

AI kan brukes til å hjelpe musikere med å komponere, arrangere, produsere og fremføre musikk. Det kan frigjøre tid og energi for musikere til å fokusere på det de gjør best: å være kreative og skape kunst.

5. Fremtiden for musikk er en blanding av AI og menneskelig talent:

Det er sannsynlig at AI vil fortsette å spille en større rolle i musikkindustrien, men det betyr ikke at menneskelige musikere vil bli overflødige. Fremtiden for musikk vil trolig være en blanding av AI-teknologi og menneskelig talent, der begge spiller en viktig rolle.

Avslutningsvis:

AI er et kraftig verktøy, men det er ikke en erstatning for menneskelig kreativitet, emosjonell dybde og ekthet. Vi må sørge for at AI brukes på en måte som forsterker det menneskelige i musikkindustrien, og ikke erstatter det.

For å sikre at musikkbransjen forblir et sted for menneskelig kreativitet og uttrykk, er det viktig at vi:

• Støtter og fremmer menneskelige musikere.
  • Vær kritisk til AI-generert musikk og vær bevisst på dens begrensninger.
  • Utvikler etiske retningslinjer for bruk av AI i musikkindustrien.
Ved å ta disse grepene kan vi sikre at musikkens fremtid er lys, både for AI og menneskelige musikere.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.256
artister har brukt autotune under live konserter og på plater i mange år, perfekt justering i sanntid. så slipper de å jobbe selv.
selv under idol i norge var det sangere som de brukte det på uten deres viten og vilje

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.505
Torget vurderinger
2
Jeg har Trinnov, det er nok intelligens innebygget i den for meg. Digital musikk er perfekt helt fram til høytalerne. Hva kunstig intelligens skal gjøre med akustikken hos meg er jeg usikker på.
Lyngdorf har jo sine egne algoritmer , men jeg vil ikke karakterisere det som kunstig intelligens

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.639
Si ikke det. Selv smarttelefonen din er egentlig i stand til å logge sammenhengen mellom lysnivå, tid på døgnet, bakgrunnstøy, bevegelse og hvilken musikk du lytter til. Det mangler bare at de starter å foreslå spillelistene dine ut fra det (eller kanskje de allerede gjør det).
Nå benytter vel de fleste telefonen som ren fjernstyring av sin 2 kanals audiooppsett. Men ellers er jeg enig at det er gjort mye forskning på hva man kan gjøre med digital audio på portable enheter for å bøte på begrensninger og problematiske omgivelser.
Jeg ser egentlig bort i fra slikt siden det i liten grad forbindes med det jeg assosierer med HiFi som ikke har samme begrensninger.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
KI er stort sett bare tull, selvlæring er man veldig langt unna. At man har algoritmer som henter info fra nettet er ikke direkte det jeg vil kalle intelligens. For 10 år siden så var buzzwordet "big data" veldig populært, KI er etterkommeren og baserer seg på mye av det samme. Hente ut mye data, det som er populært blir enda mer populært og baserer seg mer på statistikk enn noe annet. Det er enkelt forklart hvordan algoritmene er i dag. Det er også hvordan søkemotorene har vært de siste 10 årene på internett, de innehar også veldig store datamengder selv om selve innholdet på nettsidene ikke nødvendigvis er lagret der så er all søkeinfo nyttig til andre formål.

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.686
Sted
Østfold
Kanskje vår high-tech Danske venner klarer å utvikle KI-Tesla coilz?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Kanskje vår high-tech Danske venner klarer å utvikle KI-Tesla coilz?
De har vel hevdet KI kabler for flere år siden vel? Ser mer sånn ut på beskrivelsene av ting disse danzkene har i sortimentet. Erstatte s med z var jo også en populær ting på 90-tallet blant fjortiser.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.255
Ser at kunstig intelligens er på full fart inn i bildebehandling. De nyeste TV’ene fra Samsung har fått betydelig kraftigere AI prosessorer bare i løpet av ett års tid. De er til dels selvlærende og brukes til å rense og forbedre innkomne signaler, samt å skalere opp lavere oppløsning til 8k.

Hva med HiFi?
Verdens mest konservative publikum som helst ser at tiden står stille, er dem klar for en liten revolusjon?😀

Jeg spår en betydelig utvikling innen HiFi de kommende årene. Mye av den elektronikken vi i dag bruker kommer til å bli bortimot verdiløs. Bruk av KI vil dominere hjemmelyd, bærbar lyd og i bil, alle steder. Og resultatet vil være signifikant bedre lydopplevelse for alle grupper. Alt vil være digitalt. Selv når det snurres vinyl vil signalet bli KI-behandlet for bedre lyd.

Mange av de mindre produsentene av HiFi vil forsvinne, tilbake står aktørene som er finansielt sterke til å investere i ny teknologi.

Dette er mine spådommer.

Link til de nyeste Tv’ene fra Samsung med KI.
Her snakker du til et miljø hvor mange bastant mener at det største fremskrittet innen lydformidling skjedde for 60-70 år siden nemlig grammafonplata (det hette så på Sørlandet på den tia) og siden har det gått nedover, DSP er jo et skjellsord. Og blant flere så er også den foretrukne forsterkerteknologien 120 år gammel.

De som er interessert i damplokomitiv er nok heller ikke synderlig opptatt av KI i deres hobby.

Det er nok innenfor PRO - Audio det selvfølgelig vil bli diskutert, og etterhvert tatt i bruk i en eller annen form . Den jevne konsument vil evt. bli taken by event som vanlig.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.172
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
artister har brukt autotune under live konserter og på plater i mange år, perfekt justering i sanntid. så slipper de å jobbe selv.
selv under idol i norge var det sangere som de brukte det på uten deres viten og vilje
På vår vei til korøvelse i dag passerte vi en soundcheck på Stortorget i Hamar. Det var befriende å kunne registrere at Autotune var fraværende, selv om vokalisten var en kvarttone lav.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
På vår vei til korøvelse i dag passerte vi en soundcheck på Stortorget i Hamar. Det var befriende å kunne registrere at Autotune var fraværende, selv om vokalisten var en kvarttone lav.
Må være enig med godeste Egon Holstad i avisa itromsø når han ble spurt om det var ok at det nå er autotune i Melodi Grand Prix. Ja bevares, svarte han. Hverken Maskorama eller Melodi Grand Prix har jo noen verdens ting med musikk å gjøre. Så enhver teknologi som får det til å høres mindre gudsjammerlig ulidelig ut for ørene, må jo regnes som et fremskritt.

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Antall liker
1.364
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
3
Tipper Ki (kan vi ikke bare si Ai?) vil bidra til bedre og enklere tolkninger av rommelighet og dertil forslag til rombehandling, plassering osv.
tror også Ai vil kunne bistå med hjelp til matching osv.
DSP kommer til å bli stadig bedre, men pga Ai? Kansje i høyttalere som BO som måler lyden selv, men rommet og elementene vil uansett være begrensninger.
Ai har vel en sterk usecase på å forbedre gamle opptak osv, som jo kan være veldig kult.

At Ai vil være sterkt representert i markedsføring fremover er det lite tvil om.

All den tid god lyd er en subjektiv opplevelse så synes jeg det er en viktig del av denne hobbyen som ai kan hjelpe med hvis brukeren vet hva hen liker… men… er det da brukertilpasset intelligens og ikke kunstig intelligens som påvirker sluttresultatet?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Ai har vel en sterk usecase på å forbedre gamle opptak osv, som jo kan være veldig kult.
Åpenbart.

Og hvis vi ser enda litt lengre inn i fremtiden vil KI nå ett nivå hvor både Elvis og Lennon vil være så tilstede i rommet ditt at det å slukke lyset kan være spooky. Tror jeg.

VR brillene er jo spådd å ta deg med ut i den store vide verden med en realisme og detaljnivå dagens briller ikke er i nærheten av.

Børsen i japan gikk bananas i natt og nådde all time high. Drevet av troen på avanserte databrikker i forbindelse med KI.

Topp Bunn