Hvorfor regnes ikke hi-fi skribenter som bransjeaktører?

R

Roysen

Gjest
Jeg unders over hvorfor så mange skribenter i de ulike hi-fi magasinene for lov til å seile fritt rundt på sentralen uten at de må gi seg til kjenne som bransjeaktører på linje med alle andre bransjeaktører. De jobber da for et selskap som produserer et produkt som er realtert til bransjen.

Jeg synes regelverket bør gi en klarere definsjon av hva en bransjeaktør er.

Mvh
Roysen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Skribenter har helt siden starten av HFS vært unntatt fra bransjereglene. De selger ikke hifi produkter, og deres jobb er å teste ulikt utstyr og dermed fortelle oss hva de synes. Om de gjør det her eller i sitt respektive magasin spiller vel liten rolle.

Jeg kan ikke se at vi har opplevd noe problem rundt dette.

Vi hadde tidligere en definisjon av bransjeaktører i regelverket, men jeg ser at den er borte, så jeg skal sette av en paragraf til dette formål. I utgangspunktet er du en bransjeaktør hvis du selger hifi produkter, eller har nær tilknytning til en som gjør det. Med nær tilknytning menes familie eller bekjente som tydelig favoriserer en gitt forhandler/importør.

Det er vanskelig å sette absolutte grenser for "nær tilknytning", og jeg er åpen for forslag.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Roysen skrev:
Jeg unders over hvorfor så mange skribenter i de ulike hi-fi magasinene for lov til å seile fritt rundt på sentralen uten at de må gi seg til kjenne som bransjeaktører på linje med alle andre bransjeaktører. De jobber da for et selskap som produserer et produkt som er realtert til bransjen.

Jeg synes regelverket bør gi en klarere definsjon av hva en bransjeaktør er.

Mvh
Roysen
For en gangs skyld er vi enige Roysen.

Synes også dette til tider kan være tvilsomt.

B

Back_Door

Gjest
Er ikke enig.
Kun de som kan ha noe å tjene på å seile under falsk flagg, bør være med i betegnelsen. En journalist skal jo være upartisk og skal ikke ha noe å tjene på å omtale ustyr. Dermed er det greit slik praksis er nå, etter mitt syn.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Så lite som dette miljøet vårt er så har de fleste aktive brukere her inne ikke noe prob. med å identifisere de ulike skribentene. Å merke har jeg ikke noe imot, men ser heller ikke noen GODE grunner for å gjøre det.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Poenget er vel at forhandlere og importører ikke skal få anledning til å drive med markedsføring kamuflert som uhildede synspunkter og råd. Jeg er også fullstendig ute av stand til å se hvorfor skribentene må flagges.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
Hva har skribentene å tape på dette? De fleste skribentene driver faktisk et foretak og stort sett alle har en viss omsetning av hifiutstyr hvert år. Vanligvis har de tilsvarende betingelser som forhandlere, i noen tilfeller enda bedre.

Høvdingen skrev:
I utgangspunktet er du en bransjeaktør hvis du selger hifi produkter, eller har nær tilknytning til en som gjør det. Med nær tilknytning menes familie eller bekjente som tydelig favoriserer en gitt forhandler/importør.
Jeg er helt enig i definisjonen, men kan du nevne EN person som er bransjemann uten å faktisk være lønnet av en forhandler, importør eller produsent?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
men kan du nevne EN person som er bransjemann uten å faktisk være lønnet av en forhandler, importør eller produsent?
Da må du nesten definere hva du mener med lønn. Kan rabattert utstyr ses på som en slags lønn?

Jeg kan nevne flere her på forumet som går innunder bransjedefinisjonen, men jeg har ikke merket/flagget noen som ikke har direkte tilknytning enten som eier eller ansatt.

R

Roysen

Gjest
Det er da i det minste hevet over enhver tvil at skribentene også produserer og selger bransjerelaterte produkter - om magasinene ikke kan kalles utstyr. De er dermed i form av sitt anonyme medlemskap i stand til å påvirke salget av eget produkt gjennom anonyme innlegg her på HFS.

Videre ser jeg at dersom hi-fi skribenter ikke fanges av den oppgitte definisjonen av bransjeaktør så ansees magasinene ikke å være hi-fi produkter.

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
Høvdingen skrev:
Snickers-is skrev:
men kan du nevne EN person som er bransjemann uten å faktisk være lønnet av en forhandler, importør eller produsent?
Da må du nesten definere hva du mener med lønn. Kan rabattert utstyr ses på som en slags lønn?

Jeg kan nevne flere her på forumet som går innunder bransjedefinisjonen, men jeg har ikke merket/flagget noen som ikke har direkte tilknytning enten som eier eller ansatt.
Jeg snakker om den regnskapsmessige definisjonen på lønn. Utvider vi lønnsbegrepet til rabatter kan vi like gjerne merke alle som bransjefolk.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.765
Torget vurderinger
35
Det er egentlig det samme for meg om jeg flagges som en bransjeaktør eller ikke. Jeg har så lenge jeg har vært hifiskribent hatt det med i signaturen min uansett.

Når det gjelder om hifi-magasiner er hifi-produkter, så er jeg ikke helt sikker på om jeg enig i det. Ingen av de mange norske og utenlandske hifi-magasinene jeg abonnerer på låter særlig bra. ;D

Roy

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg mener definitivt at HiFi skribenter bør identifisere hvor de jobber.. De har inntekter fra de som annonserer i bladene de jobber for, og selvsagt bør info om "hvor de hører hjemme" være tilgjengelig for oss som leser det de skriver her..

All respekt til dere som har det i signaturen.. det er mer enn godt nok!

Ikke ALLE som bruker hifisentralen har full oversikt over hvor alle de som skriver her inne jobber...

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
De er dermed i form av sitt anonyme medlemskap i stand til å påvirke salget av eget produkt gjennom anonyme innlegg her på HFS.
Mvh
Roysen
Hvis skribentene klarer å selge noen ekstra nummer av bladene sine så er det helt greit for meg. Det er lang vei herfra og over til bransjeaktører som gjør alt de kan for å fremheve sine produkter som de beste i verden. Det er 3 norske hifi blader, og det er vel stort sett Fidelity som er mest aktuelt på HFS, mens det finnes hundrevis av ulike produkter.

Slik som enkelte her på HFS angriper skribenter, så har jeg all forståelse for at enkelte av dem ønsker å skjule seg i anonymitetens verden.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Her konstrueres det problemer.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.645
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er fint at skribenter i lydblader tilkjennegir at de er det.

Regel? Njaeeiii, er ikke nødvendig.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
Hifiskribentene er jo bare et ørlite fragment av den delen av bransjen som er i gråsonen, og neppe den delen av denne gruppen som genererer mest markedsføring.

Forøvrig er det vel ikke hva som selges som betyr noe, men hvorvidt folk har mulighet til å skille info og reklame, er det ikke Thomas?

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Snickers-is skrev:
Hifiskribentene er jo bare et ørlite fragment av den delen av bransjen som er i gråsonen, og neppe den delen av denne gruppen som genererer mest markedsføring.

Forøvrig er det vel ikke hva som selges som betyr noe, men hvorvidt folk har mulighet til å skille info og reklame, er det ikke Thomas?

Og hvilke KONKRETE eksempler har vi på markedsføring ifra skribenter her inne ??

R

Roysen

Gjest
Jeg respekterer din avgjørelse og forstår at det Høvdingen som bestemmer, men etter min mening burde både høvding, moderatorer og hi-fi skribenter merkes i sin avartar med hvilken rolle de har i bransjen. Om hi-fi skribentene ikke skal sidestille med andre markedsaktører synes jeg i hvert fall at de burde merkes på en eller annen måte slik som de gjør på Audiogon f.eks. med R for reviewer og M for manufacturer.

I tillegg vil jeg dvele litt ved det Høvdingen skrev lenger opp her om at han forstår at enkelte skribenter har et ønske om å fremstå anonymt med tanke på de angrep de blir utsatt for her på HFS. Til dette vil jeg gjerne si at selv om kanskje jeg er blant de som har vært mest kritisk til enkelte tidsskrifter her på HFS, så har det aldri vært meningen å angripe individene bak tidsskriftet. Jeg tviler over hode ikke på at dette er av de mest kompetente audiofile i landet og hyggelige, oppegående mennesker. Det jeg har kritisert (som jeg mener er noe annet enn å angripe) er det som blir skrevet i magasinet og altså ikke personene som har skrevet dette.

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
HCS skrev:
Snickers-is skrev:

Og hvilke KONKRETE eksempler har vi på markedsføring ifra skribenter her inne ??
Hvorfor er det av betydning egentlig? Merkingen er jo ikke noen gapestokk, det er bare en opplysning til meddebattanter. Om du vurderer en person merket som skribent som habil så leser du sikkert innleggene deretter, noen kan være uenige med deg.

Når det gjelder regelverket så er jo det klokkeklart. Selger man utstyr på regelmessig basis og potensielt tjener penger på en slik praksis så er man i utgangspunktet bransjemann. Har man i tillegg et foretak dette skjer under så er det vel ikke lengre noen tvil?

Slik det er i dag står ikke signalet merkingen sender ut i proporsjon til antallet mennesker som bedriver markedsføring som godtgjøres på en eller annen måte.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Slik det er i dag står ikke signalet merkingen sender ut i proporsjon til antallet mennesker som bedriver markedsføring som godtgjøres på en eller annen måte.
Det er bare å si ifra hvem du synes bør merkes. Ikke noe vanskeligere enn det.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Snickers-is skrev:
HCS skrev:
Snickers-is skrev:

Hvorfor er det av betydning egentlig? Merkingen er jo ikke noen gapestokk, det er bare en opplysning til meddebattanter. Om du vurderer en person merket som skribent som habil så leser du sikkert innleggene deretter, noen kan være uenige med deg.

Når det gjelder regelverket så er jo det klokkeklart. Selger man utstyr på regelmessig basis og potensielt tjener penger på en slik praksis så er man i utgangspunktet bransjemann. Har man i tillegg et foretak dette skjer under så er det vel ikke lengre noen tvil?

Så det du sier er at skribenter bedriver markedsføring her inne ?? Enkelt ja/nei spm.... Såvidt jeg kan se er det TRE skribenter som ikke er merker på noen spesiell måte. Hvis det å merke de betyr så mye ifht MARKEDSFØRING så gjerne for meg... Men at markedsføringen er så stor at det grenser til gråsone ser jeg virkelig ikke.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
Høvdingen skrev:
Snickers-is skrev:
Det er bare å si ifra hvem du synes bør merkes. Ikke noe vanskeligere enn det.
Det er vel ikke min jobb?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
HCS skrev:
Snickers-is skrev:
HCS skrev:
Snickers-is skrev:

Så det du sier er at skribenter bedriver markedsføring her inne ?? Enkelt ja/nei spm.... Såvidt jeg kan se er det TRE skribenter som ikke er merker på noen spesiell måte. Hvis det å merke de betyr så mye ifht MARKEDSFØRING så gjerne for meg... Men at markedsføringen er så stor at det grenser til gråsone ser jeg virkelig ikke.
Skal man ta stilling til et slikt spørsmål så må man stille det samme spørsmålet for alle bransjemenn.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Snickers-is skrev:
HCS skrev:
Snickers-is skrev:
HCS skrev:
Snickers-is skrev:

Skal man ta stilling til et slikt spørsmål så må man stille det samme spørsmålet for alle bransjemenn.
Ingen bransjemenn burde drive markedføring her inne ? Eller hva sier du ? Blir litt uten mål og mening dette. Det er ikke "din jobb", men å påpeke den det kan du... Storm i vannglass!

P

Parelius

Gjest
Høvdingen skrev:
Roysen skrev:
De er dermed i form av sitt anonyme medlemskap i stand til å påvirke salget av eget produkt gjennom anonyme innlegg her på HFS.
Mvh
Roysen
Hvis skribentene klarer å selge noen ekstra nummer av bladene sine så er det helt greit for meg. Det er lang vei herfra og over til bransjeaktører som gjør alt de kan for å fremheve sine produkter som de beste i verden. Det er 3 norske hifi blader, og det er vel stort sett Fidelity som er mest aktuelt på HFS, mens det finnes hundrevis av ulike produkter.

Slik som enkelte her på HFS angriper skribenter, så har jeg all forståelse for at enkelte av dem ønsker å skjule seg i anonymitetens verden.
Hæh? Angrepet kan en jo bli noen og enhver. Som om det var noe som krevde spesiell beskyttlese. Selvfølgelig er skribenter bransjeaktører. En skal bedrive ganske så konstruktiv tenking for å definere dem ut i fjøset. Og det er da slett ikke slik at alle kjenner alle i dette asylatet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
HCS skrev:
Snickers-is skrev:
HCS skrev:
Snickers-is skrev:
HCS skrev:
Snickers-is skrev:

Ingen bransjemenn burde drive markedføring her inne ? Eller hva sier du ? Blir litt uten mål og mening dette. Det er ikke "din jobb", men å påpeke den det kan du... Storm i vannglass!
Jeg er helt enig med deg i at ingen bør bruke forumet til marekdsføring, vel, det skjer jo hele tiden både gjennom annonser og alt som skrives, men altså, skjult slik at folk ikke kan vurdere hvem budskapet kommer fra osv. Dette bør gjelde alle på samme måte.

Når det gjelder selve reglene så er ikke de laget for å iverksettes når slik markedsføring finner sted, men de er laget for å gjør at dersom forsøk på slik markedsføring finner sted så skal brukerne kunne sile ut dette selv.

Dersom du er i mot merking av skribenter fordi du ikke tror slikt skjer så kan du jo like gjerne være i mot merking av bransjeaktører ellers også. Det er jo ikke gitt at er man bransjeaktør så driver man aktiv markedsføring i det skjulte.

Det kan også tenkes at synet på hvorvidt det bedrives aktivt salg fra skribenters side hadde endret seg noe dersom man hadde en slik merking.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Når det gjelder selve reglene så er ikke de laget for å iverksettes når slik markedsføring finner sted, men de er laget for å gjør at dersom forsøk på slik markedsføring finner sted så skal brukerne kunne sile ut dette selv.
Dette er jo ikke helt riktig. Reglene legger opp til ulike sanksjoner som sletting, utestengelse ved evnt. brudd, samtidig som reglene legger opp til at andre brukere skal se hvem som er bransjeaktører.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.943
Torget vurderinger
4
Her er jeg i grunn enig med Roysen, - skribenter bør tilkjennegi hvilke magasiner/nettsteder de skriver for. Det er jo ikke sjelden at tester og omtaler av produkter er gjenstand for debatt her på forumet og da bør man vite om om forfatteren eller skribent i samme magasin/nettsted er aktive i debatten.

Skulle liksom Anne Aasheim skrive anonyme leserbrev i VG med støtte til Dagbladets nyhetsdekning ?

Dette er ingen stor sak, mer en selvfølgelighet som man ikke burde trenge å debattere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er uenig i at skribenter skal være nødt til å flagge dette med mindre de føler for det. Det er mer interessant å forholde seg til hva folk faktisk skriver og mener og hvordan de argumenterer enn hvem de er og hvilke titler de kan smykke seg med. Så lenge det ikke er kommersielle hensyn som ligger bak er det likegyldig hvem som er navnet bak et nick.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.765
Torget vurderinger
35
Gjestemedlem skrev:
Jeg er uenig i at skribenter skal være nødt til å flagge dette med mindre de føler for det. Det er mer interessant å forholde seg til hva folk faktisk skriver og mener og hvordan de argumenterer enn hvem de er og hvilke titler de kan smykke seg med. Så lenge det ikke er kommersielle hensyn som ligger bak er det likegyldig hvem som er navnet bak et nick.
Etter min mening er det en viss forskjell på om man som skribent uttaler seg om hifi generelt eller om man kommenterer det produktet man er med på å lage. I førstnevnte tilfelle er ikke anonymitet noe stort prinsipielt problem, i det andre tilfelle, så mener jeg at de andre nettbrukerne holdes for narr om man ikke kan tilkjennegi hvilken tilknytning man har til det produktet man kommenterer, evt. et konkurrerende produkt.

La oss si at jeg som anonym på HFS skrøt veldig av bladet Hjemmekino og rakket tilsvarende ned på Lyd og Bilde og Fidelity. For de som ikke visste hvem jeg var, så ville det blitt lest som at en "vanlig" leser av bladet hadde en uhildet mening om de tre bladene. Hvis de andre forumdeltagerne hadde visst at jeg var skribent i Hjemmekino, så ville det nok blitt oppfattet noe annerledes.

Roy
- skribent i Hjemmekino (om noen skulle være i tvil)

G

Gjestemedlem

Gjest
Nå kan jeg ikke huske mange tråder som har handlet om hverken Lyd og Bilde eller Hjemmkino. Den sedvanlige fidelitytåden er jo en gjenganger men der er vel kun i slike enkelttråder der bladene som sådan blir diskutert. Skulle skribenter ville kommentere bladene eller noe de har skrevet i dem er det en fordel at dette opplyses.

Men kanske disse også ellers føler et behov for å kunne uttrykke seg litt friere enn om de føler de skriver under logoen til et hifiblad. Er dette flagget i signaturen kan jo lett uttalelser fra dem det gjelder tas for å være skrevt halvveis på vegne av bladet de skriver for og ikke bare deres personlige meninger og sysnpunkter, som kanskje ikke representerer det aktuelle bladets sysnpunkter.

Dette virker som en konstruert problemstilling i det store og hele.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
Jeg føler vel at det at hifiskribenter IKKE trenger å merkes er en konstruert problemstilling. I forhold til regelverket er det jo ingen tvil over hodet.

Ellers tenker jeg på:
"Jeg leste en test der de høyttalerne kom veldig godt ut. Jeg tenkte jeg skulle undersøke litt mer så jeg startet en tråd på HFS, og ett av de første svarene jeg fikk der var en som anbefalte akkurat de høyttalerne!"

Det vil være en vesentlig forskjell for en sluttbruker om det er samme skribent som svarer i tråden eller om det er en annen tilfeldig bruker på forumet.

Hvorfor vil du unngå at skribentene merkes Gjestemedlem?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
Gjestemedlem skrev:
Men kanske disse også ellers føler et behov for å kunne uttrykke seg litt friere enn om de føler de skriver under logoen til et hifiblad. Er dette flagget i signaturen kan jo lett uttalelser fra dem det gjelder tas for å være skrevt halvveis på vegne av bladet de skriver for og ikke bare deres personlige meninger og sysnpunkter, som kanskje ikke representerer det aktuelle bladets sysnpunkter.
På hvilken måte gjelder dette i større grad for skribenter enn for andre bransjefolk?

G

Gjestemedlem

Gjest
Snickers-is skrev:
På hvilken måte gjelder dette i større grad for skribenter enn for andre bransjefolk?
Det som defineres som bransjefolk her er mennesker som har en økonomisk interesse tilknyttet til spesielle merker, produkter eller butikker. At folk som bare skriver og mener noe om ymse hifi produkter uten å ha slik tilknytning også skriver på andre fora, i hifiblader, på blogger eller i avisinnlegg gjør dem ikke til bransjefolk i denne sammenhengen. I et journalistforum ville det nok vært en annen problemstilling. Således er det ikke noen forskjell her på en journalist, en baker eller en ekeltromontør. Alle som er her er her fordi vi har en interesse for hifi og musikk. Det er vel mer nærliggende utifra dagens kriterier å flagge alle som legger ut mer enn 3 objekter på bruktbørsen som branjsefolk enn en som bare skriver om hifi forskjellige steder.

Hvorfor vil du unngå at skribentene merkes Gjestemedlem?
Fra en bransjemanns synspukt kan jeg se hvordan en journalist kan ha økonomisk betydning for deres eget produkt, da den omtalen de gir kan ha stor innvirkning på salget. Men for å holde den nødvendige avstanden størst mulig ser jeg det som en stor fordel at ikke alle som omtaler produkter annonserer og flagger dette slik at de åpner seg for mye for påvirkning og press eller pr-stunt fra bransjefolk.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
Dersom en skribent har et produkt til test fra en leverandør, tror du virkelig denne leverandøren trenger å lete på forumet for å finne denne skribenten sånn at han kan påvirke ham liksom?

Regelverket er forresten sånn:

Høvdingen skrev:
I utgangspunktet er du en bransjeaktør hvis du selger hifi produkter, eller har nær tilknytning til en som gjør det. Med nær tilknytning menes familie eller bekjente som tydelig favoriserer en gitt forhandler/importør.
Dersom du er uenig i at regelverket er som det skal så si i fra, men pr i dag så faller skribentene klart under denne kategorien. Det vi diskuterer er om det fritaket de har i dag kan forsvares.

På AVforum har de innført en regel om at det kun er produsenter og importører som ikke har hovedfokus på sluttbrukersalg som kan merkes. Det har ført til at det er et hundretalls medlemmer som jobber i de to største kjedene og som driver aktiv markedsføring uten at brukere flest vet hva som egentlig skjer.

Jeg ser ingen ulempe i at man merker så mange som mulig snarere enn at man skal fremheve en selektiv gruppe. Merkingen skal i første rekke gjøre det mulig for andre medlemmer å vurdere det som skrivves og skille "råd" fra råd.

Har du flere argumenter for å unngå at skribenter merkes Deph?

G

Gjestemedlem

Gjest
Snickers-is skrev:
Høvdingen skrev:
Dersom du er uenig i at regelverket er som det skal så si i fra, men pr i dag så faller skribentene klart under denne kategorien. Det vi diskuterer er om det fritaket de har i dag kan forsvares.
Siden det er 2 definisjoner her på hva som menes med nær tilknytning, og jeg antar at du ikke sikter til "nær familie" så undrer det meg litt hvorfor du mener at skribenter "tydelig favoriserer en gitt forhandler eller importør". Kanskje du vil utdype dette siden du mener det er så åpenlyst at de faller inn under denne kategorien, for det er nemlig ikke like åpenlyst for meg.

Har du flere argumenter for å unngå at skribenter merkes Deph?
HFS er et forum som ikke krever at man offentliggjør sitt navn, men hvor man kan skrive under et pseudonym. Jeg ser ingen grunn til å forskjellsbehandle folk bare fordi de skriver andre steder enn her.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
1
Dette blir delvis repetisjon av moment som andre allerede har nevt, men det får stå til.

I mine øyne finnes det ingen gode argument for at skribenter skal være forpliktet til å heise flagg, hvis vi ser bort fra diskusjoner som handler om konkurrerende medier. Akkurat den nisjen løses enkelt ved at skribenten enten lar være å delta i akkurat de diskusjonene, eller heiser flagget akutt i det aktuelle innlegget.
Bortsett fra den type debatter ser jeg overhodet ingen argument for tvungen flagging. Selvfølgelig er ingen skreibenter objektive, men det er det heller ikke noen andre hifi-entusiaster her inne som er.

Derimot ser jeg flere argumenter som taler mot at skribenter skal være nødt til å heise flagg:
- En skribent uttaler vanligvis som privatperson. Det bør vanligvis ikke oppfattes som et innlegg fra det aktuelle mediet vedkommende skriver for. Spersielt i off-topic debatter kan det virke uheldig.
- Innlegge bør ikke tillegges en spesiell vekt fordi det kommer fra en skribent. Det er innleggets innhold som bør vurderes.
- En flagging av mediet fungerer som en konstant markedsførring av det aktuelle mediet.

Selv har jeg for et år eller to siden valgt å flagge min tilhørighet etter en tilsvarende debatt her på sentralen, der det uforståelig var et ganske massivt ønske at skribenter flagger. Men jeg liker det ikke... ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.884
Sted
Østfold
Gjestemedlem skrev:
HFS er et forum som ikke krever at man offentliggjør sitt navn, men hvor man kan skrive under et pseudonym. Jeg ser ingen grunn til å forskjellsbehandle folk bare fordi de skriver andre steder enn her.
Vel, de mest entusiastiske er ofte bransjefolk, og de er faktisk fratatt muligheten til å være anonyme. Hvorfor er ikke det forskjellsbehandling i like stor grad?

Topp Bunn