Hvorfor misliker du mennesker?

• Trådstarter Atle Kristiansen
  • Startdato

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.873
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei....

For meg er det de små tingene i hverdage....

Hun dama foran meg i kassakøen som åpenbart ikke var klar over varene skulle betales, så derfor begynner hun først å lete etter lommeboken etter at kassadamen har sagt hvor mye hun skal ha.

Han studenten som står foran deg i skranken hos flyselskapet fordi han skal ha tilbakebetalt de 27 kronene han har betalt for en ekstra baggasje, fordi han nå har greid å stappe ryggsekken ned i kofferten og kun reiser med en baggasje, pluss håndbaggasje som riktignok både er for stor og for tung, men som han fikk lov til åta meg seg på forrige fly.

De menneskene som finner det for godt å stoppe i toppen av rulletrappen for å diskutere hvilke av klesbutikkene som hadde tilbud på strømpebukser.

De folkene som alltid kommer for sent til et møte, forelesning eller hva det nå skulle være.

Og tro meg...på en dårlig dag , kan jeg finne mange mange flere eksempler....

Mvh
OMF

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Det finnes ikke gode og onde mennesker! Bare dårlige sitvasjoner.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eg likar folk, eg, stort sett......
Du er naiv, skulemester. Men så er du venstremann og. Eg seier ikkje meir. Jau forresten:

Sponheim.
Blandar du meg ikkje saman med Ole Viig no?
Eit interessant spørsmål i grunnen. Men eg ønskjer ikkje å ta stilling til dette no. Kanskje seinare. ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Etter den sponheimifiseringa tykkjer eg ikkje du har krav på veldig lang tenkjepause......hugs at etter unionsoppløysinga melde mange vestlendingar, fråhaldsfolk og nynorskbrukarar seg ut av Venstre....
Så no står ditt gode namn, ditt rykte og ditt vidd på spel, unge mann!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jau, dette tyngjer. Eg kjenner det no.
Eg trudde i all mi vankunne at "sponifisert" var ei hedersnemning.

Men no skal eg over til naboen og ete og drikke. Der er det lav målfaktor, men kan hende dreg me ein sponheim or hatten.;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvorfor man misliker mennesker..

Jeg kan ikke komme på særlig mange mennesker jeg kjenner som jeg direkte misliker, man liker jo mennesker i varierende grad, men hat, som var det opprinnelige før det ble endret, kan jeg ikke huske å ha følt mot noen faktisk.

Generelt misliker jeg mennesker som undertrykker andre, og som synes at andre mennesker skal leve etter regler man ikke selv lever etter. Jeg misliker mennesker som innskrenker andres frihet, men ikke sin egen. Jeg har liten sans for folk som er selvhøytidelige og uten selvironi, folk uten humor er heller ikke noe for meg, uten at jeg direkte misliker dem, det er jo grader av hva man føler, og jeg kjenner vel få jeg ikke faktisk ser noen positive sider hos.

Om noen hadde drept noen jeg kjenner antar jeg at jeg ville følt hat, om noen hadde vært direkte ond mot meg likeså.

Man misliker kanskje i større grad mennesker man ikke direkte kjenner, som politikere man ser på TV. De virker jo ofte helt bortreist, men om man faktisk lærer mennesker skikkelig å kjenne har de som oftest andre sider som trekker opp og. Så kan man jo irritere seg over trege folk foran seg i køer og folk som roter i trafikken, på den annen side kan man jo føle den samme irritasjon overfor et dørhåndtak når man plutselig blir angrepet og holdt igjen av et slikt… det er vel helst den irriterende situasjonen man misliker, ikke et konkret menneske.

Har ofte opplevd at mennesker man får et dårlig førsteinntrykk av, viser seg å være kjempekjekke når man bli bedre kjent, og at folk man i utgangspunktet liker, viser seg å ikke være så kjekke som man først trodde.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Har tenkt lenge på dette nå, og svaret må vel bli offentlig ansatte som sier "NEI !!" bare fordi de har muligheten til å gjøre det !

Men egentlig foretrekker jeg at slike ikke forstyrrer meg mens jeg ignorerer dem !

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Folk innebærer svært ofte ubehageligheter, brysomheter og kjedeligheter. Her har jo allerede idiotoppførsel som å stoppe i flaskehalser etc blitt nevnt. Men en ting jeg virkelig finner rart er følgende: Man sitter i matpausen på jobben og leser avis. Så kommer det en kollega, som setter seg ned for å prate. Resultatet (for min del) er som regel at vedkommende fjott blir sittende å snakke til meg, mens jeg konsentrerer meg videre om avisen. Enkelte er tilogmed så fjerne at de ikke registrerer at du følger med engang.

Men hvorfor er det liksom "ikke lov" å ville sitte i fred? Hvorfor er stillhet tilsynelatende tabu? Hvorfor skal man prate, når man strengt tatt ikke har noe smart å prate sammen om?

Jeg føler meg 100 prosent komfortabel med denne holdningen, men jeg erkjenner også at folk nok ikke anser meg som verdens mest sympatiske person. Samma det, jeg er fair.

S

slowmotion

Gjest
-HP- skrev:
Men hvorfor er det liksom "ikke lov" å ville sitte i fred? Hvorfor er stillhet tilsynelatende tabu? Hvorfor skal man prate, når man strengt tatt ikke har noe smart å prate sammen om?
Slik er vi mennesker. Vi prater selv om vi ikke har noe å prate om.
I slike tilfeller som du nevner kan det være lettere for deg og
rett og slett brette sammen avisen og gi din arbeidskollega litt av din tid.
Det koster ingenting.....

;)

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hei.

Jeg har vanskelig for å like, og de provoserer og irriterer meg:

1. Kyniske mennesker - her definert som "et menneske som vet prisen på alt, men ikke verdien av noe".

2. Mennesker som er selvgode og dermed ofte også fordømmende: Ergo: jeg liker ydmyke mennesker, men å være ydmyk er krevende og krever daglig bevissthet og trening på det.

3. Dobbeltmoralske mennesker.

4. Mennesker som har lett for å se flisen i sin broders øye, men ikke får øye på bjelken i sitt eget.

5. Mennesker som fokuserer negativt.

6. Mennesker som fokuserer det negative/svakheter i andre mennesker. Dette skjer blant annet ofte i skolen. De mangelfulle sidene ved eleven blir altså fokusert fremfor de positive og elevens iboende muligheter.

7. Mennesker som er falske. Som kan prate nedsettende om deg og i neste øyeblikk se deg i øya. Mennesker som baktaler.

8. Mennesker som utnytter andre mennesker, spesielt seksuelt.

9. Mennesker som trakasserer andre mennesker.

10. Mennesker som hevder seg selv på andres bekostning, ofte pga. av usikkerhet og egen utilstrekkelighet.

11. Mennesker som ikke unner andre godt. Også kalt misunnelse.

12. Mennesker som på veien, i bil, ligger klint opp i rompa på bilen min.

Jan Terje

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
jan-terje skrev:
Det løser du ved å slippe dem forbi. ;)

Jeg misliker forøvrig bilister som driter i å slippe forbi innhentende trafikk, men heller bruker enegi på å hindre forbikjøring, gjerne ved å øke farten på rette strekninger, for så å slakke farten når det blir mer uoversiktlig. Mottoet synes å være: "Det er MIN vei".

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
oddgeir skrev:
jan-terje skrev:
Det løser du ved å slippe dem forbi. ;)

Jeg misliker forøvrig bilister som driter i å slippe forbi innhentende trafikk, men heller bruker enegi på å hindre forbikjøring, gjerne ved å øke farten på rette strekninger, for så å slakke farten når det blir mer uoversiktlig. Mottoet synes å være: "Det er MIN vei".

Enig. Det er også ille, eller bilister som gir på med den spreke bilen sin når det endelig kommer et forbikjørings-felt.

JT

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
[/quote]

Slik er vi mennesker. Vi prater selv om vi ikke har noe å prate om.
I slike tilfeller som du nevner kan det være lettere for deg og
rett og slett brette sammen avisen og gi din arbeidskollega litt av din tid.
Det koster ingenting.....

;)
[/quote]

Neida, det koster forsåvidt ikke stort - avisen kan man alltids lese senere. Men likevel er det helt uaktuelt for meg å brette sammen avisen og sitte å høre på prat om ting jeg ikke er interessert i. Det er spesielt én kollega av meg som er ille på dette -. han skal ha oppmerksomheten min for enhver pris, og kjeften hans går i ett. Jeg har seriøst knapt vært borti moe menneske som klarer å trykke ut så mange ord på så kort tid - uten at han egentlig får sagt en dritt (iallfall som interesserer meg). Og om vi så sitter 4 stykker rundt bordet, og jeg sitter og leser avis, så MÅ han prøve å appellere til min oppmerksomhet uansett - han gir seg ikke på tørre møkka. Og dette er en godt voksen mann. Jeg har overhodet ingen forståelse for sånn oppførsel - i mine øyne er det kun patetisk, hjelpeløst og dumt. Og det gidder jeg ikke ofre tid på - når avisen er mer interessant:)

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Narsisister er slitsomme.

Topp Bunn