"Lånt" fra Anders Nordstads blogg.....
"Om priser..
Siden prisene på verdens største og viktigste jordbruksråvarer nådde toppen i forbindelse med starten på krigen i Ukraina i februar 2022, har prisene på korn (hvete og mais) gått ned med over 50% og prisene på de viktigste oljefrøene (soya og raps) er også nesten halvert. Se figur 1)
- kilde: Trading Economics
Hvete og mais utgjør til sammen over 80% av det kornet som handles på verdensmarkedet. Soya og raps utgjør 95% av verdenshandelen med oljefrø.
- kilde: United States Department of Agriculture
Prisene på de råvarene som inngår direkte eller indirekte i så og si alle matvarer har gått ned med omtrent 50%, altså.
Energiprisene (olje, kull, gass) har også gått kraftig ned - mellom 40-60%
- kilde: World Bank Commodity Price Data)
I samme periode har prisene på mat i Europa økt med 27% og i Norge med 32%. Se figur 2)
- kilder: Eurostat og SSB
Prisene på de største og viktigste råvarene har gått NED med omtrent 50% og matprisene har ØKT med omtrent 30%!
Så må noen gjerne fortsette med å prøve å forklare prisene på mat med endringer i råvarepriser og energipriser, men jeg er redd de ikke vil bli så mye klokere.
Prisdannelsen starter nemlig ikke ute på et jorde. Den starter i butikken.
Der handler det meste om å hente ut mest mulig av kjøpekraften vår og jo mindre konkurranse det er om kjøpekraften vår desto høyere blir prisene.
Men for all del - jeg skal ikke stoppe noen fra å tro på at man finner prisen gjennom å legge sammen kostnadene i verdikjeden, men jeg er redd de kaster bort ganske mye tid og energi.
Jeg sier ikke at råvareprisene ikke har noen betydning for prisene på mat.
Jeg sier bare at råvareprisenes betydning for hva maten faktisk koster er betydelig overdrevet!