Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.720
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    1: KPI er juks og bedrageri fordi vektingen endres hvert år, i sekkepostene som omhandler teknologi så kan på sikt være behov for å endre vekting eller ta ting inn og ut av indeksen. Men innenfor feks mat så er det ikke så relevant. Allikevel endrer de
    Indeksen blir til slutt verdiløs for å lage et bilde av prisutviklingen over tid. Det eneste den kan brukes til er å måle prisutvikling i innværende år da ikke vekting endres i løpet av året.

    3: Indeksen smører sammen alt mulig rart som finnes på markedet og skal prøve å presentere et tall som skal være fasiten på hvor rike eller fattige vi har blitt realøkonomisk. Men hvis feks mat blir dyrt, så vil folk ha mindre penger å bruke på ting som indeksen også fanger opp, disse varene settes da gjerne ned i pris for å få solgt og vil da dra indeksen ned da indeksen følger realisert pris ikke veiledende priser etc.
    Blander man dette inn med endring av vekting så ser jeg ikke helt hva indeksen kan brukes til annet enn å si at pengene generelt bare blir mindre og mindre verdt og det trenger man ikke noe indeksen for å vite.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Formålet med KPI er jo nettopp å holde et øye med hvordan kjøpekraften utvikler seg over tid gjennom å sammenligne likt med likt, vektet etter hva folk faktisk bruker pengene sine på. Det er grunnlaget for lønnsforhandlinger og økonomisk politikk, både finans- og pengepolitikk. Du kan like eller mislike hvordan den er satt sammen, men den gjør eksakt det den er lagd for å gjøre.

    Jeg tror nok det er relevant å holde øye med dette innenfor mat også. Jeg vil tro at salget av f eks Joika-kaker vs Grandiosa ikke har vært helt konstant i alle år. Grandiosa ble lansert i 1980, Joika-kakene på boks ble lansert i 1960 og forsvant for et par år siden. Hvordan fange opp det om du mener at indeksen for alltid skal inneholde prisen på Joika-kaker i 800 g hermetikkboks, akkurat samme vekting som i 1960 og 1970? Skal nylanseringer siden starten av tidsserien være utelukket for bestandig?

    SSB's tidsserie for konsumprisindeksen starter i 1924, forresten, så da er vel Joika-kakene også utelukket, om jeg forstår deg rett. McDonalds kom først til Norge i 1983, og da er kanskje ikke Big Mac-indeksen brukelig heller?

    Konsumprisindeksen forsøker ikke å si noe om hvorvidt vi har blitt rikere eller fattigere. I beste fall gir den halvparten av svaret, en indikasjon på hvor mye varer man kan kjøpe for en gitt sum penger. Den andre halvparten er lønnsutviklingen. Tilsammen blir det da mulig å si noe om reallønnsutviklingen, dvs om man får mer eller mindre varer for de pengene man tjener.

    La oss si at folks reallønn blir dårligere, slik at forbruket skyves mot rimeligere varekategorier. Da vil prisendringen på disse vektes tyngre i kommende år. Om det er slik som du mener, at dyrere varer deretter settes ned i pris for å holde salget oppe, så vil jo det fanges opp i statistikken ved at disse får mindre vekt i kommende år. Husk at det er to års intervall mellom beregningen av indeksen og eventuelle justeringer i vektingen fra nasjonalregnskapet. Vektingen for 2024 vil gjenspeile forbruksmønsteret frem til 2022. Prisendringer i 2023 og 2024 påvirker ikke vektingen for de årene, men kanskje for 2025 og 2026 hvis forbruksmønsteret har endret seg.

    Jeg ser ikke helt problemet du klager over, langt mindre at det skulle være skapt for å lure folk. Hvordan tenker du å dokumentere den delen av påstanden din?
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    "Spiseskje i sølv"??? Er det noen i dag som benytter sølvservise i det daglige??

    I min barndom spiste vi med sølv, men etter at oppvaskmaskina kom inn i huset ble det fort slutt på det. Da (slutten på 60 tallet) ble det rustfritt stål til hverdags og sølv kun til selskapelighet og høytidsdager. Ikke bare skal sølvbestikke vaskes manuellt, det må jo pusses med jevne mellomrom også.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tja. Formålet med KPI er jo nettopp å holde et øye med hvordan kjøpekraften utvikler seg over tid gjennom å sammenligne likt med likt, vektet etter hva folk faktisk bruker pengene sine på. Det er grunnlaget for lønnsforhandlinger og økonomisk politikk, både finans- og pengepolitikk. Du kan like eller mislike hvordan den er satt sammen, men den gjør eksakt det den er lagd for å gjøre.
    Norge har ikke det som i USA heter PCE deflator - et nøkkeltall som publiseres hver måned over there. KPI måler den faktiske prisendringen på varer/tjenester/etc mens PCE deflator måler endringer i hvor mye penger folk faktisk bruker på ting og tang. Da fanger man i større grad opp om folk for eksempel, ved generelle prisøkninger, substituerer til andre og rimelige varer enn hva de kjøpte før.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    "Spiseskje i sølv"??? Er det noen i dag som benytter sølvservise i det daglige??

    I min barndom spiste vi med sølv, men etter at oppvaskmaskina kom inn i huset ble det fort slutt på det. Da (slutten på 60 tallet) ble det rustfritt stål til hverdags og sølv kun til selskapelighet og høytidsdager. Ikke bare skal sølvbestikke vaskes manuellt, det må jo pusses med jevne mellomrom også.
    Ingen problem med å vaske sølv i oppvaskmaskin. Man må bare passe på at det ikke er i direkte kontakt med annet metall.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Noen (kjedene) tar seg godt betalt for grønnsakene ! Jeg har gjort samme erfaring som artikkelen beskriver. Kjøper alltid grønnsakene (og krydder) i en s.k. "innvandrerbutikk" når jeg er i min barndomsby. Mye billigere og ikke minst (!!!) alltid topp kvalitet, de får grønnsaker to ganger i uka.

    "– Kiwi, Rema og Extra er giganter med ekstreme stordriftsfordeler. Det er det mildt sagt oppsiktsvekkende at de er så mye dyrere enn en enkeltstående fruktbutikk, sier Kasland."

    1707557426732.png

    Frukt og grønt, Matpriser | Stor pristest: – Du får ikke en agurk for en tier hos Kiwi (nettavisen.no)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Noen (kjedene) tar seg godt betalt for grønnsakene ! Jeg har gjort samme erfaring som artikkelen beskriver. Kjøper alltid grønnsakene (og krydder) i en s.k. "innvandrerbutikk" når jeg er i min barndomsby. Mye billigere og ikke minst (!!!) alltid topp kvalitet, de får grønnsaker to ganger i uka.
    Fyyyy da, gjør du virkelig det?
    Du vet hva som skjedde når folk slutta å handle shampo, dusjsåpe og tannkrem på Rema og Kiwi? Produkter dem hadde 3x kalkyle på. Da dagligvarebutikkene mistet melkekua på inntjening når kundene gikk på Normal og Europris, svarte dem med å hente igjen de tapte kronene på kjøttdeig, fisk og andre matvarer.
    Og nå skal du ta fra dem enda ei inntjeningsku, som er frukt og grønt?? 😀
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.135
    Antall liker
    9.452
    Fyyyy da, gjør du virkelig det?
    Du vet hva som skjedde når folk slutta å handle shampo, dusjsåpe og tannkrem på Rema og Kiwi? Produkter dem hadde 3x kalkyle på. Da dagligvarebutikkene mistet melkekua på inntjening når kundene gikk på Normal og Europris, svarte dem med å hente igjen de tapte kronene på kjøttdeig, fisk og andre matvarer.
    Og nå skal du ta fra dem enda ei inntjeningsku, som er frukt og grønt?? 😀
    Enig. Kjedene, og eierene, har jo så små marginer at de er avhengige av hvert øre i omsetning for å kunne overleve.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Enig. Kjedene, og eierene, har jo så små marginer at de er avhengige av hvert øre i omsetning for å kunne overleve.
    Riktig nok for mange år siden, men Rema-Reitan sa en gang at disse innvandrerbutikkene var de eneste han visste om som klarte å drive betydelig rimeligere enn hva de selv gjorde. For det første har de ofte lite til ingen ferskvarer utenom grønnsaker så de slipper mye kostnader til kjøling og svinn på varer med kort holdbarhet. I tillegg kunne de ofte snappe opp mindre partier av grønnsaker til svært lave priser i engrosmarkedet siden de kun handlet inn til en enkelt butikk. Jeg tipper også at siden dette ofte er familiebedrifter hvor (stor)familien er ansatte så er også lønnskostnadene lavere enn hva det er på steder hvor ansatte ser det som en jobb og ikke noe mer enn det. Det har også blitt meg fortalt at de driver en del parallellimport av varer fra utlandet - det ser man gjerne på at - om den i det hele er der - varedeklarasjonen på norsk er en lapp som er limt på emballasjen.

    Jeg hadde i flere år en butikk like ved der jeg bor drevet av en trivelig tyrker. Da det ble en del bygging i området og generell oppsnobbing på hva som finnes av næring i det lokale sentrumet sa han at husleien hans ville dobles så da var det game over for han - endringen i husleie tilsvarte ca hele overskuddet hans og han kunne rimelig nok ikke ta ut det på pris på produktene. Den nest nærmeste kastet også inn håndkleet for noen måneder siden uten at jeg vet grunnen til det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det litt interessante er at jeg straks kommer til å rusle opp til Holdbart for å handle fisk til middagen, fordi jeg opplever at varene med utgått best før-dato der likevel har bedre kvalitet enn det jeg kan finne i de lokale REMA og Coop.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.135
    Antall liker
    9.452
    Heldigvis har vi et lokalt fiskeutsalg i samme bygg som det lokale fiskemottaket i området her. Prisene er også hyggelige i forhold til kvaliteten.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Nå har man jo i lang tid hørt at kjedene har en sykt lav margin. Det som gjør at de ikke ryker over ende er at de har
    et enormt volum. Litt som han som på 50 års klassejubileet sa at han jobbet med å selge blyanter. Kjøpte dem for 1 kr
    og solgte dem for 2 kr. Og den ene prosenten levde han godt på.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Nå har man jo i lang tid hørt at kjedene har en sykt lav margin. Det som gjør at de ikke ryker over ende er at de har
    et enormt volum. Litt som han som på 50 års klassejubileet sa at han jobbet med å selge blyanter. Kjøpte dem for 1 kr
    og solgte dem for 2 kr. Og den ene prosenten levde han godt på.
    Men det er bedre å ha en liten % på noe stort, enn en stor % på noe lite.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    9.802
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg er også i en bransje med små marginer og høye volumer, det er vel ikke unikt for dagligvarebransjen.

    Når man ser hva gutta boys i Coop Midt-Norge godtgjøres med for eksempel så er det ikke mye som tyder på at denne bransjen sliter så fælt med marginene.

    Dette er vel snakk om regionssjefer, selv om de selvsagt må ha litt mer snasne titler.

    «Litt ditt» liksom. Og mye mitt.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg er også i en bransje med små marginer og høye volumer, det er vel ikke unikt for dagligvarebransjen.

    Når man ser hva gutta boys i Coop Midt-Norge godtgjøres med for eksempel så er det ikke mye som tyder på at denne bransjen sliter så fælt med marginene.

    Dette er vel snakk om regionssjefer, selv om de selvsagt må ha litt mer snasne titler.

    «Litt ditt» liksom. Og mye mitt.

    Coop gikk med underskudd i 2022.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    9.802
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så skyldes det utelukkende små marginer, eller kan underskuddet også tilskrives svært generøse godtgjørelser? Iflg. denne Nationen, som riktignok sikkert ikke er helt objektive, må man ikke engang opp i toppledelsen i Coop for å forbigå statsministerens lønn. Og ja, jeg vet at statsministerens lønn ikke er spesielt høy, men så er vel heller ikke ansvarsområdet til en regionssjef i Coop i nærheten av statsministerens.

     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Viktig å være vise forståelse her gutter! Tenk på hvor vanskelig det er å selge dyr mat billig til kravstore nordmenn!! Det et omtrent som å få vann til å renne oppoverbakke.

    Siden ingen abonnerer på Nationen (nesten verre en Klassekampen) så får dere hele lederen fra 10.08.21:

    Litt ditt, men mest sjefene sitt
    Coop markedsfører seg som "litt ditt". Det tjener Coop-sjefer svimlende summer på

    Husker du Debatten
    på NRK fortalte bondeopprørerne fortalte om beinhardt arbeid, høy gjeld og lav lønn. Og en annen Debatten i samme tv-kanal, der representanter for dagligvarekjedene forsvarte sine lave priser og skyhøye lønninger.

    Ifølge Finansavisen har to Coop-sjefer, Geir Inge Stokke og Torbjørn Skei, tjent svimlende 125 millioner kroner på seks år.

    Seks menn og én kvinne tok ifjor ut godtgjørelser på 60 millioner kroner i lønn og pensjon fra Coop, skriver Finansavisen. De sju er toppsjefen i Coop Norge-sjef Geir Inge Stokke, sjefen i Coop Midt-Norge Torbjørn Skei, Coop Østs Tore Tjomsland, Coop Sørvests Tore Klovning, Coop Nords Yngve Haldorsen, Anne Berg Behring i Coop Vestfold Telemark og Coop Finnmarks Jan Ivar Alsén.

    Selv mellomlederne i Coop, regiondirektørene, tjener mer enn statsminister Erna Solberg (H). Sjefen for hele Norge hadde i 2020 en godtgjørelse på 1,73 millioner kroner.

    Det er sikkert mye jobb å være dagligvaresjef. Men er denne jobben virkelig så vanskelig og krevende at en dagligvaresjef fortjener fire ganger høyere lønn enn landets statsminister?

    Regjeringen har offensive planer for Matnasjonen Norge. Her skal det skapes eksportsuksesser og restaurant- og reiselivsopplevelser av verdensklasse. Men strategien er dau som en sild uten livskraftige og dyktige produsenter i førsteleddet.

    Vi har en klar forventning til en ny regjering: At den utformer og gjennomfører en ny politikk for hele verdikjeden for mat.

    Penger må flyttes tilbake til start. Det må igjen bli satt pris på at noen faktisk produserer maten vår. Bønder og fiskere må få bedre betalt for arbeidsinnsatsen og varene sine.

    Importvernet må styrkes og dagligvaremakta må tøyles.

    Norge kan ikke vinne kappløpet til bunnen når det gjelder pris. Men norske matprodusenter forvalter andre verdier, som må verdsettes høyere. Samspillet mellom landbruk og bosetting, landbruk og næringsutvikling og landbruk og landskapsvern må vektlegges mer. Dessuten er norsk mat ren og trygg.

    Finlands største avis, Helsingin Sanomat, skrev i forrige uke om "modellandet Norge", og henviste til vår rekordlave bruk av antibiotika i landbruket. Her i Nationen skriver vi om dette titt og ofte. Dyrehelse er folkehelse, og det er forunderlig at politikere og forbrukere ikke tillegger dette konkurransefortrinnet større verdi.

    En ny matpolitikk må understøtte produksjonen av kortreist og bærekraftig mat, basert på norske ressurser. De to som inntar henholdsvis Landbruks- og matdepartementet og Næringsdepartementet til høsten må sette igang før de får tatt av seg frakken, for å låne ord fra tidligere Høyre-statsråd Per-Kristian Foss.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Viktig å være vise forståelse her gutter! Tenk på hvor vanskelig det er å selge dyr mat billig til kravstore nordmenn!! Det et omtrent som å få vann til å renne oppoverbakke.

    Siden ingen abonnerer på Nationen (nesten verre en Klassekampen) så får dere hele lederen fra 10.08.21:

    Litt ditt, men mest sjefene sitt
    Coop markedsfører seg som "litt ditt". Det tjener Coop-sjefer svimlende summer på

    Husker du Debatten
    på NRK fortalte bondeopprørerne fortalte om beinhardt arbeid, høy gjeld og lav lønn. Og en annen Debatten i samme tv-kanal, der representanter for dagligvarekjedene forsvarte sine lave priser og skyhøye lønninger.

    Ifølge Finansavisen har to Coop-sjefer, Geir Inge Stokke og Torbjørn Skei, tjent svimlende 125 millioner kroner på seks år.

    Seks menn og én kvinne tok ifjor ut godtgjørelser på 60 millioner kroner i lønn og pensjon fra Coop, skriver Finansavisen. De sju er toppsjefen i Coop Norge-sjef Geir Inge Stokke, sjefen i Coop Midt-Norge Torbjørn Skei, Coop Østs Tore Tjomsland, Coop Sørvests Tore Klovning, Coop Nords Yngve Haldorsen, Anne Berg Behring i Coop Vestfold Telemark og Coop Finnmarks Jan Ivar Alsén.

    Selv mellomlederne i Coop, regiondirektørene, tjener mer enn statsminister Erna Solberg (H). Sjefen for hele Norge hadde i 2020 en godtgjørelse på 1,73 millioner kroner.

    Det er sikkert mye jobb å være dagligvaresjef. Men er denne jobben virkelig så vanskelig og krevende at en dagligvaresjef fortjener fire ganger høyere lønn enn landets statsminister?

    Regjeringen har offensive planer for Matnasjonen Norge. Her skal det skapes eksportsuksesser og restaurant- og reiselivsopplevelser av verdensklasse. Men strategien er dau som en sild uten livskraftige og dyktige produsenter i førsteleddet.

    Vi har en klar forventning til en ny regjering: At den utformer og gjennomfører en ny politikk for hele verdikjeden for mat.

    Penger må flyttes tilbake til start. Det må igjen bli satt pris på at noen faktisk produserer maten vår. Bønder og fiskere må få bedre betalt for arbeidsinnsatsen og varene sine.

    Importvernet må styrkes og dagligvaremakta må tøyles.

    Norge kan ikke vinne kappløpet til bunnen når det gjelder pris. Men norske matprodusenter forvalter andre verdier, som må verdsettes høyere. Samspillet mellom landbruk og bosetting, landbruk og næringsutvikling og landbruk og landskapsvern må vektlegges mer. Dessuten er norsk mat ren og trygg.

    Finlands største avis, Helsingin Sanomat, skrev i forrige uke om "modellandet Norge", og henviste til vår rekordlave bruk av antibiotika i landbruket. Her i Nationen skriver vi om dette titt og ofte. Dyrehelse er folkehelse, og det er forunderlig at politikere og forbrukere ikke tillegger dette konkurransefortrinnet større verdi.

    En ny matpolitikk må understøtte produksjonen av kortreist og bærekraftig mat, basert på norske ressurser. De to som inntar henholdsvis Landbruks- og matdepartementet og Næringsdepartementet til høsten må sette igang før de får tatt av seg frakken, for å låne ord fra tidligere Høyre-statsråd Per-Kristian Foss.
    Ser ut som bøndene er tilsvarende rause med lønningspåsan

    1000005382.jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt, vi trenger jo de beste folka for å få solgt dyr mat billig.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Ja pass deg for Vedum i solbriller og stor svart dieselbil. Kommer og tar deg..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker eierne burde ta en prat med administrasjonen i landbrukssamvirket.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det pågår en dialog om dårlige avregningspriser til bonde. De står vel omtrent stille år etter år og er ikke egnet til å dekke kostnadsøkningen produsentene opplever. Problemet er at landbrukssamvirkene ikke ser muligheter til å hente ut særlig mer i markedet. Man burde antakelig betale nokså mye mer for å få tak i de aller råeste toppsjefene i landet for å se om det hjelper. Det hjelper jo alle andre steder.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Tog an ikkje...
    Foresten er sammen med ei flyvertinne. Svar smart nu ;)
    Det var den gamle påstanden om at "størrelsen ikke har noen betydning!"

    Har vel referert historien tidligere men for nye lesere kan den vel gjentas:

    Det var en vinter SAS kom inn til Høybuktmoen for å lande og han passerte tårnet i god fart
    og reverserte ganske hysterisk på slutten før han stoppet bare et bare meter før brøytekanten
    i enden av rullebanen. Etter litt "litt småprat" med kapteinen, han mente at rullebanen var både
    kort og glatt sa jeg: "Ikke glem at 9 av 10 sosionomer sier at lengden ikke spiller noen rolle!"
    Det ble stille noen minutter før han kom tilbake og sa: "Vi har spurt damene våre bak og de
    sier at lengden HAR mye å si!"

    Derav kommer at 9 av 10 sosionomer mener at størrelsen ikke har noe å si, men 9 av 10 flyvertinner
    mener størrelsen har noe å si!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Så skyldes det utelukkende små marginer, eller kan underskuddet også tilskrives svært generøse godtgjørelser? Iflg. denne Nationen, som riktignok sikkert ikke er helt objektive, må man ikke engang opp i toppledelsen i Coop for å forbigå statsministerens lønn. Og ja, jeg vet at statsministerens lønn ikke er spesielt høy, men så er vel heller ikke ansvarsområdet til en regionssjef i Coop i nærheten av statsministerens.
    Neppe, det er uansett ikke veldig mange i slike sjapper som har veldig høy lønn. Coop pleier normalt å gå med overskudd forsåvidt, men gjorde det ikke i 2022. Driftsinntektene var postive med 142 millioner. De hadde en omsetning på nesten 54 milliarder kroner så marginen skulle da bli 0.26%.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Ringholm og inflasjonsnytt. Matpriser er en del av bilde og der bearbeidede sjømatprodukter steg mye på slutten av 2023 og bidrar til at Norge ligger sist i feltet. inflasjon.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Norge lå lavere i børjam og høyere nå, i sum siden inflasjon ble en greie har Norge totalt sett ligget noe under det meste av den vestlige verden.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Kommentator Hans Bårdsgård i Nationen kommenterer Trygve Hegnar, kommentator i Finansblekka:

    Motkultur, Kommentar | Giftgrønne drømmer på rosa papir (nationen.no)

    Giftgrønne drømmer på rosa papir

    Finansavisens rør om norsk landbruk kan være morsomt. Når DN drømmer om å legge ned norsk jordbruk, er moroa over.

    Nationen og norske bønder
    juger og tryller, skriver Finansavisens redaktør Trygve Hegnar. It takes one to know one, tenker jeg.

    – Nationen er bøndenes egen avis, roper Hegnar fra sin lederplass. Virkeligheten banker diskret på og minner om at Amedia har eid 67,1 prosent av Nationen siden 2021. Nationen dekker sirkulært næringsliv slik Hegnar dekker finansielt. Forskjellen er at vi ikke hevder at Finansavisen er finanskapitalistenes egen avis.

    Selvforsyningsgraden her i landet er omlag 40 prosent. Hegnar skriver at den er 50, og det er nær blink til å være Hegnar. Men selv dette tallet er bare juks, ifølge Finansavisen. For produserer vi ikke 21 millioner laksemåltider hver dag, i tillegg?

    Problemet er at nesten alt fôret til denne laksen kommer på skipskjøl fra utlandet. Det hadde vært fristende å anbefale Hegnar en tur til Svartehavet for å sjekke stabiliteten i leveransene av tonnvare i en region med krig, men av hensyn til sikkerheten bør han la være.

    Appelsiner, bananer og ris kan vi ikke dyrke i Norge. Mange av varene vi spiser i fredstid, må importeres. Selvforsyningen må beregnes ut fra hva vi kan produsere selv, som kjøtt, melk og korn, mener Hegnar. Da blir den stor - sikkert mer enn 90 prosent, skriver redaktøren.

    Igjen møter tankegangen et problem: Den forutsetter fred. Når minene legges i Skagerrak er det ikke bare laksefôret (og etter få uker, laksen) vi må klare oss uten. Da blir det ikke ris, appelsiner eller bananer å få kjøpt, verken på CC Vest eller Joker Bogen.

    Da trenger vi mye mer kjøtt, korn og melk for å bli mette. Dagens markedsbalanse på disse produktene, som altså bygger på at vi importerer en del fôr og spiser masse importmat i tillegg, blir avløst av matmangel og kjøttrasjonering.

    Det er noe av en norsk øvelse i klimaarbeidet at det skal gjøre vondt. Folk som misliker elbiler, vindkraftverk eller kapitalister gransker tall og eierskap, og sier ha! De gjør det for pengene! Som om effekten av klimatiltak er avhengig av at ingen tjener penger på det.

    Dagens Næringsliv melder på samme måte at «Det grønne skiftet krever klimakutt i landbruket. Det vil gjøre vondt.» Vil det?

    DN blinker ut en sektor som står for under 10 prosent av klimautslippene, og som har klimakuttet sine metanutslipp siden 2. verdenskrig. Bare siden 1990 er de samlede utslippene fra sektoren kuttet 7 prosent - i en næring som ØKER sin produksjon.

    Storparten av utslippene fra jordbruket er metan - og de kan kuttes betydelig gjennom tilsetting av metanhemmere i fôret.

    Dette gjør ikke vondt i bondens lommebok - det gjør godt. Når kua slipper å bruke store mengder energi på å omdanne fôr til metangass, trenger den ikke like mye fôr for å produsere samme mengde melk og kjøtt. Lønnsomme klimakutt virker.

    Det virker som om DN mener det BØR gjøre vondt. «Fortsetter politikerne å utsette det vonde bondeoppgjøret, vil vi ikke klare det grønne skiftet», lyder det i mandagens leder.

    DN noterer seg at det voldsomme engasjementet fra Europas matprodusenter har påvirket politikerne i EU til å droppe mål om klimakutt i landbruket. Det gjenstår å se om traktortogene kommer hit. Drakoniske tiltak i matsektoren vil uansett møte motstand hos forbrukerne.

    Miljødirektoratet beregner store potensielle klimakutt fra kjøttkutt. Hvordan? Jo, ingen nordmann skal spise mer enn kostrådene sier. I dag sier de 500 gram spiseklart kjøtt i uka.

    DN mener å ha funnet en motsetning i politikken til dagens regjering, som vil la folk forsyne seg i kjøttdisken uten avgifter, men legger avgifter og restriksjoner på alkohol og tobakk. Ja, det er gjerne forskjell på giftholdige rusmidler på den ene siden, og mat med så viktige næringsstoffer at vi anbefales å spise den på den andre.

    Når vi ikke målet om klimanøytralitet, «kan regningen vi sender til neste generasjon bli astronomisk, målt i penger, migrasjonsbølger og menneskelige lidelser», skriver lederskribenten.

    Gårdsbrukene er alt for små og bøndene alt for gamle. Land som Norge må slutte med å drive landbruk i områder som klimamessig egner seg svært dårlig, mener DN. Det betyr i praksis storparten av landet. Bare Oslo-regionen, Jæren og muligens Innherred kan ha et håp om å holde innmarka åpen og skogfri, uten subsidiene DN så gjerne vil til livs.

    Dagen etter at DN foreslår å kutte norsk matproduksjon og europeiske bønder, tar avisen til orde for å ruste opp norsk og europeisk forsvarsevne. Det kunne vært ufrivillig morsomt, dersom det var morsomt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Dagen etter at DN foreslår å kutte norsk matproduksjon og europeiske bønder, tar avisen til orde for å ruste opp norsk og europeisk forsvarsevne. Det kunne vært ufrivillig morsomt, dersom det var morsomt.
    Snakket med Christian Smedshaug(leder i Agri Analyse) torsdag, om nettopp disse problemstillingene, og om hvor fjernt fra virkeligheten sludderet til slike som Hegnar er.
    Vi skal arrangere en dagskonferanse om matberedskapen i lys av uroen i europeisk landbruk, som følge av inflasjon og klimaendringer. Det ligger mange overraskelser og venter for dem som innbiller seg at vi skal leve av laks når det begynner å knipe.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hva som må til for å snu dette. Det er en oppfatning blant en del bønder jeg omgås at når krisene etterhvert tårner seg opp, DA blir det bedre å være bonde. Bedre priser og bedre samfunnsstatus. Jeg er slett ikke sikker på at det kommer til å skje. Bonden får stort sett alltid hovedskylden for økte priser, selv når det beviselig ikke er slik. Virke og kjedene eier alltid historia om maten og prisene, godt hjulpet av sjarlataner som Hegnar og Stavrum.

    For meg er det komplett umulig å se for meg en endring til det bedre (bedre selvforsyning, mindre storskala, mindre import av fôrråvarer, mindre import av utenlandsk hel- og halvfabrikata, bedre bondeøkonomi, mer variasjon i norsk matproduksjon etc etc) uten å ta et oppgjør med kjedemakta. Det er absurd å diskutere sånn som nå, der politikere, forbrukere, bønder og samfunnsvitere setter opp både det ene og andre som mål og gode ønsker. Bare for å oppleve at ingenting forandres i møte med kjedemakta. Annet enn press, press, press, billig, billig, billig. Mens det fortelles gladhistorier så det renner av dem.

    Kjedene har full kontroll på forbrukerne, snart eier de også alt helt ned til fjøsdøra.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Når (ikke hvis) den STORE matvarekrisen kommer vil det nok dessverre ikke bety noen bedring for bøndene. Det ( er jeg redd ) vil bli en
    gjenninføring av tiden under krigen der man blir pålagt dyrkingsplikt og tvangslevering av landbruksprodukter. Og når H's & deler av AP's
    unge framadstormende data"unger" får gjennomført tvangsavviklingen av fysiske penger og innføring av KUN elekroniske penger vil det
    heller ikke være mulig å handle på "svartebørs", hvilket var mulig under krigen! Rasjoneringskort og hele fandesnskapet vil komme på
    nytt. Nå vil nok spesiellt viktige personer innenfor regjering og statsapparatet få større rasjoner enn Jørgen Hattemaker.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Du har nok helt rett. Men det er ikke så lett å legge dyrkingsplikt på en bonde som ikke er der mer. Norske bønder brenner ikke bildekk og blokkerer E6 inn til Oslo. De bare slutter å investere, etterhvert også å produsere og så legger de ned. Stilt og rolig.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med Christian Smedshaug(leder i Agri Analyse) torsdag, om nettopp disse problemstillingene, og om hvor fjernt fra virkeligheten sludderet til slike som Hegnar er.
    Vi skal arrangere en dagskonferanse om matberedskapen i lys av uroen i europeisk landbruk, som følge av inflasjon og klimaendringer. Det ligger mange overraskelser og venter for dem som innbiller seg at vi skal leve av laks når det begynner å knipe.
    Ja - bokstavelig talt så skal vi leve av laksen. Den kan faktisk spises og ikke eksporteres under langvarige kriser.

    Og når det kommer til kriser - hva er det vi skal forberede oss på? Mindre kjøttproduksjon og mer plantebasert kost? Klarer vi opprettholde mat med kvalitet under kriser? Det prates om kriser men ingen prater om hva vi står ovenfor eller prøve avgrense eller beskrive elendigheten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Hvor kommer foret til laksen fra?
    Du må ikke spørre så vanskelig.

    La oss ta det en gang til.

    Norge er langstrakt, med en enorm kystlinje. Likevel rådde hungersnød i landet, både innland og langs kysten, under Napoleonskrigen. På den tiden hadde alle gårder naust og robåt, fiskesnøre og garn. Fiskerett var en selvfølge også for leilendinger, plassittere og husmenn.

    Så hvorfor sultet folk? Fordi fisk ikke gir nødvendige næringsemner.

    Og derfor diktet Ibsen om Terje Vigen, som rodde til Danmark etter bygg. Jeg har vist til diktet i mange sammenhenger og det gleder meg at det nå også dukker opp i Nationen.

    Landet med den laveste selvforsyningsgraden i verden bør muligens innta en litt mindre avslappet holdning til hvor maten skal/bør komme fra. Kun et tips. Norges kylling- og svineproduksjon går i stå dersom kun én (1) av soyabåtene som går til Fredrikstad ikke kommer frem. Da må det tvangsslaktes på "hus" landet over. Og det går like ille med lakseoppdrettet (eller sjøgris som mange nå kaller det industrien fortsatt hevder er laks).

     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyelig story line fra Terje Vigen og KI generete bilder fra Nationen over norsk matforsyning uten og nevne fisk/havbruk med et ord.

    Landbruket får hente marginene sine andre steder enn å bygge opp om narratviet om at matsikkerhten er truet og dermed må vi ha mer. Vi vet utmerket godt at oppdaterte kostholdsråd anbefaler fisk opptil 3 ganger i uka. Jeg forventer at landbruksnæringen er såpass oppegående i debatten rundt matsikkerhet og forsyning at de ikke kan ta fisk eller overgang til plantebasert kosthold ut av ligningen.

    Norge eksporterer sjømat for over 150 milliarder årlig, det er et helt sjukt volum for en befolkning på 5,5 mill. Akkurat nå pågår verdensstørste torskefiske, skrei, langs kysten der jeg antar at 80% går til eksport, skulle likt se fordeling på skrei hva som går til innlandskonsum og eksport.

    Spis mer fisk og matsikkerheten er ingen trussel slik lansbruksnæringen prøver å fortelle!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn