Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Da Gro Harlem Brundtland, som sjef for WHO, ble konfrontert av en journalist med at broren hennes (Erik Harlem) er Norges største sukkerimportør og blitt meget velstående, ble hun rød i trynet, skikkelig forbanna og forsvant.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skal du kjøpe halvkilos pakke med smør? I to av tre forretninger som Aftenposten.no besøkte lørdag var det ikke norsk smør i pakkene, men fransk, som attpåtil har vært fryst. Hva skjer?

    - Vi har mindre norsk fløte tilgjengelig til produksjon av smør og andre matlagingsprodukter enn det forbrukerne etterspør, forteller kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i Tine.
    Tilgangen på melk til produksjon fløte, og dermed smør, varierer gjennom året. En av årsakene er at kyrne kalver i overgangen sommer-høst, og da settes de utenfor melkeproduksjon.




    Fransk smør inntar butikkene - Aftenposten
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    .... eller i en feit forsterker i klasse A kan jo være en greivarmekilde.

    debattene ruller som vnlig her inne ser jeg , etter ett snaut halvår i fravær er det godt å se at det står til liv i hi-fi Norge.

    Mvh Espen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    .... eller i en feit forsterker i klasse A kan jo være en greivarmekilde.

    debattene ruller som vnlig her inne ser jeg , etter ett snaut halvår i fravær er det godt å se at det står til liv i hi-fi Norge.

    Mvh Espen


    Gratulerer med et fullkomment irrelevant innstikk, i klassen for "Jasså, dere holder på ennå?"

    I mellomtiden har Nortura, etter å ha fått opp tollen på noen ost- og kjøttvarer, nå bedt om å få ned tollen på pinnekjøtt, for å unngå krise.

    Nortura vil kutte tollen for � f� nok pinnekj�tt til jul - Nationen.no
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    født i feil land og i feil tid. Det er bare i Senterparti slike typer blir idoler
    RUSkhrushchev.jpg [/QUOTE]

    images-16.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Har man blodtro kan man innbille seg hva som helst.
    Khrushchov sa f.eks. følgende til Nixon: "Det vil ta oss syv år å komme på nivå med Amerika. Når vi tar dere igjen og kjører forbi, skal vi vinke til dere."
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En glad Vedum! Regner med at dette ikke gjelder pinnekjøtt, som Nortura har bedt om å få senket tollen på, for å unngå krise til jul!


    Skjermbilde 2012-10-08 kl. 10.43.56.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.717
    Torget vurderinger
    23
    216796.jpg


    Det amerikanske månedsmagasinet Hustler (et ikke-evangelisk kulørt magasin, mest for menn...) hadde i hver utgave en side som omtalte en eller annen offentlig person som hadde utvist evne til i særklasse å få til mye toskeskap. Utfordrer herved Hegnar til å innføre det samme.... det skorter ikke på kandidater akkurat!

    assh.png

    "Ass" betyr som kjent esel....
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Man må le seg skakk over slik inkonsekvent dustepolitikk: Comté, Appenzeller og Gryuère beholder dagens toll, mens Cheddar og Leicester får ultrahøy toll. Hvorfor? Sliter virkelig hardt med å se poenget. Alle forbud eller restriksjoner som ikke har noen rasjonell begrunnelse er ikke en sunn ting for et samfunn.

    Jeg vet at Comté og Gruyère er A.O.C-oster, og derfor beskyttet av EUs regelverk for slik produksjon. Cheddar har aldri hatt en slik beskyttelse, mest fordi den er inspirert av vinproduksjon, som det historisk sett har vært lite av i England, men også pga Englands tradisjonelt svake stilling i EU. Men Asiago for eksempel rammes av de nye tollsatsene, og denne er D.O.P-merket på linje med Parmigiano Reggiano f.eks.

    Jeg må si det er ganske frekt å legge straffetoll på oster som er beskyttet av EUs regler om opphav. Tine får ikke lov å kalle en ost Asiago siden vi er medlem av EØS.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Bra at andre bestemmer hva jeg kan spise av matvarer som er i fritt salg i andre land. Og fint for nasjonalfølelsen at tollsatser skrus vilt i været for å verne om verna arbeidsplasser som er dobbeltvernet fra før.

    For den nysgjerrige - det er en avgiftsjungel:
    Her er endringane i tollsatsar for ost, storfe og lam - Nationen.no

    Minner ellers om at det er lov for private å importere fra utlandet, og disse ekstra høye satsene er nok også innført for å få slutt på denslags unasjonal oppførsel. (Denne importen har økt betraktelig de seneste årene).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.717
    Torget vurderinger
    23
    På Youngstorget var det international matmesse forrige uke - se egen tråd - der kjøpte jeg en god del såkalte "harde" oster som Old Amsterdam osv., totalt fem forskjellige sorter. De var for enkelthets skyld priset likt; kr. 200,- /kg. I følge de nye tollsatsene så vil nå tollen alene utgjøre kr. 146,- pr. kg.!!!! Tidligere sats var kr. 66,-

    Ikke vet jeg, men det lages da for svartsvingte ikke Old Amsterdam i dette landet? Ei heller de andre ostesortene jeg kjøpte.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ikke vet jeg, men det lages da for svartsvingte ikke Old Amsterdam i dette landet? Ei heller de andre ostesortene jeg kjøpte.
    Det er importvern, hensikten er åpenbar. Du skal tvinges til å kjøpe norsk ost fordi utenlandsk, som Old Amsterdam, ikke skal være tilgjengelig i butikkene. Dette har Sleskvold sagt i klartekst, "Internasjonal Matmesse" er et konsept han trolig skyr mer enn pesten. Matkuponger ala Sovjet derimot, en våt drøm.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er så glad for at jeg skal en tur til Nercastle om et par uker. For nå er sommerens lager av smør og ost snart slutt, og spesielt smør er mangelvare i Norge for oss som ikke vil handle med den råtne tinemafiaen.

    Håper en av kjedene snart innfører en mafiafri sone og slutter å selge produkter fra Tine og Nortura. Den første som våger det får en evig venn i meg.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Greit at folk er forbanna, som i alle politiske beslutninger i dette landet blir det alltid klaging fra fjern og nær. Uansett.
    Men jeg hørte en på radioen idag som sa "Nei til norsk kjøtt, den Argentisnke biffen er 100ganger bedre og saftigere".
    Enkelte utsagn er generelt bare idiotiske, ingen skal komme og fortelle meg at vi her i Norge ikke kan produsere best biff. Norsk kjøttproduksjon er en av verdens beste, og det jobbes ekstremt mye med, og det legges enorme midler i og perfeksjonere kjøttproduksjonen. Jeg står med begge beina på gulvet, og svarer ikke for hva som skjer oppover i systemet på ferden til butikkene.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Hvorfor er det da nødvendig med de voldsomme tollbarrierene for å holde utenlandsk kjøtt unna butikkhyllene?
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ Hvorfor er det da nødvendig med de voldsomme tollbarrierene for å holde utenlandsk kjøtt unna butikkhyllene?
    Norske forbrukere driter stort sett relativt tynt i kvalitet og betalingsviljen for det er relativt begrenset hos de aller aller fleste.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Fordi denne perfeksjonismen er så dyr.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Hvem var det i denne tråden som ønsket seg høyere avgift på brus?
    Han ble visst hørt...
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Greit at folk er forbanna, som i alle politiske beslutninger i dette landet blir det alltid klaging fra fjern og nær. Uansett.
    Men jeg hørte en på radioen idag som sa "Nei til norsk kjøtt, den Argentisnke biffen er 100ganger bedre og saftigere".
    Enkelte utsagn er generelt bare idiotiske, ingen skal komme og fortelle meg at vi her i Norge ikke kan produsere best biff. Norsk kjøttproduksjon er en av verdens beste, og det jobbes ekstremt mye med, og det legges enorme midler i og perfeksjonere kjøttproduksjonen. Jeg står med begge beina på gulvet, og svarer ikke for hva som skjer oppover i systemet på ferden til butikkene.
    Det er jeg rett og slett ikke enig i. Norsk kjøtt man får kjøpt i butikken er aldri mørnet lenge nok, kvalitet og rase er helt tilfeldig. Hvis man får kjøpt seg en bra biff her, er det på ren slump. I tillegg kommer det miljømessige aspektet mht å produsere kjøtt i Norge. Jeg har lest et sted (finner ikke kilden nå) at CO2-utslippet fra en kilo kjøtt produsert i Norge er mange ganger høyere enn en kilo produsert i Argentina, flyreise inkludert. Kanskje ikke så rart når dyrene i Argentina går ute og gresser hele året, mens våre må stå i oppvarmede fjøs.

    Personlig bryr jeg meg lite om kjøttpriser, for det bør være MYE dyrere enn det er. Vi spiser alt for mye av det. Og prispresset går ut over dyrevelferd.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er reint sprøyt å påstå at norsk kjøtt slår pampasoppdrettede dyr. Kveg i Argentina og Uruguay går på enorme gressletter og spiser ikke en tøddel kraftfor eller annen skit. Norsk kveg går på kraftfor, står i bås og er sjeldnere og sjeldnere ute.
    Noen bønder går andre veien, og skaffer seg Angus, Hereford o.a. raser, nettopp for å utnytte spesielle beiteforhold. Men det er ikke dette kjøttet Nortura legger i hyllene på supermarkedene. Det er kvegslakt fra båsoppdrett.
    Spesialrasene omsettes gjerne rett til restauranter, delikatesseforretninger, o.l.

    Men - som en som mener å forstå seg på kjøtt, så ser jeg positive tendenser. Jeg ser entrecote med mer og mer marmorering, og jeg finner kupp på såpass usannsynlige steder som i billighyllen til KIWI, der man legger norsk kjøtt som er mørnet langt bedre enn det som påstås å være mørnet etter skala fra Gilde. Merk dog at vi først fikk slik mørning etter at nordmenn fikk byttet ut stive skosåler med kjøtt fra nettopp Argentina og Uruguay. Dette kjøttet har man nå effektivt satt en barriere for, med ny og forbedret toll.

    TIPS - det er en galning oppe i Valdres som driver med utendørsbeite for svin, fra vår til sensommer oppe på fjellet. Det svinet er nå å kjøpe i Mathallen.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Prisen er nå en ting. Men denne mafiatollen fører jo bare til at produktene forsvinner fra norske butikker.

    Man skal tvinges til å handle Gilde, ved å fjerne all konkurranse. Råtten business.

    Det eneste landet jeg kjenner til i den noenlunde siviliserte delen av verden med dårligere utvalg i butikkene er Tyrkia. Og verre skal det tydeligvis bli. :(
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    À propos Mathallen: Er det noen som har vært der enda? Jeg var litt bekymret for at den skulle bli 75% restauranter, som bare er tull på et slikt sted imo, og resten i stil med Bondens Marked. Aner dog ikke noe om hvordan den har blitt. Finnes det for eksempel en ordentlig slakter der, dvs én som stykker opp og mørner selv, og også har svinekjøtt i sortimentet?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Så nå er kraftfor skit? Si meg, hva slags skit består kraftfor av som er utslagsgivende for ræva kvalitet på norsk kjøtt?

    Hvordan kjøttet fremstår i butikken er utenfor min rekkevidde og er ikke det jeg vil ta opp heller. Jeg snakker om hvordan dyret er i det det forlater gården min. Og da er det foret frem med fokus på best mulig kjøtt
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Importandelen i "norsk" kraftfôr er sterkt økende, pga prispress.
    SLF: 38 prosent av kraftf�ret er import - Nationen.no

    En del ingredienser kommer fra Kina, og man har dårlig kontroll med eventuell GM-faktor. Noe som er påvist ved flere anledninger, der man har måttet trekke tilbake fôr produsert med genetisk modifisert mais, ris, soya, bl.a. Strengt forbudt brukt i Norge. Det som kommer fra Kina fornorskes ved at man importerer soyabønner, og gjør dem om til soyaolje i Norge, da blir andelen norsk i stedet for utenlandsk. Og det viser hvordan 38% andelen anvist i artikkelen er misvisende. Sannheten er at utenlandske fôrstoff utgjør en enda større andel.

    Og kikk ellers ned på siden når det gjelder GM-fôrstoff og problemer med dette for fisk.

    Ja - kraftfor er ikke det beste valget, og mange innen landbruket protesterer mot at man nå skal ha store fôrfjøs der dyrene sjelden kommer ut, mens man skjærer ned på grovfor eller bruk av beitemark.

    Genmodifisert
    Ris: http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=8936
    Maisgluten: http://www.nationen.no/2011/07/13/n...ing/mais/felleskjopet_rogaland_agder/6759274/
    Soya: http://www.nationen.no/2012/05/14/landbruk/gmo/matproduksjon/dyrefor/kjott/7430096/


     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En rekke oster er blitt unntatt tollbarrieren, bl.a. Roquefort, Parmesan, o.l. Ostene som skal stenges ute er de som direkte truer norskproduserte tilsvarende.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tine kan resirkulere ostene sine som grisemat. Folk må vel etterhvert få opp øynene og slutte å la seg tvinge, lokke og lure til å handle varene deres. Denne råtne mafiaen må kastreres snart.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Nå ødelegger du tråden med fakta.

    Fidelio: Oppvarmede fjøs? Nå forveksler du kyr og tomater. Fort gjort, jeg vet det. Ei ku produserer ca 1kW i timen i overskuddsvarme når den er i full melkeproduksjon. Det blir temmelig mye varme som skal UT av fjøset på den måten. Faktisk er det snakk om minus 30 før dama trenger å øke forbrenninga for å holde varmen. Stor fordel med kaldt klima. I tempererte strøk er det et stort og økende problem at kyrne (ruralt for kuene, i tilfelle dere hadde glemt det) tilter og brådauer i varmen. Det positive er jo selvfølgelig at de er FERDIG MØRNA der de ligger!

    Vermin: Klapp på skuldra for at du orker mer møkkarbeid:)
     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Odd J skrev:
    Fidelio: Oppvarmede fjøs? Nå forveksler du kyr og tomater. Fort gjort, jeg vet det. Ei ku produserer ca 1kW i timen i overskuddsvarme når den er i full melkeproduksjon. Det blir temmelig mye varme som skal UT av fjøset på den måten. Faktisk er det snakk om minus 30 før dama trenger å øke forbrenninga for å holde varmen. Stor fordel med kaldt klima. I tempererte strøk er det et stort og økende problem at kyrne (ruralt for kuene, i tilfelle dere hadde glemt det) tilter og brådauer i varmen. Det positive er jo selvfølgelig at de er FERDIG MØRNA der de ligger!
    Hehe, da må jeg bare beklage en uinformert påstand. Men det er fort gjort å forveksle ku og tomater ja. Dog holder jeg på at tomater er noe vi ikke skal dyrke her til lands. Og at vi spiser for mye kjøtt og at dette er alt for billig er en kjensgjerning når man ser det i et miljøperspektiv, uansett hvor kjøttet er produsert.

    6950964173_ba3ec2fabe_z.jpg
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg lurer forresten ganske ofte på om norske journalister med sitt virke i Oslo innbiller seg at Ola og Kari dunk i stor grad spiser det samme som journalistene og deres urbane venner.

    Denne var jo illustrerende:
    2188 tonn fetakopiert ost frå Danmark
    29 tonn Feta frå Hellas

    Ser ut som ostefonduen min muligens kan gå opp i pris på sikt da Emmentaler er omfattet av ny toll. Hovedingrediensen - gruyère - er ikke omfattet, noe som også lover bra for croque monsieur i helgene.
     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Dèt der har vel først og fremst med tilgang å gjøre. Det er neppe noe inherent ved personer som er fra "bygda" som skulle tilsi at disse ikke synes velsmakende mat smaker godt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Dèt der har vel først og fremst med tilgang å gjøre. Det er neppe noe inherent ved personer som er fra "bygda" som skulle tilsi at disse ikke synes velsmakende mat smaker godt.
    Blåmuggoster og lignende får man jo kjøpt over alt. Det finnes i varesortimentet til alle de store dagligvarekjedene og således kunne det i prinsippet bli solgt landet rundt dersom etterspørselen faktisk var der, men det er den neppe. Selv i Oslo spiser jo folk flest det samme som folk flest andre steder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn