Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Landbruksministeren er en av vår tids største helter. Riktignok bare blant SPs velgere, men dog...
    Litt rart er det dog, at regjeringen har funnet at at det er en god strategi å innføre den samme politikken som har ført SP under sperregrensen. Men for all del... AP har vel innsett at deres tid i regjeringen er omme, og da spiller det vel liten rolle for dem om noen hundre tusen ekstra velgere forlater dem i sjokk og vanntro.

    Denne landbruksministeren gjør alt han evner for at den neste skal komme fra Frp. Kanskje det er det som må til for å knekke mafiaen en gang for alle?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    En landbruksminister fra FrP hadde unektelig vært litt spennende. Rådende landbrukspolitikk er beregnet på 50-tallet, det eneste den har evnet de siste tjue-tredve årene er å bli ekstremt fastgrodd.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har man sett programmet skjønner man at bildet er representativt, og ikke tendensiøst utvalgt.
    NRK TV - Debatten - 27.09.2012

    Fra 09.20 klarer ikke produsenten å dy seg, det blir nærbilde av Slagsvold Vedums reaksjon på Hegnar, og det blir langt verre utover i programmet.

    Men jeg ser dette som et siste desperat utspill fra landbruksmafiaen - som å se de få på tampen av DDR som var villige til å sitte i politbyrået og fronte galskapen som foregikk der. Norsk landbrukspolitikk har fulgt samme spor i tiår, og det har bare gått én vei med landbruket. Siden det har vært de samme kreftene som har lagt og styrt politikken, med minimalt med alternativer, er de uvillige til å innrømme at hele løpet har gått rett utfor stupet ...

    Regningen tar folket.

    (Debatten 27.09)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Så det er tydelig hva jeg mener med mitt "norsk landbruk = DDR."

    Det kan være liten tvil om at systemet i DDR hadde skapt ulevelige forhold for borgerne, det ble opprettholdt vha fagre løfter og tvang, og bygde på løgn om samfunnsløsninger som ville bli rettferdiggjort på lang sikt.
    Vi ser det samme i norsk landbruk, der forholdene er ulevelige for bøndene, man bruker fagre løfter og tvang for å bevare systemet, og det hele bygger på propagandistiske påstander uten hold i virkeligheten.
    Men arkitektene bak både DDR og norsk landbruk tviholder på makten, og rettferdiggjør sin kontroll ved å påstå at de "vil landets beste."

    Slagsvold Vedum gjentar og gjentar at "om vi ønsker å bygge opp norsk landbruk" så må vi ha høye tollbarrierer, og er komplett uimottakelig for alternative forslag fra andre debattanter. Han ønsker å bevare muren som udugelige landbruksbyråkrater skjuler seg bak. Disse forlanger at bøndene skal ofre på den ene siden, og at forbrukerne skal ofre på den andre, slik at de kan beholde sine komfortable posisjoner i næringen.

    Det er et alvorlig problem vi står overfor. Fordi norsk landbruk har utsatt en nødvendig omlegging er det blitt ekstremt sårbart, og det vil utvilsomt gå gjennom de samme omstillingskrisene som DDR opplevde. Der hadde man Vest-Tyskland som tok regningen, og om jeg var norsk landbrukspolitiker ville jeg brukt mer tid på å få befolkningen til å kjenne sympati med landbruket, og spille på lag med det, fremfor å påstå, slik man gjør i programmet, at man har full rett til å bestemme hva slags mat folk skal få, og hva de ikke skal få.
    Omstillingen norsk landbruk skal gjennom blir ikke billig, og det er sikkert best om skattebetalerne syns det er i orden å ta regningen.

    Sp har kjørt en staur rett i hjertet på norsk landbruk. På Senterpartiets nettside møtes man med "Vi bygger landet." Det må de gjerne tro. Virkeligheten viser at tiår med Sp-styrt landbruk har hatt helt motsatt effekt av den man holdt i utsikt. Blind tro på egen fortreffelighet er farlig når kart og landskap ikke er overens, perfekt demonstrert av Slagsvold Vedum i hans skrekkelige TV-opptreden.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.020
    Antall liker
    6.249
    Det er ganske opplagt at et lite parti i regjering får gjennomslag for sin eneste store sak.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.020
    Antall liker
    6.249
    Kanskje man burde søkt seg jobb i Tine. De har innført 6-timersdag og trening i arbeidstiden, står det i papirAdressa i dag. Det virket positivt på sykefraværet.
    If you can't beat'em: join'em...
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Kanskje man burde søkt seg jobb i Tine. De har innført 6-timersdag og trening i arbeidstiden, står det i papirAdressa i dag. Det virket positivt på sykefraværet.
    If you can't beat'em: join'em...
    Ja, søk jobb i Tine og undergrav virksomheten slik AKP (m-l)-folkene gjorde i bl.a. Jøtul og Vinmonopolet på 80-tallet.

    Ellers er det jo slik at Tine har råd til å teste ut 6-timersdag, de har masse penger. Få andre bedrifter kunne gjort noe tilsvarende.

    Slagsvold Vedum heter nå Slagsmål Vedum.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.135
    Antall liker
    2.655
    På debatten på NRK1 i kveld er temaet at vi er blitt så feite her til lands. Som vanlig i reklame-headinga til sånne type program, så er det enten/eller som det tutes på: "Hvem har skylden for at vi blir feite, er det oss selv som stapper i oss for mye eller er det myndighetene?"

    Jeg tror det er både og, men til sist oss selv.
    Men uansett hva Depnot & Co hevder, så er fakta at nærings og nytelsesmidler nå er blitt så utrolig billig i forhold til inntekstnivået vårt. Jeg har nettopp satt til livs en Japp sjokolade. Jezus....det var et helt måltid denne Jappen, ble jo stinn i magen av den. Og føles ut som jeg har satt til livs et tonn med kalorier. Den kostet meg 15 kroner. I dag er vel snittlønna rundt 200 i timen, dvs at du kan sette til livs 13,5 japper etter å ha jobbet kun 1 time. Nok kalorier for 2 dager! Og da er det en sjokolade- og sukkeravgift i tillegg til moms på denne sjokkisen.

    Konklusjon: fattig og rik kan i 2012 stappe i seg så mye usunne varer dem bare klarer uten at det merkes nevneverdig på lommeboka. Så langt har vi kommet i velstand.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja det er ikke noe problem å proppe seg med søppelmat og dyrefor i Norge. Men det vi må spørre oss er om det er slik vi vil ha det, eller i stedet legge til rette for at folk i landet kan få et bedre utvalg av sunn og god mat, og at ikke dette er noe som skal forbeholdes de rike som må oppsøke spesialbutikker for å unnslippe dritten i de vanlige monopolbutikkene.

    Det er den usunne dritten som er billig i Norge. Grønnsaker, frukt og kjøtt er dyrest i hele verden og utvalget er labrere enn et u-land i borgerkrig.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.135
    Antall liker
    2.655
    Ja det er ikke noe problem å proppe seg med søppelmat og dyrefor i Norge. Men det vi må spørre oss er om det er slik vi vil ha det, eller i stedet legge til rette for at folk i landet kan få et bedre utvalg av sunn og god mat, og at ikke dette er noe som skal forbeholdes de rike som må oppsøke spesialbutikker for å unnslippe dritten i de vanlige monopolbutikkene.
    For 10-15 år siden så jeg hvor utviklinga bar hen. Jeg tok da til orde for betydelig økte avgifter på sjokolade og brus etc for å subsidiere frukt og grønt, for dermed å dreie forbruket i ønsket retning.
    På biler justerer myndighetene avgiftene i ulike retninger for å styre oss til å kjøpe bestemte typer biler. Men det lar seg vistnok ikke gjøre på nytelsesmidler fordi det er så kort avstand til sverige og finland.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Økte avgifter er en elendig løsning. Det vil bare føre til at verdens allerede dyreste mat og verdens omtrent dårligste utvalg, blir enda verre.

    En god start derimot ville være å fjerne all toll og MVA på økologiske grønnsaker, frukt, kjøtt. Det vi fremme bruken av sunn mat, og støtte opp om bærekraftig landbruk.

    I stort sett hele verden har man levende markeder med salg av jordbruksprodukter, med unntak av Norge der en mafia sitter og kontrollerer all handel og bøndene er redusert til usle subsidieavhengige leilendinger under deres åk, og forbrukerne ender opp med verdens dyreste mat og noe av det dårligste utvalget i det kjente universet.

    Det viktigste vi som forbrukere kan gjøre i dagens situasjon er å nekte å kjøpe en eneste vare fra mafiaen Tine eller Nortura, og spytte i den retningen hvis deres navn nevnes i annet enn fordømmende sinnelag.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.135
    Antall liker
    2.655
    Økte avgifter er en elendig løsning. Det vil bare føre til at verdens allerede dyreste mat og verdens omtrent dårligste utvalg, blir enda verre.

    En god start derimot ville være å fjerne all toll og MVA på økologiske grønnsaker, frukt, kjøtt. Det vi fremme bruken av sunn mat, og støtte opp om bærekraftig landbruk.
    Jonas G Støre var på debatten som helseminister. Han klarte seg som vanlig veldig bra. Stor innsikt har han. Men han utelukket å fjerne mva på enkelte varer. Å ha mva på dårlige ting, mens gode ting skal slippe, blir bare surr, sa han. Vil ikke funke i praksis.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.020
    Antall liker
    6.249
    Hmmm...
    Kanskje Støre burde hatt ansvaret for bil- og bensinavgiftene...
     
    N

    nb

    Gjest
    Var på SmartClub i går kveld og kunne til min store glede se at de kjørte 40% på all spekemat fra Tind. Lastet opp med fenalårene deres - som er virkelig top notch - så nå er jeg godt dekket ut året og vel så det på den fronten. Holdbarheten er månedsvis så lett å oppbevare er det også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.898
    Torget vurderinger
    23
    OBS OBS!!! I morgen er SISTE dag med internasjonal matmesse på Youngstorget! Pølser, ost, bakverk & diverse andre matvarer selges fra boder - land som Italia, Østerrike, Nederland osv. gjør et fremstøt!! Fantastisk mye godt å finne, jeg røyk på ewn halv månedslønn omtrent bare i oster og skinke!!

    Åpent til kl. 19.00
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.196
    For 10-15 år siden så jeg hvor utviklinga bar hen. Jeg tok da til orde for betydelig økte avgifter på sjokolade og brus etc for å subsidiere frukt og grønt, for dermed å dreie forbruket i ønsket retning.
    Ja, økte avgifter løser jo som kjent alle problemer .......
     
    N

    nb

    Gjest
    Frukt inneholder jo ganske mye sukker. Et eple inneholder tilsvarende halvannen teksje sånn veldig ca.
    To pærer og ett eple inneholder ca like mye sukker som en halvliter coca-cola-
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.135
    Antall liker
    2.655
    For 10-15 år siden så jeg hvor utviklinga bar hen. Jeg tok da til orde for betydelig økte avgifter på sjokolade og brus etc for å subsidiere frukt og grønt, for dermed å dreie forbruket i ønsket retning.
    Ja, økte avgifter løser jo som kjent alle problemer .......
    Det løser ikke alle problemer, kan kan effektivt bidra til å dreie forbruket i ønsket retning. Hvis avgiften på brus, sjoklade, kaker, saft etc ble samtidig satt opp med 500% i alle nordiske land, så er jeg sikker på at forbruket ville gå drastisk ned.

    Støre antydet i går langt på vei at vi i dag har en sukker- og saltmafia, på samme måte som tobakksmafiaen. Og denne industrien driver på med en fordreining av sannheten og underslår fakta. F.eks nekter sukkerindustrien her til lands at dem driver aggresiv markedsføring direkte rettet mot barn. Dette er jo rent pølsevev. Ta f.eks denne nye reklamefilmen for Nidarfavoritter i pose; denne gangen er det ikke sjokolade, men blandet sur/søte gummiting i pose. Reklamefilmen foregår på en godterifabrikk hvor sterkt farvede data-animerte figurer hopper og spretter rundt i sukkerlake og gud vet hva...denne syns de små kidsa er kjempemorsom å se på!

    Som 20-åring var jeg for første gang i USA og fikk kultursjokk av alle feitingene og pensjonistene som drakk brus på hamburgerrestauranter. Hjemme i norge drakk ikke eldre folk brus, men kaffe og melk.
    10 år tilbake da brusen var på sitt aller billigste i butikkene hvor 1,5L Coca Cola kostet 5,50, så jeg hvor dette bar hen. Ok, at avgiften er blitt litt høyere i ettertid for å demme opp for den store forbruksveksten, men grunnlaget for å ha brus i huset hele uka i gjennom, ble lagt i de årene. Vonde vaner er vanskelig å snu...osv


    Sånn det funker i dag, så må ting bli riktig ille før det settes i verk tiltak. Og tiltak kommer, varslet Støre i går. Men det er jo så mye, mye greiere å være i forkant av problemene, ikke sant? Dette er da sundt bondevett.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Som 20-åring var jeg for første gang i USA og fikk kultursjokk av alle feitingene og pensjonistene som drakk brus på hamburgerrestauranter. Hjemme i norge drakk ikke eldre folk brus, men kaffe og melk.
    Ikke så rent lite sukker i melk heller (lettmelk har litt under halvparten av sukkerinnholdet til Coca-Cola). Særlig disse nymotes melkeproduktene som finnes er ganske så mye sukker i. Biola med blåbær har f.eks samme sukkerinnhold som coca-cola (faktisk noe høyere). Nå innholder selvsagt Biola og andre melkeprodukter også andre næringsstoffer, men poenget er at det er fullt mulig å få i seg ganske mye sukker selv om man kutter ut typiske søtsaker.

    Sukker er først og fremst et produkt som konsumeres indirekte. Det er en svært liten mengde av sukkeret man får i seg som består av sukker kjøpt i kilospakke over disk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.020
    Antall liker
    6.249
    Frukt inneholder jo ganske mye sukker. Et eple inneholder tilsvarende halvannen teksje sånn veldig ca.
    To pærer og ett eple inneholder ca like mye sukker som en halvliter coca-cola-
    Betyr det at frukt er usunt eller at Cola er sunt?
     
    N

    nb

    Gjest
    Frukt inneholder jo ganske mye sukker. Et eple inneholder tilsvarende halvannen teksje sånn veldig ca.
    To pærer og ett eple inneholder ca like mye sukker som en halvliter coca-cola-
    Betyr det at frukt er usunt eller at Cola er sunt?

    Evt ingen av delene... mest at ganske store mengder sukker dukker opp der man gjerne ikke tenker på at det finnes. Så det er ikke akkurat om man bruker sukkerbit eller sukett i kaffien/tekoppen som gjør det store utslaget.

    "Problemet" med ting som Cola er jo at det ikke inneholder noe annet, så det er ren energi i form av sukker. Så det kommer gjerne i tillegg til alt det andre man uansett stapper i seg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.020
    Antall liker
    6.249
    Cola inneholder vel også en del kullsyre. Sysselsettingstilltak for tannleger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.729
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Trondheim
    Nå er det forskjellige typer sukker da. I brus har du raffinert sakkarose, mens i frukt er det naturlig, uraffinert fructose. Disse to sukkertypene er forskjellige og påvirker kroppen på forskjellig vis, så det blir ikke riktig å sammenligne på den måten.
    Skal du ha sukker i kaffen (som man gjerne skal i moderne kaffebarer) er det mye bedre å bruke uraffinert brunt sukker enn det raffinerte hvite sukkeret, da kroppen er forberedt for å behandle det ene, men ikke det andre. Men det er sukker begge delene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For 10-15 år siden så jeg hvor utviklinga bar hen. Jeg tok da til orde for betydelig økte avgifter på sjokolade og brus etc for å subsidiere frukt og grønt, for dermed å dreie forbruket i ønsket retning.
    Ja, økte avgifter løser jo som kjent alle problemer .......
    Det løser ikke alle problemer, kan kan effektivt bidra til å dreie forbruket i ønsket retning. Hvis avgiften på brus, sjoklade, kaker, saft etc ble samtidig satt opp med 500% i alle nordiske land, så er jeg sikker på at forbruket ville gå drastisk ned.

    Støre antydet i går langt på vei at vi i dag har en sukker- og saltmafia, på samme måte som tobakksmafiaen. Og denne industrien driver på med en fordreining av sannheten og underslår fakta. F.eks nekter sukkerindustrien her til lands at dem driver aggresiv markedsføring direkte rettet mot barn. Dette er jo rent pølsevev. Ta f.eks denne nye reklamefilmen for Nidarfavoritter i pose; denne gangen er det ikke sjokolade, men blandet sur/søte gummiting i pose. Reklamefilmen foregår på en godterifabrikk hvor sterkt farvede data-animerte figurer hopper og spretter rundt i sukkerlake og gud vet hva...denne syns de små kidsa er kjempemorsom å se på!

    Som 20-åring var jeg for første gang i USA og fikk kultursjokk av alle feitingene og pensjonistene som drakk brus på hamburgerrestauranter. Hjemme i norge drakk ikke eldre folk brus, men kaffe og melk.
    10 år tilbake da brusen var på sitt aller billigste i butikkene hvor 1,5L Coca Cola kostet 5,50, så jeg hvor dette bar hen. Ok, at avgiften er blitt litt høyere i ettertid for å demme opp for den store forbruksveksten, men grunnlaget for å ha brus i huset hele uka i gjennom, ble lagt i de årene. Vonde vaner er vanskelig å snu...osv


    Sånn det funker i dag, så må ting bli riktig ille før det settes i verk tiltak. Og tiltak kommer, varslet Støre i går. Men det er jo så mye, mye greiere å være i forkant av problemene, ikke sant? Dette er da sundt bondevett.
    De fleste nordmenn er ikke barn, dyr eller umyndige. De skal selv få lov til å velge hva de vil kjøpe og spise, enten det er sunt eller ikke.

    Det beste vi kan gjøre er å legge tilrette for et godt utvalg av god sunn mat, og sørge for at dette ikke er forbeholdt de rike.

    Det gjør vi best med å rive groteske tollmurene og bryte mafiaens makt i Norge, straffe gjennomkorrupte politikere og boikotte mafiaproduktene.
     
    N

    nb

    Gjest
    Nå er det forskjellige typer sukker da. I brus har du raffinert sakkarose, mens i frukt er det naturlig, uraffinert fructose. Disse to sukkertypene er forskjellige og påvirker kroppen på forskjellig vis, så det blir ikke riktig å sammenligne på den måten.
    Skal du ha sukker i kaffen (som man gjerne skal i moderne kaffebarer) er det mye bedre å bruke uraffinert brunt sukker enn det raffinerte hvite sukkeret, da kroppen er forberedt for å behandle det ene, men ikke det andre. Men det er sukker begge delene.

    Blir det ikke omdannet til glukose i kroppen åkke som? Nå er jeg svært langt fra ernæringsfysiolog eller tilsvarende, det skal sies.

    Men masse av de liksom-kjempesunne meieriproduktene som finnes er uansett tilsatt ganske store megnder sukker i tillegg til det som finnes naturlig.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.196
    For 10-15 år siden så jeg hvor utviklinga bar hen. Jeg tok da til orde for betydelig økte avgifter på sjokolade og brus etc for å subsidiere frukt og grønt, for dermed å dreie forbruket i ønsket retning.
    Ja, økte avgifter løser jo som kjent alle problemer .......
    Det løser ikke alle problemer, kan kan effektivt bidra til å dreie forbruket i ønsket retning. Hvis avgiften på brus, sjoklade, kaker, saft etc ble samtidig satt opp med 500% i alle nordiske land, så er jeg sikker på at forbruket ville gå drastisk ned.

    Støre antydet i går langt på vei at vi i dag har en sukker- og saltmafia, på samme måte som tobakksmafiaen. Og denne industrien driver på med en fordreining av sannheten og underslår fakta. F.eks nekter sukkerindustrien her til lands at dem driver aggresiv markedsføring direkte rettet mot barn. Dette er jo rent pølsevev. Ta f.eks denne nye reklamefilmen for Nidarfavoritter i pose; denne gangen er det ikke sjokolade, men blandet sur/søte gummiting i pose. Reklamefilmen foregår på en godterifabrikk hvor sterkt farvede data-animerte figurer hopper og spretter rundt i sukkerlake og gud vet hva...denne syns de små kidsa er kjempemorsom å se på!

    Som 20-åring var jeg for første gang i USA og fikk kultursjokk av alle feitingene og pensjonistene som drakk brus på hamburgerrestauranter. Hjemme i norge drakk ikke eldre folk brus, men kaffe og melk.
    10 år tilbake da brusen var på sitt aller billigste i butikkene hvor 1,5L Coca Cola kostet 5,50, så jeg hvor dette bar hen. Ok, at avgiften er blitt litt høyere i ettertid for å demme opp for den store forbruksveksten, men grunnlaget for å ha brus i huset hele uka i gjennom, ble lagt i de årene. Vonde vaner er vanskelig å snu...osv


    Sånn det funker i dag, så må ting bli riktig ille før det settes i verk tiltak. Og tiltak kommer, varslet Støre i går. Men det er jo så mye, mye greiere å være i forkant av problemene, ikke sant? Dette er da sundt bondevett.
    Det er ganske typisk for Norge at vi skal "styres" i ønsket retning ved hjelp av høye avgifter.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.196
    Nå er det forskjellige typer sukker da. I brus har du raffinert sakkarose, mens i frukt er det naturlig, uraffinert fructose. Disse to sukkertypene er forskjellige og påvirker kroppen på forskjellig vis, så det blir ikke riktig å sammenligne på den måten.
    Skal du ha sukker i kaffen (som man gjerne skal i moderne kaffebarer) er det mye bedre å bruke uraffinert brunt sukker enn det raffinerte hvite sukkeret, da kroppen er forberedt for å behandle det ene, men ikke det andre. Men det er sukker begge delene.

    Blir det ikke omdannet til glukose i kroppen åkke som? Nå er jeg svært langt fra ernæringsfysiolog eller tilsvarende, det skal sies.
    Så vidt jeg har kunnet lese meg til er sukker = sukker uansett.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Jeg trodde i min enfoldighet at regulatorrollen til Tine og Nortura skulle være bedriftsnøytral. Her trygler jo fyren om at jobben fratas Nortura.
    Dette viser hvor hjernevasket vi har blitt. Reaksjonen er på at Nortura går mot en spesifikk bedrift men ikke at Nortura er markedsregulator samtidig som de eier Gilde. Kan man tenke seg noen annen bransje hvor det stort sett forbigås i stillhet at eieren av den største aktøren i markedet også bestemte tollsatsene for de andre aktørene? Kan man tenke seg at f.eks. Bilia skulle bestemme toll og avgiftsnivået for de andre bilforhandlerne? Jeg registrerer også at man i den Norske landbruksmafiaen med største selvfølgelighet sier at "i begynnelsen av året setter vi oss ned for å bestemme prisene". Hvilken annen næring har en organisasjon som bestemmer prisene for alle produsenter en gang i året? Norsk landbruk har blitt en absurditet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.020
    Antall liker
    6.249
    Jeg tror jeg fortsatt foretrekker epler foran Cola, uten å styres gjennom avgifter...

    Navn
    Brus, med sukker
    Engelsk navn
    Soda, with sugar
    Andel som er spiselig
    100.00 %
    Vann
    90.00 %
    Kjoule
    170
    Kalorier
    40
    Protein
    0.00 g
    Karbohydrater
    10.00 g
    Fett
    0.00 g
    Mettet fett
    0.00 g
    Enumettet fett
    0.00 g
    Flerumettet fett
    0.00 g
    Transfett
    0.00 g
    Kolesterol
    0.00 mg
    Stivelse
    0.00 g
    Mono og disakkerider
    10.00 g
    Tilsatt sukker
    10.00 g
    Kostfiber
    0.00 g
    Alkohol
    0.00 g
    Retinol
    0.00 µg
    Beta-karoten
    0.00 µg
    Vitamin A
    0.00 RAE
    Vitamin D
    0.00 µg
    Vitamin E
    0.00 alfa-TE
    Vitamin B1, tiamin
    0.00 mg
    Vitamin B2, riboflavin
    0.00 mg
    Niacin
    0.00 mg
    Niacin ekvivalenter
    0.00 NE
    Vitamin B6
    0.00 mg
    Folat
    0.00 µg
    Vitamin B12
    0.00 µg
    Vitamin C
    0.00 mg
    Kalsium
    0.00 mg
    Jern
    0.00 mg
    Natrium
    1.00 mg
    Kalium
    0.00 mg
    Magnesium
    0.00 mg
    Sink
    0.00 mg
    Selen
    0.00 µg
    Kopper
    0.00 mg
    Fosfor
    0.00 mg

    Navn
    Eple, norsk, rå
    Engelsk navn
    Apple, Norwegian, raw
    Andel som er spiselig
    91.00 %
    Vann
    86.00 %
    Kjoule
    199
    Kalorier
    47
    Protein
    0.30 g
    Karbohydrater
    10.00 g
    Fett
    0.10 g
    Mettet fett
    0.00 g
    Enumettet fett
    0.00 g
    Flerumettet fett
    0.00 g
    Transfett
    0.00 g
    Kolesterol
    0.00 mg
    Stivelse
    0.10 g
    Mono og disakkerider
    9.90 g
    Tilsatt sukker
    0.00 g
    Kostfiber
    2.50 g
    Alkohol
    0.00 g
    Retinol
    0.00 µg
    Beta-karoten
    11.00 µg
    Vitamin A
    1.00 RAE
    Vitamin D
    0.00 µg
    Vitamin E
    0.40 alfa-TE
    Vitamin B1, tiamin
    0.02 mg
    Vitamin B2, riboflavin
    0.01 mg
    Niacin
    0.20 mg
    Niacin ekvivalenter
    0.20 NE
    Vitamin B6
    0.05 mg
    Folat
    1.00 µg
    Vitamin B12
    0.00 µg
    Vitamin C
    10.00 mg
    Kalsium
    5.00 mg
    Jern
    0.10 mg
    Natrium
    0.00 mg
    Kalium
    133.00 mg
    Magnesium
    5.00 mg
    Sink
    0.00 mg
    Selen
    0.00 µg
    Kopper
    0.04 mg
    Fosfor
    12.00 mg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.729
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Trondheim
    Nå er det forskjellige typer sukker da. I brus har du raffinert sakkarose, mens i frukt er det naturlig, uraffinert fructose. Disse to sukkertypene er forskjellige og påvirker kroppen på forskjellig vis, så det blir ikke riktig å sammenligne på den måten.
    Skal du ha sukker i kaffen (som man gjerne skal i moderne kaffebarer) er det mye bedre å bruke uraffinert brunt sukker enn det raffinerte hvite sukkeret, da kroppen er forberedt for å behandle det ene, men ikke det andre. Men det er sukker begge delene.

    Blir det ikke omdannet til glukose i kroppen åkke som? Nå er jeg svært langt fra ernæringsfysiolog eller tilsvarende, det skal sies.

    Men masse av de liksom-kjempesunne meieriproduktene som finnes er uansett tilsatt ganske store megnder sukker i tillegg til det som finnes naturlig.
    Det er forskjellige prosesser som foregår, så det er ikke likegyldig hva slags sukker som inngår. Det absolutt mest usunne sukkeret er det raffinerte, hvite sukkeret. Dette er en type sukker kroppen ikke er skapt for å prosessere i motsetning til andre sukkerarter. Men vi har vent oss til en diett der det inngår masse sukker, og det tilsettes nesten alt av matvarer. Det er ikke rent lite sukker som tilsettes til f.eks. ketsjup. Du skal lete lenge i hyllene etter matvarer som ikke er tilsatt sukker.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det absolutt mest usunne sukkeret er det raffinerte, hvite sukkeret. Dette er en type sukker kroppen ikke er skapt for å prosessere i motsetning til andre sukkerarter.
    Kan du være litt mer konkret? (spør av nysjerrighet her)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Sukker = sukker er en bløff. Jeg drar i meg 1500-2500 kalorier fra uraffinert, rå frukt daglig. 80% energi fra carbs, 10 fra protein, 10 fra fett.

    Tror helsebildet mitt hadde sett ganske anderledes ut om jeg fikk i meg samme mengde fra raffinert mat.

    "Glucose is the human body's key source of energy".
     
    N

    nb

    Gjest
    Jo, men er det noen forskjell på hvor tjukk man kan bli av de ulike typene sukker eller går det ut på ett? Skulle tro at energiinnholdet er ganske likt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.729
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Trondheim
    Det var i hovedsak den videoen jeg tenkte på, ja. Jeg har kuttet ut raffinert sukker - drikker ikke brus (verken vanlig eller lett), og bruker brunt, uraffinert (brunt) sukker når jeg skal ha søtsmak på noe. Jeg har gått ned 15 kg. på 3 mnd.
    Det er ikke en tradisjonell lav-karbodiett, mer en høy-protein diett.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Om myten om at sukker = sukker, at frukt er fetende etc, skulle jeg veid 100kg++ for lenge siden.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jo, men er det noen forskjell på hvor tjukk man kan bli av de ulike typene sukker eller går det ut på ett? Skulle tro at energiinnholdet er ganske likt.
    I Lustigs video tar han for seg dette i detalj. Raffinert sukker lagres gjerne av kroppen, og søtstoff med høyt fruktose-innhold (High Fructose Corn Sirup) har metabolismen vår få andre løsninger for enn lagring. HFCS benyttes av "alle" som billig naturlig søtningsstoff (mye billigere enn vanlig sukker). I USA får folk i seg ca. 30 kg/år av skiten. Og kikker man etter på varedeklarasjoner i Norge finner man det i det meste - vi er glade i det søte, vi mennesker.
    http://drhyman.com/blog/conditions/5-reasons-high-fructose-corn-syrup-will-kill-you/

    Sukkerindustrien kjemper hardt for å skape tvil omkring disse konklusjonene. Brunt sukker klarer kroppen å gjøre en bedre jobb med - der går en større andel til forbrenning, utenom lagringstrinnet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn