Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    På lørdag lagde jeg grillet svinenakke. I frysedisken på Jacobs hadde de passe store stykker av svinenakke fra spansk bellota-gris. Det er vanskelig å tro at dette er fra samme dyretype som det valige svinekjøtten man får kjøpt her til lands. Fyren i ferskvaredisken der sa at han kunne fikse svinenakker fra Grøstad-gris så får teste det neste gang for en komparativ analyse. Ca 300 kroner kiloen, og det er det verdt.

    svinenakke.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Ja, senterpartiet ville ha økte tollsatser på importerte matvarer for å beskytte landbruket vårt. Resten av regjeringa støtter helhjertet opp om senterpartiets forslag, nye tollsatser fra neste år melder NRK nå.

    Hah....der kan dere se hva som skjer når dere blir for ivrige i å kjøpe franske oster i butikken! :))
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke så farlig. Behandler man befolkningen på denne måten så slutter folk å stemme på dem. At senterpartipolitikk har ført det partiet ned mot sperregrensen er jo ingen overraskelse. Den samme effekten vil ramme hele regjeringen når de nå lar det partiet styre skuten.

    Det beste vi kan håpe nå når det har skjedd er at vi får en desto sterkere omlegging av systemet ved neste anledning som vingeklipper mafiaen en gang for alle.

    Et år med ekstra straffetoll er verdt prisen for å bli kvitt senterpartiet i regjering i overskuelig fremtid.

    Selv Borten Moe, en av de få personene jeg har sansen for i det partiet på tross av hans standpunkter, ser hvor det bærer og forlater den synkende skuten. Kanskje han kommer tilbake en gang når partiet igjen har blitt et parti for selvstendige næringsdrivende og ikke for subsidieklienter og deres organisasjoner.

    http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Ola-Borten-Moe-soker-ikke-gjenvalg-til-Stortinget-2766714.html
     
    Sist redigert av en moderator:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Ikke så farlig. Behandler man befolkningen på denne måten så slutter folk å stemme på dem. At senterpartipolitikk har ført det partiet ned mot sperregrensen er jo ingen overraskelse. Den samme effekten vil ramme hele regjeringen når de nå lar det partiet styre skuten.

    Det beste vi kan håpe nå når det har skjedd er at vi får en desto sterkere omlegging av systemet ved neste anledning som vingeklipper mafiaen en gang for alle.

    Et år med ekstra straffetoll er verdt prisen for å bli kvitt senterpartiet i regjering i overskuelig fremtid.

    Selv Borten Moe, en av de få personene jeg har sansen for i det partiet på tross av hans standpunkter, ser hvor det bærer og forlater den synkende skuten. Kanskje han kommer tilbake en gang når partiet igjen har blitt et parti for selvstendige næringsdrivende og ikke for subsidieklienter og deres organisasjoner.

    Ola Borten Moe søker ikke gjenvalg til Stortinget - bt.no
    Hvorfor kjører ikke Høyre, Venstre og Krf dette som en fanesak i valgkampen? Forteller folket i klartekst at importvernet skal bygges ned og fjernes over en 10-års periode, og at dere kjære velgere snart kan fråtse i billige franske oster og spanske svinenakker i buttikkene? Dette ville jo bli en velgermagnet!
    Svaret er nok det Gjestemedlem at det ikke i nærheten er et politisk flertall for å endre dagens importvern i nevneverdig grad. Små kosmetiske justeringer kan det bli, men so what...?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Ja, senterpartiet ville ha økte tollsatser på importerte matvarer for å beskytte landbruket vårt. Resten av regjeringa støtter helhjertet opp om senterpartiets forslag, nye tollsatser fra neste år melder NRK nå.

    Hah....der kan dere se hva som skjer når dere blir for ivrige i å kjøpe franske oster i butikken! :))
    På tide å flytte til Lysekil: Har tenkt på det lenge. Er lei av armoden som råder i butikkene her på bjerget
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor kjører ikke Høyre, Venstre og Krf dette som en fanesak i valgkampen? Forteller folket i klartekst at importvernet skal bygges ned og fjernes over en 10-års periode, og at dere kjære velgere snart kan fråtse i billige franske oster og spanske svinenakker i buttikkene? Dette ville jo bli en velgermagnet!
    Svaret er nok det Gjestemedlem at det ikke i nærheten er et politisk flertall for å endre dagens importvern i nevneverdig grad. Små kosmetiske justeringer kan det bli, men so what...?
    Krf tiltror jeg ingen verdens ting. Det er bare SV i en religiøs variant. Høyre og Krf vil nok derimot være på de norske menneskenes side og ikke subsidiemafiaens. De ønsker et levende bærekraftig landbruk som ikke er avhengig av krykker, støtte og tollmurer. Med andre ord selvstendig næringsdrivende og ikke trygdeklienter på sysselsettingstiltak. De litt større respekt for borgere som forbrukere og valgfrihet og tilbud er sett på som noe positivt, i motsetning til alskens trusseltiltak for å tvinge oss til å handle med mafiabedrifter i stdet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Høgre? Med sine haldningar til våre to målføre, og tankar om kjempekommunar håpar eg dei ikkje vinn fram. Dei er no endå verre enn Arbeidarpartiet.
    Høyre - Ikke så lenge Erna sitter ved makten. Hennes rolle som pådriver for datalagringsdirektivet er et så stort svik at jeg aldri vil stemme på henne.

    Frp - Har enkelte bra saker og utspill, men alle de mest tilbakestående og mest usympatiske menneskene i norsk politikk er samlet der. Så de er nok helt utelukket. Kanskje om 10 år hvis de liberale tar over for bajasene. For tiden er partiet et fluepapir for de mest kristenkonservative kreftene i riket.

    Krf - Det mest frihetsfiendlige og formynderiske partiet i Norge. Og det sier ikke lite. Fatter ikke at noen vil samarbeide med dem.

    Venstre - Tja.. mange gode saker, men er for feige og så vil de samarbeide med Krf, sin rakeste motsetning. Et slik samarbeid vil oppveie alt det gode de står for. De trenger Sveinung Rotevatn i ledelsen. Norges mest klarsynte politiker for tiden.

    AP - Njæ, ikke nødvendigvis så ille i seg selv. Mer en administrasjonsform enn et politisk parti. Men man får SV og SP som nisser på lasset. Og så var de hovedansvarlig for DLD. At de gir etter for press fra mafiaen og hever tollmurene ytterligere er spikeren i kisten. Så dem stemmer jeg ikke på.

    SP - Fagforening for matvaremilliardærer og sysselsatte bønder. Dessuten altfor kristenkonservative og xenofobiske.

    SV - Det nest mest frihetsfiendlige partiet i Norge. Styrt av barnehagetanter.

    Demokratene - Menneskelig søppel.

    Rødt - Ottars politiske fløy. Alle på trygd!


    Så ... det er slett ikke sikkert jeg kommer til å gidde å stemme på noen av dem. Vi ender opp med enten sosialister eller kristenkoservative uansett, og det er presis like ille.
     
    Sist redigert av en moderator:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nå fikk Sp tvunget gjennom sterk økning i toll og avgifter på importert ost og kjøtt, og da er alt i orden i Norge!

    Heia Sp, som har fått gjennom prosenttoll i stedet for kronetoll, men som også har fått gjennom at dersom kronetollen blir høyest, skal den brukes.

    Nå går det enda raskere å få ned disse tollbarrierene.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.888
    Antall liker
    26.698
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ja, senterpartiet ville ha økte tollsatser på importerte matvarer for å beskytte landbruket vårt. Resten av regjeringa støtter helhjertet opp om senterpartiets forslag, nye tollsatser fra neste år melder NRK nå.

    Hah....der kan dere se hva som skjer når dere blir for ivrige i å kjøpe franske oster i butikken! :))
    På tide å flytte til Lysekil: Har tenkt på det lenge. Er lei av armoden som råder i butikkene her på bjerget
    isf ett meget godt valg til bosted plass fingern
    chark varor handlas hos bla
    V?lkomna till RJ?s N?rproducerat i Varekil/Orust!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Ja, senterpartiet ville ha økte tollsatser på importerte matvarer for å beskytte landbruket vårt. Resten av regjeringa støtter helhjertet opp om senterpartiets forslag, nye tollsatser fra neste år melder NRK nå.

    Hah....der kan dere se hva som skjer når dere blir for ivrige i å kjøpe franske oster i butikken! :))
    På tide å flytte til Lysekil: Har tenkt på det lenge. Er lei av armoden som råder i butikkene her på bjerget
    isf ett meget godt valg til bosted plass fingern
    chark varor handlas hos bla
    V�lkomna till RJ�s N�rproducerat i Varekil/Orust!
    Åbyfjorden helt ytterst mere presist. Må se å komme meg til den butikken cash. Jeg mener alvor. etablere meg der nede og ha en microleolighet i oslo for jobbingens skyld en 3-4 dager i uka
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Støre er en av de sleipeste jeg vet om. Han tar overhode ikke standpunkt til noe som helst. Uttalelse som dette (hentet fra BT ovenfor fra Deph ang. nye tollsatser tom. i %) er illustrerende:

    «det er for tidlig å si hvordan dette vil slå ut, men det er ikke grunn til å tro at dette vil gjøre maten særlig dyrere».

    Særlig dyrere? Seff blir det dyrere, ellers hadde ikke disse endringene (forverringene) blitt innført. Det er jo meningen at det skal bli dyrere med importert mat. Og dette vet Støre. Er fyren bevissløs? Snakke mot bedre vitende heter det.

    Jeg, som enfoldig forbruker, får sjekke prisene på nyåret og protestrere?

    Nå har vi drevet og diskutert dette i lange tider og hatt en gryende optimisme om at det vil gå mot bedre tider. For vi er vel alle enige om at tollsatsene på mat må ned over en 5 - 10 - årsperiode. Og så går det motsatt vei.

    Husk, vi hadde toll på import av klær i gamle dager for å beskytte norsk trikotasjeindustri bl.a. for å være selvforsynte. I dag kaller vi det for tulletoll.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Problemet er ikke en gang at prisene på noen produkter blir dyrere. Det er heller ikke primært dette som er hensikten med tollmurene. Det er rett og slett å gjøre varene så dyre at ikke butikkene tar dem inn, slik at de forsvinner fra dem og forbrukerne vil oppleve i mye større grad en ensretting og monopoltendenser på flere og flere produkter og produktgrupper.

    Som forbrukere hjelper det lite å protestere, for myndighetene tar ikke hensyn til norske forbrukere. Så det eneste man kan gjøre er å la vær å handle varer fra dem som står bak dette. Dvs. Tine og Nortura. Jo mer folk handler med dem, jo dårligere utvalg vil vi ende opp med.

    Så hvis man vil vise litt ansvar og solidaritet med forbrukerne i Norge så boikotter man Tine og alt de tar i. Deretter straffer man korrupte politikere som behandler oss som kveg for at noen monopolbedrifter skal tjene grovt på situasjonen de har skapt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En grei osteboikott i et par uker, på samtlige oster fra Tine, burde kunne få disse pampene på bedre tanker. Slikt må mobiliseres og organiseres, og fristelsen er stor.
     
    N

    nb

    Gjest
    En grei osteboikott i et par uker, på samtlige oster fra Tine, burde kunne få disse pampene på bedre tanker. Slikt må mobiliseres og organiseres, og fristelsen er stor.

    Den burde strengt tatt vært gjennomført på autopilot. Vanligvis medfører en boikott ett eller annet offer, men ikke i dette tilfelle.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har kjørt slik boikott i lang tid, men det monner først når man får alle til å skjønne at det er til alles beste om man gjør det - inkl. bearbeidelsesleddet, som vil bli utfordret til å løfte blikket, kikke på kalenderen og innse at det står 2012, ikke 1912.

    En viss ironi i at forløperen til Tine ble dannet i 1928 som Norske Meieriers Eksportlag ...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er par uker enser de ikke engang. Inntil de instruerer politikerne sine til å fjerne tollmuren og tillate konkurranse er et bedre tidsperspektiv.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg håper at ikke Tingvollosts priser på sine produkter er der man vil legge seg når man slipper fri konkurransen på mat i Norge. Tenkte jeg skulle kjøpe meg et stykke Kraftkar i går, men det ble med tanken. 400 kr pr. kg! Osten er sikkert god den, men det får være måte på!
    Kraftkar er vel kanskje en av de få norske ostene som er verdt denne prisen. For dyr å kjøpe til vanlig, men av og til kan man unne seg et stykke som kos. Sterkenils'n og Knudenost er to andre.

    Jeg har større problemer med helt alminnelige hvite oster fra småysterier som på meny koster 5-600kr kg uten at det er noe som helst spesielt med dem.
    Hvor får man kjøpt Kraftkar og Knudenost i Oslo-områder?

    Mvh
    Roysen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg håper at ikke Tingvollosts priser på sine produkter er der man vil legge seg når man slipper fri konkurransen på mat i Norge. Tenkte jeg skulle kjøpe meg et stykke Kraftkar i går, men det ble med tanken. 400 kr pr. kg! Osten er sikkert god den, men det får være måte på!
    Kraftkar er vel kanskje en av de få norske ostene som er verdt denne prisen. For dyr å kjøpe til vanlig, men av og til kan man unne seg et stykke som kos. Sterkenils'n og Knudenost er to andre.

    Jeg har større problemer med helt alminnelige hvite oster fra småysterier som på meny koster 5-600kr kg uten at det er noe som helst spesielt med dem.
    Hvor får man kjøpt Kraftkar og Knudenost i Oslo-områder?

    Mvh
    Roysen
    Kraftkar får man på mange utsalgssteder i Oslo:

    Tingvollost - Utsalgssteder

    Ikke usannsynlig at noen av dem fører Knudenost også.

    Her er i alle fall en link til distributøren: Matcompaniet - for gastronomisk velbefinnende

    Men vær obs på at Knudenosten kun produseres fra februar til september, så det er ikke sikkert den er å oppdrive igjen før til neste år.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg håper at ikke Tingvollosts priser på sine produkter er der man vil legge seg når man slipper fri konkurransen på mat i Norge. Tenkte jeg skulle kjøpe meg et stykke Kraftkar i går, men det ble med tanken. 400 kr pr. kg! Osten er sikkert god den, men det får være måte på!
    Kraftkar er vel kanskje en av de få norske ostene som er verdt denne prisen. For dyr å kjøpe til vanlig, men av og til kan man unne seg et stykke som kos. Sterkenils'n og Knudenost er to andre.

    Jeg har større problemer med helt alminnelige hvite oster fra småysterier som på meny koster 5-600kr kg uten at det er noe som helst spesielt med dem.
    Hvor får man kjøpt Kraftkar og Knudenost i Oslo-områder?

    Mvh
    Roysen
    Flaneur på Riddervoldsplass.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fantastisk sammenklipp av Per Harald Grues utsagn over nesten 30 år i dagens Bondelandet. Simpelthen totalt fantastisk - men han innrømmer i hvertfall at Norge har verdens dyreste landbruk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Prisen for å la Tine og SP diktere norsk handelspolitikk kan bli høy. Svært høy.

    Skuffet over norsk tolløkning - Aftenposten
    Neida, dette er gull. Sp og Tine har agert i et vakuum. De fikk kastet Lars Peder Brekk pga landbruksoppgjøret og for å vise Stoltenberg at de mente alvor med kravet om større tollbarrierer. Nå har de fått barrierene, og EU vil reagere hurtig.

    Først blir det begrensninger på eksport av norsk fisk, og så blir det andre begrensninger på norsk eksport.
    Sp ønsker å ta denne kampen for å remobilisere sine kjernevelgere frem til neste års valg. Norske bønder er fly forbannet på hva partiet har gjort mot landbruket under Brekk.

    Vi får det motsatte av hva Sp har forsøkt å få til mye tidligere enn man kunne håpe på.

    Litt bakgrunn: http://europalov.no/rettsakt/utvidet-handel-med-landbruksprodukter-mellom-norge-og-eu/id-4180
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    At SP og Tine kun har sine egne snevre interesser i tankene er jo ikke noe nytt. Men det forbauser meg at AP har gått med på dette. Jeg kan ikke tolke det på noen annen måte enn at de har sett seg lei på det rødgrønne alternativet og ønsker kraftige reaksjoner fra resten av verden for tydelig viser at SP-politikk er noe som kun gavner noen promille av befolkningen og rammer resten hardt og brutalt. Men det kan jo like fort slå tilbake på AP som tilsynelatende viser så elendig dømmekraft at de går med på å føre SP-politikk som sin egen.

    Folk kan jo ikke lenger stemme på et AP som fører slik politikk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Norge er verdens dyreste land å leve i, fordi det også er ett av verdens beste land å leve i dersom man kikker på internasjonal statistikk. At norsk mat er dyr behøver ikke å være et problem, spesielt sett i forhold til inntekt.

    MEN - problemet er at produksjonsleddet ikke ser en avkastning som står i forhold til matprisene. Godtgjørelsen for melk, korn o.a. har stått stille i over 20 år, mens "verdibyggingen" har skjedd i mellom- og sisteledd. Og dette er en funksjon av at norske bønder er gjort til leilendinger i kooperativene - uten råderett og disposisjonsrett. Det er et opprør på gang nå - mellomleddsalliansene har kjørt dette for langt og har mistet grunnfjellet.
    Den største utfordringen er at norsk landbruk, pga at det er blitt holdt nede så lenge, vil være uforberedt på omstillingen som kommer når tollbarrierene forsvinner. Det blir som da muren falt mellom Øst og Vest ...

    Men etter noen år vil man være i gang med eksport, og da vil mye endre seg. Det merkelige er at man er i stand til å oppføre seg som om helt ulike regler gjelder for fiskeoppdrett og landbruk. Fiskeoppdrettet oppstod utenfor kooperativ, og bygger på personlig initiativ (og kontakter). Det har skapt et stort antall fiskemillionærer og en aktiv næring langs hele kysten, og bygger på eksport.

    Norsk landbruk er derimot satt i bur, har null handlerett og har eksportforbud. Underlig at den meget enkle løsningen er så ugjennomførbar her hjemme. Forklaringen er selvsagt at byråkrater og pamper frykter for sine lukrative og godt beskyttede posisjoner.
     
    Sist redigert:

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    At SP og Tine kun har sine egne snevre interesser i tankene er jo ikke noe nytt. Men det forbauser meg at AP har gått med på dette. Jeg kan ikke tolke det på noen annen måte enn at de har sett seg lei på det rødgrønne alternativet og ønsker kraftige reaksjoner fra resten av verden for tydelig viser at SP-politikk er noe som kun gavner noen promille av befolkningen og rammer resten hardt og brutalt. Men det kan jo like fort slå tilbake på AP som tilsynelatende viser så elendig dømmekraft at de går med på å føre SP-politikk som sin egen.

    Folk kan jo ikke lenger stemme på et AP som fører slik politikk.
    Nei, det virker som om Stoltenberg har ett mål: Å tape valget neste år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn