Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Lager det meste fra grunnen av. Mekker opp mye på søndagen og dunker ting sammen på noen minutter. Tips! kjøp kjøttkvern, Kjøttdeig er ikke det samme uten
    Ja, kjøttkvern er virkelig noe å anbefale. Da kan det kjøpes inn høyrygg, bibringe, flatbiff eller hva det skal være og man kan lage sine egne karbis. Tar 2 - 3 minutter å male opp ca. 1 kg.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Det er faktisk et ganske sentralt poeng. Det er vanskelig å rettferdiggjøre å bruke mye tid på matlaging (og handle inn til matlagingen) med mindre man er av den oppfatning at aktiviteten har en verdi i seg selv utover det å bli mett.
    Nettopp. Så hvorfor all nedlatenheten? Denne tråden er gjennomsyret av nedlatenhet mot den normale konsument som vanskelig kan tolkes som annet enn snobberi. Matlaging er for meg fullstendig uinteressant, og når jeg kommer hjem etter en lang arbeidsdag vil jeg ha middagen klar umiddelbart og ikke etter en time med kokkelering. Vil jeg ha god mat eller matopplevelser er det ikke verre enn å gå på restaurant, selv om jeg som de fleste såklart ikke har råd til å gjøre dette hver dag. Men så er det også noe i dette med at opplevelser blir utvannet om de gjentas for ofte, hvis jeg hadde spist gourmétmat hver dag tror jeg det hadde blitt rutinemessig innen veldig kort tid.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er ikke snakk om gourmetmat, det er snakk om gode råvarer, og så lenge i interessen for det er laber blant den normale konsument så er det ingenting som vil endre seg tollmur eller ei. Samtidig er det ikke nedlatende over for de med plastanlegg på elkjøp å kjøpe seg god stereo, det handler bare om interesser og prioriteringer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja det er en veldig positiv dreining som jeg også har sagt tidligere, men det store flertallet gir fortsatt beng å lager ikke mat selv men varmer opp industriprodukter. Hvorfor risikere den positive dreiningen ved risikere små lokale gode matvareprodusenter som er årsaken til dreiningen ved å fjerne tollvernet?
    Det er ikke småprodusentene og de som lager den gode kvaliteten som trues av at importvernet, snarere tvert i mot. De vil derimot kunne få mye større fokus og muligheter for å eksportere sine varer til nye markeder som da åpner seg. Dette er ikke mer utopisk at norske kvalitetsproduker skal kunne eksporteres til Europa der de jo er opptatt av god kvalitet og ikke bare pris...

    De som trues av at tollmurene rives er de store monopolistene som lager alle de middelmådige produktene som ødelegger for matinteressen, og som de gjør alt de kan for at vi fortsatt skal måtte velge. Tine og deres monopol er en mye større trussel mot småprodusentene enn andre kvalitetsprodukter som kan importeres.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Om det nå er slik at norsk landbrukspolitikk har som formål å forsvare norsk landbruk, så bør dette programmet være en tankevekker. Ett par gir opp å ha melkekyr, når de ser at det de får betalt ikke har flyttet seg med så mye som noen ører på tyve år, mens innsatskostnadene har gått opp. En annen tar familien til Canada, sammen med broren, og føler han er kommet til himmelrike sammenlignet med norsk landbruksbyråkrati.
    Og han sier noe det er verdt å legge merke til. I Canada verdsettes han, får skryt og støtte fra vanlige mennesker, når de hører han er bonde. I Norge ble han møtt med at han levde på subsidier, gjorde at maten til folk flest var dyrere og var en irritasjonskilde.

    Et godt (og trist) program.

    Kornbonde i Canada - Fordypning

    Link til Bondelandet 1:3 nederst i artikkelen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Nå skal jeg være litt usaklig og tendensiøs. ( Har aldri vært det tidligere her på HFS ?;) )

    Hovedformålet med norsk landbrukspolitikk er å verne "et lass" landbruksbyråkrater som bor og jobber i Oslo!

    Og det er dessverre mye sant i påstanden. Utgiftene til funksjonærer i departement og direktorat regnes som en del av landbruksstøtten!!

    Flere har skrevet om historien bak dagens ordning der bøndene ikke har full råderett over egen eiendom mot at Staten sørger for at de ikke sulter i hjel.

    Skal man gjøre noe med landbruket og monopolene ( les: Samvirkene, - dette er er sosialistisk ideologi ) må det skje en revolusjon. Ensidig kun å fjerne tollbarriærer vil dessverre føre galt avsted. Alt er så sammenvevd i landbruket at mye annet også må gjøres. Bøndene må få tilbake full råderett over sine eiendommer. Konsesjonslover må kastes i papirkurven. Det må være fritt opp til bonden hvordan han ønsker å drive sin bedrift og hvem han ønsker å selge til og hva han ønsker å selge til vedkommende. Ønsker bonden å drive industrijordbruk med 5000 griser og 150000 høns, javel da må han ikke hindres i det. Ønsker han å drive småskala 100% konsentrert om kvalitet må han få lov til det. Ønsker han å selge sin kvalitetsmat til Deph, istedet for å tvinges til å selge til Nortura, må han faktisk få lov til det. Ønsker han å "selge sjela si" og være kontraktsfarmer for REMA1000 ja så må han få lov til det. Hvis vi ønsker at bonden skal være selvstendig næringsdrivende så må han få like rammebetingelser som andre nætringsdrivende. Det er ingen som nekter en datanærd med et softwarefirma å selge hele greia til "Store Satan" Microsoft for 100 mill. Men om en bonde finner en tulling som ønsker å kjøpe gården hans for 25 mill, DA skal politikere og byråkrater bestemme at NEI, kjøper får ikke lov til å betale mer enn 7,5 mill!! Tenk dere om Stordalen ville selge et hotell og Staten skulle bestemme at kjøper ikke fikk betale mer enn 1/4 av budet! Og i tillegg bestemme at denne kjøperen ikke skal få lov til å kjøpe, men enhelt annen fyr som Stordalen ikke tåler trynet på!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Nå skal jeg være litt usaklig og tendensiøs. ( Har aldri vært det tidligere her på HFS ?;) )

    Tenk dere om Stordalen ville selge et hotell og Staten skulle bestemme at kjøper ikke fikk betale mer enn 1/4 av budet! Og i tillegg bestemme at denne kjøperen ikke skal få lov til å kjøpe, men enhelt annen fyr som Stordalen ikke tåler trynet på!
    Nå må du ikke gi noen som helst noen dumme idèer !
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Det høres jo flott ut med bondens marked og lignende på torget i byen. Greia er bare det at mange bysentrum er stein daue. Parkeringsregime, miljøgater og andre hindringer gjør at folk ikke drar til sentrum. De får jo ikke satt fra seg bilen. I tillegg så er byene omkranset av kjøpesenter som tilbyr alt det andre folk har behov for.
    De få sjelene som bor i sentrum er for lite til at torghandel blir lønnsomt.
    Hvis tollmurene reduseres så er det naivt å tro at RIMI og gjengen importere utelandske kvalitetsvarer for så å selge dem til en rimelig pris. Resultatet blir heller mer billig søppelmat, RIMI og gjengen bare øker profitten sin. Jeg tør ikke engang tenke på hva Orkla kan komme til å gjøre for å møte konkurransen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi kan jo bare innføre matkuponger slik at alle får utlevert der de trenger fra et helsemessig, samfunnsøkonomisk og økososialt perspektiv. Vi kan nedsette en komite av bønder, fabrikkeiere, fysiologer og snåsamenn som kan enes om en høvelig diett for oss. Så blir det mye lettere å planlegge støtteordningene mange år i forveien og alle får forutsigbare rammevilkår de kan planlegge tilværelsen etter.

    Det å kunne velge noe selv er bare snobberi. Forutsigbare rammevilkår må jo være mer ønskelig enn snobberi og kresenhet?

    lillehammer-94-matkuponger.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det høres jo flott ut med bondens marked og lignende på torget i byen. Greia er bare det at mange bysentrum er stein daue. Parkeringsregime, miljøgater og andre hindringer gjør at folk ikke drar til sentrum. De får jo ikke satt fra seg bilen. I tillegg så er byene omkranset av kjøpesenter som tilbyr alt det andre folk har behov for.
    De få sjelene som bor i sentrum er for lite til at torghandel blir lønnsomt.
    Hvis tollmurene reduseres så er det naivt å tro at RIMI og gjengen importere utelandske kvalitetsvarer for så å selge dem til en rimelig pris. Resultatet blir heller mer billig søppelmat, RIMI og gjengen bare øker profitten sin. Jeg tør ikke engang tenke på hva Orkla kan komme til å gjøre for å møte konkurransen.
    Hvorfor male opp en masse teoretiske muligheter, når man kan ta tak i kjensgjerningene?
    Norsk landbrukspolitikk er feilslått.
    Det er et verdiødende samarbeid mellom landbruksbyråkrater og kooperativledere, som har som mål å kontrollere bøndene, og å holde prisene fra produsent så lave som mulig.

    Bondens marked er bare et tegn på opprøret blant bøndene, og er altfor lite i omfang til at det har innvirkning på matkvaliteten til folk flest.

    I mitt lokale supermarked er nå Rørossmøret blitt borte, jeg har det vanlige smøret fra Tine, og noe som kalles Kviteseidsmør, selv om det lages i Bygland i Aust-Agder, og ikke i Kviteseid i Telemark. Men i regionen er det 43 gårder som lager eget smør, som ikke er å få kjøpt i butikk. (Jeg er heldig, og på smørjakt for tiden, for å finne det beste).
    Hvorfor kan jeg ikke få noe av den variasjonen i butikk? Fordi det ikke passer med rasjonell drift av samvirkene. Hvem er da samvirkene til for? De gavner ikke bøndene, som har stillstand i inntektene og er gjort fullstendig subsidieavhengige. Og de gavner ikke forbrukerne, det er utvetydig. Så hvem er samvirkene til for?

    Der er kjernen i saken, og det problemet er veldig lett å løse, dersom folk løfter blikket litt fra den latterlige propagandaen som norsk jordbruk beskrives vha av.

    Samvirkene har sydd norsk landbruk inn i en kuvøse. I forhold til utviklingen i andre land ligger norsk landbruk nærmest i koma, og visst er de livredde for konkurranse fra utlandet, den er de ikke i beredskap til. Men hvorfor går det automatikk i at norske forbrukere og skattebetalere skal ta regningen for den vedvarende inkompetansen som preger styringen av norsk landbruk?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Og så trur eg det kan vere greitt å lese seg opp litt på tema før ein går i klinsj med alt & alle.....
    ??
    jeg tror Arve for ørente gang hinter om boken han nevnte for noen sider siden.

    Oss kj�tthuer imellom - Nationen.no
    Den var vel EspenR (trådstarter) og jeg de første i tråden til å tipse om?
    Den tar godt for seg av landbruksmytene som styrer manges innspill i debatten, og er slik sett et godt korrektiv til den rådende fortellingen som byråkratene pusher.

    Hadde det ikke vært for landbruksforsker Lies innsats, ville offentligheten ikke visst at innestengte norske kyr spiser kinesisk kraftfôr, noe selv redaktøren i Nationen innrømmer er godt å ha fått på agendaen.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Jeg var på Rema 1000 i kveld for å gjøre ukens basisinnkjøp. Så at de hadde Røkt svinenakke eller hva det nå var fra Nordfjord Kjøtt til kroner nesten ingen (ca 30 kroner) pr. kilo. I utgangspunktet kun et stykke kjøtt. Men neida - kjøttinnholdet var bare 81%. Resten var vann og salt.

    De hadde forresten fått noen produkter fra Grøstad Gård på min lokale Rema. Lurer på om de tester ut om det er noen reell etterspørsel etter litt fjongere varer.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    De hadde forresten fått noen produkter fra Grøstad Gård på min lokale Rema. Lurer på om de tester ut om det er noen reell etterspørsel etter litt fjongere varer.
    Da bør du vise dem med lommeboka at det er det...Grøstad er fjonge svin ! Baconet synes jeg er litt oppskrytt, men pølsene er det vel bare landets få slakterbutikker som kan måle seg med. Provencepølsene og engelske frokostpølser er mine favoritter. Og leverposteien !
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Rema er i gang med en oppgradering av vareutvalget, fordi man har opplevd tap av kunder til kjeder som har gått foran i denne utviklingen.
    Disse kjedene har fantastiske logistikklinjer, som er i stand til å levere hva som helst landet rundt. At de hittil har fokusert på tørrfôr, våtfôr og frossentfôr får vi håpe er et tilbakelagt kapittel om noen år.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rema er i gang med en oppgradering av vareutvalget, fordi man har opplevd tap av kunder til kjeder som har gått foran i denne utviklingen.
    Disse kjedene har fantastiske logistikklinjer, som er i stand til å levere hva som helst landet rundt. At de hittil har fokusert på tørrfôr, våtfôr og frossentfôr får vi håpe er et tilbakelagt kapittel om noen år.
    Rema er ikke de verste de. I de store butikkene og de som har en litt matinteressert butikksjef man kan finne endel artige produkter innimellom de obligatoriske varene. Håper de får større spillerom fremover. Ser ut til at de satser litt mer på ferskvarer også, selv om de ikke har egne betjente disker for det.
     
    N

    nb

    Gjest
    Nå er muligens ikke min rema helt representativ. Den er stor og temmelig bra til rema å være, samt at Norges beste dagligvarebutikk ligger ca en kilometer unna gjør nok noe med konkurransesituasjonen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nå er muligens ikke min rema helt representativ. Den er stor og temmelig bra til rema å være, samt at Norges beste dagligvarebutikk ligger ca en kilometer unna gjør nok noe med konkurransesituasjonen.
    Slikt påvirker, selvsagt. Men Reitan har uttalt at man nå vil oppgradere utvalget i Rema 1000 (noe som nok også reflekterer at nordmenn har romsligere økonomi, så de vil ha en større andel av den).
    Senest i Litteraturhuset, da han deltok i debatt om misledende matmerking, og han innrømmet at man hadde prioritert lave priser og logistikk på bekostning av kvalitet. Rema har bl.a. innledet et samarbeid med Fiskecentralen om å få utkjørt fersk fisk til samtlige butikker.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå er muligens ikke min rema helt representativ. Den er stor og temmelig bra til rema å være, samt at Norges beste dagligvarebutikk ligger ca en kilometer unna gjør nok noe med konkurransesituasjonen.
    Slikt påvirker, selvsagt. Men Reitan har uttalt at man nå vil oppgradere utvalget i Rema 1000 (noe som nok også reflekterer at nordmenn har romsligere økonomi, så de vil ha en større andel av den).
    Senest i Litteraturhuset, da han deltok i debatt om misledende matmerking, og han innrømmet at man hadde prioritert lave priser og logistikk på bekostning av kvalitet. Rema har bl.a. innledet et samarbeid med Fiskecentralen om å få utkjørt fersk fisk til samtlige butikker.
    Gledelig. Mange av de lokale remabutikkene selger fersk fisk, levende blåskjell, frossen kongekrabbe, hollandske oster til gode priser, spennende import fra Lorenzen, lokal ost, kjøtt og pølser, gode skinker fra middelhavslandene, ferske chorizopølser av ypperlig kvalitet. Det hele handler om å gjøre slike varer tilgjengelig til en konkurransedyktig pris og der ligger Rema foran de fleste andre i Norge, og de er mindre avhengig av de store kooperativene enn andre butikker. Så norske rammebetingelser tatt i betraktning er Rema slett ikke ille de, og jeg handler gjerne hos dem.

    Rimi, Bunnsubb, Coop Extra og Kiwi derimot er butikker jeg for det meste unngår. De er virkelig nitriste.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det fine for slike butikker med å selge premiumprodukter er selvsagt muligheten til å ta ut høyere margin. Kjøper man først pølser til nesten 200 kroner kiloen så bryr man seg neppe veldig mye om de koster 189 eller 209 pr. kilo. Rema solgte Grøstad-pølser for 189 pr kilo, de koster stort sett 199 pr kilo over alt ellers. Jeg kjøpte forresten en pakke fransk gåselever på SmartClub - den skulle de ha 549 kroner kiloen for. Akkurat den samme franske gåseleveren (akkurat samme som i fra samme format fra samme produsent) på Jacob's kostet 749 pr. kilo. Bare for å illustrere hvor mye marginer man kan ta ut på litt mer kostbare produkter.

    Vi får se hva som skjer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et godt eksempel på at økt import og bedre utvalg også påvirker norske aktører til å levere bedre kvalitet og differensierte produkter.

    Langtidsm?rnet biff skal gi ?kt norsk matproduksjon - Nationen.no

    Gilde og Nortura har nå oppdaget noe lurt. De skal begynne å selge kjøtt som er mørnet! Og til og med fra andre rasere enn norske røde melkekyr.

    - Norske forbrukere vil ha bedre kjøtt. Derfor har vi nå utviklet en helt ny serie med langtidsmørnet kjøtt fra utvalgte norske kjøttfe, sier informasjonssjef Eli Strand i Nortura.

    Bedre utvalg
    Strand viser til at de aktuelle rasene det er tale om er avlet fram i generasjoner for sine gode kjøttegenskaper. De beiter ute i norsk natur, fôres på gress og vokser raskt. Slike faktorer gjør at dyrene får fintrevlede muskler og dermed et ekstra smakfullt og mørt kjøtt, forteller Strand. Tv-kokken Ole Martin Alfsen er blant dem som hilser de nye produktene velkommen.

    En ting som er helt sikkert er at hvis ikke slike produkter hadde blitt importert og vært å finne i butikkene hadde det heller aldri utviklet seg et marked og en etterspørsel etter slike produkter. Hvis Gilde og Nortura klarer å levere gode nok produkter vil de nok kunne få en god bit av dette markedet også. Jeg håper bare at det skjer på redelig måte og ikke at de så snart de kan levere produkter selv sørger for å stenge for konkurransen igjen og sender oss tilbake i en negativ spiral av middelmådighet, ensretting monopolisme og forbrukerfiendlighet.
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ Det er i alle fall bedre produktutvikling enn å skjerere benet av en nakkekotelett fra gris og kalle det entrecôte og selge til 2-3 ganger nakkekotelettprisen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vedkommende som skar den nakkekoteletten visste sannsynligvis ikke forskjell på det og entrecote.

    Nortura/Gildes utspill skal dog ses i lys av Prima Jærens suksess, som man forsøker å undergrave, dels ved at bønder premieres for å ale opp fé som ikke har tilstrekkelig fettgrad, og dels ved å gå inn på PJs nisje: bedre behandlet kjøtt. Men det å mørne kjøttet hjelper ikke stort om det er altfor magert, så der gjenstår det å få gjort ting.

    Likevel - et eksempel på at kooperativene kan tvinges til å flytte på seg. Se f.eks. på den panikken som tredoblingen av osteimporten (siden 2003) har ført til. Først kommer knerefleksen, å øke tollavgiftene. Så kommer forbrukerreaksjonen, og deretter kommer lemping av regelverket, får vi håpe.

    Eller også SPs våte drøm om 270 kroners påslag pr kilo, samt variabel toll alt etter hva som gir best importvern.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Håper folk fant veien innom Matstreif foran Rådhuset i Oslo i dag - over hundre produsenter av gårdsmat og "nærfisk." Fra hele landet. En fryd.

    http://www.innovasjonnorge.no/streif/Matstreif-2012/

    Bar tungt til bilen.

    www.vingulmark.no er verdt en kikk.

    Bøndene der skriver det som det er:

    FRIE HØNER. FRIE BØNDER.


    Vi tror på friheten for mennesker og dyr, friheten til selv å levere til hvem vi vil og til de som deler våre verdier. Friheten til å fortelle vår egen historie og bli respektert for den jobben vi gjør, våre investeringer og være på samme lag. Være frie og leve med naturen. Det er det vi mener med Frie høner. Frie bønder.
    Vingulmark er det gamle navnet på landet rundt Oslofjorden.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Kjøpte meg godt frempå innen kje, hjort, rein, spekemat, klippfisk og ost. Latterlig mye folk, noe dom tilsier at slikt burde skje oftere. Og hvorfor i helvete hadde Gilde en stand hvor de solgte karakterløs spekemat???
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kjøpte meg godt frempå innen kje, hjort, rein, spekemat, klippfisk og ost. Latterlig mye folk, noe dom tilsier at slikt burde skje oftere. Og hvorfor i helvete hadde Gilde en stand hvor de solgte karakterløs spekemat
    Fordi Gilde ikke har et fnugg av selverkjennelse. Latterlig stand de hadde.

    Men du milde så mye fint jeg fant, inklusive mange adresser. Flere av disse produsentene sender i posten!!!
     
    Sist redigert:

    Puma03

    Medlem
    Ble medlem
    10.05.2012
    Innlegg
    34
    Antall liker
    30
    Sted
    Quick Island
    Et godt eksempel på at økt import og bedre utvalg også påvirker norske aktører til å levere bedre kvalitet og differensierte produkter.

    Langtidsm�rnet biff skal gi �kt norsk matproduksjon - Nationen.no

    Gilde og Nortura har nå oppdaget noe lurt. De skal begynne å selge kjøtt som er mørnet! Og til og med fra andre rasere enn norske røde melkekyr.

    - Norske forbrukere vil ha bedre kjøtt. Derfor har vi nå utviklet en helt ny serie med langtidsmørnet kjøtt fra utvalgte norske kjøttfe, sier informasjonssjef Eli Strand i Nortura.

    Bedre utvalg
    Strand viser til at de aktuelle rasene det er tale om er avlet fram i generasjoner for sine gode kjøttegenskaper. De beiter ute i norsk natur, fôres på gress og vokser raskt. Slike faktorer gjør at dyrene får fintrevlede muskler og dermed et ekstra smakfullt og mørt kjøtt, forteller Strand. Tv-kokken Ole Martin Alfsen er blant dem som hilser de nye produktene velkommen.

    En ting som er helt sikkert er at hvis ikke slike produkter hadde blitt importert og vært å finne i butikkene hadde det heller aldri utviklet seg et marked og en etterspørsel etter slike produkter. Hvis Gilde og Nortura klarer å levere gode nok produkter vil de nok kunne få en god bit av dette markedet også. Jeg håper bare at det skjer på redelig måte og ikke at de så snart de kan levere produkter selv sørger for å stenge for konkurransen igjen og sender oss tilbake i en negativ spiral av middelmådighet, ensretting monopolisme og forbrukerfiendlighet.
    Jeg har forsøkt disse produktene, og min konklusjon er i hvert fall klar; ytrefilet og entrecote er fremdeles sorgens kapittel. Det som derimot er bra er høyrygg-biffene. Men det er trolig det produktet i serien som selger minst; ola dunk spiser jo ikke et kjøttstykke han aldri har hørt om........
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Kjøpte meg godt frempå innen kje, hjort, rein, spekemat, klippfisk og ost. Latterlig mye folk, noe dom tilsier at slikt burde skje oftere. Og hvorfor i helvete hadde Gilde en stand hvor de solgte karakterløs spekemat
    Fordi Gilde ikke har et fnugg av selverkjennelse. Latterlig stand de hadde.

    Men du milde så mye fint jeg fant, inklusive mange adresser. Flere av disse produsentene sender i posten!!!
    Kanskje du ordner en en liten blindtest for deg selv og så offentligjør resultat og adresser her?
    På forhånd takk.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Kjøpte meg godt frempå innen kje, hjort, rein, spekemat, klippfisk og ost. Latterlig mye folk, noe dom tilsier at slikt burde skje oftere. Og hvorfor i helvete hadde Gilde en stand hvor de solgte karakterløs spekemat
    Fordi Gilde ikke har et fnugg av selverkjennelse. Latterlig stand de hadde.

    Men du milde så mye fint jeg fant, inklusive mange adresser. Flere av disse produsentene sender i posten!!!
    spre gjerne det glade budskap i denne tråden. Adresser er fine greier
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Smør fra himmelen, fra Arne Brimi. Sætersmør laget på syrnet rømme. Send bestilling til post@brimi-seter.no
    Eller i det minste en henvendelse om hvor det er å få kjøpt. Ga en butt til en venninne som måtte ringe og takke meg da hun smakte smøret.
    Dette smøret er et helt nytt produkt derfra. Brimiland startside

    Ellers er det verdt å kikke etter eggene fra Hjem - Vingulmark - Eggs of Norway, nevnt tidligere.

    Og så er det utrolig god fisk som tilberedes av Aketun Fisk (prøv varmrøkt røye med pepper, blant mye annet godt.)

    Og startside lager noen fantastiske skinker og snabber. Blåbærsnabben er berømt, og speket einerkam liker jeg i meget tynne skiver.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Smør fra himmelen, fra Arne Brimi. Sætersmør laget på syrnet rømme. Send bestilling til post@brimi-seter.no
    Eller i det minste en henvendelse om hvor det er å få kjøpt. Ga en butt til en venninne som måtte ringe og takke meg da hun smakte smøret.
    Dette smøret er et helt nytt produkt derfra. Brimiland startside

    Ellers er det verdt å kikke etter eggene fra Hjem - Vingulmark - Eggs of Norway, nevnt tidligere.

    Og så er det utrolig gode pølser som lages av Aketun Fisk (prøv varmrøkt røye med pepper, blant mye annet godt.)

    Og startside lager noen fantastiske skinker og snabber. Blåbærsnabben er berømt, og speket einerkam liker jeg i meget tynne skiver.
    Takker så meget for opplysningene
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ble en feil på Aketun fisk, som jeg sier lager gode pølser. De lager ulike typer fisk, gjerne røkt eller gravet.

    Det som falt ut er Kandal, som lager kjøtt og pølser fra geiter og kje.
    Velkommen

    Ellers syns jeg også at TIND SPEKEVARER AS gjør en fin jobb. Der kjøpte de ansatte ut produksjonsapparatene etter tiår med industridrift, og forsøker nå å lage høykvalitets spekekjøtt.

    Og til slutt en toppanbefaling. Knut på Hande gard, som lager både rakfisk og spekemat. Fenalåret hans henger på kjøkkenet mitt. Sjeldent godt, og med akkurat rett salttilsetning, noe jeg ellers syns ofte skjemmer fenalår, selv noen av de som er på Bondens marked. Fra Hande kan man også bestille rakfisk og andre retter.
    Handes Rakaure fra Valdres - T: 61 34 31 41 Rakfisk
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ellers syns jeg også at TIND SPEKEVARER AS gjør en fin jobb. Der kjøpte de ansatte ut produksjonsapparatene etter tiår med industridrift, og forsøker nå å lage høykvalitets spekekjøtt.
    Mange gode tips her!

    Tind lager god spekemat. Den lokale storicabutikken, som nå er nedlagt, kjøpte ofte opp store partier med avskjær, feilskjær og skalker fra dem og solgte det vider til kundene til en pris som man eller bare får servelatpølse for. Kjøpte store mengder av dette når det var tilgjengelig, for holdbarheten var lang. Intet varer evig, men det var moro og stas så lenge det sto på. :)

    Tind lager noe av det beste av norsk spekemat som er å få kjøp i kjedebutikker i alle fall.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er mykje du kan gjere med tvilsame masseproduksjonsprodukt for å gjere dei betre. Det er lurt å ha eit ekstra kjøleskåp der du kan ta plasten av ein del produkt, og legge/henge dei til avrenning/møyrning. Eg heng opp røykelaksen eit par dagar, med eit fat under. Så kan eg slå vekk vatn/feitt og kose meg med eit langt betre produkt enn utgangspunktet. Relativt trist indrefilet av svin kan ordnast på same måten (eller leggjast på ein tallerk, og snuast kvar dag minst tre-fire dagar, helst fram til eit par dagar etter utgått dato). Då er det eit flott produkt å jobbe med. Oksebiffar har eg hatt hell med lenge, men no for tida er det vanskeleg å finne ting som ikkje er ekle uansett kva ein gjer med det. Sauekjøt har eg lite erfaring med, all den tid eg heller brukar lokale leverandørar på dette og geit, men mor mi hadde greidd å få tak i noko skikkeleg godt fårikålkjøt, rett nok av lam, men det var kjøpt på Bunnpris og fortente toppkarakter.
    Men kvar finn ein skikkelege grønlandsreker notildags? 70/90, ikkje desse ministakkarane som bør omtalast som plankton....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn