Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.150
    Antall liker
    7.787
    Sted
    Oslo
    Til mine foreldres store sorg forsvant de en etter en alle spesial butikkene i sentrum av byen de bodde i.
    De syntes det var så flott at det tilbudet fantes.
    Men ukas storhandel ble alltid gjort på det bilbaserte kjøpesenteret !
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.096
    Til mine foreldres store sorg forsvant de en etter en alle spesial butikkene i sentrum av byen de bodde i.
    De syntes det var så flott at det tilbudet fantes.
    Men ukas storhandel ble alltid gjort på det bilbaserte kjøpesenteret !
    Jeg hadde en nabo som ble oppriktig lei seg for at spesialbutikken for elektriske småvarer på hjørnet måtte legge inn årene. Som han sa, da kunne han ikke lenger stikke innom der og sjekke ut ting han var interessert i, før han bestilte på Amazon.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Spesialforretninger forsvinner i stadig større grad, da fortrenges av kjedene med deres tross alt begrensede utvalg. Byggvarehusene betjenes feks stort sett av ufaglærte, og spør du etter noe utenom allfarvei, aner de knapt hva du spør om..
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.150
    Antall liker
    7.787
    Sted
    Oslo
    Spesialforretninger forsvinner i stadig større grad, da fortrenges av kjedene med deres tross alt begrensede utvalg. Byggvarehusene betjenes feks stort sett av ufaglærte, og spør du etter noe utenom allfarvei, aner de knapt hva du spør om..
    Og her inne er stadig det folk som anbefaler gode kjøp på nettet (meg inkludert) på HiFi utstyr vi burde kjøpt i faghandelen for å holde liv i den.
    Det er ikke alltid pent å få døra i trynet eller se seg selv i speilet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Også det er vel et typisk eksempel på det jeg nettopp skrev. Omsetningen av hvite og brunevarer er overtatt av kjeder og nettsalg, mens det er/var dette som ga spesialforretningene økonomi til også å drive med mindre lønnsomme varer, som haifai.. Legg så til at folk flest heller ikke vil ha tradisjonell mid-fi lenger, samtidig som Hai-Fai har utviklet seg til å bli et absurd marked. Selv Ståle Krapyl kunne neppe spådd den utviklingen som har vært, - først og fremst av prisnivå. Med unntak av streaming teknologi og det som hører der til, er resten fortsatt basert på gamle prinsipper...

    Men - det var kanskje mat vi skulle snakke om i denne tråden.... både bakerier og kjøttforretninger er jo fortrengt av kjedene. Til tross for at jeg bor i et tettsted med ca 3500 innbyggere, har jeg 100km til nærmeste ferskvaredisk, og den er nå også relativt begrenset. ( Coop Mega)
    For vel 40 år siden, var her to kjøttforretninger og to bakerier. Fisk kjøpte man på kaia direkte hos fisker... I dag er det egentlig forbudt å gå på kaia ( Mattilsynet)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Til mine foreldres store sorg forsvant de en etter en alle spesial butikkene i sentrum av byen de bodde i.
    De syntes det var så flott at det tilbudet fantes.
    Men ukas storhandel ble alltid gjort på det bilbaserte kjøpesenteret !
    Det er en avgrunn mellom hva folk sier de vil ha og hva de faktisk gjør. Spesialbutikkene forsvinner fordi folk ikke er villige til å betale premium for å handle der utover eventuelt for spesielle anledninger. For min del er det stort sett kun to sjapper i Oslo jeg gladelig betaler merpris på - det er Oslo Sportslager og Thaugland trevare.

    jeg bor i kort gangavstand fra en Gutta på Haugen som åpnet for er halvt års tid siden. Fin butikk og en del snasne ting der. Har handlet der to ganger siden den åpnet men til daglig kjøper jeg ikke tørket pasta til en 120 kroner pr kilo akkurat.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Til mine foreldres store sorg forsvant de en etter en alle spesial butikkene i sentrum av byen de bodde i.
    De syntes det var så flott at det tilbudet fantes.
    Men ukas storhandel ble alltid gjort på det bilbaserte kjøpesenteret !
    Alle er for små nærbutikker, men det er naboen som skal holde liv i dem. I undersøkelser sier over 60% at de er villige til å betale ekstra for kvalitet og utvalg. Men praksisen viser noe heelt annet. Det erfarte tidligere leder av tradisjonsrike Kjøttbasaren i Bergen når de måtte kaste inn håndkledet for noen år siden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Sunnmøre
    Alle er for små nærbutikker, men det er naboen som skal holde liv i dem. I undersøkelser sier over 60% at de er villige til å betale ekstra for kvalitet og utvalg. Men praksisen viser noe heelt annet. Det erfarte tidligere leder av tradisjonsrike Kjøttbasaren i Bergen når de måtte kaste inn håndkledet for noen år siden.
    Eg trur det vi eigentleg meiner er at vi er villige til å betala for det når vi skal unna oss noko ekstra. Altså, vi er ikkje villige til å betala overpris for Norvegia fordi butikken også skal føra ost med smak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    å betala overpris for Norvegia fordi butikken også skal føra ost med smak.
    Det er vel mer eller mindre forretningsideen til Meny - samt å pakke ting litt penere inn og ta seg veldig godt betalt fordi det står "Jacob's utvalgte" på emballasjen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.341
    Sted
    Trondheim
    Nordmenn er vanedyr. De skal ha de kjente varene til lavest mulig pris. LIDL ble jo presset ut bl.a. fordi ingen ville kjøpe LIDLs egne merker (som de kunne selge billig), men måtte ha Norvegia og Mills kaviar etc... Der kunne ikke LIDL konkurrere på pris og dermed handlet ikke nordmenn der. Jeg handlet en del på LIDL da de fantes i Trondheim. Til å begynne med var det en del nordmenn der, men etter hvert var det bare innvandrere igjen, og da ble kundebasen for liten.
    I Norge trumfer pris alt. Alle klager på prisene og "alt er så mye billigere i utlandet" til tross for at Norge ligger i det lave skiktet når man ser på hvor stor prosent av inntekten (etter skatt) som brukes på mat.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi vil heller bruken økonomien til å kjøpe oss til fant på bolig fordi det er så subsidiert av myndighetene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Det var i alle fall ikke på grunn av Tine at prisene økte eller hvordan var det nå igjen?

    Tine, Dagligvarer | Tine har satt opp alle prisene (nettavisen.no)

    Inntektene er økt med 8 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Men dessverre for forbrukerne; Veksten i salgsinntektene er drevet av prisøkninger i alle markeder. Det er gjort for å kompensere for et høyt prisnivå. Tine melder nå at markedet vris mot produkter med lave priser.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.341
    Sted
    Trondheim
    Det er jo tall fra eurostat, så jeg vil tro at det er nokså tilsvarende handlekurver fra de forskjellige landene.
    At Portugal gjør tiltak der de i utgangspunktet antagelig bruker mer av tilgjengelig inntekt til mat enn i Norge, og der matprisene har steget en god del mer enn i Norge er kanskje ikke så rart?
    PS: I 2021 brukte portugiserne ca 18% av tilgjengelig inntekt til mat. En nordmann brukte i snitt ca 12,4%. Norge ligger godt nede i nederste halvdel når vi ser på Europa. Romania - 25%, Italia 15,5% etc... Man kan sikkert argumentere med at de kjøper mer fersk mat og bedre kvalitet, men det er et valg de gjør, akkurat som at nordmenn har valgt å kjøpe billigvarer. Uansett er maten ikke spesieløt dyr i Norge i forhold til inntekt (etter skatt) når vi sammenligner med andre land i Europa.
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Ja det er riktig. En stor del av befolkningen i Portugal har svært lav lønn.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.341
    Sted
    Trondheim
    Dette kartet viser prosentene for Europa:


    Ukraina - 41,5%. Forøvrig fint å se at Krim regnes som en del av Ukraina på det kartet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    10% for Norge må være hentet fra en standard matkurv som "alle" kjenner innholdet i.. en stor mengde varer er opp 30-50%...
    SSB får prisdata for dagligvarer rett fra kassaappratene i Norge på et tårn av varelinjer så det kan ikke sammenlignes med VGs handlekurv eller noe slikt. Man må heller ikke blande sammen prisstigningen målt ved KPI med hvor mye penger man bruker på noe.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Her er hva vi har brukt på dagligvarer og husholdningsartikler de siste månedne avrudet til nærmeste hundrings. Vi er to voksne og to barn på 10 og 13 år. Med "husholdningsartikler" mener jeg da alt man kjøper på dagligvarebutikker men som ikke er spsielig som dasspapir, shampoo, lyspærer, vaksemidler og alt det andre som hører med. Matbutikker utenfor the usual suspects er også med så det skal i praksis dekke all mat vi kjøper for å spise hjemme og da også altså andre dagligvarer.

    1685636914074.png

    Det kan være litt tilfeldig hvilken måned noe havner i da tallene er baesert på kredittkortfaktura og en del handler mot slutten av en måned kommer først på neste måneds faktura. August er litt spesiell siden vi var på ferie den første uken da, ellers er tidsrommet såpass langt at det i alle fall i sum burde dekke de fleste eventualiteter og avvik. Polet kommer i tillegg og ditto om vi spiser ute. Jeg spiser lunch på jobbkantina så det er heller ikke med.

    Vi lever vil jeg si svært godt, som en referanse er SIFO-budsjettet for en famile som vår ca 14.500 kroner / måneden for august-22 og 15.500/ måned for siste oppdatering for 2023. Jeg har tilgang på gratis hjortekjøtt så noen av de fjongere middagene våre ville ellers kostet noe mer enn hva de faktisk gjør uten det.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Sunnmøre
    Det ser veldig realistisk ut. Vi ligg på mellom 2500-3500/veka med fire ungar (2, 7, 14, 16); komfortabelt, men ikkje overdådig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Det ser veldig realistisk ut.
    Det skal være så godt som helt korrekt, vi har et kredittkort med tvillingkort som brukes på alt av fellesutgifter og dette er en output fra oppgjøret derfra de siste månedene. Ellers ville jeg ikke hatt så god oversikt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.096
    Tallene fra @weld77 ser realistiske ut ja.

    Selv om vi selvsagt også merker prisøkningen på matvarer godt, så bruker vi allikevel mindre av disponibel inntekt på mat og husholdningsartikler enn vi gjorde for fem år siden.

    Da bodde vi i leilighet med lite lagringsplass, så det ble handlet oftere for det vi til en hver tid trengte.

    I hus med garasje vegg i vegg med kjøkkenet så har vi to reoler for bulk av det vi bruker mye av, som hele brett med bokser fra Mutti. Med liten grønnsakshage er vi stort sett selvforsynt i sesong. Vi lager mer mat fra grunnen av i større volum, fordi vi nå også har fryseboks i garasjen, og ikke bare en liten frysedel i kjøleskapet.

    Så boforhold spiller jo så definitivt også en rolle.

    Dess bedre man bor med tanke på plass og muligheter til både å dyrke og lagre, dess bedre forutsetninger har man for å spise både bedre og billigere.

    Så jeg kan godt forstå at om man bor smalt som alenemamma eller pappa med lav kontantstrøm så vil det også påvirke hvor mye av disponibel inntekt man faktisk bruker.

    Da er verken innkjøp i bulk til langt lavere priser på tilbud, hjemmesylting til den store gullmedaljen eller annen form for matkonservering så veldig reelle muligheter.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Å drive litt dyrking i det små er viktig og riktig for de som både orker og har muligheter. For de aller fleste vil det uansett være en dråpe i havet ift et matbudsjett. Så kan vel kansje de som er mest opptatt av "Se på meg!!" også forsøke å se på hvilke muligheter folk flest har, - ikke bare plassmessig men ikke minst også værmessig...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.150
    Antall liker
    7.787
    Sted
    Oslo
    Raga's Frihet og Rettferdighet er at alle bor i Blokk!
    Det er litt trøblete da å dyrke egne poteter og ale opp kaniner da.
    Har hatt både tomater og agurker i vinduskarmen, men særlig til matauk blir det ikke.
    Får neppe stjerne i margen hos MDG,
    men hva gjør vel det?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Sunnmøre
    Imponert over at du greier å dyrka så mykje sjølv at det monnar, @noruego. Vi dyrkar både det eine og det andre, men stort sett berre for gøy. Einaste som kanskje erstattar butikken, er chili, basilikum, koriander og agurk.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.942
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har også prøvd meg på dyrking men man ble veldig låst ift stell osv.
    Men veldig artig å holde på, tenk at et lite frø kan bli til noe vakkert som i tillegg er spiselig
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.080
    Antall liker
    2.536
    Tallene fra @weld77 ser realistiske ut ja.

    Selv om vi selvsagt også merker prisøkningen på matvarer godt, så bruker vi allikevel mindre av disponibel inntekt på mat og husholdningsartikler enn vi gjorde for fem år siden.

    Da bodde vi i leilighet med lite lagringsplass, så det ble handlet oftere for det vi til en hver tid trengte.

    I hus med garasje vegg i vegg med kjøkkenet så har vi to reoler for bulk av det vi bruker mye av, som hele brett med bokser fra Mutti. Med liten grønnsakshage er vi stort sett selvforsynt i sesong. Vi lager mer mat fra grunnen av i større volum, fordi vi nå også har fryseboks i garasjen, og ikke bare en liten frysedel i kjøleskapet.

    Så boforhold spiller jo så definitivt også en rolle.

    Dess bedre man bor med tanke på plass og muligheter til både å dyrke og lagre, dess bedre forutsetninger har man for å spise både bedre og billigere.

    Så jeg kan godt forstå at om man bor smalt som alenemamma eller pappa med lav kontantstrøm så vil det også påvirke hvor mye av disponibel inntekt man faktisk bruker.

    Da er verken innkjøp i bulk til langt lavere priser på tilbud, hjemmesylting til den store gullmedaljen eller annen form for matkonservering så veldig reelle muligheter.
    Men å lage maten selv er en ganske lavthengende frukt tilgjengelig for de aller fleste, det er ikke noe som er dyrere enn å betale noen for å kutte kjøttstykkene dine eller vaske salaten.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Kjedene er kreative nå for å finne måter å øke inntjenigen på etter at Kiwi styrer prisene på dagligvarer. EMV øker mer i pris enn andre varer. Hos Coop Extra er det spesielt varer merket med Coop som øker i pris. Dette er en kvalitet som tilsvarer merkevarer fra f eks Orkla. Extra-varene øker ikke like mye.

    Coop vaskepulver colour/hvitt var klart rimeligere pr vask enn Omo da det kom i hyllene. Etterhvert ble det jevnere pris. Nå er Coop vaskepulver klart dyrere enn Omo og Omo er plassert nede ved gulvet, ut av øyensyn.
    Nå har dem sent meg en kupong på Coop appen min hvor jeg får et avslag på 7 kroner pakka på Coop vaskepulver frem til en viss dato i juni. For Coop extra er det god butikk om jeg går i fella. For etter -7 kroner, vil dem allikavel tjene mer enn om dem skulle solgt meg Omo som er et pris-presset produkt mellom kjedene.
     
    H

    heia1956

    Gjest
    Ble overrasket over at Rema 1000 sin kaffe pose på 500 gram var mye dyrere enn å kjøpe 2 stk poser på 250 gram. Ikke logisk i mitt hode.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.748
    Torget vurderinger
    2
    How it started:


    How it's going:


    Det er selvsagt helt i orden å satse, men Oslo er ikke New York og forretningsmodellen innbød til overdrivelser og rare påfunn. Vi ble spurt om vi ville overta ett av lokalene, som hadde storsatset på ost. De var innom Lompa i noen måneder, før det gikk omkull. Har litt innsikt i bakhistorier og man kan vel si at høvdingene i det første oppslaget har hatt en spesiell reise, mens indianerne på "gølvet" har fått svi, det har også leverandørene.

    Noe tilsvarende skjedde med Lokalgruppen, som satset stort i Stavanger, Hamar og Oslo, for så å stenge kort etter, med ekstrem gjeld.

    I begge tilfeller har forretningsplan og vyer vært frikoblet fra markedsrealiteter, helt uavhengig av strømpris og inflasjon. Oslos restauranter har godt belegg, men senere års satsing har ført til overetablering, lønnsinflasjon (man jakter på hverandres medarbeidere) og New York in Oslo fantasier.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Basert på mine anekdotisk observasjoner har Oslos etablissementer dyttet en god slump av de endrede kostnadene over på kundene i alle fall. Har vært rimelig grei prisøkning på menyene rundomkring, både som i en økning i nominell pris og reduksjon i antall retter som serveres for denne økte prisen.

    Men fortsatt er det ganske rimelig å spise svært godt i Oslo sammenlignet med det store landet utlandet.

    Regner med at de på arbeidskraftfronten fortsatt sliter med at det ikke er så poppis for utlendinger å kommer til Norge, lønningene har steget greit i manges hjemland og å få betalt i norske grunker er ikke helt som det var.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    697
    Torget vurderinger
    1
    "Regjeringen og støttepartiet SV sørger for at norsk mat blir enda litt dyrere

    Bøndene hadde ifølge Grytten-utvalget en inntekt i 2020 på linje med befolkningen forøvrig, dels fordi mange bønder driver med jordbruk på siden og har en annen jobb i tillegg, og dels fordi en god del bønder tjener helt ok.

    De 4.400 gårdbrukerne som hadde 90 prosent eller mer av bruttoinntekten fra jordbruk, tjente i gjennomsnitt 660.000 kroner. Det er kanskje ikke all verden, men det er mer enn den industriarbeideren bøndene snakker om å ta igjen.

    Slike tall gjør ikke noe særlig inntrykk på Stortinget. 4,15 milliarder kroner skal brukes på å sikre jordbruk i hele landet og øke inntektene til bøndene. De to regjeringspartiene er også blitt enige om å styrke importvernet ved å gå over fra kronetoll til prosenttoll på enkelte landbruksprodukter fra og med neste år.

    Dette har vært en kampsak for bondeorganisasjonene, fordi det gir en mer effektiv utestengelse av utenlandsk mat fra norske butikker. Som Norges Bondelag sier det: «Vi trenger dette for å sikre norsk matproduksjon i hele landet, hvis ikke risikerer vi at utenlandske matvarer utkonkurrerer de norskproduserte, og grunnlaget for norske varer kan bortfalle.»

    Mindre konkurranse fra utlandet gir større rom for å sette opp de politiske bestemte prisene i kommende jordbruksoppgjør.

    Etter å ha hørt SV bære seg over at fattigfolk må oppsøke matsentraler fordi de ikke har råd til å gå på butikken, skulle man tro partiet ville bruke sin posisjon som regjeringens budsjettpartner til å gjøre maten billigere."
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Joda, dette sier også noe om den jevne norske forbruker. Ikke spesielt kresne og ja opptatt av pris. Vi elsker også halv- og hel-fabrikata. For øvrig syns jeg den norske standardoppskrifta på bacalao ikke er spesielt god i forhold til sydeuropeiske som italienske eller portugisiske. Den norske er " ihjelkokt" blant annet.

    At det ikke er brukt torsk i det omtalte produkt, men pollock som har reist fra Alaska og via Kina kommer ikke som noen overraskelse. Klippfisk heter bacala (Italia og Hellas) og bacalhau (portugal). Og bacalao i Spania.



    1686478502682.png

    Reagerer på bacalao som selges hos Kiwi, Extra og Rema 1000: – Det får være grenser (msn.com)
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.837
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    «argentinske reker med smak av India» så jeg sist. Hos Coop mener jeg 🙄

    Sesongen med forkulling av kjøttvarer er i full gang. Parafinosen (tennvæske) driver tett over landet fra fredag e.m. og utover - der hvor solen skinner og man slipper lue og votter.

    Vis vedlegget 925084

    Grillmat, Matvarepriser | Advarer om grillkjøttet hos Rema 1000, Kiwi og Extra: – Vi er utrolig lettlurte (nettavisen.no)
    Det er en sak at det nesten ikke går an å kjøpe et rent stykke kjøtt om sommeren. Alt er hjelmarinert.

    En annen interessant anekdote for de som har mulighet for å handle fra en ferskvaredisk:
    Når et kjøttstykke nærmer seg utløps datoen og ferskvareansvarlig (slaktere og pølsemakere i butikker er vel noe som hørte oldtiden til) slenger på en eller annen marinering så har du plutselig et stykke bearbeidet kjøtt og på mirakuløst vis flyttet holdbarhetsdatoen i minst en uke videre…
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.805
    Torget vurderinger
    23
    Velkent triks. Like jævlig som "sommerkoteletter" 😖
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.837
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Lagt enda en torgdag/bygdefest bak meg i helgen og jeg sitter igjen med en følelse av skuffelse og frustrasjon, både på med selv og min forbannete trang til å stadig vekk prøve å gjøre ting litt annerledes og servere/selge noe nytt og en tilsynelatende økende desinteresse på nettopp ting som er nytt og annerledes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn