Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.858
    Jeg har vært på grisebutikken i dag, på Svartskog utenfor Oslo. Dagens fangst - burde holde en stund...

IMG_2117.jpg

For dette lasset har jeg betalt 140 kroner kiloen ferdig partert og vakumpakket .Det er en halv liten gris, ca 25 kilo i posen jeg fikk + at jeg plukket med en svinenakke uten ben og et par pakker ekstra med koteletter. Totalt 33 kilo. For det første kan man legge merke til hvor lite kvernet kjøtt det er. Jeg bad om så lite kvernet kjøtt som mulig, og det ble to pakker a 500g, resten er brukt til noe mer fornuftig. Vet ikke hvordan det er for gris, men 40% eller hva det nå er av en norsk ku blir til kjøttdeig og karbonadedeig.

Det andre er prisen. Dette er glade griser, frittgående, variert kosthold og alt det der. Det selges altså for 140 kroner kiloen direkte fra bonde til forbruker uten fordyrende mellomledd. Det blir sendt til slakting hos en slakter, men ellers er det ingen andre som skal ha sin del av kaka. Transport utover til og fra slakteriet er det ikke - må hentes på gården. Med denne kiloprisen som er langt over hva man betaler på en dagligvarebutikk om man skulle kjøpt en gris i form av reservedeler så virker det som det rent kommersielle i det ikke er allverden. Hun hadde blitt kontaktet av noen butikker i Oslo-området, men prisen de ville betale var svært mye lavere så det var ikke aktuelt. Og selvsagt er det mange som helst kun vil ha ribba nå før jul.

Dette er et eksempel på hva topp kvalitet i Norge koster. Og at det også er mulig å få tak i det - om enn i en mengde som er upraktisk for en enpersonshusholdning eller om man ikke har en stor fryser. Jeg aner ikke hvordan kalkylene er i kjøttbransjen fra bonde via grossist til butikk og til kunde, men jeg antar at prisen ville vært svært mye høyere om bonden skulle fått betalt det samme.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.017
    Jeg har vært på grisebutikken i dag, på Svartskog utenfor Oslo. Dagens fangst - burde holde en stund...

Vis vedlegget 520119

For dette lasset har jeg betalt 140 kroner kiloen ferdig partert og vakumpakket .Det er en halv liten gris, ca 25 kilo i posen jeg fikk + at jeg plukket med en svinenakke uten ben og et par pakker ekstra med koteletter. Totalt 33 kilo. For det første kan man legge merke til hvor lite kvernet kjøtt det er. Jeg bad om så lite kvernet kjøtt som mulig, og det ble to pakker a 500g, resten er brukt til noe mer fornuftig. Vet ikke hvordan det er for gris, men 40% eller hva det nå er av en norsk ku blir til kjøttdeig og karbonadedeig.

Det andre er prisen. Dette er glade griser, frittgående, variert kosthold og alt det der. Det selges altså for 140 kroner kiloen direkte fra bonde til forbruker uten fordyrende mellomledd. Det blir sendt til slakting hos en slakter, men ellers er det ingen andre som skal ha sin del av kaka. Transport utover til og fra slakteriet er det ikke - må hentes på gården. Med denne kiloprisen som er langt over hva man betaler på en dagligvarebutikk om man skulle kjøpt en gris i form av reservedeler så virker det som det rent kommersielle i det ikke er allverden. Hun hadde blitt kontaktet av noen butikker i Oslo-området, men prisen de ville betale var svært mye lavere så det var ikke aktuelt. Og selvsagt er det mange som helst kun vil ha ribba nå før jul.

Dette er et eksempel på hva topp kvalitet i Norge koster. Og at det også er mulig å få tak i det - om enn i en mengde som er upraktisk for en enpersonshusholdning eller om man ikke har en stor fryser. Jeg aner ikke hvordan kalkylene er i kjøttbransjen fra bonde via grossist til butikk og til kunde, men jeg antar at prisen ville vært svært mye høyere om bonden skulle fått betalt det samme.
    Fy faen så bra! :)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.858
    https://www.aftenposten.no/okonomi/...fa-deg-til-a-betale-for-priskrigen-pa-julemat

Imidlertid finnes det noen varegrupper og enkeltvarer i butikken som vi som kunder ikke klarer å holde helt oversikten over hva koster. Disse er det dermed er lettere å øke prisene på.

Frukt og grønnsaker er blant dem.

– Frukt og grønt har vært finansdepartementet i dagligvarebutikkene. Disse varene har finansiert mye julepriskrig, sier en av kildene i dagligvaremarkedet Aftenposten har snakket med.
    .....
    De tre lavpriskjedene Extra, Rema og Kiwi gir prosentrabatt gjennom sine lojalitetsprogram. Til tross for dette, er varegruppen fremdeles blant den mest lønnsomme i bransjen
    ...

En annen varegruppe som trekkes frem som lønnsom, er brød og bakervarer, til tross for at det selges stadig færre brød.

En kilde sier til Aftenposten at «ingen vet noe annet om brødprisene enn at en kneip skal koste 6,90 og at brød er dyrt».

De nye navnene på brødene, butikkbakt brød og småvarer bidrar også til at det er enklere å ha en høyere inntjening på disse varene, enn på kjente og enkelt sammenlignbare merkevarer

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6

Hvis det smaker like godt som det ser ut, og det gjør det sikkert; så er dette nær himmelen for en pasjonert grisespiser som meg. Det er bare synd at jeg ikke har mulighet for å få unna gris i så store mengder. Men svaret har etterhvert blitt å gå utenom de store kjedene hvis en vil ha tak i kvalitetsmat.

H

Hardingfele

Gjest
    Tilbudet er heldigvis økende på kvalitetsproduksjon, selv om man må bruke litt tid på å orientere seg "i landskapet".

Merkelig nok synes en del svinebønder at det er i orden med minsteprisproduksjon. når de enkelt kunne fått bedre betalt ved å legge inn litt ekstra innsats, eller å tenke utenfor det konvensjonelle.

Heinrich Jung, for eksempel, kan ikke forstå hvorfor hans naboer investerer 20 millioner i et grisehus, sliter med den gjelden, aldri kommer ovenpå. Naboene har aldri vært og spurt ham om hvordan han driver -- helt innenfor lovverket, med mange griser, ypperlig kvalitet og god salgspris.

Her er en fin ressurs for den som ønsker å finne kvalitetsprodusenter i nærområdet, på ulike steder i Norge:

https://okologisknorge.no/oekoguiden/

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht surkål osv. Mine japanske forbindelser forteller at "nasjonalretten" i Korea er gjæret kål med noko attåt. De beskriver den som helt jævelig og stor "fart" i - når man er på forretningsbesøk til et land spiser man jo slikt for å være høflig.

Kimchi (fermented vegetables) One of the oldest and probably the most essential dishes in Korean cuisine, kimchi is a spicy and sour dish made up of fermented vegetables. It is prepared with various kinds of ingredients, but the most common main ingredient is cabbage.

Kimchi (김치): vegetables (usually cabbage, Korean radish, or cucumber) commonly fermented in a brine of ginger, garlic, green onion and chilli pepper. There are endless varieties, and it is served as a side dish or cooked into soups and rice dishes.

Denne fulgte med på lasset...

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Det vi andre omtaler som "bedervet mat"!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Staten bruker milliarder av kroner på å subsidiere matproduksjon. Til gjengjeld produserer norske bønder så mye kjøtt at det hoper seg opp på fryselagre.

Nylig ble 1.000 tonn sauekjøtt dumpet som revefôr.

Nå må bøndene spise sauekjøttet selv. Bakgrunnen er at de store butikkjedene nekter å selge Gilde fårefrikassé, som er utviklet for å få fart på sauekjøttet.

https://www.nettavisen.no/meninger/...middag-er-ikke-bra-nok-lenger/3423566945.html

Hva skal man si ... strategien har vært å tilby forbrukere ferdiggraps fra et plastspann. Hva med heller å tilby råvarer og fortelle folk hvordan de brukes. Jeg sliter som faen med å finne ferske fåreribber i salg. Det er konge til damping og grill, selv kjøttdeig av får er noe som er vanskelig å oppdrive store deler av året. For ikke å snakke om geit, som er sau+.

Men neida .... jævla plastspann med noe graps er det de kloke hoder har tenkt ut. I store deler av verden er sau og geit primærkost, og nydelig mat. Gilde/Tine/Nortura er parasitter på norsk landbruk og bør senkes med blylodd i Saltstraumen før året er omme.

C

cruiser

Gjest
    Staten bruker milliarder av kroner på å subsidiere matproduksjon. Til gjengjeld produserer norske bønder så mye kjøtt at det hoper seg opp på fryselagre.

Nå må bøndene spise sauekjøttet selv. Bakgrunnen er at de store butikkjedene nekter å selge Gilde fårefrikassé, som er utviklet for å få fart på sauekjøttet.

https://www.nettavisen.no/meninger/...middag-er-ikke-bra-nok-lenger/3423566945.html

Hva skal man si ... strategien har vært å tilby forbrukere ferdiggraps fra et plastspann. Hva med heller å tilby råvarer og fortelle folk hvordan de brukes. Jeg sliter som faen med å finne ferske fåreribber i salg. Det er konge til damping og grill, selv kjøttdeig av får er noe som er vanskelig å oppdrive store deler av året. For ikke å snakke om geit, som er sau+.

Men neida .... jævla plastspann med noe graps er det de kloke hoder har tenkt ut. I store deler av verden er sau og geit primærkost, og nydelig mat. Gilde/Tine/Nortura er parasitter på norsk landbruk og bør senkes med blylodd i Saltstraumen før året er omme.
    Ferdiggraps er den produktgruppen med størst økning i dagligvarehandelen, så dette er helt klart ønsket av forbrukeren. Det er først og fremst sauekjøttet som er problemet her.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

For meg virker det på generell basis at matvarekjedene forsøker å tilpasse seg "den nye orden" der familier knapt spiser middag sammen lenger - mer ala pølse i hånden i det man er på vei ut av kåken, for å forsøke å tegne et bilde. Dvs "mat" skal være enkelt å raskt å tilberede tilpasset "vår" nye hverdag. Wave of the future....

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Reklamen hos de store kjedene går oftest ut på hvor kort tid det tar å tilberede maten og ikke kvaliteten på råvarene. Men hva kan vi forvente oss i en kultur hvor likestilling blir sett på som viktigere enn god mat? Ja, påstanden har til hensikt å provosere. Men problemstillingen er reell. Norge har omtrent 80% av småbarnsmødre i arbeidslivet, i Italia er andelen omtrent 20%. Jeg lever i begge disse kulturene og jeg ser daglig forskjellene i synet på matkultur. Det er helt klart et politisk valg som ligger i bunnen her.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Deffe: Hadde du fulgt med hadde du visst at overproduksjonen av sauekjøtt er en villet politikk fra dagens regjering. Det ble advart mot overetablering av nye, store sauefjøs over hele landet. Forrige landbruksminister overså advarslene fra Bondelaget og andre fagorganisasjoner og ga Innovasjon Norge (bøndenes primære finasieringskilde ved byggeprosjekter) klar beskjed om å gi støtte til sauefjøs også lenge etter at det var galematias. Hensikten og resultatet ser vi nå: Massiv overproduksjon og elendig økonomi for produsentene. ‘Markedskreftene virker’ the frepper Way.

Så hva klager du på? Nå er jo alt som du vil ha det. Elendig økonomi til produsentene, måtte de brenne i helvete. Og ta med seg snylterkjøttet når de går! At kjedene ikke har gjort en dritt for å selge sauekjøtt er intet nytt, de har all interesse av å vedlikeholde overproduksjonen lengst mulig. Det gir billigere råvarer inn enn normalt. Tilfeldigvis selges det ikke særlig billigere, så avansen har aldri vært større pr kg enn nå. Det er bøndene som dekker kostnadene ved overproduksjon, så hvorfor skal andre ta seg bryet med å hjelpe dem med den?? Nå sitter nok en gren av landbruket og lurer på hva som skal til for å overleve. Gratulerer med den!

Så hva pokker klager du på?

PS. Pelsdyrbøndene har ikke spesielt bruk for sauekjøtt og ser helst de slipper.

Vi får håpe at det minker på disse bøndene, slik at vi slipper tjatet om fôrmangel neste år. Så får ordentlige folk ha hestehøyet sitt i fred!

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Nå har vel bøndene også lov til å tenke selv, man ikke på død å liv ta imot alt av tilskudd for å bygge seg fra gård og grunn?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Kartellstyrt? Den må du forklare. Gjerne med konkrete eksempler.

Landbruk er en langsiktig næring der man er helt avhengig av forutsigbare prisløyper for produktene. Marginene er så små at en langvarig overproduksjon er helt ødeleggende for økonomien. Dette har vært diskutert før med varierende grad av kompetansenivå. Overproduksjon er ødeleggende for bondens økonomi, ingen andre. Når vi har en regjering som har som mål å bygge ned næringens evne til regulere produksjon i forhold til marked er det alvorlig og på tvers av Stortingets overordnede landbrukspolitikk.

Listhaug og Dale klarte ikke å underminere selve ordningen med markedsregulering og måtte derfor nøye seg med det nest beste: peise på med incentiver for nybygg, øke kvoter og konsesjoner og la bøndene selv kjøre seg inn i en overproduksjon de ikke klarer å håndtere. Det fungerer dessverre ganske bra.

Jeg skulle gjerne sett at bøndene klarte å begrense utbyggingskåtheten, med det finnes alltids nok av ‘optimister’ som driter i kolleger og faglag og peiser på. Har akkurat sett et par slike ryke på ræva ut av bondeyrket i mitt distrikt etter et par, tre år med full gass. Ungdommelig overmot? Javisst.

Men Gled Eder: det kommer mer. I 2019 skal melkeproduksjonen ned med 10 % over natta på grunn av at man ikke fikk holde på med Jarlsbergproduksjon som markedsreguleringsmiddel. Prisnedgang og reduserte kvoter følger med, så ingen grunn til å gå. Er vi heldige kommer det ekstranummer, hva med bittelitt tørke også neste år? Det er lov å håpe. Gjennom motgang skal mennesket herdes og hvem fortjener det bedre enn disse Flåklypafigurene her?

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tja de kalles vel Nortura og Tine bla og står i veien for all naturlig konkurranse og selvregulering......

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Les rapporten fra matmaktutvalget (Stensnæs) så ser du hvor makten sitter i matvarekjeden. Dessverre passet ikke den rapporten med erklærte sannheter rundt disse tingene så den ble lagt i skuffen.

Forøvrig er forumet fullt av urbane liberalister hvis fremste kjennetegn er at de mener seg å ha full oversikt over det meste i vårt samfunn. Mot slikt kjemper man forgjeves. Du får lese gjennom tråden, det meste er diskutert og kommentert før, jeg gidder ikke gå den løypa en gang til. Mine innlegg var rettet mot naustgubben fra Bergen. Fånyttes selvfølgelig og kontraproduktivt som all trollmating.

Vi kan ta en pils og snakke hifi og annet hvis vi møtes på en messe en gang, det vil garantert være både hyggelig og kjekt. Og så lar vi det hele renne ut i sand denne gangen.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er vel bare å fortsette å addere....

https://no.wikipedia.org/wiki/NorgesGruppen

NorgesGruppen ASA er Norges største handelshus. Kjernevirksomheten er detalj- og engrosvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Gjennom dagligvarekjeder representerte konsernet en markedsandel på 42,3 prosent innen dagligvarehandelen i 2016, opp fra 37,4 prosent i 2011.[1]
    Reitan....

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Her er en som har kikket på tallene. Og siden han ikke er bonde og det hele står i Nettavisen så kan det tenkes at han er inne på noe: https://www.nettavisen.no/meninger/andersnordstad/trenger-vi-bonden/3423565748.html

Og siden Nettavisen har blitt så sentimentale i det siste at de bryr seg om slikt: https://www.nettavisen.no/meninger/...middag-er-ikke-bra-nok-lenger/3423566945.html

Godt at vi har så omtenksomme innkjøpssjefer at de sparer oss for alt som vi ikke visste vi ikke ville kjøpe! Synes Stavrum har tapt seg, han kan nesten tas til inntekt for at han finner innkjøpsnekten urimelig. Men han henter seg vel inn igjen. Det er antakelig julestemninga som gjør han litt bløthjertet og sentimental.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.858
    https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/klassisk-norsk-middag-er-ikke-bra-nok-lenger/3423566945.html[/url]
    Et gullkorn i kommentarfeltet der:

Jeg kunne gjerne ha spist det der, MEN - så lenge bøndene jobber for å ødelegge økosystemet vårt ved blant annet å forsøke å utrydde ulven boikotter jeg kjøttet. Det vil si - jeg kjøper gjerne sauekjøtt fra utlandet, men den norske industrien støtter jeg ikke mer enn det som går over skatteseddelen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/klassisk-norsk-middag-er-ikke-bra-nok-lenger/3423566945.html[/url]
    Et gullkorn i kommentarfeltet der:

Jeg kunne gjerne ha spist det der, MEN - så lenge bøndene jobber for å ødelegge økosystemet vårt ved blant annet å forsøke å utrydde ulven boikotter jeg kjøttet. Det vil si - jeg kjøper gjerne sauekjøtt fra utlandet, men den norske industrien støtter jeg ikke mer enn det som går over skatteseddelen.
    I så fall burde du kjøpe sauekjøt frå Alaska, eller ein annan stad der dei greier å oppretthalde ulvestammar parallelt med saueoppdrett. Tek du sauekjøt frå New Zealand er du med på å forsterke klimaendringane. Mykje transportutgifter.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Deffe: Hadde du fulgt med hadde du visst at overproduksjonen av sauekjøtt er en villet politikk fra dagens regjering. Det ble advart mot overetablering av nye, store sauefjøs over hele landet. Forrige landbruksminister overså advarslene fra Bondelaget og andre fagorganisasjoner og ga Innovasjon Norge (bøndenes primære finasieringskilde ved byggeprosjekter) klar beskjed om å gi støtte til sauefjøs også lenge etter at det var galematias. Hensikten og resultatet ser vi nå: Massiv overproduksjon og elendig økonomi for produsentene. ‘Markedskreftene virker’ the frepper Way.

Så hva klager du på? Nå er jo alt som du vil ha det. Elendig økonomi til produsentene, måtte de brenne i helvete. Og ta med seg snylterkjøttet når de går! At kjedene ikke har gjort en dritt for å selge sauekjøtt er intet nytt, de har all interesse av å vedlikeholde overproduksjonen lengst mulig. Det gir billigere råvarer inn enn normalt. Tilfeldigvis selges det ikke særlig billigere, så avansen har aldri vært større pr kg enn nå. Det er bøndene som dekker kostnadene ved overproduksjon, så hvorfor skal andre ta seg bryet med å hjelpe dem med den?? Nå sitter nok en gren av landbruket og lurer på hva som skal til for å overleve. Gratulerer med den!

Så hva pokker klager du på?

PS. Pelsdyrbøndene har ikke spesielt bruk for sauekjøtt og ser helst de slipper.

Vi får håpe at det minker på disse bøndene, slik at vi slipper tjatet om fôrmangel neste år. Så får ordentlige folk ha hestehøyet sitt i fred!
    Hestebiff har eg smakt. Det var godt. Men mink......

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.858
    Gilde burde muligens overveie å ansette en emballasjedesigner. Rent visuelt ser det der ut som depresjon på plastspann, helt uavhengig av hva innholdet smaker.

6045026.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.665
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det ble advart mot overetablering av nye, store sauefjøs over hele landet.
    Nå er det og en del av bildet at det er kommet nye krav til sauefjøs, som medfører at de fleste sauefjøsene må bygges om/byttes ut.

Om en bonde har 50 sauer er det ikke mulig å dekke kostnadene som skal til for å drive innafor regelverket. Da er alternativene go big eller legg ned. Den siste som drev med sauer i nærheten av der vi har hytta valgte å legge ned.

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Her er en som har kikket på tallene. Og siden han ikke er bonde og det hele står i Nettavisen så kan det tenkes at han er inne på noe: https://www.nettavisen.no/meninger/andersnordstad/trenger-vi-bonden/3423565748.html

Og siden Nettavisen har blitt så sentimentale i det siste at de bryr seg om slikt: https://www.nettavisen.no/meninger/...middag-er-ikke-bra-nok-lenger/3423566945.html

Godt at vi har så omtenksomme innkjøpssjefer at de sparer oss for alt som vi ikke visste vi ikke ville kjøpe! Synes Stavrum har tapt seg, han kan nesten tas til inntekt for at han finner innkjøpsnekten urimelig. Men han henter seg vel inn igjen. Det er antakelig julestemninga som gjør han litt bløthjertet og sentimental.
    Bryr du deg i det hele tatt om tall med dine miljøønsker om å legge ned hele din omegn (olje)?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis de trefrisørene er tobeinte, går neppe det regnestykket opp...... nå finnes det jo absolutt firbeinte trefrisører som krever lite i timelønn... horn har de også, i beste vikingtradisjon..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Hvis de trefrisørene er tobeinte, går neppe det regnestykket opp...... nå finnes det jo absolutt firbeinte trefrisører som krever lite i timelønn... horn har de også, i beste vikingtradisjon..
    Det må i så fall vere villsau og -geit som må klare seg på eiga hand. Driv du med produksjon av anna enn stjernelam, får du så lite betalt for kjøtet at det er latterleg. Eg kjenner ein bonde som fekk betalt for slakt (sau, ikkje lam) 16 øre/kg. Øre, ikkje kroner, altså.

Skal vi drive landskapsvern, co2-fangst, kortsiktig matauk, sjølvforsyning, distriktspolitikk og dyrevelferd må vi tilrettelegge for sau- og geitehald. Iallfall på kysten og Vestlandet, frå Kristiansand til langt nordafor Lofoten.

H

Hardingfele

Gjest
    Da bør vi skyte ned ulven.
    Jeg er selv ytterst kritisk til vårt rovdyrvern og mener det bygger på manglende kunnskap om hva rovdyr foretar seg i naturen. Folk som blir våte i øynene av glede over å se en rev burde vite hva den tar for seg av skogsfugl og harer, for eksempel, i løpet av et år.

Men tapene av beitedyr i Norge skyldes vanskjøtsel og dårlig oppsyn. Sauene tar pent livet av seg selv der de går i utmark og det store flertallet tas ikke av rovdyr. Over hundre tusen sauer blir borte hvert år.

Skjermbilde 2018-12-09 kl. 10.49.27.jpg

6

65finger

Gjest
    Rettelse, gjetermenneske og hund må gjeninnføres. Verneplikt for nasjonal selvberging

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Det må i så fall vere villsau og -geit som må klare seg på eiga hand. Driv du med produksjon av anna enn stjernelam, får du så lite betalt for kjøtet at det er latterleg. Eg kjenner ein bonde som fekk betalt for slakt (sau, ikkje lam) 16 øre/kg. Øre, ikkje kroner, altså.

Skal vi drive landskapsvern, co2-fangst, kortsiktig matauk, sjølvforsyning, distriktspolitikk og dyrevelferd må vi tilrettelegge for sau- og geitehald. Iallfall på kysten og Vestlandet, frå Kristiansand til langt nordafor Lofoten.
    Jeg sendte et par fjorsværer til slakt i fjor og fikk vel 15 øre pr kg ja. Angret som en hund på at jeg ikke tok de i retur fra slakteriet, eller slaktet de selv her hjemme. Gjorde ikke samme feil i år, fjorsvær i retur og saltet ned til vintermat. Kjempebra utgangspunkt for heimelaga kjøttsuppe av kraftig type! Ingen værsmak så lenge man sender disse tidlig i slaktesesongen.

I Norge har vi av en eller annen grunn sluttet å spise voksne dyr av småfe. Det er kulturelt sett noe helt nytt at man kun regner lammekjøtt for å være mat. Fårikål var tidligere basert på kjøtt fra eldre dyr, frikasse likeså. Nå er slikt kjøtt ikke salgbart lenger, selv om det har en kraftigere og bedre smak enn lammekjøtt.

Tok også en del små villsaulam i retur, ferdig slakta, kontrollert og stemplet. I stedet for å få 15-17kr pr kg på slakteriet ble disse solgt privat ‘til en noe høyere pris’. Kjøperne fra Trondheim synes det både er litt kult og prisgunstig å handle direkte. Gode råd om oppbevaring, litt ekstra mørning og parteringstips virker også være velkomment.

Kanskje er det behov for litt mer direktesalg fra produsent og rett til forbruker. Det begynner å bli langt mellom de ulike verdene folk lever i og matprodusentene trenger allierte i ‘kampen for tilværelsen’. De forbrukerne jeg har møtt har vært utelukkende positive over å få kjøpe direkte og synes hverken det er dyrt eller tungvint. Mener også å se en positiv interesse over å få litt informasjon om hvordan og hvorfor vi driver slik vi gjør.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det ikke noe galt et sted, når utsalgsprisen til forbruker stort sett ligger på tigangern og mer av det bonden/fiskeren får?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.858
    Er det ikke noe galt et sted, når utsalgsprisen til forbruker stort sett ligger på tigangern og mer av det bonden/fiskeren får?
    Prøv å starte et bakeri. Råvarene, selv til sluttbruker er omtrent gratis og se hvilke priser du må ha for at det skal gå rundt. Marginene i dagligvarehandelen er syltynne, men det er svært store volumer så det blir mye penger sv det åkke som.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Jeg sendte et par fjorsværer til slakt i fjor og fikk vel 15 øre pr kg ja. Angret som en hund på at jeg ikke tok de i retur fra slakteriet, eller slaktet de selv her hjemme. Gjorde ikke samme feil i år, fjorsvær i retur og saltet ned til vintermat. Kjempebra utgangspunkt for heimelaga kjøttsuppe av kraftig type! Ingen værsmak så lenge man sender disse tidlig i slaktesesongen.

I Norge har vi av en eller annen grunn sluttet å spise voksne dyr av småfe. Det er kulturelt sett noe helt nytt at man kun regner lammekjøtt for å være mat. Fårikål var tidligere basert på kjøtt fra eldre dyr, frikasse likeså. Nå er slikt kjøtt ikke salgbart lenger, selv om det har en kraftigere og bedre smak enn lammekjøtt.

Tok også en del små villsaulam i retur, ferdig slakta, kontrollert og stemplet. I stedet for å få 15-17kr pr kg på slakteriet ble disse solgt privat ‘til en noe høyere pris’. Kjøperne fra Trondheim synes det både er litt kult og prisgunstig å handle direkte. Gode råd om oppbevaring, litt ekstra mørning og parteringstips virker også være velkomment.

Kanskje er det behov for litt mer direktesalg fra produsent og rett til forbruker. Det begynner å bli langt mellom de ulike verdene folk lever i og matprodusentene trenger allierte i ‘kampen for tilværelsen’. De forbrukerne jeg har møtt har vært utelukkende positive over å få kjøpe direkte og synes hverken det er dyrt eller tungvint. Mener også å se en positiv interesse over å få litt informasjon om hvordan og hvorfor vi driver slik vi gjør.
    Dette nærmar seg det kriminelle. Og det stimulerer ifallfall ikkje lysta til å gjere landet meir sjølvforsynt når det gjeld mat.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn