Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    B

break_out

Gjest
    Snickers-is skrev:
    break_out skrev:
    Det blir litt overført; altså maskinform ER digitalt.
    Ok, Lyngdorf/TacT 2150 og oppover og Sony S-master da.
    Du vil ha meg over på teknologimaset med en gang ???

Kanskje jeg tar ballen i morgen, men det jeg har hørt er umusikkalsk og et eller flere skritt i feil rettning...

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Ulempene med ICE ja, spørs jo i hvilket perspektiv man ser det. En hver teknologi har sine egenskaper og man søker jo å bruke en forsterker sammen med det utstyret den passer til, det være seg SS klasse AB, klasse A, rør av alle mulige typer og klasse D av alle mulige typer (Ja, det finnes mange).

Det finnes også mange ulike ICE-plattformer, men om vi setter fokus på 1000 ASP som har vært nevnt en del ganger her så vil jeg si man bør søke følgende egenskaper:

Impedans i toppen i området 4-16 ohm
    Jevn spredning
    Bassystem med optimale egenskaper ved nær 0 ohm kildeimpedans
    Klangbalanse som "går opp matematisk" med en simmulert transferfunksjon man kan forvente fra utøver til lytter i en konsertsal.

De typiske problemene man støter på er:
    - ELS-er med lav impedans i toppen. Alt over 1 ohm kjører smertefritt, men gir en svak dempning helt i toppen.
    - Jevn spredning er viktig når man har høy dempningsfaktor og lav kompresjon. Man får større dynamiske transienter og forvrengningen reduseres både i forsterker og i høyttaler. Feil spredning blir derfor fort hørbart som "hardt rom".
    - Klangbalansen i mellomtonen er i mange høyttalere lagt mot det lyse. Det finnes veldig gode argumenter fundamentert i konsertsalakustikk, luftens egenskaper, instrumenters evne til å formidle ulike frekvenser over avstander osv, for at den skal tiltes mot det mørke. Imidlertid finnes det veldig mange forsterkere med denne EQ-en innebygget. Det fungerer absolutt ikke med 1000 ASP. Opplevelsen blir veldig flat og urytmisk og alle de "fysiske" instrumentene låter veldig papp og smått. Den subjektivt samme effekten kan imidlertid også forårsakes av spredningsfeil.
    - Det er en direkte sammenheng mellom hvor mange dB bassystemet spiller og hvor høy dempningsfaktor man har. Både lukket kasse og bassrefleks vil spille noe høyere ved resonansfrekvensen ved lavere dempningsfaktor. Dermed bør ideell kildeimpedans for den aktuelle høyttaleren være lav for at den skal trives med 1000ASP. Det er veldig typisk å konstruere billige høyttalere for å fungere bra sammen med svake forsterkere, mens på dyrere høyttalere er det både og ettersom hvorvidt man ønsker at høyttaleren skal passe til den ene eller den andre forsterkeren. Av samme grunn er det viktig å alltid eksperimentere med høyttalerplassering etter et hvert forsterkerbytte.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    break_out skrev:

Kanskje jeg tar ballen i morgen, men det jeg har hørt er umusikkalsk og et eller flere skritt i feil rettning...
    Ta nå litt ansvar, det var du som begynnte "teknologimaset". Klasse D er like analogt som noe annet og de kan sågar lages med rør eller transistor etter hva man ønsker.

Hva er forresten en musikalsk forsterker?

B

break_out

Gjest
    Snickers-is skrev:
    break_out skrev:

Ta nå litt ansvar, det var du som begynnte "teknologimaset". Klasse D er like analogt som noe annet og de kan sågar lages med rør eller transistor etter hva man ønsker.

Det er klart en kan blande med andre kjente teknologier, men det blir digitale kretser okke som eller?

U

utgatt60135

Gjest
    HåkonN skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg ser Håkon eller andre ikke svarer meg direkte på spørsmålet :-\.
    De fungerer også dårlig som varmovn
    Aha... der kom den ;D. Jeg skal si deg jeg er glad i varmeovn selv i mai :).

Nei, da ser jeg ingen annen grunn til at alle bør skaffe seg Klasse D så lenge de kan varme stua på en annen måte.

Får jeg bedre lyd med å kjøre en 1000 ASP ut fra forforsterkeren eller kan jeg like godt ta den direkte fra Cary´n? Eller kanskje jeg ikke hører noen forskjell i en blindtest ::).

Eyy.. jeg vil teste teste .........

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    break_out skrev:
    Snickers-is skrev:
    break_out skrev:

Det er klart en kan blande med andre kjente teknologier, men det blir digitale kretser okke som eller?
    PWM er ikke digitalt. D`en i klasse D står ikke for digitalt. Teknologien er ikke digital. Hvorfor trekker du inn digitalt?

Jeg venter også på svaret til spørsmålet Snickers ga deg. Hvilke kvaliteter må en forsterker inneha for å kunne kalles "musikalsk"?

Syntes du live-musikk gjengitt gjennom PA-forsterkere er umusikalsk?

U

utgatt60135

Gjest
    Riktige klangfarger, god mikro- og makrodynamikk. God rytme og gode start/stopp egenskaper. Og så må den være transparent.

"Umusikalsk" så tenker jeg på en daff forsterker som slører lydbildet. Det har vel ikke så mye med effekt å gjøre så lenge den ikke får "pusteproblemer".

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    HåkonN skrev:
    Lyngen skrev:

Nei, da ser jeg ingen annen grunn til at alle bør skaffe seg Klasse D så lenge de kan varme stua på en annen måte.

Får jeg bedre lyd med å kjøre en 1000 ASP ut fra forforsterkeren eller kan jeg like godt ta den direkte fra Cary´n? Eller kanskje jeg ikke hører noen forskjell i en blindtest ::).

Jeg ser du har Micro Utopia Be. Den beste lyden jeg har hørt på mine Alto Utopia Be har vært når de var forsynt av en klasse D konstruksjon. Focal er relativt nøytrale klangmessig også, så det er verdt et forsøk for å se om det passer dine preferanser.

1000 ASP har jeg ikke hørt...

B

break_out

Gjest
    HåkonN skrev:
    break_out skrev:
    Snickers-is skrev:
    break_out skrev:

PWM er ikke digitalt. D`en i klasse D står ikke for digitalt. Teknologien er ikke digital. Hvorfor trekker du inn digitalt?

Jeg venter også på svaret til spørsmålet Snickers ga deg. Hvilke kvaliteter må en forsterker inneha for å kunne kalles "musikalsk"?

Er ikke ICE basert på digitale kretser? Da må jeg virkelig ha gått i baret....

Vanskelig med umusikalsk og musikalsk, men kanskje om en liker noe så er det musikalsk?

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    580
    Torget vurderinger
    2
    [/quote]Nei,syns ikkje det,hørte heftig PA-lyd i Bukta i fjor sommer med Iggy And The Stooges,fabrikanten het noe med M...... ;D

U

utgatt60135

Gjest
    HåkonN skrev:
    Lyngen skrev:
    HåkonN skrev:
    Lyngen skrev:

Jeg ser du har Micro Utopia Be. Den beste lyden jeg har hørt på mine Alto Utopia Be har vært når de var forsynt av en klasse D konstruksjon.
    Hvilken var det?

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Hvilken var det?
    Chapter Audio Couplet. Chapter Audio utvikler sine modeller hele tiden. En av de første modellene (Two+) som Lyd&Bilde mente var like bra som en 200k kroners Pass Labs de hadde til test, ble ganske mye videreutviklet i Couplet. Nå har de akkurat sluppet 200S, som skal være enda mer forfinet på enkelte punkter. Har ikke fått testet den enda, men skal prøve å få til en A-B test med noen andre high-end konstruksjoner når jeg får på plass akustikken i den nye leiligheten. Litt spesielt å høre på forsterkere som spiller bedre jo mer enn skrur opp - vanligvis er det motsatt. :)

Klasse D er sikkert ikke for alle... men etter å ha hørt en del fra flere ulike teknologier, er jeg ikke riktig så sikker på at det er så dårlig som enkelte her inne skal ha det til.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    break_out skrev:
    Vanskelig med umusikalsk og musikalsk, men kanskje om en liker noe så er det musikalsk?
    Så når jeg hører en klasse A/B forsterker jeg ikke liker i oppsettet det den står i, så er teknologien "umusikalsk"?

Jeg er umusikalsk, Nora Jones er musikalsk. Elektronikk vil jeg ikke si verken innehar eller mangler noen av disse begrepene....

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    break_out skrev:
    Er ikke ICE basert på digitale kretser? Da må jeg virkelig ha gått i baret....
    Nei, de er ganske så analoge fra ende til annen. Ingen av ICE sine moduler er digitale, men i sin IP har de implementert en variant som er heldigital. Imidlertid kjenner jeg ikke til at den er benyttet i hifisammenheng.

Jeg er ganske så sikker på at det er mange som har hatt dårlige opplevelser med klasse D simpelt hen fordi det føles så totalt ulogisk å ha en effektforsterker som er digital, vel uvitende om at de de hørte på faktisk ikke var digitalt over hodet.

U

utgatt60135

Gjest
    HåkonN skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvilken var det?
    Chapter Audio Couplet. Chapter Audio utvikler sine modeller hele tiden. En av de første modellene (Two+) som Lyd&Bilde mente var like bra som en 200k kroners Pass Labs de hadde til test, ble ganske mye videreutviklet i Couplet. Nå har de akkurat sluppet 200S, som skal være enda mer forfinet på enkelte punkter. Har ikke fått testet den enda, men skal prøve å få til en A-B test med noen andre high-end konstruksjoner når jeg får på plass akustikken i den nye leiligheten. Litt spesielt å høre på forsterkere som spiller bedre jo mer enn skrur opp - vanligvis er det motsatt. :)

Klasse D er sikkert ikke for alle... men etter å ha hørt en del fra flere ulike teknologier, er jeg ikke riktig så sikker på at det er så dårlig som enkelte her inne skal ha det til.
    Hmm...

Det er vel ikke utenkelig at ulike Klasse D forsterkere kan være like ulike som forsterkere mellom andre klasser. Vi må for all del ha samme bakgrunn for diskusjonen. Jeg visste ikke at Chapter Couplet var klasse D. Men tråden omhandler jo ICE Power. Det er vel B&O sitt patent med sitt fulle navn: Bang & Olufsen ICEpower a/s? Ser du skriver at du ikke har hørt dem (som meg). Jeg hadde kun de i tankene men jeg presiserte det ikke dessverre. Det er ikke akkurat første gang det oppstår uenigheter hvor man faktisk ikke snakker om samme produkt ???.

Jeg kan ikke huske å ha sett noen som har kritisert Chapter sine produkter her ::). Men den har ikke fordelen av å være rimelig.

Litt morsomt at Chapter Audio bruker Lyd & Bilde sitt "best power amplifier", Eye Fie magazin, Norway (hva er det?) og et fra Hong Kong i brosjyren sin. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.423
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sitter to ICEpower500ASP i Jeff Rowland Concerto, ikke sant?

T

Torben

Gjest
    OMF skrev:
    Torben skrev:
    General8 skrev:
    Torben: Prøvde dere å flytte på høyttalerne når dere brukte ICE?
    Ja meget blev prøvet, men at kompensere sig ud af den dårlige lyd (det nærmede sig clock-radio niveau) er simpelthen ikke menneskeligt muligt, det ville du også have erkendt hvis du havde været der.
    Ja hvis en av verdens beste høytalere begynner å låte som en klokkeradio - så er det virkelig dårlige forsterke - jeg trodde ikke at det var mulig en gang...., men her lærer man nye ting hele tiden...Hva er den beste forsterkeren dere har prøvd i denne klubben...?

Mvh
    OMF
    Beklager det sene svar , der er flere kandidater men skal jeg hive en ud må det nok blive Krell's Evolutions serie 402 effekt, 202 for, 505 CDafspiller, det hele kørt med deres CAST system, det lød bestemt ikke som en clock radio.

T

Torben

Gjest
    HåkonN skrev:
    break_out skrev:
    Så når jeg hører en klasse A/B forsterker jeg ikke liker i oppsettet det den står i, så er teknologien "umusikalsk"?

Jeg er umusikalsk, Nora Jones er musikalsk. Elektronikk vil jeg ikke si verken innehar eller mangler noen av disse begrepene....
    Ja spil noget Nore Jones og Diana Krall , brug et par basreflex højtalere gerne 2 vejs, ikke med for store magneter , godt med plastik ledninger, det vil sikkert kunne skjule en del af den græmme lyd fra ICEpower.
    og det er jo nok det der i mange tilfælde faktisk sker.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.423
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir lite lyd med plastikkledninger, Torben.
    Imidlertid er det tydelig at du bekjenner deg til det samme evangelium som Duelund_Support. Hififorkynnelse er støy det også.

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Torben: For meg høres det ut som høyttaler og rommet er problemet. Det virker som du trenger en mørk forsterker for å kompensere for svakheter ellers i systemet.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Alle klasse-d konstruksjoner har stort sett tilgode å få en tilnærmet god test i England.
    Hva er det med engelskmennene egentlig? Det må vel være en konspirasjon?

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Stort sett alle biler Ford har produsert har fått kjempe resultat i tester i engelske bilblader og TV-program.
    Hva er det med engelskmennene egentlig?

T

Torben

Gjest
    General8 skrev:
    Torben: For meg høres det ut som høyttaler og rommet er problemet. Det virker som du trenger en mørk forsterker for å kompensere for svakheter ellers i systemet.
    Min clock-radio beskrivelse af lyden fra ICEpower, var faktisk ikke helt ved siden af, måske en smule overdrevet , det var så galt at der intet var at gøre , anlægget kan spille i verdensklasse med andet udstyr , så det er ikke der fejlen ligger.

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    He he.. Klar ikke annet enn å le litt av denne "JEG VET ALT HOLDNINGEN"

Lykke til uten ICE..

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.423
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker ICEpowerASP. Jeg lytter 80% til klassisk musikk. Jeg går jevnlig til slike konserter.

Det låter ikke dårlig her.

T

Torben

Gjest
    Valentino skrev:
    Blir lite lyd med plastikkledninger, Torben.
    Imidlertid er det tydelig at du bekjenner deg til det samme evangelium som Duelund_Support. Hififorkynnelse er støy det også.
    Jeg bekender mig til det udstyr der bringer mig tættere på hvordan musikinstrumenter lyder i den virkelige verden, om det så er Duelund, eller krell er mig ligegyldigt, jeg har valgt den reference fordi jeg synes det er det hifi gå ud på, dertil kommer at jeg ikke ved eksakt hvad der er på CD'en det eneste jeg ved med sikkerhed er at det er musikinstrumenter der er optaget.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    General8 skrev:

Lykke til uten ICE..
    Le eller gråte, en av delene må uansett til. Skjønt tårer er vel denslags knapt nok verdt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    De aktive søyleformede høytalerene fra B&O, Ca en meter høye, kan de være drevet av ICEpower forsterkere? (har mulighet til å lytte på et par) ble frøktlig nyskjerrig på hvordan ICEpower kan få ht til å kvitre.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    HåkonN skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvilken var det?

Hmm...

Det er vel ikke utenkelig at ulike Klasse D forsterkere kan være like ulike som forsterkere mellom andre klasser. Vi må for all del ha samme bakgrunn for diskusjonen. Jeg visste ikke at Chapter Couplet var klasse D. Men tråden omhandler jo ICE Power. Det er vel B&O sitt patent med sitt fulle navn: Bang & Olufsen ICEpower a/s? Ser du skriver at du ikke har hørt dem (som meg). Jeg hadde kun de i tankene men jeg presiserte det ikke dessverre. Det er ikke akkurat første gang det oppstår uenigheter hvor man faktisk ikke snakker om samme produkt ???.

Jeg kan ikke huske å ha sett noen som har kritisert Chapter sine produkter her ::). Men den har ikke fordelen av å være rimelig.

Litt morsomt at Chapter Audio bruker Lyd & Bilde sitt "best power amplifier", Eye Fie magazin, Norway (hva er det?) og et fra Hong Kong i brosjyren sin. :)
    Nei, jeg kom inn på Chapter fordi folk ikke klarer å skille mellom ICE og klasse D. Tror muligens jeg blander kortene litt når det gjelder ASP1000. Jeg var av den oppfatningen at dette var en 1000w modul, og ikke 600w....

Hva chapter bruker på hjemmesiden skal du ikke bry deg om, den er aldri oppdatert. De kan ikke markedsføring overhodet. EyeFi var et norsk hifi-blad som nå har skiftet navn, og det ligger en test der fra Hifi News. TAS og stereophile har også gitt referater fra messer, der de var imponert men de har ikke tatt dem til test enda. Ta heller en tur til Hifi Huset og se alt som folk har byttet inn....der ligger det store og dyre ML, Krell, Parasound etc forsterkere på brukthylla etter at folk har testet Chapter.

Men som du sa, tråden handler om ICE.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    General8 skrev:

Lykke til uten ICE..
    Spør X250 hvordan det låt når vi testet Midtgard 600 watt mono hos ham, ble litt latter da også.... ;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.423
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    De aktive søyleformede høytalerene fra B&O, Ca en meter høye, kan de være drevet av ICEpower forsterkere? (har mulighet til å lytte på et par) ble frøktlig nyskjerrig på hvordan ICEpower kan få ht til å kvitre.
    De søylene er ikke gode. Lytt på Beolab 3 (kulene) eller 5 (UFOen).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    65finger skrev:
    Beolab 5 drives av tre ICE-moduler, 2x250W + 1000W.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Torben skrev:
    HåkonN skrev:
    break_out skrev:

Ja spil noget Nore Jones og Diana Krall , brug et par basreflex højtalere gerne 2 vejs, ikke med for store magneter , godt med plastik ledninger, det vil sikkert kunne skjule en del af den græmme lyd fra ICEpower.
    Grip høygafflene - et troll!

Beklager at jeg ikke er medlem av deres eksotiske "one of a kind" klubb, at jeg ikke lytter på polsk frijazz på mine selværklerte verdensklassehøyttalere og at jeg ikke har et hemmelig fat med linolje jeg kan dyppe meg selv og mine komponenter i. Jeg er nok inhabil til å uttale meg, til tross for at jeg nok ikke besitter utstyret du beskriver meg med. :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Duelund_Support skrev:
    General8 skrev:
    Ice har lydt dårligt ALLE de steder jeg har hørt den.
    For eventuelle nye deltakere på Hifisentralen som ikke husker perioden for noen år tilbake når vi også hadde et par danske deltakere som i enhver tråd hvor muligheten bøy seg, fremhevet Duelunds evner til å lage gull av gråstein i form av fjerning av plast og bruk av silke og linolje. Vi fikk gjentatte ganger høre om anlegg i verdensklasse som i utgangspunktet bestod av noen mid-hifi komponenter - som da gjerne var tveaket. Dette var jo selvsagt utrolig spennende for de fleste - men for min del sprakk ballongen da Håkon Rognlien besøkte disse oppsettene og lyden som på sentralen var beskrevet som overlegen all annen teknologi uansett pris, ble satt i mellomklassen med en ytelse som til en viss grad var bedre enn man kunne forvente utifra prislappen!

Jeg har personlig har stor tro på Duelund sin teorier og arbeid - og han var selv langt mer nøktern i ordbruken rundt sine teorier!

Vil bare minner om at forrige gang vi hadde et par Duelund entusiaster som beskrev alt annet som håpløst dårlig - så var det veldig delte meninger om hvordan det spilte hjemme hos dem.....

Mvh
    OMF

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    HåkonN skrev:
    Torben skrev:
    HåkonN skrev:
    break_out skrev:

Grip høygafflene - et troll!

Beklager at jeg ikke er medlem av deres eksotiske "one of a kind" klubb, at jeg ikke lytter på polsk frijazz på mine selværklerte verdensklassehøyttalere og at jeg ikke har et hemmelig fat med linolje jeg kan dyppe meg selv og mine komponenter i. Jeg er nok inhabil til å uttale meg, til tross for at jeg nok ikke besitter utstyret du beskriver meg med. :)
    Men du kan jo ta med 2 stk. Midtgard 600 watt "blokker" hjem til meg, spiller det i "nærheten" av bra hos meg bytter vi likt med Krellene mine? ;)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    OMF skrev:
    Jeg har personlig har stor tro på Duelund sin teorier og arbeid - og han var selv langt mer nøktern i ordbruken rundt sine teorier!
    Duelund selv var jo av et helt annet kaliber. Bastante meninger, javisst, men også fullt ut i stand til å forsvare dem med teori og faktakunnskap. I så måte fyller disiplene så langt fra skoene til profeten, da de kun virker være i stand til å rakke ned på alt og alle som ikke faller inn under læren. Mon tro om ikke mesteren ville gremmes?

K

KindOfBlue

Gjest
    asbjbo skrev:
    Valentino skrev:
    65finger skrev:
    Beolab 5 drives av tre ICE-moduler, 2x250W + 1000W.
    Det er faktisk fire ICE-moduler i dem. 2x250W og 2x1000W, sistnevnte for 10" og 15" element.

Enig med dem som fremhever B&Os høyttalere med akustiske linser over søylehøyttalerne.

Dette er en interessant tråd, som begynner med en påstand jeg ikke kan si meg enig i: at ICE er umusikalsk. Når det gjelder den danske hifi-klubbens erfaringer kan man undre på om det skjedde noe på vei fra kilde til forsterker, siden utfallet var så entydig dårlig.

Jeg har stor respekt for Jeff Rowlands produkter, og for hans og hans medarbeideres ører. Dersom dansk hifis erfaringer var gyldige når det gjelder ICE, kan man virkelig undre seg over hva det er Mr. Rowland holder på med - det må jo medføre selvpåført ødeleggelse av forretningsgrunnlaget?

Det som forundrer meg er grensedragingen innen HiFi, og hvordan folk som har en dårlig erfaring med en komponent dermed bruker denne til å trekke generelle konklusjoner omkring prinsipper og produkter. Dersom erfaringen man gjør strider mot ledende produsenters og andre hifi skribenters oppfatning, bør man kanskje ettergå sin egen erfaring? Jeg minnes en nedsabling av Squeezebox som mest må skyldes en defekt komponent.

Uansett, i ukene som kommer vil mitt anlegg bli vurdert av noen meget kresne ører, og jeg skal ta meg tid til å rapportere utfallet her. Det dreier seg om lydteknikere, noen usedvanlig gode musikere, en dirigent, o.a. I likhet med alle her inne er jeg ute etter best mulig lyd og minst mulig selvbedrag og jeg er spent på om de vil være enige med hva jeg har opplevd! ;D

Jeg finner det vanskelig å akseptere Duelunds kommentarer, sammenholdt med mine egne erfaringer (men i følge ham er jeg døv) og sammenholdt med andres. F.eks. Tony Visconti, David Bowies producer på Heroes. Da Visconti lyttet til Heroes gjengitt på BeoLab 5, fra B&Os BeoCenter 2 cd-spiller, sa han følgende, sitat fra et intervju med ham:

Bowies sårbare, fremmede angst er allerede tydelig, og når sangen nærmer seg en klangfylt og rolig slutt, kommenterer Visconti at denne gjengivelsen på hotellets BeoLab 5 er "den beste jeg noen gang har hørt."

Hjemme hos meg skal bedre ører enn mine vurdere lyden gjengitt i et par BeoLab 5, når signalet kommer fra en Mac mini og en AppleTV, samt fra en relativt billig cd-spiller med upsampling, uten annen romkorreksjon enn den innebygde.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Espen R skrev:
    Roffe, din argumetasjon er bare en blåkopi av den argumentasjonen som CD tilhengerne brukte mot analogt på åttitallet. Nemlig at digitalt målte klart bedre enn Lp. Men var det nettopp ETT punkt som en hvilken som helst CD-spiller på 80-tallet og 90-tallet IKKE matchet en god Lp spiller, så var det nettopp evnen til å diffrensiere smådynamikken i musikken på. Man måtte rett og slett bare høre forbi målingene!
    Ta lærdom av hiostorien!
    Det er en temmelig navlebeskuende holdning å se på sine egne meninger, korrelere dem med meningsfeller ved introduksjonstidspunktet for CD, og fremelske dette som en entydig og allmengyldig sannhet.

Både vinyl og CD kan låte glimrende, og det er en vanvittig nedvurdering av majoriteten av dagens audiofile å hevde at 80-tallets synspunkter fra datidens veletablerte vinylkonservative skal diktere kvaliteten på dagens CD-baserte systemer. Det er utrolig mange vellydende CD-baserte hifisystemer i omløp, og å be meg om å "ta lærdom av historien" er å be alle disse audiofile med CD-baserte systemer velge noe annet enn de møysommelig har bygget opp. Historien har vist at CD er et format som har vist seg ypperlig for audiofile. Så får det heller være at MP3-verdenens dynamikkløse avspillere har fremelsket en mastringskultur som dreper dynamikken. CD-mediet i seg selv kan langt bedre enn de dårligste innspillingene.

Det virker for meg som det er viktig for enkelte å fremelske enkelte typer teknologi som den eneste sanne tilnærming til hifi. Argumentasjonen er da en retorikk som hevder at all annen teknologi er dårlig. Slik er det heldigvis ikke. Jeg har hørt glimrende lyd med de fleste teknologier og kan ikke skjønne hvordan man dogmatisk kan fremelske en bestemt teknologi som overlegen alt annet.

Jeg merker meg for øvrig at Espen R i ovenstående tilsvar til meg ikke uttaler seg saklig om ICEpower og/eller klasse D-teknologi overhodet. Har du noe saklig å komme med i forhold til trådens tema, nemlig hvordan ICEpower lyder og hvorfor, Espen, eller er det viktigere å ta mannen enn ballen her?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn