asbjbo skrev:
Valentino skrev:
65finger skrev:
De aktive søyleformede høytalerene fra B&O, Ca en meter høye, kan de være drevet av ICEpower forsterkere? (har mulighet til å lytte på et par) ble frøktlig nyskjerrig på hvordan ICEpower kan få ht til å kvitre.
De søylene er ikke gode. Lytt på Beolab 3 (kulene) eller 5 (UFOen).
Beolab 5 drives av tre ICE-moduler, 2x250W + 1000W.
Det er faktisk fire ICE-moduler i dem. 2x250W og 2x1000W, sistnevnte for 10" og 15" element.
Enig med dem som fremhever B&Os høyttalere med akustiske linser over søylehøyttalerne.
Dette er en interessant tråd, som begynner med en påstand jeg ikke kan si meg enig i: at ICE er umusikalsk. Når det gjelder den danske hifi-klubbens erfaringer kan man undre på om det skjedde noe på vei fra kilde til forsterker, siden utfallet var så entydig dårlig.
Jeg har stor respekt for Jeff Rowlands produkter, og for hans og hans medarbeideres ører. Dersom dansk hifis erfaringer var gyldige når det gjelder ICE, kan man virkelig undre seg over hva det er Mr. Rowland holder på med - det må jo medføre selvpåført ødeleggelse av forretningsgrunnlaget?
Det som forundrer meg er grensedragingen innen HiFi, og hvordan folk som har en dårlig erfaring med en komponent dermed bruker denne til å trekke generelle konklusjoner omkring prinsipper og produkter. Dersom erfaringen man gjør strider mot ledende produsenters og andre hifi skribenters oppfatning, bør man kanskje ettergå sin egen erfaring? Jeg minnes en nedsabling av Squeezebox som mest må skyldes en defekt komponent.
Uansett, i ukene som kommer vil mitt anlegg bli vurdert av noen meget kresne ører, og jeg skal ta meg tid til å rapportere utfallet her. Det dreier seg om lydteknikere, noen usedvanlig gode musikere, en dirigent, o.a. I likhet med alle her inne er jeg ute etter best mulig lyd og minst mulig selvbedrag og jeg er spent på om de vil være enige med hva jeg har opplevd! ;D
Jeg finner det vanskelig å akseptere Duelunds kommentarer, sammenholdt med mine egne erfaringer (men i følge ham er jeg døv) og sammenholdt med andres. F.eks. Tony Visconti, David Bowies producer på Heroes. Da Visconti lyttet til Heroes gjengitt på BeoLab 5, fra B&Os BeoCenter 2 cd-spiller, sa han følgende, sitat fra et intervju med ham:
Bowies sårbare, fremmede angst er allerede tydelig, og når sangen nærmer seg en klangfylt og rolig slutt, kommenterer Visconti at denne gjengivelsen på hotellets BeoLab 5 er "den beste jeg noen gang har hørt."
Hjemme hos meg skal bedre ører enn mine vurdere lyden gjengitt i et par BeoLab 5, når signalet kommer fra en Mac mini og en AppleTV, samt fra en relativt billig cd-spiller med upsampling, uten annen romkorreksjon enn den innebygde.