Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    Snickers-is skrev:
    Jeg følte selv også jeg hadde solid belegg for å hevde det, men så gjorde jeg en AB-test med ett par som var varmet opp et par dager, og ett par som var så kalde at de omtrent rimet på dem. Jeg klarte simpelt hen ikke å høre forskjell, så jeg velger å putte dette i samme kategori som innspilling av kabler.
    Kan det være et innspillingsfenomen? Jeg er helt sikker på at ICEn ikke låt bra første, andre og tredje gang jeg kaldstartet dem. Men nå er det en stund siden jeg har prøvd akkurat det.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Snickers-is skrev:
    Bx skrev:
    En kald ICEPower er ikke så god å lytte til.
    Jeg følte selv også jeg hadde solid belegg for å hevde det, men så gjorde jeg en AB-test med ett par som var varmet opp et par dager, og ett par som var så kalde at de omtrent rimet på dem. Jeg klarte simpelt hen ikke å høre forskjell, så jeg velger å putte dette i samme kategori som innspilling av kabler.
    Du kan ikke have mere ret en varm Icepower lyder OGSÅ kald. ;D

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    Duelund_Support skrev:
    Du kan ikke have mere ret en varm Icepower lyder OGSÅ kald. ;D
    He-he.

I ditt anlegg ja. De Duelund høyttalerne har ikke akkurat tropiske kvaliteter, for å si det sånn.

ICEn har omtrent samme klangbalanse som Primare og DP her i gården.

Jeg tror Duelund + ICE + EQ eller romkorreksjon kan spille helt fortreffelig.

K

KindOfBlue

Gjest
    michell skrev:
    Bare en saksopplysning som påpekt ved oppstart av tråden:

Klasse D er ikke digital, men analog. Pulsbreddemodulasjon har ingenting med digitalteknikk å gjøre :)
    Min kommentar om digital signalbane gjelder fra kilde og helt frem til høyttaler (innebygd DAC) og klasse-D forsterkerne, og henspilte på hva jeg innledet innlegget med. ;)

Michail

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har levd et par år sammen med ICE power i form av Jeff Rowland Concerto Integrated. ( Forskjellige signalkilder og kabler.)

Jeg solgte den til slutt , det er noe udefinert som mangler og en dimenjon av listening fatique som oppstår.

Rent og pent og klart men kanskje ingen sjel? ( Himmel og helvete i en pakke.)

Kanskje for deg men ikke for meg, aldri mere ICE eller annen D klasse power for meg.

Klasse A er egentlig tingen. Men av praktiske hensyn får en god AB duge.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    Michail skrev:
    Jeg har levd et par år sammen med ICE power i form av Jeff Rowland Concerto Integrated. ( Forskjellige signalkilder og kabler.)

Jeg solgte den til slutt , det er noe udefinert som mangler og en dimenjon av listening fatique som oppstår.
    Jeg har ikke den samme opplevelsen, men dette er i alle fall såpass klar tale at jeg tror deg på ditt ord.

Vet du hvilken ICE som satt inni? Var det asp med integrert strømforsyning eller hadde JR separat strømforsyning?

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Michail skrev:
    Kanskje for deg men ikke for meg, aldri mere ICE eller annen D klasse power for meg.
    Så hvis du nå hører en klasse A/B forsterker du ikke er fornøyd med så konkluderer du med at du aldri mer skal ha klasse A/B?

Og hva gir egentlig en forsterker "sjel"? Forvrengning? Klipping? Støy? Farging? :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Tenk om radiosendere, satelitter, elektronikk i biler og fly, var like ustabilt som elektronikk i hifi-utstyr. Og at all denne elektronikken måtte kjøres inn for å fungere optimalt. Da hadde det ikke vært mye til radiosendinger, fungerende og stabile biler, og for ikke å snakke om alle flykræsjene. Hvordan i huleste kan elektronikk i hifi-utstyr være så ufattelig mer ustabilt at det gjengir forskjellig lyd fra kald til varm tilstand, 1., 2., 3., 1000.ende gangs spilling? Ja, rent bortsett fra rør.

Jeg føler vel egentlig at dette med innspillingstid av ditt og datt, bytting av kabler pga. ditt og datt, meninger om det ene og det andre som det ikke er belegg for vitenskapelig, er kun til for å ha noe å snakke om, og koselig er det jo å ha noe å snakke om :)

Vidar

N

nb

Gjest
    Low-Q skrev:
    Tenk om radiosendere, satelitter, elektronikk i biler og fly, var like ustabilt som elektronikk i hifi-utstyr. Og at all denne elektronikken måtte kjøres inn for å fungere optimalt. Da hadde det ikke vært mye til radiosendinger, fungerende og stabile biler, og for ikke å snakke om alle flykræsjene. Hvordan i huleste kan elektronikk i hifi-utstyr være så ufattelig mer ustabilt at det gjengir forskjellig lyd fra kald til varm tilstand, 1., 2., 3., 1000.ende gangs spilling? Ja, rent bortsett fra rør.

Jeg føler vel egentlig at dette med innspillingstid av ditt og datt, bytting av kabler pga. ditt og datt, meninger om det ene og det andre som det ikke er belegg for vitenskapelig, er kun til for å ha noe å snakke om, og koselig er det jo å ha noe å snakke om :)

Vidar
    I alle andre sammenhenger ville elektronikk med de samme kravene til "innkjøringstid" som dyre HiFi-komponeter tydligvis har blitt regnet som defekt, uselgelig og ubrukelig.

Jeg kjøper greiene mine fra produsenter med nok vett i knollen til å lage saker som funker som tiltenkt fra dag 1.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    nb skrev:
    Jeg kjøper greiene mine fra produsenter med nok vett i knollen til å lage saker som funker som tiltenkt fra dag 1.
    Blir du ikke litt lei av å kjøpe brukte sko stadig vekk?

Ø

Øivind

Gjest
    Så klasse-d låter altså dårlig så lenge forsterkeren ikke er varm... Er ikke disse ampene relativt kalde hele tiden da.... ;D ;D ;D (hehe, I kidd..)

O

omholt

Gjest
    Har vært skeptisk til dette med innspillingstid av elektronikk, men må si jeg opplevde det da jeg skiftet hovedkort i Thule forsterkeren. Det låt veldig hardt i mellomtonen (finner ikke bedre ord) de første timene. Det gikk ikke mange timene før det forsvant. Et sted mellom 4-10 timer, tror jeg. Sjansen for at det var placebo eller tilvenning ser jeg ikke helt bort ifra, men synes det var snakk om relativt tydelig forskjell.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Jeg pleier å spille inn mobiltelefonen min. Kontaktene er litt kalde og utrivelige å snakke med de første 200 timene.... :-\

Og som alle her inne vet er klasse D like digitalt som en høyteknologisk japansk dildo, og digitalt er jo bare en masse kjedelige enere og nuller. Hvordan spille inn en ener? Et null kan jo ikke spilles inn..... det er jo ingenting??? Og hva skjer om en aldri velger å spille den inn, kan en da risikere å få en 2`er ut til høyttalerne?

Fra spøk til alvor (så langt det er mulig på en fredag etter x antall pils), hvilke komponenter i en forsterker trenger å spilles inn? Eller lettere sagt hvilke komponenter forandrer egenskaper etter 50-100 timer? Det eneste jeg kan tenke meg er kondensatorer, men det går vel relativt raskt?

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Icepowerlyd er ligesom de komprimerede plader som markedet overstrømmes af. De unge mennesker tror det SKAL være sådan da de ikke kender rigtig lyd. Icepowerlyd er dynamisk forvrængning.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    Duelund_Support skrev:
    Icepowerlyd er ligesom de komprimerede plader som markedet overstrømmes af.
    Her er vi på linje. ;)

Men i hver vår ende....

Det du beskriver er presis det motsatte av hva jeg hører. Untatt når jeg hører på en kilde som er komprimert.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    562
    Hmmm...
    Harde fronter. Jeg lurer nå bare på hvorfor en D-forsterker ikke skulle kunne spille like bra som en B-sak? Eneste erfaring jeg har med klasse D er denne T-saken det var så masse hype om her på forumet for et par år siden. Kostet nesten ingenting og den låt rævva på mine Lowthers. iMacen låter bedre! D-forsterker der også.

Apropos godlyd. Skulle gjerne hørt Talk Talk It's my life vinyl på ICE. Kan det låte like bra som hos meg? ;)

En utrolig bra vinylinnspilling. Nesten opp mot Nina Hagens vinyler. Selskapet hennes fikk til og med fantastisk lyd på kasett!

Noen med vinylspiller og ICE i Bergen?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Duelund_Support skrev:
    Icepowerlyd er ligesom de komprimerede plader som markedet overstrømmes af. De unge mennesker tror det SKAL være sådan da de ikke kender rigtig lyd. Icepowerlyd er dynamisk forvrængning.
    Dette er vel så langt fra sannheten man muligens er i stand til å komme! Dagens icepower rævkjører mye av de eksklusive og svært dyre AB o A forsterkere i verden - det tør jeg påstå, men kan selvsagt ikke utgi vitenskapelig dokumentasjon på dette her og nå. Det eneste jeg vet ut i fra målinger av ICE på et par høyttalere er svært presis dynamikk, og svært lav forvrengning. Man kan ikke stole på ørene hvis man skal kritisere et produkt for dens svakheter - bare fordi man forventer at billige forsterkere låter dårlig ;)

Mvh.

Vidar

K

KindOfBlue

Gjest
    ICEpower komprimerer ikke. ICEpower tillatter enorm dynamikk i forhold til energiforbruk sammenlignet med andre løsninger. Og ICEpower er målbart tilnærmet forvrengningsfritt i sammenligning med andre løsninger.

Dermed handler dette om hva man liker/misliker av farging av lyden. Jeg skal være den første til å underskrive på at A og A/B leverer en varme i lyden som kan være attraktiv, men denne varmen ligger ofte fjernt fra den autentiske lyden til akustiske instrumenter, og representerer en "avrunding" i forhold til opprinnelig lyd ...

ICE har på den andre siden tendenser til å lyde skarpt, avhengig av kilden. Lyder det for skarpt? Sitter du nær en strykekvartett vil du kjenne igjen lyden. Sitter du på publikumsavstand, og får førsterefleksjonene som demper denne skarpheten, så vil du kanskje føle ICE er skarpere. (Hvilket nok er grunnen til at B&O har implementert ICE i høyttalere som har akustiske linser, der førsterefleksjonen skal med i lyden som treffer deg.)

Jeg syns de ulike prinspippene alle har sine forskjellige fordeler og ulemper - og at når de implementeres mest mulig kompromissløst så kan resultatet være usedvanlig god lydreproduksjon. Jeg forstår ikke grensedragingen og utskjellingen mot ICEpower, og reagerer når denne i tillegg er polemisk og uinformert.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mine Hypex'er har en gjenkjennbar lydsignatur som jeg også mener å kunne høre i andre klasse-D konstruksjoner. Det er noe med diskantgjengivelsen, en slags "åpenhet" og "nærhet", kanskje til og med "tilstedeværelse". Kan hende at det blir for mye av det gode i en signalkjede som ellers tipper mot det lyse, slik at det kan gi et uønsket stort fokus på diskanten. Men det er ikke en slik signalkjede jeg har, og uansett er det helt trivielt å justere klangbalansen etter egen smak med en DEQX.

Da blir det viktigere å ha et oppsett med minst mulig umusikalsk forvrengning og med best mulig dynamikk og tilstrekkelige kraftreserver. Så jeg har en stabel klasse-D-forsterkere, og mitt oppsett kan karakteriseres som "varmt" og "mørkt" i klangen, fordi dette stemmer best med min opplevelse av håndspilt akustisk musikk i samme rom. Dynamikken er helt OK (nesten 1000 W per kanal og 90 volt rail-to-rail ...), men der tror jeg prosesseringen i DEQX'en er begrensningen, heller enn effektforsterkerne. Jeg fikk mail fra Australia i går om at DEQX'en nå er oppgradert til HDP-3 spec og står til innbrenning før ferdigtest. Da får vi se om et overdimensjonert lineært powersupply, audiofile analogdeler og et halvt dusin små trafoer i de balanserte utgangene gjør noe med dynamikken i den boksen.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Jeg taler ikke spor om hvordan det måler men om hvordan det LYDER. Jeg er medlem af en HiFiklub som et år havde et arrangementudvalg som ved samtlige møder igennem året havde Icepower på programmet i forskellige modeller og mærker. Hele det år deltog jeg ikke i et eneste møde. Interessen for Icepower var stor for der mødte virkeligt mange mennesker op til møderne. Jeg havde mine kilder som jeg frekventerede efter hvert møde for at få en opsummering. Hver gang fik jeg meldinger i stil med " det lød ad helvede til". På årets generalforsamling krævede arrangementsudvalget at vi udskiftede klubbens højttalere da de mente de var ansvarlige for den dårlige lyd. Udvalget stillede som ultimatum at de blev solgt ellers ville de ikke fortsætte. Fint sagde jeg så finder vi bare et nyt udvalg og sådan blev det. Sandheden er at klubbens højttalere er i verdenseliten for højttalere. En 4 vejskonstruktion bestående af 12",6,5",3" og Scanspeakdiskant. De måler usandsynligt godt og er udstyret med noget nær de bedste komponenter. De er ufatteligt afslørende. Vi har et værktøj til bedømmelse som ikke mange andre har. De fleste højttalere på markedet er nogle misfostre i forhold til. Folk flest bruger nogle forkerte præmisser at bedømme Icepowerlyden på. Deres udstyr er slet ikke godt nok Derfor fejlbedømmer de dens egenskaber. Komprimeret lyd lyder jo også godt på dårligt udstyr det er derfor det bliver gjort da langt de fleste HAR det. Når så den komprimerede lyd bliver afspillet på et godt anlæg så ved i vel allesammen godt hvordan det bliver oplevet eller??????

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    asbjbo skrev:
    Mine Hypex'er har en gjenkjennbar lydsignatur som jeg også mener å kunne høre i andre klasse-D konstruksjoner. Det er noe med diskantgjengivelsen, en slags "åpenhet" og "nærhet", kanskje til og med "tilstedeværelse". Kan hende at det blir for mye av det gode i en signalkjede som ellers tipper mot det lyse, slik at det kan gi et uønsket stort fokus på diskanten. Men det er ikke en slik signalkjede jeg har, og uansett er det helt trivielt å justere klangbalansen etter egen smak med en DEQX.

Da blir det viktigere å ha et oppsett med minst mulig umusikalsk forvrengning og med best mulig dynamikk og tilstrekkelige kraftreserver. Så jeg har en stabel klasse-D-forsterkere, og mitt oppsett kan karakteriseres som "varmt" og "mørkt" i klangen, fordi dette stemmer best med min opplevelse av håndspilt akustisk musikk i samme rom. Dynamikken er helt OK (nesten 1000 W per kanal og 90 volt rail-to-rail ...), men der tror jeg prosesseringen i DEQX'en er begrensningen, heller enn effektforsterkerne. Jeg fikk mail fra Australia i går om at DEQX'en nå er oppgradert til HDP-3 spec og står til innbrenning før ferdigtest. Da får vi se om et overdimensjonert lineært powersupply, audiofile analogdeler og et halvt dusin små trafoer i de balanserte utgangene gjør noe med dynamikken i den boksen.
    Det er IKKE diskant det du oplever men øvre mellemtone og til dels nedre diskant. Det er ikke godt men skidt.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    Hadde Jeff Rowland 201 mono hjemme ett par dager, nådde ikke til knærne på min gamle DP 6.22! Vi testet også Midtgard 600 watt mono "blokkene" hos en kompis av meg, der spilles Proac response 5 normalt på Pass X250, med Midtgard sank lydbilde ned på gulvet! En kort entone bass og helt uengasjerende lyd var det vi ble oppvartet med! Eieren av "blokkene" solgte de umiddelbart og kjøpte seg tyngre vare, han skjønte fort at du ikke får "bigblock" av å fylle høyoktan på Fiat 127.... ;)

PS. I følge produsent av Midtgard lyder de likt varme eller kalde, så at vi kun ga de en halv time kan det umulig være? ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    SAL skrev:
    Hadde Jeff Rowland 201 mono hjemme ett par dager, nådde ikke til knærne på min gamle DP 6.22! Vi testet også Midtgard 600 watt mono "blokkene" hos en kompis av meg, der spilles Proac response 5 normalt på Pass X250, med Midtgard sank lydbilde ned på gulvet! En kort entone bass og helt uengasjerende lyd var det vi ble oppvartet med! Eieren av "blokkene" solgte de umiddelbart og kjøpte seg tyngre vare, han skjønte fort at du ikke får "bigblock" av å fylle høyoktan på Fiat 127.... ;)

PS. I følge produsent av Midtgard lyder de likt varme eller kalde, så at vi kun ga de en halv time kan det umulig være? ;D
    Dette sammenfaller helt med mine egne lytteinntrykk. På ICE er det total mangel på "luft over diskanten". Transientene på gitarstrenger, samt transientanslaget på trommer er heller ikke sånn det skal være. Og når det gjelder dynamikk er det noe som heller ikke stemmer. Men jeg vet at for meg er begrepet dynamikk noe helt annet enn for mange andre her på sentralen, vi er simpelthen ikke på samme planet i definisjoner!
    Jeg satt nettopp og lyttet til den helt fantastiske Frank Sinatra, The Lady is a Tramp, Live from Madison square garden, 1974. Her er det ganske dårlig lyd på innspillinga, men innspillinga inneholder et stort antall blåsere i det store orkestret til Sinatra, blåsere som går "inn og ut" konstant. Dette er dynamikk, og er forsterkeren god, klarer den å diffrensiere dynamikken på en helt annen måte enn en forsterker som "glatter over" og får alt til å høres likt ut i denne "tette" og "monoaktige" opptakelsen. Som de ICE forsterkerne jeg har hørt ikke evner.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    SAL skrev:

Herligt indlæg. Jeg mener også en 30 w klasse A har mangefols mere ægte dynamik end en ASP 1000. Mange tror komprimeret lyd er rigtigt dynamisk da jo lyder HØJT HELE TIDEN.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    Duelund_Support skrev:
    SAL skrev:

Herligt indlæg. Jeg mener også en 30 w klasse A har mangefols mere ægte dynamik end en ASP 1000. Mange tror komprimeret lyd er rigtigt dynamisk da jo lyder HØJT HELE TIDEN.
    Da hører vi det samme. Og nettopp den innspillinga jeg refererte til i mitt forrige innlegg er noe som skiller klinten fra hveten. Jeg snakker da om at blåserrekka på "Lady is a tramp" kommer fryktelig kontant via klasse A. For å beskrive på en visuell måte med klasse A, så er det som om lyden trykker på konstant, og det er bare for ventilene å åpne og lukke etter som dynamikken i musikken tilsier det. Ved en typisk klasse A/B med mange utgangstransistorer i paralell, så låter det som om hele systemet er tregere, det er som om forsterkeren må hente strøm fra trafo, via lyttene, for å produsere de aktuelle dynamikkvariasjonene, og det kontante trøkket fra blåserrekka oppleves mindre hurtig og kontant.
    Klasse D låter på en annen måte igjen, det er som om den "kutter kantene" og presenterer musikken som en flytende masse. kan oppleves som behagelig.
    Gjorde jeg meg forstått ?? ;D

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Duelund_Support skrev:
    Nå kjenner jeg at jeg blir skikkelig irritert her. Du påstår at dine motdebattanter som hevder at ICEpower er dynamisk ikke vet hva dynamikk er. Hvilken utrolig arroganse!

Korrekt dynamikk i en forsterker er meget enkelt å definere, det dreier seg om å forsterke helt lineært. Dette er det også meget enkelt å måle, både med og uten ekte last, og ICEpower måler eksepsjonelt bra på akkurat dette, og lyder også i manges ører meget dynamisk. Men ICEpower låter ikke perfekt bestandig, en egenskap de deler med de fleste andre forsterkere. Det handler om matching. Det er klart at kombinasjoner med spesielle forforsterkere og høyttalere kan gi et suboptimalt lydbilde.

Poenget mitt er: Det er ikke vanskelig å finne utstyr som ICEpower er en dårlig match med. Og det er klart at om man bedømmer ICEpower i slike oppsett, så låter det ikke så bra som et godt matchet oppsett, uansett teknologivalg. Skal man bedømme en forsterker så skal man ihvertfall ta hensyn til spesifikasjoner og begrensninger når man velger hvilket referanseanlegg det skal testes i, og man må også ta hensyn til at delen som byttes ut ikke må ha "sære" lydsignaturer som matcher motsvarende "sære" egenskaper ellers i anlegget, da vil jo de sære egenskapene andre steder i anlegget få lov til å dominere, selv om utstyret som testes lyder temmelig nøytralt. Jeg har for øvrig opplevd å også få henvist forsterkere av vanlig AB-teknologi videre til meg fra andre anmeldere fordi det åpenbart ikke har vært en god match med det referanseanlegget man først forsøkte.

Når det gjelder Duelund_supports hifiklubb og dens referanseanlegg, så kan vel mye tyde på at det anlegget, som sikkert var bygget opp med omhyggelig matching i alle ledd, ikke var en god match med ICEpower. Det gjør ikke ICEpower dårligere, det betyr bare at de må matches annerledes. Til å ikke å ha deltatt i møtene synes jeg Duelund_support uttaler seg i overkant skråsikkert om hva man hørte i møtene. Hvis nevnte klubb faktisk testet ICEpower gjennom et helt år, så må det ha vært åpenbare grunner til det.
    Kan det hende at en del av nevnte klubbs medlemmer enten eier eller hadde hørt oppsett der ICEpower låt glimrende?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    roffe skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Nå kjenner jeg at jeg blir skikkelig irritert her. Du påstår at dine motdebattanter som hevder at ICEpower er dynamisk ikke vet hva dynamikk er. Hvilken utrolig arroganse!

Korrekt dynamikk i en forsterker er meget enkelt å definere, det dreier seg om å forsterke helt lineært. Dette er det også meget enkelt å måle, både med og uten ekte last, og ICEpower måler eksepsjonelt bra på akkurat dette, og lyder også i manges ører meget dynamisk. Men ICEpower låter ikke perfekt bestandig, en egenskap de deler med de fleste andre forsterkere. Det handler om matching. Det er klart at kombinasjoner med spesielle forforsterkere og høyttalere kan gi et suboptimalt lydbilde.
    Roffe, din argumetasjon er bare en blåkopi av den argumentasjonen som CD tilhengerne brukte mot analogt på åttitallet. Nemlig at digitalt målte klart bedre enn Lp. Men var det nettopp ETT punkt som en hvilken som helst CD-spiller på 80-tallet og 90-tallet IKKE matchet en god Lp spiller, så var det nettopp evnen til å diffrensiere smådynamikken i musikken på. Man måtte rett og slett bare høre forbi målingene!
    Ta lærdom av hiostorien!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oi, oi, du frister meg over evne:

Duelund_Support skrev:
    Jeg taler ikke spor om hvordan det måler men om hvordan det LYDER.
    OK.

Jeg er medlem af en HiFiklub som et år havde et arrangementudvalg som ved samtlige møder igennem året havde Icepower på programmet i forskellige modeller og mærker. Hele det år deltog jeg ikke i et eneste møde.
    Neivel, så du hørte altså ikke de forskjellige oppsettene.

Sandheden er at klubbens højttalere er i verdenseliten for højttalere. En 4 vejskonstruktion bestående af 12",6,5",3" og Scanspeakdiskant. De måler usandsynligt godt og er udstyret med noget nær de bedste komponenter. De er ufatteligt afslørende.
    Jaha, så nå er det plutselig målingene som er argumentet for at alle andre tar feil. ::)

Vi har et værktøj til bedømmelse som ikke mange andre har. De fleste højttalere på markedet er nogle misfostre i forhold til. Folk flest bruger nogle forkerte præmisser at bedømme Icepowerlyden på. Deres udstyr er slet ikke godt nok Derfor fejlbedømmer de dens egenskaber. Komprimeret lyd lyder jo også godt på dårligt udstyr det er derfor det bliver gjort da langt de fleste HAR det. Når så den komprimerede lyd bliver afspillet på et godt anlæg så ved i vel allesammen godt hvordan det bliver oplevet eller??????
    Hør nå her: Det kan godt hende at du har rett i sak. Dette forsøker jeg fortsatt å finne ut av. Mine klasse-D-forsterkere er koblet direkte til høyttalerelementene (ScanSpeak Revelator 99000, SEAS Excel W17E002, Peerless XLS269). Dette er også rimelig avslørende greier. Så langt er min erfaring at jeg foretrekker klasse-D i aktiv drift fremfor klasse AB med passive delefiltere, med mindre effektforsterkerne er riktig store og dyre (type Electrocompaniet AW600 Nemo eller tilsvarende - og de har jeg ikke plass til). Jeg kan godt finne på å bygge noen rør-baserte klasse-A monoblokker til diskant og mellomtone hvis jeg finner ut at klasse-D-teknologien ikke fører helt frem til den dynamikken jeg vil ha. Det har jeg ikke prøvd ennå.

Men du ville bidratt mer til erfaringsutvekslingen om du ikke hadde karakterisert hele teknologier som "skidt", "misfostre" og "ad helvede til" med den bredeste penselen i malerskrinet. Da går folk til motangrep, heller enn å forsøke å forstå hva du mener. Det er heller ingen med noe fartstid her på sentralen som forveksler kompresjon og høyt gjennomsnittlig lydtrykk med dynamikk. I så fall får man lese seg litt opp på grunnleggende begreper.

Espens innlegg er nyttigere slik sett. Jeg har ikke den innspillingen, men på "Ella and Basie!" (Verve Master Edition, 1997) begynner Ella med å tralle "Honeysuckle Rose" med en enkel rytmefigur som komp. Så snart hun har fått lytteren til å falle til ro, smekker hele blåserrekka til med et patentert "Basie Blast". På et system med realistisk dynamikk hopper man nærmest ut av sitt gode skinn når det skjer, uansett lyttenivå. Det er den dynamiske kontrasten som er poenget i den innspillingen. Mitt oppsett kunne vært noe bedre på dette, spesielt med tanke på kraftreservene som er tilgjengelige, og jeg forsøker å forstå hvorfor. Jeg noterer meg teorien om at klasse-D av en eller annen grunn ikke er best til dette, og så får vi se.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Duelund_Support skrev:
    Herligt indlæg.
    Hva er det som er herlig med det? At det støtter din lille erfaring? ;)

Duelund_Support skrev:
    Jeg mener også en 30 w klasse A har mangefols mere ægte dynamik end en ASP 1000. Mange tror komprimeret lyd er rigtigt dynamisk da jo lyder HØJT HELE TIDEN.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke slike uttalelser, men det er helt klart at en skal lese mye rart før øya faller ut. Du høres mest ut som en nybegynner som forveksler en forsterker som klipper/forvrenger (noe som gir mer/mer utflytende bass) med en forsterker som har full kontroll.

Klasse D er kjent får å servere det som er på skiven, verken mer eller mindre. Om en ønsker at en forsterker skal inneha andre kvaliteter (varm/kald farging via EQ, forvrengning, støy, klipping etc.) så er det naturligvis ikke riktig vei å gå. For meg er det mer naturlig at EQ skjer i det digitale domenet, og evn. dynamisk "farging" osv bestemmes i valg av høyttalere. Selvfølgelig mange veier til Rom, og andre finner andre løsninger mer passende for deres ører, utstyr, rom, innspillinger, smak. Men brase ut med slike "betterwisser" kommentarer (som ikke engang har rot i virkligheten) slik som du gjør, syntes jeg bare blir latterlig.... :)

De beste anleggene jeg har hørt i Norge/europa har vært satt sammen av rørforsterkere, klasse A/B og klasse D forsterkere - alt etter som. Og alle låt fantastisk! ;)

U

utgatt60135

Gjest
    HåkonN skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Jeg mener også en 30 w klasse A har mangefols mere ægte dynamik end en ASP 1000. Mange tror komprimeret lyd er rigtigt dynamisk da jo lyder HØJT HELE TIDEN.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke slike uttalelser, men det er helt klart at en skal lese mye rart før øya faller ut. Du høres mest ut som en nybegynner som forveksler en forsterker som klipper/forvrenger (noe som gir mer/mer utflytende bass) med en forsterker som har full kontroll.

Det høres ikke ut som at du har hørt en Klasse A på 30 w ;). Noen som kan låne meg en ICE ::)... eller jeg kan ta med min så fremt høyttalerne ikke er alt for vanskelige.

Klasse D er kjent får å servere det som er på skiven, verken mer eller mindre.
    Det er vel argumentet for Lyngdorf også. Er den ikke litt tynn?

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    HåkonN skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Det høres ikke ut som at du har hørt en Klasse A på 30 w ;). Noen som kan låne meg en ICE ::)... eller jeg kan ta med min så fremt høyttalerne ikke er alt for vanskelige.
    Skulle gjerne ha lånt deg, men jeg har ikke ICE. Du snakker om 30W klasse A som det skulle vært den hellige gral. Er vel få entusiaster som ikke har hørt på en klasse A forsterker før eller siden.

Om jeg ikke husker feil så var den siste klasse A forsterkeren jeg hørte på en Krell med en fysisk størrelse som en liten norsk trafostasjon. Hadde dog "litt" mer enn 30W å by på.... :)

Lyngen skrev:
    Det er vel argumentet for Lyngdorf også. Er den ikke litt tynn?
    Er det argumentasjonen din? Fordi Lyngdorf hevder det samme, så faller min uttalelse i grus?

Ø

Øivind

Gjest
    Til dere som IKKE liker klasse-d pga diskanten: Har dere hørt anlegg hvor det bare var brukt klasse-d til bassen? Like kritiske til det?

(også spurte jeg ikke de som mener klasse-d er best på alt)

U

utgatt60135

Gjest
    HåkonN skrev:
    Du snakker om 30W klasse A som det skulle vært den hellige gral.
    Gjør jeg?

Jeg tror mange teknologier kan låte veldig bra jeg.

Er det argumentasjonen din? Fordi Lyngdorf hevder det samme, så faller min uttalelse i grus?
    Jeg vet ikke. Jeg setter bare et spørsmålstegn med en slik uttalese :).

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Gjør jeg?

Jeg tror mange teknologier kan låte veldig bra jeg.
    Antydninger om at andre ikke har hørt produkter de uttaler seg om, kan nesten oppfattes slik.

Les forøvrig hva jeg skrev tidligere:

"De beste anleggene jeg har hørt i Norge/europa har vært satt sammen av rørforsterkere, klasse A/B og klasse D forsterkere - alt etter som. Og alle låt fantastisk!"

Tror vi er mer på bølgelengde enn vi tror. :)

Jeg vet ikke. Jeg setter bare et spørsmålstegn med en slik uttalese :).
    Ok, jeg syntes bare argumentasjonen var litt snedig.

B

Back_Door

Gjest
    Det er en sak jeg stadig undres over på dette forum. Uansett hvor idiotiske påstander man kommer med, brukes det tid og krefter på å svare. ::)
    Her inne vil en psykologistudent kunne finne et fantastisk material å jobbe med.

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Oppgaven kunne hete noe sånt som "Puritanismens mange sider" ;D

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Her inne vil en psykologistudent kunne finne et fantastisk material å jobbe med.
    He,he..

Jeg har også lurt mange manger på hva han (generelt ment) egentlig skrev og hva han som svarer trodde at han mente og hva ligger til grunn for reaksjonen osv.....

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Egentlig rart at det skal være så store forskjeller på hvordan man opplever lyden fra ICE.
    Det kan være en viss uenighet om rør vs transistor også, men langt på vei opplever jeg at man er enige om hvordan disse kan låte.

Med ICE derimot spriker det i alle retninger.
    Det låter skarpt, det låter rør, det låter naturlig, det låter umusikalsk, dynamisk -ikke dynamisk, det har luft det har ikke luft.. ::)

Ganske utrolig egentlig.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.047
    Torget vurderinger
    1
    Da vil jeg på 17. mai oppfordre debattantene til moderasjon, og vil i den anledning henvise til Hifisentralens regel 1.

bjornh, moderator

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    topline skrev:
    Egentlig rart at det skal være så store forskjeller på hvordan man opplever lyden fra ICE.
    Det kan være en viss uenighet om rør vs transistor også, men langt på vei opplever jeg at man er enige om hvordan disse kan låte.

Med ICE derimot spriker det i alle retninger.
    Det låter skarpt, det låter rør, det låter naturlig, det låter umusikalsk, dynamisk -ikke dynamisk, det har luft det har ikke luft.. ::)

Ganske utrolig egentlig.
    Kanskje det tyder på at disse ikke farger lyden spesielt mye, slik at det man først legger merke til er fraværet av den farvingen man selv er vant til å høre fra annet utstyr?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn