Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel ikke feltet som er problemet men støystrømmer som går i retur til andre laster i installasjonen og ut på nettet.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hei! Lenge siden jeg fulgte denne tråden, så har ikke lest de siste innleggene. Men tar opp et tema om strømkabler her, ut ifra noe jeg leste på lydglede.no sine sider. Der går det frem at strømtrekket fra strømkabler ikke er jevnt, men varierer ut ifra blant annet kondensatorer som står i de ulike apparatene. Kondensatorene trekker plutselig strøm når spenningen stiger over et visst nivå, for så å utlade igjen. Dette gjør behovet for lav motstand i strømkabler stort. Derfor bør det være en viss tykkelse på lederne og gode dielektrikum som ikke suger opp energi. Kommentaren under tar også opp at såkalt «skin effekt», dvs at strømmen kun går i ytterste deler av lederne, påvirker om solid core eller multi strand egner seg best til strømkabler. Jeg brukte før Blue Heaven strømkabel til Pioneer A-70DA, men fordi denne forsterkeren har to store kondensatorer i stedet for flere små, behøver den egentlig større strømtilførsel enn hva Blue Heaven er dimensjonert for. Jeg fikk derfor enda bedre lyd da jeg byttet til Burmester 2.5 strømkabel. Av samme grunn bør Red Dawn brukes inn til f eks strømfordeleren QB8 da den er laget for høyere strømtrekk enn Blue Heaven. Her er infoen jeg leste som inakustik står bak:

    The big challenge for power cords are extreme current peaks. They are caused by the connected devices themselves through the conversion from AC to DC, since the capacitors of their power supplies can only be charged if the applied voltage is higher than that of the capacitors themselves - and that is only a brief moment in the voltage peak of the alternating mains voltage. What remains are current spikes up to needle-shaped pulses with a multiple of the rated current of the devices. Because the capacitors discharge until the next peak, this process is repeated 100 times per second at 50 Hz or 120 times per second at 60 Hz mains frequency. These extreme current peaks cause a whole series of unwanted effects. On the one hand, they cause substantial voltage and thus power losses in line and contact resistances. On the other hand, they cause strong magnetic fields which, due to their steeply rising edges, lead to significant skin effects even at the relatively low mains frequency. These reduce the effectively usable conductor cross-section. Furthermore, the magnetic field peaks disturb all other devices in their environment like small pinpricks. Particularly in demanding and dynamic passages in music, a great deal is demanded of the power supply and thus also of the mains cable.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei! Lenge siden jeg fulgte denne tråden, så har ikke lest de siste innleggene. Men tar opp et tema om strømkabler her, ut ifra noe jeg leste på lydglede.no sine sider. Der går det frem at strømtrekket fra strømkabler ikke er jevnt, men varierer ut ifra blant annet kondensatorer som står i de ulike apparatene. Kondensatorene trekker plutselig strøm når spenningen stiger over et visst nivå, for så å utlade igjen. Dette gjør behovet for lav motstand i strømkabler stort. Derfor bør det være en viss tykkelse på lederne og gode dielektrikum som ikke suger opp energi. Kommentaren under tar også opp at såkalt «skin effekt», dvs at strømmen kun går i ytterste deler av lederne, påvirker om solid core eller multi strand egner seg best til strømkabler. Jeg brukte før Blue Heaven strømkabel til Pioneer A-70DA, men fordi denne forsterkeren har to store kondensatorer i stedet for flere små, behøver den egentlig større strømtilførsel enn hva Blue Heaven er dimensjonert for. Jeg fikk derfor enda bedre lyd da jeg byttet til Burmester 2.5 strømkabel. Av samme grunn bør Red Dawn brukes inn til f eks strømfordeleren QB8 da den er laget for høyere strømtrekk enn Blue Heaven. Her er infoen jeg leste som inakustik står bak:

    The big challenge for power cords are extreme current peaks. They are caused by the connected devices themselves through the conversion from AC to DC, since the capacitors of their power supplies can only be charged if the applied voltage is higher than that of the capacitors themselves - and that is only a brief moment in the voltage peak of the alternating mains voltage. What remains are current spikes up to needle-shaped pulses with a multiple of the rated current of the devices. Because the capacitors discharge until the next peak, this process is repeated 100 times per second at 50 Hz or 120 times per second at 60 Hz mains frequency. These extreme current peaks cause a whole series of unwanted effects. On the one hand, they cause substantial voltage and thus power losses in line and contact resistances. On the other hand, they cause strong magnetic fields which, due to their steeply rising edges, lead to significant skin effects even at the relatively low mains frequency. These reduce the effectively usable conductor cross-section. Furthermore, the magnetic field peaks disturb all other devices in their environment like small pinpricks. Particularly in demanding and dynamic passages in music, a great deal is demanded of the power supply and thus also of the mains cable.
    Hmm, mye salgsprat her. Kort fortalt, hvis det var mye tap i strømkablene så ville de blitt varme. Jeg har vært borti en korrodert skjøteledning, og der merket jeg temperaturendring hvis man kjørte en stor sag. Byttet ledning og problemet var borte. Hvis strømkablene dine ikke blir varme selv om du spiller høyt over tid, så behøver du ikke å bekymre seg over det problemet. Når det gjelder magnetfelt så gjelder fremdeles regelen med å krysse kabler med 90 grader, og vipps så har man ikke noen indusert strøm.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvsagt helt korrekt.
    Nå kobles de fleste apparater til maks 16A kurs. Da er det begrenset hvor kraftige kabler man faktisk trenger.
    Eller 10A... Vanlig kontakt man plugger i veggen er gjerne godkjent til 10A når det gjelder C13 og ikke så mye som 16A engang. 16A så må man ha C19 kontakt i andre enden, den som plugges i forsterker. Den kontakten man plugger i stikk er CEE 7/7 og den er godkjent opp til 16A i seg selv.
    Svært sjelden at man ser forsterkere komme med C19 interface, må jo nevnes.

    Men mange strømtullinger her inne som ikke skjønner forskjell på milliampere og mange hundre ampere ser det ut til da så.. De tror forsterker drar max fra veggen hele tiden tydeligvis, selv på tomgang.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men mange strømtullinger her inne som ikke skjønner forskjell på milliampere og mange hundre ampere ser det ut til da så.. De tror forsterker drar max fra veggen hele tiden tydeligvis, selv på tomgang.
    Man kan jo starte med lydtrykk i stua, f eks 85 dB i snitt.

    Så kan vi tenke oss høyttalere med f eks 87 dB følsomhet. Da går det 0,5 W i snitt pr side. Vi antar klasse AB forsterkere og 50 % effektivitet, så vi drar 2x1 W fra strømforsyningene. På primærsiden er det 230 V, sånn cirka, og P = UI, så 2 W/230 V = 0,0087 A i snitt.

    Så kan man selvsagt anta 20 dB crest factor på toppen av snittet, og 105 dB i toppene, men mye av det vil leveres av energi lagret i trafo og glattekondensatorer, ikke rett fra stikkontakten. Og selv om det ble levert rett fra stikkontakten blir det 10x 0,0087 A = 0,087 A.

    Det er muligens en grunn til at varmgang i apparatkabler ikke er et stort problem i hifi.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Så du mener at vi kjøper "FETE" Cryotitanifiserte NASA-kabler til ingen nytte.....? :unsure:
    Ikke om man ønsker en "sprøere" kabel, cryobehandlingen får kobberet til å oppføre seg litt som herdet stål. Det blir hardere, men får også en egenskap der det kan knekke lettere istedet for å bøye. Var vel også noen bilder i denne tråden tidligere av den mikroskopiske forskjellen på vanlig vs cryo.
    Det har blitt en greie flere steder enn stereo, ved å benytte cryo for å få en overflate til å vare lengre imot slitasje pga mekanisk berøring. Det funker vel helt ok, men det finnes bedre alternativer til akkurat dette formålet som tåler over 10x mer og koster 1/10... Rustfritt stål f.eks.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Man kan jo starte med lydtrykk i stua, f eks 85 dB i snitt.

    Så kan vi tenke oss høyttalere med f eks 87 dB følsomhet. Da går det 0,5 W i snitt pr side. Vi antar klasse AB forsterkere og 50 % effektivitet, så vi drar 2x1 W fra strømforsyningene. På primærsiden er det 230 V, sånn cirka, og P = UI, så 2 W/230 V = 0,0087 A i snitt.

    Så kan man selvsagt anta 20 dB crest factor på toppen av snittet, og 105 dB i toppene, men mye av det vil leveres av energi lagret i trafo og glattekondensatorer, ikke rett fra stikkontakten. Og selv om det ble levert rett fra stikkontakten blir det 10x 0,0087 A = 0,087 A.

    Det er muligens en grunn til at varmgang i apparatkabler ikke er et stort problem i hifi.
    @Kristian har høyttalere med 90 dB følsomhet og klasse D-forsterker. Hvordan ville det regnestykket sett ut da?
     
    Sist redigert av en moderator:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å få installert solceller på taket. Noen som vet hvilke solceller som har best lyd? Bør jeg evt be om at panelene monteres med audiofile braketter, og bør jeg be om at kablene legges på kabelløftere der det er mulig?
    Er det best lyd i sola før- eller etter kl 12?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    @Kristian har høyttalere med 90 dB følsomhet og klasse D-forsterker. Hvordan ville det regnestykket ut da?
    3dB forskjell, altså halvparten av effekten og det blir da halvparten av strømmen i det regnestykket da spenningen er en "konstant". Men med klasse D så blir jo effektiviteten nærmere 90%, så da går det nesten enda en halvering. Man snakker knapt nok om milli Amps... Noen og 20mA, og da drar man virkelig på.

    Skineffekten som mange snakker så varmt om kan man jo se bort ifra. :ROFLMAO: Det er vel en ganske stor grunn til at kabel lektyre består av kurver, UTEN enhet eller verdier på x og y akser. Bare tull hele greia.. Man kan like godt skrive pølse på den ene aksen og land på den andre på kabel lektyren fra de fleste hifi aktører, også få den til å stemme på det også ved å skrive noen ord og "forklare".
    X og y er jo helt ubrukelige uten noen form for verdier.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Uff... nå er Asbjørn frampå igjen, og banner i kjerka til kabelmenigheta... de troende kan jo fort miste nattesøvnen av å bli forstyrret av nøgne fakta, i sine velsignelser av all quantum, kryo, og all annen alternativ tro de omgir seg med..... :cool:
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Interessante regnestykker, men de virker litt vel teoretiske synes jeg. Hva skjer med effekt behov og strømstrekk ved drift av høyttalere med store elementer og kanskje store fasevinkler mellom strøm og spenning og lav imperans langt ned i bass området. Man trenger selvfølgelig ikke så store tverrsnitt på nettkabling som kjører 240V, men at man ser lyspærer variere i lysstyrke i takt med musikken på samme kurs som effekt forsterkere er vel ikke helt fremmed. Da er det straks mer en noen få mA det er snakk om.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Interessante regnestykker, men de virker litt vel teoretiske synes jeg. Hva skjer med effekt behov og strømstrekk ved drift av høyttalere med store elementer og kanskje store fasevinkler mellom strøm og spenning og lav imperans langt ned i bass området. Man trenger selvfølgelig ikke så store tverrsnitt på nettkabling som kjører 240V, men at man ser lyspærer variere i lysstyrke i takt med musikken på samme kurs som effekt forsterkere er vel ikke helt fremmed. Da er det straks mer en noen få mA det er snakk om.
    Er lysetblinkerfenomenet et tegn på kvalitet på forsterker eller kan det være et tegn på at noe kan være defekt eller underdimensjonert? Hva tenker du? Er det viktigst med størst mulig trafo eller størst mulig kondensator for å beholde kvaliteten?
    Hva med induksjon/induktiv last, dette gjør også mye morsomt med lysene uten at det nødvendigvis trenger å gå de største strømmene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis lyset blinker pga en 100-200W forsterker, hadde jeg nok ringt en elektriker, men for gjengen som opererer med X antall 1,2-2 kW forsterkere og spiller mettall på konstant 120 dB ++, som enkelte hevder, så er vel ikke litt diskolys helt unormalt...

    Så kan man jo også forsøke å ta inn over seg spektralfordelingen i musikk.... er ikke mange watt som utgydes fra 1kHz og oppover...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvis lyset blinker pga en 100-200W forsterker, hadde jeg nok ringt en elektriker, men for gjengen som opererer med X antall 1,2-2 kW forsterkere og spiller mettall på konstant 120 dB ++, som enkelte hevder, så er vel ikke litt diskolys helt unormalt...

    Så kan man jo også forsøke å ta inn over seg spektralfordelingen i musikk.... er ikke mange watt som utgydes fra 1kHz og oppover...
    Litt morsomt, da. Når man faktisk trenger strømkabler med stort tverrsnitt, så spiller man antakelig så høyt at de eventuelle lydmessige fordelene ikke akkurat er hørbare.
     
    M

    musicus

    Gjest
    ...Nei nå er det spennende her, fikk presis en telefon om att mine surt opptjente kroner er sløst bort, kö tiden bortkastet, det er visst mange som liker å bli idiotforklart og blåst på kroner siden det er ventetid på greiene, merkelig det der hva folk kan finne på for å bli driti ut., idiotforklart og mere med det..

    Men, nå har det landet ett par nye Luna Orange Powerkabler, klar for avhenting oh ja jeg gleder meg i min enfoldighet fordi jeg vet, til tross for bortkasta penger, risikoen for å bli "damned by the League" og alt annet vil ...det gi en bedre hifi opplevelse "Keep on truckin" som kompisen bruker si det! :cool:

    dog.jpeg


    mvh
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Litt morsomt, da. Når man faktisk trenger strømkabler med stort tverrsnitt, så spiller man antakelig så høyt at de eventuelle lydmessige fordelene ikke akkurat er hørbare.
    Fint for å sveise rust med sikkert...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men, nå har det landet ett par nye Luna Orange Powerkabler, klar for avhenting oh ja jeg gleder meg i min enfoldighet fordi jeg vet, til tross for bortkasta penger, risikoen for å bli "damned by the League" og alt annet vil ...det gi en bedre hifi opplevelse "Keep on truckin" som kompisen bruker si det! :cool:

    Vis vedlegget 885195

    mvh
    Ingen bekreftelsestendens (confirmation bias) der, altså :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der er mange der gør grin med strømkabler, men jeg må sige, at kan man ikke høre forskel på sit anlæg, med forskellige strømkabler, er der nok mulighed for forbedringer. Det kan måske være fordi, at der er skod instalitionskabler og mange kontakter inde i væggen.

    Desværre fik jeg dårlig vejledning i Hifiklubben angående Audioquest power kabler. Der er to typer. Source til de apparater der trækker lidt strøm. High Current til dem der trækker meget. 14 awg vist for Source og 11 awg for High Current.
    Selv Audioquest anbefaler Source til apparater som Dac. Men hvis apparaterne har kraftig strømforsyning, er det hos mig en væsentlig forskel.

    Min HD Audio, som har kraftig strømforsyning, lyder mere dynamisk med det kraftige Audioquest Dragon High Current 11 awg, end med Audioquest Dragon Source.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Ingen bekreftelsestendens (confirmation bias) der, altså :)
    Näh, jeg har slått meg til ro med att den eneste jeg trenger overbevise er meg selv i mine valg, jeg er underlagt de samme fysiske lovene som de som ikke hører en dritt, da må jo jeg være heldig, som opplever forskjeller!...med hifi som hobby mener jeg 🤭

    mvh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mann kan fint sveise 5mm plater med ett Kempi mig på 16A kurs.
    Så det holder sikkert til musikk også.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Näh, jeg har slått meg til ro med att den eneste jeg trenger overbevise er meg selv i mine valg, jeg er underlagt de samme fysiske lovene som de som ikke hører en dritt, da må jo jeg være heldig, som opplever forskjeller!...med hifi som hobby mener jeg 🤭

    mvh
    For all del.

    Men akustikken ofrer du ikke en tanke? ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Näh, jeg har slått meg til ro med att den eneste jeg trenger overbevise er meg selv i mine valg, jeg er underlagt de samme fysiske lovene som de som ikke hører en dritt, da må jo jeg være heldig, som opplever forskjeller!...med hifi som hobby mener jeg 🤭

    mvh
    Ja, det kan være likegodt, vi har forskjellige fokus. (y)

    For apropos ikke å ikke høre en dritt og lykke og sånn. Jeg hører veldig lett tonal ubalanse og artefakter, noe dere som bare tvinner kabler uheldigvis later til å være døve for, all den tid flere av dere ikke bryr dere om rommet, eq og slikt.

    Live and lett Live!❤
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Der er mange der gør grin med strømkabler, men jeg må sige, at kan man ikke høre forskel på sit anlæg, med forskellige strømkabler, er der nok mulighed for forbedringer. Det kan måske være fordi, at der er skod instalitionskabler og mange kontakter inde i væggen.

    Desværre fik jeg dårlig vejledning i Hifiklubben angående Audioquest power kabler. Der er to typer. Source til de apparater der trækker lidt strøm. High Current til dem der trækker meget. 14 awg vist for Source og 11 awg for High Current.
    Selv Audioquest anbefaler Source til apparater som Dac. Men hvis apparaterne har kraftig strømforsyning, er det hos mig en væsentlig forskel.

    Min HD Audio, som har kraftig strømforsyning, lyder mere dynamisk med det kraftige Audioquest Dragon High Current 11 awg, end med Audioquest Dragon Source.
    Det er jo ikke veldig rart at man hører forskjell, AQ har den dårligste termineringen av kabler jeg noen gang har sett!
    De pluggene koster vel knapt nok 5,- fra kina-ebay om man er ute etter originale AQ plugger.. Pinglete Elko DCL plugger virker virkelig solide sammenlignet med hvilket som helst AQ produkt når man snakker om plugger.. At man i det hele tatt tør å ha slike produkter koblet til en 10A kurs, da snakker jeg om brannfare.

    Hva skal forbedres om man ikke hører forskjell på strømkabler mener du? Sikker på at det ikke er en defekt på forsterkeren din som gjør at kabler har så store lydmessige forskjeller hos deg? Kanskje du har en dårlig konstruert forsterker der noe kan forbedres på strømsiden så slipper du å høre disse forskjellene på kabler i etterkant.

    Å høre forskjell på strømkabler er IKKE et kvalitets tegn på en forsterker, sorry... Det er derimot et tegn på dårlig design dessverre.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det er jo ikke veldig rart at man hører forskjell, AQ har den dårligste termineringen av kabler jeg noen gang har sett!
    De pluggene koster vel knapt nok 5,- fra kina-ebay om man er ute etter originale AQ plugger.. Pinglete Elko DCL plugger virker virkelig solide sammenlignet med hvilket som helst AQ produkt når man snakker om plugger.. At man i det hele tatt tør å ha slike produkter koblet til en 10A kurs, da snakker jeg om brannfare.

    Hva skal forbedres om man ikke hører forskjell på strømkabler mener du? Sikker på at det ikke er en defekt på forsterkeren din som gjør at kabler har så store lydmessige forskjeller hos deg? Kanskje du har en dårlig konstruert forsterker der noe kan forbedres på strømsiden så slipper du å høre disse forskjellene på kabler i etterkant.

    Å høre forskjell på strømkabler er IKKE et kvalitets tegn på en forsterker, sorry... Det er derimot et tegn på dårlig design dessverre.

    Det er like deilig hver gang noen tar fram regelboka og skal fortelle andre hva de skal eller ikke, oppleve av sin hobby, nesten så det er en hobby i seg selv å fortelle andre hva som er rett og "feil" men noen liker mora andre dattera osv osv....🤭

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Ja, det kan være likegodt, vi har forskjellige fokus. (y)

    For apropos ikke å ikke høre en dritt og lykke og sånn. Jeg hører veldig lett tonal ubalanse og artefakter, noe dere som bare tvinner kabler uheldigvis later til å være døve for, all den tid flere av dere ikke bryr dere om rommet, eq og slikt.

    Live and lett Live!❤
    Kanskje jeg dukker opp en dag (om jeg fortsatt er velkommen, sist skar bilen seg, ny nå) og tar med meg litt Luna´s (fortinnet kobber etter 1930 model) the devil is in the details...som det sies...:cool:

    mvh
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje jeg dukker om opp en dag (om jeg fortsatt er velkommen, sist skar bilen seg, ny nå) og tar med meg litt Luna´s (fortinnet kobber etter 1930 model) the devil is in the details...som det sies...:cool:

    mvh
    Alltid velkommen! (y)

    Bare så det er sagt. Jeg bruker Supra Lorad rundbaut og brukte timevis på å rute og montere alle strømkabler ihh, Har jo også nylig kjøpt meg en McStrømboks. Føler meg temmelig hifi!:cool:
     
    M

    musicus

    Gjest
    Alltid velkommen! (y)

    Bare så det er sagt. Jeg bruker Supra Lorad rundbaut og brukte timevis på å rute og montere alle strømkabler ihh, Har jo også nylig kjøpt meg en McStrømboks. Føler meg temmelig hifi!:cool:
    Takk!! Nydelig, det bruker jeg også fram til jeg får hente de nye nå 🙂

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Litt morsomt, da. Når man faktisk trenger strømkabler med stort tverrsnitt, så spiller man antakelig så høyt at de eventuelle lydmessige fordelene ikke akkurat er hørbare.
    Spiller ikke spes høyt, tvert om egentlig, vil at det skal låte bra på lave/moderate nivåer, og det synes jeg ha oppnådd med valg av Kl A amp f.eks...sånn er det å leve i leiligheten 🙂

    mvh
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Strømkabler er mer enn tverrsnitt og kontakter. Dette er min strømkabel til forforsterkeren. Et ettermontert filter fra switch mode strømforsyningen, SMPS. Koster ingenting, 10$, og dokumentert effekt som også er hørbart for gamle folk. Bruker samme filter på effektrinnet på hele 2 x 5W.
    strømkabel.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Er jo ikke rart at hifi bransjen blir latterlig gjort! Finnes ingen bransje med så mange lettlurte mennesker
    Det ligger latent i genepoolen vår og har vært bevist utnyttet i mange tiår innen reklame og produktutvikling. Apple er vel verdens største bevis på denne menneskelige svakheten hvor de sågar manipulerer sine ansatte og eksisterende kunder på det mest kyniske.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er like deilig hver gang noen tar fram regelboka og skal fortelle andre hva de skal eller ikke, oppleve av sin hobby, nesten så det er en hobby i seg selv å fortelle andre hva som er rett og "feil" men noen liker mora andre dattera osv osv....🤭

    mvh
    En del av hobbyen handler om estetikk og eierglede, noe handler om subjektive opplevelser og noe er underlagt fysikkens lover. Psykoakustikk er også et viktig tema. Så gjelder det da å ikke blande sammen hva som er hva.

    Hvis man settet deg inn i en go-kart så virker 60km/t styggfort (for meg i hvert fall). I en bil oppleves det ikke raskt i det hele tatt, men farten er lik. Opplevd hastighet og målt hastighet vil ikke være det samme, og derfor bruker man objektive målemetoder når man arbeider i ingeniørenes verden. Når det gjelder salg derimot…
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Er lysetblinkerfenomenet et tegn på kvalitet på forsterker eller kan det være et tegn på at noe kan være defekt eller underdimensjonert? Hva tenker du? Er det viktigst med størst mulig trafo eller størst mulig kondensator for å beholde kvaliteten?
    Hva med induksjon/induktiv last, dette gjør også mye morsomt med lysene uten at det nødvendigvis trenger å gå de største strømmene.
    I nevnte tilfelle var vel det elektriske anlegget i den eldre boligen litt underdimmensjonert i forhold til antall og størrelse på effekt forsterkerne, kombinert med høyttalere som hadde lav følsomhet.
    1673970651789.png


    Hadde også en analog wattmåler tilgjenglig, og ved vanlig musikk lytting var det fort en variasjon på 4-500 Watt dvs
    500W/230V~2.2Amp

    Poenget mitt var ikke å definere hva som er god eller dårlig kvalitet, men når man regner på lydtrykk vs tilført effekt, blir det fort litt mangelfult å bruke en
    fra produsenten angitt antall db 1W 1m måling for en høyttaler, hvis man ikke vet hvordan de har kommet frem til denne og hvordan forsterkeren "ser" den elektromotoriske lasten.

    Fnnes det f.eks en standard for oppsett av en slik dB/W/1m måling som alle høyttalerprodusenter benytter, slik at man kan sammenligne og bruke slike tall på en fornuftig måte?
     
    M

    musicus

    Gjest
    En del av hobbyen handler om estetikk og eierglede, noe handler om subjektive opplevelser og noe er underlagt fysikkens lover. Psykoakustikk er også et viktig tema. Så gjelder det da å ikke blande sammen hva som er hva.

    Hvis man settet deg inn i en go-kart så virker 60km/t styggfort (for meg i hvert fall). I en bil oppleves det ikke raskt i det hele tatt, men farten er lik. Opplevd hastighet og målt hastighet vil ikke være det samme, og derfor bruker man objektive målemetoder når man arbeider i ingeniørenes verden. Når det gjelder salg derimot…
    Takk for omtanken Kalle...

    Det er ikke alltid bare jeg men også andre som blander sammen, jeg liker estetikk, eierglede og god lyd, og det er ikke opp til andre å bedømme hva jeg tar for valg basert nevnte kriterier, hvem sier at du/dere har bedre forutsetninger for å bedømme bra og/eller dårlig "psykoakustikk" så lenge jeg er kjent med og underlagt de samme lovene som alle andre?
    En ingeniør finner ikke opp kruttet hver gang det smeller, han konstaterer bare det som skjedde da det smalt basert på noen formler han har pugget litt mer enn oss andre... og noen kan man jo nesten mistenke stod litt for nære da det smalt i deres iver etter å rope høyest på hva som er sant eller ikke osv osv...

    Go karten din er kjedelig, og dårlig som sammenligning her, hifi er formler i virkelighet, så slutt gjemme dere bak "skal ikke ditt.. skal ikke datt" det er rom for mange opplevelser innen for de samme fysiske lovene, så dra ikke det tullete kortet, i beste mening!!

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn