Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.112
    Sted
    Oslo
    Her kommer alt bedre frem! 👍 Kunstig høy kontrast, flat og lyssvakt, men godt sort nivå.

    mener ikke det som drittslenging, men siden du deler regner jeg med ærlig tilbakemelding er greit.
    Bilde er helt sikkert bra uansett hva jeg mener. 😊
    Nåja, å sammeligne gode TV-skjermer ved hjelp av bilder tatt med mobiltelefon er som å sammenligne høyoppløste innspillinger ved hjelp av mp3-opptak.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    944
    Om det er forskjell på strømkabler, så er det jo målbart. Det er vel det alle "kabelskeptikere" mener. Så er det vel de som mener de hører forskjell på om støpselet står den ene eller andre veien i stikkontakten eller om kabelen er 1m eller 2m som ikke tror det går ann å måle det, fordi det man tror man hører, ikke måler forskjellig fra den ene kabelen til den andre.

    Det er min oppfatning.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    En del innlegg slettet.. Vet det er veldig mye å forlange at en kabeltråd skal holdes saklig og pen.. Men kan vi alle forsøke så godt vi kan å ikke ta oss nær av alt å alle å la sak være sak..
    Klarer vi ikke dette så blir dette nok en kabeltråd som stenges og slettes...

    Mvh
    Moderator.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Joda! Når jeg gifta meg sa jeg ja til onde og gode dager. Har ventet på de onde dagene i 12 år, men nå tror jeg kona fikk de onde og jeg de gode! ☺
    Men du har kun fått di gode pga materielle anskaffelser? Eller går det ann å ha et lykkelig liv uten kabler til flere hundre tusen?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.390
    Sted
    Under stjernene
    Om det er forskjell på strømkabler, så er det jo målbart. Det er vel det alle "kabelskeptikere" mener. Så er det vel de som mener de hører forskjell på om støpselet står den ene eller andre veien i stikkontakten eller om kabelen er 1m eller 2m som ikke tror det går ann å måle det, fordi det man tror man hører, ikke måler forskjellig fra den ene kabelen til den andre.

    Det er min oppfatning.
    Hei ser du har bilde av DP fjernkontroll.

    Hos meg var det stor forskjell hvilken vei 230V støpslet på DP CA1 sto
    Det låt ikke bra når det sto "feil" vei.
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Trenger ikke ty til målinger og kvantefysikk, lær deg litt mer hvordan hørselssansene våre fungerer så blir ikke forskjellen fra det å teste seende eller blindt et så stort mysterie lenger. Har du f.eks hørt/sett The McGurk Effect ?

    Problemet er ikke å måle ytelsesmessige forskjeller på diverse kabler, problemet er å høre dette og identifisere disse små målbare forskjellene med bruk av hørsel, kun hørsel og ikke noe annet enn hørsel.
    Hei du! Jeg var ikke klar over at det for noen er et stort mysterie dette her. For meg er det ihvertfall ikke det. Kanskje litt rart hvis du ikke hører en forbedring av lyden ved bytte av en strømkabel til en som gir bedre lyd hvis jeg hører at lyden blir bedre. Men noe mysterie er det ihvertfall ikke for min del. At man ikke trenger å ty til kvantefysikk eller andre målinger er jeg også enig i. For min del trenger du faktisk ikke teste noe som helst hvis du ikke har lyst. Ja mulig det er vanskelig å identifisere disse små målbare forskjellene med bruk av hørsel, men for meg er det hva jeg hører som er interessant og det jeg ikke hører er ikke så interessant enten det kan måles eller ikke. Jeg trenger heller ikke å lære hvordan hørselssansene fungerer. Jeg prøver og svare så godt jeg kan, men er ikke helt sikker på at jeg forstår hva du mener eller hva du vil frem til med kvantefysikk, målinger og mysterier.
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Hei ser du har bilde av DP fjernkontroll.

    Hos meg var det stor forskjell hvilken vei 230V støpslet på DP CA1 sto
    Det låt ikke bra når det sto "feil" vei.
    Det er helt riktig at noen ganger er det stor forskjell på hvilken vei støpselet står. Helt jævlig lyd den ene veien og bra lyd den andre veien. Hos meg ble forskjellen helt borte når jeg oppgraderte til en annen forsterker. Jeg hadde hørt om denne lydforskjellen før men aldri opplevd det før det skjedde for et par år siden da støpselet var blitt tatt ut og satt inn igjen ved et høyttalerbytte. Alt jeg prøvde og forandre på hjalp ingenting. Jeg tenkte på hva som kunne ha skjedd og fant ut til slutt at det eneste som var flyttet på var den ene strømkabelen og da tenkte jeg på det jeg hadde hørt om for noen år siden om det med å snu støpselet. Problemet ble da borte. Som nevnt med den nye forsterkeren var det ikke noen forskjell. Den nye forsterkeren var ca 5 ganger dyrere enn den gamle og kostet godt over 200 000 uten at jeg veg om det har noe å si.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om det er forskjell på strømkabler, så er det jo målbart. Det er vel det alle "kabelskeptikere" mener. Så er det vel de som mener de hører forskjell på om støpselet står den ene eller andre veien i stikkontakten eller om kabelen er 1m eller 2m som ikke tror det går ann å måle det, fordi det man tror man hører, ikke måler forskjellig fra den ene kabelen til den andre.

    Det er min oppfatning.
    Lurer på dette om de forskjellige typer nett gjør at komponenter «reagerer» forskjellig på strømmen.
    Har selv IT-nett, og måler 136Volt via jording på begge «poler», altså skal ikke vending av støpsel i kontakten ha noe å si.

    Kan si at jeg ikke har tro på at «pol-vending» har noe å si i mitt nett, og solgte derfor min 2 meter Nordost strømkabel, for så å kjøpe og lage tilpassede lengder med Supra SPC til mine komponenter.
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Les testen i Headfonia om Topping E70 dac til 349 US Dollar. Ser den ikke til salgs i butikken her på hifisentralen
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Lurer på dette om de forskjellige typer nett gjør at komponenter «reagerer» forskjellig på strømmen.
    Har selv IT-nett, og måler 136Volt via jording på begge «poler», altså skal ikke vending av støpsel i kontakten ha noe å si.

    Kan si at jeg ikke har tro på at «pol-vending» har noe å si i mitt nett, og solgte derfor min 2 meter Nordost strømkabel, for så å kjøpe og lage tilpassede lengder med Supra SPC til mine komponenter.
    Hos meg var det veldig stor forskjell med min forrige forsterker. Med den jeg bruker nå er det ingen forskjell. Har ikke noe å si for min del, men jeg ville bare nevne det da jeg så YesJens snakke om det.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Lurer på dette om de forskjellige typer nett gjør at komponenter «reagerer» forskjellig på strømmen.
    Har selv IT-nett, og måler 136Volt via jording på begge «poler», altså skal ikke vending av støpsel i kontakten ha noe å si.

    Kan si at jeg ikke har tro på at «pol-vending» har noe å si i mitt nett, og solgte derfor min 2 meter Nordost strømkabel, for så å kjøpe og lage tilpassede lengder med Supra SPC til mine komponenter.
    Kjører selv Supra, har disse noe å si på støpsel tro? Lest om dette i mange år men aldri hørt forskjell men leser jo om noen som faktiske merker forskjell så ja 🙂
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Om så har det ikke noe med kabelmerket å gjøre.
    Nei er forsterkerne da men aldri merket noe på Rotel,EC og Yamaha som jeg prøvd på foreløpig så er vel di som kanskje er ekstra sensitive kanskje det funker da
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Samme gamle lakrisstrømkablene her. :)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke orka å lese alt i denne tråden (hvem orker vel egentlig det?), men la merke til at det var litt klaging på kunnskapsnivået til enkelte for noen sider siden.

    Men hvorfor gjøre ting mer komplisert enn de egentlig er?

    FB_IMG_1669624885449.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Undrer litt om de som snur støpselet i kontakten OG opplever utrolig mye bedre lyd.......
    snus støpselet MED klokken eller MOT klokken på den nordlige halvkule? :unsure:
    Hvis så er tilfelle...... hva når man fortsetter dreiningen 360° etter første dreining.......kan man unngå en dobling av effekten? :unsure:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.668
    Torget vurderinger
    1
    Undrer litt om de som snur støpselet i kontakten OG opplever utrolig mye bedre lyd.......
    snus støpselet MED klokken eller MOT klokken på den nordlige halvkule? :unsure:
    Hvis så er tilfelle...... hva når man fortsetter dreiningen 360° etter første dreining.......kan man unngå en dobling av effekten? :unsure:
    Noen av de troende har visstnok rapportert en forbedring etter å ha kjørt opptil flere 180 dreininger.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @Armand Har et spørsmål. 😳
    Det lages frekvensomformere til motorer. Hvorfor lages ikke det til høyttalere?
    Husker vi koblet strøm rett fra veggen på stroker element og det spilte 50hz for hele nabolaget. Så da er det vel bare å få juster 50hz til justerbar 20hz-20khz og koble seg rett på strømnettet. 3600watt rett i åra må være effektivt. ☺
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.926
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med unntak av såkalte motorconvertere, så er det akkurat slik statiske frekvensomformere funker.... egentlig en UPS uten batterier....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Med unntak av såkalte motorconvertere, så er det akkurat slik statiske frekvensomformere funker.... egentlig en UPS uten batterier....
    Klasse D kan vel delvis forklares som en snudd switchpower om jeg har forstått rett?

    Jeg tenkte mest på om det er mulig å la strømmen gå tvers gjennom. Alle forsterkere har trafo som senker spenningen og omformer til likestrøm?
    Men ville det ikke vært ekstremt effektivt å koblet direkte?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra å sette fyr på høyttalerne, hva skulle hensikten være ?

    mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Bortsett fra å sette fyr på høyttalerne, hva skulle hensikten være ?

    mvh
    KJ
    Skal en ha 40 stk 21» er det greit å ha krefter. Det funket på stroker, så da er bare å få kontroll/regulert kreftene?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Kontroll og regulering er det en forsterker med volumkontroll gjør.

    Mvh
    KJ
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Klasse D kan vel delvis forklares som en snudd switchpower om jeg har forstått rett?

    Jeg tenkte mest på om det er mulig å la strømmen gå tvers gjennom. Alle forsterkere har trafo som senker spenningen og omformer til likestrøm?
    Men ville det ikke vært ekstremt effektivt å koblet direkte?
    Lavere spenning, men høyere strømstyrke. Ikke aktuelt for deg å ha forsterkere som leverer mer enn 16A?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Lavere spenning, men høyere strømstyrke. Ikke aktuelt for deg å ha forsterkere som leverer mer enn 16A?
    Det er mer ideelt for høyttaler med lavere spenning og høyere ampere? Jeg sammenligner bare med stroker som fikk 230volt, vet ikke hvor mye amp den trakk..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Så det må ned i volt og til likestrøm for å få kontroll?
    Ja, så og si alle forsterkere skal ha likespenning til strømforsyningen. Det finnes kanskje noen sære unntak, men det er på siden. Det er ikke alltid spenningen skal være lavere enn nettspenningen, f.eks. rørforsterker kan typisk ha en forsyningsspenning på 300-700 volt, men disse er ikke glad i å drive lave impedanser direkte. Effektforsterkere med rør på utgangen som skal drive vanlige høyttalerlaster har derfor en transformator på utgangen.

    mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja, så og si alle forsterkere skal ha likespenning til strømforsyningen. Det finnes kanskje noen sære unntak, men det er på siden. Det er ikke alltid spenningen skal være lavere enn nettspenningen, f.eks. rørforsterker kan typisk ha en forsyningsspenning på 300-700 volt, men disse er ikke glad i å drive lave impedanser direkte. Effektforsterkere med rør på utgangen som skal drive vanlige høyttalerlaster har derfor en transformator på utgangen.

    mvh
    KJ
    Takk for svar! 👍
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    ^ forresten så finnes det også unntak fra «hovedregelen» om at effektforsterkere med rør har en transformator på utgangen, de heter OTL, og er relativt skjelden vare. De er fortsat ikke glade i lave impedanser men det kan drive en vanlig høyttaler (nesten) direkte fra rørene. Og forøvrig så er 230V uhemmet inn i 8 ohm ca 6 600 W, og en strøm på 28,75 ampere.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så det må ned i volt og til likestrøm for å få kontroll?
    Det er forøvrig også eksakt sånn en strøm-regenerator fungerer. Likeretter strømmen, glatter og filtrerer den til DC, og syntetiserer en ny sinus på utgangene. En effektforsterker, bare at «signalkilden» er låst til 50 Hz.

    Eksempel:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noen innlegg er fjernet. Et medlem har fått skrivesperre da det ikke bringer noe godt med seg. Er ikke uten grunn at han har blitt bannet noen ganger tidligere også.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Undrer litt om de som snur støpselet i kontakten OG opplever utrolig mye bedre lyd.......
    snus støpselet MED klokken eller MOT klokken på den nordlige halvkule? :unsure:
    Hvis så er tilfelle...... hva når man fortsetter dreiningen 360° etter første dreining.......kan man unngå en dobling av effekten? :unsure:
    Kan sikkert ikke måles på utgangen som mye annet, men det skal være målbar forskjell på hvilke av ledningene på trafo som er koblet til hvilke fase. Spesielt om du har flere trafoer så bør disse kobles likt.

    I ethvert apparat med transformator vil det induseres en spenning på chassiset som følge av magnetfeltet transformatoren genererer. Spenningsnivået som genereres vil være helt avhengig av hvilke vei stikket står i støpselet. Som vi husker fra beskrivelsen av hva flytende jord innebærer, kan spenningen mellom fase A og jord, og fase B og jord variere, avhengig av hvor jordpunktet ligger inne i trekanten. Siden en transformator alltid vil være viklet innenfra og utover, kan vi tenke oss at fase A kobles til innerst, og fase B ytterst på primærspolen i transformatoren. Uavhengig av om apparatet er jordet eller ei, vil kabinettet på apparatet utgjøre et jordpotensiale, som kan ligge mer eller mindre skjevt i forhold til fasene. Dersom fase B har et større potensiale mot jord enn fase A, vil spenningen som induseres på kabinettet på apparatet bli høyest når fase B er koblet til ytterst på primærspolen i transformatoren. Når vi så snur stikket vil fase A bli koblet til ytterst på spolen, og spenningen som induseres på kabinettet vil gå ned. Derfor vil dette spenningsnivået påvirkes direkte av hvilken vei stikket har. I et opplegg med fast jord, vil dette fenomenet bli ytterligere forsterket, siden spenningen mellom f.eks. fase A og jord (230 volt) er vesentlig høyere enn i et opplegg med flytende jord.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn