Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp. Jeg Har vært med i flere blinde kabetester. Hvorav en er publiser i pressen. For høyttalerkabel klarte jeg som eneste deltaker å identifisere en høyttalerkabel riktig i 8 av 10 tilfeller .Pussig resultat for en objektivist som ikke bryr seg om dyre kabler og heller ikke har det . Snittet for gruppen var dog 5 av 10 rett dvs ingen korrelasjon . for signalkabler og strømkabel var det INGEN i gruppen som klarte å høre forskjell eller identifisere rett kabel bedre enn 50/50 .
    Siden har jeg stort sett bare brydd meg om farge og lengde på kabler samt en edruelig konstruksjon( så da ble det Supra skjermet strømledning, og Kimber Kwik 3.3mm2 installasjonskedning til høyttaler )
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Flat og diffust, mangler masse lysstyrke. Er det oled?
    Det ser ut som det er kamera ditt som sliter med å gjengi.
    Bilde tatt med Iphone SE, klarer ikke å gjengi det jeg ser. LG Oled b6v 65" mørkt rom innstilling. Bilde tatt mens tv bildene ruller, så umulig å få fokus.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Satt faktisk i en kombinert strømkabel/strømrens-demo med en leverandør her forleden. Det var interessant, det var ganske stille i forsamlingen ved hvert utstyrsbytte, etter et par bytter, så sier jeg rett ut at jeg ikke hører en dritt forskjell. Da hang det seg på en til som mente det samme som meg. Resten forholdt seg stille. Så begynner leverandøren å stille spørsmål ved mine ører, eget utstyr og lytteerfaring(jeg er relativt ung). Det var egentlig ganske kleint hele greiene.

    Responsen ble imidlertid ikke helt som ønsket i forsamlingen etter dette. Da finner vedkommende frem et apparat med en liten høyttaler på som skulle sette lyd på hvordan «skitten» strøm høres ut. Da var det noen tvilere som vippet mot at strømrens hadde noe for seg.

    Jeg er vel en strømrens- og kabelateist. For meg er det overtro. Jeg tenker at enkelte kjøper alt dette greiene for å få aksept.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Satt faktisk i en kombinert strømkabel/strømrens-demo med en leverandør her forleden...
    Det ble vel som vanlig skiftet musikk etterhvert som prisen på det demonstrerte produktet doblet seg i pris? :unsure:
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Det ble vel som vanlig skiftet musikk etterhvert som prisen på det demonstrerte produktet doblet seg i pris? :unsure:
    Nei, faktisk ikke, samme lydspor fra samme kilde hele veien. Det er klart at leverandøren er flink til å beskrive hva som vil være bedre med ny kabel(bedre, og dypere bass feks.) Så starter jo låta, og alle dropper alt annet av info i lydsporet enn å høre etter bassen. Vipps er alle overbevist.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er klart at leverandøren er flink til å beskrive hva som vil være bedre med ny kabel(bedre, og dypere bass feks.)
    Ok.....så lydbildet blir forklart i forkant av opplevelsen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, jeg tror det er salgstrikset, og som får alle med.
    Eldste triks i boka. «Du vil høre at…», «Legg merke til hvordan…»
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, jeg tror det er salgstrikset, og som får alle med.
    Ren sansepsykologi, fortell folk hva som er blir forbedret og forventningen er skapt og folk lytter etter det og hører det, uten at det trenger å være noen endring så oppleves det som en forbedring også fordi ALLE ting låter best 2dre gang. Legg merke til at feks Nordost ALDRI spiller mer en ett spor 2 ganger, og ALDRI går tilbake. Hadde det gjort det er det lettere å merke at "jøss , det var jo ikke forskjell denne gangen dvs 3 gang..

    Har værtpå utallige demoer hvor dette mønsteret gjentar seg, men har nå sluttet å kaste bort tiden på dette ..
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Eldste triks i boka. «Du vil høre at…», «Legg merke til hvordan…»
    Jepp, og om det går inn så er neste trinn at folk gjør det de kan for å overbevise seg selv om at det virkelig stemmer:

     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.633
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Var innom en anerkjent hifi butikk for noen uker siden, her ble det gjort stort nummer av å snu kabelen i strøm rense padden etter hver demo var i gang. Ble ikke sakt noe, men helt klart at selger var ute etter spørsmål rundt strømrens
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Jeg vet hvor mye bedre lyd man kan få ved å bytte fra en strømkabel til en annen. Hos meg kan også billigere og styggere kabler gi en bedre lyd enn pene og dyre kabler. De forbedringene jeg kan høre kan alle med en normal hørsel eller en tilnærmet normal hørsel høre. At dette skal være vanskelig eller umulig å måle har ikke jeg forklaringen på da jeg ikke var klar over dette engang. For dere som er interessert i målinger må jo dette være meget interessant, men ikke så lett å få til en seriøs måling hvis personen som skal måle dette tror at de som hører disse forbedringene tror på magi og andre rare ting som jeg har sett noen påstå. Jeg er klar over at det eksisterer utrolige ting og umulige ting og også ting som ikke lar seg måle, men såvidt meg bekjent er dette ting som foregår kun i kvantefysikkens verden, men det er jeg ikke 100% sikker på. Det som påstås om at forskjeller forsvinner hvis en som lytter ikke ser hvilken kabel som brukes er jo også meget interessant hvis dette stemmer da. Men man kan ikke bruke en person som tror at de som hører forbedringer ved et kabelbytte tror på magi eller at han innbiller seg dette. En person som er helt uinteressert i det riktige svaret av målingen er etter min mening riktig person til oppgaven og ikke meg eller noen andre her på hifisentralen. Det er vi nok alle enige i.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet hvor mye bedre lyd man kan få ved å bytte fra en strømkabel til en annen. Hos meg kan også billigere og styggere kabler gi en bedre lyd enn pene og dyre kabler. De forbedringene jeg kan høre kan alle med en normal hørsel eller en tilnærmet normal hørsel høre. At dette skal være vanskelig eller umulig å måle har ikke jeg forklaringen på da jeg ikke var klar over dette engang. For dere som er interessert i målinger må jo dette være meget interessant, men ikke så lett å få til en seriøs måling hvis personen som skal måle dette tror at de som hører disse forbedringene tror på magi og andre rare ting som jeg har sett noen påstå. Jeg er klar over at det eksisterer utrolige ting og umulige ting og også ting som ikke lar seg måle, men såvidt meg bekjent er dette ting som foregår kun i kvantefysikkens verden, men det er jeg ikke 100% sikker på. Det som påstås om at forskjeller forsvinner hvis en som lytter ikke ser hvilken kabel som brukes er jo også meget interessant hvis dette stemmer da. Men man kan ikke bruke en person som tror at de som hører forbedringer ved et kabelbytte tror på magi eller at han innbiller seg dette. En person som er helt uinteressert i det riktige svaret av målingen er etter min mening riktig person til oppgaven og ikke meg eller noen andre her på hifisentralen. Det er vi nok alle enige i.
    Vel, min erfaring etter å ha prøvd billige, dyre og hjemmelagde apparatkabler at det ikke gjør et døyt forskjell uansett. Jeg regner hørselen som nokså normal og anlegget som rimelig bra. Jeg har ingen problemer med å høre forskjeller mellom mye annet rart, og har til og med greid å provosere frem hørbare forskjeller mellom analoge signalkabler når jeg virkelig gikk inn for å lage en fordømrade dårlig en. Men strømkabler - niks. Min erfaring er at det ikke er noen hørbare forskjeller å måle der.

    Generelt er det ikke det minste vanskelig å måle elektriske forskjeller mellom apparatkabler. Det holder med et vanlig LCR-meter fra Fluke. Hvis man derimot forsøker å måle forskjeller på utgangene av anlegget ender man opp med nullresultat. Den mest avslørende måten er å digitalisere signalet på utgangene med testobjekt A, deretter med testobjekt B, og så ta differansen mellom de to (med nødvendig hensyn til tidspunkt pr samplepunkt). Den differansen blir eksakt lik null. Nada, zip.

    The difference between output of the Topping A90D using generic thin AC cable and B24 was identical, resulting in just very low level noise at or below that of 16 bit CD content. Content is copyrighted but here is the difference file for you to listen to: https://www.dropbox.com/s/1qftq2r8bkw84hw/AC Power Difference.wav?dl=0

    Likevel er det folk som sier at de hører store forskjeller, og da er det nok ikke kvantefysikk som er rett vitenskapsgren for å forklare fenomenet.
     
    Sist redigert:

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Vel, min erfaring etter å ha prøvd billige, dyre og hjemmelagde apparatkabler at det ikke gjør et døyt forskjell uansett. Jeg regner hørselen som nokså normal og anlegget som rimelig bra. Jeg har ingen problemer med å høre forskjeller mellom mye annet rart, og har til og med greid å provosere frem hørbare forskjeller mellom analoge signalkabler når jeg virkelig gikk inn for å lage en fordømrade dårlig en. Men strømkabler - niks. Min erfaring er at det ikke er noen hørbar forskjeller å måle der.
    Ja det hersker ingen tvil om at det er mange forskjellige erfaringer angående dette. Det er også mange forskjellige grunner til at det er så mange forskjellige erfaringer rundt dette temaet.
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Så mao - hvis man ikke tror at det blir en forskjell, så blir det heller ikke det??
    Det vet jeg ikke så mye om da jeg ikke har noen tro fra eller til når jeg prøver en annen strømkabel, men hadde jo blitt veldig billig da hvis tro kunne gjøre lyden bedre.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det var du som etterspurte måleutstyr som kunne måle forskjeller mellom hvordan ting høres ut:

    Jeg har ingen mulighet til å ta på meg den jobben, men det må da være noen som er villige til det hvis det finnes utstyr til å måle dette med da.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Jeg vet hvor mye bedre lyd man kan få ved å bytte fra en strømkabel til en annen. Hos meg kan også billigere og styggere kabler gi en bedre lyd enn pene og dyre kabler. De forbedringene jeg kan høre kan alle med en normal hørsel eller en tilnærmet normal hørsel høre. At dette skal være vanskelig eller umulig å måle har ikke jeg forklaringen på da jeg ikke var klar over dette engang. For dere som er interessert i målinger må jo dette være meget interessant, men ikke så lett å få til en seriøs måling hvis personen som skal måle dette tror at de som hører disse forbedringene tror på magi og andre rare ting som jeg har sett noen påstå. Jeg er klar over at det eksisterer utrolige ting og umulige ting og også ting som ikke lar seg måle, men såvidt meg bekjent er dette ting som foregår kun i kvantefysikkens verden, men det er jeg ikke 100% sikker på. Det som påstås om at forskjeller forsvinner hvis en som lytter ikke ser hvilken kabel som brukes er jo også meget interessant hvis dette stemmer da. Men man kan ikke bruke en person som tror at de som hører forbedringer ved et kabelbytte tror på magi eller at han innbiller seg dette. En person som er helt uinteressert i det riktige svaret av målingen er etter min mening riktig person til oppgaven og ikke meg eller noen andre her på hifisentralen. Det er vi nok alle enige i.
    Trenger ikke ty til målinger og kvantefysikk, lær deg litt mer hvordan hørselssansene våre fungerer så blir ikke forskjellen fra det å teste seende eller blindt et så stort mysterie lenger. Har du f.eks hørt/sett The McGurk Effect ?

    Problemet er ikke å måle ytelsesmessige forskjeller på diverse kabler, problemet er å høre dette og identifisere disse små målbare forskjellene med bruk av hørsel, kun hørsel og ikke noe annet enn hørsel.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dine bilder er da like dårlige, masse blasse bilder der.
    Ikke rart du opplever en dritt forskjellig på noe som helst! Jeg kan dokumentere med ren fakta at mine bilder er langt bedre enn 1/2 sine.
    Antar tv bilde hans er bedre enn bildene han delte her.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    En faktainformasjon som alle normale mennesker som har denne hobbyen er klar over som blir gitt til meg slik den ble blir altså misforstått av meg mener du?
    Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg mente at du ikke leste sammenhengen svaret gikk inn i, så nøye.
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Får håpe evt. nye medlemmer ikke tror det er på strømrens eller strømkabel de bør legge fokuset.
    Enig i at fokuset ikke bør ligge der i første omgang hvis en ikke har penger til alt uten noen problem. Men min mening er ihvertfall at det bør prøves senere an gang.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Ikke rart du opplever en dritt forskjellig på noe som helst! Jeg kan dokumentere med ren fakta at mine bilder er langt bedre enn 1/2 sine.
    Antar tv bilde hans er bedre enn bildene han delte her.
    Å kjøpe en TV basert på bilder av den, kan sammenlignes med å kjøpe lydutstyr basert på forskjeller man hører over telefonen, eller kjøpe leilighet basert på videovisning..
    Har du papirer på kalibrering av TVn? Hjelper vel lite når man har knotet med det selv i etterkant, eller fikk du den kalibrert på nytt?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Man blir tydeligvis veldig hissig når man kan høre forskjell på kabler 🤔 Det er selvfølgelig fordi det sakte men sikkert går opp for dem at de har kasta bort masse penger.
    Hva skal du bruke pengene? Leve et ulykkelig liv og begraves i gullkiste?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Her kommer alt bedre frem! 👍 Kunstig høy kontrast, flat og lyssvakt, men godt sort nivå.

    mener ikke det som drittslenging, men siden du deler regner jeg med ærlig tilbakemelding er greit.
    Bilde er helt sikkert bra uansett hva jeg mener. 😊
    Det blir jo som å høre på et stereoanlegg på youtube via dine egne hodetelefoner, så hvordan du kan vurdere kvaliteten er meg en gåte. I hvert fall null støy i bilde, det kan du se og bildene blir veldig mørke her.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det blir jo som å høre på et stereoanlegg på youtube via dine egne hodetelefoner, så hvordan du kan vurdere kvaliteten er meg en gåte. I hvert fall null støy i bilde, det kan du se og bildene blir veldig mørke her.
    Det kommer litt an på hvordan det formidles. Å optimalisere lyd/bilde for vise det best mulig eller prøve å gjengi hva som sees og høres så kan det gi en indikasjon.
    Men ofte lyder lyd jævli og bilder kan bli bedre enn tv bilde om en legger på bilde optimalisering.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Det kommer litt an på hvordan det formidles. Å optimalisere lyd/bilde for vise det best mulig eller prøve å gjengi hva som sees og høres så kan det gi en indikasjon.
    Men ofte lyder lyd jævli og bilder kan bli bedre enn tv bilde om en legger på bilde optimalisering.
    Jeg har ikke manipulert noe med innstillinger verken på kamerabilde eller tv
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal du bruke pengene? Leve et ulykkelig liv og begraves i gullkiste?
    Så du hadde levd ett ulykkelig liv uten overprisa snakeoil? Stakkars deg, men mest av alt stakkars di rundt deg som ikke klarer å gjøre deg lykkelig så du må bruke enorme summer på piss 😢
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    En ting skal du ha @larsmartin du fikk meg til å sjekke lysinnstillingene og oledlampen stod på 50% den justerte jeg opp litt, mye mer lys nå. Ser vanligvis bare film i mørke og da har jeg ikke reagert.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så du hadde levd ett ulykkelig liv uten overprisa snakeoil? Stakkars deg, men mest av alt stakkars di rundt deg som ikke klarer å gjøre deg lykkelig så du må bruke enorme summer på piss 😢
    Joda! Når jeg gifta meg sa jeg ja til onde og gode dager. Har ventet på de onde dagene i 12 år, men nå tror jeg kona fikk de onde og jeg de gode! ☺
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn