Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Lederegenskapene i aller ytterste lag av en leder kan ha betydning via den berømte skinneffekten. Den er reell ved høye nok frekvenser. Det er derfor en del RF-coaxer i prinsippet består av forsølvet ståltråd.

    Det kan være en interessant øvelse å sammenligne hvor høye frekvenser det må være for at noen mikron fra eller til skal ha betydning mot frekvenskurvene for aldersbetinget hørselstap hos oss eldre herrer. Overlappet mellom de to fenomenene er heller begrenset, for å si det slik.
    Saksbehandler i nettselskapet i min klagesak jobber med skinneffekt daglig fortalte han meg, og da ofte i frekvensområde noen hundre Hz.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Joda, men det er forskjell på Nordost-kabler også da. Vet ikke hvilke av de som fungerte bra på den forrige elektronikken?
    Opplever at det er er et klart skille når man kommer opp til Heimdall og spesielt videre opp til Tyr.
    Bare nysgjerrig...
    Ja, tverrsnitt øker vel hele veien oppover.
    Jeg har bare billigste type. Fikk med Nordost da jeg kjøpte Burmester fra OHC en gang. På Burmester Rondo cd spilleren vart det bedre med den kabelen. Klarere og stillere bakgrunn husker jeg. Så den har jeg enda.. Hvorfor kvitte seg med noe som funker. Bruker den i DAC.
    Men så har jeg også andre oppskrytte merker der kvaliteten er hårreisende så jeg, da jeg måtte sprette opp kabel ved kontakten pga dårlig kontakt. Skremmende.. Jeg er sikker at mamma kunne loddet bedre. Og det var et dyrt merke, men ikke Nordost nei.
    En får så ymse..

    Så jeg har lagt ut litt på finn.. Noe solgt og noe ikke solgt.. Noe må fikses først.. Ja den fiksingen er kke prioritert heller. . Vertfall ikke nå som det ikke er forskjell lengre.
    Får se til vinteren om jeg gidd fikse de.. Ligg noen signalkabler i kjelleren som jeg kjøpte seriøse kontakter til.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja, tverrsnitt øker vel hele veien oppover.
    Jeg har bare billigste type. Fikk med Nordost da jeg kjøpte Burmester fra OHC en gang. På Burmester Rondo cd spilleren vart det bedre med den kabelen. Klarere og stillere bakgrunn husker jeg. Så den har jeg enda.. Hvorfor kvitte seg med noe som funker. Bruker den i DAC.
    Men så har jeg også andre oppskrytte merker der kvaliteten er hårreisende så jeg, da jeg måtte sprette opp kabel ved kontakten pga dårlig kontakt. Skremmende.. Jeg er sikker at mamma kunne loddet bedre. Og det var et dyrt merke, men ikke Nordost nei.
    En får så ymse..

    Så jeg har lagt ut litt på finn.. Noe solgt og noe ikke solgt.. Noe må fikses først.. Ja den fiksingen er kke prioritert heller. . Vertfall ikke nå som det ikke er forskjell lengre.
    Får se til vinteren om jeg gidd fikse de.. Ligg noen signalkabler i kjelleren som jeg kjøpte seriøse kontakter til.
    Fint du deler av egne erfaringer.
    Ingen grunn til å bytte noe som fungerer.
    Er det lov å spørre hva slags elektronikk du skaffet som ikke gjør forskjell på strømkablene du har testet?
     
    Sist redigert av en moderator:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Saksbehandler i nettselskapet i min klagesak jobber med skinneffekt daglig fortalte han meg, og da ofte i frekvensområde noen hundre Hz.
    Skinneffekten virker for alle frekvenser over DC=0 Hz. F.eks. utenlandskablene er vel stort sett DC.

    (y-aksen er skinn-dybde)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

    Spørsmålet er om og ev hvilke hørbare konsekvenser den har.

    Nå er det vel ikke slik en måler hvordan tingene påvirker.
    Hva er det du ev savner ?

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis man skal overføre veldig store strømmer og behøver ditto store tverrsnitt er jo skinndybde på noen centimeter relevant, men nå snakket vi om overflatebelegg på noen få mikron som sies å ha betydning for signaloverføringen. I kobber og sølv er skinndybden 2 mikron omtrent ved 1 gigahertz. Palladium etc har en del dårligere konduktivitet enn kobber og sølv, så skinndybden blir større ved en gitt frekvens. Jeg får ca 5 mikrometer ved 1 GHz for palladium og 3 mikron ved 3 GHz. For å komme ned på de 0,5-0,3 mikron det var snakk om her må vi over 100 GHz.

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Slet skikkelig i dag med strømkabelen etter å ha flyttet den ene forsterkeren . Byttet til en som var to meter og ikke bare 150cm og da rakk den frem til målet og det ble lyd. Selv en blindtest ville jeg nailet 100% i mitt tilfelle
    Minner om dette (kjelde SNL):
    Internasjonal (navigasjon)
    1 kabellengde = 1/10 nautisk mil = 185,2 meter
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    7.758
    Sted
    Oslo
    HiFi er vel som religion
    Det er mere mellom himmel og jord
    enn de fleste andre steder

    Noe kan måles og kvantifiseres
    Noe kan ikke
    Det er jo den mystikken som driver oss
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    HiFi er vel som religion
    Det er mere mellom himmel og jord
    enn de fleste andre steder

    Noe kan måles og kvantifiseres
    Noe kan ikke
    Det er jo den mystikken som driver oss
    Tull og vås, hifi er opplevelse, enten gjør du det eller så gjør du det ikke...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Tull og vås, hifi er opplevelse, enten gjør du det eller så gjør du det ikke...
    Pølsevev x2. For atter andre ligger opplevelsene i musikken og hifi er kun tekniske remedier som gjør opplevelsene av musikkhermetikken mulig.

    mvh
    KJ
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vi hører alle forskjellig og bearbeider alt vi hører forskjellig så dette er en ytterst komplisert legning.....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis man skal overføre veldig store strømmer og behøver ditto store tverrsnitt er jo skinndybde på noen centimeter relevant, men nå snakket vi om overflatebelegg på noen få mikron som sies å ha betydning for signaloverføringen. I kobber og sølv er skinndybden 2 mikron omtrent ved 1 gigahertz. Palladium etc har en del dårligere konduktivitet enn kobber og sølv, så skinndybden blir større ved en gitt frekvens. Jeg får ca 5 mikrometer ved 1 GHz for palladium og 3 mikron ved 3 GHz. For å komme ned på de 0,5-0,3 mikron det var snakk om her må vi over 100 GHz.

    I en vanlig installasjon, TN nett, skal støystrømmer taes med når tverrsnitt skal velges. 16A kurser går vel ikke under begrepet "store strømmer".
    Og ingeniører kan beregne feil.
    Vet om tilfelle der aluminium kabel ble byttet ut med kobber, ett strekk på 10 - 15m.
    Men om dette påvirker hifi elektronikken vetjeh ikke.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Fint du deler av egne erfaring.
    Ingen grunn til å bytte noe som fungerer.
    Er det lov å spørre hva slags elektronikk du skaffet som ikke gjør forskjell på strømkablene du har testet?
    Musical Innovation pre og effekt.
    MI25 pre og MI18.2 effekt.

    Oppdaget da at det ikke var forskjell lengre.
    Heller ikke forskjell på selve dac etter MI kom i hus., 2 forskjellige DACer. Har nå BMC puredac tilkoblet. Hadde før Heed Obelisk DA dac.

    Tror det var pre som gjorde utslaget.
    Hadde en gammel Doxa 70SE effekt og Spendor A9 høyttalere da pre kom. Og steike stilt med volum på fult uten signal seff.
    De høyttalerne suser med det meste. Testet de høyttalerne på et heftig anlegg.. Også sus der på mye lavere volum med A.R pre til 120.000 og Ayre blokker til enormt mye penger
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I massivt rundt kobber vil elektronstrømmene trekke ut mot ytterflatene ved høye strømmer (A)

    Elementær elektro.

    - når når man slike strømmer i x/fi?
    - hva med dynamisk drift....?

    Inne i lederen er det ganske sikkert bare kaos ved høye strømmer og sus a la Nordost....
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Skinneffekten virker for alle frekvenser over DC=0 Hz. F.eks. utenlandskablene er vel stort sett DC.

    (y-aksen er skinn-dybde)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

    Spørsmålet er om og ev hvilke hørbare konsekvenser den har.



    Hva er det du ev savner ?

    mvh
    KJ
    Skinneffekten virker for alle frekvenser over DC=0 Hz. F.eks. utenlandskablene er vel stort sett DC.

    (y-aksen er skinn-dybde)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

    Spørsmålet er om og ev hvilke hørbare konsekvenser den har.



    Hva er det du ev savner ?

    mvh
    KJ

    Å foreta en måling om laster blir påvirket i EN installasjon sier ingen ting om lasten eller andre ting i en slik sammenheng.


    inst (2).jpg



    Hvilke målinger trengs?


    tfd (2).jpg




    Og slik KAN måling ved EN last bli seende ut


    prim sec (2).jpg




    prop (2).jpg



    Og hvorfor skulle enkle hifi apparater være mindre påvirkelig enn f.eks mer kritisk utstyr som dette?

    https://openmedscience.com/what-is-medical-imaging/


    Og 2m apparat kabel av en f.eks 10 - 15 m kurs er en stor % andel ,
    for ikke å snakke om min dedikerte kurs til stereoen som er 1.3m.
    De VAR store forandringer ved kabel bytte.
    Etter en omfordeling av ett par kurser bl.a til stereoen forsvant en hver kabel påvirkning.
    Det skal sikkert ikke mer enn en forandring av en last i installasjonen før ting endrer seg.
    Rimelig etter hva som sies i første bilde fra en presentasjon fra professor Rønnberg.


    2020-01-29_211802_sentral_2 (1).jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Qualified guess: Hvor mange separate og stabiliserte DC/DC strømforsyninger har utstyret ditt ?

    CD spilleren min har 15.
    DAC med 364x oversampling og 8x simoultanous differential kanaler har også 15.
    Forsterkeren har "God Only Knows" How Many....?


    Støy: Nada.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Å foreta en måling om laster blir påvirket i EN installasjon sier ingen ting om lasten eller andre ting i en slik sammenheng.


    Vis vedlegget 732064


    Hvilke målinger trengs?


    Vis vedlegget 732065



    Og slik KAN måling ved EN last bli seende ut


    Vis vedlegget 732066



    Vis vedlegget 732067


    Og hvorfor skulle enkle hifi apparater være mindre påvirkelig enn f.eks mer kritisk utstyr som dette?

    https://openmedscience.com/what-is-medical-imaging/


    Og 2m apparat kabel av en f.eks 10 - 15 m kurs er en stor % andel ,
    for ikke å snakke om min dedikerte kurs til stereoen som er 1.3m.
    De VAR store forandringer ved kabel bytte.
    Etter en omfordeling av ett par kurser bl.a til stereoen forsvant en hver kabel påvirkning.
    Det skal sikkert ikke mer enn en forandring av en last i installasjonen før ting endrer seg.
    Rimelig etter hva som sies i første bilde fra en presentasjon fra professor Rønnberg.


    Vis vedlegget 732068
    Jodda, men i siste instans er det kun det som kommer ut av apparaturet som egentlig betyr noe for lydkvaliteten. Dersom det som kommer ut av apparaturet under de rådende omstendigheter er upåvirket av de samme omstendighetene så er vel det vel og bra?

    mvh
    KJ
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Av og til blir jeg lei av slike diskusjoner.
    Om en kabel låter bedre hos meg, vel da er jeg fornøyd
    Og jeg driter i hvorfor
    Ja det må jo være viktigst at du synes det låter bedre! Mener det samme selv
    Men jeg skulle jo ønske at jeg hadde litt kortere læringstid enn jeg har hatt; det kan jo hjelpe andre raskere å komme imål om en hensyntar de viktigste tingene for at ting skal fungere best. En haug med ting i hifiverdenen er feilkonstruert, og det er mye scam på kabelsiden, det er jo nyttig å vite for å unngå å søle bort penger.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja det må jo være viktigst at du synes det låter bedre! Mener det samme selv
    Men jeg skulle jo ønske at jeg hadde litt kortere læringstid enn jeg har hatt; det kan jo hjelpe andre raskere å komme imål om en hensyntar de viktigste tingene for at ting skal fungere best. En haug med ting i hifiverdenen er feilkonstruert, og det er mye scam på kabelsiden, det er jo nyttig å vite for å unngå å søle bort penger.
    Det er de som hevder at såkalt feilkonstruert elektronikk er årsaken til at ulike strømkabler låter forskjellig.
    Regner med at du har elektronikk som ikke er feilkonstruert. Opplever du allikevel forbedring med ulike strømkabler?
    I så fall hvilke strømkabler bruker du?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvilken form for "fejlkonstruktion" mener du kan være skyld i den forskellige lyd. Jeg har meget svært ved at forstå logikken i det. En forstærker starter ved transformatoren. Hvad kan påvirke den til at der opstår forskelle i lyd?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvilken form for "fejlkonstruktion" mener du kan være skyld i den forskellige lyd. Jeg har meget svært ved at forstå logikken i det. En forstærker starter ved transformatoren. Hvad kan påvirke den til at der opstår forskelle i lyd?
    Jeg forstår det ikke selv, men hvis jeg sier jeg opplever forskjell på strømkabler så vil andre forklare det med at elektronikken er feilkonstruert. lovemusikk hevder Musical Innovation ikke påvirkes av forskjellige strømkabler. Vet ikke svaret.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken form for "fejlkonstruktion" mener du kan være skyld i den forskellige lyd. Jeg har meget svært ved at forstå logikken i det. En forstærker starter ved transformatoren. Hvad kan påvirke den til at der opstår forskelle i lyd?

    Der brukes vel mye ringkjerne, mens C og R kjerne er mye bedre mht støy.
    Og det er preamp, kilder.. riaa som påvirkes mest.

    Hvordan slipper støyen igjennom?


    The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the
    fundamental of the power system. However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor
    varies from one cycle to another, resulting in an increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since this fluctuation is
    excessive, it affects the operation of the equipment.

    Støyområde 2 - 150 khz er det som påvirker av kablenes, kurs og apparat kabler, sine
    LCR verdier.
    Så da kommer støybilde i installasjonen inn.
    Den varierer mye.

    Screenshot_20210630_112701_com.android.chrome~2.jpg



    Lavere ordens harmoniske,dvs under 3kHz er normalt ikke ett problem,faktisk vil 5th,7th f.eks gi ett positivt bidrag for elektronikken.
    Kabler i installasjonen vil ikke klare å påvirke disse harmoniske

    PS Audio gir f.eks ett tilskudd av 3nd harmoniske på sine regeneratorer. Har ett prosjekt gående der vi forsøker å se om de gode forholdene
    noen erfarer på sene kveldstimer/natt skyldes høyere andel av bl.a 5 og 7 harmoniske som naturlig dempes ved høyere last på nettet
    ettermiddag/tidlig kveld.

    "When you engage the MultiWave feature, a bit of third harmonics is added top the sine wave on the output. This added third harmonic
    increases the charging time for equipment and improves the performance."

    "Rhesus"

    Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av
    kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen
    forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.

    Ang. Musical Innovations.
    Ta en kikk på strømforsyningen.
    Trafo på trafo.. også støydemping trafo.
    Er det fordi det ikke kan konstrueres strømforsyning som er imun mht støy?
    Er det valget fordyrende, dersom en kunne som John Curl mener brukt noe annet enn ringkjerne og dermed løst/redusert problemet på rimeligere vis.
    Det ser jo imponerende ut med så mange trafoer i strømforsyningen, ett salgstriks?
    Men støydemping trafoen i preamp'n gjør at eventuelle filtre "ser en lik kilde impedans" uansett hvor den kobles opp.
    Da blir kabel påvirkning derretter.

    Som hos meg. Filtre og kabler ble negativt påvirket. Ble da anbefalt av netteier å bruke en liten støydemping trafo for å øke kilde impedans. Viola, da ble kabler og nettfiltrenes negative påvirkning en saga blott.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    "Støjdæmpningstrafo" det må jeg lige se på. Men jeg mener selv, at jeg har godt styr på min strøm, og hører ikke meget forskel på strømkabel som tidligere.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Er dette hørbart mon tro?

    Gjelder strømkabel for forsterkerkonstruksjoner med båndbredde over 200 kHz.



    1625045171383.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke den grafen hva vi vanligvis kaller induktans? Den ser ut til å vise noe som ruller av med 6 dB/oktav over ca 100 kHz, omtrent hva man ville forvente med litt induktans i serie med en motstand. Har du linken den er hentet fra? Hva sier den i så fall om induktansen i høyttalermotorene ved samme frekvens?

     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er kilden til grafen

    Slik jeg leser det er det mer at parallelle ledere på HT siden ikke skal ha så stor avstand.
    1. The plus conductor and minus conductor of your speaker cable must run together in a common cable. A separate routing of the lines would lead to the formation of a magnetic field, which would be greater, the greater the distance between the lines. This would increasingly occur, particularly at higher frequencies, since the magnetic field is proportional to the square root of the frequency.

    2. All signal cables between the individual components of the music system must be shielded. Never use unshielded or "floating shield" cables, even if they are currently highly touted by some cable manufacturers. Non-compliance leads to interference of radio signals from mobile phones and mobile phone masts, Wi-Fi radio waves, DECT signals or other RF signals.

    3. Input cable to the power amps should never be laid parallel to the speaker cables, since this would lead to interference of the output signal in the input signal. If at all possible, please cross the input cable and the speaker cable at 90 degree angles to minimize this potential. Strict observance of the above points will ensure that no high frequency magnetic field is created which might intersperse in the input signal and lead to the intensification of magnetic positive feedback and oscillation. Such effects could otherwise result in damage to or destruction of the output stage, harm loudspeaker parts/drivers, etc.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.668
    Torget vurderinger
    1
    PS Audio gir f.eks ett tilskudd av 3nd harmoniske på sine regeneratorer. Har ett prosjekt gående der vi forsøker å se om de gode forholdene
    noen erfarer på sene kveldstimer/natt skyldes høyere andel av bl.a 5 og 7 harmoniske som naturlig dempes ved høyere last på nettet
    ettermiddag/tidlig kveld.
    Har et spørsmål her, ikke direkte rettet imot strøm. Tas det hensyn til luftfuktighet/tetthet temperatur i luften ved forskjell i lyd på hifien? Det er jo viden kjent at det er forskjell på luft både ved forskjell på temperatur og luftfuktighet, men det er også forskjeller på hvilke gasser det er mer av på kveldstid enn dagtid som kan utgjøre en god del også. Lydforurensing er det også oftere mindre av på kveldstid i tillegg, da de fleste har lagt seg og ikke driver og hamrer og snekrer i nabolaget og mindre trafikk generelt.

     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Afstand mellem lederne gør at det samler støj op som jeg har forstået det. Så flettede kabler er at foretrække til mellemtone og især til diskanten.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har et spørsmål her, ikke direkte rettet imot strøm. Tas det hensyn til luftfuktighet/tetthet temperatur i luften ved forskjell i lyd på hifien? Det er jo viden kjent at det er forskjell på luft både ved forskjell på temperatur og luftfuktighet, men det er også forskjeller på hvilke gasser det er mer av på kveldstid enn dagtid som kan utgjøre en god del også. Lydforurensing er det også oftere mindre av på kveldstid i tillegg, da de fleste har lagt seg og ikke driver og hamrer og snekrer i nabolaget og mindre trafikk generelt.

    Jeg oplevede på silkeisolerede kabler, at lyden blev hårdere /skarpere ved høj luftfugtighed. Desuden var lyden dårlig når folk lavede varm mad om aftenen. Sent på aftenen blev den bedre igen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.668
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oplevede på silkeisolerede kabler, at lyden blev hårdere /skarpere ved høj luftfugtighed. Desuden var lyden dårlig når folk lavede varm mad om aftenen. Sent på aftenen blev den bedre igen.
    Sikker på at det var påvirkning fra kablene og ikke lyden ut fra høyttalerne?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn