Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noe jeg synes er veldig fasinerende er hvordan det veldig ofte viser seg at de som er de mest ivrige på å kjøpe fancy plugger og kabelløftere og alskens komponenter som egentlig burde være umulig å påvirke lyden i noen grad, svært ofte gjør alle disse dramatiske tiltakene i et lytterom som bærer preg av at man egentlig ikke har gjort noen forsøk på å få til plassering eller akustikk eller noe annet.
    Ofte fordi "det er midlertidig" eller fordi "man kan jo ikke bli helt ekstrem heller da" eller rett og slett fordi "interiørsjefen har bestemt at høyttalerne skal stå inntil veggen og ikke vinkles."

    Dette er vel å merke ikke et skudd mot trådstarter da jeg ikke vet noenting om han eller anlegg eller rom, men det er mer en generell betraktning.

    Og det får meg til å lure på hvorfor man gjør alle disse ekstremt kostbare og lite sannsynlige inngrepene som man opplever gir en enorm effekt, men man ikke engang har tatt seg bryet med å flytte litt på høyttalerne fordi "det var litt upraktisk" , selv om man vet at forskjellen blir enorm.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Det hadde vært fint om noen kunne bevise disse forskjellene for å få debatten videre. Den som kommer med utrolige påstander i et diskusjonsforum for en teknisk hobby har også en bevisbyrde og et moralsk ansvar for ikke å villede andre til å kjøpe overprisete tulleprodukter med kun innbilte kvaliteter.
    Näh, om man er ute etter opplevelser med slike bytter så trenger man ikke bevise noe som helst for andre enn seg selv! Vil manderimot debattere for debattens skyld eller de tekniske ”umulighetene” det rapporteres om ved slike bytter, så fikk vi jo tech-hjörnet for noen år siden som skulle dekke det behovet, der er det langt mellom slike tråder!
    Derimot kan det synes som om mange tar med seg det selvpålagte ”moralske ansvaret” over i tråder for de som vil dele opplevelser og kupper tråden, den der ridderligheten om å redde andre fra tulleprodukter tror jeg like mye på som du tror på kabler, det handler vel mer om brönnpissing...det er forresten å undervurdere folks egne evner å ha kul med hobbyen inkl kabler...det er vel bare å innse og la de få dele ifred, så kan andre diskutere sine teorier og meninger i tech hjørnet...

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvorfor skulle en riktig konstruert strømkabel koste mye penger?
    Det trenger den ikke heller, får de fra ca 650,-/mtr ferdig terminert fra fabrikk!! At det finnes mye overpriset juggel er det vel derimot ikke tvil om, men vil folk betale så la dem, det er deres valg!

    mvh
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg får ett «føre» og drar på skikkelig så er blokkene oppe på 1kw i de mest dynamiske partiene, og da er det nok ikke dumt med mye areal.
    Ja, du er ihvertfall nødt til å ha 0.75kvmm strømkabel for det..
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hei igjen,

    Ja det var litt forskjellig som kom opp her, og takker for de som ga forklaring på at det faktisk kan være logiske grunner til at det er hørbare forskjeller ihvertfall ved å snu stikket.
    Så er det ikke slik at jeg ønsker å kjøpe dyre kontakter; tvertimot! men dessverre har det seg slik at det låter bedre; ikke alltid de dyreste, men ivhertfall heller ikke de billigste. Jeg utfordrer ALLTID pris på hifi, da jeg synes det er en hel masse overprisede og også dårlig konstruerte produkter. Ønsker å ha best mulig ratio lyd/penge i anlegget. Så har heller ikke plassering av ht noe å si for denne debatten! Når det er sagt opplever jeg ingen problemer med rommet; jeg bare koser meg. Men jeg blir aldri overrasket over om det er mulig med forbedringer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    10-20-30m med vanlig instalasjonskabel fra kurs til stikk, og så skal liksom den siste meteren utgjøre forskjell. Kabel til 5000++++, og så er instalasjonskabelen i veggen mest sansynlig vanlig 1,5mm2 PR kabel til 10 kr meteren.
    Et av de "vanligste" tabloid argumentene som brukes det der. Ja, i den grad det har en innvirkning (hvilket flere opplever) så vil den siste 1,5 m + stumpen kunne være tilstrekkelig til å kunne utgjøre forskjellen. For såvidt spiller det vel ingen rolle hvor på kursen den er plassert. Det kan sikkert like gjerne være den første 1,5 m fra kursen i sikringsskapet.

    Samtidig er det vel ikke slik at en strømkabel nødvendigvis bør være dyr. Den jeg lyttet til hos Eksakt kostet rett i overkant av 1K. Dyrt nok allikevel, ja.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et av de "vanligste" argumentene det skiltes med det der - og ja, i den grad det har en innvirkning (hvilket flere opplever) så vil faktisk den siste 1,5 m stumpen kunne utgjøre forskjellen. For såvidt spiller det vel ingen rolle hvor på kursen den er plassert. Det kan sikkert like gjerne være den første 1,5 m fra kursen i sikringsskapet.
    Se #40: https://www.hifisentralen.no/forume...t-utdebattert-og-utskjelt.100533/post-3197317

    Det er forskjellene i impedanse mellom respektive jordreferanse i boksene og felles nettjord som påvirker. Dette er den "siste meteren" fra stikkontakten til apparatene. Om man velger å adressere det med å bytte kabler til tusenvis av kroner eller med avbitertang og elektrikerskrujern er kanskje en smakssak. Selv foretrekker jeg altså å bli kvitt hele problemstillingen.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det største paradokset med disse trådene er at de som skriver at «dette er vel utdebattert» eller «dette kommer til å spore av» etc, er stort sett de samme som hiver seg rundt og fyller disse trådene med innlegg etter innlegg. Men, det er jo ganske underholdene innimellom 😊
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke motsi selve trådtittelen, kan jeg vel? Og, jo, jeg mener at det finnes noe i retning av et fasitsvar, og at dette derfor ikke er så veldig mye å diskutere lenger.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Det de fleste glemmer med strømkabel og bytte av denne på forsterkere, er faktisk de SISTE metrene i en forsterker..
    Og da mener jeg inne i forsterkeren, det er også gjerne ganske mange meter der. Dvs: der man bytter ut strømkabelen fra vegg og til inntak til forsterkeren, fra dette inntaket på forsterkeren er det jeg snakker om og innover. Det er ofte ikke mange og mange kvmm kabel der, og i trafo er det også enda smalere leder. Hvilket utbytte har man da av å bytte ut en svær kabel imellom vegg og inntak på forsterker for å så få en "flaskehals" igjen inne i forsterkeren?

    Trafo har en oppgave (her er det ganske så mange meter med tynne ledere(!)), og det er å få spenningen ned slik at denne nedskalerte strømmen kan brukes til elektronikk. Etter trafo så kommer det en likeretter, den har som oppgave og snu alle minus-sinuser til pluss og da har man fått likestrøm men den er ustabil sådan. Etter likeretteren så har man gjerne noen kondensatorer, denne/disse glatter ut spenningen så man får tilnærmet lik spenning hele tiden (denne stabiliserer slik at man får bare en liten rippel man regne med, den blir mindre med større kondensatorer og den blir ofte bare knapt målbar, en buffer kan man kalle dette også) og et batteri her kan også fungere som en god kondensator for å få en mer jevn spenning og man kan også her bare gå på batteri-drift for en renere strøm/spenning og koble ut strømmen fra veggen for å slippe de problemer det medfører hos veldig mange visstnok. Har man litt ustabil/dårlig strøm så hjelper denne kretsen litt for å opprettholde og holde på spenning etc.

    Rene klasse A rørforsterkere har ofte litt andre forhold å jobbe med, her har man gjerne vekselstrøm i rør og likeretter-rør og helt andre arbeidsforhold og spenninger å forholde seg til og er ikke sammenlignbart med transistor-drift på samme måte. Og her kan det faktisk gi mening å snu kontakten om man opplever faseforskjell bl.a. Men det er en litt teknisk umulighet på transistor-drift å snu stikkontakten og få et annet resultat der man da har en likeretter i starten på en forsterker og sinusen blir den samme uansett etter likeretteren (som da er en pluss-sinus, og en kondensator som prøver å glatte denne ut) og frekvensen på strømmen er da også veldig upåvirket kretsen lengre innover.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kan ikke motsi selve trådtittelen, kan jeg vel? Og, jo, jeg mener at det finnes noe i retning av et fasitsvar, og at dette derfor ikke er så veldig mye å diskutere lenger.
    Godt å høre. Men jeg er redd for at tråden ikke stoper med dette.:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    Slukoteket er ujordet (originalt, fra 1974) som seg hør og bør... Alle apparater er plugget inn i ujordet kontakt - i.e. ingen mulighet for jord/chassisforbindelser apparatene imellom slik en kan få ved bruk av jordet padde etc. Som strømkabler benyttes stort sett de som følger med apparatene. Forsterkere til 150-200.000 leveres ikke med dysfunksjonelle kabler.....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    na_X; Å snu stikket kan ha en effekt hvis man har ubalansert kabling. Se Asbjørns post over her.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gjennom mange år hatt mye strømkabler på besøk alt fra lakrislisser til esoteriske produkter. Jeg har testet en haug med fabrikkmonterte kabler og egen monterte med en haug med forskjellige kontakter med forskjellig materiale/legeringer. Forskjellig materiale i kabel, med og uten skjerm, rent sølv, ren kobber, forsølvet, fortinnet. Og jeg hører forskjell. Til tider stor! Jeg hører også forskjell når stikket snus i kontakten. Hvorfor hører jeg så stor forskjell?

    Jeg har kommet frem til at det for meg fungerer best med skjermet kabel hvor skjerm er montert i støpsel. Mindre kvadrat på pre og kilde, større kvadrat på sluttrinn. Jo bedre kontakter jo bedre lyd, så kan lyden tunes med ulike legeringer. De beste (dessverre ofte de dyreste) kontaktene har bedre skjerming mot innstråling og jeg opplever et roligere lydbilde. Jeg liker også rene ledere, altså ikke sølvbelagte eller tinnbelagte. For meg gjennom mange år så har jeg funnet ut at kontakter og skjerm/innstråling er viktigst. Men det er sikkert bare fjas...

    Fyr løs!
    Du gjør det som er riktig.
    Mindre kvadrat på preamp og kilde,fordi de blir mest påvirket pga lave arbeidsspenninger.
    Poweramp blir i liten grad påvirket.

    Og hva sier det tyngste forsknings miljøet om saken?


    At the resonance frequency the only thing left to damp a signal is the resistive part of the circuit. Inside an installation like a detached house, capacitances will be present in the form of appliances (in their EMC filter or in the form of the dc-side capacitor behind a diode rectifier) and inductances in the form of wires and some appliances (directly-connnected motors). The resistive elements are present in the wiring and in some appliances (e.g. espresso machines and tea-water cookers). The latter contribution is reducing in number, among others by the replacement of incandescent lamps with electronic lighting.

    "gi meg målinger som bekrefter..."
    Og når dette blir "servert på sølvfat",så fornektes det fremdeles.
    Det er en årsak til at noen ikke hører forskjeller,noen en bedring og noen en forværring.
    Å hevde at kurs ledingene har null betydning er direkte feil.
    For problem frekvensene betyr det "alt" sammen med last impedans.
    For de lavere harmoniske betyr kablene i en installasjon null.

    Selv om enkelte her mener å forstå dette til bunns, har forskerne, selv etter flere tiår med forskning fremdeles
    ikke kommet til en fullstendig forståelse av hva som skjer i en installasjon, og dette sier de selv.

     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor påvirker kapasitansen i en ringkjerne men ikke i neste ledd, apparat kabel med tilnærmet lik kapasitans?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    na_X; Å snu stikket kan ha en effekt hvis man har ubalansert kabling. Se Asbjørns post over her.
    Her vil jeg nok også tro litt at hvilket strøm-nett man har spiller inn? Om det er IT, TN eller TT nett.
    Men da er man vel tilbake til jordkoblinger igjen og strømmer på jord etc. TT-nett så er den ene lederen jord og den andre 230V om jeg husker rett?

    Husker læreren min på VK1 Elektronikk sin anbefaling var uansett å bruke en strømpadde, men da kutte jord til den og kjøre alt som skal kobles sammen til denne padden. Slik som Sluket har gjort i noen poster over. Grunnen er at jord i Norge er dårlig på strømnettet, og en jordfeil hos naboen kan slå ut hos en annen nabo.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    na_X; Å snu stikket kan ha en effekt hvis man har ubalansert kabling. Se Asbjørns post over her.
    jeg har kun ubalansert fra platespiller til riaa og pre, men det kan da altså påvirke resten? Har ikke testet ved å frakople alt ubalansert
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Her vil jeg nok også tro litt at hvilket strøm-nett man har spiller inn? Om det er IT, TN eller TT nett.
    Men da er man vel tilbake til jordkoblinger igjen og strømmer på jord etc. TT-nett så er den ene lederen jord og den andre 230V om jeg husker rett?

    Husker læreren min på VK1 Elektronikk sin anbefaling var uansett å bruke en strømpadde, men da kutte jord til den og kjøre alt som skal kobles sammen til denne padden. Slik som Sluket har gjort i noen poster over. Grunnen er at jord i Norge er dårlig på strømnettet, og en jordfeil hos naboen kan slå ut hos en annen nabo.
    Jeg har aldri klart å høre forskjeller med eller uten jordfeil,under kontrollerte forhold.
    Har meldt fra om jordfeil flere ganger som er blitt rettet.
    Det oppstod jordfeil hos en nabo under PQ analyse som resulterte i at ekstra minne på Hioki`n gikk full.
    men som sagt ingen lydforskjell.Dette er IT nett.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    At ikke produsentene legger ved en kabel bedre enn de gjør handler vel mest om kostnader
    Det trur eg du har rett i. Slikt bør vere kostnadseffektivt, og ettersom så mange stridest om effekten av kablar, vil det neppe vere aktuelt å putte inn meir pengar når effekten er så omdiskutert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri klart å høre forskjeller med eller uten jordfeil,under kontrollerte forhold.
    Har meldt fra om jordfeil flere ganger som er blitt rettet.
    Det oppstod jordfeil hos en nabo under PQ analyse som resulterte i at ekstra minne på Hioki`n gikk full.
    men som sagt ingen lydforskjell.Dette er IT nett.
    Samme her, ikke engang med stor ubalanse mellom fasene.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tilbud om blindtester i debatten ennå??
    Det kommer ann på hvilke forhold en skal ta en blindtest.
    Har spart på en god del kompakt lysrør for å se om forholdene kan gjenskapes.
    Hos Soundgardens tidligere lokaler i Haugesund var også forholdene tilstede for lett hørbare forskjeller.
    likeledes hos tidligere Budal Radio i Kopervik.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det kommer ann på hvilke forhold en skal ta en blindtest.
    Har spart på en god del kompakt lysrør for å se om forholdene kan gjenskapes.
    Hos Soundgardens tidligere lokaler i Haugesund var også forholdene tilstede for lett hørbare forskjeller.
    likeledes hos tidligere Budal Radio i Kopervik.
    Siden trådstarter spør hvorfor strømkabler låter forskjellig, kan jeg vel følge opp og spørre deg som har peiling på strøm hvorfor du tror ulike strømkabler låt forskjellig hos Soundgarden i Haugesund og Budal Radio i Kopervik.
    Har du eller andre undersøkt forholdene der?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gutta som kjører aktiv drift har ikke råd, så derfor må de såklart kjøpe el kjipo kabler. Det gis og kred for å fremvise at en har billigst mulig kabler, Claes Ohlson og Biltema er sikre favoritter. Vi andre tullinger som driver med passive drivere vi kjøper de dyreste kablene vi kan finne og hører med kontofonen om kablene er gode nok.. Dette er regelen, hjelpe seg om noen skulle tro noe annet...
    Har du peiling på hva folk har råd til?
    Hva jeg har råd til har du ikke greie på, vi ønsker ikke sitte i den sumpa som du sitter i for å slenge dritt.
    men drittslenging er jo beste forsvar når man ikke har noe annet på lager.
    Patetisk kaller jeg det.
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dere som har kostbare forsterkere, la oss si 50k og oppover, hva slags strømkabel fulgte med dem?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Slukoteket er ujordet (originalt, fra 1974) som seg hør og bør... Alle apparater er plugget inn i ujordet kontakt - i.e. ingen mulighet for jord/chassisforbindelser apparatene imellom slik en kan få ved bruk av jordet padde etc. Som strømkabler benyttes stort sett de som følger med apparatene. Forsterkere til 150-200.000 leveres ikke med dysfunksjonelle kabler.....
    Åhhh du aner ikke hvor lang tid det gikk før en innså sin feil vedrørende akkurat dette enkle punktet 😊

    Nå er det faktisk kun forsterker og DAC som har jordet stikk her. Alt annet kjører 8-kabler eller strømvorter.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Siden trådstarter spør hvorfor strømkabler låter forskjellig, kan jeg vel følge opp og spørre deg som har peiling på strøm hvorfor du tror ulike strømkabler låt forskjellig hos Soundgarden i Haugesund og Budal Radio i Kopervik.
    Har du eller andre undersøkt forholdene der?
    I agder og sørvest-vestlandet så er det gjerne TT-nett.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Sortland
    I høst hadde jeg LP 12´n til oppgradering hos Eksakt. Byttet til det nye lageret og den nye PSU- og motorstyringen (Lingo 4). Da jeg skulle hente spilleren spurte Odd Rune om jeg hadde tid til å lytte på en strømkabel som hadde en viss effekt på Lingo 4, hvilket jeg gjorde. Og, ja - spesielt basskarakteristikken ble endret med den kabelen..
    Endret basskarakteristikk på en platespiller ved bytte av strømkabel?
    Fjerner den forurensning av bassen fra den nye motorstyringen?
    Burde ikke Linn levere korrekt kabel hvis Lingo 4 krever spesielle egenskaper i strømkabelen?
    Merkelige greier.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Samme her, ikke engang med stor ubalanse mellom fasene.
    Litt om ubalanse,fase-jord

    Spenningen mot jord er i hovedsak bestemt at kapasitansene til jord i 230 V nettet. Disse er i vesentlig grad gitt av kablene i lavspenningsnettet. Kapasitansene til jord, og for så vidt også mellom fasene, er sjeldent helt like. Er kapasitansene 10% forskjellige, vil også spenningen mot jord variere i størrelsesorden dette. I høyspenning kabelnettet vil kapasitansene bli relativt like, i luftnettet varierer de noe. Men som sagt i 230 V nettet kan de variere noe mer.
    Når det er sagt, normalt har vi ikke veldig store forskjeller i spenningen til jord. Det vil indikeres jordfeil når forskjellene blir 10-20 % der hvor jordfeil blir registrert. Når de nye målerne installeres i løpet av et par år, er planen å registrere alle jordfeil.
    Har du stor forskjell i spenningene mellom fase og jord, har du eller andre i trafokretsen en jordfeil/svekkelse i isolasjonen mot jord.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du peiling på hva folk har råd til?
    Hva jeg har råd til har du ikke greie på, vi ønsker ikke sitte i den sumpa som du sitter i for å slenge dritt.
    men drittslenging er jo beste forsvar når man ikke har noe annet på lager.
    Patetisk kaller jeg det.
    BUHU, for det var jo så alvorlig ment det jeg skrev.... 😛
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Siden trådstarter spør hvorfor strømkabler låter forskjellig, kan jeg vel følge opp og spørre deg som har peiling på strøm hvorfor du tror ulike strømkabler låt forskjellig hos Soundgarden i Haugesund og Budal Radio i Kopervik.
    Har du eller andre undersøkt forholdene der?
    Jeg har lite greie på strøm,og det jeg vet litt om er på ett svært smalt område.

    Hos meg og disse to butikkene var problemet så tydelig tilstede at de må sies å være identiske,og en ekstremvariant.
    Og skal en finne ut noe er ekstrem variantene det viktigste redskap.

    Tenk deg ett symfoni orkester.Der er fiolinene plassert til venstre.For de som vet hva sporingsproblemer på pickup er..
    vel fiolinene låt helt forjævlig, som ekstremt dårlig sporing med støv på stiften i tillegg.
    Når så fiolinene så "hopper" over til høyre høyttaler,vel det bør kunne høres ganske så godt.

    Voklal,plassert midt i lydbilde.SSSS-lyder som er svært påtrengende,og igjen,de (s-lyder) "hopper" over i høyre høyttaler.

    På alle disse tre oppsett er problemet altså identisk.
    Årsak til at dette alltid skjer ved at lyd problemet "hopper" over til motsatt kanal vet jeg ikke,
    men tror det kan ha noe med trafo og vikling.

    Ved å redusere kapasitansen,først i nettkabel,så fjerning av emc filtre så ble problemet sterkt redusert.
    Så enkelt,men allikevel rimelig kompleks forklaring.

    Og ved å bytte ut mine kompakt lysrør til LED, kan jeg vel si at nå spiller det helt som hos de fleste.
    Ved å skille ut kursen til stereoen kan heller ikke jeg høre forskjell på kabler lenger,helt etter hva som sies her
    '

    Så viss jeg skulle uttalt meg kun på grunnlag av slik ståa er blitt hos meg ,hadde nok jeg også havnet i fornekter leiren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt om ubalanse,fase-jord

    Spenningen mot jord er i hovedsak bestemt at kapasitansene til jord i 230 V nettet. Disse er i vesentlig grad gitt av kablene i lavspenningsnettet. Kapasitansene til jord, og for så vidt også mellom fasene, er sjeldent helt like. Er kapasitansene 10% forskjellige, vil også spenningen mot jord variere i størrelsesorden dette. I høyspenning kabelnettet vil kapasitansene bli relativt like, i luftnettet varierer de noe. Men som sagt i 230 V nettet kan de variere noe mer.
    Når det er sagt, normalt har vi ikke veldig store forskjeller i spenningen til jord. Det vil indikeres jordfeil når forskjellene blir 10-20 % der hvor jordfeil blir registrert. Når de nye målerne installeres i løpet av et par år, er planen å registrere alle jordfeil.
    Har du stor forskjell i spenningene mellom fase og jord, har du eller andre i trafokretsen en jordfeil/svekkelse i isolasjonen mot jord.
    Ja, hos meg tror jeg naboens varmtvannsbereder hadde kortsluttet fase til jord. Målte vel 80 og 220 V i stikkontakten, om jeg ikke husker feil. Tydet på at feilen lå utenfor huset hos meg, men i nærområdet. Feilmeldte det til strømselskapet, og så ble det fikset etterhvert. Hørte ingen forskjell hverken da feilen oppsto eller da den ble fikset, så bare skjeve faser på multimeteret da jeg tilfeldigvis sjekket.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Ja hva var det jeg skrev? 2 eller flere var det ikke det?
    Her på jobben bruker vi noen med 18stk i også.
    Mulig det jeg skrev kunne oppfattes tvetydig, men jeg snakker om 3 stk separate 1-leder kabler med hver sin ytterkappe.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Tenker denne kabelen skal få gjort seg i stereoriggen nå som alll julen var brukt opp i den stjernen :)

    1608657780978.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Endret basskarakteristikk på en platespiller ved bytte av strømkabel?
    Fjerner den forurensning av bassen fra den nye motorstyringen?
    Burde ikke Linn levere korrekt kabel hvis Lingo 4 krever spesielle egenskaper i strømkabelen?
    Merkelige greier.
    Som jeg skrev - hørbar endring, men selvfølgelig laaangt fra dag/natt. Hva Linn gjør og hvorfor/ikke bør du nok kontakte de for å få svar på.
    Kabelen tror jeg forøvrig ikke kom fra Linn.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Tenker denne kabelen skal få gjort seg i stereoriggen nå som alll julen var brukt opp i den stjernen :)

    Vis vedlegget 683875
    Laaang tynn kabel = høy R, ideelt til pre og kilde, demper resonanser
    Men kapsitans da..

    Men selv slike ledninger kan måle forskjellig
    Min sort lakris til preamp reduserte C fra 200pF til ca 120pF..så sort lakris kan være så mangt 😁
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg skrev - hørbar endring, men selvfølgelig laaangt fra dag/natt. Hva Linn gjør og hvorfor/ikke bør du nok kontakte de for å få svar på.
    Kabelen tror jeg forøvrig ikke kom fra Linn.
    Problemet i dag, fremdeles, er at svært få produsenter kjenner til sammenhengen.
    Dessverre er kabel priser og forklaringer hos de sk audiofile kabel produsenter lite å rope hurra for.
    Men ingen kan ta fra f. Eks Nordost at kablene deres måler svært bra.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Laaang tynn kabel = høy R, ideelt til pre og kilde, demper resonanser
    Men kapsitans da..

    Men selv slike ledninger kan måle forskjellig
    Min sort lakris til preamp reduserte C fra 200pF til ca 120pF..så sort lakris kan være så mangt 😁
    Så det en heller burde prøve i første omgang, før en tar opp forbrukslån, er gode, normale kabler i ulike tverrsnitt og lengder og med eller uten skjerm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Så det en heller burde prøve i første omgang, før en tar opp forbrukslån, er gode, normale kabler i ulike tverrsnitt og lengder og med eller uten skjerm.
    Ja, ett LCR meter til tusen lappen Kan være en god investering når en ser hvilke priser som er ute å går i audiofil verden. Og en kan skjelve til måledata på disse kablene.

    Spurte for en stund siden In-akustik etter data, men ser ut til at det er en bedrifts hemmelighet.
    No leverte svar nesten på timen

    Er godt utvalg på den kommunale kilde sorteringen
    Men helst uten skjerm er min erfaring
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn