Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    Ikke33206

    Gjest
    Jo. Elektromagnetisme er det best forståtte fagfeltet av dem alle, hele veien ned til elektrokvantedynamikk. Det er helt bokstavelig ingen ting i all naturvitenskap som er bedre forstått enn dette. Sannsynligheten for å oppdage noe nytt ved selv å ignorere alle krav til etterprøvbarhet er eksakt lik null.
    Ok. Så da har man sluttet å forske på dette, eller? avsluttet forskningsfelt?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Jo. Hifi-komponenter og kablene mellom fungerer ved elektromagnetisme. Elektromagnetisme er det best forståtte fagfeltet av dem alle, hele veien ned til elektrokvantedynamikk. Det er helt bokstavelig ingen ting i all naturvitenskap som er bedre forstått enn dette. Sannsynligheten for å oppdage noe nytt ved selv å ignorere alle krav til etterprøvbarhet er eksakt lik null.
    Brukes ørene til lytting, eller er det målinger som hersker?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ingen racer på dette,men mener å ha gode lærere.
    Jeg har en ringkjerne 30VA først beregnet til High Fidelity sitt elektroniske delefilter,senere brukt til en ML 12 preamp da strømforsyningen fra poweramp sviktet,den ble matet derfra.
    Den målte jeg til ca 700pF.
    1.5m Elektrocompaniet nettkabel målte i samme leia.

    Ikke har jeg målt noen C eller R-core trafo,men John Curl sier at første valget var den gang (25-30 år siden) C-core
    pga deres mye lavere kapasitans sett i forhold til ringkjerne og at åraken til dette valget allerede den gang var
    støy fra laster.I dag kalles den støyen supraharmonics og er ikke blitt noe mindre siden den gang.

    Elektrocompaniet sin kabel hadde fulgt meg siden "tidenes morgen" og jeg hadde aldri trodd den skulle kunne gjøre noe så dramatisk galt inntil den møtte støyen og impedanser her jeg bor nå.
    Det var en lettelse å gi den bort.
    Målingene vi (netteier) foretok med Hioki`n med Supra (200pF)og sort lakris (120pF) viste økene amplitude på støy 4kHz ved økende kapasitans.

    Problemstøyen,supraharmonics,GLEM NETTET,konsentrer i all hovedsak på egen installasjon. det er der det skjer.

    Det var tidligere i tråden snakk om batteridrift.
    Når en leser beskrivelser på elektronikk med batteridrift..det minner svært mye på lyden når en kobler opp slik.
    Direkte på hovedsikring,
    '

    2020-09-07_182457_mindre.jpg




    Og da får en slike målinger, 55.6 på ref.level og en kan skru volum pot HELT I BUNN uten problemer.
    Dette viser også hva Rønnberg sier,en måler ikke supraharmonics ved hovedsikring,som oftest.
    Derfor skal også en PQ analyse,etter forskriften,måles nærmest mulig kilden i installasjonen.
    Hva som foregår i installasjonen er ikke netteiers problem. De skal levere etter forskrift frem til hovedsikring.

    Rønnberg er ikke bare inne på noe,det er resonansene som er problemet,skapt av kurs ledninger og last kabler.

    Fremdeles er ingen villig til å svare på spørsmålet

    HVORFOR BLIR PROBLEMET REDUSERT VED BRUK AV R - CORE vs RINGKJERNE,
    MEN IKKE OM EN REDUSERER KAPASITANSEN I NESTE LEDD, APPARATKABEL TILSVARENDE?

    Svaret er nok at noen har flagget dette så høyt at der er ingen vei tilbake. Det skal ikke være forskjeller.


    Uten navn (4).png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Så da har man sluttet å forske på dette, eller? avsluttet forskningsfelt?
    Tja, det er jo et godt spørsmål. Det er vel ingen som forsker på de grunnleggende tingene lenger, så slikt som Maxwells ligninger og hvordan elektroner oppfører seg i en leder er nokså ferdig arbeid. Derimot er det jo fortsatt både grunnforskning på de finere detaljer i kvantefysikken og anvendt forskning som Rönnbergs arbeid med distribusjonsnett for høyspent. Det bygger videre på den grunnleggende forståelsen fra ca 100-150 år tilbake.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Et viktig tema i psykoakustikken er hva menneskelige ører er i stand til å registrere og hva de ikke kan registrere. Det er bl a utgangspunktet for all psykoakustisk koding i datareduserte formater som AAC og MP3, og for hvordan man skaper illusjonen av stereoperspektiv og tredimensjonalitet i et platestudio.
    ...
    Jeg har startet en hypotese om at det kan være den samme egenskapen som gjør at jeg opplever utmattelse når jeg lytter til komprimert lyd. At hjernen jobber på spreng for å fylle hullene som er tatt bort. Selv om jeg har testet meg og feiler like mye som nestemann på 320kbps vs raw opplever jeg en kroppslig endring når jeg lytter til CD og vinyl etter lenger tids lytting på komprimert media.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, det er jo et godt spørsmål. Det er vel ingen som forsker på de grunnleggende tingene lenger, så slikt som Maxwells ligninger og hvordan elektroner oppfører seg i en leder er nokså ferdig arbeid. Derimot er det jo fortsatt både grunnforskning på de finere detaljer i kvantefysikken og anvendt forskning som Rönnbergs arbeid med distribusjonsnett for høyspent. Det bygger videre på den grunnleggende forståelsen fra ca 100-150 år tilbake.
    Mener du at ALT som har med gjengivelse av musikk å gjøre, akustisk såvel som eletrisk/forsterket kan fremvises i formler fra tonen genereres til den gjenskapes i øret ? :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mest komplekse er det som skjer etter at musikken har passert frekvensanalysatoren i det indre øret (sneglehuset) og gjenskapes som en sanseopplevelse i bevisstheten. Det er psykoakustikken pluss inntrykk fra andre sanser, assosiasjoner, forventninger og diverse annen psykologi. Alt før det er relativt enkelt.

    Husk at alt som ligger på en innspilling er målepunkter av en bølgeform, ofte to kanaler med måledata, samplet 44100 ganger pr sekund med 16 bits oppløsning i hvert målepunkt. Det er hva innspillingen er. Hvis noe ikke kan måles og plottes på en graf finnes det heller ikke på innspillingen.

    D/A-konvertering, forsterkeri og høyttalere er ikke så vanvittig kompliserte ting. De følger klassisk elektromagnetisk teori, uten spesielt mye behov for kvantefysikk etc, og er nokså rett frem ingeniørmessig anvendelse av kjent teori.

    Kablingen er det enkleste av alt i hele kjeden. Det som skjer i den var godt forstått for ca 150 år siden i forbindelse med utbyggingen av telegraf og telefon.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det mest komplekse er det som skjer etter at musikken har passert frekvensanalysatoren i det indre øret (sneglehuset) og gjenskapes som en sanseopplevelse i bevisstheten. Det er psykoakustikken. Alt før det er relativt enkelt.

    Husk at alt som ligger på en innspilling er målepunkter av en bølgeform, ofte to kanaler med måledata, samplet 44100 ganger pr sekund med 16 bits oppløsning i hvert målepunkt. Det er hva innspillingen er.

    D/A-konvertering, forsterkeri og høyttalere er ikke så vanvittig kompliserte ting. De følger klassisk elektromagnetisk teori, uten spesielt mye behov for kvantefysikk etc, og er nokså rett frem ingeniørmessig anvendelse av kjent teori.

    Kablingen er det enkleste av alt i hele kjeden. Det som skjer i den var godt forstått for ca 150 år siden i forbindelse med utbyggingen av telegraf og telefon.
    Vil du si at det er fullgod empiri med en forståelse som er ca 98% av det totale bildet ? Hvorfor får feks ikke alle gåsehud under like forhold, selvom noen får det ? Er forståelsen god nok for at vi skal slå oss til ro med at det IKKE er faktorer vi ikke vet alt om enda ?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tja, det er jo et godt spørsmål. Det er vel ingen som forsker på de grunnleggende tingene lenger, så slikt som Maxwells ligninger og hvordan elektroner oppfører seg i en leder er nokså ferdig arbeid. Derimot er det jo fortsatt både grunnforskning på de finere detaljer i kvantefysikken og anvendt forskning som Rönnbergs arbeid med distribusjonsnett for høyspent. Det bygger videre på den grunnleggende forståelsen fra ca 100-150 år tilbake.
    Jeg er klar på at lyden forandrer seg under innspilling, også i strømkabler. Tilsynelatende så er det ingen som kan forklare dette, unntatt ved psykoakustikk, bias, eventyr, placebo. Jeg syns ikke det er dekkende. Jeg tror det er et fenomen som folk ikke forstår godt nok enda.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det er jo et godt spørsmål. Det er vel ingen som forsker på de grunnleggende tingene lenger, så slikt som Maxwells ligninger og hvordan elektroner oppfører seg i en leder er nokså ferdig arbeid. Derimot er det jo fortsatt både grunnforskning på de finere detaljer i kvantefysikken og anvendt forskning som Rönnbergs arbeid med distribusjonsnett for høyspent. Det bygger videre på den grunnleggende forståelsen fra ca 100-150 år tilbake.
    Nå jobber Rønneberg svært lite med distribusjonsnettet for høyspent.
    Hoved området er lavspent nettet og hva som skjer i installasjonen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er klar på at lyden forandrer seg under innspilling, også i strømkabler. Tilsynelatende så er det ingen som kan forklare dette, unntatt ved psykoakustikk, bias, eventyr, placebo. Jeg syns ikke det er dekkende. Jeg tror det er et fenomen som folk ikke forstår godt nok enda.
    OK, så hva er din teori om hva som skjer inni der? Man kunne f eks forestille seg at dielektriske molekyler i isolasjonen mellom lederne reorienterte seg over tid, og at det så påvirket førsteordens egenskaper som kapasitans og andreordens egenskaper som dielektrisk demping, noe som i sin tur påvirket frekvensgangen gjennom en kabel eller frekvensene for stående bølger og resonanser mellom diskontinuiteter langs kablingen - og tro meg, alt det der er så godt forstått at man rolig kan avfeie at det skulle gjøre noen som helst hørbar forskjell.

    Jeg skal eventuelt revurdere skråsikkerheten hvis noen kan bevise at dette er hørbart, men den bevisbyrden ligger ikke på meg.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal eventuelt revurdere skråsikkerheten hvis noen kan bevise at dette er hørbart, men den bevisbyrden ligger ikke på meg.
    Det er mange som tener grovt på å kjøpa billig kabel og tre ei strømpe med fine fargen over han. Kanskje finn dei på eit eksotisk namn og så skriv dei side opp og side ned med svada mykje betre musikken vart. Så sel dei kabelen til astronomiske prisar. Desse er slett ikkje interesserte i å utføra blindtestar, for då ville det verta avslørt at det ikkje har noko for seg. Dei som tener på å lura folk til å surra bort pengar på eksotisk kabel nyttar same taktikk som Trump: fortel ei usanning, som det sjølvsagt ikkje finst noko bevis for, men som mange nok likevel vil tru på, slik at det løner seg. Etter som kabelen gjorde eit stort innhogg i bankkontoen biller kjøparane seg inn at dei høyrer skilnad. Dei som driv profesjonelt med lyd er ikkje så lette å lura, så dei går ikkje på limpinnen.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    OK, så hva er din teori om hva som skjer inni der? Man kunne f eks forestille seg at dielektriske molekyler i isolasjonen mellom lederne reorienterte seg over tid, og at det så påvirket førsteordens egenskaper som kapasitans og andreordens egenskaper som dielektrisk demping, noe som i sin tur påvirket frekvensgangen gjennom en kabel eller frekvensene for stående bølger og resonanser mellom diskontinuiteter langs kablingen - og tro meg, alt det der er så godt forstått at man rolig kan avfeie at det skulle gjøre noen som helst hørbar forskjell.

    Jeg skal eventuelt revurdere skråsikkerheten hvis noen kan bevise at dette er hørbart, men den bevisbyrden ligger ikke på meg.
    Jeg tilnærmer meg ikke dette med skråsikkerhet. Har bare hørt at ting endrer seg gjennom innspilling gjentatte ganger. Jeg syns det er rart at folk ikke hører dette. At folk ikke hører forskjell på strømkabler er forbløffende for meg. Jeg har ikke i teknisk bakgrunn til å forklare dette. Opplever mange andre mer skråsikre her inne.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    3
    Ett merkelig fenomen. Hvorfor er det så vanskelig. Ja rett å slett nederlag å innrømme at endringen skjer mellom øra. Neida det skal på dø å liv være noe teknisk. Helt på tryne holdning. Vær heller glad for muligheten til å oppdage endringen. Fremfor å prøve seg på en klossete teknisk forklaring.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vil du si at det er fullgod empiri med en forståelse som er ca 98% av det totale bildet ? Hvorfor får feks ikke alle gåsehud under like forhold, selvom noen får det ? Er forståelsen god nok for at vi skal slå oss til ro med at det IKKE er faktorer vi ikke vet alt om enda ?
    Den delen vi forstår best er den tekniske, fra innspillingen til lydbølgene treffer trommehinnen. Den delen vi forstår minst er hvilke følelser og assosiasjoner dette driver i den mottakende hjernen og hvordan dette kommer opp i bevisstheten. Men som Nikko03 sier, det er ikke nødvendig å påberope seg en teknisk forklaring på det som skjer i hodet. For min del oppstår gåsehudopplevelsene når jeg kan ignorere hele teknikken og høre på artistene, enten det er innlevelsen hos en blues-artist eller samspillet i en jazz-trio, og så liker jeg å få innspillingen presentert i widescreen stereoperspektiv uten noen hørbare skavanker. Det er en grunn til at kvalitetsskalaen for vurdering av lydgjengivelse skiller mellom grader av "annoyance". Det skal ikke være noe der som irriterer eller distraherer fra innholdet.

    Dagens bokanbefaling:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg syns det er rart at folk ikke hører dette.
    Det jeg synes er like fascinerende som at noen fortsatt mener at visse spekulative objekter er alfa omega for god gjengivelse - er alt man ikke hører så lenge man ikke er klar over det. Da snakker jeg om høyst målbare fenomener.

    Forøvrig er jeg enig med den gode Arve, dette temaet burde vært dødt og begravet. Folk får gjøre som de vil, så lenge det gir dem glede.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ett merkelig fenomen. Hvorfor er det så vanskelig. Ja rett å slett nederlag å innrømme at endringen skjer mellom øra. Neida det skal på dø å liv være noe teknisk. Helt på tryne holdning. Vær heller glad for muligheten til å oppdage endringen. Fremfor å prøve seg på en klossete teknisk forklaring.
    Endringen oppdages mellom öra, der er vi enige, men når alt er det samme, man tar bort en komponent og setter tilbake en annen, og oppdager en forskjell, så ligger forskjellen mellom öra, näh...derimot er det vel ikke mange hobbyer det brukes så store ord om små forandringer som hifi og da kanskje spesielt kabler!

    mvh
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er glad for at jeg hører forskjell i anlegget og kan gjøre endringer til det bedre. Om hodet og ører er "dumme" i forhold til tekniske forklaringer gjør meg ikke noe!
    Men jeg syntes det var interessant om det faktisk kunne forklares.

    Jeg har ikke behov for å forsvare dyre og gode kabler, dyre og dårlige kabler eller billige kabler gode eller dårligere. Ja jeg skulle gjerne se at kvalitet er gratis, men det tror jeg ikke noe på; ordentlig håndtverk og ordentlige produkter må nødvendigvis koste noe og går det an å få til en fornuftig pris, det har jeg sans for! Hva det heter og hvordan det ser ut er ikke viktig, men skal vel innrømme at eiergleden stiger litt hvis det ser fint ut også... litt som å kjøre mercedes vs vw, sikkert gode biler begge to, men eierglede er større med mercedes synes jeg:)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    3
    Endringen oppdages mellom öra, der er vi enige, men når alt er det samme, man tar bort en komponent og setter tilbake en annen, og oppdager en forskjell, så ligger forskjellen mellom öra, näh...derimot er det vel ikke mange hobbyer det brukes så store ord om små forandringer som hifi og da kanskje spesielt kabler!

    mvh
    Jeg mener fortsatt at forskjellen like godt kan være mellom øra som rent teknisk selv om det er snakk om komponent bytte. Alt fra utseende,vekt og følelsen av soliditet. Vil spille inn på hvordan vi vurderer komponenten. Poenget for min del er. At det spiller ingen rolle. Så lenge jeg oppnår det jeg ønsker med bytte. Å jeg innrømmer heller det. Fremfor å prøve meg på en teknisk forklaring. Der jeg er så på viddene at det nærmer seg flaut.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En siste notis:

    Jeg dissekerte et par gamle 1999 årgang XLR kabler fra Harmonic Tech som jeg hadde liggende og brukte på mitt ToskefilterTM. Åpenbart at produsenten selv hadde tro på det han gjorde, for etter å ha gravd meg gjennom alle lag viste det seg å være en gjennomtenkt konstruksjon. :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nei jeg gjorde ikke det denne gangen, har lest lignende artikler tidligere, absolutt ett interessant tema...

    mvh
    Nå har jeg! skummet gjennom de på sengen igår kveld, interessant som sagt, men egentlig ikke ikke noe jeg ikke hadde lest för...

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg mener fortsatt at forskjellen like godt kan være mellom øra som rent teknisk selv om det er snakk om komponent bytte. Alt fra utseende,vekt og følelsen av soliditet. Vil spille inn på hvordan vi vurderer komponenten. Poenget for min del er. At det spiller ingen rolle. Så lenge jeg oppnår det jeg ønsker med bytte. Å jeg innrømmer heller det. Fremfor å prøve meg på en teknisk forklaring. Der jeg er så på viddene at det nærmer seg flaut.
    Der er vi vel egentlig enige, jeg bryr meg heller ikke, jeg vil ha hele pakka (syn, hörsel, magen (følelsene), selv har jeg vel aldri forsøkt gi en teknisk forklaring til mine opplevelser, det har jeg ikke nok kompetanse til, men flagger heller att folk skal gå for det de kan, vil, har mulighet til, når de opplever noe som en forbedring, uten å bli forklart mindre begavet av den grunn.

    mvh
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Noen som kan si noe teknisk rundt Furutech sine Ncf produkter?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jeg sikkert, men jeg nøyer meg med å si at Furutech-produkter kommer aldri inn i mitt hus igjen. Makan til overpriset ræl skal man lete lenge etter. Kontakter som knapt passer der de skal sitte og gummimuffer som morkner etter kort tid, sprekker opp og strør gummismuler over hele gulvet. Styr unna. Og det er basert på personlig erfaring i eget anlegg etter til og med å ha betalt alt for mye penger for tøyset.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Ok.
    Har selv mange forskjellige kontakter. Av furutech har jeg prøvd fi50 som jeg synes har gid kvalitet og så har jeg testet rhodium kontakt nivået under. Synes fi50 fungerer godt på amper, synes oyaide wr best på annet. Bruker fortrinnsvis m1/f1. Har ikke prøvd furutech ncf.
    Lurte nok mer på disse booster produktene og ncf clear line. P.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, så du er advart.

    Det Furutech selv sier om NCF gir lite eller ingen mening, men den eventuelle aktive ingrediensen er noen små spoler som legger på litt induktans.

    Plugg inn en 10 m lang kveilet skjøteledning i et ledig stikk, og så er du der allerede. Woops, en "parallel air core inductor"
    1608740786861.png

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Eg trur vi er relativt ferdige med dette no.
    Hifi er eigentleg ikkje vanskeleg.
    Likar du ei endring, gå for denne. Likar du ho ikkje, lat vere. Og om du ikkje merkar skilnad - kast ikkje bort pengane.
    Joda, bevares, du har selvfølgelig rett. Men - og det er et men - på veien dit du viser til så er det mye å utforske/lære seg/prøve ut/mm/osv. Amen :cool:
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Joda, bevares, du har selvfølgelig rett. Men - og det er et men - på veien dit du viser til så er det mye å utforske/lære seg/prøve ut/mm/osv. Amen :cool:
    Inkluderer det å utforske, teste og prøve ut forskjellige strømkabler? Eventuelt noen erfaringer?
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Jeg hører neppe forskjell ved å bytte ut en enkelt strømkabel, men jeg hører definitivt forskjell på å bytte ut kabler rund baut. Jeg hører også forskjell med og uten strømrens. Signal- og høyttalerkabler hører jeg også forskjell på, men det er min erfaring at det fort blir jævlig dyrt før det monner. Alt med måte, men jeg har putta betydelig mer kroner i strøm enn signal- og høyttalerkabler.

    Hvorfor det er slik bryr jeg meg mindre om. Prøving og feiling har ledet meg dit jeg er. Låter fett.

    Jeg tror at når man kommer opp på et visst nivå på anlegget så er det mer å hente på strøm enn om man har rimeligere utstyr. Ren antakelse, for jeg har ikke testet bytte av strømkabler på "billige" anlegg.

    Videre tror jeg at produsentene av forsterkere etc meget godt kjenner til effekten av en god strømkabel, men de legger ikke penger i det av to grunner. For det første er det et fordyrende element. For det andre er det en "ekstern" komponent og sluttbruker kan med enkelhet sette på hva han eller hun selv liker best. Det blir som med rør på rørforsterkere. De som følger med er helt ok, men svært mange brukere vil uansett velge å oppgradere.

    Men dette er bare noe jeg tror. Uansett er det åpenbart mange produsenter av kabler som spekulerer i dette. Ditto med strømrens. Jeg har hatt Adyton Isovolt 6K, og det løftet uten tvil lyden, men prisen er latterlig. Nå har jeg Torus RM16 som fremdeles er en dyr sak, men bruktmarkedet er din (i hvert fall min) venn. Og det er ikke snakk om at den gjør noe dårligere jobb en Adyton.

    Bare litt synsing fra min side som sikkert kommer til å bli slaktet av forståsegpåerne. Fasiten ligger i en selv, bare bruk litt sunn fornuft.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører neppe forskjell ved å bytte ut en enkelt strømkabel, men jeg hører definitivt forskjell på å bytte ut kabler rund baut. Jeg hører også forskjell med og uten strømrens. Signal- og høyttalerkabler hører jeg også forskjell på, men det er min erfaring at det fort blir jævlig dyrt før det monner. Alt med måte, men jeg har putta betydelig mer kroner i strøm enn signal- og høyttalerkabler.

    Hvorfor det er slik bryr jeg meg mindre om. Prøving og feiling har ledet meg dit jeg er. Låter fett.

    Jeg tror at når man kommer opp på et visst nivå på anlegget så er det mer å hente på strøm enn om man har rimeligere utstyr. Ren antakelse, for jeg har ikke testet bytte av strømkabler på "billige" anlegg.

    Videre tror jeg at produsentene av forsterkere etc meget godt kjenner til effekten av en god strømkabel, men de legger ikke penger i det av to grunner. For det første er det et fordyrende element. For det andre er det en "ekstern" komponent og sluttbruker kan med enkelhet sette på hva han eller hun selv liker best. Det blir som med rør på rørforsterkere. De som følger med er helt ok, men svært mange brukere vil uansett velge å oppgradere.

    Men dette er bare noe jeg tror. Uansett er det åpenbart mange produsenter av kabler som spekulerer i dette. Ditto med strømrens. Jeg har hatt Adyton Isovolt 6K, og det løftet uten tvil lyden, men prisen er latterlig. Nå har jeg Torus RM16 som fremdeles er en dyr sak, men bruktmarkedet er din (i hvert fall min) venn. Og det er ikke snakk om at den gjør noe dårligere jobb en Adyton.

    Bare litt synsing fra min side som sikkert kommer til å bli slaktet av forståsegpåerne. Fasiten ligger i en selv, bare bruk litt sunn fornuft.
    Jeg har akkurat samme erfaring som deg bortsett fra at jeg bruker Nordost strømrens QRT QX4 og Nordost QRT QBASE veldig mye bedre lyd
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Det at dyre anlegg skal «reagere» mer på bytte av strømkabler enn rimelige, burde ikke det egentlig anses som en svakhet?
    Synes snarere tvert i mot at det er mer naturlig å tro at mer raffinerte komponenter evner å plukke opp og formidle forskjellen, kanskje de krever det til og med for å yte optimalt. Tror neppe det hadde vært noen forskjell på Sonos som jeg har i stua om jeg hadde dytta inn en strømkabel til mange tusen kroner. Bare mine antakelser.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Synes snarere tvert i mot at det er mer naturlig å tro at mer raffinerte komponenter evner å plukke opp og formidle forskjellen, kanskje de krever det til og med for å yte optimalt. Tror neppe det hadde vært noen forskjell på Sonos som jeg har i stua om jeg hadde dytta inn en strømkabel til mange tusen kroner. Bare mine antakelser.
    Øynene som ser det / ørene som hører det, I guess. Jeg mener robusthet mot suboptimale driftsbetingelser er et kvalitetstegn.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Elektronikkens pris har ingen ting med hvordan den reagerer på strømkabler.
    Det som betyr noe er støybilde,kilde/nettimpedans og elektronikkens impedans,last impedans.
    Kurs kabler hvor apparatkabelen er en del av er med på å lage resonanser av støyen apparatene lager.
    Hvor den støyen havner i installasjonen kommer an på lastenes impedans.
    Har de andre lastene lavere motstand enn stereoen går ikke støyen til stereoen,men til andre laster.
    Og omvent,har stereoen lavest motstand ender støyen opp i stereoen,og her vil kabel ofte være delaktig
    om hvorvidt det skjer noe positivt,negativt eller ingenting med lasten.


    Fremdeles interessant hvorfor noen ikke får noen hørbar virkning av ett så kraftfullt virkemiddel som ett filter er.
    Noen en bedring og en en forverring.


    Vi har under åren som gått testat med ganska många olika fabrikat och modeller av strömrenare hos både A, B, C och hos mig, men det är faktiskt bara hos Gubbe A och hos mig som vi har märkt någon större skillnad med och utan.

    Gubbe B har i sin villa en förimpedans på 0,403 ohm i hifi-uttaget. Det är betydligt lägre än halva min förimpedans.
    (Han har heller aldrig fått något direkt positivt resultat av en "vanlig" strömrenare till sin anläggning, snarare tvärtom.)

    førimpedans (2).jpg



    Gubbe B får altså samme resultat som meg en forverring.



    What traces B and C demonstrate is so-called "negative attenuation" which is plain language means "signal amplification." At lower end of the spectrum the filter which was bought for the purpose of reducing EMI amplifies it instead - up to 10 times at some frequencies. Is it a bad filter?

    How long do you think are your power cables? Don't just think of that cable with the plug coming from your equipment - think of the network of all power and ground cables in your facility, all with their inductances, capacitances, resonances, resistance, skin effect, and the rest. When a signal with a broad spectrum such as sharp pulse (shown in the second chart), encounters cable maze, the shape of the waveform changes. When equipment goes through EMC tests, the low frequency signals are simply not present - nothing to worry about. But once you install this equipment in your facility, there aren't many broad-spectrum signals anymore but quite a lot of the low-end-of-the-spectrum signals - exactly in the region where regular filters amplify signals rather than suppress them
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn