Hvorfor sier mange høytaler som er fra si 80taller så veldig bra e forstår ikke helt dette ?
Hva gjør eldre høytaler "Bedre" En nye?
De kan jo ikke være like oppløste og detaljert som nyere høytaler? Frekvensresposen er vel mye bedre på nyutvikla høytaler?
Kansje de spiller lenger ned i frekvens ,men oppløsning detaljene og generelt lydsignaturen som er i nye er vel mye bedre?
Designet er jo også gammel stil klart noen liker det også smaken som baken .
Bare lurte jeg
Artig problemstilling du reiser der. En 'gammel' høyttaler - for meg er det sent åttitall, tidlig nittitall - er ikke nødvendigvis bedre enn dagens. Men den er med stor sannsynlighet annerledes. Rent konstruksjonsmessig er det bare små endringer, det aller meste er basert på dynamiske enheter montert i en eller annen kassekonstruksjon der arbeidsoppgavene fordeles av et delefilter eller to. Det har sikkert kommet til en del data- og måleverktøy underveis, men den klassiske to- og treveis høyttaleren har vist seg å være forbausende levedyktig.
Det er på særlig to punkter at man ser en forskjell. Det første er design/ fit and finish. Ser man på en eldre høyttaler slås man først av hvor mye semre disse ofte er på dette med passform og nøyaktighet i sammensetning og montering. Manuell liming, montering og lodding ga gjerne dette resultatet. Men: det ble ikke oppfattet som dårlig i det tidsrommet de ble solgt, det er viktig å merke seg. Satt i en 20 år gammel Mercedes her om dagen og det første som slo meg var hvor dårlig alt så ut til å passe sammen i forhold til dagens biler. Design, montering og generell kvalitetsfølelse har tatt syvmilssteg de to siste tiårene, selv på rimelige gjenstander.
Det neste og viktigste er selvsagt lyden. Datidens lydideal var utvilsomt langt mer mot det varmtklingende enn det er nå, med en fyldigere grunnklang og mer avrundet topp. Dette var dog bare en forlengelse av klangen i stereoanleggene helt fra den tiden man begynte med anlegg hjemme av noenlunde kvalitet. Leser man tester av høyttalere fra 1990 som i dag fremstår som svært bakoverlente og varme og runde, ble disse i sin tid omtalt som tilnærmet nøytrale. Det normative har forandret seg og nå er fabrikantene mye mer over på en ultradetaljert, finoppløst og'hurtig' lyd som evner å imponere i butikk, men som fort viser seg å være slitsom og krevende i det lengre løp. Høy analysefaktor, lite kos. Men: dette blir også omtalt som nøytralt i pressen. Tar du en nøytral høyttaler fra 1990 og en fra i dag vil de lyde totalt ulikt!
På veien mot den neonblå lyden ligger det mange ødelagte liv
vil jeg påstå. Svært mange liker egentlig ikke den superdetaljerte lyden som lett blir mager, blodfattig og stressende på mye musikk og innspillinger. Høy prislapp ingen garanti for å bli fornøyd, kanskje tvert i mot! Det er bare å se på Torget så ser man vel et utslag av dette. Ingen tonekontroller i sikte og kun kabelbytte og nye gardiner som eneste justeringsmulighet gjør selvsagt ikke saken bedre. Jeg har vært/er selv i denne kategorien, bare så det er sagt...
Dessverre ser det (for meg) ut som om høyttalerfabrikantene ikke ser så mye til hva kundene ønsker. De ser på hva konkurrentene lager og så prøver de å lage noe tilsvarende selv. Derfor er det overraskende mye lik lyd der ute, både mellom og innen merkene. Folks smak er ikke nødvendigvis så annerledes enn før, derfor er det svært mange som ikke liker den 'nye' lyden og leter opp eldre saker. Meg selv inkludert.
Hadde jeg drevet høyttalerfabrikk hadde jeg
hatt som mål å lage modeller med forskjellig lyd og klang. Nå er det motsatt; de forsøker å få alt sammen til å lyde klin likt.