Hvorfor er senter skjev?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Taklampen din gjør neppe mye galt, med mindre den skrangler selvfølgelig.
    Jeg hadde flyttet hele rallemikken så lang til høyre på frontveggen som mulig. Tviler på om du får til førsterefleksjonsdemping på venstre sidevegg, jeg tipper punktet er på vindusflaten. Sjekk refleksjonen visuelt fra lytteposisjonen. Kanskje du kan få lurt inn et akustikkgardin? De virker ikke langt ned i frekvens, men fungerer i alle fall der øret er mest følsomt. Stoffsofaer demper klang.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Ja, taklampen og bruke en mindre sofa vil ikke endre på det er den faktiske utfordringen her. Og som er tidlige refleksjoner fra ene vegg og ingen fra andre. Å flytte dagens høyttalere mot høyre endrer bare refleksjoner med noen få millisekunder.

    Enten må anlegget stå foran vinduene, dempe venstre sidevegg i refleksjonspunktene til begge høyttalerne eller må man ha høyttalere med veldig begrenset horisontal spredning.

    Men jeg tror f.eks ikke en spredning som det under vil fungere godt og det er nok primært fra 5 kHz og oppover hvor akustikkgardiner opererer.
    Radian LM8K simple box_hor inndørs til 110 deg_uten gating.jpg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    4.655
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Sofaen vurderes definitivt byttet ut med en litt mindre en, kan du si, slik at den kan plasseres litt mer slik du foreslår 😂 Men jeg bør muligens ha en liten sofa eller stol langs vinduet som kan være med å dempe noe?

    Noe på venstre vegg ved siden av høyttaler kan jeg også få til, men vil det hjelpe med noe bare rett der?

    Lyddusj i stedet for lampa - den likte jeg 😁
    Demping på førsterefleksjon venstre og kanskje et mobilt panel på tilsvarende høyre vil trolig hjelpe mye. Bassen kan alltids justeres digitalt. Uten sofa langs vindu ville jeg vurdert tunge gardiner i så fall. Egt. uansett.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Taklampen din gjør neppe mye galt, med mindre den skrangler selvfølgelig.
    Jeg oppfattet det som en spøk, jeg har ikke tenkt å fjerne taklampa 😆

    Ja, taklampen og bruke en mindre sofa vil ikke endre på det er den faktiske utfordringen her. Og som er tidlige refleksjoner fra ene vegg og ingen fra andre. Å flytte dagens høyttalere mot høyre endrer bare refleksjoner med noen få millisekunder.
    Slik jeg oppfattet det når jeg flyttet sofaen bort fra rett foran høyttaleren så ble lyden generelt bedre, og jeg kan finne sweetspot uten å justere balansen. Dog er sweetspot veldig smalt, og beveger jeg hodet noen cm til siden så dras senter mot hjørnet igjen. Dette har sikkert noe med førstetefleksjon å gjøre? Når sofaen står foran vunduet, og så er skjevt uansett, og jeg må justere på ett hvis. Når jeg justerer inn så er ikke sweetspot så smalt, selv om senter kan skifte litt posisjon avhengig av tone det synges i (min observasjon).

    Vil det ikke da kunne hjelpe med en kortere sofa foran vinduet som ikke sperrer for venstre høyttaler, men likevel kan ta noe refleksjon?

    Demping på førsterefleksjon venstre og kanskje et mobilt panel på tilsvarende høyre vil trolig hjelpe mye. Bassen kan alltids justeres digitalt. Uten sofa langs vindu ville jeg vurdert tunge gardiner i så fall. Egt. uansett.
    Bassen får jeg justert ned med dspeaker dual core. Mobile paneler er gode forslag, men upraktiske og kommer sannsynligvis ikke til å bli brukt (må da lagre de i boden i en annen etasje, og hente de opp hver gang jeg skal høre 10-15 minutter her og 30 minutter der).
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Konverteringsterapi?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Hvilken hlyttalere hører denne spredningen til?
    Noe som er testet her under utvikling av høyttalere.

    Det vesentlige er at skal du unngå hørbare refleksjoner fra venstre vegg, så må du ha en spredning som er begrenset over et tilstrekkelig frekvensområdet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er nok rommet ja.

    Jeg sleit selv litt med dette pluss en kraftig bass ca 47hz som var svært hørbar og kjennbar i hodet. Hjelper ikke å skifte høyttaler
    Enkleste for meg ble MiniDSP Studio og lot den ilag med dirac live justere inn lyden fra bunn til topp.
    Ble helmax det. Og jeg har ikke rotet selv med den. 😊
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Er nok rommet ja.

    Jeg sleit selv litt med dette pluss en kraftig bass ca 47hz som var svært hørbar og kjennbar i hodet. Hjelper ikke å skifte høyttaler
    Enkleste for meg ble MiniDSP Studio og lot den ilag med dirac live justere inn lyden fra bunn til topp.
    Ble helmax det. Og jeg har ikke rotet selv med den. 😊
    Minidsp Studio (og SHD) ser unektelig spennende ut. Har du kun kjørt dirac uten å gjøre mer?

    Jeg kjørte dirac gjennom NAD M33 på noen andre høyttalere i fjor, men dirac klarte ikke gjøre det store her. Ser dirac er oppdatert flere ganger etter jeg solgte M33'en, så kan jo hende den kunne fungert bedre nå.
    Mulig minidsp er mer fleksibel enn m33 også.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Minidsp Studio (og SHD) ser unektelig spennende ut. Har du kun kjørt dirac uten å gjøre mer?

    Jeg kjørte dirac gjennom NAD M33 på noen andre høyttalere i fjor, men dirac klarte ikke gjøre det store her. Ser dirac er oppdatert flere ganger etter jeg solgte M33'en, så kan jo hende den kunne fungert bedre nå.
    Mulig minidsp er mer fleksibel enn m33 også.
    Ja kan lite om dette.
    Og ingenting om NAD.

    Ja kun dirac.


    Men MiniDSP SHD Studio /m dirac fungerte godt her.
    Jeg satt den opp på 4 måter. Har jo lagring på fjernkontrollen for 4 oppsett.
    Ego, med kun under 200hz tror jeg det var..
    Ego full frekvens.
    Duo med kun under 200hz tror jeg det var.
    Duo full frekvens.

    Var mange målinger han ville ha, så vart litt lei, men holdt ut 😇

    Jeg lytter mest på Duo med full frekvens..
    Evnt litt på Ego full frekvens..

    Så noe riktig har den gjort med lyden ja.
    Først og fremst vart det godt å få bort den stående bølga på 47-48HZ pluss en tendens til skrikende diskant på noen sanger.

    Vart og større forskjell på sanger / evnt hvor I sangen en er når en tenker basstrøkk.
    Lurer av og til på.. Hmm.. Var lite basstrøkk.. Men så slår det til plutselig.. 😊
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Ja kan lite om dette.
    Og ingenting om NAD.

    Ja kun dirac.


    Men MiniDSP SHD Studio /m dirac fungerte godt her.
    Jeg satt den opp på 4 måter. Har jo lagring på fjernkontrollen for 4 oppsett.
    Ego, med kun under 200hz tror jeg det var..
    Ego full frekvens.
    Duo med kun under 200hz tror jeg det var.
    Duo full frekvens.

    Var mange målinger han ville ha, så vart litt lei, men holdt ut 😇

    Jeg lytter mest på Duo med full frekvens..
    Evnt litt på Ego full frekvens..

    Så noe riktig har den gjort med lyden ja.
    Først og fremst vart det godt å få bort den stående bølga på 47-48HZ pluss en tendens til skrikende diskant på noen sanger.

    Vart og større forskjell på sanger / evnt hvor I sangen en er når en tenker basstrøkk.
    Lurer av og til på.. Hmm.. Var lite basstrøkk.. Men så slår det til plutselig.. 😊
    Det er jo ingenting som er så digg som at det faktisk sitter og bare funker 😀
    Er du ellers fornøyd med Studioen?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er jo ingenting som er så digg som at det faktisk sitter og bare funker 😀
    Er du ellers fornøyd med Studioen?
    Ja... Men den står nå liksom der.. Litt usynlig under Topping dacen, mens jeg nå digger Pink Floyd på YouTube fra t-wee boksen til Telenor. . 😊
    Jeg har ikke forsket på den.. Men bør vel det kanskje for å utnytte den fult mulig. 😜
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Slik jeg nå forstår det, er det flere utfordringer som gjør at jeg ikke får det helt til i stuen med dagens plassering og høyttalere.

    1. Den ene høyttaleren står i hjørnet og booster nedre frekvensområde, dette fikser jeg dog enkelt med dsp
    2. Sofaen står i veien for venstre høyttaler, og bidrar til at lyden farges og at vokal dras mot hjørnet. Generelt låter det mer helhetlig og klarere når sofaen ikke står i veien. Skjevheten i vokal fikses med balansekontroll, men det gjør vokal litt uklar, og senter 'flyter' litt
    3. Når sofaen flyttes bort fra venstre høyttaler sentreres vokal, men sweetspot er meget smalt. Ved minste bevegelse av hodet dras senter mot hjørnet igjen. Jeg antar dette skyldes refleksjone fra sideveggen på venstre side. Sweetspot blir bredere når sofaen står langs sideveggen.

    Skal jeg gjøre noe med dette innser jeg nå at jeg enten må:
    1. Akustikkbehandle
    2. Endre plassering av anlegget
    3. Bytte til andre høyttalere som kan passe bedre ifht å minimere refleksjon på den ene sideveggen jeg har

    I stuen er det dessverre ikke så mange muligheter for verken akustikkbehandling eller annen plassering av anlegget annet. Så da sitter jeg, slik jeg forstår det, igjen med ett alternativ; finne høyttalere som gir minst mulig refleksjon fra sideveggen.

    Planar høyttalere er nevnt som et mulig alternativ. Magnepan kanskje? Hvor mye plass trenger disse?
    Jeg har også blitt tipset om Larsen høyttalere som jeg planlegger å få testet, og løser de problemene så kan det meget godt hende det blir et slikt par.

    Er det noen andre høyttalere som det kan være verdt å ta en titt på?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Larsen høyttalere er rundstrålende. Du behøver nok det motsatte, veldig begrenset spredning i horisontal planet. Det er primært elektrostater, planar/magnetisk og veldig store hornhøyttalere som oppnår det. Er høyttalerne dipoler og dermed sender lyden like mye bakover som forover, vil du trolig trenge noe akustikktiltak på frontvegg.
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Larsen høyttalere er rundstrålende. Du behøver nok det motsatte, veldig begrenset spredning i horisontal planet. Det er primært elektrostater, planar/magnetisk og veldig store hornhøyttalere som oppnår det. Er høyttalerne dipoler og dermed sender lyden like mye bakover som forover, vil du trolig trenge noe akustikktiltak på frontvegg.
    Jeg mener jeg har lest at Larsen ikke skal la seg påvirke av rommet i så stor grad? De skal stå helt inntil bakvegg og har i mye mindre grad siderefleksjoner enn andre høyttalere som følge av konstruksjonen 🤔
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Jeg mener jeg har lest at Larsen ikke skal la seg påvirke av rommet i så stor grad? De skal stå helt inntil bakvegg og har i mye mindre grad siderefleksjoner enn andre høyttalere som følge av konstruksjonen 🤔
    Mulig det finnes ulike modeller med forskjellig spredningsmønster. Kan virke som f.eks Larsen 4.2 har åpen baffel for mellomtone og diskant. Da vil de i så fall minimere siderefleksjoner betydelig ned til hvor wooferen overtar.

    Det beste hadde selvsagt vært om produsentene kunne vise til en polarrespons måling slik at man vet sikker, men de viser de sjelden. Mange har behov for å skjule svakheter og spiller ikke med åpne kort. Og i noen tilfeller har de ikke engang målt direktiviteten.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mener jeg har lest at Larsen ikke skal la seg påvirke av rommet i så stor grad? De skal stå helt inntil bakvegg og har i mye mindre grad siderefleksjoner enn andre høyttalere som følge av konstruksjonen 🤔
    Med Larsen slipper du å tenke noe mer på SweetSpot.... (y)
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Mulig det finnes ulike modeller med forskjellig spredningsmønster. Kan virke som f.eks Larsen 4.2 har åpen baffel for mellomtone og diskant. Da vil de i så fall minimere siderefleksjoner betydelig ned til hvor wooferen overtar.

    Det beste hadde selvsagt vært om produsentene kunne vise til en polarrespons måling slik at man vet sikker, men de viser de sjelden. Mange har behov for å skjule svakheter og spiller ikke med åpne kort. Og i noen tilfeller har de ikke engang målt direktiviteten.
    Jeg tror 6, 8 og 9 også har samme konstruksjon.

    Gode poenger det, og det høres jo smart ut å ha et kritisk blikk på alt det de ulike produsentene lover deres høyttalere skal gi.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Slik jeg nå forstår det, er det flere utfordringer som gjør at jeg ikke får det helt til i stuen med dagens plassering og høyttalere.

    1. Den ene høyttaleren står i hjørnet og booster nedre frekvensområde, dette fikser jeg dog enkelt med dsp
    2. Sofaen står i veien for venstre høyttaler, og bidrar til at lyden farges og at vokal dras mot hjørnet. Generelt låter det mer helhetlig og klarere når sofaen ikke står i veien. Skjevheten i vokal fikses med balansekontroll, men det gjør vokal litt uklar, og senter 'flyter' litt
    3. Når sofaen flyttes bort fra venstre høyttaler sentreres vokal, men sweetspot er meget smalt. Ved minste bevegelse av hodet dras senter mot hjørnet igjen. Jeg antar dette skyldes refleksjone fra sideveggen på venstre side. Sweetspot blir bredere når sofaen står langs sideveggen.

    Skal jeg gjøre noe med dette innser jeg nå at jeg enten må:
    1. Akustikkbehandle
    2. Endre plassering av anlegget
    3. Bytte til andre høyttalere som kan passe bedre ifht å minimere refleksjon på den ene sideveggen jeg har

    I stuen er det dessverre ikke så mange muligheter for verken akustikkbehandling eller annen plassering av anlegget annet. Så da sitter jeg, slik jeg forstår det, igjen med ett alternativ; finne høyttalere som gir minst mulig refleksjon fra sideveggen.

    Planar høyttalere er nevnt som et mulig alternativ. Magnepan kanskje? Hvor mye plass trenger disse?
    Jeg har også blitt tipset om Larsen høyttalere som jeg planlegger å få testet, og løser de problemene så kan det meget godt hende det blir et slikt par.

    Er det noen andre høyttalere som det kan være verdt å ta en titt på?
    Før du bytter høyttalere, har jeg vert gjennom dette selv.
    Hos meg hjalp det ikke å bytte høyttalere i fleng.

    MiniDSP SHD Studio (følger med dirac live 3) pluss en mikrofon fra samme produsent, fikset alt sammen hos meg.
    Samme problemer som du har.

    Jeg har kun latt dirac fortelle meg hva jeg skal gjøre, plassere mic i diverse posisjoner så den får målt selv.

    Har to oppsett på den.
    En for ego..
    Og en for flere personer i sofaen. Og det er det som blir brukt her.



    Så justerte den selv fra bunn til topp.
    Jeg har ikke vert inne å justert noe i ettertid. Les at en kan gjøre det hvis en har peiling. Men hvorfor rote mer når det fungerer.?

    Men det er nå mitt tips.

    Og ja jeg skulle aldri begynne med målinger og sånt..
    Men dette var noe som funket for meg. 😊
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Da bærer det inn til mala i morgen for å ta en liten lytt på Larsen 8 med litt ulik elektronikk, før vi legger høyttalere og tilbehør i bilen for hjemlån.

    Screenshot_20220721-184811_Samsung Internet.jpg


    Det skal bli spennende å høre om disse spiller bedre på lag med rommet mitt enn dagens.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    I går brukte jeg dagen til å kjøre fra det vakre sørland til Mala Audio, og fikk en lytt på både Larsen 8 og 9.
    received_1308521733013444.jpeg
    received_2679914238807770.jpeg

    Selv om det er forskjell mellom disse to så valgte jeg å låne med meg hjem Larsen 8, så kan jeg heller låne 9-eren om jeg likevel skulle ønske meg det ekstra som den har.
    received_438137271660265.jpeg

    Av elektronikk har jeg lånt med meg Matrix Audio Element M2 som pre/dac/streamer og Audimaxim MA2300 effektforsterker.
    received_791449528661386.jpeg

    Siden jeg har aktive i dag, måtte jeg børste litt støv av de gamle kablene. Det gjør underlig vondt å måtte koble til kabler igjen, men det får jeg bare tåle.
    received_423365722893051.jpeg

    Og slik ble det seende ut
    received_1704917249843995.jpeg

    Førsteinntrykket et bra. Hovedformålet har vært å finne ut om denne konstruksjonen kan hjelpe meg i hjørnet slik at lydbildet ikke blir dratt mot venstre. Og foreløpig må jeg si jeg er imponert! Jeg kan ikke sette høyttaleren helt inn i hjørnet, da dras lydbildet, men ved å flytte den litt ut fra hjørnet blir lydbildet sentrert. Det er definitivt ett steg i rett retning😁

    Flere lytteinntrykk kommer! 😀
     

    Vedlegg

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Artig å høre. Hold oss oppdatert og mål gjerne høyttalerne hver for seg og last opp filen. Da kan vi se hvordan refleksjonsmønsteret er sammenlignet med de andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn