Forsterkere Hvorfor er billig hifi mer stabilt ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.958
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det nevnes kjente japanske merker og det er ikke tvil om at japanere generelt lager fantastisk driftsikre ting. Uansett hva jeg har eid opp gjennom årene som er made in Japan, om det er klokker, gressklippere, motorsykler, biler, printere, kopimaskiner, eller stereo, så holder det høy kvalitet og varer i åresvis.

Jeg fikset kopimaskiner i 10 år i min gamle jobb, og det var utrolig å se hvor driftsikre de japanske modellene var fremfor de som var laget i andre land. Til og med identiske maskiner med identiske deler, der noen var skrudd sammen i England og noen var skrudd sammen i Japan var det store forskjeller på. De fra England havarerte påfallende oftere enn De japanske. Dette lurte jeg fælt på hvorfor, og jeg kom vel frem til at japanere er et skikkelig stolt folkeslag som legger æren sin i å levere fra seg godt sammenskrudde og feilfrie varer.
    Dette har jeg sett et studium på tidligere. To serier ble produsert i hhv Japan og USA med samme kvalitetskrav. Kun produktene som var innenfor toleransene ble sendt ut til kunder, men likevel var det vesentlig færre problemer med de Japanske. Studiet konkluderte med at de Japanske i stor grad var lengre innenfor toleransekravene og altså tettere opptil idealmålene enn de amerikanske. De amerikanske var altså innenfor toleransene til å begynne med, men falt utenfor etter hvert og feilet til slutt.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Telenor pleide å kjøpe switchene til sentralene fra JRC.*Svindyrt. I et forsøk på å spare penger kjøpte de så utstyr fra Taiwan, USA*og Tyskland og det gikk rett til helvete. De endte med krype tilbake til JRC å betale det hvite ut av øyne som de sa. Da kunne de regne med 30 års problemfri drift igjen. First hand info.

JRC is within my space .... ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.575
    Torget vurderinger
    24
    Fikser ikke helt designet på Accuphase. Litt MBL, altså en eldre, distingvert herremann som liker gull og kromlister på bilen.
    For mitt vedkommende kunne ikke din betraktning vært lengre fra sannheten. Liker hverken MBL, gull eller kromlister på bilen med mindre det er en femtitalls bil hvor dette ble gjort på en elegant måte. Du overdriver dette med gull og Accuphase - en legger knapt merke til at frontene ikke er natur alu faktisk, og i mørket er alle katter grå. Det som er befriende med Accuphase' design er at alt er så ryddig, gjennomtenkt og ikke minst funksjonelt uten overflødige ting. I tillegg til selve kvaliteten på materialer etc. etc.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.545
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Akkufeis treffer ikke helt mine øyne med fargen, men kunne jaggu tenkt meg et effekt trinn. En betaler her ikke for mambojambo, det er kvalitet.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.576
    Torget vurderinger
    12
    Nå har jeg Luxman L509x integrert forsterker, EQ500 RIAA, DA06 dac og P750u hodetefonforsterker. Jeg oppfatter ingen av de som spesielt billige, men de spiller flott, er dønn stille og fungerer som de skal hver gang. Det er ikke bare pris, men også at produktene er markedsmodnet og utviklet/testet av ingeniører som forstår at dette er viktig for kundene. Det er nok av de små produsentene som produserer noe som er «sinnsykt bra» til hinsides priser der ikke 2 produkter blir like. Slik gidder ikke jeg å fikle med lenger, men det er ingen fasit. Jeg vil bare ha noe som virker hver gang.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.894
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har holdt på med hifi i noen tiår og har aldri utenom ved ett tilfelle hatt produkter som har gitt fra seg uønsket lyd/hum etc. Dette uansett pris.

Jeg forventer at alt som selges nytt er lytefritt uansett hva det koster, uansett produsent og hvilke land det kommer fra. Velger å tro at det ikke er produsenter som bevisst sender utstyr ut i markedet som de vet er lite stabilt event. lager støy etc., da ville de forsvunnet ganske raskt.

Det er ikke slik at hvis noen kjøper et produkt som bærer preg av å ha blitt produsert på en Mandag så er det er regelen for denne produsenten. Så enkelt er det ikke.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.576
    Torget vurderinger
    12
    Risikoen for ustabilitet er nok større i rørverdenen da rør er forskjellige, slites, holder høye temperaturer, trenger glødespenning, har lenger oppvarmingstid osv. Men det spiller ofte vakkert når det er gjort rett. Har forresten en dønn stille rør-RIAA som ikke har noen tics.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.894
    Torget vurderinger
    2
    Risikoen for ustabilitet er nok større i rørverdenen da rør er forskjellige, slites, holder høye temperaturer, trenger glødespenning, har lenger oppvarmingstid osv. Men det spiller ofte vakkert når det er gjort rett. Har forresten en dønn stille rør-RIAA som ikke har noen tics.
    Mitt eneste tilfelle var en rør RIAA, men må samtidig si at jeg bruker rør RIAA også i dag som er dønn stille.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.371
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Et poeng her er at ingen produkt er identiske; hver komponent leverer innen gitte marginer; så absolutt alle produkter innen samme serie har variasjoner. Mitt syn her er at de billigere masseproduserte merkene bygger på ferdige komponenter, men de dyrere har en del egenprodusert. Naturligvis er muligheten for feil større da. Uansett, mitt inntrykk er at kvaliteten generelt sett er veldig bra; enten det er komponenter til 1000 eller 300.000. Jeg har også opplevd feil på komponenter i begge ytterkanten av prisskalaen. En ting er helt sikkert, de dyre merkene har et helt annet service nivå enn de billigere. Flere produsenter i de høyere pris skiktet sørger for henting og levering på døra; utlån av nytt utstyr osv. Billigere komponenter så er dette ikke like gjennomført.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.894
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke slik at hvis noen kjøper et produkt som bærer preg av å ha blitt produsert på en Mandag så er det er regelen for denne produsenten. Så enkelt er det ikke.
    En god produsent har ikke mandagsprodukter. Så enkelt er det.
    Tviler sterkt på at det finnes en produsent som aldri har hatt et tilfelle av å ha laget et utilfredsstillende produkt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.296
    Torget vurderinger
    1

De fleste "high-end" produsenter er bakgårdsbedrifter (nærmest bokstavelig talt). Det er derfor det er så mange av dem. 99,99% av dem flytter ingen grenser verken teknisk eller kvalitetsmessig....

• Liker
    Reaksjoner: HC

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.371
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Alle produsenter får feil - å tro noe annet er en ren illusjon. Alt i dag bygger på deler fra x antall produsenter; alle disse kan feile. Naturligvis er noen produsenter flinkere på å teste hardt gjennom produktene sine før utsendelse for å luke ut produkter med feil. Men feil kan også oppstå etter en gitt tid eller under transport. Forskjellen mellom produsenter viser seg med tanke på hvordan de håndterer feilsituasjoner. Når man har produkter med deler fra flere 1000 forskjellige produsenter; og komplisert software så er det rett og slett umulig at ikke feil oppstår. Lever du i denne illusjonen om at en god produsent ikke har "mandagsprodukter" så kan du faktisk ikke kjøpe fra noen i dag.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.185
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Alle produsenter får feil - å tro noe annet er en ren illusjon. Alt i dag bygger på deler fra x antall produsenter; alle disse kan feile. Naturligvis er noen produsenter flinkere på å teste hardt gjennom produktene sine før utsendelse for å luke ut produkter med feil. Men feil kan også oppstå etter en gitt tid eller under transport. Forskjellen mellom produsenter viser seg med tanke på hvordan de håndterer feilsituasjoner. Når man har produkter med deler fra flere 1000 forskjellige produsenter; og komplisert software så er det rett og slett umulig at ikke feil oppstår. Lever du i denne illusjonen om at en god produsent ikke har "mandagsprodukter" så kan du faktisk ikke kjøpe fra noen i dag.
    Når du nevner software, noen er alt for raske til å slippe produktene ut i markedet, jeg liker ikke å være en ufrivillig beta tester. Har hatt en engelsk dac med sw som hang og var ugrei, har nå to japanske dacer som oppfører seg 100%, ikke et feilslag. Er hellig overbevist om at japanske produkter har en helt spesiell kvalitetskontroll i forhold til mye annet. Den japanske kulturen aksepterer ikke feil......

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har kun hatt ett produkt som har gått i stykker og det var en effektforsterker som var bygget av en kar fra Hokksund.
    Har hatt 2 produkter som har støyet hos meg, men vært stille hos andre.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.926
    Sted
    Sølvbyen
    Ja, jeg lever fullstendig innkapslet i denne illusjonen om perfekt teknologi og nulltoleranser for feil. Jeg er forhindret fra å kjøpe fra alle dagens produsenter.

Neida.

Jeg mener allikevel at det er mer enn bare en liten kjerne av sannhet i at gode produsenter ikke har mandagsprodukter. Det er sikkert ikke tilfeldig at f.eks. Accuphase som nevnes har ord på seg for å være bunnsolid og "aldri" gå i stykker, mens enkelte andre produsenter nærmest sliter med det motsatte.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.926
    Sted
    Sølvbyen
    Når du nevner software, noen er alt for raske til å slippe produktene ut i markedet, jeg liker ikke å være en ufrivillig beta tester. Har hatt en engelsk dac med sw som hang og var ugrei, har nå to japanske dacer som oppfører seg 100%, ikke et feilslag. Er hellig overbevist om at japanske produkter har en helt spesiell kvalitetskontroll i forhold til mye annet. Den japanske kulturen aksepterer ikke feil......
    Tror det er mye sant i det du sier om den japanske kulturen. Husker jeg så et tv-program fra Japan for mange år siden, hvor en godt voksen salgsarbeider hos en bilforhandler med bøyd hode fortalte kameraet hvordan han hadde blitt degradert til å vaske bilene utenfor som straff for å ikke ha oppnådd salgsmålene sine. Vanæren og skammen lå tjukt i lufta, og det var åpenbart at dette ikke var noe man tok lett på i den Japanske bedriftskulturen.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.371
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er mye sant i det du sier om den japanske kulturen. Husker jeg så et tv-program fra Japan for mange år siden, hvor en godt voksen salgsarbeider hos en bilforhandler med bøyd hode fortalte kameraet hvordan han hadde blitt degradert til å vaske bilene utenfor som straff for å ikke ha oppnådd salgsmålene sine. Vanæren og skammen lå tjukt i lufta, og det var åpenbart at dette ikke var noe man tok lett på i den Japanske bedriftskulturen.

Den Japanske (og Koreanske) kulturen er jeg litt usikker på vi vil ha alle steder. Får noen direkte kritikk på allmøte; så hopper de fra taket på fabrikken etterpå pga skammen. Problemet med en slik kultur er at man ender opp med frykt for å tenke nytt, og man følger de "gode gamle" rutinene - og gjør ting på en spesifikk måte siden det alltid er slik de har blitt gjort. Det er en grunn til at det meste av teknologisk nyskapning skjer utenfor disse lands grenser. De er flinke til å produsere, men kulturen tillater ikke at man tenker nytt.

Edit:
    Eksempel på dette ser man når USA ikke tillater salg av komponenter; eller komponenter som bygger på deres oppfinnelser til Kina. Kina stopper opp.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.926
    Sted
    Sølvbyen

Den Japanske (og Koreanske) kulturen er jeg litt usikker på vi vil ha alle steder. Får noen direkte kritikk på allmøte; så hopper de fra taket på fabrikken etterpå pga skammen. Problemet med en slik kultur er at man ender opp med frykt for å tenke nytt, og man følger de "gode gamle" rutinene - og gjør ting på en spesifikk måte siden det alltid er slik de har blitt gjort. Det er en grunn til at det meste av teknologisk nyskapning skjer utenfor disse lands grenser. De er flinke til å produsere, men kulturen tillater ikke at man tenker nytt.

Edit:
    Eksempel på dette ser man når USA ikke tillater salg av komponenter; eller komponenter som bygger på deres oppfinnelser til Kina. Kina stopper opp.
    Ja, nå mente jeg ikke at det var en god ting med fornedring og degradering av ansatte og en kultur med tradisjon for rituelt selvmord hvis man feiler. :)

Jeg sitter allikevel med en oppfatning om at f.eks. Japan har en finger med i ganske mye nyskaping og nye teknologier, feilaktig eller ei. De var delaktige i CD, DVD, og BD for å nevne noe. Men kanskje du har rett i at de adopterer og internaliserer teknologi utenfra mer enn de faktisk finner opp selv.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    8
    During og sånt pga kanskje strømnettet?
    Er det kansje bare det som er forskjellen på masseprodusert med strømrens/Støystopp og HIFI/HI-END som gjerne ikke har slikt da produsentene mener det påvirker lyden?
    Synser bare jeg nå..siden noe må det være..
    Mener selv å hatt stor forskjell en gang da jeg flyttet fra gammelt hus til nyere byggefelt

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    8
    During og sånt pga strømnettet?
    Smell ved på/av, fordi produsent mener det er best lyd uten beskyttelse.
    Er det kansje bare dette som er forskjellen på masseprodusert med strømrens/Støystopp og HIFI/HI-END som gjerne ikke har slikt, da produsentene mener det påvirker lyden?
    Synser bare jeg nå.. - siden det må være en grunn.
    Mener selv å hørt stor forskjell en gang da jeg flyttet fra gammelt hus til nyere byggefelt.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.894
    Torget vurderinger
    2
    Distinctive var kanskje ute å kjørte sort Merce uten krom men med ungdommelig temperament i natt? :cool:

9082e9a4-e24a-47ca-a5c2-a12e7f14a5da.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor er billig hifi mer USTABILT?

Jeg kjøpte 4 stk billige Behringer AB forsterkere på 2×150W over en periode på 8-9 mnd.

WEB_Image Behringer A500 - Reference Amplifier -1864155665.jpg

Den ene etter den andre bare døde over en periode på ca. 6 mnd.
    3 av dem havarerte, og det siste havariet ødela også en av mine Fostex bredbånds elementer.

Fikk hevet kjøpet på alle 4, men satt igjen med ødelagt høyttaler. :mad:

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.285
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte 4 stk billige Behringer AB forsterkere på 2×150W over en periode på 8-9 mnd.

Vis vedlegget 546030

3 av dem havarerte, og det siste havariet ødela også en av mine Fostex bredbånds elementer.

-Og Behringer er ikke akurat noen småprodusent, nei, har over 2300 ansatte i 10 land.

På den annen hånd, Behringer er kjent for kloning av andre produsenters ting og for en laissez faire tilnærming til kvalitetskontroll.

Mvh

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.185
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23

Vis vedlegget 546030

Behringer har store problemer med kvalitetskontrollen ifølge flere nettsteder. Og Wikipedia skriver bl.a.
    In 1990, to lower production costs, Behringer shifted production from West Germany to mainland China. Initially, subcontractors were engaged to produce the equipment. By 1997, Uli Behringer had relocated to Hong Kong in an effort to supervise manufacturing quality and to better understand Chinese culture.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.675
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 546030

Behringer har store problemer med kvalitetskontrollen ifølge flere nettsteder. Og Wikipedia skriver bl.a.
    In 1990, to lower production costs, Behringer shifted production from West Germany to mainland China. Initially, subcontractors were engaged to produce the equipment. By 1997, Uli Behringer had relocated to Hong Kong in an effort to supervise manufacturing quality and to better understand Chinese culture.

Jeg har hatt et keyboard på service hos flinke folk i Oslo, dette er sakset fra deres sider:

«We do not do home entertainment systems, solid state amps, acoustic instruments, non-music equipment, or anything by Behringer**.

** Or of similar build quality or business philosophy.«

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn