Hvor går grensen mellom billig og dyrt på f.eks. en pre-amp/amp? Når blir det dyrt?
|
Fikk en flott og ganske lang utredning/utregning på dette av din forsterker kompis, Armand, på pm. Samlet støy på 23 db/1m ved 26 db gain på forsterkeren. Kommer til å bruke disse forsterkerne til de helt slutter å virke. foreløpig er jeg meget fornøyd med lyden og ikke interessert i å bruke så mye penger på hifi, men jeg har det dere driver med i søkelyset. Arnand nevnt en annen dings ogsåDu får best signal/støy-forhold ved å ta mest mulig gain allerede i DAC (første analoge trinn), og så bruke minst mulig gain i hvert trinn etter det. 30 dB med 105 dB høyttalere er alt for mye. 10 dB (eller 9,2 dB som i Benchmark AHB2) er mer passe.Er søren ikke sikker på om den dp'en som driver middbassene er satt til laves mulig gain. kan velge mellom 33, 30 og 26 db. Hjelper kanskje å sette den på det laveste? tror den står på 30db
Edit: den stod på 30 db
Det bestemmer lommeboken din.Hvor går grensen mellom billig og dyrt på f.eks. en pre-amp/amp? Når blir det dyrt?
Nemlig. Så hvis jeg har en forsterker som tømte lommeboka mi, altså steindyre, men likevel er stabil og tyst som graven så vil andre mene at den er tyst fordi den egentlig er billig.Det bestemmer lommeboken din.Hvor går grensen mellom billig og dyrt på f.eks. en pre-amp/amp? Når blir det dyrt?
Ved å ta ut signalet fra utgang med laves gain er best ja..Du får best signal/støy-forhold ved å ta mest mulig gain allerede i DAC (første analoge trinn), og så bruke minst mulig gain i hvert trinn etter det. 30 dB med 105 dB høyttalere er alt for mye. 10 dB (eller 9,2 dB som i Benchmark AHB2) er mer passe.Er søren ikke sikker på om den dp'en som driver middbassene er satt til laves mulig gain. kan velge mellom 33, 30 og 26 db. Hjelper kanskje å sette den på det laveste? tror den står på 30db
Edit: den stod på 30 db
F.eks 120.000 er dyrt.Hvor går grensen mellom billig og dyrt på f.eks. en pre-amp/amp? Når blir det dyrt?
Det bestemmer lommeboken din.Hvor går grensen mellom billig og dyrt på f.eks. en pre-amp/amp? Når blir det dyrt?
Det er vel nesten bare du som hele tide messer om dette temaet, og også hele tide kommer med påstander om såre folk og misunnelse. For min del kan det nesten se motsatt ut. Håper jo ikke detDet bestemmer lommeboken din.Hvor går grensen mellom billig og dyrt på f.eks. en pre-amp/amp? Når blir det dyrt?
Og jeg som trodde det var alle besserwissere her inne som skulle sette denne grensen (som vel ligger rundt anskaffelsesprisen for en Google Chromecast).
Det er i hvert fall slik det oppfattes, men det er sikkert bare atter en av mine stråmenn![]()
vel, kan love deg de rimeligste surrondreceiverene danker ut Doxa på testbenken lett som bare detDoxa er jo små, så hvorfor klarer ikke andre dette, når Doxa klarer dette?
Nå var jo ikke akkurat Doxa fra den tiden det man kunne karakterisere som spes. stabileMin Doxa er vel nå ca fra 1995? Spiller nydelig enda og dønn tyst med en pre som er tyst.
Doxa er jo små, så hvorfor klarer ikke andre dette, når Doxa klarer dette?
Egentlig bør du bruke utgang fra DAC med høyest mulig spenning for å få mest mulig avstand mellom signalet og støygulvet. Når du forsterker signalet senere i kjeden forsterker du både signalet og støygulvet fra første trinn. Et dempeledd hjelper ikke noe særlig på det, siden du senker nivået på støy og signal like mye. Avstanden mellom dem er den samme.Ved å ta ut signalet fra utgang med laves gain er best ja..
Ja, der er mitt anlegg i dag (Har to utganger med forskjellig gain på min dac. Ca 1 direkte og 2 Volt).
Hvis en bare har en utgang med 2 V, kan det være hensiktsmessig å sette inn et dempeledd der på utgangen? Finnes det noe enkelt som f.eks rca plugger som demper så lite?
Helt enig.Gainstruktur er undervurdert
Doxa effektforsterkerne fra den tiden og langt ut på 00 tallet var helt nakne og hadde generellt ingen design for å beskytte mot DC.Nå var jo ikke akkurat Doxa fra den tiden det man kunne karakterisere som spes. stabileMin Doxa er vel nå ca fra 1995? Spiller nydelig enda og dønn tyst med en pre som er tyst.
Doxa er jo små, så hvorfor klarer ikke andre dette, når Doxa klarer dette?![]()
Takk for god info.Egentlig bør du bruke utgang fra DAC med høyest mulig spenning for å få mest mulig avstand mellom signalet og støygulvet. Når du forsterker signalet senere i kjeden forsterker du både signalet og støygulvet fra første trinn. Et dempeledd hjelper ikke noe særlig på det, siden du senker nivået på støy og signal like mye. Avstanden mellom dem er den samme.Ved å ta ut signalet fra utgang med laves gain er best ja..
Ja, der er mitt anlegg i dag (Har to utganger med forskjellig gain på min dac. Ca 1 direkte og 2 Volt).
Hvis en bare har en utgang med 2 V, kan det være hensiktsmessig å sette inn et dempeledd der på utgangen? Finnes det noe enkelt som f.eks rca plugger som demper så lite?
Hvis du har for mye gain i effektforsterker (og det har de fleste), så vil du måtte kompensere ved å skru ned volumkontrollen og senke signalet nærmere støygulvet. Det er det samme som skjer med et dempeledd. Det reduserer volumet og kan justere ned overivrige forsterkere i en biamp-konfigurasjon, men det gjør ikke så mye for SNR. Eneste fordel er at dempeleddet kan stå rett på inngangen til effektforsterkeren, dvs etter støykilder i preamp, og derfor unngår å forsterke opp støy derfra. Redusert gain i effektforsterker vil også redusere støygulvet i denne og gir bedre total SNR.
Etter neste oppdatering hos meg kommer jeg til å sette utgangsnivået fra DEQX til max, dvs 4,4 V RMS for full digital utstyring, og bruke effektforsterkere med 16 dB gain eller deromkring. Da blir de 4,4 V forsterket til 28,3 V RMS til høyttalerne, eller 100 W i 8 ohm. Med 100 dB høyttalere blir det 120 dB SPL med full digital utstyring og volumkontrollen på max. Stort høyere behøver jeg ikke. Signal/støy-forholdet i DEQX er nokså middelmådig, ca 100 dB, men på den måten vil det fortsatt være 10-15 dB under bakgrunnsstøyen i lytterommet. Pro audio ville kanskje brukt 12 V ut av DAC og 7 dB gain i effektforsterker.
Gainstruktur er undervurdert, og et ganske vanlig problem med «high end» forsterkere et at stabiliteten er såpass marginal at de behøver høyt gain for ikke å oscillere. Da ofrer man fort mye reell oppløsning i stedet. Som kjent er oppløsningen i bits omtrent signal/støy-forholdet i dB delt på 6, så 100 dB SNR ut av høyttalerne er ca 17 bits oppløsning. (Mer eksakt: ENOB = (SINAD-1.76)/6.02)
https://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/186018-gain-structure.html
Da må det seff prøves ut den utgangen og.Ja, jeg ville som sagt dratt signalet så høyt som mulig så tidlig som mulig, og lagt på minst mulig gain i stegene etter.
Jeg har ikke sjekket hvordan Heed’en din er bygget, men hvis lavnivåutgangen går rett fra DAC chip (og bypasser utgangsbufferen), så vil den formodentlig også ha ganske høy utgangsimpedans. Det er sikkert OK hvis hobbyen består i å lytte etter forskjeller mellom signalkabler, men ikke hvis det handler om å få signalet uskadd frem til høyttalerne.
Ville ungdommen kalt dette en digg digresjon? Et stykke fra start etterhvert, som så mange andre tråder her inne. Men temaet er interessant. Dette er tett på en tanke jeg har hatt en stund. Hva med å flytte volumkontroll til effektforsterker, la pre/DAC pøse ut maks uten å klippe, og så fjernstyre volumkontrollen i stedet?Ja, jeg ville som sagt dratt signalet så høyt som mulig så tidlig som mulig, og lagt på minst mulig gain i stegene etter.
Gratulerer, du har akkurat funnet opp den integrerte forsterkeren.Ville ungdommen kalt dette en digg digresjon? Et stykke fra start etterhvert, som så mange andre tråder her inne. Men temaet er interessant. Dette er tett på en tanke jeg har hatt en stund. Hva med å flytte volumkontroll til effektforsterker, la pre/DAC pøse ut maks uten å klippe, og så fjernstyre volumkontrollen i stedet?Ja, jeg ville som sagt dratt signalet så høyt som mulig så tidlig som mulig, og lagt på minst mulig gain i stegene etter.
Mulig jeg burde tatt fram en mindre skje?Gratulerer, du har akkurat funnet opp den integrerte forsterkeren.Ville ungdommen kalt dette en digg digresjon? Et stykke fra start etterhvert, som så mange andre tråder her inne. Men temaet er interessant. Dette er tett på en tanke jeg har hatt en stund. Hva med å flytte volumkontroll til effektforsterker, la pre/DAC pøse ut maks uten å klippe, og så fjernstyre volumkontrollen i stedet?Ja, jeg ville som sagt dratt signalet så høyt som mulig så tidlig som mulig, og lagt på minst mulig gain i stegene etter.![]()
Neppe.Finnes det dokumentasjon og målinger som viser at billig er mer stabilt enn dyrt?
Tvilsomt, da volumkontroll i feedback sløyfa er en seriøs utfordring å få stabilt. Dessuten vil forvrengningen forandre seg med volumsetting.Hvis jeg forstår problematikken rett, over her, er det ikke en integrert forsterker som har volum styring i gainstrukturen på effektforsterkeren?
Tror du er inne på noe her, men det kan jo være at fabrikant er forsikret mhp. reklamasjoner.Billig hifi er kanskje mer stabilt fordi det masseproduseres og selges med små marginer.
Kvalitetssikringen må være god for enhver reklamasjon blir et tapsprosjekt![]()
Ja.Billig hifi er kanskje mer stabilt fordi det masseproduseres og selges med små marginer.
Kvalitetssikringen må være god for enhver reklamasjon blir et tapsprosjekt![]()
Alle produktene blir testet i 48t før de forlater fabrikken. Bla under vibrasjon...Accuphase sine produkter er så stabile fordi de setter sin ære i det. (Vi liker alle Accuphase)
Du høres ut som en Hegel-mann.Fikser ikke helt designet på Accuphase. Litt MBL, altså en eldre, distingvert herremann som liker gull og kromlister på bilen.