Hvorfor ender alltid kabeltrådene opp i krangling/skittkasting?

Virker ikke dette noe rart?

  • Er moderatorene for slepphende?

    Stemmer: 0 0.0%
  • Burde man bare bruke et kabelmerke alle sammen?

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    83

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Vet du noe om "alkymien" bak RA- kablene, Endre? Hvordan skjer fremstillingen av lederne og pakking i teflon, og av hvem? Eller er det fremstilling av krystaller, atom for atom, nede i kjelleren til Roald? ;)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
novgarod skrev:
SAL skrev:
Endre Askeland skrev:
Kule-Trygve skrev:
Takk for svar, Endre, Master Signature høyttalerkabel har jo dobbelt så mange ledere som Master- kabelen, ikke sant?, som vel gir redusert resistans R og dermed påvirker impedans....men jeg var strengt tatt ikke interessert i noe sånn "Asbjørn- svar" her... ;)det fører jo bare til en videre runddans i denne evinnelige "frekvens-verdens-forståelsen" av kabler. Spørsmålet mitt var mer i retning av "Hva mener du gjør at lyden med RA- kabler blir bedre enn Biltema- kabler?" Men du er inne på noe når du sier vi vil unngå tap i kabelen: Signaltap vil vi unngå. Men her er det jo ikke akkurat så enkelt som å ta hvilken som helst leder i skyteledningkvalitet og øke dimensjonen slik at resistansen blir liten (og evt at C og L blir "sånn og sånn"..)?

Jeg har selv prøvd Master og Master Reference ubalanserte signalkabler. Disse har kliss lik oppbygning, så vidt jeg kan bedømme med det blotte øye (kablene er jo gjennomsiktig!). Lederantall, ledertykkelse og flettemønster er jo identisk, stemmer ikke det? Jeg har også prøvd "vanlig" Master høyttalerkabel og Master høyttalerkabel med sølvkvaliteten fra Signature. Forskjellen på lydkvalitet er omtrent like stor mellom disse to høyttalerkablene som mellom de to nevnte signalkablene.
Roald bruker sølv med en mye høyere renhet i Master Signature enn i Master Reference. Jeg har selv A-B testet disse 2 kablene i mitt oppsett,og det var en skuffelse å lytte til Master Reference når man er vant til å lytte til Master Signature. Det var en stor overraskelse for meg å oppdage at det var så lett hørebare forskjeller med de 2 kablene. Det hadde jeg ikke trodd, men man lærer stadig noe nytt.
Jeg sier ikke at Master Reference er dårlig, tvert imot, men Master Signature er betydelig bedre.
I tillegg til renhet tenker jeg også at hvordan lederen er varmebehandlet og smidd.


Mvh.
SAL
Hmm... skulle det nå være slik at kablene var laget av noe annet enn fintsølv (eks. 925s) så ville jo en varmebehandling (gløding) gi tråden en fintsølv-overflate. En slik gløding ville da også tilbakeføre sølvet til naturlig molekylstruktur og all spenning i sølvet ville fjernes. Sølvet ville med andre ord oppføre seg som mykt og usmidd sølv. I den prisklassen hvor de nevnte kablene finnes ser jeg ingen grunn til at han skulle velge annet enn fintsølv i utgangspunktet, da prisforskjellen er så liten ned til legert sølv at det blir meningsløst å kompromisse på kvaliteten. Eneste grunn måtte være at han ønsket en mekanisk kvalitet med mer spenn for å gjøre kabelen mer motstandsdyktig mot deformering. I så fall ville en paladiumslegering (trolig et annet platinametall i tillegg, med høyt smeltetepunkt, for å starte kimer og gi en så homogen legering som mulig) kunne være svaret. Paladiumet ville medføre svært liten (neglisjerbar) degradering av sølvets ledeevne og gi et ønsket spenn ved en herding, eller ved å trekke tråden uten å varmebehandle i etterkant.

Uavhengig av hvilke valg konstruktøren har gjort vil de ulike variantene av sølvtråd ha så like egenskaper rent elektrisk, at et måleinstrument som skulle beskrive forskjellene ville trenge et svært høyt antall desimaler etter komma. (Et instrument betydelig mer nøyaktig enn våre ører)

Ren uoksydert kobber vil forøvrig måle nesten tilsvarende (så nært at det blir meningsløst å sammenligne på lengder målt i meter).
Mener du at strukturen og tettheten er lik på alt sølv med samme renhet?
Tenker da ikke på overflate.(Selv om den også vil ha noe å si)

mvh.
SAL
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Er ikke denne tråden også havnet i det vanlige "sporet" for kabeldebatter nå ?
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
SAL skrev:
Mener du at strukturen og tettheten er lik på alt sølv med samme renhet?
Tenker da ikke på overflate.(Selv om den også vil ha noe å si)

mvh.
SAL
Ja. Inntil det bearbeides eller legeres. Sølvets ledeegenskaper reduseres ved legering, så eneste grunn til å gjøre det, er i så fall for å oppnå andre fysiske egenskaper (hardhet, minne, farge, osv.). Når det glødes igjen antar det på ny optimal korning. Man kan styre kornstrukturen ved å tilsette ulike kimer (metaller med høyere smeltepunkt). Disse kimene vil da være punkter hvor sølvmolekylene kornes rundt. Dette er en velkjent måte å forbedre metallers smelte/støpe-egenskaper på.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
novgarod skrev:
SAL skrev:
Mener du at strukturen og tettheten er lik på alt sølv med samme renhet?
Tenker da ikke på overflate.(Selv om den også vil ha noe å si)

mvh.
SAL
Ja. Inntil det bearbeides eller legeres. Sølvets ledeegenskaper reduseres ved legering, så eneste grunn til å gjøre det, er i så fall for å oppnå andre fysiske egenskaper (hardhet, minne, farge, osv.). Når det glødes igjen antar det på ny optimal korning. Man kan styre kornstrukturen ved å tilsette ulike kimer (metaller med høyere smeltepunkt). Disse kimene vil da være punkter hvor sølvmolekylene kornes rundt. Dette er en velkjent måte å forbedre metallers smelte/støpe-egenskaper på.
Så det du prøver å si er at alt ferdig produsert ren(samme renhet) sølvleder er lik?
Glem overflaten og dim.

Mvh.
SAL
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
SAL skrev:
novgarod skrev:
SAL skrev:
Mener du at strukturen og tettheten er lik på alt sølv med samme renhet?
Tenker da ikke på overflate.(Selv om den også vil ha noe å si)

mvh.
SAL
Ja. Inntil det bearbeides eller legeres. Sølvets ledeegenskaper reduseres ved legering, så eneste grunn til å gjøre det, er i så fall for å oppnå andre fysiske egenskaper (hardhet, minne, farge, osv.). Når det glødes igjen antar det på ny optimal korning. Man kan styre kornstrukturen ved å tilsette ulike kimer (metaller med høyere smeltepunkt). Disse kimene vil da være punkter hvor sølvmolekylene kornes rundt. Dette er en velkjent måte å forbedre metallers smelte/støpe-egenskaper på.
Så det du prøver å si er at alt ferdig produsert ren(samme renhet) sølvleder er lik?
Glem overflaten og dim.

Mvh.
SAL
Det jeg sier er, at om man velger å bruke rent sølv(fintsølv) som ledermateriale, så JA.
Om man er ute etter andre fysiske egenskaper, og av den grunn velger å bruke en sølvlegering, så NEI.
Ulike legeringer vil ha ulike egenskaper (lavere sølvgehalt vil senke ledeevnen, men på et plan som er rimelig uintressant i elektronikksammenheng), men om sølvinnholdet er likt vil også korningsstrukturen bli svært lik (andelen kimer vil kunne øke/minske antallet startpunkter for korningen på et teoretisk nivå).
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
novgarod skrev:
SAL skrev:
novgarod skrev:
SAL skrev:
Mener du at strukturen og tettheten er lik på alt sølv med samme renhet?
Tenker da ikke på overflate.(Selv om den også vil ha noe å si)

mvh.
SAL
Ja. Inntil det bearbeides eller legeres. Sølvets ledeegenskaper reduseres ved legering, så eneste grunn til å gjøre det, er i så fall for å oppnå andre fysiske egenskaper (hardhet, minne, farge, osv.). Når det glødes igjen antar det på ny optimal korning. Man kan styre kornstrukturen ved å tilsette ulike kimer (metaller med høyere smeltepunkt). Disse kimene vil da være punkter hvor sølvmolekylene kornes rundt. Dette er en velkjent måte å forbedre metallers smelte/støpe-egenskaper på.
Så det du prøver å si er at alt ferdig produsert ren(samme renhet) sølvleder er lik?
Glem overflaten og dim.

Mvh.
SAL
Det jeg sier er, at om man velger å bruke rent sølv(fintsølv) som ledermateriale, så JA.
Om man er ute etter andre fysiske egenskaper, og av den grunn velger å bruke en sølvlegering, så NEI.
Ulike legeringer vil ha ulike egenskaper, men om sølvinnholdet er likt vil også korningsstrukturen bli svært lik (andelen kimer vil kunne øke/minske antallet startpunkter for korningen på et teoretisk nivå).
Nå er dere ekstremt opptatt av det teoretiske. Vi er altså enige om at alle rene sølvledere nødvendig ikke er like?

Mvh.
SAL
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
SAL skrev:
novgarod skrev:
SAL skrev:
novgarod skrev:
SAL skrev:
Mener du at strukturen og tettheten er lik på alt sølv med samme renhet?
Tenker da ikke på overflate.(Selv om den også vil ha noe å si)

mvh.
SAL
Ja. Inntil det bearbeides eller legeres. Sølvets ledeegenskaper reduseres ved legering, så eneste grunn til å gjøre det, er i så fall for å oppnå andre fysiske egenskaper (hardhet, minne, farge, osv.). Når det glødes igjen antar det på ny optimal korning. Man kan styre kornstrukturen ved å tilsette ulike kimer (metaller med høyere smeltepunkt). Disse kimene vil da være punkter hvor sølvmolekylene kornes rundt. Dette er en velkjent måte å forbedre metallers smelte/støpe-egenskaper på.
Så det du prøver å si er at alt ferdig produsert ren(samme renhet) sølvleder er lik?
Glem overflaten og dim.

Mvh.
SAL
Det jeg sier er, at om man velger å bruke rent sølv(fintsølv) som ledermateriale, så JA.
Om man er ute etter andre fysiske egenskaper, og av den grunn velger å bruke en sølvlegering, så NEI.
Ulike legeringer vil ha ulike egenskaper, men om sølvinnholdet er likt vil også korningsstrukturen bli svært lik (andelen kimer vil kunne øke/minske antallet startpunkter for korningen på et teoretisk nivå).
Nå er dere ekstremt opptatt av det teoretiske. Vi er altså enige om at alle rene sølvkabler nødvendig ikke er like?

Mvh.
SAL
Rene sølvkabler ER like, men du spurte meg om kabler med lik renhet. Det blir noe helt annet.
Sølvlegeringer kan jo være alt fra loddetinn med 2% sølvinnhold til fintsølv 999.99.....tusendeler sølv.
Så nei, vi er nok ikke enige.. :)

Men som du sier, dette blir på et teoretisk plan. En glødet 925s tråd vil gjøre nøyaktig samme oppgave som en fintsølvtråd i lik dimensjon i praksis.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
sinep skrev:
Man kan innbille seg ting til en viss grad, men når forskjellene blir store nok, så er det ikke lenger et tema.
.
Nei. Selv forskjeller som oppfattes som gigantiske kan være 100% innbilte. Det har mange av oss opplevd ved F.eks feilkobling.

Men igjen; reèlle gigantiske forskjeller burde lett kunne identifiseres i kontrollerbare tester så hvorfor ikke?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
novgarod skrev:
SAL skrev:
novgarod skrev:
SAL skrev:
novgarod skrev:
SAL skrev:
Mener du at strukturen og tettheten er lik på alt sølv med samme renhet?
Tenker da ikke på overflate.(Selv om den også vil ha noe å si)

mvh.
SAL
Ja. Inntil det bearbeides eller legeres. Sølvets ledeegenskaper reduseres ved legering, så eneste grunn til å gjøre det, er i så fall for å oppnå andre fysiske egenskaper (hardhet, minne, farge, osv.). Når det glødes igjen antar det på ny optimal korning. Man kan styre kornstrukturen ved å tilsette ulike kimer (metaller med høyere smeltepunkt). Disse kimene vil da være punkter hvor sølvmolekylene kornes rundt. Dette er en velkjent måte å forbedre metallers smelte/støpe-egenskaper på.
Så det du prøver å si er at alt ferdig produsert ren(samme renhet) sølvleder er lik?
Glem overflaten og dim.

Mvh.
SAL
Det jeg sier er, at om man velger å bruke rent sølv(fintsølv) som ledermateriale, så JA.
Om man er ute etter andre fysiske egenskaper, og av den grunn velger å bruke en sølvlegering, så NEI.
Ulike legeringer vil ha ulike egenskaper, men om sølvinnholdet er likt vil også korningsstrukturen bli svært lik (andelen kimer vil kunne øke/minske antallet startpunkter for korningen på et teoretisk nivå).
Nå er dere ekstremt opptatt av det teoretiske. Vi er altså enige om at alle rene sølvkabler nødvendig ikke er like?

Mvh.
SAL
Rene sølvkabler ER like, men du spurte meg om kabler med lik renhet. Det blir noe helt annet.
Sølvlegeringer kan jo være alt fra loddetinn med 2% sølvinnhold til fintsølv 999.99.....tusendeler sølv.
Så nei, vi er nok ikke enige.. :)

Men som du sier, dette blir på et teoretisk plan. En glødet 925s tråd vil gjøre nøyaktig samme oppgave som en fintsølvtråd i lik dimensjon i praksis.
Tilbake til det vanlige.

Mvh.
SAL
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
SAL skrev:
Tilbake til det vanlige.

Mvh.
SAL
Hadde du håpet at realitetene "passet bedre" med de idéer kabelprodusentene forfekter?
Metallurgien er nok ikke særlig mer spennende enn matematikken og naturvitenskapen forøvrig, beklageligvis...  :-\
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Voff skrev:
sinep skrev:
Man kan innbille seg ting til en viss grad, men når forskjellene blir store nok, så er det ikke lenger et tema.
.
Nei. Selv forskjeller som oppfattes som gigantiske kan være 100% innbilte. Det har mange av oss opplevd ved F.eks feilkobling.

Men igjen; reèlle gigantiske forskjeller burde lett kunne identifiseres i kontrollerbare tester så hvorfor ikke?
Har litt vondt for å tro at feilmarginen kan være 100 %, men stor kan den nok være!
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Mennesket vil alltid forsvare sine handlinger. Handler man riktig, er man klok. handler man feil, er man ikke riktig så klok. Mennesket vil fremstå vellykket, et vellykket menneske handler riktig.

Slutningen er enkel, man vil aldri få svar på spørsmålet ditt her inne. Her har alle en prestige i at utfallet havner i deres favør, mtp. om de har tatt riktig valg.

Jeg tilhører gruppa som ikke tillegger kabler noen betydning. Kanskje jeg ikke er riktig klok?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
uob skrev:
Jeg tror den ene fløyen føler seg latteligjordt av den andre med får dårlig hørsel, for dårlig anlegg etc....
Den andre fløyen føler seg lattligjordt for inbilning og idiotisk pengebruk.

Ingen liker å bli latteligjordt og derved agresiviteten.
Her har vi essensen i det hele. Kort og konsist.
Jeg tror ikke mange føler seg latterliggjort og fornærmet av å bli beskyldt for å ha et anleggs- eller hørselsproblem når man ikke ser nytten av dyr og beskrytt kabel med fantasifult beskrevet virkemåte. Om noen med kabler de mener å høre betydelige effekter av klarer å la seg fornærme av at fremmede nettdebattanter mener dette er innbilding vet jeg ikke, men om så er så bør de prøve å bli litt voksne. Barn kan bli intenst fornærmet og rasende av å bli ropt f.eks. "ædda-bædda totte, totte er du-um" til, men når man har blitt rundt 10 år gammel bør man la slikt prelle av. Faktisk.

Ryktet forteller at sirkusledningsfolket er tungt overrepresentert i Scientologikirken. Vet noen om dette stemmer?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Kule-Trygve skrev:
Vet du noe om "alkymien" bak RA- kablene, Endre? Hvordan skjer fremstillingen av lederne og pakking i teflon, og av hvem? Eller er det fremstilling av krystaller, atom for atom, nede i kjelleren til Roald? ;)
Jeg tror Roald selv må få bestemme om han ønsker å si noe om sølvkvaliteten og fremstillingen av kablene. Jeg kjenner til en del, men det er ikke riktig av meg å spre denne informasjonen. Roald har brukt mye tid på å komme frem til den løsningen han har valgt å bruke for Master Signature. Det er normalt at man ikke avslører alle detaljene rundt et produkt som man selv fremstiller. Det er jo ikke smart for sitt eget produkt å gi eventuelle konkurrenter gode ideer ;)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Nei. Selv forskjeller som oppfattes som gigantiske kan være 100% innbilte. Det har mange av oss opplevd ved F.eks feilkobling.
Dette er et fint eksempel på hva trådstarter spør om i overskriften. Voff kommer inn fra sidelinjen og avskriver andres lytteinntrykk på konto for Placebo.

Men igjen; reèlle gigantiske forskjeller burde lett kunne identifiseres i kontrollerbare tester så hvorfor ikke?
Og her har vi Case #2: Du avskriver andres lytteinntrykk fordi de ikke er dokumentert med "kontrollerbar test". Her snakker vi i praksis ABX eller noe tilsvarende.

-Du får kose deg med provoseringen din, Voff, så lenge det varer. Slik debatteknikk er ikke tillatt på Kabelforumet til audioasylum.com og forhåpentligvis blir det heller mulig på Kabelforumet til HFS.

Men hvis du gjør deg litt mer flid med argumentsasjonsrekka, så klarer du sikkert å komme opp med noe mer saklig i den framtidige kabeldebatten.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Greit Endre, jeg vet han driver og limer og fletter, men jeg er strengt tatt ikke interessert i "detaljene" så lenge virkningen er der...og det er den jo ;D
Men jeg tror en viss Asbjørn her ville synes det ville være galskap å kjøpe en "skamdyr" kabel uten kjennskap til tekniske data overhode, annet enn lengden på kabelen...den har jeg faktisk målt selv med en veldig avansert tommestokk ;) for å sjekke at jeg får det jeg betaler for ;)
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
totte skrev:
xerxes skrev:
uob skrev:
Jeg tror den ene fløyen føler seg latteligjordt av den andre med får dårlig hørsel, for dårlig anlegg etc....
Den andre fløyen føler seg lattligjordt for inbilning og idiotisk pengebruk.

Ingen liker å bli latteligjordt og derved agresiviteten.
Her har vi essensen i det hele. Kort og konsist.
Jeg tror ikke mange føler seg latterliggjort og fornærmet av å bli beskyldt for å ha et anleggs- eller hørselsproblem når man ikke ser nytten av dyr og beskrytt kabel med fantasifult beskrevet virkemåte. Om noen med kabler de mener å høre betydelige effekter av klarer å la seg fornærme av at fremmede nettdebattanter mener dette er innbilding vet jeg ikke, men om så er så bør de prøve å bli litt voksne. Barn kan bli intenst fornærmet og rasende av å bli ropt f.eks. "ædda-bædda totte, totte er du-um" til, men når man har blitt rundt 10 år gammel bør man la slikt prelle av. Faktisk.
Om man ikke lar seg irritere over andres uttalelser så vil man heller ikke la seg engasjere. Jeg kan lett inrømma at når andre mennesker forteller meg at mine valg er dumme, og at jeg med andre kabler ville fått mye bedre lyd. Og alle med litt erfaring hører forskjell. Så blir jeg iritert. Jeg har lang erfaring, jeg har lyttet mye på kabler, jeg har inbilt meg forskjeller, jeg har solgt disse inbilte forskjellene til kunder i dyre dommer (som jeg har litt dårlig samvittighet for i dag.). Og når jeg da blir iritert, så blir jeg engasjert, og skriver av og til ting jeg kanskje ikke burde, som vil irritere andre ovs......
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.945
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
pedal skrev:
Voff skrev:
Nei. Selv forskjeller som oppfattes som gigantiske kan være 100% innbilte. Det har mange av oss opplevd ved F.eks feilkobling.
Dette er et fint eksempel på hva trådstarter spør om i overskriften. Voff kommer inn fra sidelinjen og avskriver andres lytteinntrykk på konto for Placebo.
Jeg også har lest mange innlegg fra Voff, og tillegger han nok litt "onde hensikter".
Men:
Les hva han skriver. ;)
Det er jo korrekt, vi kan innbille oss det utroligste.
Har selv justert nivået på subwoofer og der var først etter at jeg - i frustrasjon - guffet opp mange hakk for at det skulle skje noe, at jeg oppdaget av den ikke var slått på ... :-X

Men det virker også andre veien og da jeg syntes anlegget låt litt uvant lukket og kjedelig falt det også på plass da jeg oppdaget at det var BJC signalkablene som sto innkoblet og ikke Whistler som jeg trodde.
Den siste opplevelsen/sannheten er kun gyldig for meg selv og det lever jeg greit med. ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nettopp. Hva man opplever kan en ikke si noe imot. Derimot så kan man ikke belage slike opplevelser som bevismateriale. Og pr. dags dato kan man ikke si mer sikkerhet at det er forskjell på kabler så sant de er normalt konstruert, tilstrekkelig mer tversnitt og resten av utstyret er innenfor normalen. Og slik vil det være inntil det motsatte er bevist.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Jeg tror ikke mange føler seg latterliggjort og fornærmet av å bli beskyldt for å ha et anleggs- eller hørselsproblem når man ikke ser nytten av dyr og beskrytt kabel med fantasifult beskrevet virkemåte. Om noen med kabler de mener å høre betydelige effekter av klarer å la seg fornærme av at fremmede nettdebattanter mener dette er innbilding vet jeg ikke, men om så er så bør de prøve å bli litt voksne. Barn kan bli intenst fornærmet og rasende av å bli ropt f.eks. "ædda-bædda totte, totte er du-um" til, men når man har blitt rundt 10 år gammel bør man la slikt prelle av. Faktisk.

Ryktet forteller at sirkusledningsfolket er tungt overrepresentert i Scientologikirken. Vet noen om dette stemmer?
Noen diskuterer utifra gode argumenter og noen argumenter utifra følelser og et behov for å forsvare seg. Når argumentene blir av karaktereren: "Fortell meg en ting orso. Hvorfor hørte damen min forskjell når hun ikke visste at kablene var skiftet. Ja, forklar meg det orso!" Og man forstår ikke at slikt har null verdi som bevismateriale og blir fornærmet når det blir påpekt. Ja da forteller det hvor mye følelser det er inni bildet.

Har dere lagt merke til at det svært sjelden oppstår krangling når man diskuterer et emne hvor det finnes gode argumenter på begge sider? Da kan det faktisk være interessant hva motdebatten hevder og man tenker igjennom det selv om man kanskje i utgangspunktet er uenig.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
Asbjørn: Tror en vil få problemer med å definere årsaken til alle disse opplevde forskjellene i lyd som "endret klangbalanse". Det er ikke slik at det vi prøver å beskrive her, eller det hun testeren i Clas Ohlson- testen forsto som mer rom og detaljer, er slike subjektive dill-dall-begreper som vi bruker som tilfeldige merkelapper dersom vi bare hører en eller annen endring i klangbalansen, slik du later til å tro.
Det der er noe som aldri vil slutte å forundre meg. Hva med å innse at det er små lineære endringer i fase- og frekvensgang som skjer, slik som all teori og empiri viser, og så la seg fascinere av hvordan det kan påvirke opplevelsen av rom, detaljer, holografi, luft, osv når dette blir prosessert gjennom øre og hjerne før det når bevisstheten?

Det er gjort ganske omfattende lytteforsøk på eksakt hvilke endringer i frekvensgang som skal til for å skyve lydbildet litt i forskjellige retninger. F eks, legg på litt ekstra mellom 270-550 Hz og 2700-5500 Hz og la deg forundre over at scenen kommer litt nærmere deg. Eller motsatt, en "BBC-dip" mellom 3000-5000 Hz og vokalisten tar et par steg bakover på scenen. Flytter du de to båndene oppover til 700-1700 Hz og 7000-9000 Hz er det i stedet høyden på scenen du justerer - jekker den litt opp eller litt ned. Og aller øverst, fra 9000 Hz og oppover er det "luft" og dybde på lydbildet som endrer seg. (Edit: Gjett hvilket frekvensbånd som reduseres med den filterspolen til Transparent Audio?) Fascinerende greier, synes jeg, men så trenger jeg ikke kjøpe nye ledninger hver gang jeg vil prøve meg litt frem heller.

Hvorfor insisterer noen av oss på at dette absolutt ha en annen forklaring enn den helt opplagte, og blir sårede og vonbrotne når andre mener at dette er ganske enkelt?

For oss andre:
Sound localization in the median plane (front, above, back, below)
The human outer ear, i.e. the structures of the pinna and the external ear canal, form direction-selective filters. Depending on the sound input direction in the median plane, different filter resonances become active. These resonances implant direction-specific patterns into the frequency responses of the ears, which can be evaluated by the auditory system (directional bands). Together with other direction-selective reflections at the head, shoulders and torso, they form the outer ear transfer functions.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_localization

Human sound localization results primarily from the processing of binaural differences in sound level and arrival time for locations in the horizontal plane (azimuth) and of spectral shape cues generated by the head and pinnae for positions in the vertical plane (elevation). The latter mechanism incorporates two processing stages: a spectral-to-spatial mapping stage and a binaural weighting stage that determines the contribution of each ear to perceived elevation as function of sound azimuth. We demonstrated recently that binaural pinna molds virtually abolish the ability to localize sound-source elevation, but, after several weeks, subjects regained normal localization performance.
http://www.jneurosci.org/content/25/22/5413.full

Humans estimate the location of a source by taking cues derived from one ear (monaural cues), and by comparing cues received at both ears (difference cues or binaural cues). Among the difference cues are time differences of arrival and intensity differences. The monaural cues come from the interaction between the sound source and the human anatomy, in which the original source sound is modified before it enters the ear canal for processing by the auditory system. These modifications encode the source location, and may be captured via an impulse response which relates the source location and the ear location. This impulse response is termed the head-related impulse response (HRIR). Convolution of an arbitrary source sound with the HRIR converts the sound to that which would have been heard by the listener if it had been played at the source location, with the listener's ear at the receiver location. HRIRs have been used to produce virtual surround sound.
http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function





http://repository.ubn.ru.nl/bitstream/2066/18958/1/18958.pdf

^ Den Ph.D.-avhandlingen er riktig god. Forholdsvis lettlest og veldig grundig.
 

Vedlegg

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Må bare si jeg ikke orker lese så mye teori, men dette med lydlokalisering i virkeligheten, skjønner jeg dreier seg om at ørene opplever forskjell i lydintensitet, og forskjell i ”arrival time” for lyden dersom lydkilden er usymmetrisk plassert i forhold til ørene, også forskjell avhengig av om lyden må ”gå gjennom hode/ vev” for å nå ørekanal, refleksjoner fra ulike kroppsdeler osv. Dette er jo vel og bra, og det er altså forskjellen i lyden som oppfanges av hørselen venstre/ høyre som brukes til å lokalisere lyd. Dette med intensitet og forsinkelse er jo noe som også brukes i stereoinnspillinger har jeg forstått, nettopp for å lage ”fantomlyd” med en viss plassering på akse venstre/ høyre, og akse fremme/ bak. Og så hevdes det at når man tweaker frekvensen i anlegget så kan man senke/ løfte enkelte instrumenter? Mulig det.

Da jeg fikk en skikkelig cd- spiller (egentlig DVD- spiller) i 2001, eksperimenterte jeg lite grann med forsiktig diskant- eller bassløft, men selv om lyden forandret seg, så ble den ikke mer detaljert eller bedre på annet vis, fant jeg ut. (Brukte riktignok hodetelefoner da) Mulig jeg prøvde dette litt rundt 2003 også, med ”ordentlige” høyttalere, men det husker jeg ikke..I hvert fall konkluderte jeg litt med at dette med tonekontrolltweaking ikke hadde så mye for seg. Mulig jeg også ble påvirket lite grann av at jeg registrerte at high- end – forsterkere sjelden hadde tonekontroller, og dersom de hadde det, var brosjyrene raske med å påpeke at de var implementert slik at de ikke ”påvirket lyden negativt” (skitnet til signalet, om du vil). Dessuten, om man leser på internett hva tonekontroller er godt for, så er det slikt som å bedre litt på dårlige innspillinger, lage litt ”brillians” (lys lyd om du vil) ved å fremheve diskanten, kanskje tilpasse bassen til rommet. Altså ikke de HELT store tingene.

Er som sagt lenge siden, og kan selvfølgelig prøve å gjøre noen forsøk igjen. Håper ikke høyttalerne kan ta skade av det, kan de? For mye energi i diskanten, for eksempel? Greier det seg med hodetelefoner? De kan jeg plugge rett i forforsterkeren.

Men om det så er hovedsakelig denne frekvensbalansen som gir de lydmessige endringene (og jeg tar feil):

-Tenk at jeg har noen høyttalere med en ”ruglete” frekvenskurve (som varierer med flere dB opp og ned fra ”midtstreken” (eller regresjonslinjen eller hva det nå blir..))
-Og så setter jeg disse høyttalerne i rommet på en egentlig ganske uvitenskapelig måte. Man får refleksjoner og romforsterkninger alle veier..
-Og disse kablene jeg bruker har forskjellige frekvenskurver som er forskjøvet fra hverandre med noen tidels dB eller så. (Her kan man blande inn hvordan de ”reagerer” ulikt på det de er tilkoblet for å gjøre det fullkomment komplisert)

Hvis dette er situasjonen (som for meg), så vil det jo være helt tilfeldig om en gitt kabel bringer deg nærmere en rett frekvenskurve (er ikke dette idealet?) enn en annen kabel. Altså ville det være helt tilfeldig hvilken kabel som var best, om du så sammenlignet Clas Ohlson og Nordost Odin. Hvis en flyttet litt på høyttalerne, ville plutselig kanskje den andre kabelen bli best! Nå har jeg nøye sammenlignet 3 forskjellige signalkabler og 4 forskjellige høyttalerkabler, og lyden har fulgt prisen, for å si det sånn. Så da antar jeg det er iboende egenskaper i kablene som avgjør, og ikke tilfeldige systemavhengigheter.

Har for øvrig funnet ut at økt lydkvalitet fra kabler er av ”samme karakter” som økt lydkvalitet fra komponenter. Det vil si at man får samme typer av forbedring med kabler som fra komponenter. Orker ikke nå skrive en utledning om alt jeg kan huske å ha erfart ved bytte av kabler og komponenter noen gang, men siden endringene ved komponentbytter har mest med bedring av forvrengningsformer å gjøre, og jeg har opplevd mye av de samme forbedringene ved kabelbytter, ledes jeg til å tro at det er en slags forvrengning som blir redusert når man bytter til bedre kabler….

Ser at Pedal har invitert deg på test. Håper du er obs på at det kan være nærmest kul umulig å høre forskjell på en dyr kobberkabel og en sølvkabel som koster en del tusenlapper mer. Selv i et anlegg til et par hundre tusen bestående av høykvalitetsmerker (egen erfaring).

Var for øvrig en test her om strømkabler, om du så det, der det ble konkludert med at jo bedre komponenter en har, jo mindre behov har en for påkostede strømkabler. Dette er jo en parallell til den kabelteorien din om ”feilkonstruerte” produkter. Det er mulig dette stemmer for strømkabler, men ikke andre kabler, gjelder å holde tungen bent i munnen her! Da kan jeg ta dette som en bekreftelse på at jeg har veldig gode komponenter, siden jeg klarer meg med lakriskabler for strøm. Kan jo prøve andre strømkabler, men orker i grunnen ikke mase så mye med dette nå, og er forsåvidt komfortabel med å være strømkabelfornekter på ubestemt tid. :)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
^ Den Ph.D.-avhandlingen er riktig god. Forholdsvis lettlest og veldig grundig.
;D ;D ;D
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Det er vel oftest den samma banden hver gang det.......som vikler seg inn i de virkelig viktige små ting som f.eks kabler og gjerne litt annet snacks ift. målinger av opptak osv. ::)
Jeg for min del tipper de sliter både med ditt og datt.....og dem om det. ;D
Go hælj.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Voff skrev:
Nei. Selv forskjeller som oppfattes som gigantiske kan være 100% innbilte. Det har mange av oss opplevd ved F.eks feilkobling.
Dette er et fint eksempel på hva trådstarter spør om i overskriften. Voff kommer inn fra sidelinjen og avskriver andres lytteinntrykk på konto for Placebo.

Men igjen; reèlle gigantiske forskjeller burde lett kunne identifiseres i kontrollerbare tester så hvorfor ikke?
Og her har vi Case #2: Du avskriver andres lytteinntrykk fordi de ikke er dokumentert med "kontrollerbar test". Her snakker vi i praksis ABX eller noe tilsvarende.

-Du får kose deg med provoseringen din, Voff, så lenge det varer. Slik debatteknikk er ikke tillatt på Kabelforumet til audioasylum.com og forhåpentligvis blir det heller mulig på Kabelforumet til HFS.

Men hvis du gjør deg litt mer flid med argumentsasjonsrekka, så klarer du sikkert å komme opp med noe mer saklig i den framtidige kabeldebatten.

Det er ikke provosering å etterlyse etterprøvbare tester. Vi diskuterer jo om det ER forskjell på kabler og ikke om vi hører forskjell. Årsaken til dèt er at mennesker hører forskjeller som ikke eksisterer.
Når det gjelder å beskylde folk for placebo så beskylder jeg meg selv for det samme både ut fra hva jeg har erfart og utfra hva jeg har lest om persepsjon. Det er da ikke ufint.

Jeg har vært åpen for kabelforskjeller, noe man vil kunne se ved å lese noen av mine tidligere innlegg, og har foreslått diverse testprosedyrer, inkludert men ikke eksklusivt blindtester men også repeterbare subjektive tester. Men jeg har nå blitt mer og mer skeptisk, ikke minst fordi de største kabefanatikerne synes helt uinteresert i å delta i en test der de ikke har full kontroll og dermed kan predikere utfallet hovedsakelig utfra prislappen. Jeg er såpass kynisk at jeg tror årsakene til at kabelprodusentes websider ikke er fulle av repeterbare tester som viser dyre kablers fortreffelighet er fordi slike tester gir et nullresultat. Jeg vil forandre mening den dagen jeg kan dokumentere noe annet selv eller at andre gjør det. Ellers er vi redusert til ren subjektivisme og det er helt verdiløst som diskusjonsgrunnlag. Det så vidt jeg vet er det fremdeles 1 million dollar premie for den som hører forskjell på (riktig konstruerte) kabler....

Jeg har også hørt forskjell på kabler som ikke har vært placebo. Man da snakker vi om kabler som ikke er riktig konstruerte. Det er ikke nødvendig å betale mer enn noen få hundrelapper for kabler som er perfekte til formålet.
For ordens skyld har jeg altfor dyre kabler i anlegget selv, men de låter ikke bedre enn kabler til 10kr meteren.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Voff skrev:
pedal skrev:
Voff skrev:
Nei. Selv forskjeller som oppfattes som gigantiske kan være 100% innbilte. Det har mange av oss opplevd ved F.eks feilkobling.
Dette er et fint eksempel på hva trådstarter spør om i overskriften. Voff kommer inn fra sidelinjen og avskriver andres lytteinntrykk på konto for Placebo.

Men igjen; reèlle gigantiske forskjeller burde lett kunne identifiseres i kontrollerbare tester så hvorfor ikke?
Og her har vi Case #2: Du avskriver andres lytteinntrykk fordi de ikke er dokumentert med "kontrollerbar test". Her snakker vi i praksis ABX eller noe tilsvarende.

-Du får kose deg med provoseringen din, Voff, så lenge det varer. Slik debatteknikk er ikke tillatt på Kabelforumet til audioasylum.com og forhåpentligvis blir det heller mulig på Kabelforumet til HFS.

Men hvis du gjør deg litt mer flid med argumentsasjonsrekka, så klarer du sikkert å komme opp med noe mer saklig i den framtidige kabeldebatten.

Det er ikke provosering å etterlyse etterprøvbare tester. Vi diskuterer jo om det ER forskjell på kabler og ikke om vi hører forskjell.
Nei. Vi diskuterer hørbare forskjeller på kabler. Du har nok misforstått 8)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Hvorfor insisterer noen av oss på at dette absolutt ha en annen forklaring enn den helt opplagte, og blir sårede og vonbrotne når andre mener at dette er ganske enkelt?
Det er fordi man da har brukt massevis av penger unødvendig, noe som er kjipt. Et billig filter i signalveien som forårsaker en dip øverst i frekvensgangen vil regnes som styggedom blant alle audiofile, bortsett fra når de ikke vet hva det er og koster flere titalls tusen. Da forbedrer det lyden! ::) :p ; ;)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Kule-Trygve skrev:
Håper du er obs på at det kan være nærmest kul umulig å høre forskjell på en dyr kobberkabel og en sølvkabel som koster en del tusenlapper mer.
Dette kan du ha rett i.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Voff skrev:
Asbjørn skrev:
Hvorfor insisterer noen av oss på at dette absolutt ha en annen forklaring enn den helt opplagte, og blir sårede og vonbrotne når andre mener at dette er ganske enkelt?
Det er fordi man da har brukt massevis av penger unødvendig, noe som er kjipt. Et billig filter i signalveien som forårsaker en dip øverst i frekvensgangen vil regnes som styggedom blant alle audiofile, bortsett fra når de ikke vet hva det er og koster flere titalls tusen. Da forbedrer det lyden! ::) :p ; ;)
Voff; du prater bare tullball, og det begynner å bli rimelig slitsomt. Godtar du ikke at andre hører ting du ikke hører så ta med deg teknikken din over på en teknikk-side. Der slipper du diskutere med de som hører annet enn deg.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
orso skrev:
totte skrev:
Jeg tror ikke mange føler seg latterliggjort og fornærmet av å bli beskyldt for å ha et anleggs- eller hørselsproblem når man ikke ser nytten av dyr og beskrytt kabel med fantasifult beskrevet virkemåte. Om noen med kabler de mener å høre betydelige effekter av klarer å la seg fornærme av at fremmede nettdebattanter mener dette er innbilding vet jeg ikke, men om så er så bør de prøve å bli litt voksne. Barn kan bli intenst fornærmet og rasende av å bli ropt f.eks. "ædda-bædda totte, totte er du-um" til, men når man har blitt rundt 10 år gammel bør man la slikt prelle av. Faktisk.

Ryktet forteller at sirkusledningsfolket er tungt overrepresentert i Scientologikirken. Vet noen om dette stemmer?
Noen diskuterer utifra gode argumenter og noen argumenter utifra følelser og et behov for å forsvare seg. Når argumentene blir av karaktereren: "Fortell meg en ting orso. Hvorfor hørte damen min forskjell når hun ikke visste at kablene var skiftet. Ja, forklar meg det orso!" Og man forstår ikke at slikt har null verdi som bevismateriale og blir fornærmet når det blir påpekt. Ja da forteller det hvor mye følelser det er inni bildet.

Har dere lagt merke til at det svært sjelden oppstår krangling når man diskuterer et emne hvor det finnes gode argumenter på begge sider? Da kan det faktisk være interessant hva motdebatten hevder og man tenker igjennom det selv om man kanskje i utgangspunktet er uenig.
Hvorfor har en slik opplevlese fra en person null verdi orso? Passer det ikke inn med dine meninger? Hun hadde tross alt en opplevelse av forskjeller i lydbildet etter at kablene ble byttet uten at hun visste om det.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kabelloven:

1. Hører du stor forskjell på kabler er enten kabelen ikke lagd for formålet eller så er de sammenkoblede enhetene misstilpasset elektrisk sett.

Kabeldragern.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Schumacher skrev:
orso skrev:
totte skrev:
Jeg tror ikke mange føler seg latterliggjort og fornærmet av å bli beskyldt for å ha et anleggs- eller hørselsproblem når man ikke ser nytten av dyr og beskrytt kabel med fantasifult beskrevet virkemåte. Om noen med kabler de mener å høre betydelige effekter av klarer å la seg fornærme av at fremmede nettdebattanter mener dette er innbilding vet jeg ikke, men om så er så bør de prøve å bli litt voksne. Barn kan bli intenst fornærmet og rasende av å bli ropt f.eks. "ædda-bædda totte, totte er du-um" til, men når man har blitt rundt 10 år gammel bør man la slikt prelle av. Faktisk.

Ryktet forteller at sirkusledningsfolket er tungt overrepresentert i Scientologikirken. Vet noen om dette stemmer?
Noen diskuterer utifra gode argumenter og noen argumenter utifra følelser og et behov for å forsvare seg. Når argumentene blir av karaktereren: "Fortell meg en ting orso. Hvorfor hørte damen min forskjell når hun ikke visste at kablene var skiftet. Ja, forklar meg det orso!" Og man forstår ikke at slikt har null verdi som bevismateriale og blir fornærmet når det blir påpekt. Ja da forteller det hvor mye følelser det er inni bildet.

Har dere lagt merke til at det svært sjelden oppstår krangling når man diskuterer et emne hvor det finnes gode argumenter på begge sider? Da kan det faktisk være interessant hva motdebatten hevder og man tenker igjennom det selv om man kanskje i utgangspunktet er uenig.
Hvorfor har en slik opplevlese fra en person null verdi orso? Passer det ikke inn med dine meninger? Hun hadde tross alt en opplevelse av forskjeller i lydbildet etter at kablene ble byttet uten at hun visste om det.
Hadde du tatt til deg det andre har skrevet tidligere i tråden, så hadde du ikke behøvd spørre.
Utsagnet om din kjæres "opplevelse" er ikke et bevis, det er bare et utsagn. Det kan være et utall av mulige grunner til det hun sier. Ja, det kan selvfølgelig være at hun faktisk hører en forskjell. Samtidig kan hennes kommentar være basert på at hun ser deg sitte og lytte konsentrert, og tenker at sjansen er stor for at du har utført en eller annen endring. Hun sier derfor det hun sier fordi hun vet det vil glede deg. Så lenge dette scenario ikke kan utelukkes, beviser du ingenting ved å bruke hennes uttalelse som "vitne" for din "sannhet".
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Å forklare noen at blindtesting har mange og store feilkilder og videre at dere hører forskjeller på kabler er for enkelte så vanskelig da de sitter med teoriboka fra Elektrofaget og tviholder på det lille de vet ::)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Nei. Vi diskuterer hørbare forskjeller på kabler. Du har nok misforstått 8)
Da er det jo kanskje ikke så rart at man aldri blir enige, når man ikke vet at man diskuterer forskjellige ting. ;)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
lars_erik skrev:
Nei. Vi diskuterer hørbare forskjeller på kabler. Du har nok misforstått 8)
Da er det jo kanskje ikke så rart at man aldri blir enige, når man ikke vet at man diskuterer forskjellige ting. ;)
Nemlig. Derfor har vi et teknikk-forum, der tekniske ting kan diskuteres. Hva halvstuderte røvere prøver å legge ut av om ting de aldri har hørt, er helt uinteressant i et lytteperspektiv.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Hva halvstuderte røvere prøver å legge ut av om ting de aldri har hørt, er helt uinteressant i et lytteperspektiv.
Og hva rørekopper mener å ha hørt fra tilfeldige sammensetninger av marginalium og lurium hjemme hos seg selv er helt uinteressant fra de fleste perspektiver.

Og dette er helt greit. Dersom man er scientolog eller Erasmus montanus og besøker diskusjonsfora så må man finne seg i at resten av verden lever i parallelle virkeligheter, og at det man lirer av seg ikke møtes med samme anerkjennelse som man gir seg selv. Klarer man ikke det passer man ikke på nettet. Så enkelt.
 
Topp Bunn