Hvorfor ender alltid kabeltrådene opp i krangling/skittkasting?

Virker ikke dette noe rart?

  • Er moderatorene for slepphende?

    Stemmer: 0 0.0%
  • Burde man bare bruke et kabelmerke alle sammen?

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    83

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Det var en grundig test av strømkabler der de testet forskjellige på forskjellige komponenter, og de fant ut at de mest påkostede komponentene hadde MINST behov for dyre strømkabler. Den komponenten som var mest "kabelimmun" her var en Accuphase cd- spiller. Det er klart at det er idiotisk å bruke kanskje 30 000 på strømkabler/ fordelere hvis det ikke gir noen gevinst i forhold til gratiskabler og slike standardfordelere de selger på Clas, eller i matbutikken for den del.
Men det er jo mulig jeg bare var veldig uheldig med de jeg testet da. Men de var fra et merke jeg ellers tror vet veldig godt hva de holder på med (Furutech), så strømkabler er vel nå ikke det jeg er ivrigst til å prøve ut fremover.
Tror enda bedre høyttalere er det som hadde løftet lyden mest hos meg nå, men så var det dette med penger og eventuelt plass da..
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
tja, tror ikke det bare kommer an på hvert enkellt sitt oppsett eller ører, strøm, radiosignaler og div i heimen spiller nok inn en rolle, de færreste av oss har optimale forhold på det feltet og slikt slår ulikt ut , tom skjerming på kabler trekker til seg støy
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Skjerming er et hovedpoeng. Når det begynner å bli endel kabler bak racket er det direkte smart å ha kabler som er godt skjermet og har gode plugger i begge ender. Utover dette har pris mindre å si. Å påstå at "lakris" som strømkabler holder, er i beste fall å handle imot bedre vitende...
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Selv kabelfornektere er opptatt av skjerming på kabler, men jeg lurer på om skjerming er oppskrytt jeg. Ingen av mine øvrige kabler er skjermet (bortsett fra at flettemønsteret muligens "undertrykker støy"). Og med forforsterker, effektforsterker, separate +/-kabler til hver høyttaler er det en bra kabelsalat der bak. Prøver å ikke legge kabler parallelt, men la dem "krysse" isteden (særlig når det er strømkabler involvert) så godt det lar seg gjøre (fordi jeg har lest et sted at det er lurt..), rart ikke super-strømkablene med sikkert mye bedre skjerming skulle løfte lyden da, mend det gjorde de altså ikke den gang.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Du er en snurrig skrue Kule T... Putt i et par gram mer med sølv i signalkabelene og du ser Nirvana... Selvom det ligger strømkabler av ringeste sort bak anlegget og kabelhygienen der er som en utedass.. Jeg sier ikke at dette er feil for deg, men jeg sier at du ikke ser enhver komponent i anlegget som en HELHET... Strømkabler er kun en NØDVENGIGHET for deg, av simpleste sort. Jeg tror det er noe med å bruke godt skjermede kabler til strøm med gode plugger. Og de trenger ikke koste stort. Har du litt fingernem kan en helt greit lage de selv også, tenker da på LMC, Ølflex og andre diy varianter feks.

Uansett, kabler kan være gøy uten å koste stort. Og faktisk gjøre en forskjell som står i stil til pris... :rolleyes:
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Selv kabelfornektere er opptatt av skjerming på kabler, men jeg lurer på om skjerming er oppskrytt jeg. Ingen av mine øvrige kabler er skjermet (bortsett fra at flettemønsteret muligens "undertrykker støy"). Og med forforsterker, effektforsterker, separate +/-kabler til hver høyttaler er det en bra kabelsalat der bak. Prøver å ikke legge kabler parallelt, men la dem "krysse" isteden (særlig når det er strømkabler involvert) så godt det lar seg gjøre (fordi jeg har lest et sted at det er lurt..), rart ikke super-strømkablene med sikkert mye bedre skjerming skulle løfte lyden da, mend det gjorde de altså ikke den gang.
ikke skjermet. kablene dine ligger i en olje som skal hindre ledninger i ubåter å stråle ut støy. muligens det hjelper på det motsatte også. Jeg har selv hatt flere sett i flere prisklasser av de kablene du bruker
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Jeg forholder meg nå bare til hva jeg hører, jeg. Og har tydeligvis funnet at dette med skjerming ikke er så viktig i mitt anlegg, eller slik det var for et par år siden eller deromkring. Dette med sølvkablers effekt har jeg prøvd ut grundig, antakelig bedre enn du har gjort.
Kanskje jeg manglet de riktige dempeplatene for å høre forbedringen fra strømkablene? :p
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg forholder meg nå bare til hva jeg hører, jeg. Og har tydeligvis funnet at dette med skjerming ikke er så viktig i mitt anlegg, eller slik det var for et par år siden eller deromkring. Dette med sølvkablers effekt har jeg prøvd ut grundig, antakelig bedre enn du har gjort.
Kanskje jeg manglet de riktige dempeplatene for å høre forbedringen fra strømkablene? :p
eller at komponentene dine ikke er gode nok til å skille skitt fra kanel. har hatt flere toppmodeller av accuphase forsterkere på besøk som responerte bra på bytte til skikkelige strømkabler
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Selv kabelfornektere er opptatt av skjerming på kabler, men jeg lurer på om skjerming er oppskrytt jeg. Ingen av mine øvrige kabler er skjermet (bortsett fra at flettemønsteret muligens "undertrykker støy"). Og med forforsterker, effektforsterker, separate +/-kabler til hver høyttaler er det en bra kabelsalat der bak. Prøver å ikke legge kabler parallelt, men la dem "krysse" isteden (særlig når det er strømkabler involvert) så godt det lar seg gjøre (fordi jeg har lest et sted at det er lurt..), rart ikke super-strømkablene med sikkert mye bedre skjerming skulle løfte lyden da, mend det gjorde de altså ikke den gang.
ikke skjermet. kablene dine ligger i en olje som skal hindre ledninger i ubåter å stråle ut støy. muligens det hjelper på det motsatte også. Jeg har selv hatt flere sett i flere prisklasser av de kablene du bruker
Det forrige svaret mitt var ment for HCS. Men det er jo interessant at du har prøvd disse kablene også. Roald kom med en ny toppmodell for rundt 3-4 år siden, Master Signature. Denne er en del bedre enn tidligere varianter. Det er slike jeg har selv, dvs høyttalerkablene mine er en "nedskalert" utgave av toppmodellen som har veiledende/ villedende pris på 300 k eller deromkring.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg forholder meg nå bare til hva jeg hører, jeg. Og har tydeligvis funnet at dette med skjerming ikke er så viktig i mitt anlegg, eller slik det var for et par år siden eller deromkring. Dette med sølvkablers effekt har jeg prøvd ut grundig, antakelig bedre enn du har gjort.
Kanskje jeg manglet de riktige dempeplatene for å høre forbedringen fra strømkablene? :p

Hvilke dempeplater snakker du om ?? Ikke anta ting du ikke har peil på nå Kule T. Og sølvkabler bruker jeg selv. Samt skikkelige strømkabler...
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Selv kabelfornektere er opptatt av skjerming på kabler, men jeg lurer på om skjerming er oppskrytt jeg. Ingen av mine øvrige kabler er skjermet (bortsett fra at flettemønsteret muligens "undertrykker støy"). Og med forforsterker, effektforsterker, separate +/-kabler til hver høyttaler er det en bra kabelsalat der bak. Prøver å ikke legge kabler parallelt, men la dem "krysse" isteden (særlig når det er strømkabler involvert) så godt det lar seg gjøre (fordi jeg har lest et sted at det er lurt..), rart ikke super-strømkablene med sikkert mye bedre skjerming skulle løfte lyden da, mend det gjorde de altså ikke den gang.
ikke skjermet. kablene dine ligger i en olje som skal hindre ledninger i ubåter å stråle ut støy. muligens det hjelper på det motsatte også. Jeg har selv hatt flere sett i flere prisklasser av de kablene du bruker
Det forrige svaret mitt var ment for HCS. Men det er jo interessant at du har prøvd disse kablene også. Roald kom med en ny toppmodell for rundt 3-4 år siden, Master Signature. Denne er en del bedre enn tidligere varianter. Det er slike jeg har selv, dvs høyttalerkablene mine er en "nedskalert" utgave av toppmodellen som har veiledende/ villedende pris på 300 k eller deromkring.
hadde generasjon før på signalsiden. jeg liker kablene til Roald. har liggende noen signalkabler et eller annet sted
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Jeg forholder meg nå bare til hva jeg hører, jeg. Og har tydeligvis funnet at dette med skjerming ikke er så viktig i mitt anlegg, eller slik det var for et par år siden eller deromkring. Dette med sølvkablers effekt har jeg prøvd ut grundig, antakelig bedre enn du har gjort.
Kanskje jeg manglet de riktige dempeplatene for å høre forbedringen fra strømkablene? :p
eller at komponentene dine ikke er gode nok til å skille skitt fra kanel. har hatt flere toppmodeller av accuphase forsterkere på besøk som responerte bra på bytte til skikkelige strømkabler
Javel jeg prøvde de der strømkablene da jeg hadde en integrert Accuphase E-550 som forsterkeri. Og med denne har jeg nå hørt forbedring ved å bytte opp på stigen blant Roalds kabler, men det funket ikke helt med de strømkablene. Accuphase E-550 burde være god nok, den knuser/ gruser for eksempel en EAR 868, brukt som ren forforsterker, i kombinasjon med en Edge nl 10.1 (som jeg har testet i ettertid)
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Jeg forholder meg nå bare til hva jeg hører, jeg. Og har tydeligvis funnet at dette med skjerming ikke er så viktig i mitt anlegg, eller slik det var for et par år siden eller deromkring. Dette med sølvkablers effekt har jeg prøvd ut grundig, antakelig bedre enn du har gjort.
Kanskje jeg manglet de riktige dempeplatene for å høre forbedringen fra strømkablene? :p

Hvilke dempeplater snakker du om ?? Ikke anta ting du ikke har peil på nå Kule T. Og sølvkabler bruker jeg selv. Samt skikkelige strømkabler...
Det med dempeplater (en spøk) var nå bare et "spark" til akustikerne her, skjønt jeg vet i grunnen ikke hva disse mener om strømkabler.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg forholder meg nå bare til hva jeg hører, jeg. Og har tydeligvis funnet at dette med skjerming ikke er så viktig i mitt anlegg, eller slik det var for et par år siden eller deromkring. Dette med sølvkablers effekt har jeg prøvd ut grundig, antakelig bedre enn du har gjort.
Kanskje jeg manglet de riktige dempeplatene for å høre forbedringen fra strømkablene? :p
eller at komponentene dine ikke er gode nok til å skille skitt fra kanel. har hatt flere toppmodeller av accuphase forsterkere på besøk som responerte bra på bytte til skikkelige strømkabler
Javel jeg prøvde de der strømkablene da jeg hadde en integrert Accuphase E-550 som forsterkeri. Og med denne har jeg nå hørt forbedring ved å bytte opp på stigen blant Roalds kabler, men det funket ikke helt med de strømkablene. Accuphase E-550 burde være god nok, den knuser/ gruser for eksempel en EAR 868, brukt som ren forforsterker, i kombinasjon med en Edge nl 10.1 (som jeg har testet i ettertid)
du bør prøve igjen med andre kabler. Acu er ikke ufølsomme for strømkabler. det er testet
 
L

larkus

Gjest
Meningsløs diskusjon. Hold dere til trådens tema (topic) :cool:

mvh
larkus
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Meningsløs diskusjon. Hold dere til trådens tema (topic) :cool:

mvh
larkus
hva er meningsløst med den diskusjonen? 27 siders debatt om et enkelt spørsmål er meningsløst. på tide å få mere innhold i tråden
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
det blir vel da så såre enkellt som at vi oppfatter lyd , og veien til nirvana forskjellig, og så er vi ikke alltid diplomatiske på ett manne forum, slike tråder fungerer som en slags ventil , slik at andre tråder KAN være i en mer vennlig tone, egentlig er det ingenting i veien for å krangle slik om det meste som har med hifi å gjøre imo, men enkellte tema er tydeligvis mer egnet for det
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.541
Antall liker
9.701
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
eller at komponentene dine ikke er gode nok til å skille skitt fra kanel. har hatt flere toppmodeller av accuphase forsterkere på besøk som responerte bra på bytte til skikkelige strømkabler

...eller at komponenten dine ikke er så dårlig designet at de responderer på ulike strømkabler?

Ikke for å si noe stygt om Accuphase, men for å illustrere at det er mange innfallsvinkler til denne diskusjonen. Og for å illustrere at det virker å være uhyre vanskelig å generalisere..........
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
eller at komponentene dine ikke er gode nok til å skille skitt fra kanel. har hatt flere toppmodeller av accuphase forsterkere på besøk som responerte bra på bytte til skikkelige strømkabler

...eller at komponenten dine ikke er så dårlig designet at de responderer på ulike strømkabler?

Ikke for å si noe stygt om Accuphase, men for å illustrere at det er mange innfallsvinkler til denne diskusjonen. Og for å illustrere at det virker å være uhyre vanskelig å generalisere..........
jepsi pepsi. har ingen forkjærlighet til accuphase om noen skulle tro det. bruker helt andre greier
 
T

tce-teams

Gjest
det blir vel da så såre enkellt som at vi oppfatter lyd , og veien til nirvana forskjellig, og så er vi ikke alltid diplomatiske på ett manne forum, slike tråder fungerer som en slags ventil , slik at andre tråder KAN være i en mer vennlig tone, egentlig er det ingenting i veien for å krangle slik om det meste som har med hifi å gjøre imo, men enkellte tema er tydeligvis mer egnet for det
heil enig med jokris her , vi alle oppfatter lyd og veien til nirvana forskjellig , noen er enig andre ikke , sånn vil det altiid bli og...
 

Elvisruller

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
22
Antall liker
3
Jeg tror problemet består i at folk overdriver og at folk forsvarer ekstreminvesteringer for hardt. Dessuten bringes det inn for mye kvasivitenskap!

Personlig er jeg ambivalent. Jeg hører forskjell på ekstrem low-end kabler, de som ligger i esken på overraskende dyrt utstyr, "skolisser", og medium-end. Hører ikke forskjell på powerkabler og varianter av medium-end og oppover.

Aner ikke hvorfor jeg hører forskjell, men hører forskjell på absolutt kjiipers og de som er noe dyrere. Men det jeg ikke forstår er hvorfor de som påstår at de hører forskjell på død og liv må forsvare investeringen med argumenter og teorier som enhver med noen form for utdannelse innefor faget ser at er feil? Er det ikke greit at man hører forskjell, punktum? Jeg aksepterer fullt ut et slikt standpunkt, men ler av kvasivitenskap.

Tross alt, hobbyen vår er basert på følelse for musikk, og anlegg, ikke vitenskap. Vi forsker ikke på matte, vi nyter musikk. Jeg aksepterer fullt ut at feelgood følelsen øker med kostnadene på enkeltkomponenter. Denne økende feelgood følelsen som følge av pris finnes i en rekke såkalte mannehobbyer. Personlig er jeg betydelig mer aktiv innenfor foto og har en haug med utstyr der egenkompetanse ikke engang skraper i bunnen av kvaliteten, men du verden så moro det er å ha slikt utstyr... Har aldri prøvd å forsvare dette ut i fra fysikk eller opptikk, det bare er slik....
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
@Elvisruller: Et utmerket innlegg. Oppgraderer selv strømkabler. En og en av gangen. Til jeg har gjenomgående Valhalla fra stikk-kontakt til H.T. Hører nye lyder/ulyder på samme musikk for hvert bytte. Gir meg når dette er gjort. Odin blir for dyrt. Nye monoblokker er neste prosjekt.

mvh
 
Topp Bunn