Hvorfor driver vi med audio..

K

knutinh

Gjest
niels skrev:
når der ikke er forskjell på noe som helst ?
Det finnes da utallige fenomener innen hifi som faktisk består en blindtest. Så hvorfor bruke tid og krefter på å diskutere om spøkelser er rellle?

-k

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hvis man skal stole på målinger av hifi produkter og deres elektriske egenskaper så skulle man tro at alle produkter som måler likt på alle parametre også skulle ha samme lyd.
Et ekstra spm. hvordan kan en kondensator som måler likt med den andre låte forskjellig, samtidig som et par meter ledning ikke har noe å si.....
Er litt nysgjerrig...

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Vi som driver med audio seriøst kan høre forskjeller ellers hadde vi ikke giddet engasjere oss. :p

For og ta det på spissen så er det enda folk som er hellig overbevist om att jorden er flat...

N

nb

Gjest
Milenko skrev:
Hvis man skal stole på målinger av hifi produkter og deres elektriske egenskaper så skulle man tro at alle produkter som måler likt på alle parametre også skulle ha samme lyd.
Et ekstra spm. hvordan kan en kondensator som måler likt med den andre låte forskjellig, samtidig som et par meter ledning ikke har noe å si.....
Er litt nysgjerrig...
Kan du vise til to produkter som måler likt?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....skulle tro dette nesten var en tråd for å LAGE en tråd.....det må da finnes millioner av grunner til at en driver med dette....uavhengig av MÅLINGER.... Det er hva jeg HØRER som jeg finner intr...Ikke det jeg har lest i en eller annen obskur pdf-fil.... :p

K

kbwh

Gjest
Jeg driver med audio fordi jeg liker å høre 100 års fonogramhistorie i heimen (og ikke fordi jeg trenger ennå en dustete kabeldebatt).

B

Back_Door

Gjest
knutinh skrev:
niels skrev:
Det finnes da utallige fenomener innen hifi som faktisk består en blindtest. Så hvorfor bruke tid og krefter på å diskutere om spøkelser er rellle?

-k
Hvor mener du personlig man har mest å hente når man skal prioritere investeringer innen lyd?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det interessante spørsmålet er jo

Hvorfor mange setter så stor lit til "ABX-tester" når resultater fra ABX-tester i hovedsak viser ingen signifikante forskjell på utstyr som testes?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.515
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Fordi jeg drar damer så det griner når jeg viser den nye nettkabelen min til 25000 kroner.

Stikker ut å sykler jeg. Hade.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
C._Alshus skrev:
Fordi jeg drar damer så det griner når jeg viser den nye nettkabelen min til 25000 kroner.

hehehe....spes med trykk på " GRINER " ;D

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Synes Ethan Winers oppsummering var fornuftig:
CONCLUSION

Like the Emperor's New Clothes, many people let themselves be conned into believing that a higher truth exists, even if they cannot hear it. There is no disputing that hearing can be improved with practice and that you can learn to recognize detail, but that is certainly not the same as imagining something that doesn't exist to begin with. And, logically speaking, just because a large number of people believe something does not alone make it the truth. Even more important, all the audiophile tweaks in the world are meaningless compared to such basics as installing proper acoustic treatment in the control room and using solid engineering techniques.

It is difficult to prove or disprove issues like those I have presented here because human auditory perception is so fragile and our memory is so short. With A/B testing - where you switch between one version of a signal and another to audition the difference - it is mandatory that the switch be performed very quickly. If it takes you fifteen minutes to hook up a replacement amplifier, it will be very hard to tell if there truly was a difference, compared to being able to switch between the two amps in less than a second. Even when switching quickly, it is important that both amplifiers be set to exactly the same volume level.

When all else is equal, people will generally pick the brighter (or just louder) version as sounding better, unless of course the sound already was too loud or bright. People will sometimes report a difference even in an "A/A" test, where nothing at all has changed! And just because something sounds "better," it is not necessarily higher fidelity. Goosing the treble and bass or adding a little compression often makes a track sound better, but that doesn't mean the result is more faithful to the original source material.

Psychological factors like expectation and fatigue also play an important part in one's assessment of sound, even when nothing physical has changed. If I brag to someone about how great my studio's playback system sounds and then that person comes over to hear it, my system always sounds worse to me while we're both listening. Finally, it's important to consider the source of any claim, though someone's financial interest in a product doesn't mean the claims are exaggerated or untrue either. But there's probably more than a little truth to the popular sentiment, "The most important person in a company that makes audiophile speaker wire is the head of marketing."

N

nb

Gjest
frans skrev:
Det interessante spørsmålet er jo

Hvorfor mange setter så stor lit til "ABX-tester" når resultater fra ABX-tester i hovedsak viser ingen signifikante forskjell på utstyr som testes?
Tja, en mulig konklusjon å trekke er jo at mye egentlig låter ganske likt, men den konklusjonen er jo ikke så veldig populær i HiFi-kretser. Jeg vil anta at ABX-testing av f.eks. høyttalere ville avsløre temmelig store forskjeller.

Se f.eks. de etter min mening meget interessante trådene som OMF har hatt her i det siste, med den utstyrsparken som han hadde hjemme, er han jo langt inne i det stadiet hvor de fleste ville tenke "nå er jeg fornøyd, nå gjenstår kun fintuning (kabler, magiske stener, kanskje bytte nettstikk og ymse andre tweaks)". Men man kan jo se hva konsekvensen kan bli når man velger å gå systematisk og litt vitenskapelig til verks for å komme videre.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
DYNAMIC1 skrev:
Vi som driver med audio seriøst kan høre forskjeller ellers hadde vi ikke giddet engasjere oss. :p

For og ta det på spissen så er det enda folk som er hellig overbevist om att jorden er flat...
"Musikken betyr mest"

Særlig! ;D

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
DYNAMIC1 skrev:

Det var i så fall de mere vitenskapelig anlagte av oss som først kom til den erkjennelsen at jorda var rund, er du en av di??

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Back_Door skrev:
knutinh skrev:
niels skrev:

Hvor mener du personlig man har mest å hente når man skal prioritere investeringer innen lyd?

-k
Det er tre steder man kan bruke penger fornuftig i denne hobbyen, og det er på:
ROMTUNING
ROMTUNING
ROMTUNING

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.389
Torget vurderinger
1
DYNAMIC1 skrev:

Vitebegjærlige mennesker har i over 2000 år vist at jorden grovt regnet er rund, troende tror stort set på det de vil.

mvh
KJ

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KJ skrev:
DYNAMIC1 skrev:

Vitebegjærlige mennesker har i over 2000 år vist at jorden grovt regnet er rund, troende tror stort set på det de vil.

mvh
KJ

...spiker'n på hue KJ ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det jeg liker med audio er at det er så mange hyggelige og inkluderende mennesker på diskusjonsforaene om emnet, som er høflige og har respekt for andre sine meninger.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.521
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Det jeg liker med audio er at det er så mange hyggelige og inkluderende mennesker på diskusjonsforaene om emnet, som er høflige og har respekt for andre sine meninger.
;D ;D ;D!

T

Thomas1

Gjest
BT skrev:
Dagens ;D

N

nb

Gjest
BT skrev:
Samt mange med et enormt vitebegjær som er virkelig interesserte i å lære seg noe om hvordan en HiFi-dings faktisk funker.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
BT skrev:
Det er noe i det du sier, er sjelden jeg opplever pepper for mine egne meninger. Og det er veldig mange hyggelig folk her inne på forumet samt AVForum som har prøvd mange rare kombinasjoner og gladelig forteller hva de likte med dette. Interessant lesing.

Hvorfor jeg "driver" med audio? Fordi jeg ikke har råd

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....dumt med de få som går til PERSON angrep ihvertfall når det gjelder ens smak når det kommer til en teknisk innredning for formidling av musikk... Vitner enten om dårlig selvbilde, manglende selvinnsikt eller kanskje begge deler... Eller bare det å være sur på noen..PMS ? ::) Dette fora er vel ment for å høste av hverandres erfaringer på godt og vondt ...Og tro det beste om hverandre...

Eller tar jeg helt feil.... ???

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Min farfar er lydglad, pappa er lydglad... jeg har nok arvet litt av dette jeg da.
Musikk stod alltid på menyen, til og med fra før jeg ble født!
Sånn er det vøtt!

Kabeldebatt. For de som ikke tåler at andre har en mening...
Jeg prøver å unngå dette idag. Ække no vits synes jeg.
Bedre å bare si, joda, alt er nok koblet i begge ender...
Selv om det slår litt gnister hos noen fremdeles...

:p

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Audio er et middel. Et middel som ikke er å komme utenom når jeg vil ha lyd ut av platene mine. Og selvfølgelig vil jeg ha best mulig lyd fra de. Men et sted går grensa for det også. Den grensa ligger ikke på samme sted for alle. Noen har grensa så langt unna, at den antageligvis aldri blir nådd. Min grense er betydelig nærmere. Vi er ikke alle like der, og takk for det.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
C._Alshus skrev:

;D ;D ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
HCS skrev:
....dumt med de få som går til PERSON angrep ihvertfall når det gjelder ens smak når det kommer til en teknisk innredning for formidling av musikk... Vitner enten om dårlig selvbilde, manglende selvinnsikt eller kanskje begge deler... Eller bare det å være sur på noen..PMS ? ::) Dette fora er vel ment for å høste av hverandres erfaringer på godt og vondt ...Og tro det beste om hverandre...

Eller tar jeg helt feil.... ???
Du tar ikke feil, ikke slik jeg ser det hvertfall.!
Men tråkk en "hvitfrakk" på tærne med å påstå at ikke alt kan måles, da er helvete løs, for å si det mildt ;D

Mon tro om de "hvitfrakkene" måler og veier fruntimmene sine til stadighet.?
Nei kjerring, i dag er du 100 gram utenfor mine standardmål, så du får ta gå deg en tur før det blir noe "på deg" ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Audio er et middel. Et middel som ikke er å komme utenom når jeg vil ha lyd ut av platene mine. Og selvfølgelig vil jeg ha best mulig lyd fra de. Men et sted går grensa for det også. Den grensa ligger ikke på samme sted for alle. Noen har grensa så langt unna, at den antageligvis aldri blir nådd. Min grense er betydelig nærmere. Vi er ikke alle like der, og takk for det.
Kloke ord fra en klok mann.!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
spurv skrev:

Nordost Odin Supreme Reference

2 meter 3 meter 4 meter

Nordost Odin Supreme Reference

Ny ”State of the Art”-kabelserie fra Nordost

kr 249 995,00 for 4 meter.....

Frakt kommer i tillegg: 90,00

OBS-1 OBS! Frakt kommer i tillegg, det velter nok lasset for de fleste, tenker jeg ;D ;D

Blir omtrent som å dra til baksiden av månen med en remote-kontroll for å fjernstyre en robot med en neglesaks trygt plassert i kjelleren i Oslo Hifreak-center når GT skal klippe neglene sine!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
87,88,89 ...NEI jeg mangler 1 krone!!! Fillern! :mad:

::)

At ingen lager komponenter med skjermede teleskopiske printkort... Gjerne med "hunt mode" for nermeste
aktive hunn-rca ... ;D
Det vøtt...

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tja, dette er jo netthandel, og da må man jo opplyse om alle kostnader.
Frakt kommer i tillegg om det er billige eller kostbare produkter.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mon tro om de "hvitfrakkene" måler og veier fruntimmene sine til stadighet.?
Nei kjerring, i dag er du 100 gram utenfor mine standardmål, så du får ta gå deg en tur før det blir noe "på deg" ;D

hehehehe.... lurer på hvordan impedansen er på "de greiene der", dvs fruntimmerne ;-).... Er det der som er høyfrekvent støy på over 60hz på nett ? 8)

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
DYNAMIC1 skrev:

...men det er den jo ::) ...eller ???

Topp Bunn