Hvorfor driver vi med audio..

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg er overbevist om at Nordost Odin Supreme Reference er flat.
::)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Veldig bra , vi er alle forskjellige.
Det med ikke å høre forskjell på kabler er ikke noe flaut, synes jeg jo, ( selvom dette ikke er en kabel debat) det avhenger av lytterens ører og oppsettet, mens andre igjen bryr sig ikke i det hele tatt om kabler fordi de syns det er spild av penger, eller kanskje fordi en test avslørede der var brukt 5 meter av beste Expert kvalitet ved en cd test så hvad er vitsen ?
Stereo har forskjellig betydning for oss alle, noen er irrasjonelle fanatikere, noen vet ikke hva ellers de skal bruke pengene til, andre er systematiske osv osv.
Vi tiltrekkes av rør og vinyl fordi forvrengingen her er ørevennlig, og vi prøver å matche med diverse andre signaturer i en søken etter LYDEN.
HiFi er en hobby, en lidenskap, enten vi liker teknikken eller musikken, eller begge deler.
(Liker egentlig både rolfozzy og frans sine kommentarer jeg.....)
Men, det der overrasker mig er disse sidene jeg linket til, det er selvfølgelig opp til hver enkelt å bestemme, men hvordan disse sidene kan påvirke noen personer til de grader skjønner jeg ikke, og her blev jeg overrasket av en person med et skikkelig high end anlegg ! Men, da har jeg opplevd det også.
Alt er ikke så enkelt, hører man ikke forskjell på en Revox A77 eller Nakamichi 700, ja da vet ihvertfald jeg hvilken jeg ville velge, og da snakker vi ikke hvilken der er lettest å betjene heller, beklager.

Nuvel, når kommer den "Audacity måling" som en link man kan klikke på når man leter etter den neste cd ? Ville være fin å ha, da kan man se om dynamikken er kuttet på den nye re-mastered cd man gjerne vil ha.....

K

knutinh

Gjest
niels skrev:
Nuvel, når kommer den "Audacity måling" som en link man kan klikke på når man leter etter den neste cd ? Ville være fin å ha, da kan man se om dynamikken er kuttet på den nye re-mastered cd man gjerne vil ha.....
Mange PC-brukere ripper CD-ene og bruker såkalt "ReplayGain" for å finne ut hvor "høyt" hver CD låter. Grunnen til at masteringstudioer fjerner dynamikk er fordi gjennomsnittlig opplevd lydnivå da kan økes, og de har fått det for seg at den mest bråkete CD-en selger mest.

Nuvel, ReplayGain eller lignende metoder kunne ha vært brukt som estimater på dynamikken i innspillinger. Datamengden er minimal så en server kunne lagre "dynamikk" for et enormt antall innspillinger og fungert som skammekrok for verstingene.

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
knutinh skrev:
Grunnen til at masteringstudioer fjerner dynamikk er fordi gjennomsnittlig opplevd lydnivå da kan økes, og de har fått det for seg at den mest bråkete CD-en selger mest.

-k
Den egentlige grunnen er å forhindre at folk med hornhøytalere får hjerteinfarkt.

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Spørsmål: "Hvorfor driver vi med audio?"

Svar 1: "Fordi"
Svar 2: "Hvorfor ikke?"
Svar 3: "Fordi et er gøy"
Svar 4: "Fordi vi liker musikk"
Svar 5: "...vi liker god musikk"