Hvorfor dreper Irakerne hverandre i stedet for okkupasjonsstyrkene?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Det er så mye smarte folk på forumet her. Noen som har en (god) forklaring?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Like vanskelig å forklare som hvorfor Lasse Kjus tar sjansen på å kjøre uten førerkort en uke før han skal få det igjen:

http://www.seher.no/cm/SeHer/Kjendisnytt/Sport/1.521105

Omtrent som å bryte seg ut av Ullersmp 14 dager før man er ferdig med soningen av en 5 årsdom, var det ikke omtrent det Greven gjorde forresten?

3

322_911

Gjest
Det finnes dessverre sjelden absolutte svar - til tross for hva du ønsker å tro - men det er ikke et nytt fenomen at unntakstilstander slik som Irak opplever fører til uro og borgerkrig, ikke at hele forklaringen ligger der.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Det er så mye smarte folk på forumet her. Noen som har en (god) forklaring?
Av samme grunn som Jugoslavia ble ødelagt. Maktmennesker som i søken på egen makt ødelegger for fellesskapet. Når det gjelder Irak var vel ateisten Saddam den eneste fellesnevneren. Derfor mener jeg fortsatt det var dumt av USA å avsette kjeltringen. De burde ha gjort som i Sør Amerika; gjort ham til sin kjeltring !

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mennesket er et rart dyrt. Ikke så rasjonelle som vi selv tror. Følelsene ruler. Både når det gjelder religion, bilkjøring og HiFi. Det er det nærmeste jeg kommer et svar.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.381
Torget vurderinger
2
Det er vel shia-muslimer og sunni-muslimer som slåss så vidt jeg vet. Det er nok en form for religionskrig. Begge parter mener nok de har den rette tro, og ønsker dominans. Dette er ikke noe nytt. Nord-Irland har hatt noe av det samme. Den mest berømte religionskrigen var kanskje 30-årskrigen. Men dette er ikke noe jeg har satt meg grundig inn i.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Ikke glem de kristne i Irak, det var vel omtrent 1,4 millioner. De er drevet på flukt eller drept.
En katastrofe som feies under teppet.

K

Khanate

Gjest
Irak, som mange andre land sønnafor, er et klanssamfunn.
Dete betyr at man tar vare på hverandre innad i klanen.
De som tilhører en annen klan er potensielle konkurenter og uansett ingen man behøver å føle noe for.
Et menneskeliv har mindre verdi i midtøsten enn de fleste andre steder (en araber fortalte min mor, når hun bodde i midtøsten, at en hund i eruropa er mer verd enn et menneske i midtøsten).
Krig er gøy, i alle fall om det går ut over andre.
En araber defineres som dum om han ikke lurer en annen, om muligheten skulle by seg.
En araber defineres som dum om han taler sant der det lønner seg å lyve.
Arabere kjenner ikke til fordelen av omfattende samarbeid (les: spillteori).
Arabere kjenner ikke til fordelen av trygghet og stabilitet.

Dette er mine tanker, og sikkert mye sludder. Det er vanskelig å forstå hvordan andre tenker. Jeg har uansett inntrykket at mye av tankegangen i midtøsten er drevet av frykt og hat. Det hjertet er fylt av renner munnen over med.

Topp Bunn